[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:47

Kan heel goed een samenloop van alles zijn, dat hij in de winter altijd wat slechter is. Het idee van jaap_2005 vind ik nog niet eens zo slecht.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:51

Hoe gaat het met Frummel en jou Lorette?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 20:19

Frum is heel fris. Maar hij doet het beter nu hij weer op het gras staat met de rest. Dat gaat niet de hele winter lukken, maar elke dag is nog mooi meegenomen. Er is geen sprake van vallen, maar ik heb hem ook alleen nog maar op zijn vertrouwde plek vastgezet/opgezadeld.

Ik vind het ook geen slecht idee. Een jong maatje erbij was leuk geweest, maar ik vind het heel belangrijk dat juist de jonge dieren altijd toegang hebben tot een ruime schuilstal waar ze zacht, warm en droog kunnen slapen. Frum heeft tot 1 jaar wel 24/7 buiten gelopen in ons land, maar toen was de winter gunstig (wel koud maar niet zo nat) en toen woonde ik hier nog niet. Hij had daarom de volle 2 hectare tot zijn beschikking en die deelde hij met mijn D-pony. (Nu doorlopend 4/5 paarden...) De modder was toen heel beperkt. De stal was flink opgestrooid en ik bracht ze onbeperkt hooi. Als ik weer bij ze kwam kijken, dan vond ik altijd een ligplek middenin een bult hooi, waarin ik zijn lichaamswarmte nog kon voelen. :+ Dat was een heerlijke tijd voor Frum (destijds ook nog kerngezond!). Ik zou een jonkie niets minder willen geven dan dat.

De grote vriendin van Frum is vandaag opgehaald. Ik had al een nieuw project aangenomen. Die komt waarschijnlijk volgende week. We moeten dus nog even afwachten wat de verdeling wordt.

Grappig detail: het is een jong vosje met wit (Jazz x Negro x Vincent) en Frum is een Johnson (v. Jazz) x Negro x Cabochon (v. Vincent).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:38

Waarom het geen goed idee is om Frum te scheren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatst ben ik na 01.00 uur nog dekens gaan wisselen, dus na een paar dagen insentief 'nepscheren' heb ik toch een poging gewaagd. Kan eigenlijk niet en ik heb nu het lelijkste paard van de wereld, maar het is even niet anders. :') Hij blijft wel kurkdroog met rijden, dus wat functionaliteit betreft is het project wel geslaagd. :+

Hij kan niet vaststaan, niet verdoofd worden en vliegt met allerlei spasmes de stal door, dus ik ben eigenlijk al heel blij dat ik neit per ongeluk zijn staart af heb geschoren... Of een hap uit de manen heb gehaald...

Zijn hoofd was uiterst creatief met 1 geschoren strook ergens middendoor. Helaas geen goede foto van.

Aan de voorkant heb ik last van zijn hoofdtic, daardoor schokt hij erg. Alles achter en onder de lengte van het zadeldekje zorgt ervoor dat hij enorm bol gaat staan en wegspringt, dus ik heb steeds een fractie van een seconde (tijdens het 'op slot staan') om heel snel een strook weg te scheren.

Vandaar dit fantastische resultaat.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 12-12-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:42

Vind het er niet eens zo slecht uit zien.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:44

:(:) :(:) :(:) :(:) sterkte ermee... geniet van de tijd di je nog hebt! zal ik hem tekenen voor je?
(kijk hieronder, stuur maar ff pb'tje)
Laatst bijgewerkt door Lotte1801 op 12-12-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:46

LotteIsabel schreef:
:(:) :(:) :(:) :(:) sterkte ermee... geniet van de tijd di je nog hebt! zal ik hem tekenen voor je?
(kijk hieronder)

Volgens mij heb jij het hele topic niet gelezen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:49

Bij de club hebben ze me anders al flink uitgelachen. :P

LotteIsabel: het gaat nu redelijk goed met Frum, dus ik hoop dat ik nog een poos van hem kan genieten. Maar wel aardig aangeboden en mocht je een paard zoeken om te tekenen, dan mag dat natuurlijk altijd.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:51

Haha vind het er nog best aardig uitzien. En jullie hebben het toch mooi samen voor elkaar gekregen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:16

Ik vind het knap, Lorette!
Super dat hij nou lekker droog blijft!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:36

*kruipt even uit het meelees hoekje*
Ach frumm is toch een paard met een verhaal, dan mag het ook een geschoren paard met een verhaal zijn! ik vind het knap dat je ondanks zijn tics hem zover kaal hebt weten te krijgen.

Ik heb die van mij voor het eerst sinds een paar jaar weer geschoren, gaat allemaal prima behalve dat rechter oor :o, ze liet zich gewoon vallen, ondanks praam ed. dus die van mij loopt er knap bij behalve z'n rechter oor daar zitten nog wat plukjes in. So be it!

P.S. nu ik toch een berichtje plaats en niet enkel meer mee lees: ik vind het erg knap hoe je elke keer weer dingen onderneemt met frumm zijn "beperkingen" en hoe je dus op die manier elke keer weer een stapje verder komt, ondanks dat je soms ook weer stapjes terug moet doen!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:34

ER zijn mensen die scheren lelijker met een paard wat stil staat :+

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:48

Als ik dit zo lees ben ik al heel blij dat Frums mooie staartje er nog aan zit :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:31

Hoe is het met Frum? En met jou en je rug? :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 10:35

Hoe is het met Frum…

Lekker druk, zullen we maar zeggen. Hij heeft bijna twee weken stilgestaan voor oud & nieuw. Frum schiet zonder vuurwerk al alle kanten op, dus ik nam het risico even niet.
Hier een filmpje van de eerste keer er weer op:

In het begin werd hij zo bol en jolig… Het leek even rodeo te gaan worden, maar hij hield zich in. Ik heb hem een beetje dommig de energie eruit laten lopen, want ik was zelf ook niet in een serieuze bui. Lekker hectisch en opgekropt door de bak. :+ Maar ach, na zo’n vakantie ook niet heel raar. En kijk hoe lief hij achteruit probeert te gaan voor mij. <3 Niet diagnoaal, maar dat kan hij ook echt niet. Dit is al moeilijk zat. Na het filmpje is hij nog een stuk met de staart in de lucht door de bak gegaan. Hij was zo vrolijk. :P

Maar dan afgelopen dinsdag…. Ik kreeg spontaan het idee om te proberen een bosrit te maken. Waarom weet ik niet. Het was ons nog nooit gelukt om bij het bos te komen. Gezien mijn ervaringen en de huidige staat van mijn rug had ik nog het verstand om de laag stof van mijn bodyprotector te vegen. Met opzadelen was hij al onrustig, daarna was hij helemaal van de kaart omdat er net een lading hout was gebracht door de groothandel… Daar wordt hij al helemaal spastisch van. Vervolgens zat ik midden op de weg vast in een steigerpirouette, omdat voor de spoorlijn een werktuig van ProRail stond...
En toen kwam het moment dat hij niet af moest slaan naar de bak, maar verder moest lopen voor het bos. Je had zijn gezicht moeten zien. :Y) Na 10 meter moest ik er weer af, omdat er een picknicktafel stond en hij daardoor een dame op leeftijd bijna van de fiets sprong. Ze schoot de bosjes in, ik sprong van Frum af en heb uitvoerig mijn excuses aangeboden. Eerst mevrouw erlangs gelaten, toen aan de hand maar weer verder. Frum was nogal overdreven aan het snuiven, snurken en schrikken, maar met mij voorop liep hij wel mee. En zowaar, we haalden de bosrand!

In het bos ben ik opgestapt (wonder dat het nog lukte). Ik ben wel vier keer afgestapt voor boomstammen op de grond, omdat ik zijn hart nog voelde kloppen in zijn hals en hij niet meer met vier benen aan de grond kwam. Maar buiten dat ging het best goed! Hij vond het eerder leuk spannend dan vervelend spannend. Het leek in elk geval niet op de totaal mislukte buitenrit. Toen was hij zwaar gefrustreerd aan het happen en liep het zweet er in straaltjes af. Daar was nu echt geen sprake van. Het meest rustige stukje heb ik gefilmd, maar niet te lang, omdat het toch nog niet helemaal verantwoord was om met één hand te rijden. Hij vond het spannend, maar stiekem ook heel leuk. Ik was zo trots! Kwam niet eens meer uit mijn woorden. :P

(Ik heb het stuk met “Bosrit… Je bosrit! Ik bedoel: je eerste bosri.. HMPFH… Ho…” er maar afgeknipt. _O- Ik kwam niet meer uit mijn woorden en Frum werd wat te spectaculair.)

De terugweg deden we wel onder het zadel, maar dat was misschien een beetje overmoedig van mij met bodyprotector. :Y) We hebben in totaal wel 12 mensen de stuipen op het lijf gejaagd, die ik steeds mijn excuses aan moest bieden. Volgende keer maar gewoon weer lopend heen en lopend terug, alleen in het bos erop.

Frum is zo autistisch dat hij het heerlijk vindt om altijd dressuur te rijden in dezelfde bak. Liever geen gekkigheid. Hij wordt er nooit flauw van. Toch kan ik het zelf moeilijk accepteren. Ik rijd veel in het bos en ik vind afwisseling noodzakelijk voor de paarden. Frum was de enige die nog nooit in het bos was geweest. Ik had hem thuis wel wat vrij laten springen, maar dat is het dan ook niet helemaal. Inmiddels is het bos te nat om er nog te kunnen rijden (wat een water!!!), maar ik hoop dit wel vaker met hem te kunnen doen.

Gisteravond schoot hij weer 4 rondjes in een spastische galop door de stal voordat ik de singel vast kreeg. Naweeën van de bosrit… Hij wist niet meer wat hij kon verwachten met rijden. Toen we afsloegen naar de bak, slaakte hij een zucht van verlichting. :(:) Helaas kon hij niet meer halthouden, daarvoor had hij teveel spanning, maar verder was hij gewoon ‘ouderwets druk’. Was het over het randje geweest, dan had hij constant op twee benen gestaan. Na de meest mislukte buitenritpoging was hij wel een aantal weken van slag.

Dus heel blij met mijn oranje (geschoren: gele) monster.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 09-01-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:38

*\o/* *\o/* *\o/*

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:44

ziet er heel goed uit. Als je hem zo in de bak ziet lopen zou je niet denken dat dit een probleempaard is. Geweldig wat je doet en zoals het gaat. Dank voor de altijd weer boeiende updates!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:22

Ik vind jullie zo geweldig samen echt heerlijk om te zien wat jullie samen kunnen. Wat een overwinning Frums eerste bosrit en het dan zo goed doen *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* , hopelijk volgen er nog veel meer fijne ritten voor jullie.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:00

Super, gaat steeds een stukje beter met jullie. Hij heeft steeds meer vertrouwen in jouw/

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:16

Wordt altijd zo blij van je verhaaltjes over het frum monster, arme passanten de stuipen op het lijf jagen,
Wel heel erg blij dat hij de verandering zo oppakte, weer iets waarvan je nooit verwacht had dat het zou gaan gebeuren beleefd.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:20

wat een mooi en leuk verslag weer, en wat een stap vooruit om zo maar een bosritje te maken.
Hoe gaat het met je rug TS.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:33

Super leuk en wat boft Frum met zo'n baasje zeg!
Het blijft mooi hoe jullie elke keer mijlpalen bereiken waarvan je verwacht had ze nooit te kunnen bereiken samen!

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:51

Ben al een hele tijd een stille meelezer en volg de hele tijd je updates. Fantastisch wat jij allemaal met frummel hebt bereikt, ik geniet van jou verhalen en ik kan niet meer zeggen dan dat je een geweldige eigenaresse bent. In mijn ogen echt een uit duizenden, een engel, Frum had het niet beter kunnen treffen. _/-\o_

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:54

nnicolex schreef:
Ben al een hele tijd een stille meelezer en volg de hele tijd je updates. Fantastisch wat jij allemaal met frummel hebt bereikt, ik geniet van jou verhalen en ik kan niet meer zeggen dan dat je een geweldige eigenaresse bent. In mijn ogen echt een uit duizenden, een engel, Frum had het niet beter kunnen treffen. _/-\o_

Precies dit dus! _/-\o_

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:41

Wat een fijne update! :D Ik kan me eigenlijk best voorstellen dat hij het bos ook leuk gaat vinden, als het dat ik normaal wordt en hij het kent.