VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:24

Nouri is prachtig!!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:26

Ja Nouri is idd prachtig!
Hij is helemaal veranderd van ‘het veulen aan de voet van Aurora’ naar een heel eigen en uniek mooi paard in ontwikkeling!
Meneertje langpoot haha! En hun kleurtjes hebben ze alle drie echt mee hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:28

Ik vind Nouri ook prachtig! Maar Aurora is ook een mooie merrie dus ik snap wel waar het vandaan komt. Fijn dat Rory zo makkelijk is, nu al!

Het is heel jammer dat Nosey er te ernstig aan toe was en dit niet mee heeft kunnen maken. Ik blijf het bijzonder vinden hoe blij en mensgericht dat diertje was ondanks dat ze het zo slecht had gehad.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:09

Ze zijn alledrie prachtig! Ook leuk dat de veulens lekker samen mogen spelen en dat Aurora steeds geruster wordt. Dat komt helemaal goed.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 13:22

Veel te weinig tijd gehad voor bokt..

Het gaat super met ze. Rory groeit als kool en Aurora is qua training/mensencontact weer teurg bij waar we waren voor de bevalling. Heel fijn, haar terugval heeft maar kort geduurd gelukkig. Ze is ook niet meer zo beschermend over Rory, kan ook eigenlijk niet, Rory is zo zelfstandig :P

Aurora gaat nu ook echt heel goed met de andere merries. Ze zoekt nog geen contact maar is helemaal niet meer aggressief, zelfs laag in rang en respectvol. Wat is ze ver gekomen, op alle vlakken.

Rory is echt een levensgenieter. Speelt ze hele dag met Kasper en de andere veulens, loopt tussen alle moeders door en vindt alles leuk. Mensen zijn geweldig, rennen is geweldig, spelen is geweldig, alles is geweldig :j (behalve regen dan)
Lekker ding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouri wordt langzaam wat volwassen. En dat staat hem goed <3
Laatst helemaal in het sop gezet, pff dat was zo hard nodig. Hij is nogsteeds niet helemaal schoon maar een stuk beter. Zijn aalstreep is nu ook zichtbaar :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:03

Wat een fijne update weer!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:24

Wat goed zeg! Ik moest even twee keer knipperen bij die foto van Nouri. Wat een bink opeens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:15

Nouri is lekker aan het groeien zo te zien, slungeltje.

Leuk die foto,s van Rory, ze ziet er ook blij uit! En wat fijn dat Aurora weer uit haar terugval is. De agressie was denk ik een hoop angst ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:18

Nouri wordt prachtig! Met name foto drie wouw!

Rory is zoals een veulen hoort te zijn. Gewoon heel blij en vrolijk met heel veel energie. Geweldig!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:48

Wat hebben de veulens een heerlijk leven bij jou...

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 17:25

Nouri is echt een lekker slungeltje ja :D Maar wordt steeds meer een paard. In zijn karakter en gedrag komt hij ook steeds meer in balans. Minder onzeker naar de andere paarden en mensgerichter.

Rory groeit als kool. Zo'n lekker zelfbewust en lief ding <3 Vindt alles even leuk en gezellig. Heerlijk zo'n makkelijk en sociaal veulen terwijl Aurora nogsteeds haar issues heeft.

Ze had wel wat last van opvliegers :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even niet zoveel beeld van Aurora maar die blijft elke dag ook mooier worden. Steeds meer spek en spier en een lekker rond gras/hooibuikje, staat haar goed. Ze kan ondertussen weer aan een halster mee naar de wei ipv los lopen en laat zich (als ze vast zit) ook aanraken buiten.
Ze is daarin grappig, als ze los is dan kan ik met geen mogelijkheid in haar buurt komen en is het regelmatig nog echt paniek en er snurkend en snuivend vandoor vliegen, als ze aan een touw zit is ze heel lief, rustig en mag ik haar zelfs buiten aaien en geruststellen (blijft wel met grote ogen en spanning). En durft ze grasjes aan te pakken, draait ze mee met poorten sluiten etc. Om haar te kunnen halsteren moet ze nogsteeds haar stalletje in en daar achter haar lijntje staan. Dan is het geen probleem, maar dikke paniek als ik zonder stalletje en lijntje haar wil pakken :') Hoefjes oppakken lukt nog niet geweldig, ze brokkelt ze zelf gelukkig af als ze te lang worden. Logisch dat ze dat moeilijk vindt, ze is in veel dingen echt een wild paard. Maar haar lieve en zachte kant komt steeds meer naar boven, ook naar mensen, ze blijft vooruitgang maken. En haar veulens hebben gelukkig geen van beide last van hun wilde mamma.

Zonder mensen is ze nu echt gelukkig en thuis. Ze staat met 4 andere moeders lekker buiten op grote weides paard te zijn en is erg happy. Ze hoort helemaal bij de kudde en hoewel ze dingen nog spannend vindt doet ze het zo goed.

Ik heb al een tijd geleden een besluit genomen over haar toekomst maar nooit gedeeld. Aurora zal nooit verkocht worden en blijft bij mij. Ik zal haar ook niet inrijden of verder trainen dan de basis. Met basis bedoel ik dat ze zich goed laat bekappen, ontwormen, onderzoeken door een DA en zich laat pakken, veulen ABC zegmaar. Verder mag ze hier gelukkig zijn, oud worden, paard zijn zonder honger, ziekte of ellende en af en toe nog veulentjes krijgen, ze maakt prachtige veulens en geniet er enorm van.
Ze heeft genoeg meegemaakt, ze hoeft nooit meer weg en ook geen rijpaard te worden.
Haar veulens zullen wel voor de verkoop zijn net zoals de meeste andere veulens die ik fok.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:31

Blij met je besluit dat je haar houdt en ze gewoon paard mag zijn. Ik had het gehoopt en verwacht. Mooie fijne update. Je bent een goed mens!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:02

Ja, dat is inderdaad een mooie beslissing !

Aurora gelukkig, jij gelukkig !

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:03

Wat een fijn besluit!

Betreft haar hoeven: eens een streepje sedatie erin? Vaak haalt dit de randjes er vanaf en merken ze zo ook dat het niet eng is. Laten ze vaak nadien veel makkelijker doen dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:31

Wat fijn voor Aurora dat ze mag blijven!

En leuke foto,s van Rory, blij ei.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:18

Wat een mooie Fotos weer!
Blij dat Aurora mag blijven.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 22:57

Wat een heerlijke foto’s weer en wat een prachtig besluit heb je genomen voor Aurora. Zij boft maar met haar gouden plek <3

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:01

Wat fijn dat Aurora mag blijven!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:12

*\o/* wat fijn

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:08

Super fijn dat ze mag blijven!

Wel benieuwd, hoe ga je medische deel van het fokken doen? Inseminatie en controles onder sedatie? Of kan dat niet?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:00

Wat ontzettend fijn voor Aurora! <3
Ik vermoed dat ze natuurlijk gedekt zal worden?

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:50

Wat fijn dat ze op die manier lekker de rest van haar leven bij jou mag blijven! Die gaat vast heel oud worden :+

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:48

Tijd brengt raad, ook bij haar, soms ga je ineens met rasse schreden vooruit in het vertrouwen, dat komt wel goed, ze zal de tijd nodig hebben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:32

Wat een voor haar fantastisch besluit! Heel fijn om te lezen ook, het is haar zo gegund!
En voor jou hoop ik dat ze je nog een paar geweldige veulens gaat geven.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 12:59

Heerlijke en lieve reacties, dank jullie allemaal <3

Pien, dank je wel, heel lief! Al een tijd geleden besloten dat ze lekker mag blijven, verdient ze zo.

Marilu, precies!

Duhelo, met de verplichte onderzoek drama's afgelopen winter hebben we haar geprobeerd te sederen, daar reageert ze niet goed op. Ik denk sowieso niet dat er binnen het jaar een smid bij kan komen, onbekende mensen vindt ze niet zo leuk :o Ik kan gelukkig zelf bekappen, zodra ze het toelaat gaan we daar mee bezig. Nu vindt ze het nog te eng, voet optillen is kwetsbaar en dat durft ze nog niet.

Elisa, lekker ding is Rory he, zo ongecompliceerd, happy en makkelijk <3

opsisopshop, dank je wel!!

Nadir, dank je wel, superlief <3

ponytante, ze verdient het zo om vanaf nu alleen maar paard te zijn en te genieten

Karuna <3

troi, ben ik ook benieuwd naar :o Ik zie nu nog niet dat ze iemand een arm in dr kont laat stoppen. Thermometer kan ondertussen maar dat is wel wat anders :') Sedatie is nog niet handig met haar, reageert ze niet goed op. Ze heeft nog minstens een jaar, tegen die tijd kijk ik hoever ze is qua training en of ik een passende hengst kan vinden. Dan of natuurlijk (maar dan moet ze trailer reizen) of inseminatie.
Alleen als het ontspannen en veilig kan voor haar natuurlijk.

Tarzan, <3
Natuurlijk of niet ligt een beetje aan de hengst ook en of ze makkelijk kan trailer reizen tegen die tijd

Charootje, het is een taaie ja! Ze verdient het om lekker onbezorgd oud te worden <3

Manadeluca, komt absoluut goed, ze gaat al zo vooruit. Daar maak ik me geen zorgen om

Punz, <3 <3

Qua dekken, de verleiding was even groot om haar dit jaar te laten dekken. Ik heb voor dit seizoen (en alleen dit seizoen) hier een prachtige hengst staan die goed bij haar zou passen. Geen gedoe met insemineren of wegbrengen, hij dekt hier netjes aan de hand. Makkelijker kan niet en dan ook nog zo'n leuke hengst. Drachtig zijn vond ze ook niet erg (ze had juist even moeite weer te wennen toen ze weer leeg was, hebben veel merries last van) en ze geniet enorm van moederen.
Maar ik wil haar dit jaar niet laten dekken, ten eerste ik wil geen risico lopen op tweelingdracht en scannen gaat denk ik nog niet. Ten tweede, haar lichaam verdient echt rust. Ze ziet er super uit al en is zo ver opgeknapt maar ik wil haar niet overbelasten. Ze heeft haar hele leven alleen maar zware jaren gehad, haar lijf mag nu lekker bijkomen.

De verleiding was er wel even :o
Afbeelding

Aurora ontspant elke dag meer aan de hand, vanochtend zonder het lijntje het halster om kunnen doen in de stal (voor haar zijn dat grote stappen :') ) en meelopen gaat heel relaxed. Ze laat steeds meer zien van haar vriendelijke en zachte kant. In de kudde gaat ze ook goed, zoekt nog steeds geen contact maar doet met alles mee en is vrij ontspannen bij ze.

Als ze normaal stil staat zijn haar ribben niet meer te zien. Ze is ver gekomen in die paar maanden tijd, soms amper te bevatten, de ene dag volgt de ander maar als ik terudenk of af en toe stukken uit dit topic teruglees dan blijft dat me zo raken. Nosey het meeste natuurlijk maar wat een lange reis heeft Aurora ook gemaakt. Ze is nu 8 maanden hier, voelt eerder als jaren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan dit prachtige kleine meisje wat ze zo dapper mee heeft gedragen. Wat een leven van miserie is bespaard en nu zo'n heerlijk onbezorgd leventje heeft, zo geniet en altijd vrolijk <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mega lange en dikke manen heeft ze al voor dr leeftijd trouwens <3
Afbeelding

En Nouri, prins van het licht, er is steeds vaker te zien hoe hij gaat worden later. Nu lekker in zijn naarling fase, nog mager (maar ook al zoveel beter geworden sinds hij hier is) en bijna verlost van die dikke wol-vacht. Wat een knap paardje gaat hij worden/is hij...
En zo'n lief zacht karakter ook weer...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voetjes van de vloer en vliegen kan hij nogsteeds :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding