Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:24

Groot gelijk heb je hoor, vaak als verkopers weten dat je een ruim budget hebt, wordt daar een beetje misbruik van gemaakt heb ik het idee.. Ik vind dat sommige verkopers ook echt fantasieprijzen hanteren.. Paard van bijna 20.000 Euro en dan zie ik (als 'leek', geen sportkenner) al een aangespannen onderhals, in mijn ogen geen fijn beeld. Dan denk ik, voor dat geld.. Dan mag het plaatje wel wat mooier, wel wat spetterender!

Ik heb mijn paard al gevonden, had láng niet zo'n ruim budget als jij, maar heb het geluk gehad dat ik al snel het juiste paard tegenkwam :D Maargoed, ik zocht ook een paard voor de recreatie en de basisdressuur, dus potentie voor het hogere werk was niet nodig (kan ik er zelf toch niet uit rijden en zijn ook niet mijn ambities) :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:46

@Tita: Welkom! Tja, er word hedendaags aardig hoge prijzen gevraagd. Ik zag laatst wel een mooie ruin (1,67 meen ik)! Alleen was die dus boven mijn budget (9000, ze wou nog wel iets zakken.. maar naar 5000 euro niet haha :P) maar je wilt echt een merrie?

Ik heb vandaag helemaal geen tijd meer gehad om klinieken te bellen.. zucht. Zal eerst die man maar es bellen wanneer hij tijd heeft voor de keuring...
Heb gewoon de neigen om et paard maar gewoon op te halen, hijs goedgekeurd klaar :P Maar goed, stel achteraf he...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:54

Zou het niet doen hoor :n Ik heb ook een duidelijk voorbeeld gegeven van een gekeurd paard die 100% in orde was. Nou TOTAAL niet :n

Zijn genoeg dierenartsen die voor wat extra geld een chipje over t hoofd zien >;)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:57

@liedjuh2: Omdat een merrie vanaf september in het jaar dat ze 2 wordt ook voor het PROK predikaat kan. En als we dan toch keuren doen we dat ook maar direct, 2 keer keuren in korte tijd wordt een dure grap.

@Tita; zoek je echt dressuurbloed? Ik weet nog wel een 6jarige licht aangereden springmerrie (wel chique damespaard); toevallig net een filmpje van zitten maken omdat ik me verveelde haha. Mocht je interesse hebben hoor ik het wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:57

parouscha schreef:
ik ga nu naar Blesdijke. Erg goedkoop rontgenen!

parouscha schreef:
Zijn genoeg dierenartsen die voor wat extra geld een chipje over t hoofd zien >;)

Zou er een verband zijn tussen deze twee opmerkingen??

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:59

pffff :7 'Je hebt ook overal een weer woord op he?

Vrij wel nergens in 't topic te bekennen, maar als er dan iets is waar je op in kunt gaan ben je er.

Deze dierenarts ken jij waarschijnlijk?

Deze dierenarts heb ik zelf uit gekozen en zit het dichts bijzijnde bij de verkoper's die röntgenen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:03

@ Parouscha; Ik zeg niet dat hij slecht is hoor! Hijs ook PROK gecertificeerd. Maar ik vond hem ind wel opvallend goedkoper dan andere klinieken.. goed hij is dan nu voor zichzelf begonnen en heeft verder geen kliniek die die moet onderhouden/betalen + apparatuur.

Ik heb net contact met de verkopers gehad, dat scheelt een hoop gedoe zonder tussenpersoon haha!
Hij word denk ik in Wolvega gekeurd, voor beide partijen even ver rijden en opzich goede kliniek :)!
Wat een gedoe is het allemaal zeg dat geregel!
Hij is de vorige keer volledig gekeurd in Bodegraven.. iemand ervaringen met deze kliniek?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:06

Daarom hij is prok gecertificeerd en daarom ga je er dan vanuit dat hij wel kan rontgenen.

Hij is inderdaad opvallend goedkoop.. Maar dat wil niet altijd zeggen dat hij verkeerd is, in het topic heb ik eerder een adres gegeven, deze man is ook bijzonder goedkoop. Maar klanten zijn zeer tevreden. Helaas niet in de buurt, maar anders had ik daar gebruik van gemaakt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:10

Ik vond het verder ook ene prima man hoor! Hijs kundig genoeg.
Alleen toen bij de vorige ruin stond op zijn keuringsrapport dus nergens een bemerking, terwijl hij die dus wel had ;). En dat is wat zonde natuurlijk.

Wel moest ik hem helpen met de foto's hij heeft verder geen assistent ofzo, dat vind ik dan wel weer jammer. Want het is best zwaar ;)!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:21

Daarom zal hij wel zo goedkoop zijn dan, omdat hij verder geen personeel heeft. Ah ik zie 't wel. Ik ben er zelf bij en de verkoper's ook. Dus omkopen lukt niet :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:32

parouscha schreef:
pffff :7 'Je hebt ook overal een weer woord op he?

Vrij wel nergens in 't topic te bekennen, maar als er dan iets is waar je op in kunt gaan ben je er.

Deze dierenarts ken jij waarschijnlijk?

Deze dierenarts heb ik zelf uit gekozen en zit het dichts bijzijnde bij de verkoper's die röntgenen.

Nee, ik bedoel te zeggen dat je aan de ene kant klaagt over chipjes die over het hoofd worden gezien maar aan de andere kant voor goedkoop gaat als het op maken van foto's aankomt.

Kwaliteit heeft z'n prijs, ook bij rontgenfoto's.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:32

Van te voren misschien wel :P. Haha nee.. ik denk dat een DA niet gauw zn handtekening zet voor paar centen extra :).
Hij kan er voor de tuchtcollege gesleept worden en zn licentie gewoon kwijtraken.. dat doet ie wss niet 123 ;)!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:35

Romanoff schreef:
Van te voren misschien wel :P. Haha nee.. ik denk dat een DA niet gauw zn handtekening zet voor paar centen extra :).
Hij kan er voor de tuchtcollege gesleept worden en zn licentie gewoon kwijtraken.. dat doet ie wss niet 123 ;)!

dan zul je dat eerst moeten bewijzen... Succes........

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:40

Nouja, als een andere DA aantoont op rontgenfoto's en nalatig is geweest in eerlijk advies,dat je wel een oetl*l moet zijn om dat te missen,, heb je bewijs toch ;)!
Maar goed dat is verder niet aan de orde :). Denk voor een particulier een DA dat niet snel doet nee.
Als je nou een flinke handelsstal bent, waarbij je elke week 10 laat keuren.. tjaa.. daar kan een DA wel wat aan verdienen om wat te sjoemelen.. wat zeker gebeurd..
Maar goed, als je daar niet eens meer van op aan kan.. heeft keuren dus ook geen zin meer.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:44

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk lopen heel veel mensen tegen dit probleem op wanneer ze een paard willen aanschaffen...

Ik kan hem of haar maar niet vinden!!!!!!
Ik ben al een paar maand aan het zoeken, maar het lukt maar niet!

Ik zoek een lieve FRIESE merrie of ruin tussen de 3 en de 10 jaar oud. Het liefst al zadelmak.
Nou komt het moeilijkste... zij of hij moet echt MINSTENS 1.65 m zijn!!! (Ik ben zelf erg lang) En een beetje een normale prijsklasse...

Wanneer jullie iets weten hoor ik het graag!
Of misschien hebben jullie wel tips...

Groetjes Jennita

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:49

Poeh... Heb je al handelstallen die Friezen verkopen gebeld oid?
Ik zit zelf niet zo in de Friezen.. Beetje normale prijsklassen voor een echte Fries, tja het ras ligt wel wat op zn gat door al die gebreken die er op 't moment wel spelen in dit ras (inteelt, ocd, verbening van hoefkraakbeen etc etc) Zeker niet om het Frieze ras aan te vallen.. maar tis zeker niet meer wat het is geweest.
wat is voor jou normale prijsklasse? Dat is voor ieder weer anders ;)!
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 09-08-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:49

Romanoff schreef:
Nouja, als een andere DA aantoont op rontgenfoto's en nalatig is geweest in eerlijk advies,dat je wel een oetl*l moet zijn om dat te missen,, heb je bewijs toch ;)!
Maar goed dat is verder niet aan de orde :). Denk voor een particulier een DA dat niet snel doet nee.
Als je nou een flinke handelsstal bent, waarbij je elke week 10 laat keuren.. tjaa.. daar kan een DA wel wat aan verdienen om wat te sjoemelen.. wat zeker gebeurd..
Maar goed, als je daar niet eens meer van op aan kan.. heeft keuren dus ook geen zin meer.

Kijk, en dan zijn we er. Keuren is een schijnzekerheid.

Want nee, zelfs met die second opinion kun je de veearts nog steeds niet aan de schandpaal nagelen. Het beoordelen van foto's is mensenwerk op basis van interpretatie; niet op basis van feiten. Daarvoor schiet de medische kennis domweg te kort. Er wordt te weinig onderzoek gedaan naar wat er zichtbaar is op foto's en wat er in werkelijkheid zit.

Maar zelfs als je die dierenarts veroordeeld krijgt, dan heb je nog steeds je geld niet terug, maar wel een flinke som geld armer om het proces te voeren......

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:54

@Jennita2 : Hebj e al op sporthorses gekeken?

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:00

Romanoff

Ja, heb al veel mailtjes rond gestuurd bij handelsstallen... maar mijn ervaring hiermee is dat ze behoorlijk wat vragen voor een Fries! En wat ze aanbieden wat een beetje betaalbaar is (denk aan rond de 3 a 4000 euro) is toch een beetje uitschot. Niet echt mooie gangen, te korte nek, zomereczeem e.d.

En net wat je zegt, het is zo uitkijken met die Friezen!! Ze hebben best wel aardig wat kwalen waar je voor moet uitkijken.

Dus moet het toch een beetje hebben van de particulieren. Vandaar mijn bericht in dit Forum. Ik kan zelf (nog) geen nieuw forum openen helaas.

Er zal hier vast iemand zijn die voor zijn of haar Fries een goed nieuw huis zoekt!

* op sporthorses kijk ik ook dagelijks *D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:08

Tja, voor een goede fries moet je ind je beurs wel trekken.. ik denk dat je gemiddeld och wel moet denken aan 6000-8000 denk ik ?
Tis moeilijk ind..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:12

@Jenita..ik vraag mij af of je voor 3000 euro wel een goede fries kunt krijgen. (ben totaal niet thuis is de friese paarden wereld namelijk) wat is je budget?

Handelsstallen zou ik al meteen links laten liggen als je een fries zoekt. Je moet bij de fokkers/ hengstenstations zijn althans dat zou ik doen....

@Tita..je zou toch moeten zeggen dat het met jouw budget wel moet lukken.....

@Romanoff ( rontgen is een beoordeling op de schaal van 0-4 (waarbij de 0 eigenlijk nooit gegeven wordt), misschien is keurings arts A wel iemand die makkerlijker iets een 3tje vind dan keurings arts B die het een 2 vindt en keurings arts C zegt weer nee tis een 1-2 etc etc) dus wie geeft nu het juiste aankoop advies???

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:17

@ Studiemiep : Geen 1 waarschijnlijk ;)! Arts B zit er tussenin :P Het gaat erom dat je een idee hebt hoe de benen ed van je paard ervoor staan :). Zekerheid heb je toch nooit.
Zo kan een buigproef ook verkeerd uitvallen terwijl het paard helemaal NIKS mankeerd maar de buigproef verkeerd word uitgevoerd.. Dusja.. waarom dan nog keuren ;)? Omdat je het toch graag wilt weten ;)!

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:19

Ja, klopt. Maar ik hoef er helemaal geen Z dressuur mee te halen.
Het gaat mij om een lief dier waar ik voor de lol eens een wedstrijdje mee rijd... (en dat niet voor banketstaaf sta met een Fries met maar 3 benen en zijn rechteroog in z'n linkerbroekzak hahah)

maar ik wil voornamelijk lekker recreatief rijden, buitenritten maken en al dat soort dingen!

Maar ja, een paard wat net niet helemaal loopt zoals jij wilt is gewoon niet leuk. Ik vind het altijd wel een leuke uitdaging om in de dressuur telkens wat bij te leren... maar mijn bedoeling is absoluut niet om er echt de sport mee in te gaan.

2 weken geleden heb ik er bijna een gekocht... Kzou die avond er voor de 3e keer heengaan, en ik dacht echt dat dit hem zou gaan worden! (moest alleen nog gekeurd worden uiteraard) Werd ik een uurtje van te voren gebeld dat ze al verkocht was.... Hmmmzzz.... dat was echt ff een domper!

Het was echt een leuk beestje! Gewoon goede gangen en supergoed ingereden, lekker voorwaarts en super fijn te rijden! Maar geen bijzondere papieren erbij en geen echte 'show' Fries... maar dat hoeft ook helemaal niet!

Dus... ze zijn er wel! (nu nog vinden hahah)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:31

@Jennita maar ook dat soort paarden kun je vinden bij fokkers...niet iedere merrie/hengst wordt een top fries..ook die "mindere" moeten een nieuw baasje krijgen. Net als dat niet iedere KWPNer ster/keur/elite oid is wordt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:46

studiemiep schreef:
@Jennita maar ook dat soort paarden kun je vinden bij fokkers...niet iedere merrie/hengst wordt een top fries..ook die "mindere" moeten een nieuw baasje krijgen. Net als dat niet iedere KWPNer ster/keur/elite oid is wordt

En juist DAT zijn vaak de paarden zijn die je moet hebben. Goed zoeken, geen haast, veel vragen en nog meer kijken en dan heb je ergens in de loop van volgend jaar of zo een leuke, gezonde Fries gevonden voor een nette prijs. Geduld, geduld en nog eens geduld en goed je ogen en oren open houden is het devies.