Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BigOne schreef:996981 schreef:
Ah. De opper optimist meldt zich ook
Eens met jou Pol0. In de hele geschiedenis was nog nooit zoveel aandacht voor dierenwelzijn. Dat blijft gelukkig door ontwikkelen. Doordat er echter meer aandacht voor is, is men zich ook veel bewuster van wat nog niet goed gaat
Je kon het niet laten om even te sneren maar oké .
Jij zit zelf in de paardenwereld en handel , denk jij nu echt dat wat CD overkomt niet van toepassing is op het wereldje waar geld en resultaten zeer belangrijk zijn?
En dan kun je mijn opmerking pessimistisch vinden, het is gewoon realiteit, al jaren.
Lianne007 schreef:We richten ons nu vooral op de topsport betreft veranderingen / verbeteringen.
Ik zou graag ook dit willen zien voor amateur wedstijden, bepaalde plaatselijke maneges waar pony’s worden afgestompt. Alle ogen gericht op de topsport terwijl er dagelijks genoeg misstanden plaatsvinden om de hoek.
Lianne007 schreef:We richten ons nu vooral op de topsport betreft veranderingen / verbeteringen.
Ik zou graag ook dit willen zien voor amateur wedstijden, bepaalde plaatselijke maneges waar pony’s worden afgestompt. Alle ogen gericht op de topsport terwijl er dagelijks genoeg misstanden plaatsvinden om de hoek.
Tango1979 schreef:Het zou imo wel een verbetering zijn als het sterrensysteem van de FNRS meer uit zou gaan van PAARDENwelzijn.
Dan denk ik aan:passend harnachement, uren buiten, afmetingen stal, dikte bodembedekking, kwaliteit voer, kwaliteit instructie etc etc
oji schreef:De FNRS sterren zijn al gericht op welzijn. In het sterrensysteem zitten al punten voor zaken als weidemanagement, voermanagement, huisvesting van de paarden, maar ook kwaliteit van de lessen, accommodatie en veiligheid. Controles zijn volgens mij altijd onaangekondigd.
Kendra schreef:Achterom schreef:Als het gaat om degene die nu de beelden van CD openbaar heeft laten maken, diegene wordt door een aantal zo ongeveer afgemaakt, gedreigd met rechtszaken (als ze dat bij mij zou hebben gedaan, dan....) en wil blijkbaar voor haar eigen veiligheid alleen communiceren via een advocaat. Zo onveilig is het dus in de paardenwereld. Misschien is de conclusie dan wel dat deze sport te ziek is en zichzelf uiteindelijk de das om zal doen?
keep on dreaming, je hebt denk ik een iets te geromantiseerd beeld van de werkelijkheid....
oji schreef:Lianne007 schreef:We richten ons nu vooral op de topsport betreft veranderingen / verbeteringen.
Eens Lianne dat verbetering over de gehele linie moet, niet alleen in de topsport. Maar topsport is wel waar men naar kijkt en waar de basis ruiters hun voorbeeld aan nemen.
Neem toen ik klein was, toen waren we vooral aan het ravotten met ponies. Eerlijk gezegd, dressuur interesseerde me niets, lekker met de ponies in de wei klooien, haasje over, zonder zadel en door het bos en naar het strand, springen, crossen. Dat was allemaal voor het Anky tijdperk. Als ik nu naar de jeugd kijk, die zijn vooral bezig met heeeeeuuuuullll serieus rijden, ponies moeten nageeflijk, bling bling en laklaarsen. Niets meer ravotten, maar allemaal die dressuurdroom naleven. Dat is echt een effect van de topsport dat naar beneden sijpelt. Dat effect moet je niet onderschatten. Dus ja als de topsport het belang van welzijn, eerlijk en correct trainen ipv op spanning maar maximale voorbeenactie gaat uitstralen, gaat dat ook in de basis doorwerken.
En ik zie nu ook weer meer als bv 10 jaar geleden toen het totilas effect nog maximaal was, dat de jeugd zich interesseert voor niet meer "geen gel...l in de krul", maar meer van achter naar voren naar de hand en andere vormen van training, zoals werken aan de hand.
oji schreef:De FNRS sterren zijn al gericht op welzijn. In het sterrensysteem zitten al punten voor zaken als weidemanagement, voermanagement, huisvesting van de paarden, maar ook kwaliteit van de lessen, accommodatie en veiligheid. Controles zijn volgens mij altijd onaangekondigd.
oji schreef:_San87_ schreef:Die sterren zijn een wassen neus.
Kan zijn hoor, ik zit daar niet zo in. Maar ik weet wel dat op een stal waar ik voor iemand paarden reed, er toen sterren zijn ingetrokken omdat de manegepaarden helemaal niet buiten kwamen. Manege eigenaar explodeerde, maar is al dikke 20 jaar geleden.
Janine1990 schreef:denisesilver schreef:Vroeger had je nog dat er anoniem gereden werd bij een manege en deze punten kreeg voor van alles, waaronder management van de paarden. Volgens mij stond dat altijd in de paardensport.
Was dat niet in de Bit?
_San87_ schreef:Die sterren zijn een wassen neus.
princequillo schreef:Het lijkt er in ieder geval op dat het geen openbaar filmpje is. Deze is echt achter de schermen bij de FEI terecht gekomen.
Zonnetje81 schreef:Ik denk dat alle ruiters wel eens 'buiten het boekje' gaan. Hoe erg ook als jij heel je leven dag in dag uit met de paarden bezig bent dan gebeuren die dingen ooit. Jammer dat het nu zo moet. Geen idee wat voor filmpje het zou zijn maar mooi K.
Zonnetje81 schreef:Cayenne schreef:Wauw en ook nog het paard van een leerling.
Ruiters en amazones zijn ook mensen, maar een paard "tig keer vanaf de grond met de zweep slaan" kan gewoon niet.
Jawel in een vlaag van boosheid/emotie kan dat gebeuren.
Fraai, nee
Hoort dit, nee
Menselijk, ja
En iedereen die zegt NOOIT eens een paard iets te hebben gedaan, zoals: een schop, een ruk, al is het schreeuwen, een extra por geven, een tik met de zweep te hard/te veel............... is een schijnheilige.
Ibbel schreef:Cayenne schreef:Daar gaat dit dus niet over. Het gaat over "tig" keer slaan.
Dat is heel wat anders als een extra por of tik geven.
En niemand hier heeft het filmpje gezien, dus is dat wel waar? En hoeveel is 'tig'?
Er wordt veroordeeld zonder één beeld gezien te hebben.