Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:50

Ik hoop het voor je. :)

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:40

Gisteren voor het eerst na de winter Macho weer de poort uit gekregen. Meneer had er geen zin in, dus dat werd even een gevechtje maar ik heb gewonnen.In tegenstelling tot vorig jaar zelfs zonder dat er iemand naast me liep. Ben uiteindelijk tot halverwege naar de weg gekomen (maar dan wel een paar keer). En dat zonder te gaan spannen als Macho moeilijk deed, maar gewoon dan een rondje draaien en dan weer een paar passen naar voren. Voelde me daarna heel tevreden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:58

nathalie2302 schreef:
Romanoff, vind je het niet juist fijner dan als er meerdere mensen in de bak zijn? Ik zou dat dan juist weer prettiger vinden.

Ik heb dat ook....zie ik een vrachtwagen aan het einde van de straat, denk ik meet "oh darnit"....maak ik me al zorgen "wat als...." en zie vervolgens dat die vrachtwagen afslaat en helemaal niet mijn kant op komt maar heb ik wel Cos 'verstresst"

Wat mij goed helpt bij een spanning opbouw is m'n focus leggen op het rijden zelf.
geef jezelf dan vragen als: zit ik wel goed, heb ik lange benen, liggen m'n benen wel stil, zit ik niet teveel in z'n mond, etc, etc, etc, ga het hele circus af want er is immers altijd wel wat te verbeteren aan je houding ;)
Dan sluit je meer af voor wat erom je heen gebeurd en ben je meer bezig met je paard en het rijden ipv de omgeving.
Weet dat er parcoursrijders zijn die achteraf niet eens meer weten dat ze applaus kregen van het publiek bij een steengoede rit zo gefocused zijn ze op hun rit.
Als je bij elk verandering om je heen op scherp gaat staan om je paard "op te vangen" breng je dat alleen maar over.
Meestal lopen de paarden er gewoon doorheen, en of je nu wel of niet op scherp staat & gaat ie opeens onder je weg doet die fractie dat je sneller zou reargeren er ook niet meer toe.
Wel de manier waarop je reargeert doet er toe , en juist als je op scherp staat reargeer je vanuit je eigen natuur veel pittiger als zou moeten.
Bij schrikreactie's moet je juist zelf volkomen rust :z uitstralen, en dat doe je niet als je kort ervoor "op standje :):) hyper" staat.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:22

Ik meld me ook maar weer eens even. Ik vind jullie allemaal nog wel heel dapper hoor. Jullie doen ondanks jullie angst nog wel heel veel. Ik merk dat ik mezelf er echt door laat belemmeren. Ik heb gelukkig het koetsrijden weer opgepakt en dat gaat heel goed en geeft veel vertrouwen. Het rijden op zich gaat nog steeds wat minder. Ik moet het gewoon meer gaan doen. Gelukkig zijn de avonden wat langer en krijg ik weer wat meer tijd. Vanmiddag ook gepland om te gaan rijden hopelijk gaat dat lukken.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:43

Ik ben zo dapper niet. Verzin nog steeds uitvluchten om niet alleen (d.w.z. zonder instructrice) te rijden... sta dan uiteindelijk toch maar weer te longeren i.p.v. erop. Waar ik dan achteraf weer van baal.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:15

Ik heb afgelopen zondag ook weer heerlijk kunnen rijden alleen. En dat nog wel terwijl ze de dakpannen van het huis aan het halen waren, deze naar beneden vielen (niet helemaal van boven natuurlijk) en toen direct kapot werden geslagen. We zijn aan de andere kant van de bak begonnen met rijden en zo langzaam aan naar de ‘enge’ kant gereden met veel binnenstelling en wijkend voor mijn binnenbeen richting de hoefslag en dat ging goeddd!!! Erg fijn! Van mijn instructrice heb ik ook de tip gekregen om clinics te gaan geven. Geen echte natuurlijk, maar gewoon in mijn hoofd vertellen wat ik ga doen en hoe ik het ga aanpakken, alsof je het voor iemand anders doet.

Dus tegenwoordig verzorg ik complete clinics voor de aanwezige grassprietjes en als het dan spannend wordt, roep ik; kijk nu vinden we het spannend, geen probleem, ik neem nu binnenstelling aan, en probeer hem wijkend voor mijn been toch naar de enge plek te krijgen. Lukt het niet, geen probleem volgende ronde proberen we weer een beetje dichterbij te komen. Bouwt de spanning op, gaan we weer een stukje verder van de enge plek af. En ik kan je vertellen, 1 het werkt en 2 de grassprietjes luisteren altijd zeer aandachtig en ze lopen nooit halverwege weg.. En ze zijn zo braaf dat ze het applaus naderhand achterwege laten.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:09

@Mellis86: :-)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:37

Lekkere rit afgelopen zaterdag. Ze hoefde niet alleen voorop. Er ging een oudere ruin mee (19) met jaaaaarenlange buitenrijervaring dus ze was helemaal tevreden. Zo lief, ze kroop haast in hem zo blij was ze dat ie mee ging. Nog stukjes voorop gereden voor haar ontwikkeling maar daar had ze niet zo zin in. Ze deed het wel maar ze ging heel langzaam lopen uit onzekerheid, dat kan dus ook.
Verder nog een GIGA kraan gepasseerd, zo'n bakje op een lange stok met hele grote wielen eronder, soort hoogwerker. Dus ik dacht, nou zijn we het haasje! Nou ze keek ernaar en ze was iets gespannen maar iets ruimte gegeven in de teugel en toen trippelde ze snel achter haar oude vriend aan (lees ruin). Zie de invloed van een ander paard doet soms echt wonderen! Plus ze was hengstig dus dan loopt ze sowieso achter iedereen aan :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:40

Heb net te horen gekregen dat mijn dinnetje een maand bij me komt logeren!!! En die kan heel goed rijden en heel goed les geven!!!! Daar word ik blij van!

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:04

Fijn voor je XLEandrosX! Echt leuk.
Bethje31 ik ben jammer genoeg nog niet zo ver als jij. Maar het is wel mijn doel!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 14:06

Mellis86 schreef:
Dus tegenwoordig verzorg ik complete clinics voor de aanwezige grassprietjes..... En ik kan je vertellen, 1 het werkt en 2 de grassprietjes luisteren altijd zeer aandachtig en ze lopen nooit halverwege weg.. En ze zijn zo braaf dat ze het applaus naderhand achterwege laten.

:') :D :D :D Geweldig!!! Misschien dat ik dat ook eens ga proberen...het is zo "vreemd" dat het haast wel MOET lukken!!!! *\o/*

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:34

Hallo,

Ik meld me ook even hoor.
Ik heb mijn paardje sinds een kleine 2 jaar en ik heb er al heel wat werk aan gehad. Vroeger was ik namelijk, net als jullie, helemaal niet bang. ik wilde alleen maar lange buitenritten maken en zo veel mogelijk galopperen.
Maar toch begon ik meer en meer schrik te krijgen en heb ik al een paar accidentjes gehad. niet erg hoor, maar toch erg genoeg om niet zo dapper meer mee te gaan op buitenrit. De liefde voor het paardrijden bleef toch wel hangen en ik wilde natuurlijk ook een eigen paard.
Ik heb dus een braaf, rustig wandelpaard gekocht voor een klein prijsje. Een 10 jarige ruin western bereden met Arabisch bloed. Zijn vriendje, een 12 jarige b-pony kreeg ik voor 200 euro erbij. Het feit dat meneer anderhalf jaar niet meer bereden was zou geen probleem zijn. Ach ja domme ik, ik was verliefd op dat prachtige paardje...
Meneer bleek dus al snel niet zo'n mak paardje te zijn. En hij kan ook niet zonder zn vriendje (homo :-))
Hij schrikt dus werkelijk van ALLES. Dus gingen we maar trainen in een round pen, anderhalf jaar aan een stuk. En dit afgewisseld met stappen aan de hand, samen met de pony op straat. Steeds weer hetzelfde toertje. Tot ik ging rijden, eerst in de roundpen, daarna in de wei en sinds vorige week ook dat toertje op straat. Wel met mn vriend en de pony erbij, maar het ging dus redelijk goed.
Ik neem zelf niet te veel risico's. mn vriend, die niks van paarden kent, zegt: ach kom op, spring er maar op. Maar nee, ik ken mn paard ondertussen wel. ik wacht tot we een zijstraat ingaan, waar er geen of toch minder verkeer is.

Zondag ben ik alleen met mn paardje aan de hand op stap geweest. Dus het was wel de hele tijd een geroep naar de pony, maar ook naar ander paarden. Maar soit, dat ging wel goed.
Gisteren had ik wat in de wei gereden dus zadel en hoofdstel had ik nog aan. maar ik wilde toch terug op straat om dat toertje te doen. gewoon aan de hand. Ik zou wel zien...
En ja hoor, ik ben opgestapt en ik heb heel het toertje gereden!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Ik heb zelf een traantje gelaten van blijdschap. Ok meneer schrok wel af en toe, maar na anderhalf jaar weet ik dat hij niet meer gaat rennen (zoals vroeger), maar gewoon een klein huppeltje maakt. En dat kan ik best wel aan hoor :D Het gaf mij het gevoel dat mn paardje mij vertrouwt, en dat was nog het beste van al.
Ik zit nu al te popelen om naar huis te gaan en weer te vertrekken. Echt zalig, zo helemaal alleen, fantastisch!! <3

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:01

Zo.
Vanochtend les gehad. Alles zat mee (mag ook wel eens!): rustig weer met weinig wind, geen andere ruiters in de bak, geen rare grote vrachtwagens o.i.d. in zicht, geen schapen op de dijk of ganzen die ineens aanslaan... M'n merrie heeft zich voorbeeldig gedragen en ik heb er zowaar weer eens een beetje echt aan gereden! Spanning is nog niet uit mijn lijf, zeker het ene stukje galop dat we gedaan hebben, overvalt het me ineens dat ik het zó eng vind. Dan komt alle spanning even los en krijg ik 'puddingbenen'. Maar verder ging het eigenlijk best wel redelijk goed! :-) Word er wel blij van!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:19

bethje31 schreef:
Hoi Kaniche, jammer dat ze niet verkeersmak is buiten. Lijkt me heerlijk in westernstijl naar buiten! Is westernzadel toch? Kon het niet helemaal goed zien. Moet zeggen dat ze er erg relaxed uitziet.
Enige manier is om jonge paarden meteen mee te nemen in de groep..zo doen ze het bij mij op de manege. Het is namelijk wel echt wonderbaarlijk waar paarden aan kunnen wennen , heb ik me altijd over verbaast op deze manege. Sommige paarden zijn bijna politiepaarden..die gaan ook rustig in het donker naar buiten hoor...alleen _/-\o_
Ik niet hoor trouwens...morgen moet mijn puberfries weer aan de leiding...weer twee paarden begeleiden die niet veel buiten zijn geweest. Ben benieuwd. Moet zeggen die leidersrol is wel leuk hoor...voor de verandering..

Haha, ze is western gereden, dus ja ook een westernzadel :P En ze is al 21 jaar oud. Haar hele leven is ze al bang geweest buiten. Met andere paarden erbij gaat ze wel gewoon hoor, maar ook dan schrikt ze wel eens, dus ik ga niet met haar naar buiten. De eigenaresse wel (ik ben de bijrijdster). Op de westernstal waar ik les heb durf ik trouwens wel meer, maar het hangt echt van het paard af.. Binnenkort ga ik dus een buitenrit maken met een paard van die westernstal, die wél verkeersmak is :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:23

nathalie2302 schreef:
ongelooflijk eigenlijk hoe dat werkt he? Kaniche als ik zo jouw filmpje zie dan denk je toch meteen "wat een heerlijk relaxed paard" (en dat zeggen mensen mij ook altijd over mijn pony) en dan toch...toch die angst...hoe maf is dat!

Jaa precies! Ik had het filmpje naar een vriendin gestuurd, die zei 'oooh wat een leuk paard en wat loopt hij goed en rustig!' en toen dacht ik ..... uhhhhhhhhhhhhh jaaa dat is niet altijd zo hoor :+ Maar het rare is dat dit paard niet altijd schrikkerig is, de ene dag wel en de andere dag niet. Daarom is het ook zo frustrerend en weet ik vaak niet waar ik aan toe ben. Maar ik begin nu een beetje haar 'knopjes' te vinden!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:02

Oeioei, gisteren toch net iets te enthousiast geweest.
Dus we gingen opnieuw hetzelfde ritje maken, maar in plaats van naar links te gaan, wat we normaal doen, wou ik dus even naar rechts. Spyke was immers al braaf geweest en had zonder problemen een auto gepasseerd. Nu dat naar rechts gaan vond hij ook wel spannend, maar het ging wel ok. na een 100-tal meter keerde ik terug, maar toen schoot ineens mn stijgbeugel eraf :( Spyke schrok dus, maakte een hoge en rare sprong en doordat ik dus niet evenwichtig meer in het zadel zat, werd ik dus mooi gelanceerd |(

Wat ik in die halve seconde dacht was: NIET OP MN HOOFD VALLEN, dus ik draaide me met als gevolg een serieus gekneusd been, dij, heup en arm.
Enfin, Spykeje bleef mooi staan, ging niet lopen zoals ik had verwacht, dus dat was wel een teken dat hij me vertrouwde.
Een man die vlakbij woonde wou ons komen helpen, maar Spyke had dus schrik van die vreemde man. Dus stijgbeugel terug goed vastgemaakt, even aan de hand verder gestapt tot de plaats waar hij het wel kende en terug opgestegen. Alles ging toen goed, maar aan een veld waren ze bezig met een traktor die nogal veel lawaai maakte. Meneer werd toen heeeeel nerveus en wilde er niet voorbij. Ik wilde hem ok niet forceren, dus ben ik terug afgestegen, waarna hij me meteen terug volgde.

Dus ja, dat was wel een bewogen ritje...

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:42

@Fleur: gaat het nu weer een beetje?

Het met mijn instructrice gehad over mijn angst voor buitenritten. Het doel voor de komende tijd is gesteld op een klein rondje buiten samen met haar en haar bomvaste pony. Want eigenlijk wil ik zo graag, maar durf dus echt niet.
Dus ik ben gisteren weer dapper in mijn eentje een stukje langs de hockeyvelden richting weg gestapt. Ik wil dat nu iedere keer gaan doen na het rijden zodat zowel Macho als ik daar aan wennen. De poort door van het eigen terrein af ging nu ook makkelijker dan de vorige keer. Maar o wat liep ie met kleine pasjes, snuivend, net alsof ie meteen weer om zou draaien en terug zou stuiven. Toch maar doorgezet met het zweet in de handen. Ik ben nu tot driekwart van de hockeyvelden gekomen (toen vond ik het wel genoeg) dus weer een stukje verder dan de vorige keer.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:42

Ik lees stil mee hoor maar vandaag heb ik met Lynn voor het eerst weer buiten langs de weg gewandelt en ze schrok eerst best weer veel(zal straks wel weer weg zijn als we weer vaker gaan) maar een meisje was mee en vond dat ik er wel op kon maar ik wou niet omdat ze nog zo schrok van alles en ze zei toen wat ben je gauw bang maar ik vertrouwde het zo gewoon niet, ik vertrouw Lynn wel maar nu ze schrok wel vaak en dan is het toch verstandig om er niet direct op te zitten? Ik wil gewoon geen vertrouwen verliezen door mezelf, dat ik er nu op ging terwijl ze nu vaak schrikt en als ze dan zou schrikken als ik erop zat dan is dat weer een deuk in het vertrouwen. Zo lang heb ik dr ook nog niet. Wat vinden jullie? Was het goed wat ik deed?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:40

Je moet pas gaan wanneer dat goed voelt voor je. Dat was deze keer duidelijk nog niet. Trek je niets aan van andere mensen en doe het pas als je er klaar voor bent. :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:57

Inderdaad niets haasten. Doe wat je aankunt en prettig vindt en probeer gewoon steeds een stapje verder te gaan.
En ook wees niet verdrietig of boos als het een keer niet goed gaat of als je paard ergens van schrikt.
Als je paard schrikt en je kunt dat goed oplossen dan is dat ook een overwinning! Schrikken zullen ze altijd doen, in meerdere of mindere mate, zelfs de allerbraafsten.
Ik ben altijd een onwijze perfectionist en ik baal altijd als mijn paard tijdens een buitenrit 1 of 2 keer goed schrikt en wegspringt. Ik wil eigenlijk gewoon dat ze nooit schrikt. Gek is dat ik me meer druk maak voordat ze ergens van schrikt dan op het moment zelf. Als ze schrikt of ervandoor probeert te gaan ben ik eigenlijk niet bang en alleen maar bezig met haar te kalmeren wat eigenlijk altijd wel lukt uiteindelijk.
Er als je je paard weer weet te kalmeren en je weer samen door kan dan moet je jezelf een grote klop on je schouder geven en je paard ook want je hebt dan samen iets overwonnen en daar leer je samen onwijs veel van.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:27

Bethje goed verwoord.
Ik had het de week op eigen terrein. Bi de buren was een jongetje op de trampoline bezig, Macho zag het laat en ik voelde de schrikreaktie op alle 4 de benen. Hij sprong niet weg, maar de aanzet was er. En dan ben je niet eens op buitenrit. Op zo'n moment ben ik altijd erg trots op hem. Zijn intuitie zegt weg wezen en toch doet ie het niet.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:02

Ik Meld Me. :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:03

Ik ga zo een buitenrit maken met 3 andere paarden erbij waarvan er 1 mijn paard kent, de 2e kent mijn paard alleen van zien en de derde kent mijn paard niet..

Pff wordt wat...

Wordt maar een klein rondje, dat is best poedersuiker want dan willen hun natuurlijk snel galloperen en dan is mijn paard nog niet moe... Eerstmaar een rondje in de bak dan. :')

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:52

Somebitch schreef:
Je moet pas gaan wanneer dat goed voelt voor je. Dat was deze keer duidelijk nog niet. Trek je niets aan van andere mensen en doe het pas als je er klaar voor bent. :)

Dank je :D nee het voelde deze keer nog niet goed ik trek me ook altijd teveel van anderen aan jammer genoeg maar ik doe het pas als het bij mezelf goed voelt :D Hoe ging trouwens je buitenrit?

bethje31- ja het is vaaks juist wel goed om het mee te maken dan weet je wat je moet doen om dr bij je te houden en zo alleen als ze schrikt springt ze echt heel erg opzij en gaat echt op de kletter(was een keer in de bak toen ze van een dakplaat schrok) als ze zo ook op de weg doet denk ik dat ik echt niet blijf zitten en ik heb het nog niet kunnen uitproberen dus. Als ze schrikt staat ze niet gewoon stil maar maak echt een rare sprongbeweging vanuit het gewoon stap naar echt in een rotgang wegsprinten van opzij en dat is precies mijn zwakke plek om goed blijven te zitten.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:43

Meld me ook, dacht altijd dat ik de enige was. :o
Thuis rijden met mijn ruin geen probleem maar naar buiten.... alleen.... nee. Veel te bang dat er iets gebeurd of dat er wat fout gaat als ik alleen buiten op pad ben en ik krijg van die " komt een trekker aan, plastic wappert daar langs de kant" momenten en das niet goed!!
Mijn ruin is super braaf buiten en ik loop in de zomer wel met hem buiten maar stap er buiten niet op.
Dat is toch eerlijk wel iets wat ik heel graag wil lekker met hem buiten rijden :j maar ik heb op dat vlak gewoon een blokkade!

Een paar jaar terug stond de merrie van een vriendin een tijdje bij ons en daar heb ik geen problemen mee of angsten om mee buiten te rijden. Waarom met die merrie wel en mijn ruin niet..zou het niet weten als ik de oplossing wist had ik die angst denk ik ook niet.

Maar ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben (blij in een goede zin voor mij dan)