Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:38

blensink schreef:
merrieveulen wat vervelend dat je paard toch iets van irritatie had met de nieuwe ijzers hopelijk is het ondertussen weer goed. :(:)

maikeltje fijn dat je er weer bent en tuurlijk leven we met je mee. :(:)
Je weet mocht je het nodig hebben mijn pb staat open, heel veel sterkte vrouw!
Het is bijna niet voor te stellen dat jouw kanjer Vic er ook niet meer is. |(
Ik weet wel zeker dat je het goede moment hebt uitgezocht, te horen aan de temperaturen op het moment in Nederland.
Hier blijkt maar weer dat je de juiste maar moeilijke beslissing op tijd hebt genomen, je bent een topper :j

elliecuijk tuurlijk mag je weer mee komen praten!
Jammer dat je met slecht nieuws komt over Ruana. ;(
Had liever een beter bericht gehad, ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je hulp kunt vinden ivm met haar rug.
Misschien zijn de spieren nog niet helemaal aangesterkt en is er nog hoop.
Ze is nog erg jong en heeft al een veulen gehad.
De arme. :(:)
Is met het veulen wel alles goed?
Ik hoop het.

lonniejj super te horen dat jouw paard geweldig gaat op het moment. *\o/* *\o/*
Enne nee ik wil haar niet bij jou is ze in zeer goede handen, jullie zijn gemaakt voor elkaar. :+:

Aah, bedankt voor die lieve woorden, hihi! :D

esje01

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:58

Bah het sneeuwt!
Nu maar hopen dat onze zorgenkindjes deze periode goed door komen. De zooltjes werken goed! het lijkt wel of ie aan zijn ???jeugd is begonnen.
Voor de hond helaas nog altijd geen nieuw thuis gevonden, na enkele dagen op het nieuwe adres te zijn geweest ging het mis. Dus nu weer hier en in de buitenkennel, goed opletten dat dog en bull niet gelijktijdig loslopen op het erf, dat gaat nu nog goed.
In ieder geval wel weer begonnen met gehoorzaamheidstraining op de club met de dog. trainer vond haar ook erg verandert, gaf aan dat we haar misschien moesten laten sterilliseren.
Succes allemaal, handschoenen aan, muts op en we trotseren de kou.
Grtz esje

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:05

sneeuw? nee toch?
aan het luchtje te zien komt het er hier ook aan.

fijn dat de zooltjes werken.
wel jammer van de hond,wat ging er mis? weer agressie naar andere honden?

met bob gaat het nog steeds erg goed.
van de week kwam er iemand langs met de mededeling dat bob een enorm sterk paard is.
ze weet hoe ziek hij is en ze ziet hem in het voorbij gaan vaak springen en spelen.
dat heeft ze goed gezien,het is een macho. <3

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:24

Agressie naar de andere hond (reu) maar ook naar de nieuwe baas, ze luisterde totaal niet en liet zich ook niet corrigeren.
genieten he als je paard zo'n plezier heeft. Hier in de kudde is het eigenlijk op vaste tijden speelkwartier, de grootste aanstichter een shetlander, die een van de dartmoors opbutst en dan hoppa tikkertje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:12

hihi mij deert de kou niet, ik kan er sowieso goed tegen maar heb ook handschoenen met batterij-unitjes op de pols, en met heuse verwarming erin! echt superfijn als het echt te gek wordt hoor! heb ze tot dusver echter nog niet nodig gehad.

Vwb Ruana, heb je foto's/ filmpjes van haar? door de benen zakken komt idd vaak voort uit blokkades, denk ook zenuwbeknellingen en dergelijke. dit kan uiteraard veroorzaakt zijn/ worden door de vroege dracht. m.i. sowieso zaak om een goede fysio/ osteopaat te laten komen voor haar, aangezien een dracht altijd het nodige vergt van een merrie en deze het dus al binnen 3,5 maand niet meer trok...

over het geheel klinkt ze niet erg gezond, waar heb je haar vandaan? de mok is sowieso teken van verminderder weerstand maar kan op veel meer dingen duiden, mok van binnenuit kan heel veel oorzaken hebben en vaak is het lastig om erachter te komen wat de werkelijke oorzaak is. denk bijv. aan een overmaat van bepaalde voedingsstoffen, maar ook bijvoorbeeld leverschade. in ieder geval is het een teken dat er in het lijf een bepaalde onbalans zit, en die moet hersteld worden. pas dan kan het zelfgenezend vermogen van het lichaam naar behoren werken.

hoe is het paard psychisch? is ze in balans/ evenwichtig in haar doen en laten, is ze kalm?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 19:25

elliecuijk ik bedoelde eigenlijk ook voor te rijden misschien moet de rug gewoon nog aangesterkt worden.

lonniejj geen dank en ik meen het echt!! :j

esje01 wat erg dat je nog geen nieuw huisje voor je hond hebt gevonden. :(:)
Oeh agressie naar de nieuwe baas is moeilijk ben bang dat je inderdaad een heel groot probleem heb met deze jongen.
Toch blijf ik meeduimen en hoop dat je snel een goed plaatsje voor hem vind.
Fijn dat de zooltjes goed werken. *\o/*

merrieveulen handschoenen met verwarming daar heb ik nou nog nooit van gehoord maar het lijkt me wel lekker inderdaad. :D

Super Mariska dat jouw Bob het ook goed doet op het moment, altijd leuk goed nieuws!!

Ik hoop dat de zorgenkindjes hier niet al te veel last hebben van de kou die nu over Nederland trekt.
Geef ze allemaal maar een dikke knuffel van me :*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:06

Hier ook een sneeuwlaagje. Isabella staat op schoenen nu.
Mede ook wel voor de voorspelde aankomende harde bodem.
Hopelijk duurt het allemaal niet al te lang, vanwege gevaar voor drukplekken (bij hoefballen), maar dat zien we dan wel weer.
Vooralsnog werkt dit ...
ze zag wel een sneeuwkabouter vandaag en die liet zich overduidelijk alleen aan zwarte shetlanders zien, niet aan bonte.
Isa was aan blazen, vreselijk alert en vergat af en toe dat ze hooi stond te eten ... zo stond ze 5 minuten te starten, dan hap hooi nemen, 2x kauwen en weer 5 minuten staren ... kauwen, blazen, staren ... haha ... geen idee ... sneeuwkabouter dus :D

Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:09

de verschrikkelijke sneeuwman is ook wel en hoor. :+

zag net het weerbericht.
ze verwachten komend weekend weer hogere tempraturen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:25

@ merrieveulen:Helaas heb ik geen filmpje.Ik zit ook op het forum bij de liefhebbers van gesokte vrienden en daar vroeg iemand ook er al naar.Ik heb geen beschikking over een camera helaas.we gaan nu contact op nemen met iemand die mobiele rontgen heeft.als die in de buurt zit kan die ook even langs vianen.zo hoef ik niet naar een kliniek(heb zelf geen trailer).dus ik ben bezig achter het probleem te komen.zo wandelen aan de hand is geen probleem ,mw kan uren meewandelen en nog niet moe zijn.die geniet juist van alle aandacht.
die 3,5 maand had overigens niks te maken met dit probleem.ruana was letterlijk leeggezogen zowat,en had niet veel meer bij te zetten.bovendien was het veulen zo druk dat ruana zelf t een beetje zat was.die snapte ook niet bepaald dat dat drukke ding bij haar hoorde.ze accepteerde het,maar daar was ook alles mee gezegd.ruana is zelf een best wel rustig paard,behalve als ze mag werken(en dat wil ze).
Ik heb ruana bij een tinkerfokker vandaan en daar heeft ze de mok waarschijnlijk al gehad.alleen hier aangekomen kwam dat pas na een paar weken ter openbaring.ruana werdt verkocht omdat de man wilde minderen met paarden.de vader van het veulen en daar de moeder van hebben er ook gestaan,maar die heb ik niet meer kunnen vinden.
kwa gedrag is ze in mijn ogen niet veranderd.even vriendelijk en lomp als altijd(heeft gewoon niet door dat ze breed is),ze is wel wat voorwaartser,maar dat zal wel komen omdat ze nu niet meer dragend is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:29

Whahhahh die Isa ik zie het helemaal voor me :') .
Het zien van een sneeuwkabouter is ook wel ontzettend raar, baasje.
Wat een leuke foto <3
Super dat schoenen werken en volgende week weer hogere temperaturen bij jullie

elliecuijk ben benieuwd wat daar uit komt.
Ik hoop dat het niets ernstigs is. :(:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:26

ik ook, inderdaad!
wat ik bedoel met dat ze na 3,5 maand zogen 'leeg' is, ook een teken kan zijn van zwakte/ slechte weerstand, noem het maar. normaal gesproken moet een gezonde merrie een veulen zeker wel tot het een maand of 6 is gewoon aankunnen.
ik ben dan ook erg benieuwd waar het probleem vandaan blijkt te komen. heb je enig idee van de levensomstandigheden bij de fokker, tot welke leeftijd ze bij de moeder heeft gelopen etc? het kan namelijk heel goed zijn dat ze als jonkie bijvoorbeeld een keer is gevallen oid, en dat daarbij een zenuw bekneld is geraakt bijvoorbeeld. als dat niet behandeld wordt en het lichaam 'repareert' het zelf niet, zijn de klachten die je beschrijft inderdaad mogelijk. ik zou de DA ook gelijk even vragen of het zinvol is om een drainagekuur te doen ivm de mok. als ze te hoogwaardig of kwalitatief slecht (vervuild) voer heeft gehad ooit kan dat ook een behoorlijke nasleep hebben (denk lever/ nieren).

@ Isa haha geniaal! de mijne hadden dat vorige week, een heel eind verderop waren mensen met zoeklichten bezig, één of ander feest ofzo maar vanuit mijn ponywei kon je de stralen de lucht in zien gaan. ponies wisten toch bij God niet wat ze ervan moesten denken en gingen dus maar staren en dergelijke activiteiten. volgens mij dachten ze dat de aliens geland waren ofzo...

mijn beestjes bevalt het koude weer op zich wel, ben wel blij met Zneddies leren zooltjes nu, dat dan weer wel. voor de rest maakt het niet zoveel uit, ik trek ze een dikkere deken aan en voer meer ruwvoer.
vwb het koude weer verder, vooralsnog heb ik nog geen voorspellingen gezien die weer hogere temperaturen aankondigen helaas... voordeel is dan weer dat alle ongedierte nog even kan doodvriezen, dat was dit jaar nog niet gebeurd.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:19

@merrieveulen:ruana komt niet bij de fokker vandaan waar ik haar gekocht heb.ze is elders geboren bij een andere fokker en daar heb ik zo nu en dan contact mee.daar is alles ok gegaan.ze is op een gegeven moment verkocht naar die fokker omdat hij er een goede prijs voor bood.
bij de man waar ik ruana gekocht heb,zag het er best netjes uit allemaal(tenmiste de stallen)ze stond daar voornamelijk buiten jong te wezen.als ik iets later was komen kijken was ze naar een trainingsstal gegaan om haar in te laten rijden.ze zou immers 3 worden.Maar ik denk dat ze toch daar de mok moet hebben gekregen.de man kwam haar brengen en vertelde wel heel nadrukkelijk dat ze de enting voor mok(kom zo ff niet op de naam)binnekort moest hebben en de hoefsmid zou een week later pas gekomen bij hem,dus ruana kon net niet meer meegenomen worden ..
achteraf heb ik wel m'n twijfels bij die man.de fokker van ruana heeft me verteld dat die man het idd allemaal goed voor heeft met zijn paarden,maar het nu allemaal niet meer zo goed aankan en daarom gaat minderen(werd me ook verteld bij verkoop).
t is dat de stalhouder vermoedens kreeg van dracht maar anders had ze helemaal geen merriebrok gekregen voor de bevalling.(t is een heel verhaal ,kun je opzoeken als je zoekt op mijn naam,heb er een topic over gemaakt).
Ruana had het in ieder geval op haar oude plekkie stukken slechter gehad als nu(kwa bevalling en nazorg ).hier wordt er altijd op ze gelet.
kwa voer weet ik niet wat ze gehad heeft bij de vorige plek,maar dat kan ik ook niet meer vragen(ik wil ook geen contact meer met die man)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:14

hmmm aha OK... eigenlijk niet echt iets bekend dus, alleen dat ze waarschijnlijk wel eea tekort is gekomen. jammer is dat dan he. wat ik ook zo apart vind is dat zo'n beestje dus drachtig is en de verkoper dat blijkbaar niet eens weet... en dat op nog niet eens driejarige leeftijd...
vind ik in ieder geval niet erg spreken van zorgzaam met je dieren omgaan maar goed, daarover verschillen de meningen natuurlijk sowieso. ik heb zelf jarenlang tussen de broodfokkers en handelaren rondgelopen en weet zodoende wel eea van de normen en waarden vwb paarden binnen dat wereldje...

voorbeeldje: het uittrekken van de twee melk-voortanden bij tweejarigen zodat potentiële kopers zouden denken dat het een driejarige betrof... dat soort praktijken.

ik ga je topic even opzoeken.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:41

dat vindt ik verschrikkelijk als broodfokkers dat doen,heb er nog nooit van gehoord.
Ik heb zo mijn bedenkingen bij die man eerlijk gezegd hoor.
ik heb gewoon duidelijk gevraagd aan die man of ze drachtig was(heb een kennis als getuige),nee was het antwoord.hij vertelde niet dat er wel een hengst bij had gestaan.pas toen ik er achter was dat ruana vrijwel zeker dragend was,heb ik hem geconfronteerd met die vraag en pas toen bekende hij dat er wel een hengst had gestaan.Maar het kon gewoon niet dat die ruana had gedekt.hij was immers nog maar 1 en was geruind.jaja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:26

haha nou het is bekend dat sommige paarden met zes(!) maanden al vruchtbaar zijn. een hengst kan na castratie zelfs nog 3 maanden vruchtbaar blijven!
om die reden heb ik mijn Zneddie op vrij jonge leeftijd (+- een jaar) moeten laten castreren. hij besprong Flicka af en toe en ik had geen alternatief als weidemaatje voor hem. zijn balletjes waren nog niet te voelen maar goed toch maar de DA want ik wou écht niet dat Flicka drachtig zou worden. eenmaal platgespoten kwamen er twee mooie knoeperds tevoorschijn, volgens de DA was hij erg royaal ontwikkeld... dus zo zie je maar an he...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:32

vandaag getracht te longeren.Helaas t vriest zo hard dat de bak te hard is.Normaal gesproken wordt er 2 keer per dag de bak rechtgetrokken,maar ik vrees dat dat niet meer gelukt is vanavond.ruana vondt t duidelijk niks,dus ben maar gestopt.balen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:05

de weerberichten laten nu idd niets meer van een dooi zien.
het blijft gewoon kkkkkkkkkoud.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:50

ons mannetje is tijdelijk verhuist en staat nu bij de instructrice op stal, solarium, warm en koud water, binnenbak, pure luxe. hij kan hier thuis echt niet vooruit, 3 cm sneeuw en alles stijfbevroren en het Brabants Kampioenschap komt eraan en dat wil mijn dochter toch wel heel graag met hem meemaken.
Maar toch, het is maar raar om te zien die lege box.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:52

kan me voorstellen esje.je paardenvriend wil je toch in je buurt hebben..

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:00

Ook hier is de vrieskou flink bezig, sneeuw ligt er gelukkig nog niet zo heel veel, maar er ligt wel zo'n verraderlijk laagje dat morgen denk ik flink aangevroren zal zijn.

Romy gaat op verplichte wandelrondjes om haar in beweging te houden, ze heeft de neiging om met koud weer in haar paddock in het hoekje te gaan staan en dan de hele dag staan suffen. zo af en toe eet ze wat, maar loopt dan weer terug naar haar hoekje.
En hoe minder ze loopt, hoe slechter ze wordt. Dus verplichte wandelrondjes voor mevrouw! Ze kunnen nu helaas niet in de wei, die is gruwelijk bevroren en dan lopen ze alles stuk, en Romy kennende, die loopt zichzelf stuk. :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:38

dat was hier ook de bedoeling voor morgen.Maar de weg die naar de stalling leid is glibber de glibber.Niet te doen voor een wandeling en veilig thuis te komen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:20

Pfff het is nu echt koud. de andere ponies kunnen alleen los in de bak, of moeten mee wandelen en de honden uitlaten. ik hoop voor iedereen dat periode onze lievelingen niet te veel (vorst) schade ondervinden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:08

ja echt he? hoe koud willen ze het hebben zeg brr...
ik lees alweer een heleboel maatregelen die genomen worden om deze periode zo goed mogelijk door te komen, de één plant paardmans gewoon op een luxe stal, lijkt me heerlijk hoor als je dat zo kunt doen.( ik pleit al járen voor een warm water spuitplaats bij ons op stal maar helaas is dat tot dusver nog niet gelukt. en de paarden vinden dat zó heerlijk he...)

ik vind het ook zo'n omslag ineens, maar gelukkig waren wij goed voorbereid, haha! de kraan in de grond zit dicht, en da's zo'n 50 cm onder de grond dus die is vooralsnog wel te gebruiken, moet alleen het stuk leiding erboven wel ontdooid worden en dat houdt in met warm water slepen... maar goed dat is maar eens in de zoveel dagen. de eerste dag dat de leidingen dichtzaten ben ik gelijk stukken draad gaan verzetten zodat de groep die gebruik maakte van een automatische drinkbak ook bij de grote drinkbak kan, vanaf de andere kant van de omheining. kon nog nét de paaltjes in de grond krijgen, vorig jaar waren we te laat en hebben we de stukken grond waar de paaltjes moesten komen staan ontdooien met een waterkoker, haha!

de paarden hebben er vooralsnog niet merkbaar last van, alleen het gebrek aan bewegen is inderdaad nogal jammer. ik los het voor een groot deel op door het hooi uit te schudden door de hele wei. de wei van mijn ponies is zo'n 200 á 300 meter lang en dan nog een paddock erbij aan, die van de paarden 4,5 hectare. normaal voeren we op een paar plaatsen met slowfeeders en los opgehangen fijnmazige hooinetten, maar als de grond zo hard en dus moddervrij is, kunnen we het hooi uitstrooien. eventueel los zand is droog genoeg om erdoorheen te vallen, dus ook geen zandkoliek.
door het zo te doen simuleren we graasgedrag alleen dan zonder het uittrekken van de sprieten. het maakt wel dat de paarden superlang bezig zijn, zelfs iets langer nog dan met de slowfeeders, maar vooral dat ze heel veel lopen om het allemaal op te rapen. we zien ze eerst de sporen volgen, dan liggen er hier en daar nog dikkere plukjes bij. die rapen ze op en lopen dan door, de rest van het hooi dus achterlatend. daar komen ze later dan nog weer op terug, en dat gaat dus alsmaar door. uiteindelijk lopen ze elk spoor dus vele keren, en daarna komt dan het zoeken nog.

ik vind het ideaal! wat ik natuurlijk ook wel zie is dat ze niet of nauwelijks rennen op het moment, dat is wel een beetje jammer. maar goed het is niet anders, we houden ze zoveel mogelijk rustig in beweging en dat gaat goed. voorgaande jaren konden we wel goed merken dat ze behoorlijk uitgelaten zijn als het weer gaat dooien en ze de benen weer kunnen strekken.

van gladheid hebben we hier overigens geen last. rijden op vlakke ondergrond is dan ook prima te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:33

Isabella is op dit moment volop aan het verharen.
Komt er echt met plukken tegelijk vanaf ... ik denk dus dat de winterkou niet extreem lang aanhoudt als ik haar mag geloven (ze heeft zich nog nooit vergist ... hoewel Yoob zijn vacht nog vast houdt).

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:03

Ik geloof in Isabella!!!!!!