Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Boras schreef:Weer gaat het alleen maar over de arme mensjes en niet over de slachtoffers als we over de schreef gaan bij paarden en in de paardensport. Het wordt weer eens bevestigd met deze kwestie.
Daarom word ik misselijk van de brief van Dujardin. Ze buigt heel nederig haar hoofd naar alles en iedereen. Behalve naar het paard. Het wordt niet eens benoemd in haar damage control excuus briefje.
En de lezers hier gaan er helemaal in mee. Onze arme Charlotte, nee toch?! Maar ze heeft zich toch maar mooi zelf teruggetrokken. Zijn we niet allemaal wel eens bruut naar onze paarden? Gewoon 10x beter opletten als je zoiets uitvreet! Opvallend hoor deze timing. Niemand benoemt het arme dier waar ze zich op botvierde. Het lijkt wel niet belangrijk.
The damage control is doing it's job zullen we maar zeggen.
Terwijl we ten alle tijden zouden moeten opkomen voor weerloze paarden die slachtoffer worden, niet voor de veroorzakers van de uitwassen van paardensport. We houden oprecht van de paarden, toch?
Topsport met paarden wordt van binnenuit kapot gemaakt. Daar hoeft je buitenstaanders niet de schuld van te geven. Jammer voor die professionals die zich wel humaan weten te gedragen. Ook hier verpesten de slechten het voor de goeden.
Kun je je niet beheersen, dan heb je niets te zoeken bij hen die weerloos zijn. Kinderen. Maar ook dieren.
Edit: typfout verwijderd
BoktVerlaten schreef:_San87_ schreef:Die sterren zijn een wassen neus.
Kan zijn hoor, ik zit daar niet zo in. Maar ik weet wel dat op een stal waar ik voor iemand paarden reed, er toen sterren zijn ingetrokken omdat de manegepaarden helemaal niet buiten kwamen. Manege eigenaar explodeerde, maar is al dikke 20 jaar geleden.
Kendra schreef:Ik ben beslist aanhanger van 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Maar ik vrees dat de internationale topsport niet gaat veranderen door het sterrensysteem van de maneges in Nederland ter discussie te stellen.
_San87_ schreef:Tango1979 schreef:Hele zware straffen zetten op bewezen misbruik. Ruiter lang uitsluiten en voor mijn part ook al zijn/haar paarden, zodat ook eigenaren druk op ruiters leggen om paardvriendelijk te trainen.
Leeftijdsgrenzen voor starten flink verhogen. 5 jaar voor L, 7 jaar voor Z, minstens 9 jaar voor subtop en 11 voor GP. Dan haal je de druk eraf.
Maar dat laatste gaat er nooit komen. Daar zijn de belangen van fokkers,eigenaren en trainers niet mee gediend. Het aanhouden van paarden wordt daar te duur voor
Strafrechtelijk vervolgen.
Kendra schreef:Ik ben beslist aanhanger van 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Maar ik vrees dat de internationale topsport niet gaat veranderen door het sterrensysteem van de maneges in Nederland ter discussie te stellen.
Popstra schreef:Kendra schreef:Ik ben beslist aanhanger van 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Maar ik vrees dat de internationale topsport niet gaat veranderen door het sterrensysteem van de maneges in Nederland ter discussie te stellen.
Ik geloof dat ook niet. Het gaat om de abusive handelingen die een mens bij een paard verricht. Die zijn niet minder erg omdat een paard goed te eten krijgt en op de wei mag staan.
oji schreef:_San87_ schreef:Die sterren zijn een wassen neus.
Kan zijn hoor, ik zit daar niet zo in.
pol013 schreef:oji schreef:
Kan zijn hoor, ik zit daar niet zo in.
Dat zeiden ze ook van de welzijnsregels van de FEI. En dat is het misschien ook nog even geweest.
En zie wat er gebeurt 24h na het uitbrengen van deze video. Boem, doei OS.
Dat noem ik geen wassen neus meer.
CharleyT schreef:@mce,
ben geen jongere meer hoor, maar koop inderdaad melk in een pak bij Appie etc. Vroeger melk in een fles gekocht bij de melkboer die langs kwam.
En natuurlijk weet ik dat de melk in die pakken door koeien gemaakt/geleverd wordt. Net als mijn kinderen en kleinkinderen dat weten.
mce schreef:Maar als ik dit al lees over maneges dan zal er weinig of niets gaan veranderen, inzetten op educatie, lees dan de column van Inga nog maar eens door
https://www.horses.nl/opinie/column/gas ... s-fortius/
Lianne wil inzetten op educatie
Welke educatie?? die van Ernest van Loon of van Stefan M. Radke?? of het rode boekje
Vele zullen zeggen ik heb nog les gehad maar................. TOP
Vele zullen zeggen ik heb nog les gehad maar...................niets
Vele zullen zeggen alles achterhaald
Conformation bias
De beroemd-befaamde algoritmes van social media helpen een handje mee door ons posts te laten zien die hetgeen bevestigen dat wij wilden horen. Dit wordt trouwens ook confirmation bias – bevestigingsvooroordeel – genoemd. We gaan steeds meer op zoek naar de informatie die onze – nieuwe of bestaande – overtuigingen of verwachtingen bevestigt, terwijl we informatie die deze overtuigingen tegenspreekt, negeren of bagatelliseren.
Een nieuwe ‘baseline’
Zo ontstaat er geleidelijk aan een nieuwe ‘baseline’, zowel wat betreft prestaties als ook wat er wordt gedoogd op de weg ernaar toe. Dit gebeurt sluipend, vaker dan niet zonder kwade opzet. Maar gewoon omdat onze hersenen helaas niet zo rationeel, objectief en steevast zijn als wij zouden willen.
Verschuiving van normen en waarden
Als wij ons dat maar realiseren, en op tijd nagaan of we de verschuiving van normen en waarden, ook zijn ze nog zo klein, kunnen accepteren. Op het moment dat wij hier alert op blijven, kunnen we bijtijds ingrijpen en ervoor zorgen dat wij niet inboeten op de fundamentele principes van paardenwelzijn.
En zolang er nog jongeren zijn die denken dat je melk in een pak bij de appie koopt terwijl ik weet dat het uit een koe komt dan een lange weg gaat voor het in een pakkie zit
maar uiteindelijk hebben we allen gelijk toch!
Janine1990 schreef:CharleyT schreef:@mce,
ben geen jongere meer hoor, maar koop inderdaad melk in een pak bij Appie etc. Vroeger melk in een fles gekocht bij de melkboer die langs kwam.
En natuurlijk weet ik dat de melk in die pakken door koeien gemaakt/geleverd wordt. Net als mijn kinderen en kleinkinderen dat weten.
Duurt niet lang meer hoor... men is al bezig om melk van gras te maken, zonder tussenkomst van een koe![]()
Maar ik begrijp MCE wel, ik ging in Groningen (redelijk plat zou je denken) naar school, kwam uit een dorp. Maar tjonge, wat hadden die stadse lui (ik zat ook nog op een redelijke kakschool om het zo maar te zeggen) weinig affiniteit met wat er op het platteland gebeurde. Ze wisten echter wel heel erg goed te vertellen dat hun tussenwoning met ienieminie tuin waarschijnlijk meer waard was dan de vrijstaande woning van mijn ouders.
CharleyT schreef:Ach, een kunstmatig wit sapje maken van gras is voor mijn geen melk hoor. Misschien gaan ze dat product heel sexy grasmelk noemen, zien wel wat het wordt.
oji schreef:Eens met Pol. Op zich gaat het in mijn ogen beter met de sport dan ooit.
Het lijkt minder omdat door het feit dat iedereen nu met een smartphone elk ongelukkig moment kan vastleggen en viral laten gaan op social media, waardoor negatieve zaken veel meer in de publiciteit komen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat paardensport over de gehele breedte de afgelopen decennia enorme sprongen vooruit heeft gemaakt.
Het feit dat we nu deze training van CD hebben gezien, dat dit massaal afgekeurd wordt en dat dit je naast schorsing ook sponsorcontracten kost, zorgt weer voor een enorme bewustwording op dit vlak. Juist dat sponsoren zich niet willen associëren met paard-onvriendelijke trainingsmethode gaat op termijn echt wel een belangrijke trigger worden voor weer een stap vooruit.
Ik geloof eerlijk gezegd niet in zaken als afschaffen van oefeningen. Op het hoogste niveau een proefje met de moeilijkheidsgraad van een Z-basis te zien, is gewoon niet interessant. Net zoals je op de OS niet een B parcoursje wilt springen. Het hoogste niveau is interessant omdat je paarden kunt opleiden tot topatleten die moeilijkere uitdagingen aankunnen dan de gewone basis sporter.
Ik geloof ook niet in elke training filmen, dat is micromanagement en leidt tot oneindige discussies over wat wel en niet acceptabel is en is mijn inziens gedoemd te mislukken.
Waar ik toekomst in zie voor verbetering zijn 2 dingen:
1. Transparantie. dus niet elke training filmen maar wel dat waarnemers van de FEI te allen tijden onaangekondigd een trainingsfaciliteit van een ruiter binnen mogen komen en beoordelen wat er gebeurt op alle vlakken, dus zowel rijden als management. Net zoals de doping controle. Topatleten kunnen in principe 24x7 365 dagen per jaar opgeroepen worden een plasje in te leveren.
2. Technische ontwikkelingen. Met AI kun je bewegingspatronen herkennen die je met het blote oog niet kan zien. Wordt al ingezet in de medische wetenschap/keuringen bij paarden om kreupelheden, afwijkingen in de beweging en scheefheid te detecteren die met het blote oog niet zijn te zien. Als je dit ook inzet bij jureren is een correcte piaff, ook al is het paard minder getalenteerd voor expressie, goed te onderscheiden van een getructe piaff met weggedrukte rug, vol spanning maar wel expressief omdat het dier zoveel talent heeft. En hiermee dus eigenlijk een extra jurylid inzet (of zelfs opnemen vanuit elk jury oogpunt).
Ik denk als een onafhankelijk oog (AI) objectief zonder gevoel/emotie de bewegingen en de overgangen in de proef op correctheid kan controleren, dat dressuur 1. van het stempel jurysport af kan komen en 2. de sport eerlijker wordt. Correcte proeven krijg je alleen door een correcte voorbereiding dus vang je 2 vliegen in 1 klap.
Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken die op kortere termijn al kunnen omdat ze nog net wat minder toekomstmuziek zijn, zoals teugeldruk meters, hartslagmeters, spanningsmeters, stresshormonen etc etc. De beoordeling van de sport wetenschappelijker en reproduceerbaarder maken op het hoogste niveau zou volgens mij enorm helpen.
CharleyT schreef:Het gebeurd helaas. Paar jaar terug was er een filmpje van interview met kinder uit de randstad, over dat de boeren minder koeien mochten houden en dat niet genoeg melk konden produceren. Wat die kinder daarvan vonden. Was een meid van een jaar of 16 die kwam met de opmerking dat ze dan gewoon meer in de supermarkt moesten kopen ter aanvullen. Op de vraag waar ze dacht dat die melk weg kwam kwam het antwoord "de melkfabriek". En nee, ze duide niet op plantaardige melk ofzo. Ze stond er gewoon echt niet bij stil dat die melk eerst uit de koe komt en niet in de fabriek wordt gecreërd.@mce,
mce schreef:Ik denk Cer, als we eens denken:
wat gij niet wil dat u geschied, doe......................
vraag niet van een ander wat je zelf niet kunt/kan dan kom je imo vanzelf bij welzijn
als je zelf sporter bent weet je hoeveel tijd het kost om te bereiken wat je wil en dan ook nog gezond te blijven
Bij een paard denken we maar dat hij/zij het moet kunnen want: er zit een goed papier bij heeft een goede uitstraling karakter is goed, maar kan een 4 jarige een prestie leveren van een 8 jarige??
Wat Teunis al eerder aangaf: Kasboek open, bijbel dicht
Citaat:Paar jaar terug was er een filmpje van interview met kinder uit de randstad, over dat de boeren minder koeien mochten houden en dat niet genoeg melk konden produceren. Wat die kinder daarvan vonden. Was een meid van een jaar of 16 die kwam met de opmerking dat ze dan gewoon meer in de supermarkt moesten kopen ter aanvullen
Jess1989 schreef:Ik ben een lekkere stille meelezer...
Maar voor diegene die 'premium' artikelen willen lezen: archive.is
Even intypen in je adresbalk, link van het artikel in de 'zoekbalk' typen en met een beetje geluk kan je het artikel lezen. Soms moet je even een dagje wachten, omdat het artikel er dan nog niet is.
Werkt perfect voor nagenoeg alle 'premiums' voor mij, maar dat even ter zijde