slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 06:51

vind ik ook!

de manieren van bio dieren houden is zeker vreselijk.
een paard heeft dan idd nog een mooi leven gehad(over het algemeen)

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:22

Ik persoonlijk zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het paard te laten slachten. Maar als de pijn zo vreselijk is bij het inslapen is het ook zielig. Maar ik zou toch neigen naar inslapen als het echt nodig is en er niets anders meer aan kan worden gedaan Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:25

even een vraag. Wie heeft er ervaring met je paard laten schieten op eigen terrein?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:55

Ik niet (maar dat was je vraag niet Lachen ). Ik wilde vroeger één van mijn ponies in zijn eigen stal laten inslapen, maar dat was logistiek niet mogelijk. Dus toen ben ik met hem naar de kliniek gereden, waar hij in een stal een spuitje heeft gekregen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:08

Ik, maar niet in Nederland. Ik weet dat het ook hier nog wel sporadisch gebeurt. Als je op heel goede voet staat met je DA en het volledig uit het zicht kan gebeuren moet het lukken. Maar ik weet niet hoe de Rendac reageert op een paard met een gaatje in zn hoofd. Ook moet je het bloed wat bij het verbloeden vrij komt netjes af kunnen voeren (al heb ik uit betrouwbare bron gehoord dat het ook prima in de grond zakt Bloos ). Ik wil het toch nog eens gaan uitzoeken, vroeger had je het formulier "speciale noodslacht" wat je als DA kon invullen maar ik weet niet of dat nu nog kan.
Als ik het weet zal ik het je vertellen Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:10

Mag ik vragen waarom de Rendac daar eventueel raar op zou reageren? Zouden die daar een probleem mee hebben Blond

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:13

Citaat:
Wijzigingen speciale noodslachting per 1 januari 2006
Dossier: Veterinaire zaken
Op 1 januari 2006 wordt een start gemaakt met het invoeren van de inhoud van het hygiënepakket. De voorwaarden voor de noodslachting buiten het slachthuis van als landbouwhuisdier gehouden hoefdieren worden gewijzigd. Deze voorwaarden staan beschreven in Verordening (EG) 853/2004 (kader 1). Voor een speciale noodslachting komen alleen dieren in aanmerking welke gezond zijn en om welzijnsredenen niet levend naar het slachthuis vervoerd kunnen worden, vanwege een ongeval of vanwege een direct gevaar voor de omgeving. Deze op de boerderij gedode en verbloede dieren dienen vergezeld te gaan van de “verklaring voor speciale noodslachting”. De dierenarts voert, op verzoek van de houder van het dier, de levende keuring uit en legt de bevindingen vast op de verklaring.

De Verordening (EG) nr. 854/2004 regelt dat dieren die ziekteverschijnselen van systeemziekten of sterke vermagering vertonen, niet meer voor menselijke consumptie mogen worden geslacht (kader 2). Dit geldt ook voor dieren die lijden aan een ziekte of aandoening die op mensen kan worden overgedragen door contact met of het eten van het vlees. De dieren mogen wel worden gedood maar moeten ongeschikt worden verklaard voor menselijke consumptie.
Inhoud van de “verklaring voor speciale noodslachting”
De eigenaar of houder van het dier in nood verklaart waarom hij / zij de dierenarts heeft gevraagd het dier te doden. De eigenaar of houder heeft de primaire verantwoordelijkheid met betrekking tot volksgezondheid en aangifteplichtige ziekten, en behoort te weten of er door of namens hem diergeneesmiddelen aan het dier zijn toegediend. Door ondertekening van de volledig en naar waarheid ingevulde verklaring neemt de eigenaar of houder de verantwoordelijkheid dat er geen reden is om aan te nemen dat het dier ongeschikt is voor humane consumptie.

De dierenarts voert de levende keuring uit en legt de bevindingen vast. Indien de dierenarts middelen heeft toegediend worden deze in de verklaring opgenomen. De dierenarts geeft het tijdstip en de wijze van doden aan en verklaart dat er geen bezwaren zijn tegen het in keuring nemen van het in nood gedode dier. De dierenarts ondertekent de volledig en naar waarheid ingevulde verklaring. Met de verklaring wordt de Voedsel en Warenautoriteit in de gelegenheid gesteld tot het nemen van een juiste keuringsbeslissing.

Wel doden maar geen verklaring afgeven
De praktiserend dierenarts die op verzoek van de eigenaar een dier heeft gedood mag geen verklaring afgeven indien de dieren klinische symptomen van systemische ziekten of sterke vermagering vertonen dan wel lijden aan een ziekte of aandoening die op dieren of mensen kan worden overgedragen door contact met of het eten van het vlees. Deze dieren mogen immers niet voor menselijke consumptie worden geslacht. Indien de houder van een dier de hulp van de praktiserend dierenarts inroept neemt deze de beslissing met betrekking tot het levende dier.

Dit geeft m.i. genoeg ruimte om een paard thuis te schieten en verbloeden.
Laatst bijgewerkt door Ellebel op 28-03-07 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:13

Meander: Als zij vermoeden dat er iets niet volgens de regels is gegaan kunnen ze de AID inschakelen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:14

die had ik ook gelezen. Blijf hem wat dubbel vinden. Overigens is er een apart topic over inmiddels, ook hier op OMG. Ik heb daar begrepen dat het wel mogelijk is, en dat iig een slager in Nijkerk dat ook doet op verzoek.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:16

Die doet het, maar dan moet wel alles helemaal in orde zijn met de DA. Zal even op het andere topic kijken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:17

Er werd idd gezegd dat je er ook een DA verklaring voor ndoig hebt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:17

Dan is het toch waar dat het niet mag kan even niet meer volgen Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:20

Bedankt Ellebel

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:28

katiavl schreef:
Dan is het toch waar dat het niet mag kan even niet meer volgen Lachen

Het mag wel, maar onder speciale omstandigeheden. Moet "in nood" zijn (mag je zelf creatief invullen) en het moet veilig en hygienisch kunnen gebeuren, m.a.w. bloed af kunnen voeren.

Schieten zonder verbloeden zou ik me nooit aan wagen. Ik weet dat dat ook gebeurt en dat het dier dan ook vanzelf wel dood gaat, maar het echte doden is nog steeds door het verbloeden, schieten is alleen maar bedwelmen. Ik zou persoonlijk het risico nooit nemen dat je al iets doet wat een beetje op het randje van de wet is, en je dan ook nog niet de juiste procedure volgt.
Ik heb denk ik 3x zien schieten zonder verbloeden en het kan nog behoorlijk lang duren voor het beest dan dood is. Ook is voor zover ik weet nooit onderzocht wat er dan in de hersenen van een dier gebeurt. Men gaat er altijd van uit dat een dier na schieten direct verbloed wordt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:33

Ow ok dank je voor je uitleg, maar als je da een beetje mee werkt kan het dus wel. Of zijn er gevolgen voor de da als het uitkomt dat het niet echt nodig is

Sorry voor de vele vragen maar het is wel een interresant onderwerp.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:33

Ellebel schreef:
Die doet het, maar dan moet wel alles helemaal in orde zijn met de DA. Zal even op het andere topic kijken

Klopt, v Veen heeft bij ons thuis eentje geschoten. Was een vierjarige hengst die z'n been brak in het land. Hij is geschoten op de plek waar ie in het land stond en daar ook verbloed. Het bloed was binnen een dag weg en de andere paarden hebben die plek ook niet raar of anders gevonden. Het slachten zelf ging toen erg snel (ook al is het voor de kijker wel een rotgezicht) en hij heeft hem ook meegenomen. Dat ging toen destijds wel een beetje buiten de regels om, omdat de eerste DA (die toevallig bij ons was ergens anders voor en die ook geen euthanasiespul bij zich had) niet zo'n formulier bij zich had, maar hem met een schriftelijke verklaring wel gezond had verklaard terwijl ie nog leefde. De 2e DA was laat en daarom is ie geschoten voordat hij er was en hij wilde toen niet meer zo'n formulier invullen. Uiteindelijk nog goed gekomen... met de papierwinkel dan. Maar normaal gesproken moet een DA ook gewoon spullen bij zich hebben om te noodslachten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:36

Ellebel schreef:
Ik heb denk ik 3x zien schieten zonder verbloeden en het kan nog behoorlijk lang duren voor het beest dan dood is. Ook is voor zover ik weet nooit onderzocht wat er dan in de hersenen van een dier gebeurt. Men gaat er altijd van uit dat een dier na schieten direct verbloed wordt.

Een docent bij ons zei zelfs dat ze weer bij kunnen komen als je ze niet verbloed (ik weet niet of dat een spookverhaal van hem was of echt waar, maar oké). Hij zei toen dat ze dan wel stapelgek zijn, maar wel weer op kunnen staan Verward Waar of niet, ik wil het nooit uitproberen en als ik er later 1 moet schieten, zal ik ook laten verbloeden

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:37

Hmmm dan zijn ze hersendood toch en dan kunnen ze niet meer staan? En hersendood zonder apperaat ga je zowiezo toch dood?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:38

katiavl schreef:
Hmmm dan zijn ze hersendood toch en dan kunnen ze niet meer staan? En hersendood zonder apperaat ga je zowiezo toch dood?

dat dacht ik ook altijd en ik weet dus ook niet of ik het geloof, maar ik zal het nooit gaan uittesten of het wel waar is

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:40

Mackie schreef:
katiavl schreef:

dat dacht ik ook altijd en ik weet dus ook niet of ik het geloof, maar ik zal het nooit gaan uittesten of het wel waar is

uhu, je leraar zou volgens mij niet echt valse verhaaltjes rondsturen ben benieuwd naar meningen van anderen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:41

ik ga mijn mening niet laten afhangen van een leraar (en dat bedoel ik niet rottig), maar ik zal dat dus met de slager en DA overleggen, die lijken me daar de aangewezen personen voor.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:44

Lielle schreef:
ik ga mijn mening niet laten afhangen van een leraar (en dat bedoel ik niet rottig), maar ik zal dat dus met de slager en DA overleggen, die lijken me daar de aangewezen personen voor.

Deze docent is DA

Ellebel

De leraar van Mackie was ongetwijfeld ook een DA Haha!

Ellebel

hihi tegelijk

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:45

Ellebel schreef:
De leraar van Mackie was ongetwijfeld ook een DA Haha!

Maar wel eentje met soms aparte verhalen Knipoog