Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 01:05

Welkom iedereen! :D

@Simon: wauw wat een grote en dappere stap voor zowel jouw merrie als jijzelf!

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 07:52

Zijn jullie jonkies allemaal al aan het wisselen?
Mick heeft in januari z'n wolfskiezen eruit gekregen maar verder nog geen enkel teken van wisselen.
Hij is van 12-6-21

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:27

De mijne is van maart ‘21. Die heeft z’n voortanden onder en boven al gewisseld, alle doppen van z’n voorste kiezen en 1 of meer doppen van de kiezen daarachter. De laatste keer dat ik gekeken had, waren er namelijk 2 doppen wat aan het rommelen, waardoor hij even wat moeilijker at. Misschien heeft hij die inmiddels al allemaal gewisseld. De tandarts komt volgende maand weer, dus dan hoor ik wel wat er nog extra is doorgekomen aan kiezen of wat er nog af kan aan doppen. De wolfskiesjes zijn de vorige keer al verwijderd. De mijne ligt dus erg goed op schema.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:45

Prop is van juli 2020. Die heeft de voortanden in het midden gewisseld. De onderste heeft hij ernaast ook gewisseld, boven moet nog maar dat is doorgaans met 3 jaar en 10 maanden. Zijn kiezen moeten nog, die had op 3,5 jaar moeten gaan. Daar loopt hij achter.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:41

Mijn meiden zijn toevallig gisteren bij de tandarts geweest. Jente (25-05-21) had doppen op de voorste kiezen, maar haar voortanden zijn nog niet gewisseld. Het zit er wel aan te komen, maar ze zitten nog niet los genoeg. Bij haar zijn gelijk de wolfs kiesjes verwijderd.
Lyn (05-06-20) had ook weer doppen op de 2e rij kiezen en de 2e Tanden zaten ook goed los, dus die zijn er ook gelijk uitgehaald.
Lyn was bijna 3 jaar toen haar eerste tanden eruit gingen (1 maand ervoor) haar kiezen had ze toen wel al gewisseld.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:12

Reus van 23-4-21 is de voortanden aan het wisselen, wolfstandjes zijn er nog helemaal niet.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:14

Niet alle paarden krijgen wolfs kiezen.
Mijn 4 jarige heeft ze ook niet

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:27

Fred is ook net bij de tandarts geweest, hij is van juni 2020.

Geen wolfskiesjes gelukkig en keurig op schema met wisselen. Voor is 1 dop verwijdert van een tweede tand. Achter bij het wisselen van de kiezen was een heel akelig scherp puntje van een dop bijven zitten in het tandvlees dus met veel gepruts is die eruit gehaald gelukkig. Op de kiezen zaten nog 2 doppen, maar daarvan heeft de tandarts gekozen om ze te laten zitten, ze zaten nog erg vast en hij heeft nog tijd om ze er zelf af te werken zeg maar.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:28

Die van mij heeft ook de middelste snijtanden gewisseld, boven en onder.
Aanstaande woensdag komt voor haar voor het eerst de tandarts, ben benieuwd

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:39

Mijne wordt 5 in maart. Die is al uitgewisseld. Denk ik

Daar ga ik morgen wel een afspraak maken om de wolskiesjes te laten verwijderen. Ze is altijd heel onrustig met haar mond, tong over of tegen bit als er iets druk op het bit komt. Ik rij nog niet, enkel soms wat longeren of werk aan de hand. Voorheen met longeren ook vnl op kaptoom. Maar nu met pessoa erbij en daarmee weerd ze onrustiger, net als voorheen aan de dubbele longe.

2 jaar terug zei mijn tandarts al dat ze wolfskiesjes heeft en dat ze die er niet standaard uit halen, veel paarden hebben ergeen last van.

En ineens viel bij mij dat kwartje, dat onrustige kan nog wel eens aan die kiesjes liggen. Gevoeld, die dingen zijn groot!!! En toch laat ik elk jaar controleren en behandelen. Voel me zo dom!!

Gut, gut gut, dat dat paard zichzelf niet te koop heeft gezet MP, bewonderenswaardig. Domme eigenaar... arm paard !!!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:45

Hier van de week 2 doppen van kiezen af maar verder moet ze ook vrijwel alles nog wisselen (10-05-2021). Ze lijkt nu wel net met een paar voortanden te beginnen maar zit allemaal nog vast momenteel. Dus ff in de gaten houden. Volgens mij heeft ze rechts geen wolfskies en links een minipuntje waarvan de hoop was dat die er met wisselen misschien vanzelf al uit zou komen. En anders was er niet de verwachting dat ze daar last van ging krijgen, maar ook dat maar even in de gaten houden het komende jaar.

En nog welkom iedereen die nieuw is! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:46

Allemaal kinders met wisselgebitjes. Af en toe heeft Eloon een dag waarop ze haar brokken wat moeizamer eet, dan zit er geheid een losse tand in de weg. Ik ben nog geen tand tegengekomen ergens in de stal.

Volgende maand komt hier eerst de osteopaat langs om haar los te maken. Ik denk dat we in april beginnen met het dekseizoen, dan zitten we er net mooi voor aan.

Gisteren mocht Elonia meedoen met een les loswerken. Zo leuk om te zien hoe ze erover nadenkt wat ze ermee moet en vervolgens haar best doet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:05

Ik heb al heeel lang niks van me laten horen.

Red Bull is inmiddels naar de tandarts geweest en heb hem daarna een aantal keer gepakt, heeft nu 3/4x met een bijzetje gelopen. Hangen en zitten geeft hij niks om. Maar wil eerst nog wat longewerk doen voor we echt gaan rijden :j

Afbeelding
Afbeelding

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:40

Onze hengst is ook druk met wisselen.
Laatst een dop gevonden in zijn stal, een aantal snijtanden zijn gewisseld.
En momenteel is de volgende snijtand alweer aan de beurt.

De merrie dus 2 wolfstandjes verwijderd, en verder had ze een keurig gebit gaf de tandarts aan.

Knappe paardjes hier boven :D

Hierbij ook nog even een foto van mijn merrie <3

Afbeelding

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:27

xsensibel schreef:

Red Bull is inmiddels naar de tandarts geweest en heb hem daarna een aantal keer gepakt, heeft nu 3/4x met een bijzetje gelopen. Hangen en zitten geeft hij niks om. Maar wil eerst nog wat longewerk doen voor we echt gaan rijden :j

[ [url=m/SNDJYG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lV11Nj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik vragen waarom je een bijzet gebruikt?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:42

Chicken01 schreef:
xsensibel schreef:

[ [url=m/SNDJYG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lV11Nj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik vragen waarom je een bijzet gebruikt?

Ik gok om de zelfde reden als waarom alle andere mensen het doen :+ . Om het paard te leren wennen aan wat "druk" op het bit, zodat hij met wat meer rug gebruik gaat lopen, zodat hij de juiste spieren opbouwt en zodat ze een mooi start punt heeft als ze er straks op gaat.

Ik vind het er super netjes uit zien zeker voor 3de a 4de keer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:07

Als ik lees hoever de meeste al zijn maakt me dat wel onzeker. Wat nergens op slaat want ieder doet het op zijn eigen manier en tempo! Maar met bijzet ben ik niet bezig en dat gaat ook niet gebeuren voor het inrijden, omdat zodra de rijbak goed is, ik samen met eigenaar wil investeren in het inrijden zodat ik in de zomer meters kan maken onder het zadel.

En natuurlijk kan ik dan ook gewoon longeren met bijzet tussendoor. Maar soms mijn hoofd... :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:13

Ik longeer ook niet bijgezet hoor! Ik leer vooral gehoorzamen op stemhulpen, kennismaken met een hoofdstel, een singel, en tzt met het tuig en met een zadel. Eerst zonder beugelriemen, later met en dan ook met beugels naar beneden. Gewoon mak maken. De hoofd-houding en druk op het bit leert ze onder het zadel of in aanspanning straks wel. Hou ik me nu helemaal niet mee bezig.

Maar dat is het dus ook, ieder z'n eigen manieren he.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:49

Zertab schreef:
Als ik lees hoever de meeste al zijn maakt me dat wel onzeker. Wat nergens op slaat want ieder doet het op zijn eigen manier en tempo! Maar met bijzet ben ik niet bezig en dat gaat ook niet gebeuren voor het inrijden, omdat zodra de rijbak goed is, ik samen met eigenaar wil investeren in het inrijden zodat ik in de zomer meters kan maken onder het zadel.

En natuurlijk kan ik dan ook gewoon longeren met bijzet tussendoor. Maar soms mijn hoofd... :+

Haha, niet doen idd. Veel meer dan poetsen en aan een touwtje meelopen is het hier nog niet. Wellicht dat er morgen eens een bit in gaat als die morgen binnenkomt maar qua longeren, grondwerk, etc. kent die van mij nog precies niks. En ik herken je gevoel wel want soms heb ik dat ook wel, maar zoals anderen zeggen, iedereen doet het op zijn eigen manier en tijd :)

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 07:03

Muronia schreef:
Ik longeer ook niet bijgezet hoor! Ik leer vooral gehoorzamen op stemhulpen, kennismaken met een hoofdstel, een singel, en tzt met het tuig en met een zadel. Eerst zonder beugelriemen, later met en dan ook met beugels naar beneden. Gewoon mak maken. De hoofd-houding en druk op het bit leert ze onder het zadel of in aanspanning straks wel. Hou ik me nu helemaal niet mee bezig.

Maar dat is het dus ook, ieder z'n eigen manieren he.

Precies dit doe ik ook. Eerst leren op eigen benen te lopen en balans krijgen.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:50

Onzeker worden is echt niet nodig zertab
Er zitten ook paarden bij die al ouder zijn dan 3
En ieder z'n eigen proces en methode.
De een gebruikt bijzet en de ander weer niet, allemaal prima
Die van mij kan ook nog niet zoveel hoor.
Stap en draf aan de longe en van hand veranderen aan de longe.
Van stap naar stilstand zonder naar me toe te komen is ook al een paar keer gelukt.

Als ik dit zo typ....kan ze eigenlijk al best veel en doet ze t zo goed <3
Ze is er mentaal nu ook veel beter bij, ze heeft denk ik toch een sprong in ontwikkeling weer gemaakt
Een zo borduren we rustigaan voort.

Bit heb ik nog niet geprobeerd, morgen komt de tandarts, wil eerst haar gebit gecheckt hebben.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:26

Hij loopt inderdaad aan een bijzetje om de reden die dddara noemt. Zo leert hij rustig wennen aan druk en het gebruiken van zijn lichaam. Zoals te zien is zit er niks strak of vast gebonden, daar hou ik ook niet van :D

Verder heeft iedereen zn eigen manier van trainen en vind ik niet dat iemand zich onzeker moet voelen of iets dergelijks. Sommige paarden zijn nou eenmaal makkelijker en sneller dan andere :j

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:49

Zertab Ik denk ook dat het grote verschil gaat zijn dat sommige hier een hele goede voorbereiding moeten hebben omdat ze het zadelmak maken zelf of zelfs alleen gaan doen. Dan wil je voor je zelf wat zekerheid inbouwen dat bepaalde dingen al bekend zijn zodat je uiteindelijk zo veel mogelijk kans hebt om heel te blijven tijdens het zadelmak maken.

Die van jou gaat straks waarschijnlijk naar een ruiter die dat voor jullie gaat doen, die zal dan heel veel stappen in korte tijd doen. En dan krijg je een paard terug dat ineens een stuk verder is dan die van ons.
Waarschijnlijk ben jij in het voorjaar al lekker aan het rijden (terwijl ik er net ophang of vooral aan het trainen ben aan de hand en nog vanaf de grond). Waar je op dit moment bent zegt niets over waar je paard volgende maand is. Iedereen doet en wil het zo anders. Ik wil echt alles er op hebben voor ik echt ga rijden rem, stuur, overgangen op stem hulp, one rain stop en ik wil dat er al een begin is gemaakt met de nagevenlijkheid.

Het is geen wedstrijd he, en als het al een wedstrijd is dan is het een wedstrijd wie straks het beste resultaat neer zet met zijn paard en zeker niet wie het snelste is. Ze zeggen niet voor niets hardlopers zijn doodlopers.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:27

xsensibel schreef:
Sommige paarden zijn nou eenmaal makkelijker en sneller dan andere :j

Voor mij eigenlijk juist ook reden om het rustig aan te doen. Die van mij heeft nu in 2 weken tijd zowel de hoefsmid, tandarts als fysio/massage gehad (en is nog geen 4 weken geleden verhuisd) en als ik zie hoe makkelijk ze met alle nieuwe dingen omgaat, wil ik juist ook oppassen dat ik dr niet (onbewust) over dr eigen grenzen jaag.

En verder ook wel wat Dara zegt. Toen ik nog (jaren geleden) op handelsstallen reed hadden we in sommige gevallen 3 jarigen die net uit het land getrokken waren en bij wijze van spreken nog nooit een mens gezien hadden. Die moesten zsm ohz zodat ze het internet op konden want er moest natuurlijk geld verdient worden.
Ik hoop nu toch wel iets meer in de basis te investeren en meer vanuit wederzijds vertrouwen en samenwerking te werken :o

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:32

@Dara: je hebt zeker gelijk! Er komt een ruiter aan huis in het voorjaar :)
Die gaat het inrijden doen. De rest van te voren doe ik wel zelf. (Zadelmak maken en longeren trainen, grondwerk).

Ik had gehoopt het stuur en rem met dubbele lijnen er ook al voor haar op te zetten maar dat gaat hem niet meer worden denk ik... Vanwege de slechte rijbak momenteel..

Het fijne is, hij blijft dus thuis. En ik wil er super graag bij blijven zodat ik er ook van kan leren en die ruimte krijg ik ook :D waarschijnlijk qua planning ook wel te doen en anders moet ik maar een soort dat ruilen.

Ik wil er natuurlijk ook bij blijven omdat ik niet wil dat hij dadelijk "afgestraft" wordt op iets wat ik hem geleerd heb. Dat het een beetje gebeurd zoals ik het voor me zie.
Ik heb de inrijder al gesproken en qua visie liggen we gelukkig op een lijn al! :D