discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:21

Ik ben van mening dat je geen dolfijn in het zwembad in je tuin moet willen houden. En dus ook geen paard op een stal met alleen een box en één/ enkele uren buiten. In dat opzicht vind ik een hele dag op stal echt niet acceptabel.

Met de heftige regenval van de laatste tijd snap ik dat je accommodatie je in de steek kan laten, als alles onder water staat is het kiezen uit twee kwaden.

Maar als mijn paarden niet minimaal 12 uur naar buiten konden zou ik ze niet hebben, of er ver voor rijden (heb dat laatste dan ook jaren gedaan). Nu staan ze aan huis met een verharde inloopstal en verharde uitloop, superfijn, nul last van het water...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:26

Die van mij gaan overdag buiten, maar van zodra er een druppel regen valt, gaan ze schuilen, hoewel ze daar maar beperkt ruwvoer hebben. Vanaf 16u staan ze al te popelen om op stal te mogen, de grendel op de staldeur moet altijd op, anders staan ze 's middags al in de gang. Zelfs na een regenachtige dag haal ik hen meestal toch droog binnen. Dus ja, die van mij zijn niet zo'n fan van het concept "natuurlijk paardenhouden" :)

De hengst heeft geen paddock, schuilt ook wel veel, maar heeft helaas toch teveel in de modder gestaan, heeft ernstige rotstraal, is nu 2x per dag behandelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:31

SusanH schreef:
Maar kunnen jullie paarden hun ei wel kwijt in de bagger? Die van ons trekt geen sprintjes nu in de paddock hoor. Die hebben we gister aan longe even los laten gaan, dat was even nodig. Hij vindt het buiten toch te nat denk. Zie het de andere paarden op stal ook veel minder doen. Ze staan een beetje stil om zich heen te kijken, of met hun maatje te klieren :+

Hier is geen bagger *\o/*

In de bak staat 1 grote plas maar de rest is droog.
Het hoge winter weiland is nog steeds droog. Je merkt wel dat het minder stevig is nu en als ze rennen de kluiten wel om de oren vliegen. Wat zonde is voor de grasmat. Maar geen modder.
Dus nu juist met die wind en nattigheid rennen ze meer als anders.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:33

hwn schreef:
Die van mij gaan overdag buiten, maar van zodra er een druppel regen valt, gaan ze schuilen, hoewel ze daar maar beperkt ruwvoer hebben. Vanaf 16u staan ze al te popelen om op stal te mogen, de grendel op de staldeur moet altijd op, anders staan ze 's middags al in de gang. Zelfs na een regenachtige dag haal ik hen meestal toch droog binnen. Dus ja, die van mij zijn niet zo'n fan van het concept "natuurlijk paardenhouden" :)

Lijkt me juist wel, dat ze het waarderen. Heerlijk toch dat ze kunnen kiezen? Die van mij staan ook regelmatig in de stal, vooral bij harde wind of regen. Maar wie ben ik om hun ritme te bepalen daarin? Ultiem toch dat ze het zelf kunnen beslissen.

"Natuurlijk paarden houden" is geen synoniem van "flikker hem maar in de modder", maar eerder van "zorg dat ze in hun natuurlijke behoeften kunnen voorzien - scharrelen, eten, soortgenoten".

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:41

SusanH schreef:
Maar kunnen jullie paarden hun ei wel kwijt in de bagger? Die van ons trekt geen sprintjes nu in de paddock hoor. Die hebben we gister aan longe even los laten gaan, dat was even nodig. Hij vindt het buiten toch te nat denk. Zie het de andere paarden op stal ook veel minder doen. Ze staan een beetje stil om zich heen te kijken, of met hun maatje te klieren :+

Nee, amper... Normaal hebben ze alle ruimte en spelen en rennen ze heel veel (hengsten). Ze staan zelf veel op stal. Kunnen buiten wel op een droge plek hooi eten en hebben nog wel een paar redelijk droge stukken om wat op te stoeien. Maar ik merk best wel aan ze dat ze hun energie opkroppen. Dat komt er inderdaad aan de longe wel uit!

Het valt me nog mee hoe goed ze het verdragen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:46

Hier merk je ook dat ze het zat worden, die regen, bagger, wind...
Ze kunnen minder bewegen, staan daardoor strak te worden in de bagger en de wind...
Het begint een beetje klaar te raken...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:58

Meer mensen die het herkennen dus. Die van ons was gewoon een beetje chagrijnig er van. Had hem nog nooit zo meegemaakt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:00

Hier genieten zo ook heerlijk van het buitenstaan. Dankzij de vele wind is het weiland ook niet extreem nat.
Op stal staan doen ze hier echt liever niet meer dan een paar uur. Ze zijn hier erg verwend om altijd lekker te kunnen rondscharrelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:03

Om die reden heb ik ze dus deze week naar de weide gehaald. Normaal kunnen ze er elke dag wel even uit en met regelmaat op de paddock. Maar in de winter is meer dan 4u/dag buiten echt moeilijk eens de paddocks het laten afweten.

Ik heb dan veel liever dat het keihard vriest/sneeuwt. Dan is de bodem stevig, geen blubber en met een goede deken en fikse bult hooi kan ik veel meer tegemoetkomen aan wat ze nodig hebben dan bij wekenlang regen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:26

Hier ook in principe gewoon echt elke dag naar buiten. Maar nood breekt wet vind ik.

Een tijdje geleden trapte mijn merrie op haar hoefbal, flinke diepe wond en buiten de keuze tussen modder, modder en ehh modder. Ze hebben toen met zijn 2e 3 dagen zo goed als binnen gestaan, ze kunnen niet zonder elkaar op het moment zonder dat de thuisblijver de boel af breekt, dan maar samen binnen en samen 3x per dag aan de hand over het harde wandelen.

Veel storm de laatste tijd ook. Laat ze wel nog steeds zo veel mogelijk buiten maar vandaag heb ik ze om half 3 binnen gelaten (ze kwamen in volle galop aan rennen om naar binnen te mogen) omdat het wel echt heel erg werd en we veel bomen hebben. Helaas ging toen bijna meteen toen ze binnen stonden de windkracht dalen. om ze dan meteen weer buiten te zetten terwijl ze net hooi staan te knabbelen binnen vind ik dan ook sneu. Ze mogen dus over een half uurtje nog weer een paar uurtjes naar buiten :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:33

Ik zette het ook met opzet wel neer als advocaat van de duivel. Juist omdat ‘enkel bij nood een dagje binnen’ in de praktijk vaak betekent dat ze het halve jaar meer binnen dan buiten staan. Dan moet je niet zeggen: ‘ ik heb ze liefst buiten’ want dan meen je dat gewoon niet.
En ja ik vind dat er dan echt regio’s zijn waar je maar geen paarden moet houden of waar je moet verharden of minder paarden houden op meer plek. Droog met beschutting zou voor mij altijd de norm zijn. En perfect lukt het idd nooit, maar je wegsteken achter ‘ het kan niet anders’ is voor mij ook niet genoeg. Een paard houden is een keuze. En élk jaar is het nat of glad of ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:34

SusanH schreef:
Meer mensen die het herkennen dus. Die van ons was gewoon een beetje chagrijnig er van. Had hem nog nooit zo meegemaakt.

Chagrijnig nog niet gelukkig! Maar ze vervelen zich wel een beetje en dan gaan ze de boel saboteren. }> Kijken wat er allemaal te slopen valt.... 8-)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:40

poes schreef:
Ik zette het ook met opzet wel neer als advocaat van de duivel. Juist omdat ‘enkel bij nood een dagje binnen’ in de praktijk vaak betekent dat ze het halve jaar meer binnen dan buiten staan. Dan moet je niet zeggen: ‘ ik heb ze liefst buiten’ want dan meen je dat gewoon niet.
En ja ik vind dat er dan echt regio’s zijn waar je maar geen paarden moet houden of waar je moet verharden of minder paarden houden op meer plek. Droog met beschutting zou voor mij altijd de norm zijn. En perfect lukt het idd nooit, maar je wegsteken achter ‘ het kan niet anders’ is voor mij ook niet genoeg. Een paard houden is een keuze. En élk jaar is het nat of glad of ...

Dit jaar is het wel extreem lang nat. Normaal gaan onze paarden winter en zomer de hele dag de wei in. Enkel wanneer het te erg is blijven ze een dagje op de paddock. In een normaal jaar is dat 3 à 5 dagen. Nu staan ze al bijna een maand enkel op de paddock. Het is intussen zover dat ik hen 's ochtends bijna de stal niet uitkrijg, want ze weten dat ze toch niet naar de wei mogen.
Nu maar hopen dat de lente snel komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 16:49

Hier heeft die van mij met de stormen 1 keer een dag binnen gestaan. De staleigenaren waren bang dat er spullen de paddock in zouden waaien(aangezien bij de 1e storm er dakplaten stukgewaaid waren en vorig jaar ook al eens flinke schade). Normaal zou ik op zo'n dag haar los laten in de longeerbak (overdekt) en ook gewoon rijden, in ieder geval nog een tijd de box uit en bewegen. Helaas is ze nu geblesseerd en mag dus niet gek doen. Ze komt wel elke dag in een groep in de paddock, maar met de storm dus niet. Op dat moment kon ik ook niet buiten stappen of in de binnenbakken, omdat mevrouw er erg gek van werd. Ik vind dat verschrikkelijk, maar dat was op dat moment de verstandigste en veiligste optie. Verder dan poetsen, koelen en beetje truukjes doen kwamen we niet.

Normaal komt het alleen 's zomers voor dat ik een dag oversla of alleen poets als ze de hele dag in het land staat, maar eigenlijk doen wij elke dag wat met haar ook al komt ze gewoon buiten. Al is het maar een tijdje stappen, aan de hand grazen, even losgooien in de longeerbak ipv rijden of intensief longeren.
Hier doen ze trouwens ook niet gek in de paddock, dat doet ze pas aan de longeerlijn :') Op dit moment wel een fijn idee, maar wel de reden waarom we eigenlijk altijd wel iets met haar doen op een vrije dag.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 17:01

Bloemmeke schreef:
AaronYve schreef:
Ik vind het niet normaal als een paard de hele dag op stal staat, ook niet voor 1 dag.
Daar heb je toch geen paard voor. Die hebben ruimte nodig.
Als het weer het niet toelaat dan dien je zorg te dragen voor een andere oplossing zodat het paard wel (liefst vrije) beweging krijgt

Lijkt me vanzelf sprekend dat als je paard door het weer een dag zijn stal niet uit kan dat hij dan in ieder geval beweging krijgt in de zin van rijden/longeren/wandelen of los gooien. Dat vind ik wel een must!

Is ook een must :j maar je zegt vanzelfsprekend en dat blijkt in praktijk weleens tegen te vallen.
Hoor zelfs mensen zeggen in de omgeving dat ze er niet dood aan gaan. Dat is natuurlijk waar van een dag maar dan nog vind ik dat het paard uit de stal gehaald moet worden

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:35

poes schreef:
Veraaaaah schreef:
Ik ben vast een dierenbeul maar die van mij staat nu al ruim een week binnen. Op onze pensionstalling zijn de paddocks nauwelijks begaanbaar. Bovendien had ze aan 3 benen erge mok. Bovendien blijven alle paarden uit haar kudde (een stuk of 3/4) ook binnen en zou ze dus in haar uppie staan.

Maar ze heeft wel artrose en moet dus eigenlijk zoveel mogelijk naar buiten. Ik voel mezelf er echt niet goed bij dat ze zoveel binnen staat. Maar alleen tot haar knieën in de blub met mok zie ik ook niet echt zitten.

Ik lees hier een paar dergelijke reacties. Waarom hou je dan paarden als er in je buurt geen geschikte stal is of je niet ergens heen wil verhuizen? Zeggen dat je het lastig vindt is wel makkelijk natuurlijk. Vind dat altijd heel dubbel.

Als je geen plek kunt voorzien die droog blijft (verhard, hoger gelegen, minder paarden per vierkante meter) met beschutting, waarom begin je er dan aan. We hebben nu eenmaal natte winters.

omdat als je 50 weken in een jaar, en normaal in de winters je paard wel goed kan houden, het gewoon voor iedereen even aanpoten is deze 2 weken. en laten we wel eerlijk zijn dat de hoeveelheid water die er nu naar beneden is gekomen zelfs de best uitgeruste stallen problemen geeft mbt paddocks, rijbanen etc.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:44

Jessix schreef:
SusanH schreef:

Chagrijnig nog niet gelukkig! Maar ze vervelen zich wel een beetje en dan gaan ze de boel saboteren. }> Kijken wat er allemaal te slopen valt.... 8-)

Hier Zooitje takken in de paddock gegooid, hebben ze wat te knagen en te slepen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:01

Maar ze heeft wel artrose en moet dus eigenlijk zoveel mogelijk naar buiten. Ik voel mezelf er echt niet goed bij dat ze zoveel binnen staat. Maar alleen tot haar knieën in de blub met mok zie ik ook niet echt zitten.
[/quote]

Ik lees hier een paar dergelijke reacties. Waarom hou je dan paarden als er in je buurt geen geschikte stal is of je niet ergens heen wil verhuizen? Zeggen dat je het lastig vindt is wel makkelijk natuurlijk. Vind dat altijd heel dubbel.

Als je geen plek kunt voorzien die droog blijft (verhard, hoger gelegen, minder paarden per vierkante meter) met beschutting, waarom begin je er dan aan. We hebben nu eenmaal natte winters.[/quote]

omdat als je 50 weken in een jaar, en normaal in de winters je paard wel goed kan houden, het gewoon voor iedereen even aanpoten is deze 2 weken. en laten we wel eerlijk zijn dat de hoeveelheid water die er nu naar beneden is gekomen zelfs de best uitgeruste stallen problemen geeft mbt paddocks, rijbanen etc.[/quote]

Maar 50 weken per jaar is wat anders dan de hele winter binnen. In sommige delen van Nederland is het zo nat na regen dat je op voorhand al weet dat buitenstaan een deel van het jaar geen optie is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:31

Peetstap schreef:
Hier Zooitje takken in de paddock gegooid, hebben ze wat te knagen en te slepen.

Ja dat hebben ze hier genoeg, net als speelgoed. Maar dat is toch anders dan lekker kunnen rennen en stoeien, daar kunnen ze hun energie mee kwijt. Normaal is het eten, spelen, rusten, eten, spelen, rusten, etc. Dat spelen kan nu even niet zo fanatiek als ze gewend zijn. Maar goed, dat komt wel weer als het opdroogt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:37

Peetstap schreef:
Wel tof zo'n oud topic teruglezen, wel erg weinig reacties toen al.

Toen bestond Bokt nog niet zolang en was het niet zo’n mega forum als het huidige bokt. Iedereen “ kende” mekaar ook en leefde met elkaar mee. Je kon nog elk topic bij lezen iedere dag, dat gaat nu niet meer :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:44

Nee, dit zou voor mij geen optie (meer) zijn.
Ja, ik heb dit in het verleden helaas vaak gedaan omdat ik geen tijd of mogelijkheid had om op stal te komen.

Nu kies ik bewust voor een 24/7 buiten stal zodat hij heerlijk zijn ding kan doen en ik me nooit schuldig hoef te voelen dat ik niet geweest ben.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:52

Hier durven ze in de winter ook wel een dag binnen te blijven staan maar staan zeker gemiddeld 6-7u buiten per dag in de winter. In de zomer blijven ze ook 24/7 buiten. Het is in deze buurten (tussen de grote steden in) heel goed zoeken naar een stal waar ze in de winter buiten mogen. Zelf ook een dik jaar op een stal gestaan waar de paarden in de winter niet naar buiten mochten, enkel als je ze zelf even op de paddock zette, maar het was 1 paddock voor 50 paarden. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook een grote rol in de artrose bij mijn paard heeft gespeeld.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:58

Paardenfan25 schreef:
Maar 50 weken per jaar is wat anders dan de hele winter binnen. In sommige delen van Nederland is het zo nat na regen dat je op voorhand al weet dat buitenstaan een deel van het jaar geen optie is.

klopt, ik dacht dat er gereageerd werd op iemand, die nu vanwege de regen, het paard wat meer op stal heeft staan, vandaar mijn antwoord. Als je ze maar 2 weken van de 50 goed kan houden, moet je er idd niet aanbeginnen. Maar nu deze winter is het wel heftig, wij hebben nu in 1 week al 120 mm regen gehad, ja dat kan niet meer zo snel weg, omdat de gronden zeer verhard zijn na 2 droge zomers.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:03

Ineke2 schreef:
Peetstap schreef:
Wel tof zo'n oud topic teruglezen, wel erg weinig reacties toen al.

Toen bestond Bokt nog niet zolang en was het niet zo’n mega forum als het huidige bokt. Iedereen “ kende” mekaar ook en leefde met elkaar mee. Je kon nog elk topic bij lezen iedere dag, dat gaat nu niet meer :D

En als ik dat nu teruglees (ook als Bokker van de eerste jaren): toen was er meer begrip voor elkaar en waren er minder opgeheven vingertjes. Meningsverschillen waren er toen ook al, maar die mochten er zijn....

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:15

Die van ons komen elke dag buiten,ook in de modder, en ze spelen met elkaar, ze hebben het nodig. Ze gaan wel eerder naar binnen want wat een drama dit weer zeg, het lijkt wel nooit op te houden.
Ga zelf maar eens 24 uur op je wc zitten met de deur op slot en maak jezelf dan eens wijs dat je fijn een dagje vrij hebt. Dikke doei.
Maar voor paarden met mok is dit weer wel extra beroerd, die kunnen niet uren in de blubber.