Ik wil zo graag van mijn angst af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:53

welnee Lachen Lachen het is allemaal een pot nat, alleen de ene rechtsom en de andere linksom......... maar in de basis allemaal hetzelfde Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:54

KiWiKo schreef:
Ik ben 39, werk sinds mijn 16de in de paarden Lachen Lachen dus jij woonde inderdaad nog IN je vader toen ik begon met paarden te werken Lachen Lachen

En je hebt zoveel ervaring dat je niet eens een simpel dier als een haf de baas kan Lachen ben helemaal onder de indruki

Ik wordt niet snel pissig hoor, daar ben ik te oud voor Lachen ik wil alleen jou behoedden voor een grote fout, en jouw paard behoeden voor het leven wat hem te wachten staat na jou.......

Ben jij 39 jaar!!!!!!!!!!!!! Zo dat had ik dus totaaaaal niet verwacht, je lijkt wel een kleuter. Echt waar, dat jij je zo druk kan maken om zoiets. Ik weet heeeel zeker dat mijn paard een heel mooi en goed leven krijgt, waarschijnljik hebben jou paarden dat niet.
39 jaar, het word steeds lachwekkender. Vrouw toch, gedraag je dan ook als een 39 jarige en ga lekker breien ofzo. Pff, mij maak je echt niet bang met je opmerkingen, die overingens ook nog nergens opslaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:59

Haha! sorrie TS, maar ik denk dat jij met deze karaktereigenschappen die je nu ten toon spreid beter maar helemaal niet met paarden om moet gaan.......

want als je dezelfde houding naar paarden hebt als naar de mensen hier die jou proberen te helpen...........

dan is het buitengewoon sneu!

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:04

Jezus moelie laat je niet zo kennen zeg.

Kwiko heeft het beste met jou en je paardje voor hoor, je moet niet zo beledigend reageren.
Mensen willen je hier alleen maar waarschuwen hoor.
Ik vind het zowizo al dom dat je met een jong beest komt aanzetten als je niet consequent durft te zijn. Iets wat juist een jong paard nodig heeft.

Maargoed als je niks wil aannemen van iemand dan zoek je het toch lekker zelf uit? Lachen
Veel succes ermee en nou niet even later zeggen dat het paard zn schuld was he.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:19

Moelie....meisje toch....

Ik heb je antwoorden, en vooral de laatste, met open mond gelezen.
Waar is je fatsoen gebleven?
Lees ze allemaal eens rustig terug en denk dan eens na hoe jouw reacties mensen kunnen raken.
Je verwijt sommige mensen de meest verschrikkelijke dingen........
Je opent dit topic, maar zodra het niet loopt zoals jij wilt, ga je verschrikkelijk tekeer.

Als je dat ook tegen je paardje doet, dan hou ik mijn hart vast.

Maar ik schrok dus echt van jouw reacties en taalgebruik naar anderen.
Meisje, dit siert je echt niet.
Die reacties die jij geeft...die zouden niet eens in mij opkomen, om ooit tegen anderen te zeggen.
Zeker niet tegen mensen die ouder zijn als ik en veel meer ervaring hebben en dus weten waar ze over praten.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:48

Mijn reactie vind ik niet eens zo gek. Kijk eens naar de dingen die KiWiKo heeft getypt. Dan verbaasd het mij ontzettend als blijkt dat zij 39 jaar is. Dan komt ze wel erg onvolwassenen over. Het is makkelijk praten voor jullie. Weten jullie hoe het is dat ik toegeef dat ik in het begin angst hebt bij nieuwe paarden, ik zeg niet dat ik niet consuquent genoeg ben; dat maken jullie ervan.
Stel je eens voor; Je bent hartstikke blij met je nieuw paard, vind het wel jammer van je ander paard maar daar kom je uiteindelijk wel overheen. Hartstikke blij dus, je opent een topic hier met daarin dat je toegeeft dat je angst hebt in het begin. Je krijgt ALLEEN MAAR negatieve reacties terwijl de mensen hier niet eens weten hoe het werkelijk in elkaar zit. Ze maken er een heel drama van, kiwiko zegt zelfs te denken dat mijn paard in het slachthuis terecht komt. En dan zeg jij dat IK geen fatsoen heb? Nou, dan vraag ik me echt af of jij wel goed gelezen hebt wat hier allemaal door andere word gezegt. Dan word ik wel ff pissig ja. En waar slaat het op om te denken dat ik ook zo tegen paarden ben? Netalsof je dat kan vergelijken met elkaar?
Ik heb geen fatsoen meer voor mensen die zoiets zeggen, en die er een heel drama van maken, en er maar vanuit gaan dat ik een kl*tepaard heb. Ik ken mijn paard ook nog maar sinds maandag, en ALS ik te snel een beslissing zou hebben gemaakt om haar te ruilen; So what? Dat is toch MIJN keuze, dan doen jullie ineens alsof het alleen maar om het paard gaat. Maar ik kan je garanderen dat mijn paard het hartstikke goed heeft bij mij. Jullie gaan er maar vanuit dat ik NIKS durf, en dit paard ga verneuken en dat het bij de slachthuis terecht komt. Werkelijk waar, een vrouw van 39 die zoiets zegt die ook nog eens zegt dat ze al zolang ervaring heeft. Mij maak je niks wijs hoor, ik laat me niet bang maken door dingen die er worden gezegt. Ik weet zelf hartstikke goed waar ik mee bezig ben en ik weet ook dat het helemaal goedkomt. En dat er word gezegt (ook weer door kiwiko) dat haflingers rustiger zijn dan kwpners? Nou, dan weet jij werkelijk niks van haflingers af. Ken toevallig heel wat haflingers die best koel zijn in het hoofd, en nee.. dat was niet Vasco.
Maar nogmaals; stellen jullie je eens voor hoe het is om zo afgezeken te worden? Daar word je niet bepaald vrolijk van. En al helemaaal niet als er dingen worden gezegt die niet eens waar zijn. En als ik dan zeg dat het niet waar is krijg ik meteen weer gesnauw van iedereen dat dat wel is omdat ze denken dat ze mij zo goed kennen.
Ouder, en meer ervaring? Dat wil nog niet zeggen dat ze goed weten waar ze over praten. Ondanks dat ik nog niet zo oud ben weet ik ook waar ik over praat, al zat verschillende paarden meegemaakt in mijn leven. Waaronder ook dat jong paard waar ik zo bang door ben geworden.
Dus ik laat mij echt niks wijsmaken, en vooral niet door 39-jarige die denken dat ze alles zijn en alles weten. En dat noemt zich een volwassenen!? Nou sorry hoor maar daar heb ik geen woorden voor. De dingen die zei zegt slaan totaal nergens op, en idd.. daar kan ik mij behoorlijk pissig over maken vandaar misschien mijn uit de hand gelopen berichtje. Mijn excuses hiervoor maar ik vind ook dat kiwiko iets tever is gegaan. En niet alleen zij, ben het gewoon zat dat ze hier denken dat ze mij beter kennen dat ik mezelf ken. En dat ze denken te weten dat het niks word tussen mij en mijn paard, zijn het toekomst voorspellers ofzo? Want daar begint het wel erg dichtbij in de buurt te komen (denken ze zelf dan).
Ik sluit het voor mij echt af hier, want ik ben het helemaal zat. Ik heb hier helemaal niks aan gehad, het enigste dat ik te horen kreeg was gezeik en gesnauw. Nou sorry hoor, maar ga dan eens bij jezelf na of je er wel zoveel verstand van hebt als je denkt te kunnen voorspellen dat het niks word tussen mij en mijn paard. Ik krijg bijna het idee dat ze jaloers zijn, dat zal wel niet zo zijn; maar zo gedragen ze zich hier wel.
De groetjes, ik reageer nou niet meer op deze topic want het gaat nergens meer over.

Nog 1 ding: Ik weet toch zeker dat er hier op bokt, of buiten bokt om ook veel mensen zijn die ook angstig zijn bij paarden, maar zij geven het vaak niet toe. Ik geef het teminste toe en zie het zelf iig in en ben zelf zo wijs genoeg om hulp in te schakelen zodra het mis lijkt te gaan.
Hoe MIJN reactie mensen kan raken? Pardon, lees ik dat goed? Mijn reactie vind ik nog terecht, maar niet de reacties van de mensen die alles beter denken te weten.

Ik bedank de mensen ook nog even die wel gewoon normaal en serieus hebben gereageerd op mijn topic! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:24

Moelie schreef:
En dat ze denken te weten dat het niks word tussen mij en mijn paard, zijn het toekomst voorspellers ofzo? Want daar begint het wel erg dichtbij in de buurt te komen (denken ze zelf dan).

Nee Moelie, daar hoef je geen waarzegster voor te zijn. Reacties door mensen als Kiwiko zijn gewoon gebaseerd op jarenlange ervaring. Ik heb zelf ook een jong paard gehad, waar ik bang van was. Niet eens in de omgang, in het geheel niet, wel onder het zadel als ik er meer van moest vragen dan gewoon een rondje rijden. Betere hulp dan die ik had, kon ik er niet bij krijgen. Toch werd ik er echt niet gelukkig van. Heb het paard verkocht en een 8-jarige gekocht. Inmiddels is hij 10 en ben ik nog elke dag hartstikke blij met hem.

Overigens zijn er genoeg mensen die te angstig zijn om een jong paard af te richten. Ik denk zelfs veel meer dan mensen die daar in het geheel geen angst voor hebben. Alleen de meesten kiezen er dan voor om een ouder dier aan te schaffen. Niets om je voor te schamen, lijkt me.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:33

moelie, ik zeik je nergens af.......... ik raad je alleen sterk aan om dit paard te verkopen! en waarom........ omdat ik al jaaahaaaren meedraai en dit soort dingen van haver tot gort ken......

dit is een verhaal zonder leuke afloop.........

en ik wil jou en je paard graag een andere toekomst geven dan die honderden die je voor zijn gegaan......

Ik kan me voorstellen dat ik net even wat minder leuk overkom nu hier......... maar geloof me ik ben nog een schatje hier want als je bij mij over 2 jaar op de stoep staat (en dat geld ook voor collega's van mij.....) dan krijg je het pas echt te verduren he.......

Ik zit niet meer volop in de paarden, neem hier en daar nog een klusje aan........... maar echt he.........

Waarom neem je niet van ouwe rotten zoals Pasdedeux, Runningkawa en mij aan dat dit geen winnende wedstrijd gaat worden........

ga gewoon lekker voor een ouder dier....... maak het jezelf en je paard gemakkelijk

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:50

Moderatoropmerking:
Houden we het gezellig? Bedankt!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:58

Ik denk persoonlijk dat je pas aan een jong paard kan beginnen als je op een brave de basis helemaal geleerd hebt. Dat je weet hoe een jong paard in elkaar steekt of kan steken.

Het spijt me, maar ik denk ook dat het geen goede keuze is geweest om met een jong paard te beginnen.

Je zegt dat je bang bent, dat geeft niets, maar die angst raak je niet kwijt bij een paard wat alles nog moet leren, wat een leider nodig heeft, en wat nog manieren moet leren.

Je angst kun je alleen maar overwinnen door te starten met een braaf opgevoed paard.

Een paard corrigeren is duizend keer erger (zowel voor paard als eigenaar) als een groen paard beleren......

Ook dit is waarschijnlijk niet wat je wilt horen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:24

Moeili, ik vind het jammer dat je zo reageert tegen Kiwiko en de rest hier. Ze geven je zo'n goed tip en hebben echt goede bedoelingen met je en je luistert hier niet naar. Erg jammer vind ik dat.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:26

Wat ik in dit hele verhaal niet kan begrijpen is waarom je persee met een enter wat wilt doen, een enter hoort tussen zijn leeftijdsgenootjes die voeden elkaar wel op.
En grondwerk is de basis van alles, die term is niet nieuw hoor.
Verder zou ik toch de bijdrage's van kiwiko nog eens doorlezen want ik weet zeker dat ze het beste voor heeft met jou en je enter, en wat zij zegt is in de praktijk toch echt waar.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:42

Maar mensen, ookal hebben jullie zeer waarschijnlijk gelijk (al dan in ieder geval in jullie ogen) daar gaat het hier niet om toch? De TS wilt haar paard niet weg doen..dus gaan we hier dan zitten vitten en tien keer roepen dat ze haar paard alsnog weg moet doen, of geven we dan gewoon eens tips waarmee ze aan de slag kan gaan.

KiWiKo, jij bent zo lang in de paarden..wat zou jij tegen de TS als tip meegeven behalve het paard weg te doen, om met deze aan de slag te gaan zonder angst?

Want weet je, en dan praat ik tegen iedereen, er wordt wel gezegt wat de TS zou moeten doen qua het paard verkopen..maar TIPS zie ik hier niet. En dan kun je denken nah..dat komt er toch niet van..proberen kan geen kwaad niet waar? Als de TS over twee jaar dit paard weg doet, zal zij denken verdeurie..had ik maar geluisterd. Maar voor nu vind zij het overduidelijk de moeite waard om het een gokje te wagen met dit paard, en ik vind dat zij die kans ook echt moet pakken. Wilt zij het paard niet kwijt? Prima..maar nogmaals..wat hebben jullie dan voor tips behalve het verkopen? Onderbouwd (ik verwacht namelijk nu dus post zoals ' een berg zelfvertrouwen').

Ik spring hier ook maar in, vind het alleen zo sneu. TS heeft zeer zeker gelijk dat er veel meer mensen bang zijn voor hun paard in het begin, die het ook niet durven zeggen..ik vind het knap dat zij er voor uitkomt .. en dat ze daar ook echt aan wilt werken. TS..dan moet je dat dus ook wel doen, want doe je hier niet je best voor..verpest je het beetje vertrouwen dat je wel hebt in dit paard, en is dat ook niet goed voor het beest zelf.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:49

LadyElmira schreef:
Ik spring hier ook maar in, vind het alleen zo sneu. TS heeft zeer zeker gelijk dat er veel meer mensen bang zijn voor hun paard in het begin, die het ook niet durven zeggen..ik vind het knap dat zij er voor uitkomt .. en dat ze daar ook echt aan wilt werken. TS..dan moet je dat dus ook wel doen, want doe je hier niet je best voor..verpest je het beetje vertrouwen dat je wel hebt in dit paard, en is dat ook niet goed voor het beest zelf.

Er vooruit komen dat ze bang is? Dat dacht ik ook ja... maar nee hoor, volgens eigen zeggen is ts helemaal niet bang en is het allemaal onzin Ja. Enkel in het begin wat angst, maar dat is niks ernstigs volgens ts. Dáár gaat het fout.

Ze geeft het half half toe (en eigenlijk geeft ze het meer niet toe).. nu nog er naar handelen.... Als je weet dat je bang bent, koop je geen jong paard, dat is vragen om problemen! Angst kennen veel ruiters en eigenaren van paarden, geen probleem, maar ga dat dat dan niet opzoeken met zo'n jong ding.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:50

Sja ik herken dat wel in mijzelf. Ik geloof nog steeds dat de TS in het begin een beetje angstig is (dus dat is al heel anders dan dat ze 7 kleuren...). Daar moet wat aan te doen zijn, en dan komt de rest vanzelf.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:51

Tja, wat kun je nou hierop zeggen?
Erg apart topic is het geworden.

Wat me opvalt is dat de TS alleen wil horen wat haar zint.
Moelie, je opent een topic en wil er reacties op. Die krijg je, maar ze zijn niet helemaal naar je mondje.
Vervolgens laat je je fatsoen achterwege en gaat in de aanval.
Misschien is het verstandig om eens naar Kim, RK en aaaal die anderen te luisteren. Want het is écht geen kinderachtig gezeik van onervaren mensen die denken je de waarheid te vertellen.
Je hoeft natuurlijk niet alles braaf op te volgen, want het is en blijft jouw paard, maar om de tips eens door te nemen zou erg verstandig zijn.

Je hoeft je door niemand te laten vertellen dat je je paardje móet verkopen, maar alsjeblieft, in-horse-name, zorg dan wel voor goeie begeleiding en handel in het belang van je paard.
Op jonge leeftijd moet de basis erin en als dat verkeerd loopt..
Een jaarling is gewoon jong, fris, onervaren en die zet je niet zomaar even naar je hand.
Dat je je haf verkocht hebt wegens niet klikkende combinatie, goed, dat kan voorkomen.
Wat ik me dan afvraag, hoeveel ervaring had je vóór die Haflinger? (excuse me als ik erover heen heb gelezen, 't is al laat..)

Je bent nogal angstig, zoals de titel zegt en zoals je in meerdere posts hebt (tegen)gesproken.
Ga daar dan aan werken. Misschien een wat ouder (bijrijd)paardje om wat meer ervaring op te doen?
Tips van mensen die lang in de paardenwereld zitten opvolgen?
Het zou zonde zijn als 't paardje van jouw onkundigheid de dupe wordt, want zoiets verdient geen enkel paard.

Ik hoop dat ik niet nu ook op m'n kop krijg.
PS: het is wel degelijk quatsch. Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:54

Een tip: niet bang zijn Lachen. Dat is belangrijk als je met jonge paarden werkt. Je moet stevig in de schoenen staan.

Maar jammer genoeg kan je dat bang zijn niet beheersen. Het is een gevoel dat opkomt en je kan er niets aan doen. Waarschijnlijk heeft de TS ooit met jonge paarden gewerkt en ik geloof haar daar zeker in maar doordat er ooit eens iets is voorgevallen is ze bang geworden. Als je bang bent is het belangrijk dat je dan een stapje terug doet en op een betrouwbaar paard rijd zodat je terug vertrouwen wind.
Dus als je dit alles bekijkt kan je eigenlijk geen andere tips geven dan 'doe dat paardje weg' want de angst zorgt ervoor dat je niet stevig in je schoenen staat en dat is belangrijk bij jonge paarden. Jonge paarden moeten duidelijke grenzen hebben en er moet concequent tegen opgetreden worden en als je bang bent lukt dat jammer genoeg niet altijd even goed.

Dus vandaar dat er veel mensen van mening zijn om het diertje weg te doen. Je kan nog zoveel technische handvaten meegeven maar als je angst hebt... ja dan lukt het toch niet want een paard voelt dit aan.

En nogmaals TS ik vind het jammer dat je zich zo gedraagd in dit topic. Iedereen is vriendelijk tegen jou en jij reageert op sommige mensen echt agressief tegen hen. Ik begrijp dat het teleurstellend is dat je deze reacties krijgt maar weet dat het niet is om je in de grond te boren maar om te helpen.

Edit: zinsbouw verbetert

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:59

helemaal met ladyElmira eens..
tips.....

ik zal 3 keer in de week gewoon lekker gaan borstelen,
beetje vertroetelen na t poetsen loop je lekker een rondje door de wei
aan de logeerlijn want als er dan iets gebeurt ken je altijd nog de lijn laten vieren.
als die dan goed de lijn volgt (en jou vertrouw) dan ken je t volgende stapje gaan uit proberen..
dan neem je iets lekkers mee (brokje/appeltje ofzo)
dan ken je hem/haar laten volgen zonder de lijn en bij elke goed stap beloon je hem/haar
en dan stop je ook meteen mee,
altijd goed afsluiten en optijd stoppen
dan komt dit allemaal wel goed.

de andere dagen zal ik hem/haar lekker op het land laten staan..
je moet er nou nog niet teveel mee gaan doen want dan is de lol er snel weer vanaf!
maar 3 keer in de week moet lukken..

succes er mee!
ps je mag me ook wel pbè als je dat fijner vind.

xxjess92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 00:03

Persoonlijk vind ik dat er wel erg veel met 'verkoop dit paard' word gesmeten, in de tussentijd kan de TS een ouder braaf bijrijd/verzorgpaard zoeken om haar vertrouwen terug te winnen.
Zelf ben ik ook bang voor (grote) paarden, ook door vroegere gebeurtenissen. Wat mij erg geholpen heeft is om mijn hele paardengeschiedenis op te schrijven, tijdens het schrijven komen dan de vragen; waar ging het fout? waarom ging het fout? wat had ik toen anders kunnen doen? hoe zou ik het nu aanpakken?
Daardoor ben ik veel zelfverzekerder geworden! Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 01:13

Goede tips zijn er, naast het verkopen, al lang gegeven. Gun dit dier een leven als enter in een kudde en ga ondertussen zelf bakken ervaring opdoen. Tussentijds af en toe mét begeleiding dit jong spul heel kort leren wat een halster is, voetje en verder niks.

Dan op 3.5 jarige leeftijd opnieuw met zeer grondige begeleiding paardje rustig beginnen longeren en opvoeden en aan de gang gaan.

TS: wij willen hier allemaal maar hetzelfde: dat jij het naar je zin hebt mey paarden, en dat je paardje een leuke toekomst tegemoet gaat. Geloof me dat is alles.

Ennee... Jij durft hoor kiwiko hier als onkundige benoemen. Jij gaat straks de boktgeschiedenis in Lachen Zij weet net heel veel van paarden én al helemaal van wanneer het fout gaat... Ze bedoelt het dan ook zeker niet slecht!
Op bokt kunnen we met zijn allen flink zeuren, maar geloof me, hier zit ook bakken kennis, en als je kunt filteren, haal je die er zo uit.

Ik hoop dat we binnen 3 jaar leuke rijfoto's gaan zien van jou en je paardje.
En werkelijk: het is echt quatsch en geen kwats, ik vind het niet erg om scheldwoorden achter mijn kop te krijgen, maar dan wel op niveau graag: http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/quatsch

O en verder: ik durf grif toe geven dat ik dus iemand ben die helemaal niet zo'n jonkie aankan. Momenteel werk ik met een 5jarige, die een gouden karakter heeft, goed opgevoed is door andere paarden en waar ik bakken grondwerk mee verzet. Verder heb ik les. En nog vind ik het een flinke uitdaging. Maar de dag dat ik ook maar een seconde onzeker ben met haar... laat ik een ander ermee aan de gang. Want echt, elke nanoseconde dat je onzeker bent.... dat voelen ze .. en ze reageren er heel natuurlijk op, en dan is het hek vaak van de dam.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 05:29

LadyElmira schreef:
KiWiKo, jij bent zo lang in de paarden..wat zou jij tegen de TS als tip meegeven behalve het paard weg te doen, om met deze aan de slag te gaan zonder angst?

.

Naar de opfok ermee en over 2 jaar pas weer ophalen, ondertussen leren met een ouder paard Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:12

bingo

En anders probeer je te kijken of je eens een tijdje mee mag lopen bij opfokbedrijven, leer je ook met jonge paarden om te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:14

Kien!

Idd, verkoop of dat...zijn de enigste juiste adviezen voor haar

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:16

Moelie schreef:
Aline_17 schreef:
Misschien niet heel slim om dan een paard van 1 jaar te kopen als je zo onzeker bent met paarden!
Maargoed,
Het is in ieder geval heel goed dat je nu hulp hebt van een vriendin, en maak daar ook zeker veel gebruik van! Ik denk dat het belangrijk is om een goede band met je paard op te bouwen, dit kun je doen door veel te knuffelen etc. Gewoon lekker bij haar/hem zijn. Dat heb ik ook gedaan met mijn pony ( nu 2 jaar) en dat doe ik nog steeds en ik merk dat de band iedere dag nog sterker wordt. Als je een goede band hebt met je paard dan kun je ook veel met haar/hem doen.
Heel veel succes en ik hoop dat je lang van haar/hem mag genieten!!!

Waarom is het niet slim om een 1-jarig paard te kopen? Toen ik Vasco kocht was die ook nog maar 1 jaar, en toen was die nog maar een maandje gecastreerd, hij had toen dus ook nog behoorlijk veel hengstenhormonen. Dat is allemaal goedgekomen, zonder hulp want ik stond op een stal waar er geen andere paardenmensen waren. (Was een zorgboerderij).
Idd, de band tussen ons moet nog komen en dat komt ook wel. Gister (2e keer dat ik bij der was) draaide ze in het begin steeds van me weg, maar ik aaide der elke keer en deed dan weer wat stappen achteruit. Totdat zij vanzelf naar mij toekwam, wat ze op een gegeven moment ook deed).
Dankje, ik zal vast wel lang van der genieten. Dat is iig wel de bedoeling!

Natuurlijk kan het wel slim zijn om een 1-jarig paard te kopen, maar niet als je zo onzeker bent naar paarden toe bedoel ik.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:33

Moelie schreef:
pasdedeux schreef:
En over een paar jaar komt er weer een 'onhandelbaar' paard binnen op een africhtingsstal. Frusty Ts is te jong om over eigen te kortkomingen heen te kijken in dit verhaal en te zien dat een leerpaard veel geschikter zou zijn.
Waarheid is hard!

Nou dat weet ik dus wel zeker van niet. Mijn haflinger die ik een halfjaar geleden gekocht had was nog maar sinds een maand een ruin. Dus die was ook behoorlijk druk. Ik heb hem de dingen die die kent allemaal zelf aangeleert. TS is te jong? Pardon, ik ben 19 en ik kan mijn beslissingen zelf heeel goed maken. Ik heb vertrouwen in mezelf en ik weet dat ik over mijn angst heenkom, maar dat het even de tijd nodig heeft, ik moet me paard beter leren kennen en zij ook mij. En dan komt het allemaal goed, geloof het ofniet. Ik weet dat het zo is. Vandaag heb ik al een stuk met der gewandelt en dat ging keigoed. Wil niet zeggen dat dat de volgende keren ook zo is, maar dit is iig een begin. Wat jullie ook zeggen; dit paard blijft bij mij en het gaat helemaal goedkomen. Haha, en no way dat ze naar een africhtingsstal komt. Denk eens ff na, dat jij paarden miss zo verpesy wil nog niet zeggen dat ik dat doe!

Heb met verbazing de nieuwe pagina's gelezen. Wat gaat dit topic hard!. Dat je 19 bent had ik niet verwacht vooral ook gezien je vaak onbeleefde en vooral kinderachtige reacties op mensen zoals kiwiko en vele anderen hier die het goed bedoelen. Zoals ook de kinderachtige opmerking dat ik wellicht mijn paarden verpest, kom op!!! Doe volwassen, mijn paarden worden niet verpest en de redenen zijn: 1 ik ben niet bang en heb een poepie meer ervaring dan jij en 2 ik ken mijn tekortkomingen dus weet wanneer het beter is om een ander in te schakelen.

Eigenwijsheid en denken dat je beter weet zijn grote belemmeringen in elk leerproces. Niks is zo erg als...ja maar.... Probeer te luisteren naar wat mensen zeggen en bedenk dat ze het beste voor hebben met je paard. Gelukkig is je paard nog jong, dus heb je inderdaad de mogelijkheid het veulen in de opfok te zetten, daar je toch besluit deze te houden. Ga zelf de komende 2 jaar lekker meekijken op een handelsstal en doe ervaring op (dat zijn goede tips) Veel paarden in handen nemen, ga eens werken met paarden van allerlei leeftijden.

Als je nu al bang bent, je veulen gaat ook nog puberen, maak je borst maar nat. Een veulen hoeft nog geen voetjes op te tillen of naast je te lopen. Hoogstens van de wei naar stal mochten ze in de opfok naar binnen gaan. Kortom wil je voorkomen en bewijzen dat wij het hier allemaal fout hebben met het paard over een paar jaar verziekt in een africhtingsstal. Doe dan nu het goede: opfok en ervaring opdoen.