[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 23:06

Punz schreef:
Een tijdje met een babyhaler puffen met flixotide ( is een cortico, maar werkt door het puffen dus lokaal, niet systemisch, waardoor er heel veel minder risico is op een aantal verschillende nare bijwerkingen van cortico's als je het oraal geeft).
Dat heeft icm gestoomd hooi , 24/7 buiten en met een zoutoplossing dampen ( flexineb) voor het rijden (om te voorkomen dat er zich slijm vastzet in de longen) , hier de truc gedaan bij mijn destijds toch wel heel zieke pony

Kun je een linkje delen van de babyhaler die je gebruikt?

Zoutoplossing voor het rijden is wel een hele goede tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:13

En ondanks dat ik TS snap ivm de kosten. Maar zou ik toch een scopie laten maken dat kost je een keer 150/180 euro maar dan weet je wel waar je over praat. Of er al permanente longschade is en hoe erg de longen eruit zien. Dan kan er ook een beter behandelplan komen met medicatie en hoelang dat dan nodig is.

De medicatie is hetgeen wat het duurste is. En om dat ''op de bonnefooi'' te geven is zonde voor je eigen bankrekening.

Natuurlijk kun je luchtwegvegverwijders en cortico's geven zonder scopie en ik denk dat dit paard dit nu echt wel nodig heeft. Maar het is dan wel lastig te zeggen of de longen er beter door worden.

Meestal maken klinieken een scopie geven dan op basis daarvan medicatie en dan volgt na een week of 3/4 een controlescopie om te zien of het effect gehad heeft.

Als je toch aan de dure medicatie wil beginnen zou ik je toch adviseren om in elk geval die eerste scopie te maken om een behandelplan te kunnen opstellen.

Vernevelen doe je altijd vóór beweging beste is om te stappen met de flexineb om. Ik ga altijd na het vernevelen rijden of anders stappen. Maar als het paard nu heel benauwd is dan lijkt rijden mij geen optie. Dan zou ik gaan stappen aan de hand.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 23:44

Spenk schreef:
En ondanks dat ik TS snap ivm de kosten. Maar zou ik toch een scopie laten maken dat kost je een keer 150/180 euro maar dan weet je wel waar je over praat. Of er al permanente longschade is en hoe erg de longen eruit zien. Dan kan er ook een beter behandelplan komen met medicatie en hoelang dat dan nodig is.

De medicatie is hetgeen wat het duurste is. En om dat ''op de bonnefooi'' te geven is zonde voor je eigen bankrekening.

Natuurlijk kun je luchtwegvegverwijders en cortico's geven zonder scopie en ik denk dat dit paard dit nu echt wel nodig heeft. Maar het is dan wel lastig te zeggen of de longen er beter door worden.

Meestal maken klinieken een scopie geven dan op basis daarvan medicatie en dan volgt na een week of 3/4 een controlescopie om te zien of het effect gehad heeft.

Als je toch aan de dure medicatie wil beginnen zou ik je toch adviseren om in elk geval die eerste scopie te maken om een behandelplan te kunnen opstellen.

Vernevelen doe je altijd vóór beweging beste is om te stappen met de flexineb om. Ik ga altijd na het vernevelen rijden of anders stappen. Maar als het paard nu heel benauwd is dan lijkt rijden mij geen optie. Dan zou ik gaan stappen aan de hand.

Ik ben naar de kliniek geweest en heb gevraagd wat de kosten zijn, dik over de 500€. Dit is met sedatie en spoeling.

Klinkt toch net wat anders als max 200euro.

Rijden is nu absoluut een no-go. Denk er niet eens aan. Eerst opknappen, dan eens verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:00

Ja een spoeling ja die is heel duur een scopie niet.

Een spoeling geeft de beste diagnose maar zonder spoeling kunnen ze prima zien hoe de longen er aan toe zijn.

De 180 is met consult en sedatie een scopie zelf is 125 euro op mijn kliniek en ik heb geen goedkope kliniek.

Een balspoeling en scopie en consult zitten inderdaad op de 500 euro. 494 euro heb ik betaald voor consult , sedatie , scopie en spoeling. Maar voor alleen scopie echt bij lange aan niet hoor.

Dan zou ik gewoon wat klinieken bellen want alle hier in de omgeving ben je voor 180 met scopie wel klaar hoor. En dat lees op bokt ook.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:57

LadyDii schreef:
Punz schreef:
Een tijdje met een babyhaler puffen met flixotide ( is een cortico, maar werkt door het puffen dus lokaal, niet systemisch, waardoor er heel veel minder risico is op een aantal verschillende nare bijwerkingen van cortico's als je het oraal geeft).
Dat heeft icm gestoomd hooi , 24/7 buiten en met een zoutoplossing dampen ( flexineb) voor het rijden (om te voorkomen dat er zich slijm vastzet in de longen) , hier de truc gedaan bij mijn destijds toch wel heel zieke pony

Kun je een linkje delen van de babyhaler die je gebruikt?

Zoutoplossing voor het rijden is wel een hele goede tip.

Ik gebruik(te) deze;

Afbeelding

Heb ik gewoon bij de humane apotheek gekocht.
Dit zet je dan op een neusgat en dan puffen met flixotide.
Wel opletten dat het rubber over de neus geen voorgevormde uitsparing heeft voor een babyneusje. Je moet dus echt dit model hebben

Edit:
Stomen deed ik met de flexineb. Maar die zijn dus wel schreeuwend duur

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:30

LadyDii schreef:
Spenk schreef:

Ik ben naar de kliniek geweest en heb gevraagd wat de kosten zijn, dik over de 500€. Dit is met sedatie en spoeling.

Rijden is nu absoluut een no-go. Denk er niet eens aan. Eerst opknappen, dan eens verder kijken.

Waar ben je geweest? Ell?
Informeer eens bij het Bokt in Belgie, of dat scheelt qua kosten, is klein uurtje vanuit jou.
Ik heb ook een scopie laten doen, in Ell, zonder spoeling ( jaren geleden) en op basis van wat gezien werd een plan gemaakt, was geen spoeling voor nodig.

Bij haar was 24/7 buiten en voordroog of nat hooi al voldoende nadat het slijm uit de longen was. Dit is gelukt met ventipulmin en een keer stomen
Dat heb ik toendertijd (2007 las ik net terg in oude topics) bij simicur in de buurt van Kelpen late doen maar ik weet niet of die dat nog doet. Dat was met stoom en etherische oliën.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:53

1 van m'n paarden kan niet tegen stof of sporen in stro en hooi (met name stro), dan krijgt ie vocht in de longen en staat extreem te pompen en stikt zowat erin, blijft dan ook zo tot ie behandeld wordt tegen de allergische reactie (3 spuiten per dag waarvan 1 of 2 in de ader en ventipulmin ernaast). Zelfs als het stro niet bij hem in de buurt ligt maar verder van hem vandaan in het gebouw. Ik was zo dik 1000 euro kwijt voor we hem er weer op hadden. Het is ellendig als ze het benauwd hebben -O- je voelt je vooral machteloos. Ik heb meer dan eens gedacht dat ik hem moest laten gaan.

Odysseus

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:09

Scopie in Utrecht is €170. Dus de prijs van +- €200 die Spenk noemt is niet onrealistisch.

Ik kan me wel voorstellen dat zo’n uitgebreid onderzoek met BAL spoeling wordt voorgesteld als de scopie daar aanleiding voor geeft en behandeling dan beter bepaald kan worden. Ik moet zeggen dat ik €500,- totaal nog niet eens een gek bedrag vind. Veterinaire kosten zijn gewoon snel hoog.

Ik snap wel dat je het misschien niet direct wil of kunt uitgeven aan een gevonden paard. Aan de andere kant hoort het denk ik ook wel bij goede, volledige zorg voor een opvangdier. Zou er nog een moment zijn dat het voor jou niet meer te bolwerken is, TS? Is het dan eigenlijk nog mogelijk om zo’n dier naar een opvangende instantie te laten gaan (geen idee hoe dit normaal gaat bij gevonden dieren…)?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 12:14

Lynn_Nikita schreef:
LadyDii schreef:

Waar ben je geweest? Ell?
Informeer eens bij het Bokt in Belgie, of dat scheelt qua kosten, is klein uurtje vanuit jou.
Ik heb ook een scopie laten doen, in Ell, zonder spoeling ( jaren geleden) en op basis van wat gezien werd een plan gemaakt, was geen spoeling voor nodig.

Bij haar was 24/7 buiten en voordroog of nat hooi al voldoende nadat het slijm uit de longen was. Dit is gelukt met ventipulmin en een keer stomen
Dat heb ik toendertijd (2007 las ik net terg in oude topics) bij simicur in de buurt van Kelpen late doen maar ik weet niet of die dat nog doet. Dat was met stoom en etherische oliën.[/quote]

Nee, ik ga niet meer naar Ell. Al jaren niet meer.

Ik ben bij de paardenkliniek in Venlo geweest voor Respimin op te halen en heb meteen deze vraag gesteld. Kwam neer op zo'n €550 euro incl sedatie en BAL spoeling.

Vanavond ga ik een vernevelaar ophalen en morgenavond ga ik meteen starten.
Alles iom de DA, of course.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:24

Ik heb eens een scopie aan huis laten doen door hendriks-deuss dierenartsen.
Prijs weet ik niet meer maar zijn zeker niet de duurste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:11

Maar je hoeft toch niet perse naar Venlo?

In de buurt zit ook veterinair centrum someren ook een goeie kliniek ik zou zeggen bel je die?

Toen ik mijn paard liet onderzoeken heb ik gewoon gebeld dat ik een afspraak wou voor een longscopie. Paard was door een andere kliniek aan huis bekeken. Dat was prima en ook helemaal geen rare vraag.

Eenmaal op de kliniek onderzocht klinisch en scopie gedaan. Dierenarts gaf toen aan wat haar diagnose was en met bal spoeling zou je dat kunnen bevestigen. Maar ze had er ook alle begrip voor als je dat te duur zou vinden.

Ik heb het wel gedaan maar alleen een scopie is dus niet raar met onderzoek en sedatie zit je dan dus tussen de 150 en 200 euro.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 14:42

Spenk schreef:
Maar je hoeft toch niet perse naar Venlo?

In de buurt zit ook veterinair centrum someren ook een goeie kliniek ik zou zeggen bel je die?

Toen ik mijn paard liet onderzoeken heb ik gewoon gebeld dat ik een afspraak wou voor een longscopie. Paard was door een andere kliniek aan huis bekeken. Dat was prima en ook helemaal geen rare vraag.

Eenmaal op de kliniek onderzocht klinisch en scopie gedaan. Dierenarts gaf toen aan wat haar diagnose was en met bal spoeling zou je dat kunnen bevestigen. Maar ze had er ook alle begrip voor als je dat te duur zou vinden.

Ik heb het wel gedaan maar alleen een scopie is dus niet raar met onderzoek en sedatie zit je dan dus tussen de 150 en 200 euro.

Ik zeg ook nergens dat ik perse naar hun wil hé. Ben alleen daar heen gemoeten om iets op te halen en heb dus daar de vraag gesteld. Ik begrijp goed dat het overal wel wat verschilt. En het is nu ook duidelijk dat het zonder de spoeling rond de 200 euro zal zijn.

Helder. ;-)

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 14:45

DuoPenotti schreef:
Ik heb eens een scopie aan huis laten doen door hendriks-deuss dierenartsen.
Prijs weet ik niet meer maar zijn zeker niet de duurste.

Maasmechelen zie ik. Weet niet of die tot hier komen, zal ik eens moeten navragen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:33

Ik vind het knap wat je allemaal doet voor dit paard. Zelf zou ik dit niet eens voor m'n eigen ponies doen. Luchtweg problemen zijn vreselijk. Ooit zelf een dampige pony gehad (20 jaar geleden). Wat een vreselijk gezicht om ze te zien hijgen en piepen. Haast alle behandelingen zijn tijd rekkend en niet genezend. Ik heb toen ook snel de keuze gemaakt om de pony in te slapen, omdat ik niet wilde dat ze zo moest leven

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:04

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:25

Mooi stukje! Hopelijk worden je vragen beantwoord!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:03

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:05

Mooi verhaal!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:19

@TS ik lees op FB onder het artikel een reactie van iemand dat hij op de paardenmarkt van Hedel is gekocht en weer is verkocht aan iemand? Heb je met haar al contact mee gehad?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:21

Koekie73 schreef:
@TS ik lees op FB onder het artikel een reactie van iemand dat hij op de paardenmarkt van Hedel is gekocht en weer is verkocht aan iemand? Heb je met haar al contact mee gehad?

Dat staat volgens mij ook in het stuk van de Hoefslag en is al bekend bij TS.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:33

Ah dan heb ik te snel gelezen. Jammer, dacht mss had ze er nog wat aan.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 21:58

Koekie73 schreef:

Die info heeft de Hoeslag van mijzelf. First hand information, haha! Had ik nog niemand verteld behalve mijn partner en op stal. :)

Je moet niet te veel online zetten. Maar deze informatie wou ik nu wel kwijt. Mevrouw heb ik regelmatig even contact mee en ze is blij dat hij goed terecht is gekomen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:01

LadyDii schreef:
Koekie73 schreef:

Die info heeft de Hoeslag van mijzelf. First hand information, haha! Had ik nog niemand verteld behalve mijn partner en op stal. :)

Je moet niet te veel online zetten. Maar deze informatie wou ik nu wel kwijt. Mevrouw heb ik regelmatig even contact mee en ze is blij dat hij goed terecht is gekomen.

Kon zij je ook meer vertellen over zijn gezondheid of had hij toen nog geen klachten? Aangezien de fokker je vertelde dat hij niet goed was?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 22:15

Dreamboy schreef:
LadyDii schreef:

Kon zij je ook meer vertellen over zijn gezondheid of had hij toen nog geen klachten? Aangezien de fokker je vertelde dat hij niet goed was?

Hij was toen 2 en nog Hengst. Maar helemaal OK. De bolspat was waanzin, was een schadeclaim-verhaal tussen fokker en 1e koper.

Edit: wat het voor mij dus nog moeilijker te geloven maakt dat ze niet meer weet aan wie (fokker) ze hem heeft verkocht.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:30

Dreamboy schreef:
LadyDii schreef:

Hij was toen 2 en nog Hengst. Maar helemaal OK. De bolspat was waanzin, was een schadeclaim-verhaal tussen fokker en 1e koper.

Edit: wat het voor mij dus nog moeilijker te geloven maakt dat ze niet meer weet aan wie (fokker) ze hem heeft verkocht.[/quote]

Snap ik helemaal. Maar had ze het ook niet over zijn buik?