merrieveulen schreef:inderdaad, omdat ze in het stuk wat ze schreef zelf dit oordeel al geeft. niks mis mee om er dan op in te gaan, niet? het geeft meer aan dan alleen wat er gebeurd is, als je tussen de regeltjes doorleest. ze zegt zelf: 'ik zou mijn paard dit nooit meer aandoen'.
dat ze dat zelf ook snapt, lijkt me niet meer dan logisch. het geeft echter wel te denken, want in eerste instantie is het wel gebeurd. en aangezien men de put pas dempt als het kalf verdronken is, is er imo niks verkeerd aan om na te denken over de andere putten die er dan nog aanwezig zijn.
Ik stoor me er nogal aan dat je haar ruitergevoel dan ook meteen in twijfel trekt.
Maargoed, de beste stuurlui staan aan wal. 

??? Mag je dan niets meer zeggen
. Dan heb ik het nog niet over de manier van paarden houden, waar hij nou ook niet bepaald (en dan druk ik me nog licht uit) happy van zou worden.
) achter hun idool aanlopen, terwijl zo'n 'idool' zou moeten beseffen dat ze als voorbeeld gezien wordt. Mensen leren zo dat dit normaal is of stellen geen kritische vragen, want Anky doet het toch ook zo????
Je voelt je echt enorm aangesproken of niet?
Ik ben echter ook niet anti. Ik denk dat LDR een aanvulling KAN zijn op een klassieke scholing. Naar mijn weten worden de paarden van topsporters namelijk nog steeds op de "oude" manier opgeleid tot ze een bepaald niveau bereikt hebben. Vanaf daar wordt de LDR pas toegepast. Ik ben geen topsporter en ik heb ook geen ervaring met paarden die op topniveau meedraaien. Juist daarom acht ik mezelf niet in staat om een keihard oordeel te vellen over de training van topsporters, mens en paard. Die trainingen zijn namelijk van een totaal ander kaliber dan die van het overgrote deel van de Nederlandse ruiters en amazones, ook die van jou en mij. Iemand die maratons loopt zal zich waarschijnlijk anders voorbereiden op een stukje joggen dan ik. Zo zal een paard dat op topniveau loopt anders getraind worden dan het gemiddelde paard. Er zullen andere spiergroepen aangesproken moeten worden om op GP niveau te lopen dan in een basiswedstrijd. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat iemand als Anky, Coby of wie dan ook, iemand die afhankelijk is van paarden voor zijn/haar inkomen, deze dieren moedwillig de vernieling in gaat helpen. Bovendien is er nog steeds niet wetenschappelijk bewezen dat LDR schade veroorzaakt bij een paard. En voorbeelden van paarden die er gezond oud mee worden zijn er. Om ook maar eens een stokpaardje in de groep te gooien.
Mensen doen het na omdat ze het zien. Er wordt dan echter in de gauwigheid vergeten dat die paarden op een heel ander niveau in de training zijn dan hun eigen dieren. Dat is fout. Mijns inziens ligt de fout echter bij die mensen en bij hun instructeur, die hier in mee gaat. De verschillende Nederlandse ruiters en amazones die LDR toepassen geven ook altijd aan dat dit niet iets is wat je op eigen houtje moet gaan proberen. Dus ik denk dat hier een verantwoordelijkheid ligt bij instructeurs die in moeten grijpen als ze een trainingsmethode fout zien gaan, welke methode dan ook.
Wie heeft het over jonge meisjes met pony's?