Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:37

CindyUniek schreef:
ik reageer niet voor niks zo......

er is niet voor niks een leeftijdgrens van 6 jaar voor het Z
(en 5 voor M en 4 voor L)

mijn jaarlinghengst loopt lekker in d wei, wordt tot zijn 3e niks mee gedaan.... hij is baby en dat mag hij ook zijn Knipoog een baby of kleuter doe je toch geen make-up op om er vast aan te wennen?? misschien een beetje raar voorbeeld maar zo zie ik het...

ze hebben vanaf hun 3e no genoeg tijd om te leren en dan zijn ze er (meestal) ook pas aan toe.

das ook echt hetzelfde Knipoog een baby geen make up op Huilen van het lachen
omdat dat niet goed is voor de huid??
en een zadel uuuh.... ja???
maakt gewoon geen hol uit of je dat een keer doet, alleen dat ze aan vreemde dingen boven zich en op zich wennen...

ediT; (ik heb teveel te zeggen)
en diegen die vroeg hoe lang ga ej wandelen met je jaarling; weet niet of je het zo bedoelde maar uuhh
paarden in het wild lopen DE HELE dag... veulens van een paar dagen zelfs al.hoe meer lopen hoe beter!!!
echt paarden worden inderdaad als babys behandeld maar dat zijn ze niet!! en 3 jarigen die vol de sport in gaan en met 11 versleten zijn, dat heb ik ook vaak zat gezien en dat kan ook echt NIET door de beugel... maar wat heeft dat in godsnaam te maken met een zadeltje op je jaarling leggen??

niks Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 06:50

maar veel mensen die daar al mee beginnen,gaan misschien nog wel veel verder.
niet jij specifiek

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:29

VivaLaVida schreef:
ediT; (ik heb teveel te zeggen)
en diegen die vroeg hoe lang ga ej wandelen met je jaarling; weet niet of je het zo bedoelde maar uuhh
paarden in het wild lopen DE HELE dag... veulens van een paar dagen zelfs al.hoe meer lopen hoe beter!!!
echt paarden worden inderdaad als babys behandeld maar dat zijn ze niet!! en 3 jarigen die vol de sport in gaan en met 11 versleten zijn, dat heb ik ook vaak zat gezien en dat kan ook echt NIET door de beugel... maar wat heeft dat in godsnaam te maken met een zadeltje op je jaarling leggen??

niks Haha!

Degene ben Ik. En ik was gewoon nieuwsgierig naar wat zij doet. Ik weet heus wel dat ze in het wild heel de dag lopen. Het was maar een vraag hoor. Haha!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:33

VivaLaVida schreef:
CindyUniek schreef:
goh waarvoor zou er in godsnaam een leeftijdgrens zijn verbonden aan de hogere dressuurklasses?!?!?!

MISSCHIEN OMDAT ER TEVEEL VAN JOUW SOORT DE RING IN KOMEN?!?!?!

hou je nagels bij je ja Nors opkijken

je kent mij niet eens Haha! omdat ik een zadel, die ik met 1 pink kan optillen op mijn dikke prop leg voor de gein, denk je maar zo alles te kunnen roepen? kind zoek je verstand eens Clown
dan mag je ook geen jas op je jaarling leggen.. want dat is ook sielugh!!!

penny....

zeg klein klein kleutertje waar ga je toch naartoe??? Haha!

als je nog eens letterlijk mijn quote leest gaat dat niet over dat zadel en als je mijn andere posts goed leest heb ik bij mijn merrie ook toen ze jong was wel eens voor de gein een zadeltje er 2 tellen opgelegd voor de lol.....

ik reageerde op de wedstrijden met een 3 jarige....

ik begon met mijn merrie toen ze 4 was en vloog ook de klasses door, zelfs tot M2 tussen de paarden met mijn fjordenbaal Knipoog dus die ervaring hoeven ze écht niet per se op te doen als ze 3 zijn hoor!!!!! dat kan ook met 4 of 5 dat blijft gewoon weer afhankelijk van hoeveel haast de ruiter heeft, want het is gewoon onzin dat ze alles maar vroeg genoeg moeten zien om een braaf dier te worden.....

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:41

ik vind het niet echt normaal een jaarling een zadel op z´n rug liggen
dat beest is nog niet eens volgroeid dan
maarja dat mense zoiets doen kan je zelf niks aan doen
je kan moeilijk erop af stappen en hetzadel eraf halen Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:58

saffire schreef:

Waarom niet? Is hij de voor de rest van zijn leven verpest als hij eens een zadeltje op zijn rug heeft gehad?

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:01

Diablo schreef:
saffire schreef:

Waarom niet? Is hij de voor de rest van zijn leven verpest als hij eens een zadeltje op zijn rug heeft gehad?

ehm zo´n beestje hoord in de wei te renne en te spele niet een zadel op z´n rug te hebben Clown

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:05

Mijn merrie heeft het dan ook heel slecht gehad bij mij als ik dit zo lees.
ik begon met voetjes en met een zachte borstel toen ze een maand of 2 was. Met 4 maanden is ze voor 5 maanden de wei in gegaan met 10 andere leeftijd genootjes toen we ze gingen halen kon ik haar als enige vangen en de rest was gewoon bang. toen ze een jaartje was ging er een dekje op af en toe en eens een dekensingen e.d en ja ook het pinikio zadeltje lag er wel eens op voor 2 min zo kon ze wennen dat er ooit iets op haar rug komt te liggen dat was niet elke week maar af en toe. op 2,5 jarige leeftijd werd er aan de longe gelopen zeg 2 keer of 3 keer per maand soms een maand niet. En met 3,5 zijn we er op gegaan maar dan ook niet dagelijks 1 a 2 keer per week en nooit ellende gehad met haar geestelijk en lichaamelijk niet ze is nergens bang voor.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:07

het is wel goed als je hem borstelt en ermee wandelt, maar een zadel erop als hij 1 is komop zeg Clown

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:11

De vriendelijkheid straalt er hier van af zeg. Clown Dit is een fijne en interessante discussie, hou het a.u.b. zo...

Ik vraag me alleen af, iemand die met een drie jarige af en toe op wedstrijd gaat in de B is per definitie slecht? Tenminste, zo komt het over. Maar als ze een jaar ouder zijn (4) en je vliegt de klassen door, dat is dan weer positief? Dat volg ik eerlijk gezegd niet helemaal. Lachen (Ik weet ook niet hoe lang je er over hebt gedaan tot M2 te geraken? Anders kan ik het ook verkeerd begrepen hebben.)

Ik vind persoonlijk niet dat als VivaLaVida haar toen 3-jarige af en toe mee nam op wedstrijd en nu die 7 is L2 rijdt, dat ze dan overhaast te werk is gegaan.

Een pinokiozadel weegt tien keer niets saffire. Lachen Ik vind het wel gek dat veel mensen een dekje/jas of iets dergelijks prima vinden, maar bij het woord zadel staan ze al op hun achterste benen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:15

saffire schreef:

ehm zo´n beestje hoord in de wei te renne en te spele niet een zadel op z´n rug te hebben Clown[/quote]

Ja dat weet ik. Ik heb hier twee paarden staan die vanaf 5 maanden bij me waren. Beiden zijn heerlijk opgegroeid in mijn eigen groep paarden (van alle leeftijden), hebben heerlijk paard kunnen zijn en hebben ook de aandacht van de mens (beste van twee kanten dus) gehad, waaronder dus ook heel af en toe wat op de rug.
Beide dieren zijn enorm lieve, evenwichtige paardjes geworden, die beiden inmiddels ingereden zijn zonder 1 probleem. Ze hadden nl. zoveel vertrouwen in ons, dat ze het allemaal wel prima vonden.
En nog steeds leven ze in dezelfde groep paarden, waar ze heel goed in functioneren en volgens mij zijn ze best heel gelukkig. Ik snap het probleem dus niet zo....
Laatst bijgewerkt door Diablo op 05-09-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:17

Idd Diablo. Het is niet omdat je er af en toe wat mee doet, dat ze toch geen paard kunnen zijn? Die van mij staat ook 24/7 buiten in groep hoor. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:19

Gister mijn jaarling voor de tweede keer mishandeld. Haha!
Ze vind het allemaal best,zoalgn het maar op vrolijke manier gaat, heel soms, en een minuut of 10.
Ik vind het juist super. Knipoog
MIsschien verschil dat ik haar zelf heb gefokt, ze de fles heeft gehad onder andere en dus zeer veel vertrouwen heeft? Haha!

Afbeelding

Hahaha, je denkt toch niet dat ik met zo'n ding later in mien bek goa lop'n? Koe

Rieten kappen zijn ook lekker. Vingers aflikken Clown

Afbeelding

http://img501.imageshack.us/img501/9959/p9040508pj3.jpg
Laatst bijgewerkt door Leo op 05-09-08 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto --> link, maximaal 2 foto's

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:05

Vie schreef:
Ik vraag me alleen af, iemand die met een drie jarige af en toe op wedstrijd gaat in de B is per definitie slecht? Tenminste, zo komt het over. Maar als ze een jaar ouder zijn (4) en je vliegt de klassen door, dat is dan weer positief? Dat volg ik eerlijk gezegd niet helemaal. Lachen (Ik weet ook niet hoe lang je er over hebt gedaan tot M2 te geraken? Anders kan ik het ook verkeerd begrepen hebben.)

ik heb eens terug gekeken
mijn eerste onderlinge wedstrijd was ze 3,5
mijn eerste knhs wedstrijd 4,5
1e L1 5
1e L2 ruim 5,5
1e M1 6
1e M2 7,5

ik zeg ook niet dat jong een wedstrijdje rijden gelijk helemaal fout is, het is alleen niet onder het excuus 'jong das goed voor de ervaring'

ik heb een paard gehad die kocht ik toen ze 7 was, die kende helemaal niks!!!! ik kon haar niet eens wassen, de eerste 3 maanden was het een gevecht om met elkaar om te leren gaan, maar toen ik haar een jaar later moest verkopen kon ze alles! en liep ze al M1 in de wedstrijden...
wassen, zadelen, buitenrijden, zwemmen, springen (1 meter) dit alles kon ze toen ik haar verkocht, maar was doodeng toen ze kwam..... dus ook als ze 7 zijn kunnen ze snel leren en aan dingen gewend raken dus in mijn ogen hoef je niet met een 3 jarige op wedstrijd'omdat het goed is voor de ervaring'

EDIT: een jaarling met bit en zadel aan de longeerlijn arm beest.... heeft geen tijd om jong te zijn....
dit is mijn jaarling: [ITP] het groeit, wordt knap en heet Dj

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:20

detour schreef:
Ze vind het allemaal best,zoalgn het maar op vrolijke manier gaat, heel soms, en een minuut of 10.
MIsschien verschil dat ik haar zelf heb gefokt, ze de fles heeft gehad onder andere en dus zeer veel vertrouwen heeft? Haha!

*knip*

Sorry hoor maar hier van gaan de tranen me in de ogen staan.........
Ik Block dit topic maar....( voor mezelf)
Discusseren jullie maar een eind op weg, ik kan dit niet aanzien...
Hoop voor jullie allemaal dat je straks zelf de consequenties van dit gedrag kan terug zien op latere leeftijd.......
Denk maar aan gewrichten die compleet naar de knoppen zijn....
Waarschijnlijk is mijn overleden merrie ook bij iemand zoals jullie opgegroeid en die heb ik met 17 jarige leeftijd op kunnen ruimen Huilen Huilen
Ik heb hier geen woorden voor en kan dit ook niet zonder netjes te blijven onder woorden brengen.
Mijn medeleven gaat uit naar dit paardje Ach gut en zoals blijkt vele en vele andere dieren.......
Laatst bijgewerkt door Leo op 05-09-08 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gequote foto's weggehaald

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:25

Ik heb zelf ook een jaarling waar ik wat dingen mee doe,zo als grondwerk, nieuwe dingentjes aan leren etc, mijn paard is leergierig en hij vindt het hartstikke leuk, ik heb in mn onderschrift een filmpje van hem, waar hij in het filmpje los is, en met mij bezig is.. hij vindt het erg leuk..
Nieuwe dingen leren is niet gek, Worden ze allemaal mak van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:26

Op die manier. Ja Ik zal ook niet zeggen dat ze niets meer kunnen leren op oudere leeftijd hoor, maar ik denk dat het toch handig mee genomen is naar de toekomst toe. Want hetgeen wat ik me dan afvraag, wat is er met die zevenjarige mis gegaan voor ze bij jou kwam?

tanjazaffira: Wil je aub niet iedereen over één kam scheren? Ik zeg niet dat ik die foto's goedkeur. Lees dat even heel goed. Maar willen jullie aub eens inzien dat een hoop tralalala aan je paard hangen iets héél anders is dan er op gaan zitten en er mee aan het werk gaan?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:39

Vie schreef:
Op die manier. Ja Ik zal ook niet zeggen dat ze niets meer kunnen leren op oudere leeftijd hoor, maar ik denk dat het toch handig mee genomen is naar de toekomst toe. Want hetgeen wat ik me dan afvraag, wat is er met die zevenjarige mis gegaan voor ze bij jou kwam?

die had bij de vorige eigenaren 3 of 4 jaar in het weiland gestaan met een shetlander omdat de eigenaresse bang voor haar was (omdat het paard bang was en zij haar niet kon leiden)
waar zij haar hebben gekocht mag joost weten zal heus wel verkeerd gegaan zijn, maar die heeft dus wel van 3 tot 7 lekker niks gedaan.....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:40

Tanjazaffira, ik vind dat je wat overdreven reageert. Er gebeurt verder niets met dit paardje, behalve dat er een zadel opligt en een hoofdstel inhangt. Ik heb nergens gelezen dat ze er op gaat zitten en gaat rijden (en ik weet dat detour dat ook niet doet).
Toen mijn merrie een jaar was, is dit ook wel gebeurd. Trouwens, als we gingen wandelen, had ze meestal een hoofdstel in. Ze heeft er niets aan overgehouden (behalve dat ik, nu ze drie is, overal met haar buiten kan rijden zonder dat ze overal bang voor is).
Ik snap echt niet hoe je erbij komt dat dit, wat je op de foto's van detour ziet, slecht voor de gewrichten is...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:55

Ik vind de reactie ook overdreven. Beessie heeft van de bak naar de stal even een zadeltje en hoofdstel om gehad, verder niet. Detour gaat er heus niet op zitten of longeren. Beetje lol met je knol moet kunnen. Ze gaan er echt niet dood aan als ze even een paar stapjes moeten doen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:07

Dat ben ik met je eens. Ik hang er alleen nog geen bit in bij die van mij, vind ik weer net wat te veel van het goede. (Die van mij is ook nagekeken door de tandarts en heeft al haakjes, die wil ik er dan straks eerst uit hebben voor ik daarmee begin, vandaar.)

CindyUniek: Dat paard heeft idd van zijn 3 tot 7 lekker buiten gelopen. Maar is ze daar beter van geworden? De angst is er blijkbaar niet mee uit gegaan. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt knap wat je met dat paard bereikt hebt. Ja Maar die angst heeft toch ook voor een hoop stress gezorgd? Ik wil maar zeggen, op de wei gooien is allemaal mooi, lief, leuk en aardig en die van mij staat ook altijd op de wei, maar ik vind niet dat dat een oplossing is en dat je daardoor gegarandeerd een paard krijgt wat alles nadien zo maar moedwillig oppakt. Daarvoor moet je toch echt ook met het paard bezig zijn en dat hoeft niet in één keer.

Vandaar ook dat ik gewoon alles stapje voor stapje wil doen. Mijn jaarling heeft bv. geen problemen met wassen. Ik ben een keer begonnen met benen afspuiten, dan de staart wassen en uiteindelijk was mijn hele paard nat. Ik krijg dan in mijn omgeving te horen dat mijn jaarling braver is dan menig ouder en ervarener paard. Mijn paard staat er op z'n gemakkie bij en heeft nu begrepen voor de rest van zijn leven dat wassen niet eng is. Lachen

En ja, ik had ook kunnen beginnen met wassen als ze 3-4 was, maar dat is voor mij de leeftijd dat ik met andere zaken begin: bv. beleren. En ja, dat kan ik ook wel weer een paar jaar uitstellen, maar laten we allemaal eens héél eerlijk zijn. Hebben we dat paard omdat dat paard het zo leuk vindt, of hebben we een paard omdat wij dat paard zo leuk vinden? Lachen

Wsl krijg ik nu te horen dat ik dan maar geen paard moet nemen, maar hoe je het ook draait of keert, we hebben zo 'n dier (of alle dieren) allemaal voor de leuk en voor de hobby. En iedereen doet zijn best voor z'n dier en doet dat op zijn eigen manier.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:09

Eeen beetje hysterische reactie van tanjazaffira, paardje krijgt echt niets van een zadel een paar minuten op de rug. Als ze er nou op ging zitten dan wordt het een ander verhaal. Ze krijgt echt geen trauma of gebreken hierdoor, ze zijn niet van suiker en kunnen echt wel wat hebben, je moet het alleen niet gaan overdrijven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:17

Er worden hier af en toe toch wel overdreven reacties gegeven. Om even op de foto's van detour terug te komen. Paardje heeft er zo te zien niet echt een probleem mee, en ik veronderstel dat ze dit niet elke week doet. Ander paard daarentegen kan idd eens over de rooie gaan en er slechte herinneringen aan overhouden. Wie een beetje inzicht heeft weet wel hoe ver hij kan gaan bij welk paard. Van een zadeltje even op de rug te hebben zullen ze niks aan overhouden, ik zou niet weten hoe (al eens veulens zien spelen, landen bij het steigeren ook wel eens op elkaar en hangen daar toch soms ook een tijdje, en daar wordt niet over gezeurd, terwijl het heel wat zwaarder is dan een zadel. dekje vind ik moet kunnen, mag je er af en toe eens opleggen, zo leren ze gewoon met vreemde dingen omgaan.
Het ideale vind ik dat ze een seizoen in een groep buiten gaan en met rust worden gelaten, in de winter blijft er nog tijd over om af en toe eens iets aan te leren. Basisdingen moeten zowiezo vroeg aangeleerd worden vind ik. Voor mij moeten ze niks doen voor hun 4 jaar (toch niet echt werken), maar helemaal groen op 3 jaar bij je krijgen is geen lachertje. Ook dan kan het perfect goed komen, maar opnieuw, zoiets doe je ook niet met elk paard;

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:35

@ vie nee die 3/4 jaar op de wei waren haar angsten niet weg voor de dingen die ze niet kende, maar de wei en haar maatje waren vertrouwd en ze werd verder wel goed verzorgd alleen durfde die vrouw er niet mee te rijden....

mijn jaarling heb ik ook zelf gefokt en in het eerste half jaar heeft hij buiten gewandeld, in een grote groep gestaan, is hij gewassen, geborsteld, voetjes optillen en uitkrabben etc dus hij heeft die angst ook niet meer, dat neemt niet weg dat hij nu mag genieten van een onbezorgde jeugd met vriendjes en vriendinnetjes........

misschien is tanja d'r reactie wat overdreven, maar atrose komt toch echt nog steeds het meest voort uit verkeerde belasting van de gewrichten...... wat ook jong longeren in houdt.... onder de 3 of zelfs 4 jaar is het gewoon super fout om op kleine voltes te rijden of longeren en dat doe je ook als je al wedstrijd gericht bezig bent....... dus ik snap haar reactie volkomen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:50

tanjazaffira schreef:
detour schreef:
*knip*

Sorry hoor maar hier van gaan de tranen me in de ogen staan.........
Ik Block dit topic maar....( voor mezelf)
Discusseren jullie maar een eind op weg, ik kan dit niet aanzien...
Hoop voor jullie allemaal dat je straks zelf de consequenties van dit gedrag kan terug zien op latere leeftijd.......
Denk maar aan gewrichten die compleet naar de knoppen zijn....
Waarschijnlijk is mijn overleden merrie ook bij iemand zoals jullie opgegroeid en die heb ik met 17 jarige leeftijd op kunnen ruimen Huilen Huilen
Ik heb hier geen woorden voor en kan dit ook niet zonder netjes te blijven onder woorden brengen.
Mijn medeleven gaat uit naar dit paardje Ach gut en zoals blijkt vele en vele andere dieren.......

Wat ben jij een enorme moraalridder!
Haha!
Blocken kan, maar er zal niks veranderen in mijn aanpak omdat ik mijn dier ken en inmiddels weet wat ze wel fijn vindt of niet. Ook wat ze aankan. Knipoog
Ik denk niet dat haar gewrichten totaal in elkaar storten van een Winteczadel. Ga jij maar nooit kijken bij renstallen want daar worden ze op anderhalfjarige leeftijd al "gebroken".
Ze kunnen fysiek prima een zadel op en bitje in.
Sterker nog, met wandelen in het verkeer vind ik het nog safer. Pling

Heeft jouw merrie de 17 mogen bereiken terwijl ze zo mishandeld was als dit dier? Allemensen, dan moet je toch wel een gave hebben hoor, qua zorg! Knipoog Sorry hoor, maar vind dit echt overtrokken. Bloos

Dit dier "bij mensen zoals ik",
ziet er volgens de osteopaat en de smid en de DA supergoed uit, ze zijn verbaasd over het vertrouwen, het relaxte en haar manier van doen, vinden het een geweldig fijn dier.
Ook de osteopate vond dit prima. En ik heb haar hoog zitten, want ze doet echt geen gekke dingen en ik vind haar een vakvrouw. Ach gut
Denk jij dat paarden die drie jaar in de opfok lopen in dezelfde kudde, ineens door hun vrouwtje worden opgehaald, weggerukt uit hun vertrouwde omgeving, waar amper energie in is gestoken en die ineens ingereden worden omdat ze dan 3 zijn, beter af zijn?
Interessant euvel. Bloos

Als jij wetenschappelijk kan bewijzen dat mijn dier hier qua gewrichtenafbraak onder lijdt, let me know. Pling

Kom eens je medeleven betuigen bij dit arme dier. De koffie staat voor je klaar. Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door Leo op 05-09-08 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gequote foto's weggehaald