Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:06

Evamarie schreef:
Advies niet geschikt voor sport, beperkt geschikt voor recreatie en wel geschikt voor coaching omdat het paard volledig in de kreukels licht vind ik ook geen goed idee. Een paard, dat zelf geen goede signalen af kan geven omdat die pijn heeft, vind ik zeker ook niet geschikt als coachingspaard.

Eigenlijk zou er op het rapport een behandelingsadvies moeten staan en adh daarvan welke mogelijkheden bij gunstig verloop van de behandelingen er voor het paard zouden kunnen liggen.

Dat kan natuurlijk nooit. Je krijgt een rapport (verslag) van de bevindingen.
Die zijn - in principe :+ - niet arbitrair.

Alles wat je er aan vast plakt is ter discussie.
Misschien gewoon een goede dierenarts zoeken? Want een paard is niet geschikt voor sport, recreatie of wat dan ook. Het paard moet geschikt zijn voor wat jij er mee wilt.

Mijn dierenarts heeft verstand van paarden en van mij :).
Hij geeft zijn mening, we spreken de dingen door, ik vraag nog wat, hij adviseert - en dan neem ik een besluit. Zo simpel is het.

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:13

Maar heel bot gezegd, ik heb niks aan behandeladviezen. Ik laat keuren of het paard geschikt is voor mijn doel. Dat is het of niet. Behandelingen en de prognoses daarna zijn voor eigenaren. Dus als ik met mijn eigen paard kom wil ik dat weten en dan krijg je dat ook gewoon. Maar dat is bij een aankoopkeuring niet de vraag en dus niet aan de orde.

Mijn Da keurt ook niet anders voor recreatie als voor basis sport. Zoals al eerder aangegeven moeten ze beide gezond zijn en de recreatie dieren soms nog wel extra als je regelmatig buiten wil rijden of wanneer iemand niet in staat is om een paard rijtechnisch goed te houden.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:16

Vandaag helaas afspraak geannuleerd… pony waar ik afspraak had voor gemaakt is verkocht en tweede pony was dan toch niet helemaal wat ik zocht na verder uitleg, was nog een derde optie maar net boven budget dus heb me de rit van 2,5 uur bespaard… als alles goed is ga ik dinsdag wel naar een paardje kijken dichterbij huis! Kijk er alvast naar huis, hopelijk is deze niet net voor mijn neus verkocht (helaas al 3 keer gebeurd)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:39

Het brengt iig een mooie discussie op gang, maar dat was uiteraard niet mijn intentie.

Van de tig mensen die heb gesproken tijdens mijn zoektocht was Vicky een van de eerlijkste. Dus de discussie waarom wel/ niet etc betreft dit paard hoeft wat mij betreft niet, algemeen vind ik prima ;

Ik zocht type zo’n paard en had inprincipe bij aankoop enkel klinisch laten keuren ( die discussie is hier al gevoerd, hoeft dus niet aangezwengeld te worden).

Paard was daar dus naar alle waarschijnlijkheid met vlag en wimpel door gekomen, dus ik vond het super netjes dat ze mij dit op voorhand meldde.

Haar tak van sport, is wat anders dan mijn ‘lolmetjeknol’ en voor het recreatieve doel zou de chip naar ‘waarschijnlijkheid’ geen belemmering zijn.

Vandaar de tip, want ik vond het op de foto’s filmpjes een leuk beest.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:38

Gisteren bij een paard wezen kijken. Zou helemaal goed en gezond zijn, was al klinisch gekeurd. Komen we daar, en met aandraven blijkt ie gewoon aan alle 4 benen kreupel. Ik heb gezegd dat ik er niet op hoefde omdat ik het niet zag als een potentieel paard voor mij. Achteraf vraag ik me af of ik niet gewoon eerlijk had moeten zeggen dattie gewoon niet rad was maar ik had geen zin in gedoe, dat moeten ze toch zelf ook wel gaten hebben gehad dattie niet goed was. Ze rijden zelf hoog in de sport. Wat hadden jullie gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:58

Kymalin schreef:
Gisteren bij een paard wezen kijken. Zou helemaal goed en gezond zijn, was al klinisch gekeurd. Komen we daar, en met aandraven blijkt ie gewoon aan alle 4 benen kreupel. Ik heb gezegd dat ik er niet op hoefde omdat ik het niet zag als een potentieel paard voor mij. Achteraf vraag ik me af of ik niet gewoon eerlijk had moeten zeggen dattie gewoon niet rad was maar ik had geen zin in gedoe, dat moeten ze toch zelf ook wel gaten hebben gehad dattie niet goed was. Ze rijden zelf hoog in de sport. Wat hadden jullie gedaan?

Ik had het wel aangegeven, maar hoe zag je dat hij kreupelt op 4 benen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:07

Omdat ie van voren op eieren liep en van achter ook onregelmatig ging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:41

Ja, ik had dat wel gezegd. Zelf zou ik het ook waarderen als iemand dat tegen mij zou zeggen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:44

Kymalin schreef:
Omdat ie van voren op eieren liep en van achter ook onregelmatig ging

Ik kreeg toen te tijd een filmpje met een paard die kreupel door bepaalde oefeningen ging. Ik heb toen gevraagd of ze zelf zag dat er iets fout was. Was ook iemand die veel paarden verkoopt.

Volgende keer zeg ik maar niks. Is toch niet jouw probleem.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:02

Evamarie schreef:
Ja, ik had dat wel gezegd. Zelf zou ik het ook waarderen als iemand dat tegen mij zou zeggen.

Maar als iemand zelf paarden op psg niveau heeft dan mag je er toch van uit gaan dat wanneer een paard vanuit de eerste passen dattie aandraaft al niet goed Loopt zo iemand dat toch zelf ook moet kunnen voelen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:28

Ach ik heb dat ook gehad met mn lesklant. Paard was echt gewoon op, liep heel kort en stijf. Zij zagen het niet, was nog door de buigproef gekomen zei ze. Nou je kan me veel wijsmaken, maar dat paard had door een dierenarts echt niet oke bevonden geworden :') :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:01

Kymalin schreef:
Evamarie schreef:

Maar als iemand zelf paarden op psg niveau heeft dan mag je er toch van uit gaan dat wanneer een paard vanuit de eerste passen dattie aandraaft al niet goed Loopt zo iemand dat toch zelf ook moet kunnen voelen?

In principe wel, toch kunnen mensen het over het hoofd zien door allerlei redenen. Soms kijk je bijv wel maar let je niet op, of ben je bijv zo in gedachten dat je iets niet ziet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:13

Kymalin schreef:
Evamarie schreef:

Je wilt niet weten hoeveel ik er onregelmatig zie lopen die gewoon niet gezien worden

Eva een goede verkoper ziet het niet over het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:29

Ook goede verkopers kunnen fouten maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:35

Evamarie schreef:

Een psg ruiter moet echt wel kunnen zien dat een paard niet zuiver loopt... dat is geen fout.

Maat juist daarom had ik het denk ik juist wel gezegd.
Of ze het nou weten of niet, ik had voor mezelf wel uitgesproken dat hij niet goed liep en ik hem daarom laat staan.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 17-04-22 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:35

Niet als het paard zo kreupel loopt dat een amateur het ziet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:07

En toch is het niet altijd helemaal zwart wit. Oke, kreupel is kreupel... Daar is natuurlijk geen discussie over mogelijk. En een dressuur paard moet wel gewoon goed bewegen, zeker als je hem daar voor koopt.

Maar mijn vriend heeft wel eens een spring paard gekocht, met vrij veel volbloed er in, en dat dier kon gewoon niet in de juiste takt draven of galopperen. Had weinig zweef moment zeg maar. Hoe die ooit door de keuring Kwam was mijn een wonder, want in mijn ogen was hij niet te beoordelen. En die was absoluut niet kreupel, maar liep wel echt ehh, komisch zeg maar.

Maar heeft uiteindelijk wel 1.50 of zo gelopen, dus springen kon hij wel....

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:29

Dat vind ik het enige voordeel aan het kreupelheids proces van mijn paard. Ik begin nu heel goed te zien of paarden wel of niet kreupel lopen.

Is ook niet altijd fijn want veel eigenaren willen het ook niet zien en dan krijg je weer gezeik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:39

c_alsemgeest schreef:
Evamarie schreef:

Een psg ruiter moet echt wel kunnen zien dat een paard niet zuiver loopt... dat is geen fout.

Maat juist daarom had ik het denk ik juist wel gezegd.
Of ze het nou weten of niet, ik had voor mezelf wel uitgesproken dat hij niet goed liep en ik hem daarom laat staan.

Ik ga ze de kost niet geven die het niveau "aap kunstje leren" maar net ontstegen zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:45

Ik kreeg wel regelmatig te horen dat mijn vorige paard niet goed liep. Ze was dan aan het tölten :+

Maar verder zal ik wel waarderen mocht ik iets over het hoofd zien.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:28

Ik verkocht een hele poos terug een jonge volbloed. Zo eentje met maaibenen voor die dan ook nog liever lui als moe om fatsoenlijk te draven.
Werd door 2 zeer jonge dierenartsen gekeurd en zou kreupel zijn op beide benen.. later door een meer ervaren dierenarts gekeurd die dit wel zag en uiteraard helemaal goed. Dier had dan ook nog nooit van zijn leven kreupel gelopen en nu een jaar na verkoop ook nog geen dag overigens.

Nuja lang verhaal kort: Het is echt niet zo makkelijk voor dierenartsen, laat staan gewone paarden mensen, om anders dan de standaard bewegende dieren te beoordelen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:29

Kymalin schreef:
Evamarie schreef:

Of iemand een paard op PSG niveau heeft zegt niks over de motieven en eerlijkheid.
Dus het kan ook zijn dat ze het weten, maar hopen dat iemand er in trapt - juist omdat ze zelf zo 'hoog' rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:29

Ineke2 schreef:
Ik kreeg wel regelmatig te horen dat mijn vorige paard niet goed liep. Ze was dan aan het tölten :+

Maar verder zal ik wel waarderen mocht ik iets over het hoofd zien.

Andersom zie ik mensen "met kennis van zaken" niet herkennen dat een paard geen aanleg heeft voor gangen en het er doodleuk toch proberen uit te (laten) rijden....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 13:40

ikke schreef:
Ik ga ze de kost niet geven die het niveau "aap kunstje leren" maar net ontstegen zijn.

Oh zeker... maar zien dat een paard niet zuiver loopt... voor èn achter? Kan het me bijna niet voorstellen...
Daarom zou ik het ook zeggen en graag de verklaring van de verkoper willen... al is het maar alleen voor mijn eigen nieuwsgierigheid.

Hier een zoekertje trouwens:
3 of 4 jarige, onder het zadel, maar mag heel groen zijn. Als ze los in de baan kunnen zijn ze mak zat.

Goed lopen, correct in alle gangen. Grote of verwachtte grote 1m70 of hoger ivm lengte ruiter.
Geen stal of andere gebreken. Mag best wat scherp zijn, houdt eerder van een hele scherpe van van een hele makke :')
Budget 15-30K prijs naar kwaliteit.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:38

Dinsdag gaat wederom niet door, miscommunicatie met de verkoper… gereageerd op 1 paard, zij dacht ander paard maar het paard waar ik interesse in had is dus toch verkocht… plus ze had me als dressuurruiter gekoppeld aan een springpaard :x

Heb er even mijn buik van vol…