Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight1Jarig

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:18

Het paardje waar ik eerst verliefd op werd op de foto's op internet,
die is ook 'voor mijn neus' aan een handelsstal verkocht,
naja het was meer zo ik had contact met haar gehad dat ik een afspraak wou maken,
en toen liet ze niets meer van zich horen en toen kreeg ik een pb van een bokker die haar gekocht heeft van een handelsstal waar ze dus net een paar dagen stond..
ben benieuwd wat er van haar word dat was echt een prachtpaard!

verder vind ik praktijk bodegraven erg goed!

@jennita2, jammer dat je nu pas komt, had een hele gave fries 'gezien'(op proef voor manege) echt een damesfries we noemde haar sissi (van de prinses) die wel in jouw plaatje viel,
maar die was nog erg druk/bangig dus die was niets voor daar en is weer weg gegaan

@tita, met die vraagprijs kan je in ieder geval wel wat paarden gaan kijken, ik heb uiteindelijk mijn paard voor onder mijn budget kunnen krijgen.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:40

@tita

Mijn ervaring is dat de meeste leuke en goede paarden een beetje in stille verkoop staan.. Soms alleen op de websites van zo'n stal, of gewoon helemaal nergens openbaar. Wij hebben veel aan een soort tussenpersoon gehad toen, die mensen kent en die paarden dus ook weet te vinden. Dan rol je er zo een beetje in.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:51

Haha, dat denk ik ook Ikke!
Ik laat iedereen die het maar horen wil weten dat ik een Fries paard zoek... dan komt er vanzelf eentje op m'n pad! :j

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:18

Hey dames,
Ben nieuw hier en ben eigenlijk ook op zoek naar een paardje. Misschien dat iemand hier nog iets weet voor me maar ik heb wel een eisenpakketje hoor hihi. Hier komt het:
-Merrie
-beetje leuke afstammeling
-vanaf 168 schoft
-zwart, bruin, donderbruin
-min 2.5 jaar max 6 jaar
-mag dus onbeleerd zijn
-ruime gangen

en dat was het wel zo'n beetje geloof ik. Wie verrast mij

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:28

Budget? :Y)

Moet het perse een merrie zijn? sta je dus niet open voor een ruin? wat wil je met het paard bereiken? etc

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:47

hihi als jullie ook voor mij een beetje rond willen kijken graag!!!
mijn eisenpakket:
- merrie/ruin.
- tussen 5 en 10 jaar oud.
- al in de sport gelopen zo een beetje L niveau of hoger.
- moet allround zijn. Het liefst vooral in het springen.
- het liefst 1.70 of groter. 1.75 past het mooist bij mij :D
- kleur maakt niet zoveel uit.
- prijs ligt helaas niet zo hoog, mijn ouders hebben een max van 5000 gegeven.

Dus weet iemand toevallig een leuk paard die ong. aan deze eisen voldoet houd ik mij aanbevolen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:27

Niet perse een merrie en springbloed liever niet toevallig ga ik 28-8 bij springbloed-merrie kijken mega cique maar die staat sinds gister weer op SH dus die zou weg kunnen zijn tegen die tijd

Mijn budget is nu wel aardig onder de 10.000 euro hoor... aangezien mijn stalling nogal duur is voor 2 paarden (575 per maand)

Lioony ik heb geen haast omdat mijn huidige pony nog leeft zo kan ik ook ervaring opdoen want ik heb eigenlijk nog nooit een paard echt gekocht deze pwoon was vroeger mijn lease-pony dus het intresseerde me niet of ie slechte benen had ofzo want ik had hem al 6 jaar en waren toen M1 kocht hem voor een symbolisch bedrag van 1500 gulden.
Goed die pwoon leeft nog steeds 28 lengtes jong.

Maar ik vind zoeken niet echt leuk waar vind ik een tussenpersoon dan?

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:35

welkom alle nieuwe mensen in de topic

paardje gaat vrijdag ochtend gekeurd worden.
Heb nu spijt dat ik een advertentie geplaatst heb voor lesgever :') te veel pb en emails van mensen. had dat niet verwacht.
waar kiezen jullie een lesgever op?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:37

studiemiep schreef:
Budget? :Y)

Moet het perse een merrie zijn? sta je dus niet open voor een ruin? wat wil je met het paard bereiken? etc

Euhm tja budget...niet al te hoog. Denk max € 5000 maar ligt er ook een beetje aan wat voor een paard het is. Als ik echt denk van JA kan het misschien nog wat bijgeschroeft worden.
En ja, ik wil graag perse een merrie zodat de mogelijkheid er is om er eventueel ooit een veulen bij te fokken. Ik wil er eigenlijk niets mee bereiken, ik heb meer zoiets van we zien wel waar we komen. De intensie is niet direct om er mee op concours te gaan want ik heb de kinderen nog te klein en we hebben een eigen melkveebedrijf waar je nou eenmaal aan tijden gebonden bent maar misschien dat ik dit in de toekomst wel wil gaan doen.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:39

@ Safire : Super, is het die KWPN/draver van Bokt hier?
Eerst op hoe ze mailtje schrijven, klinken ze enthousiast of niet. Daarna kijken wie
past bij wat je doel is. Geen ervaren springlesgever kiezen als je wilt dressuren.
Dan kijken wat ze zelf kunnen qua rijden, gemakkelijk na te kijken ,zeker hier op bokt.
Kijken of ze zelf netjes op hun paard zitten.
Ook kijken hoeveel ze vragen :) Kan nogal schelen. Ook eens vragen op welke manier ze les geven.
En daarna een proefles nemen, eventueel met 3 verschillende mensen en dan kies je maar diegene
waar het best mee klikt en je zelf het fijnste gevoel mee hebt.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:41

@safire

Kun je niet een keer kijken bij een potentiele instructeur als hij/zij lesgeeft?
Waar lessen stalgenoten/vriendinnen e.d. bij? Ook kun je soms via clinics van
instructeurs mee doen, als het bevalt kun je er langer bij blijven.

Jij moet er gewoon een goed gevoel bij hebben en het moet bij je passen denk ik!
proefles is ook belangrijk!

Ben zelf vroeger begonnen op manege, en zo leer je steeds meer instructeurs kennen en
dan rol je er een beetje door. Iemand geeft je een tip e.d.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:42

Voor 5000 € vind je wel een leuk paardje hoor. Mijn budget was ook rond die prijs.
Alleen als je een paard op L/M niveau wilt zal het al iets moeilijker zijn.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:49

@Siddieqje , ja de draver x kwpn
bedankt voor het idee, ben op het moment iedereen op een rijtje te zetten.

@farahmunda, gaat lastig worden zonder vriendinnen of stalgenoten. }>

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:50

Safire:
Ik vind het heel belangrijk dat een instructrice dezelfde denkwijze heeft over de omgang met een paard!
Ik heb bijvoorbeeld een afschuwelijk hekel aan trekken in de mond. En het aan de teugel lopen hebben mensen soms ook rare denkwijzen over....

Mijn motto is ook: Mijn paard doet het niet fout, ik doe het fout!!!

Dus... stel voor jezelf op wat je belangrijk vind en wat je graag wil leren! Er lopen een HELEBOEL slechte instructeurs rond is mijn ervaring!!
ALS IK TERUG KIJK WAT IK VROEGER OP DE MANEGE MIJN LIEVE PONY'S HEB AANGEDAAN KAN IK ER ACHTERAF BIJNA OM HUILEN!!!

En natuurlijk moet er een klik zijn met het desbetreffende persoon!!!

Succes ermee... als je uit de buurt van Zwolle komt weet ik een HELE goeie!!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:51

@ Safire : leuk , ik vond die een zeer aansprekend en lief hoofdje hebben.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:56

haha Safire sorry dat wist ik niet. Bijna al mijn vriendinnen hebben wel wat met paarden dus ja.
En inmiddels mijn schoonzusje en mijn 2 nichtjes ook dus ik heb altijd genoeg te overleggen!
Naja je kunt het hier ook op bokt vragen!

Als ik jou was, zou ik toch graag willen kijken als diegene lesgeeft en dan zelf kiezen voor een proefles.
En inderdaad, zelf goed weten wat je wilt met de lessen zoals Jennita al zegt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:01

Safire schreef:

Heb nu spijt dat ik een advertentie geplaatst heb voor lesgever :') te veel pb en emails van mensen. had dat niet verwacht.

niveau ik zou terug gaan naar mijn oude die is volgens mij middentoer ik zou sowieso geen genoeg nemen met iemand die Z rijdt en dan als ik L ben ofzo dan ga ik wel weer naar Jo Willems als ie nog tijd heeft

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:32

pff. ik ben toch stiekem weer een beetje aan het rondkijken op marktplaats naar een leuk paard maar het valt nog niet mee om wat te vinden zeg!
er zijn duidelijk hier in de buurt ( ik ga niet het hele land door, woon in overijssel) heel veel mensen die denken dat hun heel gewone kwpner met geen superpapier en een normaal niveau heel erg veel waard is. jammer genoeg want er staan genoeg leuke paarden maar helaas zijn de prijzen soms wat onrealistisch.
nu is hier in de buurt een kleine stal waarbij de eigenaresse paarden opkoopt en aan een goed tehuis weer verkoopt wanneer ze ze goed klaar heeft gemaakt.
daar staat een leuke 7 jarige ruin met goed papier en leuk beleerd wat nou echt een paard voor mij zou kunnen zijn. alleen twijfel ik aan zijn verleden. zij zegt dat hij onbedorven is enzo maar ik weet niet wat er waar is. de prijs is prima en naar mijn idee ook realistisch maar toch ben ik dan wat afwachtend.
ik durf namelijk niet zomaar een paard meer te kopen naar al die verhalen die je hoort.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:34

Safire schreef:

oh dat ken ik ja dat heb ik in het verleden ook gedaan. er zijn hier zoveel jonge meiden met een orun diploma die maar wat graag willen lesgeven. :+
helaas voor hun ben ik zelf ook 18 en ben ik niet op zoek naar een jong meisje wat een keer m dressuur rijdt en een paar jaar ouder dan mij is. en vaak vragen ze dan ook nog veel geld.
ik kies een lesgever op de klik, de leeftijd, de ervaring en de verhalen die er over bekend zijn. en natuurlijk is de prijs ook belangrijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:08

@maaike: ik begrijp je gevoel, maar zou toch gewoon gaan kijken. Als je een paard zonder bagage wil, kan je beter een veulen nemen.. Ik zou gaan kijken en rijden en daarbij goed naar je gevoel luisteren. Ga zoveel mogelijk zelf doen: poetsen, opzadelen, wandelen etc, je merkt wel hoe het paard reageert. Je kan dan voor jezelf beoordelen of je er wat mee kan of niet!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:18

Ja ik denk dat ik dat dan ook zeker een keer ga doen. Als ik niet alles zelf mag doen gaat het van mijn kant sowieso niet door hoor. :) bij de verkoop van mijn paard mochten ze ook alles zelf doen en hebben ze een buitenrit gemaakt etc. alles was mogelijk en hij was wat ze zochten. met eerlijkheid bereik je nou eenmaal het allermeeste.
toch ben ik altijd weer bang voor die verborgen gebreken die haast niet vallen te zien zoals toch een ander karakter dan ik dacht. haar verhaal lijkt me wel heel eerlijk en er staan bij haar paarden met een verleden waarbij ze dat ook verteld.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:25

Het paard wat ik op 't oog heb word morgen gekeurd Spannend :):)

Krijg je meestal meteen de uitslag van een rontgen keuring?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:28

Wauw dat is wel spannend ja! Ik ben heel benieuwd of hij er door komt. Hoop het voor je.
Wat voor paard heb je op het oog?
Geen idee. Laatste keer dat ik dat heb gedaan bij een merrie met blessure kregen we die meteen wel. :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:33

@parouscha: ja, je krijgt gelijk de uitslag. Bij ons is het zo dat ze alle foto's langs gaan en uitleggen wanneer het een 1, 2, 3 of 4 is. Ben je er zelf bij? Wij hebben het zo afgesproken dat bij goedkeuring het paard gelijk met ons mee ging.

@Maaike: ja, dat is helaas ook erg lastig van te voren in te schatten. Van een aantal keren weet je niet gelijk de verborgen gebreken, maar je ziet al wel vrij snel hoe een paard met bepaalde dingen om gaat.. ik ben ook expres spannende situaties op gaan zoeken om te bekijken wat de reactie van het paard zou zijn. Bij een volwassen paard heb je wel de zekerheid dat puberen niet meer komt, bij 7 jaar dus ook, dus op het moment dat een paard erg nerveus wordt van kleine dingen.. dan weet je dat dat karakter is en ook niet zal veranderen. Ik heb toch wel vaak gehad dat als ik met het paard bezig was ik aan mezelf kon voelen of het iets zou worden. Ik moet me met het paard kunnen redden en als ik er onzeker op zit, zou het voor mij geen geschikt paard zijn

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:35

Ja ik ben er zelf bij :j

Helaas neem ik haar niet meteen mee, had het graag gewild. Door omstandigheden heb ik een klein beetje moeten smokkelen van mijn spaar geld voor 't paard. Per de 19de kan ik dit weer aanvullen, maar dan word ze per de 20ste gebracht :j