[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:17

Veel shetjes gingen naar de olijfboomgaarden om gras te maaien of dat ook was om vet te mesten geen idee, maar ze waren handiger dan schapen ivm niet hoeven scheren = minder werk.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:34

klopt dat is wat ik weet van shetland hengstveulentjes die je bijna voor niks af moet geven €...

daar gaan ze er een speklaagje op maken en dan naar de slacht.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 21:03

Ik denk echt niet dat zijn bestemming "een slachterij" was. Maar goed, ik ben sowieso geen fan van slachterijen. Laat een dier dan rustig inslapen. But ok, who am I.

We weten het allemaal niet & ik heb geaccepteerd dat de waarheid ook nooit meer boven water zál komen. Om veel verschillende redenen, maar toch ook wel enorm veel schaamte. Kan niet anders ;)

Hoe dan ook, ik moet het doen met informatie die ik heb en zal verzamelen de komende tijd en dan heb ik het voornamelijk over zijn gezondheid. Want die is op dit moment het allerbelangrijkste en helaas niet de allerbeste. Focus ligt geheel daar. Vinden van een eigenaar allang niet meer, niemand die hem niet mist, dumpt of kwijtraakt verdiend hem überhaupt terug.

Alle stress komt eindelijk los en daarbij komt dus ook al het ongemak wat hij waarschijnlijk groot heeft gehouden. Zo zielig. :(

Het kost hem erg veel energie momenteel en ik doe er alles aan, om hem hierbij te helpen.

Zojuist terug van de kliniek en heb Respimin gehaald. Dit zou hem een groot stuk moeten ondersteunen, vanaf morgen starten. Het is even puzzelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:06

Treurig TS. Gelukkig heeft hij jou!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:07

En toch blijf ik nieuwsgierig wat er met hem gebeurt is...het is zo'n raar verhaal.
Maar goed erachter komen zullen we misschien inderdaad nooit.

Hopelijk komt het met de gezondheid goed :)

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 21:12

Cinnepin schreef:
En toch blijf ik nieuwsgierig wat er met hem gebeurt is...het is zo'n raar verhaal.
Maar goed erachter komen zullen we misschien inderdaad nooit.

Hopelijk komt het met de gezondheid goed :)

Tuurlijk ik ook wel hoor. Maar tja..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:39

Ik ben ook blij dat hij nu in ieder geval een fijne plek heeft gevonden en de zorg krijgt die hij nodig heeft. Denk inderdaad dat het altijd gissen zal blijven naar de redenen waarom hij gedumpt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:58

Hoe is het nu met het paard? Knapt die op van het supplement van de dierenarts? Het is niet meer warm! Dus dat zal wel al een stuk schelen met de benauwdheid.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 18:58

Spenk schreef:
Hoe is het nu met het paard? Knapt die op van het supplement van de dierenarts? Het is niet meer warm! Dus dat zal wel al een stuk schelen met de benauwdheid.

Helaas niet.

Morgen een vernevelaar halen en kijken of dat werkt.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:00

Maar is het niet zo dat benauwdheid meer met lucht vochtigheid te maken heeft? Of heb ik dat mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:06

candalisa schreef:
Maar is het niet zo dat benauwdheid meer met lucht vochtigheid te maken heeft? Of heb ik dat mis?

Nouja dat ligt er aan :) TS had het zelf steeds over de warmte het daardoor waarschijnlijk kwam.

Mijn paard reageert op pollen en warmte en niet op regen en luchtvochtigheid in combinatie met regen.

Maar is het dan niet een idee om echt medicatie te geven TS? In plaats van een supplement. Ik denk dat je paard enorm veel baat heeft bij Ventipulmin in combinatie met prednison.

Maar als je morgen een vernevelaar haalt zou ik vragen om de medicatie daarvoor :) dat is hetzelfde maar dan om te vernevelen.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 19:12

Spenk schreef:
candalisa schreef:

Nouja dat ligt er aan :) TS had het zelf steeds over de warmte het daardoor waarschijnlijk kwam.

Mijn paard reageert op pollen en warmte en niet op regen en luchtvochtigheid in combinatie met regen.

Maar is het dan niet een idee om echt medicatie te geven TS? In plaats van een supplement. Ik denk dat je paard enorm veel baat heeft bij Ventipulmin in combinatie met prednison.

Maar als je morgen een vernevelaar haalt zou ik vragen om de medicatie daarvoor :) dat is hetzelfde maar dan om te vernevelen.

Hij heeft 10 dagen op kuur gestaan. Hier zaten ook luchtwegverwijders en slijmoplossers bij. 2 dagen erna was het piepen weer terug.

Het was een optie om hem op prednison te zetten maar dit onderdrukt het alleen. Hij wou hier mee wachten.

Ik ga hem morgen bellen of hij mij de medicatie kan geven om te vernevelen. Wellicht werkt dat beter dan poedervorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:15

Is zijn stalomgeving al aangepast? Wordt zijn hooi geweekt en komt hij meer buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:15

Ben ik het niet mee eens en veel artsen gelukkig ook niet... Het onderdrukt niet het lost de ontstekingen op. Dat was bij mijn paard heel duidelijk te zien. Wel ben ik geen fan van prednison in tablet of poeder vorm vanwege de bijwerkingen dus ik zou altijd corticosteroïden in vernevelvorm kiezen.

Maar de stalomgeving is wel het belangrijkste! Als je paard nog steeds op stro staat bijvoorbeeld dan is het water naar de zee dragen.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 19:17

AnnedB schreef:
Is zijn stalomgeving al aangepast? Wordt zijn hooi geweekt en komt hij meer buiten?

Ja

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 19:17

Spenk schreef:
Ben ik het niet mee eens en veel artsen gelukkig ook niet... Het onderdrukt niet het lost de ontstekingen op. Dat was bij mijn paard heel duidelijk te zien. Wel ben ik geen fan van prednison in tablet of poeder vorm vanwege de bijwerkingen dus ik zou altijd corticosteroïden in vernevelvorm kiezen.

Maar de stalomgeving is wel het belangrijkste! Als je paard nog steeds op stro staat bijvoorbeeld dan is het water naar de zee dragen.

Dan zal ik corticosteroïden vragen aan mijn DA. Kan ik vanaf dinsdag vernevelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:19

LadyDii schreef:
AnnedB schreef:

Ja
A fijn, kun je er iets meer over vertellen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:19

In hoeverre zouden luchtzakstenen deze klachten kunnen veroorzaken?
Wel deels volgens mij.

Wellicht een idee om daar eens op te testen, als er geen duidelijke diagnose is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:22

AnnedB schreef:
LadyDii schreef:
Ja
A fijn, kun je er iets meer over vertellen?

Zijn hooi wordt geweekt en hij komt meer buiten, wat moet ze er nog meer over vertellen? Waarom krijg ik het idee dat jullie haar continu toetsen terwijl ze toch nooit een voldoende kan halen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:33

Ik heb eens een hoestende pony gehad en die kreeg toen Ventipulmin. Dat hielp heel erg goed en hij at het ook graag- was een soort stroopje over zijn brokken. Maar het schijnt dat je dat maar beperkte tijd mag geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:25

Jildau schreef:
Zijn hooi wordt geweekt en hij komt meer buiten, wat moet ze er nog meer over vertellen? Waarom krijg ik het idee dat jullie haar continu toetsen terwijl ze toch nooit een voldoende kan halen?
Ik heb zelf een paard met luchtwegproblemen en heb gezien hoe hij is opgeknapt na bepaalde maatregelen. Er zullen geheid mensen in dit topic zitten die ts willen toetsen maar minstens evenveel mensen die het beste met haar en het paard voorhebben w.o ik.
Bij elke aanval van benauwdheid gaan er meer en meer longblaasjes kapot en wordt het probleem erger en erger. Tot het te laat is. En dat gun ik ts niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:30

AnnedB schreef:
[
Bij elke aanval van benauwdheid gaan er meer en meer longblaasjes kapot en wordt het probleem erger en erger. Tot het te laat is. En dat gun ik ts niet.

Dat geldt voor dampigheid (=COPD), bij astma is dat (gelukkig) niet het geval.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:46

"Paardenastma is een verzamelnaam voor de chronische en niet-infectieuze ontstekingen van de diepe luchtwegen van paarden. Het was voorheen bekend als dampigheid, RAO of COPD. Ook wordt het wel hooi- of stofallergie genoemd. De ziekte heeft sterke overeenkomsten met astma bij mensen. Daarom heeft de aandoening recent de benaming paardenastma gekregen."
(Paardenarts.nl)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:21

Vervelend dat het nog niet beter gaat. Vernevelen in zeker ondersteunen, ik zou echter wel ook in overleg met de dierenarts de kuur medicatie verlengen. Als je het krijgt om te vernevelen is nog beter, want dan komt het direct op de plek waar het moet zijn, Ipv meer dingen in het lijf te beïnvloeden.

Hier heeft paardlief bij heftige bronchitis zeker 3 weken op de medicatie gestaan, in 2016 en vorig jaar sept toen het opspeelde ook weer prednison en ventipulmon. Verder luchtwegkruiden en gaan vernevelen.
Beide keren klachtenvrij gekregen. Maar mijn ervaring is dus wel dat die 10 dagen echt te kort is in veel gevallen :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:03

Een tijdje met een babyhaler puffen met flixotide ( is een cortico, maar werkt door het puffen dus lokaal, niet systemisch, waardoor er heel veel minder risico is op een aantal verschillende nare bijwerkingen van cortico's als je het oraal geeft).
Dat heeft icm gestoomd hooi , 24/7 buiten en met een zoutoplossing dampen ( flexineb) voor het rijden (om te voorkomen dat er zich slijm vastzet in de longen) , hier de truc gedaan bij mijn destijds toch wel heel zieke pony