Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SusanH schreef:Maar kunnen jullie paarden hun ei wel kwijt in de bagger? Die van ons trekt geen sprintjes nu in de paddock hoor. Die hebben we gister aan longe even los laten gaan, dat was even nodig. Hij vindt het buiten toch te nat denk. Zie het de andere paarden op stal ook veel minder doen. Ze staan een beetje stil om zich heen te kijken, of met hun maatje te klieren
hwn schreef:Die van mij gaan overdag buiten, maar van zodra er een druppel regen valt, gaan ze schuilen, hoewel ze daar maar beperkt ruwvoer hebben. Vanaf 16u staan ze al te popelen om op stal te mogen, de grendel op de staldeur moet altijd op, anders staan ze 's middags al in de gang. Zelfs na een regenachtige dag haal ik hen meestal toch droog binnen. Dus ja, die van mij zijn niet zo'n fan van het concept "natuurlijk paardenhouden"
SusanH schreef:Maar kunnen jullie paarden hun ei wel kwijt in de bagger? Die van ons trekt geen sprintjes nu in de paddock hoor. Die hebben we gister aan longe even los laten gaan, dat was even nodig. Hij vindt het buiten toch te nat denk. Zie het de andere paarden op stal ook veel minder doen. Ze staan een beetje stil om zich heen te kijken, of met hun maatje te klieren
poes schreef:Ik zette het ook met opzet wel neer als advocaat van de duivel. Juist omdat ‘enkel bij nood een dagje binnen’ in de praktijk vaak betekent dat ze het halve jaar meer binnen dan buiten staan. Dan moet je niet zeggen: ‘ ik heb ze liefst buiten’ want dan meen je dat gewoon niet.
En ja ik vind dat er dan echt regio’s zijn waar je maar geen paarden moet houden of waar je moet verharden of minder paarden houden op meer plek. Droog met beschutting zou voor mij altijd de norm zijn. En perfect lukt het idd nooit, maar je wegsteken achter ‘ het kan niet anders’ is voor mij ook niet genoeg. Een paard houden is een keuze. En élk jaar is het nat of glad of ...
Bloemmeke schreef:AaronYve schreef:Ik vind het niet normaal als een paard de hele dag op stal staat, ook niet voor 1 dag.
Daar heb je toch geen paard voor. Die hebben ruimte nodig.
Als het weer het niet toelaat dan dien je zorg te dragen voor een andere oplossing zodat het paard wel (liefst vrije) beweging krijgt
Lijkt me vanzelf sprekend dat als je paard door het weer een dag zijn stal niet uit kan dat hij dan in ieder geval beweging krijgt in de zin van rijden/longeren/wandelen of los gooien. Dat vind ik wel een must!
poes schreef:Veraaaaah schreef:Ik ben vast een dierenbeul maar die van mij staat nu al ruim een week binnen. Op onze pensionstalling zijn de paddocks nauwelijks begaanbaar. Bovendien had ze aan 3 benen erge mok. Bovendien blijven alle paarden uit haar kudde (een stuk of 3/4) ook binnen en zou ze dus in haar uppie staan.
Maar ze heeft wel artrose en moet dus eigenlijk zoveel mogelijk naar buiten. Ik voel mezelf er echt niet goed bij dat ze zoveel binnen staat. Maar alleen tot haar knieën in de blub met mok zie ik ook niet echt zitten.
Ik lees hier een paar dergelijke reacties. Waarom hou je dan paarden als er in je buurt geen geschikte stal is of je niet ergens heen wil verhuizen? Zeggen dat je het lastig vindt is wel makkelijk natuurlijk. Vind dat altijd heel dubbel.
Als je geen plek kunt voorzien die droog blijft (verhard, hoger gelegen, minder paarden per vierkante meter) met beschutting, waarom begin je er dan aan. We hebben nu eenmaal natte winters.
Jessix schreef:SusanH schreef:Meer mensen die het herkennen dus. Die van ons was gewoon een beetje chagrijnig er van. Had hem nog nooit zo meegemaakt.
Chagrijnig nog niet gelukkig! Maar ze vervelen zich wel een beetje en dan gaan ze de boel saboteren.Kijken wat er allemaal te slopen valt....
Peetstap schreef:Hier Zooitje takken in de paddock gegooid, hebben ze wat te knagen en te slepen.
Paardenfan25 schreef:Maar 50 weken per jaar is wat anders dan de hele winter binnen. In sommige delen van Nederland is het zo nat na regen dat je op voorhand al weet dat buitenstaan een deel van het jaar geen optie is.
Ineke2 schreef:Peetstap schreef:Wel tof zo'n oud topic teruglezen, wel erg weinig reacties toen al.
Toen bestond Bokt nog niet zolang en was het niet zo’n mega forum als het huidige bokt. Iedereen “ kende” mekaar ook en leefde met elkaar mee. Je kon nog elk topic bij lezen iedere dag, dat gaat nu niet meer