Drama: pony meegenomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: Drama: pony meegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:53

Ik kan er geen oordeel over geven of TS een punt heeft zo lang ik er geen beeldmateriaal van heb gezien, ik wacht dus even af met mijn mening geven tot ik wel kan zien hoe de pony er aan toe is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:56

Pony staat klem met zijn hoofd dmv. een ketting tegen de paal.
Het hoofd vertoond tekenen dat het halster op punt van ingroeien staat.
Heeft geen water.
Er zal al meerdere meldingen over geweest zonder dat er actie is ondernomen.

De discussie gaat hier dus niet over het feit of er ingegrepen moest worden, maar over het tijdstip waarop.

Het dier nog een week klem laten staan?
Een maand wachten tot het halster echt in het vlees zit?
3 dagen zonder water laten staan zodat hij vanzelf omvalt?

Tja, in echte levensnoods verkeerde hij nog niet. Maar binnen 5 minuten kan zo'n pony zichzelf aan de ketting verhangen! En dat zal niet de eerste, nog de laatste zijn.

Het is dus erg discutabel.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:03

runningkawa schreef:
Als dat is omdat jij gezien heb dat mijn paard heel kort aangebonden zonder water staat... kan ik je zelfs alleen maar gelijk geven Lachen
En ze heeft het direct aan de politie gemeld, dat maakt imo wel het verschil Ja
Wil je echt jatten vertel je niet wie je bent en waarom je dat dier hebt en waar.
En dan is het denk ik geen diefstal...tenminste zo maak ik dat op uit dat artikel. En zo maak ik het op uit de goedkeuring van de politie.
Anders waren die toch wel meteen gekomen om haar aan te houden?
Niets makkelijker toch dan een dief die zich zelf aangeeft en het gestolen spul nog in huis heeft Tong uitsteken
Denk dat het wat gecompliceerder ligt dan alleen maar meteen dief zijn.

En stel dat ze wel aangehouden gaat worden... wat stelt dat in NL nu voor?
Oke dan is diefstal van vee verzwarend, maar dan nog.
Stelt nog geen drol voor, dus daar hoef je het niet voor te laten als iemand zijn dier na herhaaldelijke waarschuwing nog zonder drinken heeft staan Lachen

Maar of de pony daadwerkelijk geen water kreeg weten we niet. Er kan best verschillende malen per dag met een emmer water gebracht worden. Een pony die geen water krijgt ziet er niet goed uit en kennelijk ziet deze pony er wel goed uit. Over het kort aangebonden staan: het kan zijn dat deze pony met een goede reden vast staat en dat hij door wat vreemde manoeuvres van zichzelf het touw steeds korter heeft gemaakt. Dan is naar mijn mening de juiste oplossing zorgen dat het touw weer op lengte komt. Ik persoonlijk vind het te ver gaan om de pony als burger in beslag te nemen en vervolgens de politie te bellen. Naar mijn mening was de juiste volgorde geweest: politie bellen, de juiste instanties de situatie laten beoordelen en het in beslag nemen aan die instanties over te laten. Blijkbaar denken andere mensen daar anders over, dat is hun goed recht, maar dit is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:08

Waarom zou TS over dat water liegen?
En idd een ingegroeid halster komt ook niet in 5 min... daar is wel wat langer voor nodig

Hij zal vast zichzelf in een benarde postitie hebben gebracht Ja

Maar als jij jezelf in een benarde positie brengt..noem waar wat. Brand.
Eerst maar brandweer bellen, terwijl ik je nog makkelijk uit je huis had kunnen krijgen?
En toen ik klaar was met bellen... je helaas toen was het vuur te groot en kon ik je niet meer helpen...goh..jammer...
Wat zou je liever hebben gehad? Dat ik je eerst uit de benarde positie haal...of wat tot de goede instanties erzijn?

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:09

Ze heeft hem toch niet 40 km verderop neergezet. nee 1 huis verderop.. Dus buurman weet ervan..Alleen het feit al dat je zoiets 2 dagen mist?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:09

Naar ik heb begrepen reageerden de betreffende instanties NIET.
Ook niet na herhaaldelijke verzoeken.

Het dierenbeschermingssysteem in Nederland kent zeer grote hiaten om over laksheid nog maar niet te spreken.

Of de TS goed of fout zit is aan de rechter. Ik blijf het bewonderingswaardig vinden dat ze heeft ingegrepen. Ondanks alle evt gevolgen van dien.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:11

Juis, en omdat de db vaak te laks is, gaan mensen dit doen! Dus uiteidelijk valt haar vrij weinig te verweiten, juist omdat het rechtssysteem in Nl krom is..

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:22

Ik zeg Bravo ik heb ook een keer zoiets gedaan. Naar dat dier keek niemand om. Hij heeft helaas maar 1 maand van zijn nieuwe fijne leven kunnen genieten want toen kreeg die erge buikpijn en bleek dat die daar een tumor en moesten ze hem inlaten slapen. Ik vond dat verschrikkelijk maar had het niet voor niks gedaan want dat dier was anders een erg pijnlijke dood tegemoet gegaan. Zoiets kan natuurlijk ook met zo'n pony gebeuren als niemand er naar kijkt. Ik hoop dat het voor jouw en de pony positief afloopt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:22

Ik vind het een goede zaak dat ze het gedaan heeft. Of het terecht is geweest laat ik over aan de evt rechter...
Waren maar meer mensen zo Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:24

Idd Griebels Ja

Teveel mensen die maar niks doen want ojee...
En het dier kan niks zelf veranderen...

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:28

Knap dat je dit gedaan hebt! Je moet maar durven. Je zult je nu in ieder geval niet schuldig voelen mócht het verkeerd zijn gegaan met de pony. Alhoewel je eigenlijk wel diefstal pleegt in mijn ogen, maarja, er mag wel meer niet Haha!

Weet je inmiddels al wat, over wanneer de inspecteur langs komt? Ben benieuwd hoe het afloopt...

sanne_ashwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:32

Wat sneu! Hoe ishet afgelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:33

Misschien ff het hele topic lezen Sanne?

slimmerik

Pensionnetje schreef:
Pony staat klem met zijn hoofd dmv. een ketting tegen de paal.
Het hoofd vertoond tekenen dat het halster op punt van ingroeien staat.
Heeft geen water.
Er zal al meerdere meldingen over geweest zonder dat er actie is ondernomen.

De discussie gaat hier dus niet over het feit of er ingegrepen moest worden, maar over het tijdstip waarop.

Het dier nog een week klem laten staan?
Een maand wachten tot het halster echt in het vlees zit?
3 dagen zonder water laten staan zodat hij vanzelf omvalt?

Tja, in echte levensnoods verkeerde hij nog niet. Maar binnen 5 minuten kan zo'n pony zichzelf aan de ketting verhangen! En dat zal niet de eerste, nog de laatste zijn.

Het is dus erg discutabel.

Het feit blijft dat het diefstal is. Ze had ook het beest water kunnen geven (is niet bewezen dat dier nooit te drinken kreeg) en losser kunnen zetten. Als een dier in nood is moet je eerste hulp verlenen en niet in een stal van jezelf achter slot en grendel zetten. Bovendien het paard houden aan een ketting is niet verboden in Nederland. Dus buurman valt echt niets te verwijten ben ik bang.

"ziet in gedachte al many penny's met schapen, geiten, honden en weet ik al wat niet meer op huis aan zeulen omdat ze aan een paal staan"

In mijn ogen is het gewoon een wraakaktie van TS richting buurman. Uitgevochten over de rug van een pony.

Roxx

runningkawa schreef:
Waarom zou TS over dat water liegen?
En idd een ingegroeid halster komt ook niet in 5 min... daar is wel wat langer voor nodig

Hij zal vast zichzelf in een benarde postitie hebben gebracht Ja

Maar als jij jezelf in een benarde positie brengt..noem waar wat. Brand.
Eerst maar brandweer bellen, terwijl ik je nog makkelijk uit je huis had kunnen krijgen?
En toen ik klaar was met bellen... je helaas toen was het vuur te groot en kon ik je niet meer helpen...goh..jammer...
Wat zou je liever hebben gehad? Dat ik je eerst uit de benarde positie haal...of wat tot de goede instanties erzijn?

Je vergelijking met een brandend huis snijdt geen hout. Dat is een levensbedreigende situatie waar je iemand uit moet redden door hem/haar uit dat brandende huis te halen. Een pony die klem zit kun je prima redden door hem weer "los" te maken, daar hoef je hem niet direct voor in beslag te nemen. Verder zeg ik nergens dat TS over het water liegt, ik zeg alleen maar dat een pony die er geen water krijgt er slecht uit ziet. Deze pony ziet er volgens TS niet slecht uit, dus zal hij wel water krijgen. Waarschijnlijk op een moment dat TS het niet ziet.

Hoe ernstig de striem van het bijna ingegroeide halster is kunnen we zonder foto's niet beoordelen. Ik weet wel dat een pony met een ingegroeid halster daar letterlijk ziek van is. Mijn vader heeft namelijk 25 jaar geleden een pony gekocht met een een ingegroeid halster. Dat beestje was volledig mensenschuw en echt ziek door de ontstekingen. Deze pony hebben we overigens nog steeds. Ik ben degene die de wonden heeft verzorgd en uren met mijn stoelje in de wei heeft gezeten met een beetje biks om hem weer langzaam aan vertrouwen in mensen te laten krijgen. Ik ben me er dus weldegelijk van bewust hoe erg een situatie kan zijn en hoe hard het nodig kan zijn dat zo'n pony hulp krijgt. Ik vraag me alleen af of de manier waarop TS het in deze situatie heeft gedaan de juiste manier is. Ik persoonlijk denk het niet. Jij vindt van wel. We hebben hier duidelijk een verschillende mening over. Geen probleem, daar is het een forum voor. We hoeven en zullen elkaar niet dusdanig kunnen overtuigen dat we er anders over gaan denken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:34

Het lijkt me dat TS het juist netjes heeft gedaan. Politie en DB op de hoogte gesteld, redelijk neutrale opstelling, van diefstal is dan toch echt geen sprake. Complimenten!
Dan heb ik ze wel anders langs zien komen hier op Bokt, al die verhalen over zielugge paardjuhs....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:36

Kendra schreef:
Het lijkt me dat TS het juist netjes heeft gedaan. Politie en DB op de hoogte gesteld, redelijk neutrale opstelling, van diefstal is dan toch echt geen sprake. Complimenten!
Dan heb ik ze wel anders langs zien komen hier op Bokt, al die verhalen over zielugge paardjuhs....
DB en politie zijn pas ná aktie verwittigd zodat niet meer vastgesteld kon worden dat verhaal klopt imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:37

Als de pony los gemaakt was kon dat ook niet meer gecontroleerd worden...
Dat je hem niet strak aan de paal laat staan lijkt me nogal logisch... stikken duurt maar een paar min.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:37

Het feit dat pony niet mager is wijst er ook op dat pony regelmatig "in de hand" was. Paal moet dan idd regelmatig verzet zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:42

Idd is hier een verschil van mening. En gelukkig kan en mag dat ook. Maar ik mag aannemen dat we hier allemaal als paardenliefhebber het er over eens zijn dat er dient te worden ingegrepen als er een paard in nood verkeerd.

Door wie of wat is discutabel althans voor ons mensen. Voor het paard in kwestie niet!
Die wil uit zijn benarde situatie weg. Wie dat uitvoert zal het dier een zorg zijn.

De TS handelt vanuit een keurige overtuiging. De rest wordt papierwerk. Maar intussen verkeert de pony niet meer in nood. Hoe hoog die nood was en of ingrijpen gerechtvaardigd was is nogmaals aan een rechter of aan de betrokken partijen als ze het erover eens kunnen worden. En niet aan ons.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:46

Ik vind het knap wat ze gedaan.

Maar wat ik raar vind: ze neemt de pony mee word niet goed gevonden.
Maar als ze de pony had laten staan was het ook niet goed geweest.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:50

Dat heet: voor een dillema staan.

Ofwel kiezen uit twee kwaden en dan toch het goede kiezen.
Wat mij betreft heeft ze voor het goede gekozen.

Veel mensen zouden niet eens kiezen, maar doorlopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:55

runningkawa schreef:
Idd Griebels Ja

Teveel mensen die maar niks doen want ojee...
En het dier kan niks zelf veranderen...

In dit geval, en vooral omdat TS zelf de politie inschakelde, is het enigszins goed te praten.

Maar ik hoop niet dat allerlei Pennies nu op het idee komen om ook "zielige" paarden te jatten.

Omwonenden van ponies hebben soms niet door hoe vroeg sommige dieren al hun natje en droogje krijgen, en als een pony zich vastloopt, dan haal je hem uit de knoop, heb ik zelf ook weleens gedaan, is veel simpeler dan jatten. En bij een ingegroeid halster ben ik weleens naar de dierenarts gegaan, en heb het er even met hem over gehad, zodat hij de eigenaar even waarschuwde, klaar. Knipoog

Oh ja, en als je een pony uit de knoop hebt gehaald, laat de eigenaar dan even weten (op een vriendelijke manier) wat er gebeurt is, zodat hij maatregelen kan nemen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 28-02-08 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:55

ik vind dat je goed gehandeld hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:56

Mee eens hoor Ja

Maar hier is al zo vaak gewaarschuwd...eens houd het op...
Verder is TS leeftijd penny wel voorbij denk ik Lachen

En de meeste denken dan...zal me er nog druk over maken, knol van een ander, ze zoeken het maar uit.
En wie is dan de dupe?
Niet de eigenaar van het beestje...