Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Wijzigingen speciale noodslachting per 1 januari 2006
Dossier: Veterinaire zaken
Op 1 januari 2006 wordt een start gemaakt met het invoeren van de inhoud van het hygiënepakket. De voorwaarden voor de noodslachting buiten het slachthuis van als landbouwhuisdier gehouden hoefdieren worden gewijzigd. Deze voorwaarden staan beschreven in Verordening (EG) 853/2004 (kader 1). Voor een speciale noodslachting komen alleen dieren in aanmerking welke gezond zijn en om welzijnsredenen niet levend naar het slachthuis vervoerd kunnen worden, vanwege een ongeval of vanwege een direct gevaar voor de omgeving. Deze op de boerderij gedode en verbloede dieren dienen vergezeld te gaan van de “verklaring voor speciale noodslachting”. De dierenarts voert, op verzoek van de houder van het dier, de levende keuring uit en legt de bevindingen vast op de verklaring.
De Verordening (EG) nr. 854/2004 regelt dat dieren die ziekteverschijnselen van systeemziekten of sterke vermagering vertonen, niet meer voor menselijke consumptie mogen worden geslacht (kader 2). Dit geldt ook voor dieren die lijden aan een ziekte of aandoening die op mensen kan worden overgedragen door contact met of het eten van het vlees. De dieren mogen wel worden gedood maar moeten ongeschikt worden verklaard voor menselijke consumptie.
Inhoud van de “verklaring voor speciale noodslachting”
De eigenaar of houder van het dier in nood verklaart waarom hij / zij de dierenarts heeft gevraagd het dier te doden. De eigenaar of houder heeft de primaire verantwoordelijkheid met betrekking tot volksgezondheid en aangifteplichtige ziekten, en behoort te weten of er door of namens hem diergeneesmiddelen aan het dier zijn toegediend. Door ondertekening van de volledig en naar waarheid ingevulde verklaring neemt de eigenaar of houder de verantwoordelijkheid dat er geen reden is om aan te nemen dat het dier ongeschikt is voor humane consumptie.
De dierenarts voert de levende keuring uit en legt de bevindingen vast. Indien de dierenarts middelen heeft toegediend worden deze in de verklaring opgenomen. De dierenarts geeft het tijdstip en de wijze van doden aan en verklaart dat er geen bezwaren zijn tegen het in keuring nemen van het in nood gedode dier. De dierenarts ondertekent de volledig en naar waarheid ingevulde verklaring. Met de verklaring wordt de Voedsel en Warenautoriteit in de gelegenheid gesteld tot het nemen van een juiste keuringsbeslissing.
Wel doden maar geen verklaring afgeven
De praktiserend dierenarts die op verzoek van de eigenaar een dier heeft gedood mag geen verklaring afgeven indien de dieren klinische symptomen van systemische ziekten of sterke vermagering vertonen dan wel lijden aan een ziekte of aandoening die op dieren of mensen kan worden overgedragen door contact met of het eten van het vlees. Deze dieren mogen immers niet voor menselijke consumptie worden geslacht. Indien de houder van een dier de hulp van de praktiserend dierenarts inroept neemt deze de beslissing met betrekking tot het levende dier.
katiavl schreef:Dan is het toch waar dat het niet mag kan even niet meer volgen
Ellebel schreef:Die doet het, maar dan moet wel alles helemaal in orde zijn met de DA. Zal even op het andere topic kijken
Ellebel schreef:Ik heb denk ik 3x zien schieten zonder verbloeden en het kan nog behoorlijk lang duren voor het beest dan dood is. Ook is voor zover ik weet nooit onderzocht wat er dan in de hersenen van een dier gebeurt. Men gaat er altijd van uit dat een dier na schieten direct verbloed wordt.
katiavl schreef:Hmmm dan zijn ze hersendood toch en dan kunnen ze niet meer staan? En hersendood zonder apperaat ga je zowiezo toch dood?
Mackie schreef:katiavl schreef:Hmmm dan zijn ze hersendood toch en dan kunnen ze niet meer staan? En hersendood zonder apperaat ga je zowiezo toch dood?
dat dacht ik ook altijd en ik weet dus ook niet of ik het geloof, maar ik zal het nooit gaan uittesten of het wel waar is
Lielle schreef:ik ga mijn mening niet laten afhangen van een leraar (en dat bedoel ik niet rottig), maar ik zal dat dus met de slager en DA overleggen, die lijken me daar de aangewezen personen voor.
Ellebel schreef:De leraar van Mackie was ongetwijfeld ook een DA