Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:Citaat:Het ik kom met de vraag hoe bepaal je of iemand paardenmens is of een mens met paarden, geef mezelf als voorbeeld, mn paard staat voorop krijgt goed spul, wordt nagekeken krijgt dr inentingen noem maar op, veel dingen die somige mensen niet eens elk jaar laten doen.
Geef aan dat ik ook setjes heb, puur als VOORBEELD.
maar dit maakt je dus geen paardenmens![]()
tuurlijk zorg je goed voor je paard, absoluut
maar dit maakt je geen paardenmens.......
een paardenmens is iemand die instinctief het goede doet, instinctief weet of iets uit dominantie of angst gebeurd, instinctief weet of er een aai of een skup nodig is, iemand die geen discussies met een paard aangaat, iemand die een natuurlijke aanleg heeft om net dat stukje wat nodig is boven een paard te staan om een goede/gezonde relatie te hebben.
Of je wel of niet in setjes rijd, de entingen op tijd doet, aan NH doet, met S&T rijd of wat dan ook voor een sjit, dat is helemaal niet aan de orde
Barmat schreef:Montignac schreef:Iedereen doet het op zijn of haar manier. En ik denk dat er meer mensen zijn die alleen maar het beste willen voor hun paard en hun best doen om het dier zo goed morgelijk te begrijpen.Je hebt altijd de excessen hierin. Goede instructie voor de nieuwe generatie is ook belangrijk..hoe is het daar eigenlijk mee gesteld. Al die zogenaamde " instructrices" zonder papieren die hordes kinderen gaan lesgeven in het paardrijden. Kijk elkaar helpen is niks mis mee maar daar ligt ook nog veel te veranderen denk ik
Ik ben het met je eens dat instructie van groots belang isMaar ik ben het niet met je eens dat enkel en alleen gediplomeerde instructeurs hun vak zouden verstaan. Ook hier zit veel kaf tussen het koren lijkt mij zo.
Iedereen met hersenen en kennis kan deze opleiding volgen en met goed gevolg afsluiten. Inzicht, gevoel, vertrouwen geven, en emotioneel betrokkenheid krijg je niet cadeau. Feeling met het paard en de ruiter zijn dingen die je niet kunt leren, maar enkel en alleen in je kunt hebben, van nature.
Ik ben dan ook van mening dat je soms wel beter les kunt hebben van een ongediplomeerde, als van een gediplomeerd iemand.
Wildgirl schreef:Volgens mij zit het hele paardenmens gebeuren ook veel minder in het rijden en presteren; zet mij op een kwpner van 1,75 en ik schijt 10 kleuren, een veulen wat vastligt eruit helpen kan ik dan weer wel....
waar leg je de grens?
Montignac schreef:KiWiKo schreef:een paardenmens kent zijn beperkingen mbt paarden![]()
een mens met paarden niet
en daarom gaat het zo vaak verkeerd
oeh die is goed......spijker op zijn kop..niks meer aan toe te voegen
runningkawa schreef:Miss_Montana schreef:
Ik denk niet dat paarden per sé hoeven te kunnen praten. Denk dat als je goed naar ze kijkt en luisterd dat ze al genoeg praten, ook al gebruiken ze geen woorden
Paarden praten de hele dag...aan ons mensen om ze te verstaan of niet
Edit, typo's, zoals gewoonlijk
Miss_Montana schreef:Wildgirl schreef:Volgens mij zit het hele paardenmens gebeuren ook veel minder in het rijden en presteren; zet mij op een kwpner van 1,75 en ik schijt 10 kleuren, een veulen wat vastligt eruit helpen kan ik dan weer wel....
waar leg je de grens?
Hoezo? Iemand met een hart voor paarden mag toch ook ambities hebben?
Wildgirl schreef:Volgens mij zit het hele paardenmens gebeuren ook veel minder in het rijden en presteren; zet mij op een kwpner van 1,75 en ik schijt 10 kleuren, een veulen wat vastligt eruit helpen kan ik dan weer wel....
waar leg je de grens?
Waratje schreef:]
Tot hier was ik het helemaal eens met KiWiKo, maar deze uitspraak niet. Ik ken genoeg mensen-met-paarden die hun grenzen ook kennen, erger nog, ik schaar mijzelf ook daaronder![]()
Paardenmensen zijn er maar bijzonder weinig, ook hier op Bokt maar een handjevol, mensen met paarden zijn er zat in heel veel variatie van kennis en kunde. En iemand die zichzelf een paardenmens noemt, heb ik ernstige twijfels bij of dat wel zo is. Ervaring leert dat echte wijsheid hand in hand gaat met bescheidenheid, ook als het gaat om paarden.
KiWiKo schreef:Waratje schreef:]
Tot hier was ik het helemaal eens met KiWiKo, maar deze uitspraak niet. Ik ken genoeg mensen-met-paarden die hun grenzen ook kennen, erger nog, ik schaar mijzelf ook daaronder![]()
Paardenmensen zijn er maar bijzonder weinig, ook hier op Bokt maar een handjevol, mensen met paarden zijn er zat in heel veel variatie van kennis en kunde. En iemand die zichzelf een paardenmens noemt, heb ik ernstige twijfels bij of dat wel zo is. Ervaring leert dat echte wijsheid hand in hand gaat met bescheidenheid, ook als het gaat om paarden.
dan ben jij dus meer paardenmens als jij jezelf inschat![]()
IndianLady schreef:Areke, ik ken je niet en ik weet niet of jij paardenmens of mens met paard bent. Maar ik weet wel dat jij mensen met paard kent op de stal waar je staat. Iedereen kan zo 10 voorbeelden hier opschrijven. Maar daar gaat het niet. Dit topic zet je gewoon aan het denken. Ben ik een paardenmens of mens met paard?
Het is eigenlijk best wel eens goed dat we onszelf deze vraag stellen. En wat je daaraan doet is geheel aan jezelf.
IndianLady schreef:Ik denk dat de mensen die het stukje anders interpreteren of als vervelend of tijdsverspilling zien of zich aangesproken voelen, euh hoe zal ik het netjes formuleren....... Toch wel een klein beetje het volk zijn waar Barmat zo netjes, correct en een beetje sarcastisch over schrijft.
Je moet ook niet alles letterlijk opnemen. Over die setjes en ditjes en datjes. Het gaat erom dat je bij sommige mensen kan zien of voelen dat het echte paardenmensen zijn.
Barmat ik vind het een heel mooi geschreven stukje. Bravo
Hinata schreef:IndianLady schreef:Ik denk dat de mensen die het stukje anders interpreteren of als vervelend of tijdsverspilling zien of zich aangesproken voelen, euh hoe zal ik het netjes formuleren....... Toch wel een klein beetje het volk zijn waar Barmat zo netjes, correct en een beetje sarcastisch over schrijft.
Je moet ook niet alles letterlijk opnemen. Over die setjes en ditjes en datjes. Het gaat erom dat je bij sommige mensen kan zien of voelen dat het echte paardenmensen zijn.
Barmat ik vind het een heel mooi geschreven stukje. Bravo
Ja dat denk ik ook. Ik denk dat 'de paardenmensen' (volgens dit stukje geschreven) juist degene zijn die het eigenlijk hier mee eens zijn.
KiWiKo schreef:Citaat:Het ik kom met de vraag hoe bepaal je of iemand paardenmens is of een mens met paarden, geef mezelf als voorbeeld, mn paard staat voorop krijgt goed spul, wordt nagekeken krijgt dr inentingen noem maar op, veel dingen die somige mensen niet eens elk jaar laten doen.
Geef aan dat ik ook setjes heb, puur als VOORBEELD.
maar dit maakt je dus geen paardenmens![]()
tuurlijk zorg je goed voor je paard, absoluut
maar dit maakt je geen paardenmens.......
een paardenmens is iemand die instinctief het goede doet, instinctief weet of iets uit dominantie of angst gebeurd, instinctief weet of er een aai of een skup nodig is, iemand die geen discussies met een paard aangaat, iemand die een natuurlijke aanleg heeft om net dat stukje wat nodig is boven een paard te staan om een goede/gezonde relatie te hebben.
Of je wel of niet in setjes rijd, de entingen op tijd doet, aan NH doet, met S&T rijd of wat dan ook voor een sjit, dat is helemaal niet aan de orde