Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:42

Voor het buitenrijden van mijn instructrice/mental coach geleerd: kijkt niet te ver vooruit, want dan ziet men allemaal obstakels en enge dingen. Zag ik bij het einde van de weg een tractor indraaien, riep ik al "o oliebol!" en wou mijn paard aan de kant zetten.
Ik ben dus verkeersmak gemaakt door mijn instructrice. Mijn paard was het al. Nu gat het goed, maar somtijds laat er toch weer zo een onzeker stemmetje zich horen: wat als? Nou, dan ga ik zingen (mijn repertoire is niet zo groot), en denk aan de leuke buitenritten dat ik nog ga maken. Bijv. een trektocht te paard door Mongolië. En zo passeren wij (voor mij alle enge objecten) zonder enige natte oksels.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:00

Ik denk dat ik ook maar eens mijn instructrice in ga schakelen. Misschien eens samen een klein stukje naar buiten en zij voorop. Daar zouden we niet eens veel voor hoeven te regelen (ze staat bij ons op stal). En dan zegt nu meteen de angsthaas in me: laat het eerst een van de dochters doen. :+

bethje31

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:08

Goede tip van je instructeur renatemh! Zal eraan denken. Ik zit al zelfs over het weer te piekeren. Aanstaande zaterdag wordt het een stuk frisser...oh jee gaat mijn paard ook een stuk frisser zijn? Ik denk al twee dagen vooruit zelfs. Echt achterlijk.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:22

@ renatemh; dat heb ik dus ook. Zie al apen en beren en alle scenario's al voor me terwijl er nog niks aan de hand is :n

Ik heb dat ook altijd! Als ik eens lekker wil rijden in de bak is ineens iedereen er. Nu heb ik al 6 wkn niet grerden door mn gebroken arm, en nu is er noooit een kip! Vind dat zo stom!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:25

Kan ik me ook nog 'aanmelden'? haha.
Ik vind springen al mijn hele leven dood eng.. terwijl ik met mijn pony van 1.33, 1m sprong. dus dat snap ik echt niet van mezelf. maar heeft iemand tips om het springen minder eng te maken? :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:31

Romanoff, vind je het niet juist fijner dan als er meerdere mensen in de bak zijn? Ik zou dat dan juist weer prettiger vinden.

Ik heb dat ook....zie ik een vrachtwagen aan het einde van de straat, denk ik meet "oh darnit"....maak ik me al zorgen "wat als...." en zie vervolgens dat die vrachtwagen afslaat en helemaal niet mijn kant op komt maar heb ik wel Cos 'verstresst"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:37

Ik rijd ook het liefste alleen in de bak, maar wel liever buiten met anderen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:52

loveulla94 schreef:
Ik vind springen al mijn hele leven dood eng.. terwijl ik met mijn pony van 1.33, 1m sprong. dus dat snap ik echt niet van mezelf. maar heeft iemand tips om het springen minder eng te maken? :D

als je op een ervaren springer rijd probeer er op te vertrouwen dat hij je er wel overheen helpt, hij kent het hij weet precies wanneer hij moet afzetten en goed moet landen en hoe hoog hij moet springen haha, zo heb ik het ook weer opgepakt het paard waar ik op reed was zo vertrouwd met springen dat je vanzelf weer in je eigen comfort zone ging zitten laat maar zeggen, en uiteindelijk kun je ook werken aan je(spring )houding maar dat is uiteindelijk eerst moet je leren loslaten dat het eng of spannend is en dat het een routine word voor je! (p.s. ben het paard eeuwig dankbaar omdat ik mijn passie weer terug heb gekregen dankzij hem en hij gaf me het gevoel dat ik mezelf had overtroffen wat me ook weer zelfvertrouwen gaf!)

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:09

Ik heb ook veel aan zingen, ademhalingsoefeningen (m.a.w gewoon blijven ademen, want ik hou graag als t spannend wordt mijn adem in...) en terugdenken aan succesmomenten ipv minder goede momenten. En met die ademhalingsoefeningen kan ik dan weer mooi hulpen op gewicht oefenen. Hierdoor had mijn merrietje snel door dat diep uitademen een overgang terug was... hihi slimme tante.

Dit positief denken is dan weer goed voor de rest van je hersenpan, en gaat de rest van je lichaam dat ook geloven.
Nu ik deze dame beter leer kennen merk ik ook waar ze wel en niet op reageert, dat scheelt en probeer dan niet te veel na te denken "wat als" want dan gebeurt t zeker. Ik betrap mezelf ook wel eens op vooruit doem-denken hoor, maar dan spreek ik mezelf weer toe en probeer terug te gaan naar het hier en nu. (lastig hoor 8-) )
Met je instructeur naar buiten is goed idee! kan deze je coachen, je weet dat je reisgenoot zijn paard onder controle heeft en daardoor weer een zorg minder. Begin idd met klein stukje uitstappen ofzo... klein beginnen en beloon jezelf daarna...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:15

nathalie2302 schreef:
Romanoff, vind je het niet juist fijner dan als er meerdere mensen in de bak zijn? Ik zou dat dan juist weer prettiger vinden.

Ja 1 iemand erbij in de bak vind ik prima.
Maar laaste paar keren stonden 1 te longeren (die dat overgens ook nog eens niet kan, beest schoot er steeds vandoor en maffe sprongen) En eigenlijk mag dit niet eens, tenzij overleg met de mensen die aan het rijden zijn die daar geen problemen mee hebben. en toen kwam er nog 1tje bij inrijden.
Dus die longeert neemt zowat de helft van de binnenbak in, en moet je met zn 2en rijden op een volte.. Niet fijn.

Nouja mijn jonkie is gewoon heel snel afgeleid, vind alles erg intressant. Als een ander paard raar doet denkt ie van mij; Whie dat is leuk! En gaat ie zich enorm groot maken, opblazen en staart erop.
Dus prima als iemand erbij komt, maar dan graag wel een rustig paard :j. Of een persoon die zn paard wel onder controle kan houden.

Met zn 3en in de bak vind ik gewoon vrij lastig omdat ze dan zo om je heen rijden, en mijntes vind het dus absoluut niet fijn als hij dus tegen de bakrand rijd en er dus 1 langs hem komt, dan duikt ie zowat in elkaar of gaat ie bokken.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:59

Romanoff schreef:
@ renatemh; dat heb ik dus ook. Zie al apen en beren en alle scenario's al voor me terwijl er nog niks aan de hand is :n

Ik heb dat ook altijd! Als ik eens lekker wil rijden in de bak is ineens iedereen er. Nu heb ik al 6 wkn niet grerden door mn gebroken arm, en nu is er noooit een kip! Vind dat zo stom!

Wat ook stom is, qua vooruitdenken: als het een stukje goed & lekker & ontspannen gaat, schiet ik dáárvan in de stress ("oh oliebol, het gaat goed, dan gaat het dus zo mis!"). Zo stom!

En idd. op álles letten en 10 stappen vooruit denken op wat er werkelijk gebeurd. Voor het rijden: oh er ligt een waterslang over het pad, zal ze vast van schrikken... Er stonden gisteren schapen in het randje gras aan de overkant vande bak, hopelijk staan ze er nu niet meer want daar schrikt ze vast van... Tijdens het rijden: oh er staan kinderen bij het springkussen in de tuin van de buren, als die erop gaan zal ze er vast van schrikken... Oh er komt een auto met oplegger langs de bak, zal ze vast... blablabla En de afgelopen dagen dóet ze niet eens wat! Maar ja, zoals iemand anders al zei: ik ben dan alweer de stress aan het veroorzaken zonder dat er aanleiding voor is.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:02

Romanoff schreef:
Met zn 3en in de bak vind ik gewoon vrij lastig omdat ze dan zo om je heen rijden, en mijntes vind het dus absoluut niet fijn als hij dus tegen de bakrand rijd en er dus 1 langs hem komt, dan duikt ie zowat in elkaar of gaat ie bokken.

Mijn merrie denkt nog geregeld dat ze 2 mtr. breed is en dat ze dus andere paarden in de bak, vooral tegenliggers, absoluut niet kan passeren. Al helemaal niet als zij aan de buitenkant zit (tegen de bakrand) en een ander paard aan de binnenkant passeert. Ze is met mijn bijrijder een paar weken terug letterlijk op d'r kont gaan zitten toen iemand anders op de andere hand passeerde. :(

Ze heeft het trouwens ook bij een iets smallere deur o.i.d. waar ze doorheen moet, denkt ze ook dat ze niet past. Gekke griet. Toen ik haar nét had, had ze het zelfs bij het ingaan van de stal, nam ze een soort mini-sprint de stal in. Dat is er nu met rust wel helemaal uit. Maar dat passeren in de bak... niet handig.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:17

nee ind dat passeren is niet fijn..

Ik sla dan dus vaak af naar de binnenhoefslag en gil dan, RUILEN VAN HOEFSLAG :P
De meesten waar ik mee rijd, weten dat ook wel. En als ze me wel passeren en ik rijd op de hoefslag nemen hun wel flinke afstand omdat ze weten dat mijntes dat nogal eng vind. Dat is dan wel weer erg aardig!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:30

Ik hou er niet van om met grote paarden te lopen :)
Ik doe het wel, maar ik stres hem altijd van te voren al als ik weet dat ik ze binnen moet zetten,
Ik kan daar niet mee overweg, de hele tijd denk ik
Niet schrikken,
Niet rennen,
Niet raar doen,
Niet op mij springen
En het is zooo vervelend..
En het ergste is nog... Ze doen echt geen stap verkeerd :$

En als ze dan iets doen bijv, wegrennen ofzo, ben ik harstikke streng en ben ik de baas :)
Nee geef mijn maar een lief klein schattig ponytje,
Ik heb het trouwens ook als ik op een groot paard zit hoor...
dan dénk ik waaar is me kleine ventje!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:32

Wil je een shetlandpony lenen :D

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:09

Hihi me b-pony vind ik klein zat :P
Maar een shetje komt er wel weer bij hoor haha

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:17

Boompje1985 schreef:
loveulla94 schreef:

als je op een ervaren springer rijd probeer er op te vertrouwen dat hij je er wel overheen helpt, hij kent het hij weet precies wanneer hij moet afzetten en goed moet landen en hoe hoog hij moet springen haha, zo heb ik het ook weer opgepakt het paard waar ik op reed was zo vertrouwd met springen dat je vanzelf weer in je eigen comfort zone ging zitten laat maar zeggen, en uiteindelijk kun je ook werken aan je(spring )houding maar dat is uiteindelijk eerst moet je leren loslaten dat het eng of spannend is en dat het een routine word voor je! (p.s. ben het paard eeuwig dankbaar omdat ik mijn passie weer terug heb gekregen dankzij hem en hij gaf me het gevoel dat ik mezelf had overtroffen wat me ook weer zelfvertrouwen gaf!)

Bedankt voor je advies! :D Maar waar haal ik een ervaren springer vandaan! Mn fries heeft volgens mij nog nooit onder de man gesprongen en als ze los springt, springt ze er Súper hoog overheen.. en mijn lieve ulla heb ik zelf ingereden en doorgereden én haar eerste sprongetje gemaakt! ze is heeel braaf en doet het super. wordt niet heet oid. maar na 60 cm...dan durf ik gewoon niet meer :o

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:29

renatemh schreef:
Voor het buitenrijden van mijn instructrice/mental coach geleerd: kijkt niet te ver vooruit, want dan ziet men allemaal obstakels en enge dingen. Zag ik bij het einde van de weg een tractor indraaien, riep ik al "o oliebol!" en wou mijn paard aan de kant zetten.
Ik ben dus verkeersmak gemaakt door mijn instructrice. Mijn paard was het al. Nu gat het goed, maar somtijds laat er toch weer zo een onzeker stemmetje zich horen: wat als? Nou, dan ga ik zingen (mijn repertoire is niet zo groot), en denk aan de leuke buitenritten dat ik nog ga maken. Bijv. een trektocht te paard door Mongolië. En zo passeren wij (voor mij alle enge objecten) zonder enige natte oksels.

Ik doe dus precies hetzelfde, maar dan in de bak (paard is namelijk NIET verkeersmak buiten, alleen in de bak). Elke keer als ik een vliegtuig, een helikopter, een scheurende/crossende auto of motor hoor, een sirene, dan gaat mijn adrenaline omhoog en krijg ik echt hartkloppingen en blijf ik maar nadenken 'wat als'. Vreselijk. Dan probeer ik door mijn neus in te ademen en door mijn mond uit, maar het is en blijft lastig...

Paard schrok ook een aantal keer van de mesthoop (die er altijd al gelegen heeft.. maar oké) en daardoor was ik weer wat angstiger geworden. Maar vandaag heb ik weer lekker gereden, ook weer gewoon gegaloppeerd (terwijl ik dus best wel nerveus was af en toe).
Hier heb ik ook een filmpje van :D http://www.youtube.com/watch?v=j3cbwU6hhBI

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:46

Hoi Kaniche, jammer dat ze niet verkeersmak is buiten. Lijkt me heerlijk in westernstijl naar buiten! Is westernzadel toch? Kon het niet helemaal goed zien. Moet zeggen dat ze er erg relaxed uitziet.
Enige manier is om jonge paarden meteen mee te nemen in de groep..zo doen ze het bij mij op de manege. Het is namelijk wel echt wonderbaarlijk waar paarden aan kunnen wennen , heb ik me altijd over verbaast op deze manege. Sommige paarden zijn bijna politiepaarden..die gaan ook rustig in het donker naar buiten hoor...alleen _/-\o_
Ik niet hoor trouwens...morgen moet mijn puberfries weer aan de leiding...weer twee paarden begeleiden die niet veel buiten zijn geweest. Ben benieuwd. Moet zeggen die leidersrol is wel leuk hoor...voor de verandering..

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:10

@Bethje; Leuk toch! Veel plezier!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:37

ongelooflijk eigenlijk hoe dat werkt he? Kaniche als ik zo jouw filmpje zie dan denk je toch meteen "wat een heerlijk relaxed paard" (en dat zeggen mensen mij ook altijd over mijn pony) en dan toch...toch die angst...hoe maf is dat!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:29

He Nathalie, sorry kon het niet laten maar wat heb jij een leuke paarden! Vooral die witte shetlander. Die foto met die drie paardjes en die witte in wintervacht met dat schattige meisje. Te leuk!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:39

PC is zooooooooooo cool!
Naaaath! Wanneer hebbie een weekenddag vrij? :D kom ik met Keet die kant op, gaan we rondje wandelen in het bos :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:38

Lang niks gehoord van mij maar wil dit toch even melden dit is mijn eerste ritje buiten weer geweest nadat ik hem een paar weken geleden niet meer kon houden.

Oehh ik heb net heerlijk gereden! Eerst in de bak, dat ging echt super. Toen kwam er een fjordje langs en toen dacht ik.. Ja, buitenrijden, lekker.. Zal ik?
Toch mijn angst maar overwonnen en hup naar buiten. :D Ging super goed! Heb maar een klein rondje gedaan omdat hij natuurlijk al in de bak gereden had, dus lekker buiten uitgedraafd en gestapt. Zembla was super lief lekker relaxt drafje echt heerlijk! :))
Toen terug naar huis, dacht yes geen tractors tegengekomen. En wat denk je? Juist ja daar kwam de tractor. :') Ik op een landje staan en die tractor kwam best dichtbij maar Zem deed helemaal niks! *\o/* *\o/* Alleen kijken en poepen dan. :+
Toen verder naar huis lopen, ging derest helemaal uit dr dak omdat ze naar binnen mochten. Wat denk je dat Zem doet? Helemaal NIKS. :) Hij stond ernaar te kijken van wat zijn jullie gekken nu aan het doen. :') En dat terwijl ze in volle galop op hem af kwamen en weer van hem af renden. :P Maffe beesten.

Al met al een super ritje!

Afbeelding
Afbeelding

En nog twee foto's :))

(dit was van donderdag. :) )

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:41

bethje31 schreef:
MarjaG schreef:
buiten rijden.... hellepie. Ik vind mezelf al een hele stoere als ik alleen op en neer naar de weg stap (langs de hockeyvelden). Kan iemand mij uitleggen waarom ik op vakantie op volslagen onbekende paarden wel met een groep mee ga zonder spanning en thuis zo'n angsthaas ben? Macho zal niet bokken of steigeren maar toch ben ik bang.... Ik snap mezelf niet in dat opzicht.

Ik denk ten eerste omdat je de omgeving niet kent dus je kunt je nergens over zorgen gaan maken
En ten tweede je kent die paarden ook niet dus daar kun je je ook geen zorgen over maken.
En als jij je niet zorgen maakt dan je paard ook niet!
Ik heb hetzelfde hoor. Op vakantie in Spanje ga ik overal op zitten, zonder zorgen..

hallo, ik meld me ook maar.
Zo herkenbaar dit.... In het buitenland kruip ik op zo een wildvreemd paard en galoppeer ik zo de berg op. Met mijn leasetinker thuis kon ik dan zo ontzettend zitten te miepen..Omdat mijn paardje een keer geschrokken was van een koe, zag ik de koe eerder dan mijn paard. Oei, wat was ik bang van koeien geworden :+

Ik sta nu op het punt zelf een tinker aan te schaffen. Mijn dochtertje van 9 kan er echt alles mee. Het dier is cool en volgens mij behoorlijk bomproof. Ik kan nu nog niet rijden door mijn hernia.
Dus is de keuze nu ook lastig. Gaat dit het beestje worden waarmee ik echt ontspannen mee kan gaan buitenrijden ?