Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:17

Vroeger vond ik vos niks aan maar tegenwoordig vind ik het ook mooi.
Het zadel past idd wel goed, Joep lijkt heel kort maar met het zadel erop valt dat reuze mee.

Schimmel heb toch een beetje een zwak voor, mijn eerste verzorgpony ooit was een schimmelshettie, toen ik 7 was. <3

Avalanche, merries zijn niet zo mijn ding, mijn vorige was een ruin maar leek ook op een merrie, dramaqueen ten top. :')
Malik is echt een jongen, hij is heel vrolijk en speels en vind alles leuk.
Ik heb een lila halster en dat vind ik zo mooi staan!
Nu wil ik ook een lila hoofdstel maar tot nu kan ik alleen donkerder paars vinden.

Golden Arrow, volwassen paarden zijn idd stabieler, je merkt dat ze zo rond hun achtste wat meer in balans komen.
Maar twaalf vind ik wel erg lang wachten, dat komt dan vooral omdat ik dit jaar zelf vijftig wordt. _O-

Isabel, heel charmant. :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:36

Haha, ze is in de eerste jaren van haar leven alleen voor de fok en shows gebruikt. Maar ik wil graag rijden, dus moet ze toch aan de bak. Maar we hebben ook een 20-jarige staan die ook nooit bereden is, maar dat hoeft nu ook niet meer, haha.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:14

Ik merk dat Joep vergeleken met zijn leeftijdsgenoten heel kinderlijk is. Vooral in de omgang met mensen. In de kudde een stuk minder.

Persoonlijk denk ik dat het komt omdat er jaren niks met hem is gedaan en omdat hij iets heeft meegemaakt. :j

Hij lijkt inderdaad kort, maar dat in het echie mee. Gelukkig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:43

Er is weer voldoende gepost zeg vandaag!

Avalanche81, pas op de plaats als je gevoel dat aangeeft is nooit verkeerd. Mensen gaan eerder te snel, en beginnen te vroeg, dan te laat.

Verder zag ik een knappen en erg drachtige pony van Nynkster. Nog maar heel even aftellen!

Leuk verslag over de dubbele lijnen les van LillyFee. Volgens mij heb je een topper als ze zo relaxt blijft terwijl ze niet snapt wat de bedoeling is.

Joy werkt aan een carrière als speurpaard :D

Joep is prachtig, ben dol op de niet al te showy popperige arabieren. Zadel ziet er ook fijn uit!
Heb ook een arabier gehad trouwens maar dat was een stoere dame geen dramaqueen. Al hoewel.. soms wat kijkerig en bang voor bloemen, stronken etc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:10

Zal ook even een update geven :) loo

Ben momenteel veel bezig met het oefenen van gewoon meelopen zonder staken. Heb inmiddels een erg lange dressuurzadel gekocht waarmee ik eventueel een tikje op de achterhand kan geven als ze weigert mee te lopen.
In het begin werd ze dan vooral erg boos. Boos in de zin van bokken, omhoog komen, springen, achterwaarts en happen naar de zweep of mijn hand. Eigenlijk heel veel dingen die moeilijker zijn dan gewoon lopen.
Tussendoor had ze ook nog weleens een soort rodeo-explosies waarbij ze vrolijk bokkend om mij heen sprong.. Daarbij wel beleefd genoeg om niet richting mij te springen en ook niet echt aan het touw te trekken. Maar handig is het niet..

Afbeelding
}:) boos!

Moest van mij lesgever gewoon doorgaan met zachtjes tikken en pas stoppen als ze een voorwaartse beweging maakte. Waren soms best lange sessies met een boos paard want ze geeft niet snel toe. Liever ruim 10 minuten moeilijk doen dan gewoon in stap voorwaarts gaan op commando leek haar motto.
Was voor mezelf wel blij dat lesgever ook moeite had om het staken snel te doorbreken. Hij heeft haar gedurende de les een paar keer overgepakt.

Maar het lijkt nu toch goed te werken want gisteren met oefenen heeft ze amper gestaakt en is niet geëxplodeerd. :) *\o/*

Maar buiten puberaal dwars is ze ook heel stoer en bijna nergens bang voor. Van de week konden we zo langs de draaiende trekker met aan de fronthef een bungelende Bigbag grind.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:28

Fijn dat het nu beter gaat. Mijn eerste pony (haflinger) kon dat vroeger ook. Ik heb wel leren zitten. _O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:41

Ooh ja mijn vorige paard kon ook heel goed stokstijf blijven staan, of achterwaarts!
Dat is lastig op te lossen als je alleen bent..(ik doe meestal alles alleen)
Mijne wilde de wei niet uit, toen reed ik nog niet, ik ging hem alleen voeren buiten de wei zodat hij een beetje kon wennen.
Maar dan ging ik elke dag samen met mijn man en longeerlijn, achter zijn kont langs en zo mee trekken, na een aantal keer ging het steeds makkelijker en hoeffe het uiteindelijk niet meer.
Had eerst ook met zweep geprobeerd naar voren te krijgen maar dat werkte echt niet, werd hij nerveus en dwars en dan werd hij helemaal onhandelbaar.
Uiteindelijk is het veranderd naar zijn naam roepen en dan kwam hij hard aan galopperen! :))

Achteraf is het wel leuk om terug te kijken wat je allemaal hebt bereikt!
Maar op zo'n moment voelt het wel ff anders. ~~}>

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:56

Oh MirandaFuego wat jij zegt was hier exact zo :') Heel herkenbaar!
Met uit de wei halen maar ook onder zadel, als hij niet meer wou of hij kon iets niet dan ging hij stil staan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:24

Bij dat paard ging het met inrijden super, zonder zadel was geen probleem, zadel gaf heel veel spanning maar toen dat gewend was en ik erop ging was het heel fijn, hij wilde alleen niet ver bij de kudde vandaan en andere locaties en buitenrijden bleven spanning opleveren.
Dan kreeg ik rodeo totdat ik eraf lag en daar moest hij echt erg zijn best voor doen.
Maar thuis rijden ging uitstekend.
Alleen wilde ik liever buitenrijden. :')
Heb ik wel gedaan maar ik heb er toch regelmatig naast gelegen.
Het is een mysterie gebleven waarom hij nou preecies die spanning opbouwde, was heel grillig.
Je zou denken dat hij ergens pijn had maar thuis was er nooit wat mis.
Nou ja, het is verleden tijd, ik hoop dat Malik dat beter gaat doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:16

Ze komt al in galop naar mij toe op de wei! Altijd een Penny-moment! <3

Dat staken doet ze op het moment dat zij ergens geen zin in heeft..
Dus wandelen is geen probleem tot zij bedenkt dat ze wil grazen dan gaat ze op de rem. Kreeg haar uiteindelijk wel weer vooruit maar wel met wat gedoe. Ik wil gewoon een snelle reactie, geen gedoe.

Van het getik met de zweep wordt ze wel dwars maar in een veilige omgeving, binnenbak, is dat geen probleem. We zijn doorgegaan tot de gewenste reactie, voorwaarts gaan.
Ze bouwt ook niet zo zeer spanning op maar wordt echt boos.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:38

Ja tikken met een zweep had hier geen zin, Dexter heeft daar echt lak aan :')
Wij hebben het gewoon opgebouwd. Vele wegen leiden naar Rome, deze werkte voor hem dus heb er ook verder weinig meer over nagedacht. Met Duke zien we ook wel weer hoe het gaat, die zal ook wel lekker gaan klieren haha

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:50

Dat soort paarden leer ik in de longeerbak direct dat een zweep betekent dat je voorwaarts moet. En dat er geen verzet geaccepteerd wordt. Als je dat gedrag te zacht aanpakt, houd je je hele leven altijd een probleem.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:03

Oh daar hebben wij andere ervaringen dan haha.
Bij Dexter ging het beter zodra ik de zweep achterwege liet, ik kan hem toch niet dwingen. Ik moest gewoon leren vragen.

Zal ook wel per paard verschillen

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:04

Benzz schreef:
Dat soort paarden leer ik in de longeerbak direct dat een zweep betekent dat je voorwaarts moet. En dat er geen verzet geaccepteerd wordt. Als je dat gedrag te zacht aanpakt, houd je je hele leven altijd een probleem.

En dat werkt? Dat klinkt niet als een fijne oplossing maar meer als "Je moet luisteren ik dul geen tegenspraak."

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:08

Isabel_k schreef:
Benzz schreef:

En dat werkt? Dat klinkt niet als een fijne oplossing maar meer als "Je moet luisteren ik dul geen tegenspraak."

Ja dat werkt al mijn hele leven :D
En ja, ik duldt bij jonge paarden ook geen tegenspraak, jonge paarden wil ik heel consequent aan de hulpen hebben staan en later laat ik de teugels wat "vieren'. Zo weten ze precies waar ze aan toe zijn en dat maakt dat het hele fijne werkwillige paarden zijn.

Vaak is die discussie ook maar 1malig. Zuur of verzet op zweep, dan krijg je een hele harde klap zodat je weet dat je voorwaarts moet en daarna gaat direct de druk eraf als beloning. Maar veel mensen geven die klap pas als ze boos worden en daar gaat het mis.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:52

Dat doe ik ook, is vaak maar 1 keer en dan is het klaar. Een beetje hetzelfde als wanneer een paard me probeert te bijten. MAAR ik leer ze ook aan dat druk op het halster betekend dat ze voorwaarts moeten. En dat begint met druk zetten en elke beweging voorwaarts belonen met die druk los te laten. Dat werkt bij de meeste paarden als een tierelier. Maar je hebt eikels ertussen zitten die gewoon echt niet willen en dan pak ik inderdaad ook even de zweep erbij. Maar dan ben ik dus al heel wat stappen verder, ik begin er niet mee. Iets met zo zacht als het kan en zo hard als het moet :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:56

goldenarrow schreef:
Iets met zo zacht als het kan en zo hard als het moet :)

Dat is altijd zo natuurlijk, ik heb er nu een staan daar heb ik nog geen zweep voor in de handen gehad. Klein klikje en die begrijpt al dat ie daar voorwaarts op moet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:20

Benzz schreef:

Ik heb geen zin om een zweep zo hard te gebruiken tot de striemen op mijn paard staan of de zweep kapot is.
Vind dat ook totaal onnodig er zijn andere wegen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:44

goldenarrow schreef:

Vraag is dan is er een grens aan zo hard als moet? En zo ja: waar ligt die?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:55

Nou ja, ieder moet het maar doen hoe hij zelf wil.
Mijne was heel gevoelig voor de zweep, schrok heel erg als ik een klein tikje gaf met rijden, maar als hij iets niet wilde/bang was sloeg hij dicht en zou ik een zweep op hem kapot kunnen meppen, maar dat zou niet de gewenste reactie hebben gegeven, dan zou hij nog steeds niet naar voren gaan maar totaal onbehandelbaar zijn geworden, dat heb je met gevoelige paarden die in zichzelf keren.
Heb ik heel veel van geleerd dat paard, dat was niet een klap op zijn kont en gaan. :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:34

Benzz schreef:
goldenarrow schreef:

Dat is altijd zo natuurlijk, ik heb er nu een staan daar heb ik nog geen zweep voor in de handen gehad. Klein klikje en die begrijpt al dat ie daar voorwaarts op moet.

Zo doe ik het ook, mijn paarden zijn dan ook altijd heel gehoorzaam en ik hoef zelden de zweep te gebruiken.En er is natuurlijk een verschil met een x een ferme tik of een paard afranselen.Dat is je eigen onmacht ipv een correctie.Maar ik denk dat ik dat ook al overwicht uitstraal, maak mijn hele leven al zadelmak en corrigeer andermans fouten.
Want er zijn toch heel veel paarden die erg vervelend worden omdat ze nooit eens aangepakt worden.
Daarom heb ik ze ook graag van jongs af aan.Mijn Lollipop heeft nog nooit een klap gehad, nog niet nodig gehad.Denk dat ze vanaf dat ze uit het ei kroop al door had dat ze me beter kon volgen.
Komt ook heerlijk hard op me af in de wei.Ik kom natuurlijk ook altijd eten brengen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:35

Nah, dat doe ik ook nooit. Ik leer het longeren vaak aan door met ze mee te lopen op de volte en dan rustig wat afstand nemen, en enthousiast belonen als ze het goed doen. Nu werkt dat met mijn meiden ook niet, hoor, die gaan dan gelijk heel erg lang heel moeilijk doen over een zweep, en bij de oudste heb ik die hele zweep niet nodig, ze luistert heel goed, en als ik op de juiste plek sta doet ze het perfect. Als ze terugkomt, zet ik haar terug op de volte, en beloon haar weer.

Dat lijkt een hele zachte methode, en dat is het natuurlijk ook, maar zij reageert veel beter op beloningen en lovende woorden dan op correcties, en dan is dit gewoon veel effectiever, en minder stressvol.

Uiteraard corrigeer ik ze wel, maar het is eigenlijk maar heel zelden nodig, en de correcties kunnen heel klein.
Nu verschilt dat wel per paard, natuurlijk. Er zijn er die gewoon idd een tik op de kont nodig hebben, maar die van mij, als ze brutaal worden (en dat wordt de pup al nooit, die is stikbeleefd) is een zwaaitje van het touw voldoende.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:56

ambre schreef:
Zo doe ik het ook, mijn paarden zijn dan ook altijd heel gehoorzaam en ik hoef zelden de zweep te gebruiken.En er is natuurlijk een verschil met een x een ferme tik of een paard afranselen.Dat is je eigen onmacht ipv een correctie.Maar ik denk dat ik dat ook al overwicht uitstraal, maak mijn hele leven al zadelmak en corrigeer andermans fouten.
Want er zijn toch heel veel paarden die erg vervelend worden omdat ze nooit eens aangepakt worden.
Daarom heb ik ze ook graag van jongs af aan.Mijn Lollipop heeft nog nooit een klap gehad, nog niet nodig gehad.Denk dat ze vanaf dat ze uit het ei kroop al door had dat ze me beter kon volgen.
Komt ook heerlijk hard op me af in de wei.Ik kom natuurlijk ook altijd eten brengen.

Maar wat als 1 tik gewoon geen effect heeft?

Mijn paard is eigenlijk best goed opgevoed :j Loopt naar achter als ik staldeur of hek op doe, trekt zelden aan het touw, geeft keurig voetjes, springt niet op je, staat netjes vast etc. etc.
Maar ze staakt dus af en toe wel en reageert niet op 1 tik met de longeerzweep, heb ik al geprobeerd. Kan ik nog harder of vaker achter elkaar slaan maar ik denk dat ze dan in de "fight" of afgesloten-modus gaat.

Overigens is ze in de kudde ook niet snel onder de indruk van bijtende en trappende kuddegenoten. Ze doet echt niet meer dan de noodzakelijke stap om een trap te vermijden opzij.
En ja, dat maakt haar kuddegenootjes weleens nog kwader.. :')

Mijn eerste paard was een geval correctiepaard en die was zo bang voor zwepen. Als iemand anders een paard sloeg in haar bij zijn voelde je haar zelfs rillen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:10

En het gewenste gedrag uitlokken en dan belonen? Want bij mij reageren ze ook zo hoor, ze worden echt heel boos van de zweep. Vandaar ook dat ik gekozen heb om het op een andere manier aan te pakken :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:12

Als een paard zo bang is vd zweep dan hij afgeranseld en niet goed gecorrigeerd.Het juiste moment is heel belangrijk.
Als je paard niet goed op een tik reageert dan is het niet het moment voor een tik.Dan komt het staakgedrag ergens anders uit voort en zul je het dus ook anders op moeten lossen.Gewoon doorrammen heeft nooit nut.Altijd blijven nadenken waarom een paard niet de juiste reactie geeft.
Neem bv trailerladen, een bang paard zet je er heel anders in dan 1 die er geen zin in heeft.

Een sensibel paard heeft ipv een tik idd vaak aan een slingerend touwtje genoeg.Ik leer ze overigens longeren in een roundpen.
Hoef ik alleen maar bij het achterbeen te blijven en ze snappen het zo.

Ik vind het voor de opleiding wel heel belangrijk dat ze leren wat de juiste reactie is op de zweep.Ik ga meestal ook al na een paar dagen met een zweepje rijden.Zweep in combi met stem en ze leren het zo.Het is namelijk een prima hulpmiddel voor het aanleren van oefeningen.
Laatst bijgewerkt door ambre op 22-02-19 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt