Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:39

Precies ,ze glimmen ,rennen ,vliegen ,hebben hun rust ,hun gewoontes enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:40

KiWiKo schreef:
Citaat:
Het ik kom met de vraag hoe bepaal je of iemand paardenmens is of een mens met paarden, geef mezelf als voorbeeld, mn paard staat voorop krijgt goed spul, wordt nagekeken krijgt dr inentingen noem maar op, veel dingen die somige mensen niet eens elk jaar laten doen.
Geef aan dat ik ook setjes heb, puur als VOORBEELD.

maar dit maakt je dus geen paardenmens Haha! Haha! tuurlijk zorg je goed voor je paard, absoluut Haha! maar dit maakt je geen paardenmens.......

een paardenmens is iemand die instinctief het goede doet, instinctief weet of iets uit dominantie of angst gebeurd, instinctief weet of er een aai of een skup nodig is, iemand die geen discussies met een paard aangaat, iemand die een natuurlijke aanleg heeft om net dat stukje wat nodig is boven een paard te staan om een goede/gezonde relatie te hebben.

Of je wel of niet in setjes rijd, de entingen op tijd doet, aan NH doet, met S&T rijd of wat dan ook voor een sjit, dat is helemaal niet aan de orde Lachen

amen
je haalt de woorden uit me mond
er zijn genoeg mensen die heel goed voor hun paard zorgen en het paard het beste geven wat in hun macht ligt.
maar het stukje extra wat jij zo mooi heb verwoord maakt voormij mensen met paarden paardenmensen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:41

Barmat schreef:
Montignac schreef:
Iedereen doet het op zijn of haar manier. En ik denk dat er meer mensen zijn die alleen maar het beste willen voor hun paard en hun best doen om het dier zo goed morgelijk te begrijpen.Je hebt altijd de excessen hierin. Goede instructie voor de nieuwe generatie is ook belangrijk..hoe is het daar eigenlijk mee gesteld. Al die zogenaamde " instructrices" zonder papieren die hordes kinderen gaan lesgeven in het paardrijden. Kijk elkaar helpen is niks mis mee maar daar ligt ook nog veel te veranderen denk ik

Ik ben het met je eens dat instructie van groots belang is Ja Maar ik ben het niet met je eens dat enkel en alleen gediplomeerde instructeurs hun vak zouden verstaan. Ook hier zit veel kaf tussen het koren lijkt mij zo.

Iedereen met hersenen en kennis kan deze opleiding volgen en met goed gevolg afsluiten. Inzicht, gevoel, vertrouwen geven, en emotioneel betrokkenheid krijg je niet cadeau. Feeling met het paard en de ruiter zijn dingen die je niet kunt leren, maar enkel en alleen in je kunt hebben, van nature.

Ik ben dan ook van mening dat je soms wel beter les kunt hebben van een ongediplomeerde, als van een gediplomeerd iemand.

je bent me voor was nog niet zo ver met bijlezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:42

Wildgirl schreef:
Volgens mij zit het hele paardenmens gebeuren ook veel minder in het rijden en presteren; zet mij op een kwpner van 1,75 en ik schijt 10 kleuren, een veulen wat vastligt eruit helpen kan ik dan weer wel....
waar leg je de grens?

Hoezo? Iemand met een hart voor paarden mag toch ook ambities hebben?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:43

Montignac schreef:
KiWiKo schreef:
een paardenmens kent zijn beperkingen mbt paarden Lachen Lachen een mens met paarden niet Lachen en daarom gaat het zo vaak verkeerd Lachen

oeh die is goed......spijker op zijn kop..niks meer aan toe te voegen Knipoog

Tot hier was ik het helemaal eens met KiWiKo, maar deze uitspraak niet. Ik ken genoeg mensen-met-paarden die hun grenzen ook kennen, erger nog, ik schaar mijzelf ook daaronder Knipoog
Paardenmensen zijn er maar bijzonder weinig, ook hier op Bokt maar een handjevol, mensen met paarden zijn er zat in heel veel variatie van kennis en kunde. En iemand die zichzelf een paardenmens noemt, heb ik ernstige twijfels bij of dat wel zo is. Ervaring leert dat echte wijsheid hand in hand gaat met bescheidenheid, ook als het gaat om paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:43

runningkawa schreef:
Miss_Montana schreef:

Ik denk niet dat paarden per sé hoeven te kunnen praten. Denk dat als je goed naar ze kijkt en luisterd dat ze al genoeg praten, ook al gebruiken ze geen woorden Lachen

Ja

Paarden praten de hele dag...aan ons mensen om ze te verstaan of niet Lachen

Edit, typo's, zoals gewoonlijk

Precies! Niets meer aan toe te voegen OK dan!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:44

Aardig stukje, Barmat! Heb het graag gelezen...
Ik denk overigens dat mijn eigenaar een paardenmens is; de manier waarop hij met zijn dieren omgaat, vooral de rust, geduld en de nuchterheid maar ook niet te beroerd om één goeie tik te verkopen aan een jonge iets te brutale hengst met een hierdoor kortdurend meerderwaardigheidscomplex. Ook het precies aanvoelen als er wat mis is met een paard en daar adequaat op reageren.
Ik vind het een feest om de paardjes te mogen verzorgen, ze zijn namelijk heerlijk relaxed, makkelijk in de omgang, fijn te rijden maar vooral erg lief in karakter en naar mensen toe. En nee, dat ligt vast niet alleen aan het ras, de Friezen die we eerst ook hadden staan waren precies zo.
Ik vind mijzelf nog niet echt een paardenmens, maar aangezien de eigenaar me rustig in mijn eentje met zijn jonge dieren aan de slag laat gaan, zal er vast wel iets van gevoel voor zitten. Vooral als je weet dat hij echt niet zo makkelijk zijn paarden afgeeft...

Ik geloof ook wel dat de echte authentieke paardenmensen dun gezaait zijn, maar ook dat er niets mis mee is om een mens met paarden te zijn (hmpf, dat ben ik al niet eens Knipoog ), mits je niet te beroerd ben om iets van een ander aan te nemen en iig te weten dat je nooit uitgeleerd bent. Ik denk dat bij een mens met paarden die wel het hart en z'n verstand op de goede plek heeft een paard ook een heel best leventje kan hebben hoor!
Alleen 'die soort' die dénkt overal verstand van te hebben, niets van een ander aanneemt 'want ze rijden al drie jaar' (echt gehoord), en met de regelmaat van de klok paarden de vernieling in helpt, daar heb ik wat moeite mee. Gelukkig zijn er daar ook niet al te veel van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:45

ambities zijn niet verkeerd, mits je daarbij kijkt wat het paard aankan Lachen

vroeger vond kawa het leuk om te springen, als ik dat nu met hem doe mishandel ik hem.

Vroegah scheurde hij graag met 210 km per uur over een zandpad, nu moet ik kijken hoe lang ik mijn stapritje maak...als ik dat al maak.

En dan plan ik ook niet voor de lol een lange bosrit... want ook buiten ambitie om kun je je paard verkl"ten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:54

Miss_Montana schreef:
Wildgirl schreef:
Volgens mij zit het hele paardenmens gebeuren ook veel minder in het rijden en presteren; zet mij op een kwpner van 1,75 en ik schijt 10 kleuren, een veulen wat vastligt eruit helpen kan ik dan weer wel....
waar leg je de grens?

Hoezo? Iemand met een hart voor paarden mag toch ook ambities hebben?

Absoluut maar ik denk dat dát niet het enige is wat je tot paardenmens maakt.
veel mensen die bijvoorbeeld naar een anky kijken of een edward gal scharen die mensen onder paardenmensen maar zien niet hoe zij zich op het inrijterrein gedragen of wat er daar thuis gebeurt; snap je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:57

Wildgirl schreef:
waar leg je de grens?

Inzicht in je eigen kunnen en beperkingen is volgens mij ook inderdeel van een paardenmens zijn.

(Ik rij liever ook niet op een kasteel van een paard trouwens)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:57

Waratje schreef:
]
Tot hier was ik het helemaal eens met KiWiKo, maar deze uitspraak niet. Ik ken genoeg mensen-met-paarden die hun grenzen ook kennen, erger nog, ik schaar mijzelf ook daaronder Knipoog
Paardenmensen zijn er maar bijzonder weinig, ook hier op Bokt maar een handjevol, mensen met paarden zijn er zat in heel veel variatie van kennis en kunde. En iemand die zichzelf een paardenmens noemt, heb ik ernstige twijfels bij of dat wel zo is. Ervaring leert dat echte wijsheid hand in hand gaat met bescheidenheid, ook als het gaat om paarden.

dan ben jij dus meer paardenmens als jij jezelf inschat Haha! Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:59

Niet alleen je grenzen van de paarden kennen, maar je eigen grenzen kennen hoort er bij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:01

Ik kreeg net de vraag per pb..maar durf hier ook wel te antwoorden of ik zelf denk paardenmens te zijn of niet.

Ik schaar mezelf onder mens met paard, maar met veel uren er in gestopt om te leren van paardenmensen.
En me niet teveel vond daarvan te leren en nog steeds graag naar die mensen luister of om advies ga vragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:03

Ik denk dat kawa wel een paardenmens is.......... ik zou zo mijn grote meneer bij haar brengen, en dan weet ik dat het goed gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:08

Ik zal er mijn best voor doet dat hij het goed heeft, dat zeker.
Maar dat doet een mens met paard vaak ook wel Lachen
Op die uitzonderingen na zoals het voorbeeld die denken dat ze na 3 jaar uitgeleerd zijn en alles weten... of hun eigen plezier of uitje boven het plezier van het paard zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:10

Ik zal ook niet pretenderen dat ik zelf een paardenmens ben hoor...
Maar ik ben nog altijd de oude garde paardenmensen dankbaar, die mij zoveel hebben geleerd!!!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:11

KiWiKo schreef:
Waratje schreef:
]

dan ben jij dus meer paardenmens als jij jezelf inschat Haha! Haha!

Wat niet wil zeggen dat je als je bescheiden bent ook paardenmens bent nietwaar Clown
Ik ben bescheiden, ik doe mijn best om een paardenmens te zijn maar zit er gewoon af en toe ook flink naast. Ik ken mijn eigen grenzen, ik weet wat ik kan en (ik misschien) niet kan en wat ik niet kan doe ik dan ook niet zo vaak, al doe ik als ik het wel doe natuurlijk mijn uiterste best om het goed te doen. Maar gewoonweg uit gebrek aan ervaring (ik rij 'al' 7 jaar paard dus ik spreek niet over tijd) maak ik nog veel fouten en kan ik mezelf dus geen paardenmens noemen. Ook geen mens met paard want ik heb 'alleen' verzorgpaarden maar kom Clown

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:11

Mensen met paarden en paarden mensen zijn moeilijk te onderscheiden en danae...Ik vind het in je begin bericht jammer dat je niet duidelijk maakt dat mensen met dure ingepakte sportpaarden ook paardemensen kunnen zijn. Ik ken ook mensen met paarden die het zonder dure dekens, zadels, hoofdstellen enz doen. Maar er komt geen greintje gevoel bij kijken en als je een proef ziet is het geen combinatie maar een mens en een dier dat samen wanhopig proberen om uit hun veel vuldige ruzie's te raken zonder dat de jury dat al te veel op merkt. Zo zie ik er zat rijden.

Maar als ik dan mijn vriendin zie rijden, met dure kleren, merkzadels, anky setjes en alles wat je je maar wensen kan. Zo'n eenheid met haar paard, geen gedoe, gewoon samen dansen. Met of zonder muziek, ze doen het altijd swingen. Dát is voor mij een paardenmens. Ze weet heel goed hoe ver ze kan gaan (eigenlijk ze weten, want haar zus is ook zo) en weten heeeel goed wat hun eigen grenzen en die van hun paard is. Nemen de tijd om, ondanks hun hoge niveau, de fout bij zichzelf en niet bij het paard te zoeken. Uit hun mond zul je niet snel horen 'hij deed dit of hij deed dat' maar altijd 'door mij ...' en die dieren zien hun baasjes ook duidelijk graag komen ondanks dat ze hard moeten werken!

En dat zijn idd dure sportpaarden...Aan de andere kant, dat persoontje hierboven met de niet zo dure spullen steekt het áltijd op de pony terwijl ik de pony ken en het dier werkelijk waar alles doet, je moet het haar natuurlijk wel vragen.

Mezelf schaar ik voorlopig nog onder mens met paard. Ik heb nog een hoop te leren en ondanks dat ik zielsveel van mijn beestjes houd, betwijfel ik ten zeerste of ik ook daadwerkelijk "talent" of "een gave" heb Haha! We modderen gewoon samen wat aan en doen alsof we het kunnen *LOL* dat werkt! *LOL*

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:12

IndianLady schreef:
Areke, ik ken je niet en ik weet niet of jij paardenmens of mens met paard bent. Maar ik weet wel dat jij mensen met paard kent op de stal waar je staat. Iedereen kan zo 10 voorbeelden hier opschrijven. Maar daar gaat het niet. Dit topic zet je gewoon aan het denken. Ben ik een paardenmens of mens met paard?
Het is eigenlijk best wel eens goed dat we onszelf deze vraag stellen. En wat je daaraan doet is geheel aan jezelf.

Ik vindt mezelf een paarden mens, niet 1 van de oude stempel maar wel 1 met genoeg kennis, niks hoeft overhaast en als mn paard wat nodig heeft komt het er.
Maar ik ken geen mensen met paarden bij mij op stal, ik ben namelijk de enige, heb mn eigen spulletje Knipoog
Maargoed Barmat en ik bergijpen elkaar inmiddels is al door onszelf opgelost, we dachten hetzelfde maar kwam even anders over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:14

mijn paard is niet een paard die ik zomaar met iedereen mee kan geven, hij is dominant, onzeker, angstig, maar voor de duvel zn ouwe moer niet bang Haha! Haha! Haha!

nah, ga daar je aanpak maar eens op afstemmen Haha!

dat mensen goed voor hem zullen zorgen absoluut, maar of hij dan zo goed voor de mensen zorgt is een tweede Haha!

en ik weet zeker dat kawa mij mijn meneer zou kunnen lezen en schrijven, nadat ze een keer of twee heel duidelijk de verhoudingen heeft rechtgezet Haha! op het goede moment, en in de goede dosering, op de goede manier Haha!

De vrouw waar hij nu staat is ook echt, echt een paardenmens...... nu lacht ze zich rot om hem en zijn grappen, maar toen manlief een meter de lucht in werd geslingerd omdat Torrie linksaf wilde (en ging) was het toch minder leuk. Bij haar zal hij die fratsen niet uithalen ;D maar een willig slachtoffer is echt helemaal zijn feessie, en dan heeft hij echt lol, helaas ten koste van het wezen mens Lachen

Maar ik weet dat als ik hem bij Kawa neerzet, dat hij ook geen spatjes maakt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:15

Barmat, ik wil je een compliment geven voor je ontzettend mooie (met een knipoog) stuk tekst...
Wow, weet nu echt niet meer wat ik nu wel of niet ben. Ben tussen de paarden opgegroeid en heb vanaf mijn 17 eigen paarden (ben nu 38) en kan meteen zien/voelen als er wat met 1 van mijn paarden aan de hand is. Met rijden/trainen voel ik ook of iets wel of niet kan. Geef mijn paarden niet gauw een tik, maar kan het goed af met mijn stem....
Maar ben ook een heel fanatieke wedstrijdruiter geweest en zou dat ook zeer zeker nog zijn geweest als mijn lichaam het nog had toegelaten.... Maar ben geen mens die zich boven het paard stelt en maar doorgaat terwijl het niet kan. Heb veel dingen gezien/meegemaakt en ook dingen die ik liever niet had gezien. Wanneer ben je dan een paardenmens. Ik leef voor mijn paarden en voel dat zij ook ontzettend gek met mij zijn, maar ik weet echt nog niet alles en leer er elke dag weer wat bij. Ben dus duidelijk een mens met paarden en hoop dat ik ooit tot de categorie paardenmens mag behoren....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 18:15

Ik zei al eerder dat ik in mijn leven niet veel paardenmensen heb ontmoet.. maar RK.. jij bent er écht wel één van hoor Lachen

zeker weten Ja

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:17

IndianLady schreef:
Ik denk dat de mensen die het stukje anders interpreteren of als vervelend of tijdsverspilling zien of zich aangesproken voelen, euh hoe zal ik het netjes formuleren....... Toch wel een klein beetje het volk zijn waar Barmat zo netjes, correct en een beetje sarcastisch over schrijft.

Je moet ook niet alles letterlijk opnemen. Over die setjes en ditjes en datjes. Het gaat erom dat je bij sommige mensen kan zien of voelen dat het echte paardenmensen zijn.

Barmat ik vind het een heel mooi geschreven stukje. Bravo OK dan!

Ja dat denk ik ook. Ik denk dat 'de paardenmensen' (volgens dit stukje geschreven) juist degene zijn die het eigenlijk hier mee eens zijn. Ja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:18

Hinata schreef:
IndianLady schreef:
Ik denk dat de mensen die het stukje anders interpreteren of als vervelend of tijdsverspilling zien of zich aangesproken voelen, euh hoe zal ik het netjes formuleren....... Toch wel een klein beetje het volk zijn waar Barmat zo netjes, correct en een beetje sarcastisch over schrijft.

Je moet ook niet alles letterlijk opnemen. Over die setjes en ditjes en datjes. Het gaat erom dat je bij sommige mensen kan zien of voelen dat het echte paardenmensen zijn.

Barmat ik vind het een heel mooi geschreven stukje. Bravo OK dan!

Ja dat denk ik ook. Ik denk dat 'de paardenmensen' (volgens dit stukje geschreven) juist degene zijn die het eigenlijk hier mee eens zijn. Ja

Dat zou ik niet zo vlot stellen Lachen Paardenmensen kan je alleen maar herkennen als je ze ziet...Niet als je ze leest. Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:22

KiWiKo schreef:
Citaat:
Het ik kom met de vraag hoe bepaal je of iemand paardenmens is of een mens met paarden, geef mezelf als voorbeeld, mn paard staat voorop krijgt goed spul, wordt nagekeken krijgt dr inentingen noem maar op, veel dingen die somige mensen niet eens elk jaar laten doen.
Geef aan dat ik ook setjes heb, puur als VOORBEELD.

maar dit maakt je dus geen paardenmens Haha! Haha! tuurlijk zorg je goed voor je paard, absoluut Haha! maar dit maakt je geen paardenmens.......

een paardenmens is iemand die instinctief het goede doet, instinctief weet of iets uit dominantie of angst gebeurd, instinctief weet of er een aai of een skup nodig is, iemand die geen discussies met een paard aangaat, iemand die een natuurlijke aanleg heeft om net dat stukje wat nodig is boven een paard te staan om een goede/gezonde relatie te hebben.

Of je wel of niet in setjes rijd, de entingen op tijd doet, aan NH doet, met S&T rijd of wat dan ook voor een sjit, dat is helemaal niet aan de orde Lachen

Voor mij is dat instinctief, is er iets aan mn paard is het niet door mij op te lossen of met behulp van mn instructrice, dan komt er een DA bij of een fysio.
1x per jaar wordt alles nog een keer extra gecheckt.

Zit mn paard fout dan komt ze daar achter, zit ik fout dan kom ik daar achter en zo lossen wij onze problemen samen op.
Maargoed, ieder zn eigen mening gelukkig.
Laatst bijgewerkt door areke op 10-06-08 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt