stands, ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:32

jantina schreef:
Appie, begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed wat jij probeert te zeggen. En die punten die ik beantwoord heb, daarvan weet ik ook heus wel dat dat voor andere paarden heel anders is.
Maar daardoor vraag ik mij gewoon af waarom ze stands gaan verbieden, want ikdenk werkelijk dat er legio paarden zijn, die net als Isolda, heel goed in een stand staan.
Tuurlijk zijn er altijd slechte voorbeelden. Maar die zijn er op alle gebieden in de paarde-wereld. Daarom probeerde ik aan te geven dat een stand niet altijd slecht is. Dat het niet zo zwart-wit is, als veel mensen denken.

We lijken elkaar toch wel te begrijpen, zie je toch wat een leuke 'discussie' kan opleveren Haha! .

En Nuv, net als Loolapelooza schrijft, jouw redenatie vind ik heel wat kortzichtiger. Je begrijpt nog totaal niet wat onze argumenten zijn. Maar goed, ook bij jou lijken de financiele aspecten belangrijker dan het welzijn van de paarden/pony's.
Trouwens, die laatste opmerking over die lievelingspony's vind ik wel erg kinderachtig. Ten eerste gaat dat bij mij totaal niet op en ten tweede vind ik het kant noch wal raken.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 02:02

Wij hebben ook een paar stands.
Ze staan er alleen tijdens de natte winter periode voor de nacht in.

's Morgens om half 8 lopen ze lekker op hun dooie akkertje de wei in en 's avonds rond 18 uur rennen ze richting stal....

Tuurlijk zou ik ook hun liever in een box hebben, maar goed... ruimte gebrek.

Ze worden bij ons ook dagelijks gemest en dik gestrooid en hebben een klos aan hun touw zodat ze gewoon kunnen liggen en bewegen.

Tja ben ik er tegen, ik zou niet kunnen omdat ik ze er zelf in heb staan maar goed als ik de mogelijkheid had om ze in een box te zetten dan had ik dat gedaan.

I.d.d. heb je erg veel verschil tussen stands en stands.... en vind ik dat ze zeker dagelijks (overdag) de mogelijkheid moeten hebben om in vrijheid te leven (wei/paddock)

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 03:04

Hai,

Fieke ik ben het met je eens wat de vrijheid op het land betreft alleen er zijn gebieden in Nederland waar dat dus niet kan helaas.
Ik verkies zeker een ruime box voor een stand, puur omdat ik dat veel diervriendelijker vindt.

Je hebt echt wel verschil in stands en ook zeker verschil in hoe mensen paarden houden in stands en gelukkig zijn er ook die goed voor hun paarden zijn en ze de nodige ruimte op de dag gunnen met een schoon en frisse stand om naar terug te keren,echter heb ik er ook vele gezien die daar niet aan voldoen.
Als men op de manier van afschaffing van de stand die paarden kunnen helpen ben ik zeker een voorstander!

Mijn paarden kunnen in de winter niet op het land(te nat)alleen als het heeft gevroren en het nog veilig is voor de paarden om er op te lopen.
Ze komen iedere dag buiten,de ene keer iets langer dan de andere keer.
Ook probeer ik ze iedere dag beweging te geven,op welke manier dan ook met veel afwisseling.
Ze staan eerlijk gezegt vaak al voor het hek te wachten tot ze weer naar binnen mogen,zeker als het slecht weer is.
Naar mijn gevoel zijn ze dus wel happy.
Natuurlijk zou ik ze meer willen bieden maar dat kan in deze omtrek eigenlijk nergens dus ik heb geen keus.

Wat betreft slapende paarden.
Ik heb eens enkele nachten op stal geslapen ivm het waken voor het veulenen van een merrie en ik moet zeggen dat vele paarden toch in de loop van de nacht heerlijk languit gingen liggen slapen.
Ik heb mijn paarden zelfs zien dromen Dromen

In ieder geval ik ben dus tegen het houden van paarden in stands(sorry voor de goede verzorgers onder ons)
Eventueel voor enkele uurtjes per dag maar zeker niet voor langer.

Groetjes Smousje.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:04

Nou als de tegenstanders van een stand stellen dat het zielig is voor een paard dat ze zich minimaal kunnen bewegen dan kan ik ook wel stellen dat een paard in een box zetten zielig is!

Mijn pony staat 24/7 buiten.
Hij heeft op het moment twee aparte weien ter beschikking dus hij kan zich helemaal uitleven, hij heeft uiteraard wel een stal tot zijn beschikking dus als het te heet is kan hij in de schaduw staan en als het slecht weer is kan hij schuilen.
Ik heb de stal niet exact gemeten maar het zal zo'n 2,5 bij 3,5 zijn gok ik.
Hij staat overigens nooit binnen want aangezien hij niet van suiker is blijft hij veel liever buiten staan als het regent.

Voor mezelf zijn de faciliteiten wat minder: ik heb geen bak tot mijn beschikking, ik moet als het vriest zelf met water gaan lopen slepen, ik moet een behoorlijk stuk met balen hooi slepen enz.

Maar mijn pony heeft het super!

Dus tja als je het zo gaat bekijken dan is het toch wel zielig voor al die paarden die niet op de wei kunnen!
Die bagger valt best mee want ze lopen nu eenmaal niet de hele tijd op hetzelfde stukje en wat dan nog?
Hij ziet er nu echt uit als een moddermonster, maar hij heeft het ontzettend naar zijn zin buiten.
Dus voor wie zet ik hem dan binnen?
Eerder voor mijn eigen gemoedsrust dan voor die van hem!
En wat ik hier eerder las, dat de paarden aan het eind van de dag al bij het hek staan omdat ze zo graag naar binnen wilden lijkt me ook niet helemaal betrouwbaar.
Als ik aan het eind van de dag bij mijn pony kom loopt hij ook gelijk naar stal omdat hij dan eten krijgt!
Zeker niet omdat hij zo graag naar binnen wil.

Maar ja iedereen doet zijn best om hun paarden zo goed mogelijk te verzorgen.
Lijkt me dat het dan ook verstandig is iedereen in zijn waarde te laten.
Ik ben niet tegen stands, ik ben ook niet tegen boxen maar je moet wel roeien met de riemen die je hebt!
Voor mijn pony is het ideaal om de hele dag buiten te staan, voor mij weer wat minder maar ja daar moet ik maar mee leren leven Knipoog

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:17

Hai,

Ik ben het met je eens Kai dat paarden op stal het vaak nogal saai hebben en als ik het zou kunnen veranderen,graag maar dat gaat nu eenmaal niet en ook ik moet roeien met de riemen die ik heb en ik doe zeker mijn best voor de paarden om ze een zo goed mogelijk leven te geven daarin.
Zomers lopen ze echter al weer vrij vroeg op het land en tegen de winter gaan ze ervan af.
De stalbaas moet zijn land daarin wel sparen die enkele maanden,anders is het vertrapt voor de tijd dat ze er wel in kunnen.

Ik heb ook in Schaarsbergen met mijn paard gestaan en daar konden ze vrijwel iedere dag naar buiten,de grond was veel beter als hier.
Daar was het bosgrond en hier is veengrond,daar zit nog een vrij groot verschil in.
Tuurlijk heb je meer keuze als je voor jezelf 2 weides heb maar ik moet de weides delen met nog 9 paarden en ben afhankelijk van mijn stalbaas,die al veel soepeler is dan op andere stallen waar ik hiervoor heb gestaan!

Waarom zou ik niet betrouwbaar zijn in mijn verhaal over dat mijn paarden naar binnen willen,ik ken ze toch het beste denk ik Verward
Vaak hebben ze voor dat ze naar buiten gaan al een lekkere bak wortels gehad en krijgen ze geen voer als ze naar binnen komen omdat ze dan wat moeten werken.
Pas als de verzorging geheel klaar is en naar gelang arbeid krijgen ze hun hapje extra want ze voeren hier op stal op vaste tijden.

Tuurlijk zal het ook een soort van gewoonte(al ben ik heel afwisselend voor mijn paarden om verveling te voorkomen) worden,het is maar wat de dieren gewend zijn. Knipoog

Groetjes Smousje.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:28

Wat betreft slapende paarden.
Ik heb eens enkele nachten op stal geslapen ivm het waken voor het veulenen van een merrie en ik moet zeggen dat vele paarden toch in de loop van de nacht heerlijk languit gingen liggen slapen.
Ik heb mijn paarden zelfs zien dromen Dromen

Groetjes Smousje.[/quote]

ik heb laatst ook div. nachten op stal geslapen omdat mijn oude merrie erg ziek was en hoe dan ook bijna alle paarden lagen idd een paar uurtjes uitgebreid op de grond te slapen (ook in onze stands)!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:21

Ik ben niet fel tegen stands.
Tuurlijk het liefst zie ik alle paarden dag en nacht op het land en als dat niet kan in een ruime box. Maar als dat niet mogelijk is (denk idd aan bv. manegehouders) vind ik stands een goede oplossingen, mits de paarden het goed hebben in de stands en er zo vaak mogelijk uitkomen.
De manegepony's bij ons staan ook bijna allemaal in stands. Ze kunnen erin liggen, en ze kijken niet de hele dag tegen een muur aan, want ze kunnen zich omdraaien in de stand als ze dat willen. Verder worden de stallen goed schoongehouden en staan ze s'ochtends vaak los in de binnenbak met zijn allen.
Ik ben niet voor stands, ik zou mijn eigen paard nooit in een stand zetten, maar ik denk niet dat je alle manegeeigenaren kan veroordelen omdat ze hun paarden in stands zetten, paarden kunnen het best goed hebben in stands en soms is het gewoon niet anders. (zoals Sonja al zei, het kost al moeite genoeg om winst te maken)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:23

@smousje schreef:
Hai,

Waarom zou ik niet betrouwbaar zijn in mijn verhaal over dat mijn paarden naar binnen willen,ik ken ze toch het beste denk ik Verward
Vaak hebben ze voor dat ze naar buiten gaan al een lekkere bak wortels gehad en krijgen ze geen voer als ze naar binnen komen omdat ze dan wat moeten werken.
Pas als de verzorging geheel klaar is en naar gelang arbeid krijgen ze hun hapje extra want ze voeren hier op stal op vaste tijden.

Tuurlijk zal het ook een soort van gewoonte(al ben ik heel afwisselend voor mijn paarden om verveling te voorkomen) worden,het is maar wat de dieren gewend zijn. Knipoog

Groetjes Smousje.

Ik bedoel het ook niet persoonlijk naar jou toe hoor!
Ik bedoel het meer in het algemeen, je hebt veel mensen die lopen miepen zo van mijn paard staat veel liever binnen met dit slechte weer....

Een paard dat het gewend is zal misschien graag naar binnen gaan dat zal best.
Ik ben ook absoluut niet tegen paarden op stal houden!
Zolang ze er voldoende uitkomen maar dat geldt voor mij niet alleen voor stands maar ook voor gewone boxen.

Maar goed genoeg verschillende meningen hier!
Zou ook wel saai worden als iedereen het met elkaar eens was natuurlijk Haha!

Nog even een toevoeging:
Op de manege waar ik gereden heb hebben ze bewust voor stands gekozen voor de pony's en manegepaarden.
Hun redenatie was dat kleine kinderen en ook beginnende volwassenen niet zogauw in een box durven te komen en dus niet zelfstandig een paard kunnen knuffelen of poetsen.
Omdat de pony's in de stand vast staan durven ze wat beter en zijn de pony's dus beter toegankelijk voor de kleineren.
Overigens staan de pony's ook aan een touw met een klos aan het uiteinde dus ze kunnen gewoon liggen.
De pensionpaarden staan wel in een box.
Als ik zou mogen kiezen zou ik mijn paard ook eerder in een box zetten maar dat is denk ik ook een groot deel je eigen gemoedsrust.

Gelukkig staat de mijne gewoon lekker buiten en hoef ik me dus daar niet druk om te maken Haha!