Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne1807

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:27

Nee ik heb ook geen echt stappen plan
Alles staat even op een lager pitje, ze is nog erg puppy in dr bolletje, mentaal erg jong nog.
Ben wel van plan om me te verdiepen in wat hersen werk voor haar.
Doen jullie ook hersenwerk met jullie jonkie?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:22

Hier ook geen stappenplan maar wel soort voorwaarden. Zoals met het opstap krukje. Eerst dat totaal niet spannend meer vinden van voor,dan pas opzij en dan pas hangen. Ik ga dan niet hangen zonder krukje (los dat het voor zijn rug niet goed is).

Misschien dat ik er toch wel op durf te gaan zitten, maar dat wil ik pas proberen als de zadelpasser is geweest

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:03

Mijn jonkie geeft zichzelf hersenwerk..
Dit was gisteren:
Afbeelding

Wat kan ik met een bal en een waterbak?
Afbeelding
Afbeelding

Ik ruim zelf mijn slobberbak wel op:
Afbeelding

Cursus hooi eten voor dummies:
Afbeelding

Gaat ook wel eens mis:
Afbeelding

Bij mij is de zadelpasser er vandaag voor de eerste keer bij geweest. Ik heb een aanpasbaar zadeltje die op het oog niet slecht lag. Had er de afgelopen tijd een pad onder gelegd tijdens het “rijden”. Zadel is vandaag verder passend gemaakt. Ik vind dan weer als voorwaarde om de passer goed te kunnen laten kijken, dat ik het paard ook daadwerkelijk een mening kan laten geven over het zadel in minimaal draf. Zo vond hij vandaag het zadel in draf nog niet optimaal tot de prolite pad er weer tussen zat. Zo toch ieder z’n eigen voorwaarden. :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:35

Ik ga eigenlijk een beetje Go with the flow :D zeg maar. Ik bekijk per keer als ik met Fred bezig ben wat we wel of niet gaan doen. Wel een uitgangspunt van bijvb.longeren met of zonder zadel etc, maar ik kan zomaar iets bijkomen of iets weggelaten worden.

Vandaag in de stal aan het poetsen geweest, krukje erbij om weer verder te wennen. Ging zo goed, dat ik met erop staan wat ben gaan hangen, been op rug (voordeel van een kleintje) been op zijn kont gelegd. Alvast wennen voor als vrouwtje een keer ongelukkig gaat opstappen straks :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:13

Vandaag grote dag voor onze Fred, eerste keer tandarts _/-\o_

Geen rare dingen, dop verwijdert en bij een kies zat nog een restantje dop welke er uitgehaald is. Beetje bijvijlen en dat was het, weer een stap verder naar het rijden *\o/*

Heen en terug op de trailer ging ook weer best vlot en netjes, hij leert het wel.

Afbeelding

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:52

Sababber, wat een heerlijke foto's. Foutje met dat hooinet :'-)

Netjes Sandra, op vreemd terrein ook nog. Ben blij dat onze tandarts aan huis komt.

Gisteren weer met het hoofdstel met bit geoefend. Nu met een ongebroken bustrens en het Micklem-hoofdstel (=lage neusriem) voor de stabiliteit. Met het bit in en neusriempje "vast" lijkt er wel meer rust te zijn. Hij laat zich ook al aardig sturen ermee (aan de hand uiteraard). Het indoen van het bit gaat alleen nog niet zoals ik het wil, namelijk met wat protest. Niet heftig, maar ik wil natuurlijk liever dat hij het zelf aanpakt en positieve associaties krijgt. Misschien toch maar de appelstroop erbij pakken.

Vanmorgen nog een mooie succeservaring. De buurpony's stonden in de wei naast onze bak (die ook dienst doet als paddock, en waar dus een hooibak staat en water) en gezien mijn andere paard dol is op pony's, leek dat me een mooi moment om aan zijn verlatingsangst te werken. Ik kan namelijk niet met Sire het erf af zonder dat hij in paniek raakt. Dus paard in de bak gezet, stiekem een bakje muesli in de hooibak gelegd terwijl hij door het hek heen de buurpony's gedag ging zeggen, en met Sire erlangs gewandeld, richting de weg. Mijn andere paard keek wel om, zag dat we weg liepen, maar was te druk met socializen met de pony's om zich er druk om te maken. We zijn de weg uitgewandeld en via de voorkant weer teruggekomen (wandelingetje van 5-10 minuten gok ik) en bij terugkomst stond het andere paard tevreden met zijn neus in de hooibak/muesli. *\o/* Kijkt op, "oh, ben je er weer" en verdwijnt weer met zijn neus in de bak.

Ik hoop dat de pony's nog even in dat weiland blijven staan (daar staan ze alleen 's winters) en we dit vaker kunnen oefenen en uitbouwen, want het zou voor Sire wel erg goed en fijn zijn als we op rechte stukken kunnen wandelen, fietsen, etc, en het andere paard gewoon thuis kan blijven. Overigens was Sire het hele wandelingetje braaf maar wel aan het snuiven, dus voor hem ook wel een trainingsmomentje om weer iets anders te zien dan alleen het erf.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:51

IngeK

Wat super dat je nu een manier hebt om het alleen achter blijven te oefenen. Ook wel zo fijn dat er niet thuis eentje staat te gillen en flippen voor de ander. Geeft zoveel onrust alle kanten op. Nu lekker met een stuk meer ontspanning wennen aan nieuwe dingen, top!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:56

StalMelyn wat super spannend hoe jij dat hebt gedaan, wel heel stoer dat je dat zo durft. Ik krijg het er spaans benauwd van als ik zie dat iemand er in stal of op het beton opgaat zitten. Ik doe zulke dingen in het longeerrondje. Al snap ik ook dat mensen dat niet graag doen want dan hebben ze wel alle ruimte om ECHT te gaan.

Ik doe het zadelmak maken ook zelf na wat slechte ervaringen.
Zo heb ik een keer iemadn gehad die mijn paard liet omdraaien toen ik er voor de eerste keer op zat aan de longeerlijn. Ik zat toen dus in de lijn gewikkeld en moest echt schreeuwen dat ze de lijn los moest laten. Wat ze toen weer niet durfde omdat ik dan dus los was........ Maar gelukkig heeft ze het toch gedaan anders had ze me er aan de lijn zo afgetrokken. Maar het gevolg was dus wel dat ik in volle galop meerdere rondjes door de baan ging met een longeerlijn achter me aan. Uiteindelijk gelukkig goed afgelopen.

Een andere keer had ik iemand die mijn paard vast hield toen ik voor het eerst ging hangen. Maar toen het paard het er niet mee eens was en ik aangaf me er rustig af te laten glijden draaide zij het paard van me af in plaats van naar me toe. Waardoor het paard me omver liep en vervolgens op me ging staan.

Dus de keus om het nu alleen te doen was vrij makkelijk. Ik heb liever de zekerheid dat ik me zelf moet redden, dan dat ik vertrouw op iemand die je vervolgens bijna omzeep helpt....

Sinds gisteren staan mijn paarden weer samen waardoor ik vandaag weer voor het eerst sinds anderhalve maand met Reus aan de slag kon.
Ik begon met wat grondwerk, dit ging perfect dus ik dacht laten we er een ratel en een klapper bij pakken, dit ging ook super goed hij gaf er niets om. Dus toen maar voor het eerst het krukje erbij en een borstel mee zodat ik hem vanaf de kruk kon poetsen. Reus wist niet hoe snel hij naast mijn krukje moest komen staan en ik kon al staand op mijn krukje helemaal over hem heen (met wat gewicht op zijn rug) de andere kant poetsen. Dit was zo makkelijk dat we dat een aantal keer van beide kanten hebben gedaan en toen ook maar meteen besloten er voor het eerst een zadel op te leggen. En ook dit ging echt als of hij nooit anders had gedaan dus maar meteen de singel er om en even links en rechts om stappen.
Toen vond ik het wel genoeg voor de eerste keer na zijn vakantie en is hij weer lekker de paddock in gegaan *\o/*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:36

Ik wil er misschien over een tijdje voor het eerst in de stal op gaan zitten en dat eigenaar hem vasthoudt. Wil wel echt dat iemand hem vast houdt. Maar goed als ik erop zit moet ik er ook weer af en om een of andere reden vind ik dat het meest spannend omdat ik niet echt soepel in mijn heup ben :')

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:38

Helaas past het zadel die ik voor Replay had bedacht niet :'(

Dus nu verder zoeken..

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:48

DDDara, omdat ik alleen ben ga ik inderdaad niet in de longeercirkel erop. Niemand is erbij, niemand houdt hem vast of begeleid. Vragen om ongelukken is dat.
De stal is veilig en bekend, ik zet hem vast en dan ga ik er op. Ik heb 0,0 angst en ik denk dat dat de voornaamste reden is waarom ze niks doen. Hij kent het stilstaan ook echt goed en dat zeg ik ook voor ik op en afstap.

Tegen de tijd dat ik in de longeercirkel opstap kent hij het zitten (op en af stappen) en stuur en rem door middel van lange lijnen. Het is letterlijk opstappen en wegrijden dan (is de ervaring). Meestal rijd ik dag 3 al in de grote baan.

Nu moet ik mezelf echt inhouden want het gaat zo makkelijk en snel met Fier. In april mag ik hem pas beleren van mezelf dus tijd zat.

Jammer rose-sonny! Komt vast wat op je pad dat wel goed is om mee te starten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:16

Rose_Sonny schreef:
Helaas past het zadel die ik voor Replay had bedacht niet :'(

Dus nu verder zoeken..

Ah wat jammer!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:19

Hier had ik afgelopen dinsdag een baaldag met Pharon. Ik was moe en had weinig zin en wilde snel snel... Dat was fout. Tijdens het longeren was hij niet met mij bezig en enorm in zichzelf. Dat merk ik doordat hij dus blijft lopen ondanks dat ik bijvoorbeeld halt zeg. Hij spiegelde mij want ik was ook met mijn gedachten bij alles wat ik nog moest doen en waar ik eigenlijk geen energie voor had. Wijze les dus... Als ik er niet bij ben, hij dus ook niet. Vanavond wil ik weer gaan en dan even grondwerken, elkaar weer vinden. Ik voel me nu weer goed en niet moe, dus hopelijk gaat het goed :)

Ik heb ook iemand gevonden die in de buurt grondwerk les geeft, dat wil ik ook wel proberen maar heb nu dus geen bak :/
Dus even informeren of de stoep ook goed is voor de basis.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:49

@Zertab, balen dat het niet zo goed ging! Maar wel mooi om te horen dat je ook begrijpt waarom het slecht ging. Aan de ene kant fijn dat paarden zo spiegelen, aan de andere kant ook soms wel vervelend.

Vandaag kwam de bekapper weer voor Nicky, waar het de vorige keer super ging, ging het dit keer weer hopeloos -O-
Zelfs dreigen te bijten en te schoppen. Nicky was echt heel erg chagrijnig. Ze had der dagje duidelijk niet, en dan is een bekapper ook wel heel irritant, zeker als je niet zo snel vriendjes bent met een bekapper :=
Gelukkig liet ze het uiteindelijk wel weer braaf toe met een flinke bak voer, maar eigenlijk niet echt een geweldige oplossing. Moet natuurlijk gewoon zonder een bak voer kunnen. Hopelijk gedraagt ze zich de volgende keer weer een beetje 8)7
Waarschijnlijk gedroeg ze zich zo aangezien ze weer eventjes had stilgestaan, ik moet der echt actief oppakken qua training maar het weer is soms zo ontzettend belabberd, dan kun je ook niet veel :\

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:56

Ik heb voor Pharon nu een dubbel gebroken watertrens. Ik vind dat hij toch nog maar weinig kauwt op zijn dubbelgebroken bustrens. Dus weer een probeersel. Als dit het ook niet is wacht ik tot hij ingereden wordt zodat die ruiter even kan testen met de bitjes.

Edit: verder vandaag geoefend met de paraplu en een longeerzweep. Hij is groot fan van de paraplu :') Volgt dat ding overal. En kwam naast mijn schouder staan toen ik hem uitklapte, stond ie half onder de paraplu.
Ook met de longeerzweep overal aanraken is geen probleem.

Hij komt ook steeds meer los bij mij. Ik zag vandaag ineens dat hij aan het touw begon te knabbelen. Emmer water omgooien want dat is leuker dan gewoon opdrinken :')
Hij wordt dus wat "brutaler", heerlijk :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:58

Reus moest vandaag aan mijn creatie gaan geloven :+
Maar ook hier was hij niet van onder de indruk..... hij kent me al een tijdje :')
Afbeelding

Afbeelding
Maar zo weet ik in ieder geval zeker dat als ik er binnenkort een keer op klim dat het feit dat er iets boven hem zit het probleem in ieder geval niet zal zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:27

Poh Dara, wat een verhaal := Ik ben dan zo blij dat mijn vriendinnetje op dezelfde stal veel ervaring heeft met jonge paarden en dat we er in het verleden meer samen zadelmak gemaakt hebben. 1x zo'n verkeerde ervaring en het kan niet alleen voor jou en/of het paard goed fout gaan maar probeer de ellende daarna nog maar weer recht te breien -O-
En wat grappig bedacht zo met die poolnoodles!

Hier is afgelopen week de tandarts en hoefsmid geweest. Hoefsmid was met 15 minuutjes klaar, ging echt perfect. Tandarts had ook weinig bijzonders. Wel 2 doppen maar ze moet verder ook nog veel wisselen. Is daar nu net met dr voortanden mee begonnen dus maar even in de gaten houden.

Verder ook weinig "plan". Wil me nu vooral een beetje richten op het poetsen, voetjes, wasplaats, meelopen etc. En ip kent ze het meeste al wel goed. Vanaf maart/april/mei ook langzaam wat grondwerk en uiteindelijk longeren en lange lijnen wat oppakken en hoop er dan in juli/augustus eens op te kunnen. Maar mijn gezondheid is ook nog steeds niet "je van het" dus het ligt er ook echt aan hoe mijn energie is qua dag/week. Dus ik zie het wel :=

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:41

@Ddara: leuk gedaan! Creatief hahaha.

Ik merk dat ik een dipje heb.
Vandaag nieuw bit in bij Pharon, daar kan ik nu nog weinig over zeggen wat hij ervan vindt naar een keer. Gelongeerd met zadel. Maar we kunnen gewoon niets anders dan in stap over de stoep. We kunnen niet verder en dat is mijn dipje denk ik?
Hij doet het braaf. Al baalde ik best wel dat hij ook vandaag de eerste paar keren niet luisterde naar mijn "halt". Gelukkig na een aantal keren gingen de laatste twee keren goed op commando, dus toen ook afgesloten en goed beloond. Krukje ook, eerst weer weglopen maar uiteindelijk wel blijven staan. Geen idee waar het hem in zit, waarom eerst wel en nu even wat meer moeite mee. Maar goed. Misschien zit daar mijn baalmoment in. Oh en dat hij heeft bedacht een van zijn voorbenen echt niet op te tillen. Achterbenen doet hij dan nu wel echt braaf en niet overdreven hoog. Maar goed, heb ik geparkeerd, en aan het einde weer opgepakt en toen tilde hij wel zijn been op. Even streken denk ik.

Komende week heeft hij even vrij. Ik heb toch weinig tijd en snel snel werkt niet. Misschien doet hem dat mentaal ook wel goed, even niets.

Iemand die leuke andere ideeën heeft om te doen op eigen terrein? Misschien zitten we beide in zo'n sleur. En dat komt wel weer goed, als we de bak in kunnen, kunnen we echt verder.
Ik heb ook dubbele longeerlijn maar op de stoep is dat ook niet heel handig denk ik..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:50

DDDare die buizen geweldig, wat een idee :j

Zertab herkenbaar ik kan ook maar heel weinig. Ga nu 1x per week naar de manege/ longeer cirkel, heb daar de hulp van manlief voor nodig ivm trailer laden. Wil proberen om nu het wandelen toch uit te bouwen en verder is het thuis poetsen en dat soort ongein.

Kijken of ik komende week in de stal er eens op kan gaan zitten, na al meerdere keren eroverheen gehangen.

Had met mijn haflinger een endurance trainingsrit gedaan, dus onder de drek van het bos. Beentje afgespoten en ach toen lag de tuinslang er toch, dus ook Fred maar weer eens gepakt en beentjes gedaan. Ondanks dat het meneer ongeduld is, ik kan niet 2 tellen stil staan :D Braaf met afspuiten, het weg lopen/ draaien was van ongeduld en niet als reactie meer op het water. Dus weer een vinkje op de lijst “kunnen we”

Morgen voor het eerst in de binnen manege longeren in de volle bak dus uitbreek opties te over :o en daar nadien het opstapje eens oefenen. Ik heb zelf zo’n Ikea krukje, bij de manege een grote kunststoffen opstap. En uiteraard gaan we er weer met de trailer heen _/-\o_

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:15

Ik kan helaas niet weg met de trailer. En wandelen ben ik afhankelijk van de eigenaar, vind het toch nog een veiliger idee om dan met zijn tweeën te zijn. En gezien zijn leeftijd kunnen we dan ook
niet lang wegblijven...

Ik blijf erover denken om ook zelf erop te gaan zitten binnenkort, maar iets houdt me nog tegen :o (ja angst...)

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:32

Ik mag hier ook komen mee praten.
Mijn puppy wordt in juli 3 jaar.
Kruising Haflinger x Vanner Tinker.
Echt rijden van we voorlopig nog niet doen omdat ik hem echt nog de tijd wil geven qua groeien.
Hij is nu 1,51 maar gaat nog wel meer de lucht in.
We zijn bezig met loswerken/grondwerk en wandelen langs de weg.
Longeersingel heeft hij al om gehad, boeit hem niet.
Loopt ermee weg al had ie nooit anders gedaan.
Vorige maand zijn z'n wolfskiezen getrokken.
Wil deze zomer werken aan een stuur dmv lange lijnen werk.
Heb daar met m'n andere paard les in, dus dat komt mooi uit.
Zadel erop kan dan ook, of barebackpad.
Maar echt erop weet ik niet, denk dat ik daar nog ff mee wacht.
Eerst dit maar eens.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:48

Chicken01 schreef:
Echt rijden van we voorlopig nog niet doen omdat ik hem echt nog de tijd wil geven qua groeien.
Eerst dit maar eens.

Welkom, ben wel heel benieuwd maar een foto :D *\o/*

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:22

Goedenavond,
Hopelijk mag ik ook hier komen meepraten.
We hebben deze week een bijna 4 jarige gekocht die nu bij een stal staat waar ze zadelmak wordt gemaakt.

Het is een kwpn merrie

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:24

SandraWierda schreef:
Chicken01 schreef:
Eerst dit maar eens.

Welkom, ben wel heel benieuwd maar een foto :D *\o/*

Afbeelding

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:34

Leuk topic, ik zou ook graag meepraten :o

Sinds het eind van de zomer in het bezit van een ontzettend leuke, lieve merrie v. Il est Balou. <3
Ze wordt dit jaar 5 jaar.
Ze kwam per toeval op mijn pad, en ik heb bij de fokker rustig kunnen kijken of ze bij mij zou passen.
Ik ben hem ook ontzettend dankbaar voor alle tijd die hij ons hiervoor gegeven heeft.
Want dit was natuurlijk wel een hele unieke situatie zo eigenlijk..
Destijds wat longeerwerk gedaan met haar, en uiteindelijk besloten om haar te kopen. :D

Omdat de verhuizing best wel wat veranderingen voor haar mee bracht, besloten om haar verder nog niet te veel te belasten en rustig de tijd te geven om te wennen aan haar nieuwe ritme. Langzaam aan weer opgepakt, singeltje was ze al bekend mee in de zomer, deze langzaam veranderd in een zadel.
In december zijn we op bezoek geweest bij de tandarts, deze heeft 2 wolfstandjes verwijderd.
Hierna rustig het bit geintroduceerd, en toegewerkt naar het op en afstappen.

Voor mezelf had ik toch besloten de eerste echte rit wel door een professional te willen laten doen.
En dat was deze week dan zo ver, naar mijn mening was ze er aan toe.
Afspraak gemaakt voor 2 avonden, en dan beoordelen wat verder het plan zou worden.
We zijn er 2 avonden geweest.
En ik ben ontzettend blij met hoe het gegaan is, het was eigenlijk gewoon opstappen en wegrijden.
Helemaal geen gekkigheid gehad en de 2e avond zat ik er zelf al op.
Toen besloten om zelf verder te gaan, en als er toch iets zou zijn, kunnen we altijd contact opnemen.

Vandaag heb ik haar meegenomen naar de indoor van onze rijvereniging, en heb ik haar zelf gereden.
Ze was natuurlijk wel al bekend met de indoor. Begeleiding meegenomen voor op de grond, het was tenslotte pas haar 3e keer onder het zadel.
En ik ben ontzettend trots op onze merrie. Ik heb het heel simpel gehouden, stap, draf en een galopje op beide kanten, en toen afgesloten. *\o/*

Thuis is ze lekker weer naar buiten gegaan, en morgen is ze vrij. :j

De bedoeling is nu om haar 2 a 3 keer per week, kort, onder het zadel te werken.
Maar we bekijken het de komende tijd even rustig, plannen kunnen natuurlijk altijd veranderen.
En ik wil het ook afwisselend houden voor haar.

Verder heb ik nog een hengst staan uit eigen fok.
Hij wordt in mei 3 jaar oud, maar krijgt nog rustig de tijd om verder te ontwikkelen.
Momenteel is hij echt nog niet toe aan werk. Hij is druk aan het wisselen en zit op het moment weer in een groeispurt.
En 3 jaar is natuurlijk ook nog jong zat. :)