Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:03

Ik ben beslist aanhanger van 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Maar ik vrees dat de internationale topsport niet gaat veranderen door het sterrensysteem van de maneges in Nederland ter discussie te stellen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:04

Boras schreef:
Weer gaat het alleen maar over de arme mensjes en niet over de slachtoffers als we over de schreef gaan bij paarden en in de paardensport. Het wordt weer eens bevestigd met deze kwestie.

Daarom word ik misselijk van de brief van Dujardin. Ze buigt heel nederig haar hoofd naar alles en iedereen. Behalve naar het paard. Het wordt niet eens benoemd in haar damage control excuus briefje.

En de lezers hier gaan er helemaal in mee. Onze arme Charlotte, nee toch?! Maar ze heeft zich toch maar mooi zelf teruggetrokken. Zijn we niet allemaal wel eens bruut naar onze paarden? Gewoon 10x beter opletten als je zoiets uitvreet! Opvallend hoor deze timing. Niemand benoemt het arme dier waar ze zich op botvierde. Het lijkt wel niet belangrijk.

The damage control is doing it's job zullen we maar zeggen.

Terwijl we ten alle tijden zouden moeten opkomen voor weerloze paarden die slachtoffer worden, niet voor de veroorzakers van de uitwassen van paardensport. We houden oprecht van de paarden, toch?

Topsport met paarden wordt van binnenuit kapot gemaakt. Daar hoeft je buitenstaanders niet de schuld van te geven. Jammer voor die professionals die zich wel humaan weten te gedragen. Ook hier verpesten de slechten het voor de goeden.

Kun je je niet beheersen, dan heb je niets te zoeken bij hen die weerloos zijn. Kinderen. Maar ook dieren.

Edit: typfout verwijderd

Amen!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:07

BoktVerlaten schreef:
_San87_ schreef:
Die sterren zijn een wassen neus.

Kan zijn hoor, ik zit daar niet zo in. Maar ik weet wel dat op een stal waar ik voor iemand paarden reed, er toen sterren zijn ingetrokken omdat de manegepaarden helemaal niet buiten kwamen. Manege eigenaar explodeerde, maar is al dikke 20 jaar geleden.

Het is voor mij nu vijf jaar geleden dat ik er voor het laatst mee te maken heb gehad professioneel, maar toen was t iig, naar mijn mening, een aanfluiting.[/quote]

Begin dit jaar nog een FNRS feestje meegemaakt….5 sterren pensionstal waar de paarden in de praktijk uurtje in de paddock mogen of stapmolen. Weides zijn er maar worden nauwlijks gebruikt. Stallen niet schoon en hooihoeveelheid vaak te laag. Maar wel 5 sterren…. Maar je moet gewoon een vragenlijst invullen en daarin staat dan dat de paarden naar buiten kunnen….wat er in werkelijkheid gebeurd is vaak anders….[/quote]

Dat bedoel ik, meer fysieke controles en handhaving.
Dat ik dit soort zaken erbij betrek (terwijl ik weet dat het nu over de top sport gaat) is meer om het breed te trekken. Enkel de topsport uit de OS halen lost het niet op. Ik zou graag zien dat de top samen met de rest van de paarden wereld (amateur / maneges) gaan samen werken om bij te dragen aan de grote veranderingen in de hippische wereld. Te laten zien dat het ook anders kan voor we straks nog meer moeten inleveren.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:08

Kendra schreef:
Ik ben beslist aanhanger van 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Maar ik vrees dat de internationale topsport niet gaat veranderen door het sterrensysteem van de maneges in Nederland ter discussie te stellen.

Misschien even beter lezen, dat zeg ik ook niet.
Ik bedoel er meer mee dat de topsport wel kan veranderen, het zelfde probleem blijft daar ook buiten . Alle pijlen zijn nu gericht op paardensport. Dingen schrappen is het begin van het einde . Laten ze samen werken .
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 26-07-24 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:11

_San87_ schreef:
Tango1979 schreef:
Hele zware straffen zetten op bewezen misbruik. Ruiter lang uitsluiten en voor mijn part ook al zijn/haar paarden, zodat ook eigenaren druk op ruiters leggen om paardvriendelijk te trainen.

Leeftijdsgrenzen voor starten flink verhogen. 5 jaar voor L, 7 jaar voor Z, minstens 9 jaar voor subtop en 11 voor GP. Dan haal je de druk eraf.

Maar dat laatste gaat er nooit komen. Daar zijn de belangen van fokkers,eigenaren en trainers niet mee gediend. Het aanhouden van paarden wordt daar te duur voor

Strafrechtelijk vervolgen :j.

Eens!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:12

Kendra schreef:

Ik geloof dat ook niet. Het gaat om de abusive handelingen die een mens bij een paard verricht. Die zijn niet minder erg omdat een paard goed te eten krijgt en op de wei mag staan.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:16

Popstra schreef:
Kendra schreef:

Ik geloof dat ook niet. Het gaat om de abusive handelingen die een mens bij een paard verricht. Die zijn niet minder erg omdat een paard goed te eten krijgt en op de wei mag staan.

Ik doel meer op het welzijn onder het zadel. Sterren zijn daar niet op gericht.
Daarnaast heeft de top zo’n grote invloed op ruiters , ook op maneges ; meer inzetten op educatie en hoe ga je met een paard om. Alles is op prestatie gericht .

Paarden sport uit de OS halen is een begin. Maar los je daarmee het probleem op? Ik zie liever educatie , een signaal van topsport en amateur samenwerken op gebied van rijden en welzijn om onze sport te bewaken. Het ligt nu zo onder vuur. Een hervorming in paardensport land. Ik trek het breed naar de toekomst toe. Want als dit zo doorgaat rijden we over een paar jaar helemaal niet meer als er niks gebeurd.
Let maar op dat de top zich ook na de OS stil houdt. Houden elkaar allemaal het hand boven het hoofd. Met zoveel invloed kunnen zij ook zo’n hervorming in beweging gaan zetten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:29

Maar als ik dit al lees over maneges dan zal er weinig of niets gaan veranderen, inzetten op educatie, lees dan de column van Inga nog maar eens door

https://www.horses.nl/opinie/column/gas ... s-fortius/

Lianne wil inzetten op educatie

Welke educatie?? die van Ernest van Loon Ruiters en Rechters, of In het rechte spoor van J.H.M. Pronk, of Klasiieke dressuur van Basis tot Hogeschool van Stefan M. Radke?? of het rode boekje

Vele zullen zeggen ik heb nog les gehad maar................. TOP
Vele zullen zeggen ik heb nog les gehad maar...................niets
Vele zullen zeggen alles achterhaald

Conformation bias
De beroemd-befaamde algoritmes van social media helpen een handje mee door ons posts te laten zien die hetgeen bevestigen dat wij wilden horen. Dit wordt trouwens ook confirmation bias – bevestigingsvooroordeel – genoemd. We gaan steeds meer op zoek naar de informatie die onze – nieuwe of bestaande – overtuigingen of verwachtingen bevestigt, terwijl we informatie die deze overtuigingen tegenspreekt, negeren of bagatelliseren.

Een nieuwe ‘baseline’
Zo ontstaat er geleidelijk aan een nieuwe ‘baseline’, zowel wat betreft prestaties als ook wat er wordt gedoogd op de weg ernaar toe. Dit gebeurt sluipend, vaker dan niet zonder kwade opzet. Maar gewoon omdat onze hersenen helaas niet zo rationeel, objectief en steevast zijn als wij zouden willen.

Verschuiving van normen en waarden
Als wij ons dat maar realiseren, en op tijd nagaan of we de verschuiving van normen en waarden, ook zijn ze nog zo klein, kunnen accepteren. Op het moment dat wij hier alert op blijven, kunnen we bijtijds ingrijpen en ervoor zorgen dat wij niet inboeten op de fundamentele principes van paardenwelzijn.

En zolang er nog jongeren zijn die denken dat je melk in een pak bij de appie koopt terwijl ik weet dat het uit een koe komt dan een lange weg gaat voor het in een pakkie zit

maar uiteindelijk hebben we allen gelijk toch!
Laatst bijgewerkt door mce op 26-07-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:37

@mce,
ben geen jongere meer hoor, maar koop inderdaad melk in een pak bij Appie etc. Vroeger melk in een fles gekocht bij de melkboer die langs kwam.
En natuurlijk weet ik dat de melk in die pakken door koeien gemaakt/geleverd wordt. Net als mijn kinderen en kleinkinderen dat weten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:40

oji schreef:
_San87_ schreef:
Die sterren zijn een wassen neus.

Kan zijn hoor, ik zit daar niet zo in.

Dat zeiden ze ook van de welzijnsregels van de FEI. En dat is het misschien ook nog even geweest.

En zie wat er gebeurt 24h na het uitbrengen van deze video. Boem, doei OS.
Dat noem ik geen wassen neus meer.

@mce: in dit geval is het niet zo moeilijk hoor. Als we kinderen leren dat hier een zweep niet voor bedoeld is zijn we al weer een stapje verder.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 26-07-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 14:43

pol013 schreef:
oji schreef:

Kan zijn hoor, ik zit daar niet zo in.

Dat zeiden ze ook van de welzijnsregels van de FEI. En dat is het misschien ook nog even geweest.

En zie wat er gebeurt 24h na het uitbrengen van deze video. Boem, doei OS.
Dat noem ik geen wassen neus meer.

Die schorsing was wel op eigen verzoek. Maar ik denk inderdaad dat de FEI zelf ook zou schorsen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:44

CharleyT schreef:
@mce,
ben geen jongere meer hoor, maar koop inderdaad melk in een pak bij Appie etc. Vroeger melk in een fles gekocht bij de melkboer die langs kwam.
En natuurlijk weet ik dat de melk in die pakken door koeien gemaakt/geleverd wordt. Net als mijn kinderen en kleinkinderen dat weten.

Duurt niet lang meer hoor... men is al bezig om melk van gras te maken, zonder tussenkomst van een koe :+

Maar ik begrijp MCE wel, ik ging in Groningen (redelijk plat zou je denken) naar school, kwam uit een dorp. Maar tjonge, wat hadden die stadse lui (ik zat ook nog op een redelijke kakschool om het zo maar te zeggen) weinig affiniteit met wat er op het platteland gebeurde. Ze wisten echter wel heel erg goed te vertellen dat hun tussenwoning met ienieminie tuin waarschijnlijk meer waard was dan de vrijstaande woning van mijn ouders.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:46

mce schreef:
Maar als ik dit al lees over maneges dan zal er weinig of niets gaan veranderen, inzetten op educatie, lees dan de column van Inga nog maar eens door

https://www.horses.nl/opinie/column/gas ... s-fortius/

Lianne wil inzetten op educatie

Welke educatie?? die van Ernest van Loon of van Stefan M. Radke?? of het rode boekje

Vele zullen zeggen ik heb nog les gehad maar................. TOP
Vele zullen zeggen ik heb nog les gehad maar...................niets
Vele zullen zeggen alles achterhaald

Conformation bias
De beroemd-befaamde algoritmes van social media helpen een handje mee door ons posts te laten zien die hetgeen bevestigen dat wij wilden horen. Dit wordt trouwens ook confirmation bias – bevestigingsvooroordeel – genoemd. We gaan steeds meer op zoek naar de informatie die onze – nieuwe of bestaande – overtuigingen of verwachtingen bevestigt, terwijl we informatie die deze overtuigingen tegenspreekt, negeren of bagatelliseren.

Een nieuwe ‘baseline’
Zo ontstaat er geleidelijk aan een nieuwe ‘baseline’, zowel wat betreft prestaties als ook wat er wordt gedoogd op de weg ernaar toe. Dit gebeurt sluipend, vaker dan niet zonder kwade opzet. Maar gewoon omdat onze hersenen helaas niet zo rationeel, objectief en steevast zijn als wij zouden willen.

Als wij ons dat maar realiseren, en op tijd nagaan of we de verschuiving van normen en waarden, ook zijn ze nog zo klein, kunnen accepteren. Op het moment dat wij hier alert op blijven, kunnen we bijtijds ingrijpen en ervoor zorgen dat wij niet inboeten op de fundamentele principes van paardenwelzijn.

En zolang er nog jongeren zijn die denken dat je melk in een pak bij de appie koopt terwijl ik weet dat het uit een koe komt dan een lange weg gaat voor het in een pakkie zit

maar uiteindelijk hebben we allen gelijk toch!

Educatie inderdaad naast het handhaven.
Hoe zie je het voor je dan? Enkel straffen en afschaffen als je naar de toekomst kijkt ?
Sommige ruiters zijn al zo ver heen die omstreden methodes als “ normaal “ zijn gaan beschouwen.
Dat de top sport uit de OS wordt gehaald prima
; thuis gaan de mishandelingen wel door voor de volgende world cup.
Het blijft nu ook akelig stil vanuit de paarden top sport wereld ; geloof me ook na de onderzoeken horen we niks van bekende namen. Gewoon lekker doorgaan alsof onze neus bloedt en langzamerhand wordt er steeds meer paardensport afgenomen.
Snap inderdaad dat de educatie een lastig punt is , maar het zal ergens moeten beginnen willen we onze paarden sport behouden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:53

Janine1990 schreef:
CharleyT schreef:
@mce,

Duurt niet lang meer hoor... men is al bezig om melk van gras te maken, zonder tussenkomst van een koe :+

Maar ik begrijp MCE wel, ik ging in Groningen (redelijk plat zou je denken) naar school, kwam uit een dorp. Maar tjonge, wat hadden die stadse lui (ik zat ook nog op een redelijke kakschool om het zo maar te zeggen) weinig affiniteit met wat er op het platteland gebeurde. Ze wisten echter wel heel erg goed te vertellen dat hun tussenwoning met ienieminie tuin waarschijnlijk meer waard was dan de vrijstaande woning van mijn ouders.

Ach, een kunstmatig wit sapje maken van gras is voor mijn geen melk hoor. Misschien gaan ze dat product heel sexy grasmelk noemen, zien wel wat het wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:02

CharleyT schreef:
Ach, een kunstmatig wit sapje maken van gras is voor mijn geen melk hoor. Misschien gaan ze dat product heel sexy grasmelk noemen, zien wel wat het wordt.

Nou, ik vermoed dat ze de vier magen van de koe kunstmatig nabootsen. Onze technoloog (ik werk zelf in de zuivelindustrie) heeft het me wel eens uitgelegd, maar ik ben er niet zo van dus ik heb het niet opgeslagen.

Maar ik snap wat je bedoelt. Het punt is dat de 'grap' van MCE er eentje is die al jaren bestaat, die in bepaalde delen van het land en zelfs de wereld, (bijna) werkelijkheid is. Veel mensen in de stad hebben weinig tot geen affiniteit met dieren of het platteland, waardoor voor ons hele normale dingen een compleet ander gevoel oproepen. En daar krijg je dus ook een stuk wrijving, een hunnie/hullie verhouding.

Een paar jaar terug ging een collega van mij redelijk los op boeren, vond ik al raar want diezelfde boeren betalen zijn salaris uiteindelijk. Tot ik hem de vraag stelde of hij wel eens huisdieren had gehad. Had hij nooit. Hij kende de liefde voor dieren eigenlijk niet.
Hele discussie gehad en toen begon hij met een ander perspectief te kijken naar dierenliefde maar ook naar de boer die hij zo verachte.

Waar is het mis gegaan? Ik denk persoonlijk dat dit in educatie zit. Maar ook minachting naar arbeiders toe. En ik denk dat dit al héél erg lang geleden is begonnen met wortelen, wat het ook heel erg moeilijk maakt om die educatie van de grond te krijgen. Zeker in de huidige tijd waarin veel als een of ander complot wordt beschouwd en men op zeven hoog achter geen idee heeft dat een gedomesticeerd dier niet zomaar terug kan de natuur in. Welke natuur trouwens? (in NL)

GabberGill

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:09

Precies wat ik eerser benoemde

Ik vind de straffen oprecht mild. Straffen voor pure dierennishandeling moeten gewoon bestraft worden als dierenmishandeling.

Als ik mijn hond op straat helemaal de schompes sta te schoppen en slaan en dit wordt bekend volgt er een aanhouding naar mijn weten. Ik kom hier in ieder geval niet mee weg met een "ik zal het nooit meer doen".

"De maximale gevangenisstraf voor het mishandelen of verwaarlozen van een dier is drie jaar of een maximale geldboete van € 19.500. Op basis van de wet kan de rechter bij een voorwaardelijke veroordeling als bijzondere voorwaarde het verbod op het houden van één of meer dieren stellen."

Ik vraag me oprecht af waarom dit soort bestraffingen hier niet gedaan worden

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:09

Lianne,
educatie is een begin
heb eens voorgesteld om een manege-/praktijkles te vervangen door een theorieles
dat was als vloeken in de kerk want rijden leer je op een paard

en wat je zegt:
Sommige ruiters zijn al zo ver heen die omstreden methodes als “ normaal “ zijn gaan beschouwen.

dat is waar we hier al paginas mee bezig zijn en wat Inga Wolframm samenvat onder de nieuwe baseline
Een nieuwe ‘baseline’

Helaas zijn we hier niet alert genoeg op geweest en is ingrijpen misschien wel onmogelijk en rijden de ruiters zichzelf in de wielen

Proeven aanpassen en de Passage en Piaff verwijderen, prijzengeld aanpassen weer terug naar de semi.-prof. b.v.

tot AI zijn intrede heeft gedaan en alle paarden en ruiters met chip op GP niveau afgesteld zijn en kunnen presteren,

Zover is het gelukkig nog niet en moeten we zelf nog aan de bak om die GP combinatie te worden.
Laatst bijgewerkt door mce op 26-07-24 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:14

Toch is het denk lastig om dierenmishandeling echt vast te leggen.
Want, is het dan slaan? Met de hand, met de zweep, met een longeerzweep, met een dressuurzweep, bovenhands, onderhands? Hoe ga je dat meten?

Een hond mag je niet schoppen, dus alle bewegingen met een hond naar een voet kan je daaronder laten vallen. Maar, mag je een paard schoppen? De ene vind van wel, de andere niet, en anderen alleen in bepaalde situaties.. mag je been geven? met of zonder spoor?
Volgens mij komt dit steeds weer voorbij, hoe ga je dit dan vastleggen.

Geen water, voer, droge ligplaats, dat ligt allemaal al vast dacht ik. Maar de rest? Ik denk dat dat heel wat soebatten wordt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:16

oji schreef:
Eens met Pol. Op zich gaat het in mijn ogen beter met de sport dan ooit.
Het lijkt minder omdat door het feit dat iedereen nu met een smartphone elk ongelukkig moment kan vastleggen en viral laten gaan op social media, waardoor negatieve zaken veel meer in de publiciteit komen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat paardensport over de gehele breedte de afgelopen decennia enorme sprongen vooruit heeft gemaakt.

Het feit dat we nu deze training van CD hebben gezien, dat dit massaal afgekeurd wordt en dat dit je naast schorsing ook sponsorcontracten kost, zorgt weer voor een enorme bewustwording op dit vlak. Juist dat sponsoren zich niet willen associëren met paard-onvriendelijke trainingsmethode gaat op termijn echt wel een belangrijke trigger worden voor weer een stap vooruit.

Ik geloof eerlijk gezegd niet in zaken als afschaffen van oefeningen. Op het hoogste niveau een proefje met de moeilijkheidsgraad van een Z-basis te zien, is gewoon niet interessant. Net zoals je op de OS niet een B parcoursje wilt springen. Het hoogste niveau is interessant omdat je paarden kunt opleiden tot topatleten die moeilijkere uitdagingen aankunnen dan de gewone basis sporter.

Ik geloof ook niet in elke training filmen, dat is micromanagement en leidt tot oneindige discussies over wat wel en niet acceptabel is en is mijn inziens gedoemd te mislukken.

Waar ik toekomst in zie voor verbetering zijn 2 dingen:
1. Transparantie. dus niet elke training filmen maar wel dat waarnemers van de FEI te allen tijden onaangekondigd een trainingsfaciliteit van een ruiter binnen mogen komen en beoordelen wat er gebeurt op alle vlakken, dus zowel rijden als management. Net zoals de doping controle. Topatleten kunnen in principe 24x7 365 dagen per jaar opgeroepen worden een plasje in te leveren.
2. Technische ontwikkelingen. Met AI kun je bewegingspatronen herkennen die je met het blote oog niet kan zien. Wordt al ingezet in de medische wetenschap/keuringen bij paarden om kreupelheden, afwijkingen in de beweging en scheefheid te detecteren die met het blote oog niet zijn te zien. Als je dit ook inzet bij jureren is een correcte piaff, ook al is het paard minder getalenteerd voor expressie, goed te onderscheiden van een getructe piaff met weggedrukte rug, vol spanning maar wel expressief omdat het dier zoveel talent heeft. En hiermee dus eigenlijk een extra jurylid inzet (of zelfs opnemen vanuit elk jury oogpunt).

Ik denk als een onafhankelijk oog (AI) objectief zonder gevoel/emotie de bewegingen en de overgangen in de proef op correctheid kan controleren, dat dressuur 1. van het stempel jurysport af kan komen en 2. de sport eerlijker wordt. Correcte proeven krijg je alleen door een correcte voorbereiding dus vang je 2 vliegen in 1 klap.

Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken die op kortere termijn al kunnen omdat ze nog net wat minder toekomstmuziek zijn, zoals teugeldruk meters, hartslagmeters, spanningsmeters, stresshormonen etc etc. De beoordeling van de sport wetenschappelijker en reproduceerbaarder maken op het hoogste niveau zou volgens mij enorm helpen.

Eens met je constatering en zeker interessant. Maar heel erg moeilijk lijkt mij. Want er zijn vele factoren met ook nog eens oneindig veel variabelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:18

Cer schreef:
Geen water, voer, droge ligplaats, dat ligt allemaal al vast dacht ik.

Maar ook dat is lastig toch? Hoelang geen water of voer en droge ligplaats? Dat zal afgelopen winter ook lastig geweest zijn? Ik had dat buiten in ieder geval heel wat dagen niet. Dus ook daar geldt dan weer, hoelang?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:24

CharleyT schreef:
@mce,
Het gebeurd helaas. Paar jaar terug was er een filmpje van interview met kinder uit de randstad, over dat de boeren minder koeien mochten houden en dat niet genoeg melk konden produceren. Wat die kinder daarvan vonden. Was een meid van een jaar of 16 die kwam met de opmerking dat ze dan gewoon meer in de supermarkt moesten kopen ter aanvullen. Op de vraag waar ze dacht dat die melk weg kwam kwam het antwoord "de melkfabriek". En nee, ze duide niet op plantaardige melk ofzo. Ze stond er gewoon echt niet bij stil dat die melk eerst uit de koe komt en niet in de fabriek wordt gecreërd.

Sinds ik naar de randstad ben verhuist hoor ik mensen af en toe ook echt dingen zeggen waarvan ik met een mond vol tanden sta en nouwlijks kan geloven dat het serieus is. Lang niet iedereen gelukkig, begrijp me niet verkeerd. Maar sommige mensen hier staan echt ver van het platteland af :') .

Wij hadden trouwens ooit een schoolreisje naar de lokale boer (met koeiën). Mochten we mee kijken en kregen uitleg hoe een dag werk daar ging en wat er allemaal op zo'n boederij gebeurd. Van het standaard werk als melken en alles rondom de stallen tot aan de stierensperma dat bewaard moest worden voor inseminatie. Was super tof en leerzaam, en 1 van de uitjes die mij het meest bijgebleven is. Denk dat zulke schooluitjes niet verkeerd zijn om standaard in te voeren.

Hoewel ik niet denk dat dat veel gaat doen tegen dit soort incidenten, dus wellicht enigsinds OT. Men keurt het gelukkig al masaal af en weet dat het niet goed is. Men is zich al bewust, maar het gebeurd toch. Verder kan ik me vinden in wat Pol en Oji schrijven. Maar daardoor heb ik wel het idee dat de steeds grotere afstand die men heeft met vee/het platteland en de problemen omrent dierenwelzijn in de paardensport niet zo zwart-wit gelinkt zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:25

Ik denk Cer, als we eens denken:
wat gij niet wil dat u geschied, doe......................
vraag niet van een ander wat je zelf niet kunt/kan dan kom je imo vanzelf bij welzijn

als je zelf sporter bent weet je hoeveel tijd het kost om te bereiken wat je wil en dan ook nog gezond te blijven
Bij een paard denken we maar dat hij/zij het moet kunnen want: er zit een goed papier bij heeft een goede uitstraling karakter is goed, maar kan een 4 jarige een prestie leveren van een 8 jarige??

Wat Teunis al eerder aangaf: Kasboek open, bijbel dicht

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:37

mce schreef:
Ik denk Cer, als we eens denken:
wat gij niet wil dat u geschied, doe......................
vraag niet van een ander wat je zelf niet kunt/kan dan kom je imo vanzelf bij welzijn

als je zelf sporter bent weet je hoeveel tijd het kost om te bereiken wat je wil en dan ook nog gezond te blijven
Bij een paard denken we maar dat hij/zij het moet kunnen want: er zit een goed papier bij heeft een goede uitstraling karakter is goed, maar kan een 4 jarige een prestie leveren van een 8 jarige??

Wat Teunis al eerder aangaf: Kasboek open, bijbel dicht

Denk je echt dat mensen zo zijn?
Ik denk echt dat daar teveel verschil in zit hoor.. Welzijn benoemen is gewoon erg lastig.

En idd Sanet, dat ook. Hoe ga je dat soort dingen beoordelen. Dat weten ze nu al niet precies..

Citaat:
Paar jaar terug was er een filmpje van interview met kinder uit de randstad, over dat de boeren minder koeien mochten houden en dat niet genoeg melk konden produceren. Wat die kinder daarvan vonden. Was een meid van een jaar of 16 die kwam met de opmerking dat ze dan gewoon meer in de supermarkt moesten kopen ter aanvullen

Iets met ouders en school enzo..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:45

De enige drijfveer bij dit soort gebeurtenissen, is inderdaad geldelijk gewin.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:54

Jess1989 schreef:
Ik ben een lekkere stille meelezer...

Maar voor diegene die 'premium' artikelen willen lezen: archive.is

Even intypen in je adresbalk, link van het artikel in de 'zoekbalk' typen en met een beetje geluk kan je het artikel lezen. Soms moet je even een dagje wachten, omdat het artikel er dan nog niet is.

Werkt perfect voor nagenoeg alle 'premiums' voor mij, maar dat even ter zijde :o

Dank je wel _/-\o_