Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:41

Knap! Ik kan de motivatie nog niet echt vinden maar vind mezelf te zwaar om te rijden dus moet wel echt gaan beginnen met afvallen nu :')

Nacho doet het al goed zeg. Leuk ook dat publiek erbij hahaha.
Misschien kun je gewoon even een stuk afzetten in de bak zodat hij niet echt uit kan breken? En dan dat stuk steeds iets groter maken.

Kimvicious

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:55

Motivatie is wel echt het belangrijkste anders kun je net zo goed niet beginnen. Hoe vaak ik al niet een paar dagen "dieet" gevolgd heb om vervolgens een week daarna gewoon terug te vallen in oude patroon... Hier was de switch dat ik op onze eerste show niet ontevreden wil zijn over mijn gewicht omdat er altijd stoere show foto's gemaakt worden :P mega oppervlakkig natuurlijk maar hey als 't werkt :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:08

@k_nolan goed bezig! Verstandig om ook van te voren longeren haha. Doe ik ook! Ben benieuwd miss vind je de dop wel als je geluk hebt. Ik heb er 1 gevonden!
@opisop_shop doe je goed! Haha doe ik ook en met deken word hij toch niet vies behalve de benen.
@stitchlover ik geef gas en remmen met stem. Hij heeft dit heel goed geleerd. Als ik drrrrraf zeg gaat hij al draven en gaaaaalop al galopperen. En elke keer als ik voel dat hij gaat leg ik mijn been heel zachtjes aan. En als hij zachter moet dan maak ik me zwaar en geef ik de hulp hooooo.
@future_vet leuk hoor, goed bezig. Goed begin!
@nobel01 echt super fijn!
@kimvicious wat knap van je dat je al zoveel kilo's kwijt ben!! Leuke foto's hoor!

Heb vandaag het myler bit gepast. Hij moet nog wel echt goed leren om het bit in te doen, dat is nu een hoop geduld en grrr. Hij had het bit in, geen 1 keer gek kauwen of iets. Hij stond rustig stil wat ie met een ander bit niet had.

Afbeelding

Afbeelding

Had even gekeken of hij te groot is maar volgens mij zit ie wel goed.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:13

Hee hee,

Ik kan jullie niet bijhouden vrees ik :$.
Ik doe mijn best om mee te lezen hoor!
Zie hele leuke dingen voorbij komen.
Bitje zou ik zelf 1 maatje kleiner doen.

Maylinn is de laatste tijd onwijs druk, van de week er een soort van achteraan geskied. We durven niet met in de longeerring na haar ongeluk daarin dus in de bak maar ja dan hebben we veel meer ruimte en longeren is stom xD dus ja dan durft ze best te kloten af en toe.
Gisteren haar los in de bak gegooid. Gaat ze knetterhard bokkend en springend ervandoor maar wel in een verheven draf weer terug komen van kijk mij eens doet zijn baas! Kan ik gewoon hoor!! Ook haar heup en schouder target weer erbij gepakt stukje schouder buitenwaarts los in de bak gedaan :-)
Dat was dan weer wel leuk, dus toch van de week iets positief met haar kunnen doen.
Verder gaat voer nog armer gemaakt, lees nog meer vezels erin.
Wie weet helpt dat ook wat.

Vandaag ga ik proberen een parcoursje te doen.

Paar balkjes een pion om aan te raken en inparkeren bij het opstapblok.

Mochten jullie nog een makkelijk leuk idee hebben om als nieuw iets toe te voegen hoor ik het graag haha.

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:32

@Kimvicious: Wat een leuke foto's! Ziet er al goed uit.

@Debbie Leuk hoor dat je al een keer het hoofdstel hebt ingedaan. Ik ga die stap deze of aankomende week maken. Ligt er even aan hoe goed de grondwerk oefeningen gaan en of meneer daarna nog de concentratie heeft. Ik wil namelijk dat de eerste keer een goede ervaring is.

@future_vet: Wat een knapperd heb jij zeg!

Vandaag heb ik met Muppet een rondje over het buitenterrein gestapt om te kijken of hij dan nog steeds bij mij blijft. Dit ging erg goed en hij is echt lekker nuchter. Heerlijk als je een paard hebt dat niet snel onder de indruk is van zijn omgeving.

Verder heb ik vandaag ook geoefend met het geven van voetjes. Over drie weken komt de hoefsmid en dan wil ik hem daar al zo goed mogelijk op voorbereid hebben. Links voor ging heel erg goed en bleef hij goed stil staan. Alleen bij rechtsvoor ging hij de hele tijd linksachter op rust staan. waardoor hij zijn balans verloor :') :') Hebben jullie hier nog goede tips/ideeën voor?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:04

Helaas geen tips, wel het zelfde probleem hier :')

Voetje geven lukt inmiddels wel, maar langer dan 10 seconden op 3 benen blijven staan is nog erg lastig. Ook iets met een vrij korte spanningsboog :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:19

Hoe ik Abby geleerd heb voetjes te geven, is eerst zoals ik met Dory heb gedaan (zie filmpje eerder) en daarna een touw om haar kogel gedaan en de voet iets langer vast houden, en zo iets uitbreiden. Om deze manier kan je iets meer afstand houden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:38

Touw gebruikte de gedragscoach hier ook bij M maar bij mij deed hij het beter dan met haar manier. Rechtsachter wil hij nog steeds niet goed geven, hij tilt hem gewoon niet op hahaha. Ik ben sinds deze week wat strenger en dat werkt tot nu toe ook goed, hij heeft tot nu toe nog steeds niet getrapt.
Ik denk dat ik volgende keer bij de hoefsmid nog maar een kleine dosis geef zodat echt alleen het scherpe randje eraf is ipv dat hij echt staat te suffen. Eens kijken hoe dat gaat. Zijn hoeven groeien ook zo weinig dat hij nu na 12 week pas komt ipv 8 week dus ik heb ook meer tijd om te oefenen haha.

Zijn er trouwens meer mensen die zich via dressuurnatuurlijk hebben aangemeld voor de gratis cursussen ( grondwerken/langeteugelen) ?
Ik heb ook het gratis e-book over paarden beleren gedownload.
Misschien een tip voor anderen hier.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 19-03-21 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:59

Die van mij is of mega verliefd op de hoefsmid (zo hengstig dan!) of staatsgevaarlijk (alleen achter) Gelukkig is het een heel rustige man die er wel heel goed mee om kan gaan, maar ik vind het zo gênant! Ik oefen heel braaf en dan IS ze dat ook, maar als ze de kop verkeerd heeft staan dan kan hij niet eens naar de achterbenen wijzen. Als hij haar dan eenmaal heeft gaat het weer prima... merries am I right?

Wij hebben vandaag voor het eerst in de grote bak geoefend met longeren (3e keer). Ik heb behalve een paddock geen rijbak, ik rij altijd bij een vriendin 600 meter verderop, dus daar gingen we vandaag heen, was er al een paar keer geweest dus ze kent het er zeker wel. Maar tot nu toe mocht ze dan rondscharrelen, beetje het groen uit de bak snoepen en vriendjes maken met het paard van mijn vriendin.
Het ging.... niet slecht. Ook niet heel goed, maar alles bij elkaar genomen niet ontevreden. Ietwat vreemde omgeving en ik besloot natuurlijk in de enge hoek te oefenen (redelijk dichte bosjes met daarachter de kippenren) Met alle paarden waar ik in deze bak rij merk ik dat ze allemaal die hoek niet heel tof vinden. Dus natuurlijk beginnen we daar :')
Ze is er 2x tussenuit gepiept (niet losgekomen, maar wel tot het einde van de lijn gerend) waarvan 1x echt schrikken en 1x wat ongeduld/baldadigheid/grenzen zoeken. uiteindelijk best braaf beide kanten op. Ze wilde zelf draven, maar dat hoeft van mij nog helemaal niet. Wel is mijn longeerlijn voor deze fase echt veel te lang, wat een gehannes. Maar de leadrope is te kort. Wat een firstworld problem weer.
voor wie er zin heeft naar een goede 10 minuten gepruts te kijken zal ik een linkje toevoegen :P

https://www.instagram.com/tv/CMmdPs1nVf ... olzn6jwlpb

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:03

Heb alleen het begin even gekeken. Waarom laat je je lijn niet gewoon opgerold in je hand? Als ze wel wegrent heb je veel meer speling om in te grijpen. Nu ligt hij je in de weg.

Edit: Oh ik zie dat je dat later wel hebt, iets verder gekeken hahaha.
Ik denk dat als je je cirkel wat groter houdt, jij actiever mee kunt bewegen met je paard en zij minder snel zal stilstaan?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 19-03-21 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:05

opisop_shop schreef:
Heb alleen het begin even gekeken. Waarom laat je je lijn niet gewoon opgerold in je hand? Als ze wel wegrent heb je veel meer speling om in te grijpen. Nu ligt hij je in de weg.

Daar werkte ik naar toe :') Op de grond laten liggen wil ik eigenlijk ook echt niet, maar ik kwam in de knoop dus had het laten vallen om daarna dus weer op te hijsen, dat doe ik wel vaker, maar met een paard die al goed kan logeren is dat zo gepiept, eentje die je nog zo in de gaten moet houden maakt het wel moeilijker

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:23

opisop_shop schreef:
Zijn er trouwens meer mensen die zich via dressuurnatuurlijk hebben aangemeld voor de gratis cursussen ( grondwerken/langeteugelen) ?

Dankjewel! Ik ga mij meteen aanmelden *\o/*

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:29

opisop_shop schreef:

Edit: Oh ik zie dat je dat later wel hebt, iets verder gekeken hahaha.
Ik denk dat als je je cirkel wat groter houdt, jij actiever mee kunt bewegen met je paard en zij minder snel zal stilstaan?

Wanneer ik de cirkel groter probeer te maken draait ze zich nog eerder naar me toe. Zit nog veel onzekerheid in aan haar kant. Als ik haar weer de goede kant op stuur gaat ze ook wel, zal vanzelf beter worden, dit is nog maar de 3e keer. Dus ze heeft nog geen 45 minuten longeerervaring, ik vind dit nog geen probleem

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:31

Oh dan doet ze het al super _/-\o_

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:38

Dankjewel voor de tips mbt voetje geven!

@opisop_shop Oee ik ga meteen kijken en het boekje downloaden. Dankjewel; dat je dat hier deelt :)

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:10

Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe ik voetjes geven heb aangeleerd bij Alano haha. Ik leun tegen hem aan zeg voetje en trek dan aan zijn sokken niet super hard hoor :'). Maar niet elk paard heeft sokken hihi. Of ik pak iets onder zijn kogels vast. Maar hij was ook al 1 jaar toen hij bij kwam wellicht dat hij het al iets kende.

Gisteren na ruim 3 weken het rijden weer opgepakt. Voorheen zat ik er max. nog geen 10 minuten op. Gisteren iets doorgepakt en vooral geoefend met beenhulpen en halthouden. Ging heel goed. Paar keer twijfelde hij maar gelukkig kan ik hem daar goed doorheen krijgen. Zelf paar passen gedraafd. Hij reageert zo fijn op mijn stemhulpen dat dit echt wel een voordeel heeft.

Hoeveel dagen laten jullie er tussen zitten na het (in)rijden? 1, 2 of meerdere dagen? Of doen jullie in het begin eerst bijv. 2x achter elkaar en dan dagje vrij? Ben ik wel benieuwd naar hoe jullie het doen! Elk paard is natuurlijk anders.

Afbeelding

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:22

Voor nu geen echt schema maar doe meestal niet vaker dan 2x per week.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:30

Ik ga straks denk ik twee keer per week

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:50

opisop_shop schreef:
Oh dan doet ze het al super _/-\o_

Ja toch :o ik ben best trots op mijn kleine smurf

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:04

Citaat:

Ja toevallig heb ik me vorige week ook aangemeld. Plus ik volg het vierluik over het beleren van jonge paarden en het vierluik over de scheefheden. Mijn grondwerkinstructrice heeft toendertijd de opleiding bij Astrid gevolgd, dus dat sluit allemaal mooi op elkaar aan. Ik merk dat het me heel veel handvatten geeft om mee aan de slag te gaan en ik meer motivatie door krijg, omdat ik telkens denk ooh dit kan ik nog oefenen of dit stukje kunnen we gaan oppakken :j

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:10

Vandaag in de paddock gepoetst terwijl hij helemaal los stond. Dus alle vrijheid om weg te lopen maar hij bleef heerlijk staan en wat een glans heeft hij op het moment <3 Afbeelding

Altijd zo interessant die telefoon
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:49

Glimworm <3

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:30

Wat gaat iedereen al hard met zijn jonkie :j leuk straks al die nieuwe beleerde paardjes.

--
Zo trots op Ofira vandaag! Ik had het niet gepland van te voren, maar de omstandigheden waren goed dus halster om en maar besloten: we lopen naar stal (is dichtbij de opfok) en wat was ze braaf! Heel veel nieuwe voorwerpen gezien en wat was de kudde stal paarden eng :') op de terug weg wel wat sterk maar wat wil je ook alleen zijn vindt ze nog lastig. Daarna een moe en gapend paardje. De nieuwe indrukken hebben veel energie gekost haha.

Maar wat een mooie overwinning! Ook voor mij omdat ik dit echt wel even spannend vond na de vorige keer. Weekend begint weer goed :j

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:38

_activeme schreef:
Hoeveel dagen laten jullie er tussen zitten na het (in)rijden? 1, 2 of meerdere dagen? Of doen jullie in het begin eerst bijv. 2x achter elkaar en dan dagje vrij? Ben ik wel benieuwd naar hoe jullie het doen! Elk paard is natuurlijk anders.

Er zit wat bij betreft weinig verschil tussen longeren of rijden. Dus ik doe 3 keer per week een sessie. Uiteindelijk zal dat dus 3 keer rijden worden en veel later wordt het 5 of 6 keer per week als we fanatiek bezig zijn. Maar das ook weer afwisselend longeren/(dressuur)rijden/buitenrijden.

@ Zebrastreep, klinkt goed! Ik wil binnenkort ook gaan wandelen. Met de ene verwacht ik geen problemen, maar die andere weet ik nog niet zo goed.. Als zij haar nek erop zet begint dr neus boven mijn hoofd.. Das toch wel een groot paard dan..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:01

Ik lees nog steeds bij. Ik heb nog geen idee hoe ik het inrijden aan ga pakken. Wel heb ik contact met iemand die paarden inrijdt op een manier die mij wel aanspreekt.

Ga eerst rustig de rest toepassen. Met grondwerk (lees rustig blijven staan ipv alle kanten op of touw vast willen pakken) heeft hij steeds beter focus. En pakt hij minder touw.

Gisteren soort van opgejaagd met zweep met een lang touw eraan en ging al stuk beter. Hij ging wat naar voren haha