Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:13

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:54

<Het LDR systeem is geen treksysteem en geen krachtsport en leidt tot een veel lichter teugelgebruik dan de klassieke dressuur,...>

Het klinkt mooi maar de praktijk zijn niet de mooie woorden.
Bij LDR zie ik bij de paarden met verstoorde gangen door de teugel hulpen, bij klassieke (hier spaanse rijschool Wenen) zie ik de verstoorde gangen niet.

<De nadruk ligt bij de clinics van Anky altijd hierop: nooit tegelijk hand en been gebruiken. Hoe moet een paard dit immers snappen?? [/quote]>

Hand zonder been en been zonder handen - dat is Baucher als ik me niet vergis, Sjef heeft alle boeken van hem gekocht .

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 01:49

Hand zonder been en been zonder hand kan ik volgen maar dit is een precisie die een minimalisering behelsd die menig mens buiten spel zet en ik ben bang dat ook een anky dit zeker niet altijd trekt.

Het vergt alles van het gevoel van de amazone/ruiter en dus reflexen.

Ik begrijp dat er gewerkt aan dit verhaal maar het is zeker koorddansen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:35

Geweldige uitvinding, die 'Zack'
Ik zeg; onmiddelijk verplichten en bij de hogere klassen (Anky & co) halen we het kettinkje eraf!
En voor het longeren helemaal verplichten!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:09

Citaat:

Klopt, en daar ligt nou precies datgene wat de rest van de wereld van Anky onderscheidt.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:30

anneve schreef:
Citaat:

Klopt, en daar ligt nou precies datgene wat de rest van de wereld van Anky onderscheidt.

Hmmmm... "rest van de wereld" ..dan schat je haar echt heel hoog in.
Of ken je misschien alleen LDR ruiters?
Daar tussen misschien..

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:32

Ik ben tegen LDR maar je kan het kennelijk goed doen en fout. Anders dan zou anky toch nooit zo goed op zo'n hoog niveau presteren???

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:56

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:33

Anneve, wat een ongenuanceerde opmerking; alsof Anky alleen dat ruitergevoel heeft op de hele wereld, onzin. Dan had ze het ook voelen aankomen dat Nelson haar eraf probeerde te smijten.

Mensen met veel rijervaring en techniek zijn juist in staat paarden in no time qua bespiering naar hun grootje te rijden.
Ben ook tegen rollkur en hyperflexion, lekker gevoel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:02

hmm ik heb ooit een heel interessant stuk gelezen over het tongbeen, wat in verbinding staat met spieren in de borst etc, en waarin verteld werd wat voor gevolgen het zo extreem lopen voor een paard heeft/ kan hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:23

....en ík maak een simpele omtrekkende beweging.
Hang er maar een krachtmetertje tussen teugel en bit en een stressmeter op het hart.
Hoef je verder nergens wat over te ´vinden´: meten is weten.

Klassieke dressuur stelt zelf twee hoogste doelen:
1. communicatiekrachten naderend tot nul
2. ontspannenheid paard

Teveel stress = misbehandeling.
Teveel kracht op het bit = mishandeling.
Daar hoeft in de 21ste eeuw niet over gediscussieerd te worden. Gewoon implementeren en wie niet wil.... zet zichzelf op twee manieren buiten spel.

Gaan de FEI en KNHS dit oppakken? Nee, natuurlijk niet, dat is veel te transparant, veel te confronterend Haha!
Dat geeft gelijk aan warom de overheid dit maar moet opleggen OK dan!

hc

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:40

anneve schreef:
Citaat:

Ik zou hier graag onderbouwing bij zien? Feiten? O ja en met haar prestaties zijn we niks, nee ik wil rijtechnische feiten hebben.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:49

Heb je het boek van Tineke gelezen? Daarin staat de onderbouwing.

Citaat:
alsof Anky alleen dat ruitergevoel heeft op de hele wereld, onzin. Dan had ze het ook voelen aankomen dat Nelson haar eraf probeerde te smijten.

Dat voelde ze ook aankomen, maar ze heeft voor het publiek niet naar haar gevoel geluisterd en daar heeft ze nu spijt van (zie ander topic).

Citaat:
Mensen met veel rijervaring en techniek zijn juist in staat paarden in no time qua bespiering naar hun grootje te rijden.

Over wie heb je het?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:19

anneve schreef:
Heb je het boek van Tineke gelezen? Daarin staat de onderbouwing.

Citaat:
alsof Anky alleen dat ruitergevoel heeft op de hele wereld, onzin. Dan had ze het ook voelen aankomen dat Nelson haar eraf probeerde te smijten.

Dat voelde ze ook aankomen, maar ze heeft voor het publiek niet naar haar gevoel geluisterd en daar heeft ze nu spijt van (zie ander topic).

Citaat:

Over wie heb je het?

Nee, het spijt me ik heb het boek niet gelezen en eerlijk gezegd, nee dankje ik geef mijn geld uit aan nuttige zaken.
Maar mischien ben je zo goed het hier te citeren zodat ik er wat aan heb...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:36

Anneve, ik heb het over gevorderde ruiters in de dressuur en profs; door je macht en kennis kun je in de valkuil belanden van het overvragen; als een ruiter echt veel gevoel heeft zal die daar rekening mee houden!!!

Als Anky het van te voren had geweten was ze niet gaan rijden.
Lijkt me echt onzin. Ze is veel banger dan je denkt hoor, het is niet zo'n held...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:31

@Lara-Silver Het boek van Tineke Bartels is een uitstekend boek, waar vele ruiters nog iets van kunnen leren over het trainen en opbouwen van de training etc.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:33

Detour: Ja overvragen, dat kan idd. Heb je concrete voorbeelden van mensen die dat doen?

Je zei eerst toch dat ze het voelde aankomen, dat is iets anders dan het van tevoren weten volgens mij. Ik verwijs verder naar haar eigen commentaar hierover, te vinden op het betreffende topic. Ze is idd niet zo'n held.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:34

Lara Silver: ik ga hier niet een compleet boek overtypen. Het is idd een echte aanrader. Misschien kan je het van iemand lenen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:45

anneve schreef:
Lara Silver: ik ga hier niet een compleet boek overtypen. Het is idd een echte aanrader. Misschien kan je het van iemand lenen?

Het lijkt me wel leuk leesvoer hoor, maar ik ''train'' mijn pony nooit, en voor les ga ik gewoon naar de manege... Mischien als ik ooit besluit een wedstrijdcarriere te beginnen ofzo zal ik dat soort boeken lezen, nu focus ik me meer op gedrag, omgangsvaardigheden, welzijn en dat soort dingen, die dus voor mij in mijn huidige situatie wel van toepassing zijn, aan een boek over training heb ik voor in de praktijk niks, maar ach lezen is leuk dus mischien overweeg ik het wel.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:15

Citaat:

Over wie heb je het?[/quote]

Als je het zelf niet weet kijk naar Richard Hinrichs, Phillipe Karl (die vind ik heel goed), Bret Branderup of Jean Claude Racinet - maar dat is nu al heel oude man..

En beter dan een boek van Tineke , raad ik iedereen het boek "Another Horsemanship" van J.C.Racinet . (Zoek op Google)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:35

overigens schreef Anky in de Telegraaf over haar val van Nelson dat ze het nooit meer zo doet, dat de losrijmogelijkheden eigenlijk te slecht waren, en het paard er eigenlijk nog niet klaar voor was. dit omdat het losrijden dus vrijwel onmogelijk was. paardengevoel? ik zou mijn dieren niet tegen heug en meug dan alsnog de bak inslepen. dat ziet Anky nu ook, maar iemand met ZO'N geweldig ruitergevoel had het in eerste instantie al niet gedaan, lijkt me. maar goed, wie ben ik?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:28

Ik heb (zoals jullie denk ik wel begrijpen Knipoog ) niet het hele topic gelezen.
Toch kon ik het niet laten om op de eerste fotos te reageren.
Dit is werkelijk om ziek van te worden.
Waar zijn sommige mensen mee bezig?
En het paard... ongelofelijk wat moet dat dier een lief karakter hebben...
of zullen ze hem zo gebroken hebben. Verdrietig

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:33

jirina schreef:
anneve schreef:

Hmmmm... "rest van de wereld" ..dan schat je haar echt heel hoog in.

Na 2 x goud en 1 x zilver op de Olympische Spelen en 2 x goud en 3 x zilver op wereldkampioenschappen mag je zo iemand ook wel hoog inschatten hoor Knipoog. En dan heb ik het nog maar even niet over wereldbekerfinales, Europese kampioenschappen en Nederlandse kampioenschappen Knipoog.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:45

merrieveulen schreef:
overigens schreef Anky in de Telegraaf over haar val van Nelson dat ze het nooit meer zo doet, dat de losrijmogelijkheden eigenlijk te slecht waren, en het paard er eigenlijk nog niet klaar voor was. dit omdat het losrijden dus vrijwel onmogelijk was. paardengevoel? ik zou mijn dieren niet tegen heug en meug dan alsnog de bak inslepen. dat ziet Anky nu ook, maar iemand met ZO'N geweldig ruitergevoel had het in eerste instantie al niet gedaan, lijkt me. maar goed, wie ben ik?

Iemand die makkelijk achteraf commentaar kan geven. Knipoog Jij bent geen publiekstrekker die betaald wordt om clinics te geven. Achteraf had Anky het anders gedaan ja. Als Nelson tijdens het loswerken levensgevaarlijk had gedaan was ze vast niet zo opgestegen, maar dat zal niet het geval geweest zijn. Anky is niet gek. Had ze geweten dat ze zou gaan vallen, dan had ze het vast anders aangepakt Maar dat is achteraf, dat weet je op voorhand niet. Dus nogal makkelijk oordelen zo. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:56

inderdaad, omdat ze in het stuk wat ze schreef zelf dit oordeel al geeft. niks mis mee om er dan op in te gaan, niet? het geeft meer aan dan alleen wat er gebeurd is, als je tussen de regeltjes doorleest. ze zegt zelf: 'ik zou mijn paard dit nooit meer aandoen'.

dat ze dat zelf ook snapt, lijkt me niet meer dan logisch. het geeft echter wel te denken, want in eerste instantie is het wel gebeurd. en aangezien men de put pas dempt als het kalf verdronken is, is er imo niks verkeerd aan om na te denken over de andere putten die er dan nog aanwezig zijn.