Het was weer raak, Ze moet weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Het was weer raak, Ze moet weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:41

Hier iemand die zelf een ongeluk heeft gehad met een paard. Ook ik hadt een trauma na het ongeval ondanks dat niemand dat in de gaten heeft gehad. Ik heb dit trauma verwerkt met een ander paard. (dus niet die van het ongeval).

Ook heb ik hier een paard die een ernstig trauma heeft gekregen bij haar vorige eigenaar.

Hierdoor weet ik helaas een beetje waar ik over praat. Ik denk dat jijzelf ook een trauma hebt. Waardoor er (onbewust) angst onstaat en dat in comb. met een paard met een trauma. Dat gaat niet werken zonder proffesionele hulp. Het paard is waarschijnlijk zo geschrokken en ziet de schuld waarschijnlijk in jou en is zijn vertrouwen kwijt. (Is niet gemeen bedoeld maar zo reageren dieren).

Ook is een trauma bij een dier niet in een paar maanden op te lossen. Heb mijn eigen getraumatiszeerde paard al 10 jaar en het is een stuk verbetert door het vertrouwen wat ze in ons heeft maar geheel overgaan doet het nooit. Maar daar kan je rekening mee houden.

Hiertoe moet je wel bereid zijn natuurlijk. Ik denk dat verkopen dan het beste is maar wie koopt een traumatsisch paard? en het er niet bij vertellen is oneerlijk (Wat wij dus hebben meegemaakt) en ook zullen veel mensen dat niet over hebben voor een nieeuw paard en wat dan zo in de handel trecht komt.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:51

Wat een dappere keuze om nog eens ervoor te gaan! Petje af voor jullie hoor! Hoop dat zij maar ook jullie het vertrouwen terug krijgen!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:16

Moet zeggen dat alles boven verwachting goed gaat Knipoog maar ik hou ook rekening met een ''terugval''. Ze is denk ik nu een beetje over donderd van de veranderingen. Die niet zo dramitisch groot is. Waar ik vooral op let is de reactie van mijn paardje op de veranderingen.

Ik moet ook even toegeven dat ik uitgeput ben inmiddels al. Ik werk van kart voor 8 tot 5/kwart over 5 even snel wat eten en daarna ga ik naar me paardje. Kom thuis en ga douche en slapen. Maar ik heb het er zeker voor over.

P.s Van elke stap die we maken ben ik van plan foto's te maken om over een tijdje als ik van echte veranderingen kan spreken ze kan tonen in een topic.

Owja die foto's die in de beginpot staan zijn gemaakt een week na het ongeluk. Gewoon door het verkeer heen Knipoog Er zal vast iets te redden zijn met me paardje

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:01

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:27

moyra schreef:
Gisteravond ben ik gaan longeren, dit ging boven verwachting goed Knipoog voorheen kon je achter haar aan skieen, nu is ze netjes bij je te houden. Toen smurffie naast me kwam staan keek ze even heel zuur naar dr en trachte aan te vallen. Ik heb de longeerlijn over gegeven en ben buiten de bak gaan staan. Na een paar rondjes kon je ook merken dat ze respect voor smurffie kreeg. Dit is het verhaal tot nu toe

Dus als ik goed begrijp gingen jullie met een paard wat nog niet eens fatsoenlijk te longeren was, mèt trauma, het verkeer in.

Dat was dus ook geen eerlijke kans voor je paard. Zorg dat je je paard eerst in de bak volledig onder controle hebt en het vertrouwen (terug?)wint.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:34

Smurffie hier:

paard kon best normaallongeren, maar nietzonder
uitbarstingen Knipoog dus af en toe echt gewoon ineens omslaan en bokken en steigeren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:43

Ik heb even het topic doorgelezen Lachen

Ik ga totaal mee met wat Poes en Slimmerik zeggen.
Ik denk dat jullie 2 dingen kunnen doen: of het paardje houden en naar het Balingehof sturen, jezelf daar ook heen sturen en leren hoe je met een paard omgaat Lachen

Of een huisje zoeken met iemand met verstand van paarden, die het paard een eerlijke nieuwe kans kan geven.

Ik denk namelijk dat jullie het niet zelf moeten proberen. De 1 heeft een rugprobleem en is te kwetsbaar... de ander is te jong en heeft imo veel te weinig ervaring.

Als het paard eerder idd niet normaal te longeren was (en longeren inclusief bokken, steigeren (?????) en omslaan (alsjeblieft zeg) valt bij MIJ niet onder normaal longeren ) zegt dat imo genoeg...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:55

Yamcha schreef:
Ik heb even het topic doorgelezen Lachen

Ik ga totaal mee met wat Poes en Slimmerik zeggen.
Ik denk dat jullie 2 dingen kunnen doen: of het paardje houden en naar het Balingehof sturen, jezelf daar ook heen sturen en leren hoe je met een paard omgaat Lachen

Of een huisje zoeken met iemand met verstand van paarden, die het paard een eerlijke nieuwe kans kan geven.

Ik denk namelijk dat jullie het niet zelf moeten proberen. De 1 heeft een rugprobleem en is te kwetsbaar... de ander is te jong en heeft imo veel te weinig ervaring.

Als het paard eerder idd niet normaal te longeren was (en longeren inclusief bokken, steigeren (?????) en omslaan (alsjeblieft zeg) valt bij MIJ niet onder normaal longeren ) zegt dat imo genoeg...

Wat jullie dan alle 3 vergeten is dat niet ieder dier andere mensen accepteerd Knipoog en juist na alles wat er met haar is gebeurt is ze daar heel gesloten in, ook zijn weer nieuwe dingen bekent gewordn over de stal waar ze vandaan komt Knipoog!

Daarbij komt dat ik wel meer dieren rijd dan alleen pebbels Knipoog ook tijdelijk op een africhtings en handel gelopen om ervaring op te doen Lachen enkel heb ik dit bij pebbels niet meegenomen, iets dat ik NU wel ga doen Knipoog maar goed. Jullie zullen de eerste zijn die een pm krijgen als ze alsnog weggaat, of met het goede nieuws dat het prima gaat, bijgesloten met foto's Knipoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:20

En toch... juist die mensen als Monya en John van het Balingehof zijn er echt goed in om vertrouwen te winnen van paarden, op die basis werken ze ook.

Het is je eigen keuze, maar ik raad je eerlijk gezegd af om het zelf te doen.
Maar goed, denk er zelf over na, als je meer wilt weten over ze:
http://www.balingehof.nl

Succes Knipoog

Edit: Monya zit ook op Bokt, als je haar raad wilt vragen, kun je natuurlijk een pm sturen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:42

Yamcha schreef:
En toch... juist die mensen als Monya en John van het Balingehof zijn er echt goed in om vertrouwen te winnen van paarden, op die basis werken ze ook.

Het is je eigen keuze, maar ik raad je eerlijk gezegd af om het zelf te doen.
Maar goed, denk er zelf over na, als je meer wilt weten over ze:
http://www.balingehof.nl

Succes Knipoog

Edit: Monya zit ook op Bokt, als je haar raad wilt vragen, kun je natuurlijk een pm sturen.

zoals ik al vermelde, willen we dit niet in handen van een ander leggen maar het zelf doen Knipoog
Gaat trouwens ver vooruit.. sprong vandaag op dr rug .. (moest even een foto hebben van der manen Schijnheilig ) en hier reageerde ze totaal niet op, gewoon rustig en gewent.

van de week lekker longeren en als t mee zit ook gewoon vanaf dr rug af uitstappen Knipoog .. alles rustig en kalm aan, tijd zat .. waarom zou ik in godsnaam overhaasten Knipoog!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:45

je kan ook naar Annemarie van der Toorn.. vind hun erg goed (haar en haar team)
ik heb zelf 2 cursussen gedaan, en heel veel geleerd.. Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:57

Ik kan naar de halve wereld gaan Knipoog maar het is veel beter het zelf op te lossen Knipoog

ik snap dat jullie ons enkel willen helpen Knipoog maar het advies : of daarheen (en dan ook nog speciafiek zijn) of verkopen vind ik wat ver gaan eerlijk gezegt Knipoog

Wij pakken het nu anders aan, kijken meer naar het paard maar hebben al een streefdatum en een doel neergezet Knipoog en als dat niet lukt gaan we hulp inschakelen Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:10

smurffie schreef:
Wat jullie dan alle 3 vergeten is dat niet ieder dier andere mensen accepteerd ;) en juist na alles wat er met haar is gebeurt is ze daar heel gesloten in, ook zijn weer nieuwe dingen bekent gewordn over de stal waar ze vandaan komt Knipoog!

Daarbij komt dat ik wel meer dieren rijd dan alleen pebbels Knipoog ook tijdelijk op een africhtings en handel gelopen om ervaring op te doen Lachen enkel heb ik dit bij pebbels niet meegenomen, iets dat ik NU wel ga doen Knipoog maar goed. Jullie zullen de eerste zijn die een pm krijgen als ze alsnog weggaat, of met het goede nieuws dat het prima gaat, bijgesloten met foto's Knipoog!

Niks persoonlijks, maar dit vetgedrukte vind ik nogal een penny gedachte. Nagelbijten / Gniffelen Eerst zou ze verkocht worden, maar ze accepteerd geen vreemden. Lastige verkoop zou dat zijn geworden dan. Nagelbijten / Gniffelen Volgens mij is er ook een deel trots bij, of niet genoeg geld hebben of een andere reden om haar niet naar een professionele stal te brengen. Wat de reden is maakt mij verder niet uit hoor.

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:16

bij deze zal ik me ook even ertegenaan bemoeien(A)
ik vind het feit dat jullie haar nog een kans willen geven waarvan je zelf zegt dat het jaren mag duren wel aangeeft
hoeveel jullie om dit beestje geven en hoe begaan jullie zijn met haar.
vind het heel dapper, maar bovendien ook een compliment waardig dat er dus ook nog mensen zijn die er jaren voor
over hebben om met hun beessie iets te bereiken, en niet alles vlugvlugvlug willen.
hoop dat het jullie gaat lukken en ookal ken ik jullie niet, ik gun het jullie van harte en hoop dat er een wonder gebeurt
en het paardje het weer leuk en niet eng gaat vinden allemaal.

heel veel succes.!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:17

Als je de adviezen te ver vindt gaan, waarom zet je het er dan op?
Veel mensen klagen over vage adviezen. Wij geven heel concrete oplossingen, we geven adressen van mensen waarvan we WETEN dat ze goed zijn...

Hoe duidelijk wil je het dan hebben? En waarom vind je de adviezen te ver gaan?
Het probleem waar je nu mee te maken hebt is imo niet niets, er zal flink wat tijd in gaan steken, om het vertrouwen bij ruiter en paard weer op te bouwen.
Het grote voordeel van een vreemde is dat die de ervaring heeft, er fris tegenaan kijkt, het vertrouwen heeft... die dingen hebben jullie allemaal niet. Natuurlijk kost het geld, maar dat heb je nu eenmaal met paarden.
Als dat een bezwaar is, moet je er niet aan beginnen.

Verder ga ik idd met Mystica mee, ik denk dat eenkennige nogal mee zal vallen Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:26

eenkennige mag je over zeggen wat je wil Knipoog maar de staleigenaar doet NIKS meer met dr behalve dr stal uitmesten, en ben erachter dat een stalgenoot van me haar er dan mag uithalen omdat ze echt naar m uithaalt Knipoog andere zetten dr ook niet buiten, dus waar de waarheid licht mogen hun zeggen Knipoog

Yamcha i@ ik vind het vergaan dat ze zeggen dat ik het dier waar ik om geef maar moet verkopen omdat hun zeggen dat het niet gaat lukken Knipoog Ik heb de tijd, Ik heb de moed, En ik heb de wil om het op te lossen. Waar halen HUN dan het gore lef vandaan te zeggen dat ik MIJN meisje niet waardig ben? 1 fout betekend geen onwaardigheid. 1 fout betekent leren, en verbeteren. een weet je wat het betekend wat hun nu zeggen? dat hun na 1 fout al hun dieren op zouden geven, ik houd van mijn dier. dus dan hoef ik niet naar mijn hoofd dat ik haar maar beter weg kan doen, want dat het toch niet lukt.
Dat hoef ik niet te slikken van iemand die het paard EN mij niet kent.

Sorry als jullie dit aanvallend vinden, maar weten jullie ook even hoe ik me erover uitspreek Knipoog

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:28

hehe, ik weet eindelijk waar ik het paardje (de combinatie) van ken. jullie hebben vorig jaar bij ons de outdoor cross gestart, klopt dat? bij de Ripse ruiters???:P

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:29

giannatjuh klopt als een bus.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:30

giannatjuh @ klopt. rolse tenu foto's staan in mijn profiel Knipoog
zal ik jou erbij zeggen Knipoog dat ze toen precies een maand sprong? daarvoor nooit van dr leven een hindernis had gezien.. en dat ze toen pas 4 maanden goed onder t zadel liep..

foutloos was het parcour zeker niet, maar wil jij dan eerlijk antwoorden, zag jij lol of niet?

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:33

wat ik me kan heugen van deze combinatie is dat jij allleen maar in een (zoals wij dat noemen) pisdeuk lag en half naast je paard van de pret ons weiland verliet.
haflinger in het roze, dat is inderdaad een duidelijk plaatje wat ik nog voor me kan halen, dit jaar weer?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:36

dit jaar waarschijnlijk nog niet, we willen niks over haasten Knipoog dus licht eraan hoever we dan met haar liggen Knipoog

overgens was ik toen al suppeeer trots op haar Knipoog en kan bij niet een foto ervan zien dat zij net niet naar dr zin had Knipoog .. (foto's op aanvraag.)

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:37

snap dat je niet met haar komt, maar als toeschouwer?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:38

Licht zeker wel in mijn programma Knipoog misschien dat ik zelfs nog met een ander paardje meedoe!

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:39

bofkont;)
ik ben ook zeker weer van de partij, aangezien ik wederom demo's moet rijden. dus wie weet zie ik je dan

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:41

Jeetje... ik vind het wel een gemiste kans als jullie het aanbod van Monya afslaan...
Mijn oud verzorgpaard is ook super eenkennig, maar toen een vriendin uit Nieuw Zeeland kwam die Parelli level 3 klaar was was het vertrouwen snel gewonnen. Ik heb in die paar weken vaak met tranen in de ogen en open mond gekeken. De eigenaar was boos want voor hem was de merrie niet meer te benaderen. Paarden voelen het haarfijn aan of ze bepaalde mensen kunnen vertrouwen of niet, vergis je daar niet in.
We zijn als mensen gewend paarden menselijke reacties toe te schrijven, maar meestal speelt er een eigen stuk onzekerheid ook in mee.