ambre schreef:Zo doe ik het ook, mijn paarden zijn dan ook altijd heel gehoorzaam en ik hoef zelden de zweep te gebruiken.En er is natuurlijk een verschil met een x een ferme tik of een paard afranselen.Dat is je eigen onmacht ipv een correctie.Maar ik denk dat ik dat ook al overwicht uitstraal, maak mijn hele leven al zadelmak en corrigeer andermans fouten.
Want er zijn toch heel veel paarden die erg vervelend worden omdat ze nooit eens aangepakt worden.
Daarom heb ik ze ook graag van jongs af aan.Mijn Lollipop heeft nog nooit een klap gehad, nog niet nodig gehad.Denk dat ze vanaf dat ze uit het ei kroop al door had dat ze me beter kon volgen.
Komt ook heerlijk hard op me af in de wei.Ik kom natuurlijk ook altijd eten brengen.
Maar wat als 1 tik gewoon geen effect heeft?
Mijn paard is eigenlijk best goed opgevoed
Loopt naar achter als ik staldeur of hek op doe, trekt zelden aan het touw, geeft keurig voetjes, springt niet op je, staat netjes vast etc. etc.
Maar ze staakt dus af en toe wel en reageert niet op 1 tik met de longeerzweep, heb ik al geprobeerd. Kan ik nog harder of vaker achter elkaar slaan maar ik denk dat ze dan in de "fight" of afgesloten-modus gaat.
Overigens is ze in de kudde ook niet snel onder de indruk van bijtende en trappende kuddegenoten. Ze doet echt niet meer dan de noodzakelijke stap om een trap te vermijden opzij.
En ja, dat maakt haar kuddegenootjes weleens nog kwader..
Mijn eerste paard was een geval correctiepaard en die was zo bang voor zwepen. Als iemand anders een paard sloeg in haar bij zijn voelde je haar zelfs rillen.