Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:28

StalNollie schreef:
Goed zadelmak - niet hoog geschoold. Zit nog een hoop tussen..
Kan deze pony een simpele b/l proefje lopen. Of is hij echt alleen nog maar goed zadelmak. Dan is hij dus nog niet lang onder het zadel. Kan er een kindje van 7 los op rijden? (Want ik lees fanatieke ruiter/aan longe ook daar zit nog veel tussen)Hindernissen? Buitenritje.... Deze informatie is allemaal van belang bij deze kleintjes

In orde met paspoort? geen import? Entingen / tandarts etc

Pony kan zeker een B proef lopen en wijkt ook netjes voor het been. Kindje van circa 7 met énige ervaring kan zeker los. Anders zal hij eerder stilstaan dan er tussenuit knijpen. Springen geen probleem, stopt nooit maar niet heet. Buitenrit maken we ook regelmatig. Paspoort is in orde, entingen ook en ta+fysio geweest. Braaf bij de smid, (op)scheren, laden

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:52

Dan zou ik op basis van deze gegevens wel richting de 4000 gaan. Moet het karakter aan de grond ook top zijn.

En dan spelen de looks beweging etc ook nog mee (en locatie/aanbieder) dat kan de prijs nog omhoog doen gaan

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:29

Even vanuit een verkoper hier. Ik had een haflinger te koop, ik verkoop zelden iets dus ik stortte mij in deze wereld. Maar wat een ellende. Ik wilde het liefste via via verkopen. Nou dat heb ik geweten, 5 tot 10 x komen proefrijden, ook nog op proef was bespreekbaar. Ik was echt op zoek naar het beste huisje ever! Keuren kk en afkeur voor mij. Verkoop prijs toen ongeveer 5000,- bomproof pony van 1,47m. Ik was de model verkoper van bokt. Oh ja en ook 1 koper per keer.

1e x afkeur op eczeem ik wist dat toen nog niet. Dus ik braaf betaald. 2e x afkeur harde volte. Ik betaald. Mevrouw mocht zelfs nog op proef. Veearts adviseerde ijzertje, maar ik moest dat allemaal maar uitzoeken en nog een keer keuring betalen dat zou dus betekenen in totaal nog eens 600 van de reeds gezakte prijs naar 4500 afhalen. Dat niet gedaan. Ijzer eronder pony goed op harde.
Toen maanden doorgereden wel weer ijzer eraf want ze schraapte in de hooinetten en ik moest wekelijks los snijden.
Nieuwe koper. Heel verhaal erbij, keuren alleen op ijzers, oude keuring alles erbij. Mensen waren bang dus op proef mee gegeven. Na een paar dagen: ze wordt morgen gekeurd. Ik: staat ze op ijzers? Koper: nee maar we houden er rekening mee. Hoppaa natuurlijk op de harde volte niet ok. Ze heeft gevoelige zolen. Dus weer ik afkeur betalen pony terug.

Dat was mijn breekpunt. Ik heb een afspraak gemaakt op dap Emmeloord. Beest helemaal voor heel veel geld op de fotos en scans gezet. Ja hoor 100 procent gezond. Gewoon op ijzertje voor en goed.
Maar ik was klaar met die koetie koetie kopers. Ik heb knutten walhalla dat beest moest gemummificeerd bij mij op de wei.
Dus op Marktplaats gezet 2000!!!! Duurder door alle kosten erop gezet. Geen gezeik meer binnen 3 dagen verkocht. Mensen zijn zielsgelukkig.

Wat heb ik hiervan geleerd:
1 - ik ben geen handelaar en zal het ook nooit worden
2 - klinische keuring moet ik met een korrel zout nemen. Buigproeven hart longen ja, maar ik kan al 6 paarden opnoemen die nooit die volte op het harde door komen zonder dat er iets echt aan de hand is.
3 - ik ben veel en veel te lief en meegaand met kopers die voor weinig het liefste, beste, braafste en mooiste paard willen hebben.

Ik hou het gewoon bij de verkoop van hengst veulens. Weinig gezeik.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:23

Grappig om die discussie over kinderponies te lezen. Ik ben ook opzoek naar een C of een D maar jemig wat een prijzen vragen ze voor ponies. Ik heb een budget van 8000/9000 eur voor een brave pony die al wat gezien heeft en ervaring heeft zodat ons 9 jarig kind een leuke onbezorgde ponytijd kan hebben zonder al teveel fratsen. Mag wat ouder zijn, geen jonge pony willen we. Maar tegenwoordig vraagt iedereen 10-15.000 voor een pony met ervaring. Hoeft geen Z te lopen maar wel ervaren op vreemd terrein en z’n kindertaak. Vaak met bemerkingen of ongekeurd voor een 15/16/17 jarige pony. Die moet ik dan nog op mijn kosten gaan laten keuren, plus dat na de ponytijd de pony ook met pensioen kan met die leeftijden. Allemaal geen probleem om de pony pensioen te gunnen want ik heb ze thuis maar ik vraag mij dan wel oprecht af waarom moeten die ponies zoveel kosten op die leeftijden..Lastig

Ik heb het niet over fei ponies natuurlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:23

Ja verkopen is een vak apart en vaak helemaal niet zo leuk. Te eerlijk zijn en het te goed willen doen kan ook totaal in je nadeel werken. Denk dat het wel goed is dat je dit verhaal hier deelt. Het is belangrijk om beide kanten te zien. Fijn dat het uiteindelijk toch goed is gekomen met in ieder geval wat meer onkosten er uit ook.

Jaap, dat klinkt gewoon als een leuk en allround diertje. StalNollie weet wel veel van de prijzen voor pony's dus ik zou dat advies opvolgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:26

Zaranka schreef:
Grappig om die discussie over kinderponies te lezen. Ik ben ook opzoek naar een C of een D maar jemig wat een prijzen vragen ze voor ponies. Ik heb een budget van 8000/9000 eur voor een brave pony die al wat gezien heeft en ervaring heeft zodat ons 9 jarig kind een leuke onbezorgde ponytijd kan hebben zonder al teveel fratsen. Mag wat ouder zijn, geen jonge pony willen we. Maar tegenwoordig vraagt iedereen 10-15.000 voor een pony met ervaring. Hoeft geen Z te lopen maar wel ervaren op vreemd terrein en z’n kindertaak. Vaak met bemerkingen of ongekeurd voor een 15/16/17 jarige pony. Die moet ik dan nog op mijn kosten gaan laten keuren, plus dat na de ponytijd de pony ook met pensioen kan met die leeftijden. Allemaal geen probleem om de pony pensioen te gunnen want ik heb ze thuis maar ik vraag mij dan wel oprecht af waarom moeten die ponies zoveel kosten op die leeftijden..Lastig

Ik heb het niet over fei ponies natuurlijk

De vraag is gewoon hoog, iedereen wil hetzelfde..automaatjes die door en door braaf zijn, gezond zijn, er leuk uit zien, mogen niks mankeren, braaf aan de hand etc. Liefst zo min mogelijk investeren in lessen en begeleiding.

Als mensen realistischer zouden zijn dan is er veel meer mogelijk. :o

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:23

Grappig, die prijzen voor simpele lol met je knol ponies. Hier worden die vaak onderling geschoven van kind tot kind.

Die van mij kostte destijds (16 jaar geleden) €1250. Nu was die ook echt niet braaf. Bokt zou een rolling hebben gekregen als destijds die verhalen met hem gepost zouden worden :+

Ben er op mp al een paar tegen gekomen van rond de 4k, dus prijs lijkt me niet per se een probleem. Reistijd inderdaad wel. Wel veel dieren met prijs op aanvraag. Daar wordt ik altijd zo moe van. Zet het er gewoon bij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:30

Verdorie ik moet ook niet op mp kijken. Staat altijd wel iets interessants bij, maar ik kan op het moment niets erbij hebben :')
Staat echt een hele leuke 2 jarige op, fijne beweging, lijkt nog flink overbouwd, maar echt een plaatje <3
Jullie zitten trouwens over de 500 pagina's!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:43

Mer1980 schreef:
Even vanuit een verkoper hier. Ik had een haflinger te koop, ik verkoop zelden iets dus ik stortte mij in deze wereld. Maar wat een ellende. Ik wilde het liefste via via verkopen. Nou dat heb ik geweten, 5 tot 10 x komen proefrijden, ook nog op proef was bespreekbaar. Ik was echt op zoek naar het beste huisje ever! Keuren kk en afkeur voor mij. Verkoop prijs toen ongeveer 5000,- bomproof pony van 1,47m. Ik was de model verkoper van bokt. Oh ja en ook 1 koper per keer.

1e x afkeur op eczeem ik wist dat toen nog niet. Dus ik braaf betaald. 2e x afkeur harde volte. Ik betaald. Mevrouw mocht zelfs nog op proef. Veearts adviseerde ijzertje, maar ik moest dat allemaal maar uitzoeken en nog een keer keuring betalen dat zou dus betekenen in totaal nog eens 600 van de reeds gezakte prijs naar 4500 afhalen. Dat niet gedaan. Ijzer eronder pony goed op harde.
Toen maanden doorgereden wel weer ijzer eraf want ze schraapte in de hooinetten en ik moest wekelijks los snijden.
Nieuwe koper. Heel verhaal erbij, keuren alleen op ijzers, oude keuring alles erbij. Mensen waren bang dus op proef mee gegeven. Na een paar dagen: ze wordt morgen gekeurd. Ik: staat ze op ijzers? Koper: nee maar we houden er rekening mee. Hoppaa natuurlijk op de harde volte niet ok. Ze heeft gevoelige zolen. Dus weer ik afkeur betalen pony terug.

Dat was mijn breekpunt. Ik heb een afspraak gemaakt op dap Emmeloord. Beest helemaal voor heel veel geld op de fotos en scans gezet. Ja hoor 100 procent gezond. Gewoon op ijzertje voor en goed.
Maar ik was klaar met die koetie koetie kopers. Ik heb knutten walhalla dat beest moest gemummificeerd bij mij op de wei.
Dus op Marktplaats gezet 2000!!!! Duurder door alle kosten erop gezet. Geen gezeik meer binnen 3 dagen verkocht. Mensen zijn zielsgelukkig.

Wat heb ik hiervan geleerd:
1 - ik ben geen handelaar en zal het ook nooit worden
2 - klinische keuring moet ik met een korrel zout nemen. Buigproeven hart longen ja, maar ik kan al 6 paarden opnoemen die nooit die volte op het harde door komen zonder dat er iets echt aan de hand is.
3 - ik ben veel en veel te lief en meegaand met kopers die voor weinig het liefste, beste, braafste en mooiste paard willen hebben.

Ik hou het gewoon bij de verkoop van hengst veulens. Weinig gezeik.

Voor 2000 euro laat ik (als koper) niet eens keuren. Ik neem dan mijn stalhouder mee bij de bezichtiging, die staat er nuchter in, en als die geen probleem ziet en ik het paardje lief en rustig vind dan kan hij dezelfde dag nog bij mij op stal staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:05

Braaf is ook geen objectief begrip.
Wat is braaf?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:13

Er staat 2000 euro duurder, geen vraagprijs van 2000 euro, anjali.

Beide kanten is gewoon lastig, zowel koper als verkoper. Maar ik wil wel dat ze door keuring komen. Degene die ik ken die niet door klinische komen hebben wel een bemerking waardoor dat niet lukt. Want een ijzertje eronder en dan wel erdoor komen vind ik anders als nooit goed zijn op de volte. Dat moet ergens vandaan komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:20

MyWishMax schreef:
Er staat 2000 euro duurder, geen vraagprijs van 2000 euro, anjali.

Beide kanten is gewoon lastig, zowel koper als verkoper. Maar ik wil wel dat ze door keuring komen. Degene die ik ken die niet door klinische komen hebben wel een bemerking waardoor dat niet lukt. Want een ijzertje eronder en dan wel erdoor komen vind ik anders als nooit goed zijn op de volte. Dat moet ergens vandaan komen.

O jee! Maar het stond er zo dat ik dacht dat hij nu nog maar 2000 kostte waar velen wel zin in gehad zouden hebben! Overigens, tot 3000 laat ik niet keuren. Daarboven wel want dan vind ik het risico te groot.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:22

Ja, zo las ik het eerst ook hoor, maar het is 2000 euro duurder als eerst en toen minder gezeur haha.

Ik laat alles keuren, ze zijn allemaal even duur als ze wat gaan mankeren en het verdriet is overal even groot.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:38

Ik heb door het keuren het oogprobleem ontdekt, ik had het zelf niet gezien. Was zo klein dat ze met 2 artsen hebben gekeken maar het zit er wel
Dan is de aankoop misschien niet gigantisch maar de evt dierenarts kosten erna wel en vooral het gedoe en verdriet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:57