Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Venetia schreef:Ik vind het niet gek als mensen hun paard niet willen verkopen voor een miljoen.
Ik vind het wel gek en erg ongenuanceerd als mensen die hun eigen paard niet willen verkopen geen begrip op kunnen brengen voor anderen die hun paard wel willen verkopen door uiteenlopende redenen, en daarbij ook nog voorspellende gaven aan de dag leggen door te zeggen dat zij dat nóóit zouden doen, zulks is voor niemand te voorspellen, immers de redenen voor verkoop kunnen in de toekomst gelegen zijn en nu nog niet voorspelbaar.
maikeltje schreef:Het kan ook samengaan, bij mij staat het welzijn van een dier voorop, dat wil niet zeggen dat er geen wedstrijden gereden kunnen worden. Mijn paard en ik beleven daar samen plezier aan, we werken samen om resultaten te kunnen behalen. Winstpunten scoren lukt ook niet als je niet samenwerkt, als je geen combinatie met elkaar vormt.
promptertje schreef:maikeltje schreef:Het kan ook samengaan, bij mij staat het welzijn van een dier voorop, dat wil niet zeggen dat er geen wedstrijden gereden kunnen worden. Mijn paard en ik beleven daar samen plezier aan, we werken samen om resultaten te kunnen behalen. Winstpunten scoren lukt ook niet als je niet samenwerkt, als je geen combinatie met elkaar vormt.
Hee, dat zeg ik niet. Natuurlijk kun je wel wedstrijden rijden - sterker nog, mijn paarden lopen ook wedstrijden. Maar het is niet énige wat belangrijk is en wat je met een paard kunt doen.
Dat mensen ambitieus zijn en hoog willen presteren, dat snap ik volkomen. Alleen: hier is wel een dier in het geding. Hockey, tennis, you name it, daar zijn alleen mensen bij betrokken, mensen die bewust gekozen hebben om veel te trainen en proberen te presteren. Niks mis mee.
Maar bij paardensport betrek je er een dier in dat zelf nooit zou kiezen voor dit soort ambities, dat vind ik een wezenlijk verschil. Mijn nu oude merrie heeft meegedaan in twee verschillende paardensportdisciplines. Toen ze niet meer mee kon komen, heb ik mijn eigen ambities aangepast en ben ik wat anders met haar gaan doen.
maikeltje schreef:Je leert een kind keuzes maken. Wil het kind zijn/haar sport uitoefenen en kunnen rijden, of wil het gewoon een maatje die uiteindelijk te klein wordt en waar het kind niet meer op kan rijden. Want ook dat is ok. Maar wil mijn kind verder met rijden dan zal het in moeten zien dat hij of zij niet alles kan hebben. Dus kiest het kind voor een pony om op te rijden dan zal hij/zij afscheid moeten nemen van de pony die te klein is geworden. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Maar mijn kinderen zijn wel vrij in die keuze.
Nadya schreef:En weer ben ik het helemaal met je eens, Rosita.![]()
Een kind leert in het leven echt wel wat afscheid is. Helaas sterven er altijd wel dierbare mensen en/of huisdieren of er gebeuren andere nare dingen waarmee je te maken krijgt met het thema afscheid. Zo zit het leven in elkaar.
Ik leer mijn kind liever de waarde mee dat je een dier niet zomaar aanschaft, er goed voor moet zorgen, elke dag weer. Ik zie al veel te veel kinderen (en volwassenen) die al teveel in een wegwerpmaatschappij opgegroeid zijn. Kijk bijvoorbeeld maar naar wat er over een paar weken weer gebeurt, als de vakantieperiode weer aanbreekt (dierenasiel).
En verder vind ik een weloverwogen verkoop om bepaalde redenen een iets ander verhaal. Maar ik zou mijn Sam nooit meer willen missen. Nee, ook niet voor een miljoen.
Dirkje25 schreef:Nadya schreef:En weer ben ik het helemaal met je eens, Rosita.![]()
Een kind leert in het leven echt wel wat afscheid is. Helaas sterven er altijd wel dierbare mensen en/of huisdieren of er gebeuren andere nare dingen waarmee je te maken krijgt met het thema afscheid. Zo zit het leven in elkaar.
Ik leer mijn kind liever de waarde mee dat je een dier niet zomaar aanschaft, er goed voor moet zorgen, elke dag weer. Ik zie al veel te veel kinderen (en volwassenen) die al teveel in een wegwerpmaatschappij opgegroeid zijn. Kijk bijvoorbeeld maar naar wat er over een paar weken weer gebeurt, als de vakantieperiode weer aanbreekt (dierenasiel).
En verder vind ik een weloverwogen verkoop om bepaalde redenen een iets ander verhaal. Maar ik zou mijn Sam nooit meer willen missen. Nee, ook niet voor een miljoen.
Ach met een miljoen kun je heel veel dieren uit een asiel een goed onderkomen verschaffen..
maikeltje schreef:Ik denk dat je juist dan zo'n dier te kort doet en ik vind dat je juist goed bent voor je dier als je dat voor jezelf toe durft te geven. Want zo gaat het vaak in de praktijk. Je kunt wel roepen: er gaat nooit een dier weg naar een andere eigenaar, maar ondertussen staat het betreffende dier door tijdgebrek ongelukkig te wezen. Wees dan eerlijk tegenover jezelf en je dier en verkoop hem aan iemand die er wel weer de tijd in kan steken die zo'n beestje verdient.
Venetia schreef:Ik vind het niet gek als mensen hun paard niet willen verkopen voor een miljoen.
Ik vind het wel gek en erg ongenuanceerd als mensen die hun eigen paard niet willen verkopen geen begrip op kunnen brengen voor anderen die hun paard wel willen verkopen door uiteenlopende redenen, en daarbij ook nog voorspellende gaven aan de dag leggen door te zeggen dat zij dat nóóit zouden doen, zulks is voor niemand te voorspellen, immers de redenen voor verkoop kunnen in de toekomst gelegen zijn en nu nog niet voorspelbaar.
maikeltje schreef:Dat is ook een ander verhaal. Je oude merrie zou je waarschijnlijk niet gelukkig maken door haar te verkopen aan iemand die er weer mee de sport in zou gaan. Die heeft haar dienstjaren erop zitten en zal het best vinden als er af en toe nog een ritje mee gemaakt worden. Een pony in de bloei van z'n leven zul je er weinig plezier mee doen als je hem koste wat kost wil houden, ook al wordt hij niet meer gereden. Het is per situatie verschillend. Soms is verkopen de beste optie voor het dier, soms ook niet.
LadyElmira schreef:Dat ligt eraan, als dit het paard is waarmee ik samen ouder wil worden en veel mee wil gaan doen, dan niet. Dit is dan mijn beste maatje en dat gaat natuurlijk niet zomaar weg. Maar als het paard en ik niet goed klikt en ik er toch al aan zat te twijfelen om het beestje weg te doen dan wel. Lijkt me niet dat dat zal gebeuren maar goed.
Nadya schreef:Als mensen eens echt goed na zouden denken, voordat ze een dier aanschaften en zich dan zouden houden aan de zorg voor zo'n dier, zou een asiel niet eens meer nodig zijn. Ik doe liever iets aan de oorzaak, dan aan symptoombestrijding.