Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Nikass schreef:Ja het wordt een beetje onoverzichtelijk soms Dreamboy. Maar die illusie heb ik niet nee.
Maar ik vind wel dat de landbouw moet inkrimpen en dat de natuur meer ruimte moet krijgen. Hoe de uitvoering er precies uit zou moeten zien is weer een volgende discussie.
Wat mij verbaasd, is dat men blijkbaar niet realiseert dat wij in de eerste plaats allemaal afhankelijk zijn van de natuur.
"No farmers no food" vind ik wat overdreven, maar ik snap het idee, maar zonder natuur geen farmers.. dus waar leg je de prioriteiten? Bij een toekomst voor ons allemaal? Ook de volgende generaties? Of volharden in het stelselmatig om zeep helpen van de natuur, zodat er voor niemand straks meer leven is?
Landbouw moet juist weer veel meer integreren met eigen verschillende takken en natuur. Huidige methodes zijn funest voor bodemleven, insecten, etc. en daarmee ook voor de voedingswaarde van de geoogste gewassen. Krijg je type B ondervoeding van incl. gezondheidsellende die weer veelal met farmaceutica behandeld wordt wat vervolgens weer wegens niet kunnen zuiveren in het milieu terecht komt. Nee, geen krimp dus, wel geheel anders en dat begint met veiligheid voor het vee om buiten gericht te kunnen begrazen van weides en groenbemesters op de akkers ... De beste uitvinding in de landbouw voor mij is niet de trekker, maar het schrikdraad apparaat wat gericht en naar draag/groei kracht gras/gewas grazen zo makkelijk maakt.
Esperanza schreef:Nou dat is een leuke denkwijze. Maar wat wil je in dat vlekje op de wereld wat Europa is en Nederland helemaal, terwijl er een aantal heule grote vervuilers in de wereld zijn? Niet dat wij in Europa helamaal niets moeten doen hoor, maar ik vind dit soort uitspraken altijd erg grappig. Pak er eens een wereldbol bij zou ik zeggen. Dat geeft wat perspectief. En dan zakt de moed in je schoenen ook.
De landbouw waarvan jij vind dat in moet krimpen zijn ondernemers, gezinnen. Die door de overheid in deze positie zijn gemanoeuvreerd. Denk jij dat die blij zijn dat ze 200 koeien moeten hebben om een fatsoenlijke boterham te kunnen verdienen? Nu gedwongen worden te stoppen gaat voor velen niet eens. Afrekenen met de Rabobank omdat ze tot hun oren in de investeringen zitten. En dan met de belastingdienst om dan niets over te hebben om een nieuw leven op te bouwen.... Netjes hoor.
En kijk dan even weer naar China....
Zolang de consument geen fatsoenlijke prijs voor het voedsel gaat betalen kunnen de boeren niet eens wat anders.
stal_HD schreef:Ik vind dit en gekke vergelijking. Want je kunt je om laten scholen voor een beroep waar je misschien meer voldoening uithaalt.
Boeren zijn de mensen die met hart en ziel hun werk uitvoeren. Waarbij er tonnen leningen lopen. Die subsidies zijn heus niet sluitend.
Ja ik ben het met je eens. De subsidies mogen heus wel minder, maar het rijk bepaalt. En in die zin dat boeren nu bijvoorbeeld hun gewassen al moeten oogsten terwijl het nog niet eens rijp is. Ja, ook de aardappelen die wij op onze bord hebben.
Schoenlapper blijf bij je leest. De boeren weten wanneer iets klaar is voor de oogst, dat weet de regering niet. De loodgieter weet wanneer iets lekvrij is, dat weet een leek niet.
En dat is dus waar het in de wereld en voor ons in Nederland misgaat. Iedereen denkt te weten hoe de vork in de steel zit....
Mensen moeten zich eens bezig houden met hun eigen beroepsvak.
Ik heb vanaf het begin van de co2crisis aangegeven dat de boeren moeten wijken voor de woningbouw, industrie, vliegvelden en dan de natuur. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Nog meer vlees, groenten en fruit uit het buitenland. Terwijl in Nederland een van de betere landbouwgronden is. En waar we zeer ver in goede ontwikkeling zitten, vergeleken met andere landen.
Nikass schreef:Dingen hangen met elkaar samen
pillow schreef:Neem de kaart van Drenthe en Friesland er even bij en zie hoe je de natuurgebieden kunt verbinden. Niet dus. Op de Veluwe waar de herten en zwijnen zijn staat alles in de hekken en zijn er ecoducten en wildtunnels. Heel mooi maar hier niet haalbaar. Ja alle landbouwgrond maar opofferen aan het wild omdat hier zo nodig wolven rond moeten lopen. En dan nog zullen alle mensen met dieren het slachtoffer van die beesten zijn. Want ja hier in Drenthe wonen ook mensen. Lijkt mij niet de juiste oplossing.
Nikass schreef:Dingen hangen met elkaar samen
pillow schreef:pillow schreef:Neem de kaart van Drenthe en Friesland er even bij en zie hoe je de natuurgebieden kunt verbinden. Niet dus. Op de Veluwe waar de herten en zwijnen zijn staat alles in de hekken en zijn er ecoducten en wildtunnels. Heel mooi maar hier niet haalbaar. Ja alle landbouwgrond maar opofferen aan het wild omdat hier zo nodig wolven rond moeten lopen. En dan nog zullen alle mensen met dieren het slachtoffer van die beesten zijn. Want ja hier in Drenthe wonen ook mensen. Lijkt mij niet de juiste oplossing.
En deze
Nikass schreef:Misschien heb je gelijk, maar ik ben daar nog niet direct van overtuigd. Ik zou willen dat daar serieus naar gekeken zou worden, hoe je de natuurgebieden kunt vergroten en/of verbinden.
Niet álle landbouwgrond, en niet exclusief voor de wolf. Dat is wat ik eerder al zei, dat het me verbaasd dat mensen zich niet realiseren hoe hard we de natuur nodig hebben. Als we tenminste een voortbestaan willen op deze planeet.
Daarnáást pleit ik al de hele tijd voor beleid vanuit de overheid. Een duidelijke visie. Die ontbreekt al tien+ jaar, op alle fronten.
Als er behoefte is om artikelen te delen en ervaringen en frustraties te spuien op een forum, dan begrijp ik dat wel. Maar tegelijkertijd denk ik: sla de handen inéén, kom met een serieus plan, stap daarmee naar de overheid. Geef aan: hier willen wij water bij de wijn doen, maar help ons dan daar of daar mee.
Wordt dan een serieuze gesprekspartner ipv alleen maar tegenstander.
En daarnaast: bedenk eens goed op wie je straks je stem uit brengt. Helpt Wilders, helpt de SGP, helpt een nieuw rechts kabinet je daadwerkelijk verder?
Ninx schreef:Nikass schreef:Misschien heb je gelijk, maar ik ben daar nog niet direct van overtuigd. Ik zou willen dat daar serieus naar gekeken zou worden, hoe je de natuurgebieden kunt vergroten en/of verbinden.
Niet álle landbouwgrond, en niet exclusief voor de wolf. Dat is wat ik eerder al zei, dat het me verbaasd dat mensen zich niet realiseren hoe hard we de natuur nodig hebben. Als we tenminste een voortbestaan willen op deze planeet.
Daarnáást pleit ik al de hele tijd voor beleid vanuit de overheid. Een duidelijke visie. Die ontbreekt al tien+ jaar, op alle fronten.
Als er behoefte is om artikelen te delen en ervaringen en frustraties te spuien op een forum, dan begrijp ik dat wel. Maar tegelijkertijd denk ik: sla de handen inéén, kom met een serieus plan, stap daarmee naar de overheid. Geef aan: hier willen wij water bij de wijn doen, maar help ons dan daar of daar mee.
Wordt dan een serieuze gesprekspartner ipv alleen maar tegenstander.
En daarnaast: bedenk eens goed op wie je straks je stem uit brengt. Helpt Wilders, helpt de SGP, helpt een nieuw rechts kabinet je daadwerkelijk verder?
Ik vind dat je goede zaken deelt. Een realistische visie.
Het punt is dat is dat we in NL lange tijd neo-liberale bipsen op het pluche hebben gehad.
Het zakenleven, de industrie, buitenlandse firma's die graag weinig belasting betalen hebben daar baat bij gehad.
Dus economie, economie, economie..... en dan heeeeellllll lang niks... en dan nog eens heeeelllll lang niks..... en dan nog wat andere dingetjes
Geld heeft voornamelijk meer geld gekregen..... en alles daaronder is uitgehold.
In theorie zijn het volksvertegenwoordigers, maar ze vertegenwoordigen hele andere belangen helaas.
We hebben nu al een eeuwigheid VVD en CDA aan het roer gehad. En toch piept iedereen (boeren incluis) dat links weg moet. Zich niet realiserende dat links geen schuld kan hebben aan hun benarde positie, die hebben niet voldoende gewicht in de kamer.
Gek genoeg zijn het juist vaak de linkse partijen die een hele eerlijke en doortimmerde visie over natuur/ boeren/ toekomstbestendigheid ventileren. Maar mensen kiezen gek genoeg toch steeds liever voor partijen die ze al bewezen het graf in helpen.....
Nikass heeft gelijk. We ZIJN natuur. Wanneer we dat niet beschermen vernietigen we ons eigen leefgebied.
Mensen zijn zo ver verwijderd van hun essentie, dat ze de natuur zien als iets separaats.... iets dat zich achter een hek ver weg van ons afspeelt.
Het idee van corridors naar andere gebieden bestaat al heel lang en is haalbaar. Maar voor een neo liberaal die denkt dat geld eetbaar is, gewoonweg geen prioriteit.
Ik ben voor boeren. Al die kennis is onmisbaar om ons van voeding te voorzien. Verder dragen zij, meer dan mensen vaak zien, zorg voor het hele buitengebied.
Maar het is gewoonweg niet op te brengen voor ze om de transitie (zoveelste transitie) naar duurzamer boeren. Daar moet geld en energie naartoe. En voor die gezonde en eerlijke producten moeten wij een eerlijke prijs betalen. En de overheid mag daar de btw vanaf knippen.
Het betekent wel dat die ellendige bedrijven waar (bijvoorbeeld) duizenden kalveren uit het buitenland worden opgefokt en afgevoerd om te laten slachten, die bestaan uit duizenden dieren, met een paar managers op kantoor en alleen buitenlandse werknemers op stal moeten verdwijnen.
Dat zijn veefabrieken waar niemand per saldo beter van wordt. Alleen maar leed, vervuiling, en geen significante bijdrage aan de economie.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat er dus voldoende ruimte kan ontstaan om natuur meer de ruimte te geven. Maar zoals eerder gezegd: dat moet prioriteit hebben.
Dus gebruik je stem wijs.... of ga de straat op.
Want volksvertegenwoordigers die agroreuzen, de fossiele industrie en weinig transparante (en lees: milieu- en arbeidsdelicten plegen maar niet te traceren zijn) companies de ruimte geven, zouden niet je stem moeten hebben.
josien_m_ schreef:Er is veel mogelijk wanneer de wil daartoe groot is.
Hoe was het spreekwoord ook weer: kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast?
Dus ja, het is een antwoord, zoals er meerdere te geven zijn. Welke het meeste steun krijgt, is afwachten. Maar alles bij voorbaat wegzetten met "kan niet" daarmee maak je jezelf compleet machteloos ( en boos) Opties eerlijk bekijken en onderzoeken op wat de kosten zijn (in geld en in veranderingen), brengt in mijn ogen meer op.