Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:14

Ik vind R+ echt heel knap als je daar het geduld voor hebt _/-\o_

Hij mag heus wel een stem hebben, maar soms is het ook gewoon zoals het is. Net als bij mijn kinderen :+

Zelf zit ik een beetje tussen R+ en boerentrien in zegmaar :D
Ik doe wel veel op gevoel. En als iets niet werkt, dan probeer ik iets anders. Zo leren we ook weer samen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:18

Maartje_M schreef:
ruitje schreef:
Overvragen is niet goed, ondervragen ook niet. Terwijl dat laatste veel meer 'geaccepteerd' lijkt naar mijn idee? Ik denk omdat de consequenties daarvan minder heftig/direct zijn? Als je overdraagt krijg je natuurlijk vaak gewoon een protesterend paard in de bak. Direct resultaat van je fout.
Bij ondervragen zie ik het vaak heel langzaam mis gaan, paarden die steeds wat meer ruimte pakken krijgen en dan zit je op een glijdende schaal.

Dat is meestal geen probleem, totdat hij ' ineens' de trailer op moet, of wel mak moet zijn buiten ofzo.

Maar is dat dan ondervragen, of niet consequent genoeg zijn?

Dat kan ook natuurlijk, gebeurd ook veel denk ik! Ik zie wel eens mensen echt bijvoorbeeld weken bezig zijn met 1 bepaald onderdeel. Die zijn dan bijv 6 weken bezig met 3 x per week hangen, terwijl het paard er naar mijn idee aan toe zou zijn om te zitten. Dan kan je zeggen: maakt dat uit? Je kan toch nooit te langzaam gaan, alleen maar te snel?

Of ik zie het mis gaan omdat je dus te lang over 1 onderdeel doet, dat saai en groot maakt en een paard daar ook wel klaar mee is.

Maar is natuurlijk super zwart-wit gesteld nu he :)

Leuke post eronder van Cailly. Wat mij daarbij een beetje in het hoofd schiet is dat we soms misschien ook 'overdenken' . Er word nu bijvoorbeeld gevraagd hoe wen jij aan het bit en ik denk: uh, hoe doe ik dat eigenlijk? Ik doe dat gewoon met hoofdstel in en dan is het eigenlijk vrij normaal.

Maar, niks overdenken is ook weer niet goed natuurlijk :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:40

Koekie73 schreef:
Hoe leren jullie trouwens het bit aan?
Gelijk aan het hoofdstel? Of eerst los het bit laten aannemen?

Ik ben dat nu aan het aanleren met clickertraining. Gaat heel gemoedelijk en zo heeft hij er een positieve associatie mee. Heeft van de week voor de eerste keer kopstuk omgehad.

Afbeelding

@Babootje, ik zeg niet dat dat slecht is hè, ik bedoel alleen dat het voor een ieder verschilt wat precies wat inhoudt.
Ik heb het ook over je paard naar een trainingsstal brengen. Niet dat je zelf thuis doorpakt hoor, dat geeft veel minder stress dan wanneer paard naar vreemde locatie gaat. Haalde er ook niet uit dat je rustig doorwerken slecht vindt!!
Ik heb geen idee waar dat artikel is, is van een jaar terug ofzo. :')

Ik doe heel veel met R+. Zoals hierboven aangegeven. Ik denk en ervaar dat dieren (en mensen) daar gewoon veel sneller van leren en het veel LEUKER is voor beiden. Ik gebruik ook zeker druk, maar ik beloon er achteraan (denk aan met zweepje tegen voet tikken voor aanleren jambette en dan alsnog met de clicker belonen).
Imo zit er een verschil tussen consequent zijn of niet naar je paard luisteren. Lief zijn is niet niet consequent. Je kan echt wel lief zijn, empathische n nog steeds consequent. Ik vind daarom force free ook soms lastig (mijn paard heeft wel veel keuzevrijheid en ik houd rekening met zijn behoeftes) want soms is het fijner voor een paard om gewoon een duidelijke opdracht te krijgen ipv zelf een weg te zoeken. Een paard moet dat eerst leren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:16

Zo ik heb een tijdje onder een steen gezeten... Was een weekje op vakantie en daarna mega druk.

Maar allereerst, van harte gefeliciteerd Ruitje met je 2 beebs!!! Wel fjordie veuli houden hoor! Hoe leuk is dat als jouw kindje helemaal samen opgroeit met fjordenveuli <3 En volgens mij hebben jullie ruimte zat toch, fjorden zijn sobere paardjes dus kunnen makkelijk buiten staan. Gewoon mams ook houden!
Prachtige foto trouwens. Ik ben helemaal niet van de zwangere buiken foto's maar deze is geweldig!

Welkom nieuwkomers Manonnevot en Cailly! Leuk dat jullie meekletsen.

Verder zie ik allemaal mooie ontwikkelingen bij de paardjes.

Met Owen en mij gaat het ook superfijn. Door de gebits/tandarts perikelen heeft ie een maand tussendoor op de zadelmakmaak stal eigenlijk weinig gedaan, maar nadat tandarts 2 was geweest en een weekje gewacht om alles te laten helen, waren de staak/gevoeligheids problemen over. Doordat alles flink uitliep daardoor, heb ik besloten om hem op de trainingstal te laten staan tot na mijn vakantie. Ik ben een voorstander van om vooral in hetzelfde ritme/schema door te gaan na een verhuizing, en dat zou niet mogelijk zijn als ik op vakantie was. Bovendien wil je toch zelf de vinger aan de pols houden de eerste weken na een verhuizing. Was maar een week weg hoor (naar de Badminton Horse Trials....geweldig!!!). Daarna nog een keertje gereden daar op stal en vorige week vrijdag heb ik Owen opgehaald.

Owen staat dus vandaag een week op zijn nieuwe locatie (bij een vriendin van mij aan huis) en ik heb nu 3 keer een kwartiertje op hem gereden sinds de verhuizing. Wat doet hij het goed!!!! Ben zo blij met mijn willie wortel. Was eigenlijk gelijk relaxed in zijn stalletje, in de paddock en op de wei (dat heel langzaam opbouwen, dus nog veel afwisselen met paddock). Hij staat nu eerst een half jaar daar, op een boeren akkerbouwbedrijf dus daar worden ze lekker makkelijk van. Maken daar zoveel mee, kinderen met quads over het akkerpad langs de bak, 3 honden, kippen die zomaar de bak inscharrelen (of zijn box als die open staat). Zwaar machine verkeer dat de akkers langs de bak bewerkt. Vandaag zat ik er net 1 minuut op, komt de kieper de hoek omrijden om even een bult aardappelen te kiepen. Merk nu al hoe veel makkelijker hij met dat soort dingen omgaat als een week geleden. Mijn merrie heeft daar ook altijd gestaan en daar krijg je paarden van die nergens meer vreemd van opkijken.

Over een half jaar moet ik weer verhuizen, want dan krijgt mijn vriendin er zelf een paard bij en heeft ze de box nodig. Maar dan ga ik naar een fijne plek, aan het bos waar ik zo van het erg af het bos inrij. Heeft mijn merrie het laatste jaar voor haar pensioen ook gestaan en is ook een fijne plek. Wel een echte pensionstal met 80 paarden, dus ik ben blij dat wij eerst kleinschalig en alles in eigen hand aan elkaar kunnen wennen.

Met rijden doen we nu een kwartiertje, 3 x per week. Ik longeer wel even van te voren, niet om moe te maken maar wel dat hij de gekkigheid er even uit kan bokken (want meneer knettert dan behoorlijk 1-2 minuten). Hij is met rijden echt superbraaf! Energiek maar blijft wel gewoon bij je. Met aanspringen in galop wil hij nog wel even een wilde bok geven en een sprintje trekken, maar dat is echt tot maximaal de andere kant van de bak en daarna galoppeert hij rustig door. Wel heel erg zoekende naar het juiste ritme, maar daar is het een jong dier voor. Ik pak eigenlijk wel elke keer 1 of 2 rondjes galop mee. Gewoon een kort stukje, maar dat hij wel weet dat dat er ook gewoon bij hoort (zodat dat aanspringen op den duur wat meer in control gaat). En verder gewoon zoveel mogelijk op zoek naar ontspanning. Mag gewoon aan een contactteugeltje lopen zoals hij wil en in welke houding hij het meest comfortabel is, maar probeer wel daarin continue de ontspanning op te zoeken en het tempo zo gelijkmatig mogelijk.

Longeren met bijzet heb ik nog niet met hem gedaan. Is op de trainingsstal wel een paar keer meegepakt. Wil ik volgende week eens een keer proberen. Lange lijnen heb ik zelf nog nooit gedaan. Wil ik wel een keer een clinic met hem mee gaan doen, maar dan moet hij wel wat verder zijn. Nu is zijn concentratieboog nog die van een garnaal.

Vandaag de zadelpasser geweest en hebben we een nieuw springzadeltje gescoord. Heerlijk zadel. Past hem perfect (mijn springzadel was te lang voor zijn rug, dus moest wat nieuws) en ik zit er heerlijk in...nu de moeilijke keuze...zwart of bruin....Keuzestress :D Ha ha ik kan binnen 5 minuten beslissen bij de aanschaf van een paard, maar over de kleur van een zadel kan ik eindeloos moeten nadenken :+ Nou ja, ik mag hier eerst een week mee rijden voordat ik mijn keuze bekend hoef te maken en de kleur moet kiezen. Fijne service! Ik ben in ieder geval superblij met hoe het gaat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:34

AlwaysH, je gaf ergens aan dat ze iets 15 dagen onthouden nadat ze iets aangeleerd is? Bedoel je als je het 1 keer oefent of als het meer bevestigd is? Ik heb deze week toch nog wat grondwerk gedaan nadat ze een ruime maand stilstond. Alle knopjes zaten er nog op. Zo heb ik haar als jaarling target training aangeleerd en dit vorige maand weer opgepakt, dit kende ze ook nog steeds.

Voor het eerst weer wat gedaan na het nieuws, anders wordt een beetje een monster. Ik was namelijk eerder aan het wandelen op het veld en toen ik haar uit m’n ruimte wilde deed ze even een semi beenveeg de lucht in :+ dus tijd om deze dame weer terug in het gareel te krijgen. Ik kon zo verder waar ik was gebleven. Ik kon haar ook veel makkelijker rechtmaken aan de hand viel me op. Het valt me wel op dat ze met het warme weer echt een stuk beter gaat. Ik wacht nog steeds (!) op de second opinion. Maar dit klinische beeld geeft me wel wat hoop. Maar dat kan ik ook verkeerd zien en wie weet ben ik alsnog teleurgesteld. Als stamceltherapie een optie is dan wil ik dit nog wel absoluut proberen. Ik hoop echt dat ze nog tien jaar meegaat, of wie weet nog de sport in kan. Maar ik zal wel een enorme optimist zijn..

Ik lees nog steeds wel leuk alles mee!

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:40

Hoi allemaal!

Weer een berichtje van mij. :D
Ik heb Liam nu zo'n anderhalve week onder zadel. We zijn rustig begonnen aan de longeerlijn om er zo een stuurtje op te krijgen. (dubbele lijnen was voor mij niet te doen) Dit pakte Liam heel goed op. Op been reageert hij ook erg goed. We zijn ook al het bos in geweest, en dit was ook geen probleem. Omdat alles voor nu er wel een beetje op zit, stemcommando's, halthouden, sturen, stap en draf, wisselen we veel af, met een keer rijden, keer longeren, keer buiten stappen en draven aan de hand en gewoon aanwezig zijn in de weide als hij lekker staat te grazen en niets moeten.

Op mijn social media heb ik niets geplaatst, omdat ik ergens toch 'bang' ben voor negatieve reacties.
Voornamelijk reacties als; hij is te jong. Liam is nu 3 en ik ben ervan overtuigd dat hij er mentaal klaar voor is. Hij leert zo ongelofelijk snel, en verwerkt het naar mijn idee ook goed.
Ik ben zo onwijs trots op Liam, maar heb gewoonweg geen behoefte aan kritiek. Iedereen doet uiteindelijk zijn best wat betreft het welzijn van zijn/haar paard, en ik ben ervan overtuigd dat als je het gedoseerd toepast, het lichaam ook kan wennen aan de vragen die gesteld worden. :))

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:00

Zo, iedereen weer lekker bijgepraat haha, wat een lappen tekst :')

@oji welkom terug haha.

@Raineri, fijn dat het nu wat beter gaat. Iedere dag is er weer 1 toch?

@Jaimy idd, en zolang gedoseerd zal hij heus niet uit elkaar vallen :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:06

Raineri schreef:
AlwaysH, je gaf ergens aan dat ze iets 15 dagen onthouden nadat ze iets aangeleerd is? Bedoel je als je het 1 keer oefent of als het meer bevestigd is? Ik heb deze week toch nog wat grondwerk gedaan nadat ze een ruime maand stilstond. Alle knopjes zaten er nog op. Zo heb ik haar als jaarling target training aangeleerd en dit vorige maand weer opgepakt, dit kende ze ook nog steeds.

Pfoeeeeee geeeen idee!
Zoals ik zei kan ik hem helaas niet terugvinden :')

Maar dat had ik dus ook. Jambette nog niet helemaal bevestigd, vraag het even om te kijken ‘goh snapt ‘ie dat nog?’; krijg me toch een show?! *D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Super grappig toch, hoe dat gaat?

ruitje

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 04:00

Oji wat een leuke update! Top inderdaad hoe ze zo mak worden op zo'n bedrijf.

@Jaimy_Liam, bedoel je op je eigen Facebook pagina etc? Of op Bokt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 06:54

Jaimy-Liam wij zijn ook met 3 jaar begonnen met vanalles aanleren. Hij was 3,5 jaar toen het zadel erop ging maar toen stond hij al in enkelspan. Hier ook mensen die vinden dat je pas met 5 a 6 jaar mag gaan belasten. Ik vind dat hun mening en hun overtuiging. Niets mis mee maar die houden ze maar lekker voor hun zelf. 1 iemand reageert dus ook nooit op mijn berichten. Is haar goed recht en niet reageren is helemaal oke maar commentaar zou ik weerleggen en dan hoeft dat geen discussie te worden. Die voeren ze maar elders. Een andere goede vriendin staat er ook zo in maar reageert wel en helpt ook gewoon als ik haar kennis en kunde nodig heb. Doe ik andersom ook en we kunnen er onderling ook goed over praten maar die behoefte is er zelden eigenlijk.

Ik vind het wel grappig om hier zo veel te lezen dat men lange lijnen lastig vind. Zelf vind ik het zo fijn! Gisteren ook weer half uurtje gedaan. Gibbs kon namelijk eergisteren opeens niet meer fatsoenlijk bochten naar rechts nemen in 2 span. Dan ga je je vanalles in je hoofd halen zo 2 dagen voor je trouwfeest waar hun mee gaan....
Gelukkig met lange lijnen totaal nergens problemen mee. Dan zal het in 2 span vast niet direct opgelost zijn maar het is geen lichamelijk ongemak blijkbaar. Nu loopt hij ook rechts in 2 span en zet zichzelf de laatste paar keer wat scheef. Ik verwacht dus dat hij zich vast loopt op links en dan is naar rechts afbuigen natuurlijk lastig. Hier gaan we gewoon lekker op oefenen in enkelspan vanaf komende week. Dan kun je meer recht richten. Voor vandaag doen we hem voordien even lekker los werken. In 2 span lopen is echt vak apart. Ze hebben natuurlijk de langboom waar ze steun aan hebben maar dat is aan 1 kant. Hun buitenkant is enkel de leidsels waar ze houvast op kunnen pakken. Terwijl in enkelspan ze in het lamoen lopen en zo aan beide kant steun hebben of begrensd zijn (net hoe je het bekijkt)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:37

Het is ook fijn dat het in dit topic normaal besproken kan worden. Het is wel eens anders :+

Ik zie soms ook filmpjes van mezelf terug op Stip zn youtube kanaal waarvan ik denk hmmm als ik dat van een ander zo zou zien zou ik alle "kritiekpunten" wel op kunnen noemen.

Misschien had ik bijv. deze fontein bij daglicht af moeten steken. Op dat moment leek dit een super goed idee! Hij had al ook al eerder zn snorharen verbrand aan een ijsfonteintje :+ Hier was hij 1,5 jaar. Gelukkig is hij nog steeds blij om mij te zien :')

Zo zie je ook dat je in de tussentijd gewoon vanalles bij leert.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:59

Veel geluk vandaag dierenfan, hopelijk krijgen jullie een hele mooie dag!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:06

Caily schreef:
Veel geluk vandaag dierenfan, hopelijk krijgen jullie een hele mooie dag!

Oh is dat vandaag, ik dacht over 2 dagen. Verkeerd gelezen :o

@dierenfan
Hopelijk is het net zulk mooi weer bij jullie als bij ons. Heel veel plezier vandaag! ^&+

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:32

@ruitje: op Facebook en Instagram niet. En dat vind ik ergens doodzonde, want ik ben onwijs trots op hoe we het doen saampjes

@dierenfan: Ha! Nice. Bij mij op de manege reageert iedereen onwijs goed, maar die stuur ik alles gewoon privé door Ik weet van sommige mensen dat ze gewoon heftig kunnen en zullen reageren. Ik kan mij daar nog niet overheen zetten op een of andere manier, heel jammer

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:02

Veel plezier vandaag dierenfan!

Ik deel ook wel minder hoor, mijn sport ligt natuurlijk heel erg onder vuur. Vroeger hield ik nog wel eens topics bij, maar dat durf ik steeds minder goed :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:48

Ik ben er ook voorzichtig mee hoor. Heb ook niet zoveel zin in allerlei goedbedoelde adviezen of kritiek. Ik weet wat ik doe en als ze er niet aan toe zou zijn, zou ik het niet doen. Maar daardoor deel ik op social media ook minder. Jammer want ik vind het zo leuk om zelf terug te kunnen kijken.

@dierenfan heel veel plezier!

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:15

Koekie73 schreef:
Ik ben er ook voorzichtig mee hoor. Heb ook niet zoveel zin in allerlei goedbedoelde adviezen of kritiek. Ik weet wat ik doe en als ze er niet aan toe zou zijn, zou ik het niet doen. Maar daardoor deel ik op social media ook minder. Jammer want ik vind het zo leuk om zelf terug te kunnen kijken.

@dierenfan heel veel plezier!

Precies dit ja! Maar ik had vanmiddag even een ‘f*ck it momentje’ en heb een fotootje geplaatst in mijn verhaal.
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:57

Ik deel bijna alles. Wil je dat volgen, kan dat. Zo niet, hoeft het niet, lol. Ik sta ook open voor advies mbt het beter handhaven van zijn welzijn.
En ik probeer dat ook te verspreiden via mijn kanalen. Is wel een beetje mijn uitgangspunt en ik vind het ook leuk om bepaalde dingen te illustreren (infographics).

En ik heb ook al eens de opmerking gehad dat dit of dat te vroeg was etc. Of gewoonweg ‘fout’. Dan zeg ik gewoon dat tegenargumentatie welkom is maar wel op basis van een bepaalde grond / ervaring. Een onderzoek bijvoorbeeld die een duidelijke doorslag gaf.
Dan ben je meer dan welkom om me dat te vertellen en de discussie wil ik altijd wel aangaan.

Het weerhoudt me niet om mijn training (grotendeels) te delen. Af en toe voel ik wel de benodigde druk om mezelf te verantwoorden, onder het mom van misverstanden voorkomen. En daarnaast deel ik ook gewoon heel veel en vaak waarom en hoe en wat ik er van vindt/denk/voel (en probeer ik te bedenken hoe dat in Azu zijn hoofd gaat). Misschien daardoor ook niet zoveel negatieve feedback?

Over mijn eigen rijskills ben ik nog wel onzeker dus ik ben benieuwd hoe ik dat ga aanpakken in combinatie met het inrijden straks. :+

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:10

AlwaysH schreef:
Ik deel bijna alles. Wil je dat volgen, kan dat. Zo niet, hoeft het niet, lol. Ik sta ook open voor advies mbt het beter handhaven van zijn welzijn.
En ik probeer dat ook te verspreiden via mijn kanalen. Is wel een beetje mijn uitgangspunt en ik vind het ook leuk om bepaalde dingen te illustreren (infographics).

En ik heb ook al eens de opmerking gehad dat dit of dat te vroeg was etc. Of gewoonweg ‘fout’. Dan zeg ik gewoon dat tegenargumentatie welkom is maar wel op basis van een bepaalde grond / ervaring. Een onderzoek bijvoorbeeld die een duidelijke doorslag gaf.
Dan ben je meer dan welkom om me dat te vertellen en de discussie wil ik altijd wel aangaan.

Het weerhoudt me niet om mijn training (grotendeels) te delen. Af en toe voel ik wel de benodigde druk om mezelf te verantwoorden, onder het mom van misverstanden voorkomen. En daarnaast deel ik ook gewoon heel veel en vaak waarom en hoe en wat ik er van vindt/denk/voel (en probeer ik te bedenken hoe dat in Azu zijn hoofd gaat). Misschien daardoor ook niet zoveel negatieve feedback?

Over mijn eigen rijskills ben ik nog wel onzeker dus ik ben benieuwd hoe ik dat ga aanpakken in combinatie met het inrijden straks. :+

Die mentaliteit die jij hebt, die moet ik nog ontwikkelen. Ik vind het heel erg wat andere mensen vinden/denken, en dat is eigenlijk de grootste onzin die er is natuurlijk..
Mooi dat je er zo instaat. _/-\o_ _/-\o_

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:37

Jaimy_Liam schreef:
AlwaysH schreef:

Die mentaliteit die jij hebt, die moet ik nog ontwikkelen. Ik vind het heel erg wat andere mensen vinden/denken, en dat is eigenlijk de grootste onzin die er is natuurlijk..
Mooi dat je er zo instaat. _/-\o_ _/-\o_

Vaak komt de reactie (zonder dat je daar ook iets aan hebt) van andere ook voort uit onwetendheid, onzekerheid of jaloezie. Als je dat onthoudt, dan vallen bepaalde reacties ook veel minder zwaar ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:40

Jaimy_Liam schreef:
Precies dit ja! Maar ik had vanmiddag even een ‘f*ck it momentje’ en heb een fotootje geplaatst in mijn verhaal.
[ [url=m/Pf8SEh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe durf je, dat is toch zielig :') :') :')

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:49

Nou ehm, ik weet van de mensen waar ik een negatieve reactie kan verwachten, dat zij wel weten waar ze het over hebben. Ze hebben namelijk zelf al jaren paarden. :')

:') Heeeul zielig! Denk dat als Liam het niet oké zou vinden, dat hij dat wel zou laten merken :') (wel fijn, die overduidelijke sarcasme _O- )

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:57

Dat iemand al jaren paarden heeft betekent niet automatisch dat ze alles weten of dat hun manier de juiste is ;)

Ik heb al bijna 30 jaar een paarden en ik doe nog steeds een hoop "fout" wat ik dan achteraf dan weer inzie haha. Maar tot nu toe is er nog niet 1 stuk gegaan en vonden ze mij altijd nog lief :')

Een traditionele ruiter zal hele andere kennis hebben dan iemand die alles volgens R+ doet. (Ik geef maar een voorbeeld) Beide hebben daarin hun eigen ervaring en (on)waarheden waar ze dan voor staan.

Ik denk dat als je je gevoel volgt en van alle adviezen er gewoon uitpikt wat voor jullie werkt, je best een heel eind komt :D

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:05

Leedebee schreef:
Dat iemand al jaren paarden heeft betekent niet automatisch dat ze alles weten of dat hun manier de juiste is ;)

Ik heb al bijna 30 jaar een paarden en ik doe nog steeds een hoop "fout" wat ik dan achteraf dan weer inzie haha. Maar tot nu toe is er nog niet 1 stuk gegaan en vonden ze mij altijd nog lief :')

Een traditionele ruiter zal hele andere kennis hebben dan iemand die alles volgens R+ doet. (Ik geef maar een voorbeeld) Beide hebben daarin hun eigen ervaring en (on)waarheden waar ze dan voor staan.

Ik denk dat als je je gevoel volgt en van alle adviezen er gewoon uitpikt wat voor jullie werkt, je best een heel eind komt :D

Dat is zeker waar en zo leer je elke keer weer bij.
Ja, die twee 'soorten' mensen doen denk ik vrijwel alles het tegenovergestelde van wat de ander doet. _O-
Ik pik inderdaad de tips eruit waarvan ik denk; daar kan ik wat mee. :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:10

Ik vind dit ook een fijn topic om gewoon dingen te delen zonder dat er gelijk vanalles van gevonden wordt. Wel jammer dat sommigen minder posten door de soms botte meningen van anderen. Vanachter een scherm is altijd makkelijk oordelen :+ .

Hier gisteren weer verder geoefend met inparkeren, zo leuk om te zien hoe ze het steeds beter begrijpt en ook graag voor me wil doen. Ik had het er met mijn man in de auto nog over. Toch grappig dat paarden (een voor hun) compleet nutteloze oefening gewoon voor je willen doen als ze weten dat je er blij van wordt.