Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:01

Cassidy schreef:
Maar als jullie groep al collectief vijandigheid uitstraalt, hoe wil je dan dat iemand je open tegenmoet treedt?

Van collectieve vijandigheid was geen sprake, wel van collectieve nieuwsgierigheid en van de mensen die ik ken weet ik zeker dat die net als ik erheen zijn gegaan om te horen wat de man zelf te vertellen had. Daar heb ik dat *****eind voor in de auto gezeten, met goeie moed hoor.
De vijandigheid kwam uit een hele andere hoek, niet die van mij of de mensen waar ik mee was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:42

Dat ik op de clinic kwam wist AdB ook dat er een groot aantal Bokkers tussen zat. Waarom voelde hij zich bij jullie in de verdediging gedwongen en bij ons niet? Omdat hij was gewaarschuwd dat er sceptici zouden komen kijken. Ik heb deze clinic niet meegemaakt, maar ik zou het hem niet kwalijk nemen als hij in de verdediging is gegaan. En juist door deze verdediging is het merendeel van de reacties hier toch negatief getint. Jammer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:50

Dan is het best jammer dat de professionaliteit ontbreekt om gewoon je verhaal te doen, klaar en duidelijk. Als hij 'gewaarschuwd' was en zich daarom opstelde zoals hij deed, dan lijkt het mij duidelijk waar eventuele vijandigheid vandaan komt. Niet van mij in ieder geval.

pieterm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 01:03

ik heb me zonet door de 6blz geworsteld!
Wat mij opvalt is het feit dat een veel mensen vonden dat Antoine op andere dingen lette dan bij een vorige les.

Dit heb ik elke week voor (AdB komt elke week bij ons les geven), maar daar is een goede verklaring voor. De ene week let hij op nageeflijkheid, daar oefen je een hele week op en dat lukt. De volgende week start je de les met een paard die perfekt nageeflijk is, en dan verteld Antoine dat je met de oren in de lucht moet rijden. Allemaal heel erg logisch, hij bekijkt het paard, wat is het grootste probleem? en daarop dan werken!

En met de taal, daar heb ik geen problemen mee hoor!!! Haha!
Zijn er hier nog bokkers die de eerste week van februari op stage gaan bij Antoine? Ik ga in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 01:10

Als je het nodig vindt om te beweren dat "onze groep" alleen maar naar de clinic is gekomen met het doel de heer de Bodt onderuit te halen, tja, dat zegt meer over jou dan over mij waarschijnlijk...

Ik kan het nog wel een keer zeggen maar ik begin in herhaling te vallen: de Bodt is iemand die paarden kan trainen naar het hoogste niveau. Ik bedoel, als je 35 jaar beroepsruiter bent en je hebt o.a. bij Klimke gewerkt dan weet je heus wel waar je mee bezig bent. Daar hoor je mij ook niets over zeggen. Ik heb dus op zich weinig nieuws gehoord gisteren, maar hij gaf zelf ook al aan niet vernieuwend bezig te zijn.

Los gezien van de inhoudelijke kant vind ik de Bodt als trainer van leerlingen, gebaseerd op deze ervaring, niet bijster briljant. Zoiets is wel redelijk persoonlijk denk ik, maar hij kwam didactisch gezien niet zo sterk over. Een ander kan zich er overigens heel goed bij voelen en dit dus met me oneens zijn.

Ik vind het taalprobleem een zwak argument. Ik heb les in het Engels, en Engels is bij zowel mijn trainer als mijzelf niet de moedertaal. Er komt een beetje kunst en vliegwerk bij kijken af en toe, maar mijn trainer is toch altijd in staat om kort en bondig de zaken heel helder aan mij uit te leggen. De "taalbarrière" hoeft dat dus niet in de weg te staan.

Ik heb al eens eerder gezegd dat het systeem zoals Sjef Janssen dat toepast veel en veel meer omvat dan enkel dat diep rijden (en niet laag en diep, overigens!!) sterker nog, het is denk ik van veel minder grote invloed dan enkele andere dingen, zoals het rijden op signaalhulpen. De manier van rechtrichten die de Bodt aanhangt wordt overigens ook door Sjef Janssen gebruikt (en dan nog een beetje doortastender en waarschijnlijk effectiever) In die zin ben ik het dus met je oneens Fitzroy, dat dat systeem niet op alle paarden zou kunnen worden toegepast. Je rijdt niet ieder paard op dezelfde manier rond en diep, maar dat heeft op zich nog weinig met de rest van de dingen te maken, en die kun je volgens mij op elk paard loslaten, al zal het geheid het ene paard wat beter liggen dan het andere.

De kracht zit hem er imo juist in dat je een soort "raamwerk" aangereikt krijgt, wat je kunt invullen naar gelang het soort paard dat je rijdt. En rond en diep rijden bestond ook al voor dat Sjef Janssen er mee aan de gang ging, en ook toen waren er al slofteugels in de handel en mensen die die dingen verkeerd gebruikten, dat is zo'n doodoener... Gaaaap Maar dit is een discussie over de Bodt, niet over het syteem van Sjef Janssen.

Jippie: wat mij opvalt is dat mensen zichzelf vaak, nadat ze dus in de problemen zijn gekomen, verdedigen door te zeggen dat ze toch niet beter wisten. Ik vind dat geen excuus. Ook als je niet de ambitie hebt om Grand Prix te rijden kun je blijven zoeken. Of verschuil je er niet achter en zeg gewoon dat je niet beter wist maar dat je er ook niet naar gezocht hebt omdat je het niet nodig vond. En dat hoeft ook niet zo te zijn, want er zijn (gelukkig!!) nog altijd meer "recreanten" met gezonde paarden dan met slechte... In de rechtspraktijk mag je alleen aanspraak maken op het feit dat je iets niet wist, als je het redelijkerwijs niet kon weten of niet hoefde te weten. Dat vind ik ook van toepassing op dit gegeven.

Astridh: natuurlijk moeten de voorwaarden door je basistraining aanwezig zijn. Je kunt een paard nooit iets laten doen waar hij fysiek niet toe in staat is. En uitstrekken tot boven de horizontale lijn, wat de Bodt gisteren trouwens als ideaal aanhaalde, is maar voor heel weinig paarden weggelegd. Daar heb je een paard à la Mondriaan, Farbenfroh, Beauvalais of Morell voor nodig. Maar je kunt het wel degelijk trainen.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 01:56

pieterm schreef:
Dit heb ik elke week voor (AdB komt elke week bij ons les geven), maar daar is een goede verklaring voor. De ene week let hij op nageeflijkheid, daar oefen je een hele week op en dat lukt. De volgende week start je de les met een paard die perfekt nageeflijk is, en dan verteld Antoine dat je met de oren in de lucht moet rijden. Allemaal heel erg logisch, hij bekijkt het paard, wat is het grootste probleem? en daarop dan werken!

yep... dat had ik ook al geschreven en lijkt me ook vrij logisch.
'het' systeem bestaat ook niet... maar een combinatie van...

Op de één of andere manier wordt er over dit soort berichtjes 'heen' gelezen....

Verder; Zep, ondanks je 'positiviteit' over Antoine, waar je in eerste instantie over schrijft, kom je een beetje op terug, later in het bericht...
Jammer... het wordt dan zo 'dubbel' , bedoel hier verder niks mee Knipoog
maar het wordt zo 'verwarrend' .
Maar ik mag dus concluderen dat, ondanks alles, je toch positief bent?

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:00

Waar kom ik dan terug op mijn aanvankelijke positiviteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:05

De leerlingen van de bodt doen er misschien goed aan om duidelijk aan hem te vertellen waar en wanneer ze het overzicht kwijt zijn, dan lijkt het mij ook bruikbaarder voor het thuiswerk, wat je immers alleen moet doen. Dus of het nou tijdens een les is op een bepaald moment, of als het gaat over de aanpak en het uitgangspunt van de specifieke les, helderheid vragen over een opdracht of mededeling, dit komt de kwaliteit van de les alleen maar ten goede. Het is immers geen schande om verder te vragen. Instructeurs gaan er vaak wel van uit dat de boodschap duidelijk is als ze niks horen en dat kan dus leiden tot verwarring.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:09

Het koste me wat quote-werk, maar vooruit Haha!
heb dus het 'positieve' over hem weggelaten, dat was helder
dan komt de 'maar' oftewel wat het voor mij dan wat 'dubbel' maakt;

Zep"]
Los gezien van de inhoudelijke kant vind ik de Bodt als trainer van leerlingen, gebaseerd op deze ervaring, niet bijster briljant. Zoiets is wel redelijk persoonlijk denk ik, maar hij kwam didactisch gezien niet zo sterk over.
[/quote]

[quote="Zep"]
Ik vind het taalprobleem een zwak argument. Ik heb les in het Engels, en Engels is bij zowel mijn trainer als mijzelf niet de moedertaal.
[/quote]

[quote="Zep schreef:
De manier van rechtrichten die de Bodt aanhangt wordt overigens ook door Sjef Janssen gebruikt (en dan nog een beetje doortastender en waarschijnlijk effectiever

en dan denk ik weer... Verward vindt ze het nu wél of niet positief...
Natuurlijk... sommige dingen kan ik inkomen, sommige dingen vallen mij ook op ... net zo goed...
Maar neemt niet weg dat ik in z'n totaliteit toch kan zeggen er wel positief over ben... punt.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:12

Ik was bezig een heel verhaal te typen maar van dan toch alleen maar in herhaling, dus pak ik het anders aan:

waarom zou ik het per se óf positief, óf negatief moeten vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:14

Het kan nooit alles of niets zijn. Er bestaat geen trainer of ruiter die alles altijd maar even goed doet, dat bestaat niet. Als je goed wilt beoordelen wat een trainer of zijn aanpak voor je kan betekenen, is het een kwestie van minnen en plussen onder elkaar zetten en je conclusie trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:18

Je vraagt je dus af waarom ik niet ofwel volkomen lyrisch ben, ofwel gillend ben weggerend, even kort door de bocht.

Ik ben niet wild van de Bodt als trainer. De redenen daarvoor heb ik nou al tig keer genoemd en die ga ik niet nog een keer noemen. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat een ander er niet tevreden mee kan zijn. Als je dat bent moet je dat vooral wezen, ik raak alleen nog steeds niet overtuigd van wat er nou zo speciaal is aan de Bodt z'n methode. Verward

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:22

Zep schreef:
waarom zou ik het per se óf positief, óf negatief moeten vinden?

tja... je hebt dus duidelijk een 'dubbel' gevoel... ook dat is een gevoel, of 'mening'...

Maakt ook niet uit, hoor...

maar wat Lovely zegt, doe ik in weze ook... 'plussen & minnen' ... en mijn 'gevoel' speelt een grote rol Haha! maar kom dat toch wel uit op een 'positief' of 'negatief' idee erover.. in dat opzicht ben ik dan minder 'dubbel' (denk ik) Schijnheilig

groetjes

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:23

Zep schreef:
Je vraagt je dus af waarom ik niet ofwel volkomen lyrisch ben, ofwel gillend ben weggerend, even kort door de bocht.

Ik ben niet wild van de Bodt als trainer. De redenen daarvoor heb ik nou al tig keer genoemd en die ga ik niet nog een keer noemen. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat een ander er niet tevreden mee kan zijn. Als je dat bent moet je dat vooral wezen, ik raak alleen nog steeds niet overtuigd van wat er nou zo speciaal is aan de Bodt z'n methode. Verward

oke... duidelijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:25

Als je er per se een etiket op wilt plakken dan ben ik "negatief", waarbij dan vooral zijn slechte didactiek de doorslag geeft. Ik vind de "taalbarrière" geen excuus namelijk, dat heb ik dus eerder ook al uitgelegd. Dat leerlingen een proef op video op moeten nemen en terug moeten kijken om de les te snappen zegt in mijn ogen wel genoeg... Lips are sealed

Inhoudelijk gezien is hij een van de velen. En wie van die velen je kiest moet jij weten. (maar ik kan je aan betere adressen helpen voor die 50 of 60 euro!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:26

Ik wil nog even iets zeggen over het taalprobleem. Toen ik gisteren iets niet helemaal goed verstond, heb ik meneer de bodt netjes gevraagd of hij het even kon herhalen omdat ik het niet goed verstaan had. Zonder morren en zonder blikken of blozen herhaalde hij zichzelf, ik denk echt dat hij dat geen enkel punt vindt. Zorg dus dat je goed kunt verstaan wat hij zegt. Tijdens mijn eigen lessen vraag ik zo vaak om het herhalen van een boodschap als ik m niet helemaal heb doorgekregen, dat is echt geen punt hoor.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:30

Zep schreef:
En wie van die velen je kiest moet jij weten. (maar ik kan je aan betere adressen helpen voor die 50 of 60 euro!)

ik lees nu maar over de 'negativiteit' heen, anders komen we er toch niet uit

maar ik ben wel nieuwsgierig of die betere 'adressen' ook voor iedereen toegankelijk zijn?
En niet alleen nieuwsgierig voor mezelf.... rij zelf western Scheve mond maar wel als ik hiermee andere mensen verder kan helpen, dan graag Knipoog

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:40

waarom zou iemand als Rini vd Schaft, of Cor Loeffen, of Diederik Wigmans, of Herman Wientjes, of Bert Rutten of Eddy de Wolff-van Westenrode, of Ton de Kok (en dat zijn er nog maar een paar) niet minder toegankelijk zijn? Dat zijn trainers die imo in hetzelfde rijtje vallen, in dezelfde prijsklasse en die ook hoofdzakelijk aan het trainen zijn. itt tot bijvoorbeeld Sjef janssen die ook erg veel tijd in het begeleiden van Anky en het runnen van zijn stal + al zijn andere projectjes moet steken, of ruiters als Anky of Arjen Teeuwissen of Coby v Baalen die veel tijd in hun eigen training en wedstrijden moeten steken. Maar je kunt ze allemaal bellen en vragen of je les mag komen nemen. Van een heel aantal durf ik ook wel te zeggen dat je kan vragen of je eens gewoon bij de les van een ander mag staan kijken, of je kunt een clinic bezoeken om de kat uit de boom te kijken Knipoog .

In western rijden ben ik echt totaal niet thuis, de enige die ik ken is Riecky Burgmeijer, maar je maakt mij niet wijs dat je die niet zou kunnen bellen om te vragen of je eens een les mag komen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:42

Colinda, die adressen zijn voor iedereen toegankelijk. Heel veel instructeurs, juryleden etc. staan met naam, adres en telefoonnummer op internet, soms op hun eigen site omdat heel veel stallen die tegenwoordig gewoon hebben. De meeste instructeurs besteden ook aandacht aan mensen die nog niet in de top meedraaien. Zo heb ik al hulp gehad van Eddy de Wolff van Westerode, Herman Wientjes bij mijn eigen paard en heb ik ook nog clinics meegemaakt in het publiek van weer anderen.
De rondjes instructie die gegeven worden in Ermelo en Wanroy, daar kun je ook gewoon naartoe, zie voor details de P&S of de site van de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:45

Van de westerntrainers wil ik graag Cris Knol nog eens aan het werk zien, daar heb ik goeie dingen over gehoord. Van de westerners heb ik ook al een aantal trainers van dichtbij meegemaakt en met ze over paardrijden gepraat, Henk van Amstel, Jan van Beerendonk, Dennis Roemer en niet te vergeten Nick Bloemberg.
Die Cris, die wil ik ook nog zien en RIcky Young ook misschien wel.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 02:47

Zep schreef:
In western rijden ben ik echt totaal niet thuis, de enige die ik ken is Riecky Burgmeijer, maar je maakt mij niet wijs dat je die niet zou kunnen bellen om te vragen of je eens een les mag komen nemen.

ja hoor, die kun je ook zo bellen Knipoog

Maar in de dressuur, ben ik al lang uit en weet dus echt niet al die 'bekenden' .
Wilde ze eerst allemaal opschrijven... maar weet jij misschien welke het meest dichtbij onze omgeving zit? Ede, Arnhem e.o.
Dan zal ik eens op zoek gaan naar een tel.nr. en zal dit bij de hand houden..
en wie weet... ga ik zelf ook eens een keer kijken, dressuur is altijd nog mooi om te zien

en anders, Lovely; zoek ik het idd op internet, dankjewel

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 08:51

Alex van Silfhout zit bij jullie om de hoek in Lunteren
Piet Thijssen - Arnhem
Rien vd Schaft - Wenum Wiesel
Deze mensen rijden allemaal op de klassieke manier.

Edward Gal - Harskamp
Nicole Werner - Harskamp
Els Jansen - Harskamp
De laatste 3 rijden vogens het principe van Sjef & Anky.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:06

Boeiend verhaal, en jammer dat ik niet kon komen. Ik vind in dit geval met name het idee van Sjuimpje erg belangrijk (met respect voor de anderen, die hebben het toch uit de 2e hand), zij heeft zelf gereden en kan het beste beoordelen hoe dat voor haar paard heeft gewerkt.
Het beeld wat ik krijg uit alle berichten hier is dat ruiters die zelf al veel ervaring en kennis hebben en goede instructie hem op waarde kunnen en willen schatten met al zijn goede en slechte kanten. Peroonlijk vind ik didactiek erg belangrijk, en met name het kunnen uitleggen en beargumenteren van een benadering. Ik overleg regelmatig met mijn instructeur waarom ik iets (anders) moet doen, en wat het effect daarvan is op mijn paard. Anders doe ik alleen een kunstje na, en ontbreekt het daadwerkelijke begrip.

Maar ik ga zeker ook een keer kijken als hij in de buurt is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:44

Ik heb ADB twee keer aan het werk gezien, vooral de eerste keer vond ik zijn betoog en zijn instructie heel duidelijk en was hij didactisch ook vrij sterk (ben zelf van origine lerares, dus kan dat nog wel beoordelen Knipoog ). De tweede keer vond ik het iets minder duidelijk, maar de resultaten waren wederom weer erg goed. De kwaliteit van de paarden waren bij beide clinics zeer wisselend.

Binnenkort ga ik met mijn niet bepaald makkelijk te rijden merrie zelf een keer bij hem lessen, ik hoop er wat van te leren uiteraard. Ik heb van verschillende mensen op verschillende manieren in verschillende 'systemen' lesgehad en overal wat van opgepikt.

Ik hoop een fijne les bij hem te hebben, maar ga er bij voorbaat niet vanuit dat ik zomaar ineens een compleet ander paard heb. Daarvoor ontbreekt bij mij het talent... Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:49

Toevoeging op Jippie:

Herman Wientjes - Kootwijkerbroek.

Colinda, als je wilt mag je gerust eens bij een les van mij komen kijken.
Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik niet het voorbeeld ben van de Anky/Sjef methode, omdat Herman bij mij toch vooral op andere dingen let (Snel achterbeen) en niet zozeer op LDR.