[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:45

Mijn favoriet is leren apporteren. Dat is ook heel handig als je in het zadel zit en je laat iets vallen :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 15:45

Ja, dat is heel handig idd :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:49

Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken waar ik mee aan de slag kan. Ik ben nooit zo van de kunstjes aanleren zonder nut geweest, maar het is ook nooit nodig geweest om mijn paard meer afwisseling te bieden. Ze vermaakte zich al meer dan genoeg met de afwisseling die ik in de training had en omdat we op een boederij staan is er ook overdag meer dan genoeg te beleven en te bekijken. Ik zou niets aan schriktraining oid weten te bedenken waar ze nog van opkijkt.

Hooinetten in de paddock is geen optie, ze staat daar samen met een enorme sloper, dus hooi zit in een hele zware bak in de paddock, dat is het enige dat overleefd. Wel boomstammetjes, takken etc in de paddock gelegd om aan te knagen. aan te krabben en mee te slepen, maar ik kan niet een spoor oid uitzetten aangezien ik alleen 's avonds kom (mijn paard staat 40 km van mijn huis vandaan) en het in en uit de paddock zetten dus voor mij gedaan wordt. Misschien wel iets voor in het weekend.

Die bal is wel een leuk ding, zou grappig zijn om op de grond te leggen in de paddock...maar helaas is de paddock aan 1 kant begrensd door een sloot ipv een hek, dus ik kan dan vaak gaan vissen. Misschien wel leuk voor in de box.

Maar ik ga met jullie ideeën aan de gang, kijken waar ik haar een beetje bezig mee kan houden als we 's avonds we-time hebben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:50

irmaz schreef:
Mijn favoriet is leren apporteren. Dat is ook heel handig als je in het zadel zit en je laat iets vallen :D

Ha ha dat is wel leuk ja :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:10

Die bal vinden ze echt ontzettend leuk, veel leuker dan een jolly ball.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:15

Afbeelding

Ik had een emmertje met gaatjes waar brokjes in konden en als ze dan tegen de emmer bonkt valt er eten uit. Daar was de mijne mooi lang zoet mee. Maar dan moet je geen slopert hebben :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:18

Met mel deed ik ook wel dit:

Fijnproever : kleine stukjes wortel, stoofpeer, korst brood, appel, paardensnoepje op een rijtje leggen. Vond ze enig en was zo een kwartier tot half uur bezig met proeven, kiezen wat ze als eerste wou, dingen in het stro weggooien en dan later weer terugzoeken... :+ (ja het is een mutsie)
Spoorzoeker: Voor spoorzoeken rol ik bijvoorbeeld een paardensnoepje een stuk over de vloer en laat hem uitkomen op een onopvallend plekje. Maximaal een meter of twee hoor. Ze staat er dan wel bij maar ik zorg dat ze het laatste stukje spoor niet ziet. Dit kan ze ook heeeel goed en gaat serieus met de neus over de grond alsof ze een speurhond is <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:20

Paarden kunnen echt goed speuren idd :D en ze vinden het erg leuk :j

Ze zijn er serieuzer mee dan de hond :')

Oh, en oji, je kan je paard ook leren om met een zweepje te slaan, is heel grappig :))

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:28

Je moet wel een beetje opletten met hersens gymnastiek want mel krijgt nu bijna alles open.
Zelfs van die witte boot tonnetjes met rode draaideksel. Zelfs al er een touw omheen zit. Zelfs als er metalen klemmen op zitten.

Zucht

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:40

Dan moet jij dat moeilijker maken.

Nieuwe puzzel :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:57

Avalanche schreef:
Dan moet jij dat moeilijker maken.

Nieuwe puzzel :D

Ja, dan duurt het langer omdat het simpelweg wat meer tijd kost om alle handelingen uit te voeren, meer niet.

De vorige eigenaar van Stippeltje had hele handige voerbakken onder een rooster staan. Daar ging een pak hooi in en met gewichtjes en katrolletjes werd het hooi tegen het rooster gedrukt.
Stippeltje vond dat te veel werk en trok de bak onder het rooster vandaan.
Touwtje voor de bak. Stippeltje trok het touwtje kapot, trok de bak er onder vandaan, klaar.

Deurtje ervoor, met een klosje als sluiting. Klosje eruit, deurtje open, bak eruit, eten.

Deurtje met schuifgrendel dan. Schuifje opzij, deurtje open, bak er onderuit, eten.

Met twee schuifgrendels? Zie boven maar dan twee keer.

Toen ging er een slotje op en kreeg ze de sleutel niet. Ja, zo kan ik het ook.........

Overigens zag ze zo'n wit-met-rode bak voor het eerst; snuffelde eraan, duwde er wat mee in binnen een minuut had ze door dat het een schroefdeksel was en hoe die open moest.

I rest my case......

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 17:00

:j zo moet dat ook :j

Je moet je mens bezig houden :') anders verzinnen ze maar onzin :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:01

Oh mel speelt frisbee met de deksel. Je pakt hem op en trekt hem uit het onmogelijke hoekje vandaan waar je mens hem heeft verstopt. Dan ga je als een malloot met dat ding heen en weer zwaaien tot het deksel een beetje los komt. Dan zet je hem neer, draait de deksel er met je neus af. Dan pak je de deksel weer op en frisbeet hem zo in de paddock van de buren.
Kleine pauze om te genieten van het effect van deze terreurdaad.
En dan lekker eten uit de ton *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:13

Sintara schreef:
Oh mel speelt frisbee met de deksel. Je pakt hem op en trekt hem uit het onmogelijke hoekje vandaan waar je mens hem heeft verstopt. Dan ga je als een malloot met dat ding heen en weer zwaaien tot het deksel een beetje los komt. Dan zet je hem neer, draait de deksel er met je neus af. Dan pak je de deksel weer op en frisbeet hem zo in de paddock van de buren.
Kleine pauze om te genieten van het effect van deze terreurdaad.
En dan lekker eten uit de ton *\o/*

Ik wil niet dat je met Mel in de buurt van Stippeltje komt! Gewoon niet, hè. NIET!

}> }> }> :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 18:08

:')

jullie zien wel dat ik paarden helemaal niet braaf maak, paarden worden hier stout :')

zelfs de paarden in mijn topic worden stout :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:22

Een ton met muesli niet open krijgen. Er gewoon op gaan staan........... :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:36

Paarden zijn rare wezens hoor. Mijn zwartje kon als jong paard heel aandachtig staan kijken hoe ik de poort open maakte, maar deed nooit iets met die info. Totdat ze een keer, jaren later, vond dat ik echt veel te lang stond te treuzelen voordat ik haar uit de wei kwam halen en ze heel doelgericht met haar neus de grendel er af schuift en vervolgens de poort zo open trekt en op haar gemakkie aan kwam lopen om mij te komen halen. :wow:
Ze kan de poort nog steeds gewoon open maken maar doet het maar heel zelden. Braaf paard <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:58

irmaz wat hilarisch _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:10

Irmaz, wauw :oo im impressed

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 22:18

Oh dat ken ik idd. Ik heb grendels onderaan de staldeuren omdat ze echt prima snappen hoe die open moeten :j

Paarden hebben echt een ontzettend goed geheugen en kunnen echt héél goed kijken en dan nadoen :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:28

Dat is waar. Mel heeft mij wel eens stroom zien testen met een grasspriet, sindsdien checkt zij ze met haar snorhaar. Het ziet er serieus debiel uit en soms krijgt ze wel een tikkie, maar duidelijk niet de optater die je krijgt als je de volle laag te pakken hebt... >;)
En als er geen stroom op staat kan je gewoon een paar paaltjes omduwen *D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 22:30

Paarden zijn echt clever in die dingen :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:31

Vreselijk. En dan sta ik te schelden terwijl zij helemaal trots en happy laat zien wat ze heeft gedaan *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:42

Sintara schreef:
Vreselijk. En dan sta ik te schelden terwijl zij helemaal trots en happy laat zien wat ze heeft gedaan *\o/*

Weet je zeker dat ze niet stiekem een geit is?

Je weet wel, van geiten leer je vloeken :D

Zo hadden we bij onze stal een een oud dravertje staan. Lief ding maar echt snugger, nee.
Staat ze te slapen, zie ik d'r hoofd steeds verder zakken en opeens schrikt ze en vliegt ze weg.

Stond ze dus boven het draad te slapen in plaats van er achter, zoals ik dacht, en kreeg ze de volle laag. Arm ding.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:51

Die van mij wist hoe jij de grepen van het stroomdraad moest open maken. Pakte vol trots met zijn mond een greep vast en gaf dan een zwieper met zijn hoofd omhoog. Over het onderste draadje kon hij dan wel springen vond hij :') hij deed het gelukkig nooit behalve als hij echt het niet eens was met de plek waar die stond dan ging ie zelf wel een nieuw plekje zoeken _O-