Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:53

xx_Horsiex schreef:
Sorry daar heb ik niks van meegekregen. Als je toevallig weet waar ik dat kan terug vinden?

Nee, wat weet ik nu van NL?! Tong uitsteken

hc

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:54

Huertecilla schreef:
xx_Horsiex schreef:
HC, ik heb net even door je profiel gekeken, en mag ik vragen hoe lang het geleden is dat je de straat in Nederland bent opgeweest met paard?

..een wéér een voorbeeld van vooroordeel en gebrek aan voorstellingsvermogen.

hc

Pardon? Het was gewoon een normale vraag hoor. Jammer hoor.

HC: Ik weet niet wat je daarmee wilt zeggen, maar jou kind is jouw verantwoordelijkheid. Dus als jij wilt oversteken, scheur ik gewoon voorbij met 80 km, want, dat is mijn recht.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:55

Huertecilla schreef:
xx_Horsiex schreef:
Sorry daar heb ik niks van meegekregen. Als je toevallig weet waar ik dat kan terug vinden?

Nee, wat weet ik nu van NL?! Tong uitsteken

hc

Erg jammer dat je op zo'n kinderachtige manier moet reageren. Jij spreekt van dat ongeluk, niet ik. Ik vraag normaal, of je daar nog een link van hebt, en dan dit. Sigaar

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:01

Ik wil even iets toevoegen.

Er word hier gesteld dat het geen recht van ruiters is dat andere weggebruikers rekening met ze houden.

Niet helemaal waar.

Een ruiter is een bestuurder. Daarmee heeft hij/zij dus dezelfde rechten EN plichten als elke andere bestuurder.

Kortom, in het geval van de wielrenners; zij zouden jou moeten behandelen zoals ze een fiets behandelen. Langs je scheuren en je bijna aanrijden, en tegen je vloeken dat je weg moet wezen geeft dus geen pas. Jij hebt ook recht op gebruik van de weg.

Uiteraard met jij als ruiter zorgen dat je je dier in de hand hebt en geen brokken maakt. Maar medeweggebruikers dienen dus OOK rekening met de RUITER te houden. Het werkt twee kanten op.
En laten we eerlijk zijn... is een vluchtdier OOIT echt 100% betrouwbaar...??

Daarnaast; ik heb altijd geleerd om dieren rustig te passeren. Als ik met mijn brommertje rijd, en iemand loopt met een hond over het pad, dan minder ik vaart. Ik wil niet dat het dier schrikt van mijn brullende motor. Bij paarden passeer ik stapvoets, en als ik merk dat het dier nerveus is, zet ik de motor UIT. De meeste dieren in weilanden kan ik gewoon passeren, maar als ik onrust merk, pas ik weer mijn snelheid aan. Zelfde zou gelden als ik auto rijd.

Dit zijn de zogeheten ongeschreven regels. In het kader van ''geef je verstand eens voorrang'' is dat, wat mij betreft, normaal!

Tot slot nog even deze vreemde opmerking...

Citaat:
HC: Ik weet niet wat je daarmee wilt zeggen, maar jou kind is jouw verantwoordelijkheid. Dus als jij wilt oversteken, scheur ik gewoon voorbij met 80 km, want, dat is mijn recht.

Doe jij dat serieus op het moment dat een kind de weg op dreigt te rennen? Zoja, dan dienen ze jou je rijbewijs in te vorderen, want dan ben je een gevaar in het verkeer.

Ik zeg het volgende nog éénmaal:

MET KINDEREN EN DIEREN IN HET VERKEER DIENT MEN EXTRA REKENING TE HOUDEN. Waarom? Omdat ze onvoorspelbaar zijn. Tegelijk aan ouders en dierengeleiders de schone taak de kids/dieren in de hand te houden en extra goed op te letten. Ook dat mag uiteraard niet uitgevlakt worden, het zou even mooi wezen als ruiters en ouders alle rechten hadden en geen plichten...

Als we allemaal een beetje bijdragen, ziet de wereld er ineens een stuk mooier uit.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:11

Mensen die niks van paarden weten denken vaak ook anders. Mijn moeder zij laatst nog, als je een paard buiten tegenkomt ga je er toch vanuit dat hij verkeersmak is, daar hoef je toch geen rekening mee te houden.

Persoonlijk vindt ik dat als je je op openbaarterrein bevindt je paard toch wel enigzins in de hand moet houden. Tuurlijk is het niet netjes van die wielrenners dat ze zoon grote mond hadden en niet even langzamer gingen, maar daarentegen is het ook niet netjes om gelijk het fietspad te blokeren (daar kunnen ook lelijke ongelukken door gebeuren, omdat achter in de groep niet altijd te zien is wat er voor aan de hand is). Heb je ook wel eens bedacht hoe het voor een wielrenner is om een paard tegen te komen. Ben ooit in een klein peleton 20 man een paard tegen gekomen, reden heel rustig, groete vriendelijk, toch schrok dit paard en sprong zo in de groep. Gelukkig was er alleen matriale schade.

Veel paarden zijn angstig voor wielrenners, met name in grote groepen, dit met name omdat ze zo stil voorbij komen. Ik groet de wielrenners dan ook altijd zodat ze horen dat er wat aan komt.

Bedenk dat jij waarschijnlijk niet de enige bent die geschrokken is, die wielrenners waarschijnlijk ook.
Laatst bijgewerkt door blizzard2000 op 24-10-07 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:15

Nakisha Afgod Sluit me helemaal bij je aan Lachen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:17

Ook ik kom regelmatig wielrenners tegen, maar mijn vader en ex zijn ook beide wielrenner. Ik hoor het dus van 2 kanten.

De wielrenners zijn altijd geërgerd dat die stront weer middenop de weg ligt waar ze dan doorheen moeten fietsen (bedenk wel.. ze hebben geen spatbord Nagelbijten / Gniffelen ) En dat die knollen áltijd middenop de weg moeten lopen.

Zelf heb ik bijna nooit problemen met wielrenners, mochten het wel die van het onbeschofte soort zijn, heb ik zo'n mak paard dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken. Toch rijden wij ook vaak buiten met een Friese merrie, die jammergenoeg al schrikt als je hoest. Dan is het dus minder fijn als ze alleen al heel snel en LUIDpratend voorbijracen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:28

Ik wilde trouwens nog even kort toevoegen;

Je hebt verkeersregels, fatsoensregels en gezond verstand. Alleen die drie SAMEN maken van iemand een veilige verkeersdeelnemer! Stug één van drieeen volgen is erg gevaarlijk.

Ja, zelfs alleen verkeersregels volgen gaat helemaal mis! Geen geintje! Denk aan het zojuist genoemde voorbeeld; ik mag hier een bepaalde snelheid rijden, en dat DOE ik ook... en dat je toevallig ziet dat er net een kind de weg op schiet, tja...

Maar wat ik zo gek vind in deze discussie... jullie hebben toch allemaal wel theorie gehad? Is dat nu al vergeten?
Hebben jullie het hoofdstuk nooit gelezen waarin staat dat, naast je aan de regels te houden, je ook zo hoort te rijden dat je fouten van anderen op kan vangen? Defensief rijden heette dat volgens mij?

Als je rekening met elkaar houd, kunnen veel ongelukken voorkomen worden. We maken helaas allemaal fouten....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:32

Citaat:
MET KINDEREN EN DIEREN IN HET VERKEER DIENT MEN EXTRA REKENING TE HOUDEN. Waarom? Omdat ze onvoorspelbaar zijn. Tegelijk aan ouders en dierengeleiders de schone taak de kids/dieren in de hand te houden en extra goed op te letten. Ook dat mag uiteraard niet uitgevlakt worden, het zou even mooi wezen als ruiters en ouders alle rechten hadden en geen plichten...

precies! En wat als een volwassen bestuurder van een auto ineens naar links schiet om te gaan parkeren en op het laatste moment pas zijn knipperlicht aan te zet of nog mooier (gebeurt vaak zat) helemaal niks aangeeft? dat kunnen ook ongeleide projectielen zijn hoor!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:36

wat een verhaal zeg gelukkig komt dat niet zo vaak voor. Kom veel wielrenners tegen maar nooit problemen gehad

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:38

Wielrenners, doet me denken aan de eigenaresse van me verzorgpaard, die heeft een keer een wielrenner met een zweep aangetikt, hij zat hele tijd te schreeuwen naar der dat ze de berm in moest :S
Toen kwam hij der langs en stak ze der zweepje even uit Clown

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:39

Huertecilla schreef:
casperrr schreef:
De weg is niet alleen van hun!

...en van jou?

Volgens de verkeersegels mag elke verkeersdeelnemer er vanuit gaan dat alle verkeersdeelnemers zich aan de regels houden en vaardig zijn.
Als iemand zich misdraagt is dat geen excuus om dat zelf ook te doen maar is het de verantwoordelijkheid gevaar te voorkomen.
Jijbakken is misplaatst.
Nee, het verkeer is geen plaats om een groen paard te beleren en nee, de ruiterij heeft geen voorrang omdat het paard weet-ik-veel-wat.
Áls een paard inderdaad een onvoorspelbaar vluchtdie zou zijn, hoort het niet in het verkeer. Zo simpel is het.
Zoals ík het zie is een paard niet onvoorspelbaar, bestaat ´vluchtdier´ niet en is de ruiterij het probleem. het gebrek aan kennis en inzicht.
hc

Als jij alles goed had doorgelezen had je kunnen lezen dat ik vaak genoeg heb neergezet dat de weg van iedereen is.

Dat er een stelletje bekrompen boeren *.....* weigeren aan de kant te gaan (lees: met zijn alle naast elkaar fietsen dat er geen plek meer is op de weg, en we daar geen berm hadden om in te staan) móeten ze aan de kant.

Zou jij het normaal vinden als je op je fiets zat en ik kwam met 100km/per uur voorbij gescheurd in de auto en luid toeterend en scheldend dat je aan de kant moet?

En om terug te komen op dit:
Citaat:
Nee, het verkeer is geen plaats om een groen paard te beleren

Hij ís al beleerd, hij was alleen nog niet verkeersmak. Dat wij een zeer rustig pad uitkozen waar normaal nóóít iemand te bekennen is en er nu ineens 40 man aankwamen kunnen wij ook niks aan doen Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:57

Waarschijnlijk hebben zij ook juist dat pad genomen omdat het daar meestal zo rustig is.. En dat jij daar toevallig te paard was, terwijl er nooit iemand is konden zij ook niets aan doen.

Toch blijf ik de vergelijking tussen kinderen en paarden in het verkeer niet helemaal gegrond vinden. Paarden op de weg zijn geen noodzaak (slechts het plezier wat de ruiter ervan denkt te ondervinden), kinderen leren deelnemen aan het verkeer met de nodige extra risico´s daarvan is niet te vermijden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:59

Beide partijen konden daar niks aan doen nee. Maar dat is nog geen reden om paarden op te jagen, te schelden, te vloeken, iemands erf op komen en iemand met fiets en al tegen de vlakte halen... (wat trouwens mijn fiets was Clown Mijn bel en lamp zijn nu ook kapot Nagelbijten / Gniffelen )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:30

Bienotje schreef:
Toch blijf ik de vergelijking tussen kinderen en paarden in het verkeer niet helemaal gegrond vinden.

Die slaat ook nergens op.
Kinderen zijn minderjarige, niet geheel toerekeningsvatbare, ´verkeers´deelnemers.
Paarden zijn voertuigen met een bestuurder.
De positie in de wet is volledig anders en ook die in het verkeer.

Het is in mijn ogen wederom een illustratie van de ronduit schandalig gebrekkige kennis, vaardigheid en mentaliteit van veel ruiters.

hc

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:37

En dat laatste heb je nu al een paar keer herhaald, maar ik snap nog steeds niet wat je met die uitspraak precies wilt bereiken. Behalve de ruiters waar je op doelt af te kraken dan, zo kom het op mij ook een beetje over in ieder geval..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:38

Huertecilla schreef:
Bienotje schreef:
Toch blijf ik de vergelijking tussen kinderen en paarden in het verkeer niet helemaal gegrond vinden.

Kinderen zijn minderjarige, niet geheel toerekeningsvatbare, ´verkeers´deelnemers.

Het is in mijn ogen wederom een illustratie van de ronduit schandalig gebrekkige kennis, vaardigheid en mentaliteit van veel ruiters.

hc

Nou HC, ik mag toch wel hopen dat jij je kind enigzins begeleidt in het verkeer? Of is dat ook een ongeleid projectiel? Dus jij kan in zekere zin je kind ook 'besturen.'

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:38

Wat is je doel nu eigenlijk HC? Wat wil je nu bereiken met jouw posts?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:42

Huertecilla schreef:
Bienotje schreef:

hc

Ach kom op zeg, da's wel heel erg cru gezegd! Paarden zijn en blijven vluchtdieren. Hoezeer ik ook mijn best doe om andere weggebruikers niet tot last te zijn, er kan altijd iets gebeuren. En dan heb je als ruiter zijnde nog altijd 600 kilo paard onder je en daar win je het echt niet van. Als er iets gebeurd, dan moet ik wel de ruimte hebben om eraf te springen en m'n paard te kalmeren. Dat heeft niks met kennis en vaardigheid te maken. Dat heeft gewoon te maken met onmacht. Moet ik dan maar in de bak blijven met mijn paard, omdat andere weggebruikers blijkbaar niet in staat zijn tot normaal sociaal gedrag? Omdat de adrenaline het blijkbaar wint van het gezond verstand? Echt niet!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:52

Kuggur schreef:
Vjestagirl schreef:
Daarom neem ik altijd n zweep mee... En die steek ik uit ook als ze eraan komen... Wie niet uitwijkt heeft n zweep voor z'n kop

Ooit eraan gedacht dat dit soort wangedrag wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van de felle (en onbeschofte) reacties van de wielrenners in de startpost?
Als je besluit met je paard aan het verkeer deel te nemen moeten zowel paard als ruiter daarvoor klaar zijn. Ik lees hier in vele posts dat er allerlei concessies van mede verkeerdeelnemers worden geeist "ze wijken niet uit!" ""ze willen niet langzamer rijden!".
En raad eens, daar heb je ook geen enkel recht op!
Als een auto je op een buitenweg met tachtig (zijn legale max.snelheid) passert, moet de bestuurder ervan uit kunnen gaan dat jouw combinatie dat verdraagt. Als jouw driejarig net ingereden paardje geen sissende fietsbandjes verdraagt dan heb je niets in de buurt van fietsers te zoeken en moet je niet zeuren als het misloopt, want dat is een risico dat je zelf willens en wetens neemt.

Goed ik heb niet alle tussenliggende reacties van na deze post gelezen, toch wil ik er even op reageren.

Het is me al 2x gebeurd dat een wielrenner (op een bijzonder breed pad, waar hij me RUIM van te voren aan kon zien komen en dus alle tijd had om uit te wijken) vlak achter mijn paard langs schoot en haar een klap op d'r kont gaf. Mijn paard is verkeersmak, eigenlijk nergens bang van, is goed aan mijn been en goed op m'n stem en zit te rijden. Op dat moment is ze alle twee de keren zo geschrokken dat ze er in volle gallop vandoor is geschoten, op naar huis. Ik heb het geluk gehad dat ik haar om kon trekken (en dat is niet op de meest diervriendelijke manier gebeurd, terwijl ik gewoonlijk heel zacht in mijn hand ben), vóórdat ze een doorgaande 80km weg op schoot... Ik ben doorgaans heel vriendelijk, maar ik heb tegenwoordig n viltje aan het einde van mijn zweep hangen, en ik steek m echt uit als er n wielrenner aankomt (en door t viltje issie zichtbaar)

En een vraagje aan iedereen hier die het totaal onverandwoord vind om met een paard wat nog niet verkeersmak is de weg op te gaan: hoe wil je zo'n dier dan verkeersmak krijgen, als je het nooit kennis kan laten maken met het verkeer?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:55

@vjestagirl; eens! die vraag heb ik ook al gesteld in het topic, maar nog geen antwoord verkregen.
ik heb makkelijk kletsen, mijn paard schrikt echt nergens van, ook niet van een klap op zijn kont door een voorbijganger Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:58

JoT schreef:
Ach kom op zeg, da's wel heel erg cru gezegd! Paarden zijn en blijven vluchtdieren.

´vluchtdieren´ bestaan niet, alleen in de ruiterij Haha!

hc

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:03

Huertecilla schreef:
JoT schreef:
Ach kom op zeg, da's wel heel erg cru gezegd! Paarden zijn en blijven vluchtdieren.

hc

Nu klets je uit je nek....

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:06

Huertecilla schreef:
JoT schreef:

hc

HC, kom op zeg, dit is klinkklare onzin en dat weet je zelf ook wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:08

JoT schreef:
Hoezeer ik ook mijn best doe om andere weggebruikers niet tot last te zijn, er kan altijd iets gebeuren. En dan heb je als ruiter zijnde nog altijd 600 kilo paard onder je en daar win je het echt niet van. Als er iets gebeurd, dan moet ik wel de ruimte hebben om eraf te springen en m'n paard te kalmeren. Dat heeft niks met kennis en vaardigheid te maken. Dat heeft gewoon te maken met onmacht.

Oefff.
Als jij onmachtig bent hoor je echt niet in het verkeer. Het spijt me voor je maar onvoorziene omstandigheden zijn een zekerheid.

Denk echt nog eens goed na over de uitspraak: ´een paard is een onvoorspelbaar vluchtdier´.
Áls dat zo zou zijn mag dat potentieel ongeleide projectiel van 500 kilo dan wel in het verkeer?
Als de ruiterij daadwerkelijk op onvoorspelbare vluchtdieren rondrijdt op de openbare weg, dan is de veiligheid van de burgers in het gedrang en is een verbod een goede zaak. Ook als ruiter lijkt me dat glashelder en als vader nog veel helderder (bb).

Let wel. Ík weet dat paarden geen ´onvoorspelbare vluchtdieren´ zijn. Ik wijs daarom met een dikke verantwoordelijkheid aanwijzende vinger naar de RUITERIJ!

hc