Mer1980 schreef:Even vanuit een verkoper hier. Ik had een haflinger te koop, ik verkoop zelden iets dus ik stortte mij in deze wereld. Maar wat een ellende. Ik wilde het liefste via via verkopen. Nou dat heb ik geweten, 5 tot 10 x komen proefrijden, ook nog op proef was bespreekbaar. Ik was echt op zoek naar het beste huisje ever! Keuren kk en afkeur voor mij. Verkoop prijs toen ongeveer 5000,- bomproof pony van 1,47m. Ik was de model verkoper van bokt. Oh ja en ook 1 koper per keer.
1e x afkeur op eczeem ik wist dat toen nog niet. Dus ik braaf betaald. 2e x afkeur harde volte. Ik betaald. Mevrouw mocht zelfs nog op proef. Veearts adviseerde ijzertje, maar ik moest dat allemaal maar uitzoeken en nog een keer keuring betalen dat zou dus betekenen in totaal nog eens 600 van de reeds gezakte prijs naar 4500 afhalen. Dat niet gedaan. Ijzer eronder pony goed op harde.
Toen maanden doorgereden wel weer ijzer eraf want ze schraapte in de hooinetten en ik moest wekelijks los snijden.
Nieuwe koper. Heel verhaal erbij, keuren alleen op ijzers, oude keuring alles erbij. Mensen waren bang dus op proef mee gegeven. Na een paar dagen: ze wordt morgen gekeurd. Ik: staat ze op ijzers? Koper: nee maar we houden er rekening mee. Hoppaa natuurlijk op de harde volte niet ok. Ze heeft gevoelige zolen. Dus weer ik afkeur betalen pony terug.
Dat was mijn breekpunt. Ik heb een afspraak gemaakt op dap Emmeloord. Beest helemaal voor heel veel geld op de fotos en scans gezet. Ja hoor 100 procent gezond. Gewoon op ijzertje voor en goed.
Maar ik was klaar met die koetie koetie kopers. Ik heb knutten walhalla dat beest moest gemummificeerd bij mij op de wei.
Dus op Marktplaats gezet 2000!!!! Duurder door alle kosten erop gezet. Geen gezeik meer binnen 3 dagen verkocht. Mensen zijn zielsgelukkig.
Wat heb ik hiervan geleerd:
1 - ik ben geen handelaar en zal het ook nooit worden
2 - klinische keuring moet ik met een korrel zout nemen. Buigproeven hart longen ja, maar ik kan al 6 paarden opnoemen die nooit die volte op het harde door komen zonder dat er iets echt aan de hand is.
3 - ik ben veel en veel te lief en meegaand met kopers die voor weinig het liefste, beste, braafste en mooiste paard willen hebben.
Ik hou het gewoon bij de verkoop van hengst veulens. Weinig gezeik.
Voor 2000 euro laat ik (als koper) niet eens keuren. Ik neem dan mijn stalhouder mee bij de bezichtiging, die staat er nuchter in, en als die geen probleem ziet en ik het paardje lief en rustig vind dan kan hij dezelfde dag nog bij mij op stal staan.