Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:08

Seven schreef:
Daarbij is 18 nog niet te oud ben laatst bij een fokker geweest die een 24 jarige nog in de M had lopen en die kreeg volgens jaar weer een veulen dier zag er super uit...

Je kunt natuurlijk altijd hopen op een uitzondering, maar een 18 jarige kopen om vanaf B nog naar Z+ te komen... Ik niet :D

(en ik vind het om eerlijk te zijn ook nog cru ook om dat nog van een 18 jarig paard te gaan verlangen..., zo'n dier verdient werk passend bij de leeftijd. Die 24 jarige die nog M moet lopen, dat vind ik niet mooi, dat vind ik oneerlijk naar het paard toe... )

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:11

Frankrijk, dagje kachelen in de auto en we zijn er (vriend heeft sinds gister nieuwe auto dus kijken of we een nieuw record kunnen vestigen). En als het goed is komt mijn nicht 2 dagen later met 4 kinderen (en man btw). Dus 6 koters ( 5 j, 1 m). Erg rustig zal het wel niet zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:22

Johnnydepony schreef:
Frankrijk, dagje kachelen in de auto en we zijn er (vriend heeft sinds gister nieuwe auto dus kijken of we een nieuw record kunnen vestigen). En als het goed is komt mijn nicht 2 dagen later met 4 kinderen (en man btw). Dus 6 koters ( 5 j, 1 m). Erg rustig zal het wel niet zijn.

Jij gaat een poging doen aan te sluiten in het staartje van zwarte zaterdag?

Pletje123 schreef:
Verslaafd en niet eens vermogend om een nieuw peerd te kopen :') wat gaat hier mis? :+

Kopen is het punt niet zo, maar dan.......

Johnnydepony

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:24

Scheelt wij gaan niet helemaal naar het zuiden of naar de kust en we gaan pas eind van de middag weg. Als het echt te gek is morgen gaan we maandag, ook geen punt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:24

Waarom is dat oneerlijk dat dier had al Z gelopen en liep nu met de dochter in t M dier deed het super had ook vreselijk veel lol :j
Ik ben trouwens met mn dressuur carriere begonnen met een 16 jarige merriedie nog maar een jaar onder het zadel was, die was altijd voor de fok geweest heeft het super gedaan in de sport en vond het elke keer weer super.

Als die merrie bij mij zou staan zou ik dr ook gewoon mee op concour gaan (voor mij dan wel vanaf L2) en gewoon zien hoe het dier het doet in het dagelijkse rijden :j veel lekker naar buiten maar ook gewoon dr mee werken een 18 jarige is nog niet op.

Leuk he er zijn veel meer te vinden op de site van Melissen :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:30

Met een 18 jarige in de B beginnen met als doel Z+... daar vind ik een hele boel mee mis.
Zo'n dier staat aan het eind van de carriére en verdient derhalve ook passend werk.

Daarnaast: je gaat toch geen 18 jarige kopen omdat er ergens op internet iemand vertelt dat er een 24 jarige rondloopt die nog meedoet in het M :n Eén zwaluw maakt nog geen zomer! Er zijn er veel, maar dan ook écht veel meer die op hun 20ste gewoon conform de leeftijd ordinair te stijf zijn om ook maar een travers te kunnen lopen. Dus waar begin je aan, beginnend bij de B, strevend naar de Z+.. met een 18 jarige.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:33

Dees schreef:
Seven schreef:
Daarbij is 18 nog niet te oud ben laatst bij een fokker geweest die een 24 jarige nog in de M had lopen en die kreeg volgens jaar weer een veulen dier zag er super uit...

Je kunt natuurlijk altijd hopen op een uitzondering, maar een 18 jarige kopen om vanaf B nog naar Z+ te komen... Ik niet :D

(en ik vind het om eerlijk te zijn ook nog cru ook om dat nog van een 18 jarig paard te gaan verlangen..., zo'n dier verdient werk passend bij de leeftijd. Die 24 jarige die nog M moet lopen, dat vind ik niet mooi, dat vind ik oneerlijk naar het paard toe... )

Nou, mijn paard vindt het nog steeds geweldig om lekker mee op concours te gaan. En bedoel ik echt niet wekelijks, ging zelf ook maar 1 hooguit 2 keer per maand en soms wel minder en soms meer actief. Ik sta zelf aan het bos en wissel het werk erg af. Ik persoonlijk vind dat het per paard afhankelijk is en ja, met deze merrie doe je dat makkelijk en met veel plezier. Lichamelijk tip top in conditie, nog een keer van de b tm de z is echt niet cru voor dit paard.

Maar ach ieder eigen mening en dat vind ik prima.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:42

Dat is zeker waar dees maar zoals je al zegt 1 zaluw maakt nog geen zomer dus omdat er dieren zijn die het niet kunnen hoeven ze niet allemaal zo te zijn.

Ik zou de merrie graag weer mee nemen de sport in en nee dat hoeft niet wekelijks dat bekijk je per paard, maar mensen moeten wel leren dat een dier van boven de 15 nog wel wat kan :j

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:43

ik vind het ook een leuk dier kletskoekje!

en tja als het paard veel plezier heeft in werken en het goed aan kan.. waarom niet.. maar als het zwaar word vind ik niet dat je door moet toeren!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:47

Zo denk ik er ook over lisch. Maar even zo gemiddeld gezegd zou een persoon best in 2 jaar weer tot Z moeten zijn. Ze is dan net 20. Mooie leeftijd om eventueel af te bouwen mocht het nodig zijn toch?
En verder gewoon altijd lekker het werk afwisselend houden naar behoeve van de merrie. Ik kijk altijd per paard en de 1 is oud met 18 en de ander nog helemaal niet.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:49

ja dat klopt kletskoekje! 18 jaar kan oud zijn.. maar ook nog jaren plezier! het liefst heb ik iets tot 10 jaar..
maar ik heb genoeg paarden gezien die vanaf 15 jaar al oud worden... en met 18 geschikt als grasmaaier

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:52

Inderdaad, het ene dier is met 15 al oud de andere met 30 nog zo fris als een hoentje

Waar ik op stal stond stond ook een merrie die ik al 4 jaar ken en nog elke dag met plezier dr buiten ritten van 2 uur of meer maakt en dat is dit paard:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/34740

Flink op leeftijd maar dat dier heeft met zn eigenaar van 60 jaar zoveel lol, ik heb dr in zijn vakantie ook 3 week gereden nou ik kan je vertellen dat dier had zoveel levens lust en genoot echt van de ritten ik vond een half uur genoeg voor dr nou 3 dagen later was ze nauwelijks te rijden zo heet was ze die is gewoon gewent zulke ritten te doen en daar genoot ze zichtbaar van :j

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:53

Yep, ik moet ook eerlijk zeggen, kende ik het paard niet zou ik zelf ook echt niet voor een 18 jarige gaan, eerlijk is eerlijk. Als ik ooit weer een paard zou kopen in de toekomst zal het een jong sportpaard worden.
Maat als ik de mogelijkheid had en het zou eerlijk naar het paard zijn zou ik haar zo houden en haar zeker haar pensioen bij mij gunnen. Wellicht gaat dat nog lukken, wellicht dat seven haar een tijd gaat rijden maar dat is nu nog heel pril.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:54

leuk seven! er zijn paarden die gewoon veel energie hebben en heel graag de wei uit komen om even te toeren. en rust is roest zeggen ze toch :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:56

dat zei de Da ook over de merrie die moest je niet stil zetten die wou echt werken geweldig dier echt een zeoliet zo eigenwijs maar o wat een fijn dier, de man had er 10 jaar gelden op leren rijden en ze gingen elke dag uren het bos in met zn 2en :j Ben met mn vorige ruin wel eens mee geweest echt super

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:15

@Dees: Als de merrie nog fris, fit en gemotiveerd is dan vooral lekker aan de loop houden! Rust roest, zeker bij die oudjes en als ze er mentaal nog zin in hebben en het lichamelijk aan kunnen kunnen ze prima nog hoog meelopen. Mijn pony liep met 26 nog succesvol Z1 dressuur met heel veel plezier. Ik reed wel altijd maar 1 proef maar hij genoot van elke wedstrijd en vond het heerlijk. Door mijn lengte is hij met 26 met pensioen gegaan maar het rijden had hij een paar maanden later ook geen zin meer in, hij miste de wedstrijden en het trainen. Hij is uiteindelijk 32 geworden, de laatste jaren nooit vaak de dierenarts erbij gehad en haast niks gemankeerd. Ging nog elke ochtend in galop de wei in. Was in 2 dagen tijd ineens op, ineens was het klaar. Als ik kleiner was geweest had ik hem zeker nog langer doorgereden in de wedstrijden. Hij vond het geweldig!

Dat hangt echt helemaal van het paard af maar als deze merrie met 18 nog fris en gemotiveerd is moet je haar vooral niet stil zetten... Want dat is dan wel weer zo, als je ze een keer stil zit op die leeftijd dan hoef je er daarna meestal niet meer zoveel van te verwachten... Als ze nog willen lopen, lekker laten lopen en inspelen op hun behoefte. Maar je kan echt neit bij voorbaat al zeggen dat ze omwille van de leeftijd iets niet meer kunnen, net als met mensen is het met elk paard anders.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:19

Ben helemaal met je eens ilsemarie :j

De eigenaar geeft aan dat dit dier makkelijk nog kan en wil dus waarom niet.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:20

Niet gezegd dat een 18 jarig paard niet meer op concours kan, maar over het algemeen vind ik een pony wel net wat anders dan een paard.

Kletskoekje, als je je paard verkoopt zou je der dan niet liever als recreatiepaard verkopen ? Als mensen echt een leer/concourspaard willen heb je kans dat ze over 2 jaar weer verkocht wordt omdat ze door willen met een jonger dier.

VINJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:35

Dees schreef:
VINJ schreef:
Hoi hoi! Weet iemand hier nog een leuke 4jarige ruin of hengst te staan? Met echt veel kwaliteit waar je in de toekomst verder mee kunt komen?

Hoe goed ben je zelf?
Maw: heb jij het in je om GP te gaan rijden, of is je ambitie landelijk Z? Heb jij amper L1 gereden, is het toch echt zonde van het paard als jij een potentiele nationale topper gaat rijden.
Wat is de maat die je nodig hebt? En in welke prijsklasse zoek je?

nouja ik heb zelf nooit hoger gereden dan M2.. en dat omdat ik gewoon heeeel veel pech heb gehad.. heb nu een potentiele topper op stal staan.. echt een super beestje! maar zijn een beetje aan het rondkijken wat een goede 4jarige kost.. hebben in ieder geval een groot budget.. en de bedoeling is wel om straks meer te rijden dan Z.. de maat die ik nodig heb is 1.68-1.70 het liefst.. daarbij dan het liefste een ruin of hengst.. maar in ieder geval ambities zat! karakter.. tsja fijn te rijden.. mag best pit in zitten en ben heel wat gewend maar heb geen zin om weer elke dag ruzie te moeten maken met mijn paard.. en tsja fijn te rijden is ook voor iedereen anders..

VINJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:43

dit topic gaat trouwens wel heel hard haha!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:43

En dan is het nu nog heel rustig :D

VINJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:45

haha mijn god zeg! waar halen jullie de tijd vandaan :P ben de hele dag alweer druk bezig geweest met de paarden haha!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:47

Ik weet wel een talentvol paard voor je wel een grote maar kan goed bewegen sluiten maar ook al groot bewegen :j
Is wel erg snel aan t been etc.

VINJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:54

stuur je even pb!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 00:08

Ilsemarie schreef:
@[naam verwijderd]: Als de merrie nog fris, fit en gemotiveerd is dan vooral lekker aan de loop houden! ..

en:
.... mijn pony.....

Nogmaals: een 18 jarige hébben en er op doorrijden, is héééél wat anders dan een 18 jarige kopen met als doel van B naar Z+ rijden.
Dat laatste vind ik erg onrealistisch en egoïstisch. Van de koper omdat die zijn eigen belang boven die van het dier plaatst maar ook van de verkoper, die een dergelijk dier voor dat doel te koop aanbiedt.
Ik zeg nergens dat je een 18 jarige in de wei moet zetten als grasmaaier, maar om daar nog de sport mee in te willen, dat vind ik cru. En een belachelijk aankoopplan. Iemand die in 2 jaar naar Z+ kan toerijden, kan dat ook op een jonger paard. Gun zo'n oudje gewoon de lol van dagelijkse beweging zonder wedstrijdplanning. En zoek daar een passende eigenaar bij, als je zelf je 18 jarige wedstrijddier niet wilt houden.

En wat betreft je pony: het mag algemeen bekend zijn dat pony's veel langer mee gaan dan paarden.