Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:51

Ik praat ook tegen me verzorgpaard
Simpelweg omdat ze beter naar me stem luistert dan naar andere hulpen
Ik wandel sinds kort met haar en ben bezig haar commando's te leren en als ze iets goed doet beloon ik haar uitbundig met een lieve stem...maar als ze steigert zonder reden(zij zal vast wel een reden hebben zoiets als ik wil de wei niet uit ofzo) doe ik het toch met een verhefde stem zodat ze duidelijk het verschil weet (meestal doe ze dan al snel normaal)
Ik denk dat sommige paarden het juist veel prettiger vinden om gerustgesteld te worden door een lieve stem etc. en duidelijk weten wanneer ze iets fouts doen met een andere toon in je stem...alleen als ze ergens bang voor is tijdens het wandelen zeg ik niks en loop ik gewoon door en probeer ik niks te laten merken...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:52

Juist als ik aan het rijden ben praat ik met een paard. Als je een wedstrijdje aan het rijden bent, en je fluisterd bemoedigende woorden, dan kan dat echt heel erg helpen Ja

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:52

tja FEST mijn paard reageert onder de man ook op de commando's ZONDER te drijven. Dat is toch alleen maar beter dan prikken!!

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:55

larrylurex schreef:
tja FEST mijn paard reageert onder de man ook op de commando's ZONDER te drijven. Dat is toch alleen maar beter dan prikken!!

ja, tuurlijk !

ik ben het er ook niet mee eens, dat je geen stem commando's mag gebruiken tijdens wedstrijden.
alsmaar beter.
maarja, daar heb ik niets over te zeggen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:10

daarom rij ik geen wedstijden meer alleen lekker buitenritjes! Cool

Marissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:39

Ik rijd een pony die tijdens het poetsen behoorlijk onrustig kan zijn (niet alleen tijdens het poetsen, maar ik babbel vooral dan tegen hem) en ik merk dat het echt wel helpt. Hij lijkt tenminste een stuk kalmer te worden als ik tegen hem begin te praten.

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:51

waarom zou het dan anders in een hele boel paardenboeken staan, dat praten tegen je paard je paard rustiger maakt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:57

Ik praat ook wel tegen me knollie..
Niet heel verslag van de dag, maar vaak als ik aan het optuigen ben van "even zadel erop leggen, en niet chagerijnen" haha
Als ik haar op stal of in de wei roep "BETSYY" reageert ze wel, en dat is kei lief Haha!
En met rijden en vooral longeren reageert ze op duidelijk op commando's

Tegen jonge paarden praat ik wel meer, bijv met poetsen enzo..worden ze beetje rustig en staan ze niet zo gespannen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:03

Vlak voor de les praat ik echt heel erg veel met Bruin, en ook tijdens het poetsen. Dan zie je gewoon dat zijn oortjes naar mij gespitst zijn! Hij weet dan dat ik bij hem ben! Soms lijkt het wel afsof hij aandachtig luistert naar wat ik hem te vertellen heb (achja, hij kan me toch niet verstaan...)

Maar soms denkt hij denk ik ach jochie hou nou je kop maar weer even!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:06

ik praat altijd tegen hem.
omdat hy altijd heel goed op myn stem reageerd, en er ook rustig van wordt als hy iets eng vindt.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:08

Oneens omdat,
als ik tegen me paard rustig fluister, of gewoon een beetje praat, zie ik die ogen al langzaam sluiten.
en dan merk ik al dat die rustiger word.Lachen

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:09

xRomanxMir schreef:
Oneens omdat,
als ik tegen me paard rustig fluister, of gewoon een beetje praat, zie ik die ogen al langzaam sluiten.
en dan merk ik al dat die rustiger word.Lachen

idd.
een paard word rustiger van jou stem, als jij ook rustig bent.
als jij gestrest bent en je praat gehaast tegen je paard, zal je paard niet rustig worden. Knipoog

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:17

Ik praat wel tegen mijn verzorgpony's tijdens het rijden, zodat ze ook op stemgeluid oefeningen kunnen uitvoeren.

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:03

Ik vind het niet verkeerd om tegen je paard te praten. m'n paard is het wel gewend en ik merk dat als ik tegen hem praat dat hij ook rustiger word. vooral als er iets engs is en ik op een geruststellende toon tegen hem spreek. ik heb op die manier meer contact met hem, maar ieder z'n mening

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:08

Ik vind het ook niet verkeerd om tegen je paard te praten, ik doe dat zelf ook vaak.
Ook als ik hem gerust moet stellen praat ik zachtjes tegen hem, werkt vaak goed.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:51

Ik praat hele verhalen tegen me paard, alles wat ik heb beleefd die dag en al me geheimen, tenminste iemand waarvan je zeker weet dat ie het geheim houdt Knipoog

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:54

ja ik praat ook tegen mijn paard Lachen
tijdens het rijden als hij wat fout doet , dan zeg ik : ehuh, of wel reageren als ik been geef Clown en, : opletten, enzo

als ik een deken zomaar op gooi vind hij dat eng, zeg ik vantevoren; opletten *naam*
dan schrikt hij niet

met de wei ook, als ik roep : 'ga je mee arco' komt hij voor het hek staan ( ook bij het rijden , dan zeg ik ga je mee en dan gaat hij keurig netjes wachten tot ik afgestapt ben *LOL* )
praat eigenlijk altijd Lachen

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:00

Ik ben helemaal erg, ik zing tegen mijn paard (zo vals als maar zijn kan.) Maar zij vindt het leuk, ze blijft altijd bij me en oortjes gaan altijd naar achteren om te luisteren . Misschien zing ik voor paardenoren niet vals?

Ik praat veel met mijn paarden dus...

PrinsesFancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:16

ja ik praat tegen mn paard. ik heb ooit is ergens gelezen dat het je paard geruster stelt.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:05

De pony die ik nu rijd is 3 jaar, doordat ik praat tegen haar (Goedzo, braaf, of gewoon tips voor mezelf Clown) vind ik het rijden beter gaan en bij jonge pony's werkt het ontspannend vind ik.
Maar dat komt mede wel door het longeren en stemgebruik.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:08

ik praat ook tegen mijn paard als hij braaf is dan zeg ik braaf goedzo enz.. en als hij niet luisterd of vervelend is roep ik pas er op!! ik weet niet waarom maar is automatische haha

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:42

tuurlijk praat ik met mn pony. Wanneer hij iets eng vindt kan ik hem vaak met mn stem er bij langs brengen. Dit gebeurt dan puur op vertrouwen, zonder dwang.

Afgelopen week met hem door bruggetje gezakt, kon ik ook rustig blijven ondanks de schrik, werdt pony ook gelijk wer rustig en stapte door of er niet gebeurt was. Goddank verder niks kapot, behalve de brug

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:14

Ik praat ook tegen mijn paard. Vooral in de les heeft ze dit erg nodig. En tijdens poetsen ect babbel ik ook over van alles en nog wat haha Clown

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:21

Ja ik praat ook tegen me paard.. Naar mijn idee lijkt het alsof ze daar rustig van worden. Ook lijkt het me dat als ze bang zijn en je tegen ze praat ze je gaan vertrouwen en weten dat het dan goed is.

Ik heb nu een paard en als je dan HOO zegt staat ie meteen stil, handrem! Clown
Zelfs als ie verschiet, das wel makkelijk!

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:56

Ik praat ook vaak tegen Nando.
Vooral tijdens een buitenritje. Het gaat gewoon automatisch en met rijden meestal als hij niet voorwaarts is dan even een hup!