ervaring leiding zijn ponykampen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: ervaring leiding zijn ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:21

waat ik doe al 3 jaar leiding geven hoor!!!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:38

Ik snap de opmerkingen van Judith wel. Maar goed jij was dus al op je 14-de leiding van een ponykamp? Vind ik wel knap. Ik heb het op m'n 19-de één week geprobeerd en dat was echt een fiasco.
Hoeveel kinderen komen er bij jullie ELpatcho? Hoeveel mede-leiding zijn er? Is het van de manege waar je ook rijdt?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:53

Ik heb wel eens met een vriendin een ponykamp geleid op een manege in zeeland. Heb onwijs gelachen maar vond de manege er maar makkelijk vanafkomen, kreeg volgens mijn niks tot niet veel betaald en we reden 1uur tot 2 uur per dag (ontzettend weinig) en voor de rest moesten wij maar een programma verzinnen. Je zou maar niet creatief zijn, sta je daar met een verveelde groep van pubers. Gelukkig waren wij wel crea en is het erg grappig geworden, maar nog steeds raar dat een manege jonge mensen (wij waren begin 20) zo in het diepe gooien met zoveel verantwoording
Laatst bijgewerkt door pasdedeux op 20-06-07 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:02

Elpatcho, ik heb dezelfde vragen als Evelijn.
Hoe kan het zijn dat iemand op 14-jarige leeftijd al kampleiding is. Om hoeveel kinderen gaat het dan. En hoeveel mede-leiding is er dan en van welke leeftijd?

Bij mij op de manege gaat het meestal om groepen van rond de 40 kinderen en no-way dat de manege dan zulke jonge meiden (sorry! Cool ) inzet om te leiden. De ouders zien ze aankomen!
Ik ben inmiddels 36, ik geef toe dat is misschien wel errug oud Clown , maar de manege ziet mij graag verschijnen als leiding hoor.
Minimum leeftijd voor leiding is echt 18 jaar. Wij hebben vorig jaar ook een meisje van rond de 15 gehad om te helpen maar dat was geen succes. Ze hielp niet mee met werken (wc's, douches schoonmaken en al dat soort minder leuke dingen) en ze paste veel beter tussen de kinderen als tussen de leiding, wat de verhoudingen er niet beter op maakte.
Zij was dus als "extraatje" ingezet.
Laatst bijgewerkt door Chantal1971 op 20-06-07 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:11

° Wat vonden jullie ervan? Was het zwaar(en leuk natuurlijk )?
Ik begeleid dit jaar voor het derde jaar kampen op een zorgmanege. Ontzettend leuk, maar wel héél zwaar (logisch ook, verzameling gedragsstoornissen etc bij elkaar Tong uitsteken ).

° Hoeveel weken achter elkaar doe je dat?
Ik doe het tweer weken achter elkaar. Kampen duren van dinsdagmorgen tot donderdagavond, dus van vrijdag tot maandag heb je om bij te komen, op te ruimen, nieuwe week voor te bereiden en dergelijke. Ik ga er de zondagmiddag voor het eerste kamp al heen om alles voor te bereiden. Na de kampen zal ik ook zondag weer richting huis vertrekken.

° Wat zijn de eisen en minimumleeftijd?
Eisen: goed met bijzondere kinderen (leeftijd 4 tot 18) om kunnen gaan, per persoon goed kunnen inschatten wat voor benadering iemand nodig heeft, grenzen kunnen stellen, goed met paarden overweg kunnen gaan, een deel van het programma voor je rekening willen nemen... Ik doe het vanaf mijn zeventiende, maar daarvoor had ik ook al 3 jaar ervaring in het begeleiden van dagkampen, dus dat telt ook wel mee.

° Krijg je ervoor betaald?
Wel wát, maar niet zo veel dat je er voor op vakantie kunt bij wijze van spreken.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:17

Nouks, dààr heb ik nou bewondering voor. Ja
Ik heb twee kennissen die dit ook elk jaar doen en als ik hoor wat daar gebeurt...heel knap, petje af.
Zij doen daar 1 op 1 begeleiding, overdag en 's nachts!
Dat is iets waar ik niet aan zal beginnen, daar ben ik niet voor in de wieg gelegd. Je moet wel heel veel geduld en begrip hebben. Top! Go jij! Go jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:24

Chantal, wij doen ook ongeveer 1 op 1 begeleding. In aantallen dan, niet zo strikt genomen. Ik hoor wel bij de drie begeleiders (totaal dit jaar 10 begeleiders/instructeurs/etc etc, 1e groep 9 kinderen, 2e groep 12) die de nacht doorbrengen met de kids op de deel Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:28

neej vanaf mn 15e.. ik word bijna 18.. wij hebben maximaal 20 kinderen maar meestal ongeveer 15

ik ben samen met nog een meisje van de jeugd leidings om het zo maar te noemen wij organiseren de activiteiten en de spelletjes. daarnaast zijn er nog twee oudere leidings, die zorgen vooral voor het eten en de slaapplekken enz. en helpen met onze activiteiten..

ik snap ook wel dat er regels moeten zijn, maar bij ons op het kamp zijn er eigenlijk niet echt veel regels behalve dat je je eigen troep opruimt, en dat er elke keer een groepje afwast verder niks..

Het verloopt altijd heel soepel! heimee is indd meest voorkomende, het beste wat je dan kan doen is de kinderen zo veel mogelijk bezig houden!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:36

Welke leeftijdsgroep komt er dan op kamp?
Kamp wat ik draai is een groep van 50 kinderen tussen de 8 en de 18 jaar, met 4 leiding + de eigenaren.
Ik snap best dat met een kleinere groep er minder regels nodig zijn. 15 kinderen... wat heerlijk zo'n groepje.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:38

jaah ik zou ook niet meer willen.. het is heel relax altijd en de kinderen zijn stukken aardiger tegen elkaar! bij ons is het ook van 8 tot 18 hoewel er niet vaak 18 jarige tussen lopen hoor meestal tot jaar of 16

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:47

daantjuhhh schreef:
Inderdaad.

Ik lijk heel jong.
toen ik begon met ponykamp was ik 19 jaar.
en de ouders die de kinderen afdropte zaten mij ok echt zo aan te kijken.. van jij hoofd?? leiding??

dus toen alle ouders bij elkaar stonden vroeg een van de ouders naar mijn leeftijd en toen ik zei dat ik 19 was was het echt z'n reactie van opluchting en verbazing..
ze dachten dat ik 15 was! haha

ik ben ook begonnen met mijn 15 en de kinderen vragen iedere keer gaby welke auto is van jou? dus toen moest ik erg hard lachen en veel ouders schatten mij ook ene jaar of 20 dus ja gene problemen mee

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:50

ik was ook 15.. maar kinderen mogen mij heel snel Tong uitsteken wat ik ben een gek Tong uitsteken daarnaast gaan er oudere leiding mee dus nooit problemen gehad Tong uitsteken

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:53

Goh, inderdaad lekker zo'n klein groepje!
Maar dan wordt het wel duidelijk Elpatcho Haha!

Het is zeker zo dat hoe meer kinderen, hoe meer regels. Het is anders niet te overzien. Maar voor jou is dat duidelijk niet van belang omdat jij met name de activiteiten en spelletjes begeleid. Dan sta je er toch iets anders (lees makkelijker) in. Fijn Ja

En ouders zullen nu waarschijnlijk ook niet zo moeilijk doen omdat er ook nog "ouderen" (ahum Clown ) bij zijn.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:54

jaah indd, klein groepje is makkelijker wat betreft de regels!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:19

ff een abo hier.
vind ht wel hele leuke verhalen. heb er zelf over gedacht om ook mee te willen gaan als leidster op ponykampen, maar is er nooit van gekomen. ben nu (morgen Clown) 21, maar moet dus ook wat rekeningen gewoon betalen dus als ponykamp niet betaald is, zal het er ook nooit van komen helaas...
lijkt me wel heel leuk! Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:24

Ik krijg wel iets voor ponykamp.. maar daarvoor moet je het zeker niet doen.. dan is een gewoon baantje verstandiger. Zie dit meer als hobby ofzo. En toch ook een beetje vakantie.. je kan iig niet denken over studie/werk tijdens week ponykamp.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:25

@ Mellamoshan: alvast gefeliciteerd met je verjaardag Knipoog

Er zijn best wel maneges die wel betalen hoor. Kijk, ik werk gewoon en neem er vrij voor, maar ik ken meerdere mensen die nog studeren en ook ponykamp draaien. Iedereen verdient hier tussen de 100,00 en 135,00 per week (zondag t/m zaterdag). Nu is het wel zo dat het heel hard werken is voor relatief weinig geld, maar voor iemand die nog geen huis (ofzo) hoeft te betalen is het best een leuke verdienste denk ik Haha!
Enne....eten wordt geregeld, je hebt geen tijd om te lanterfanten dus je houdt nog wel geld over aan het eind van de week als het goed is Cool

Evelijn: gelukkig hoeven mensen niet te studeren in de zomervakantie Knipoog

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:29

Ik heb voor 2 jaar terug samen met m'n bste vriendin ponykamp begeleid, op onze eigen manege. Het was zwaar maar wel heel leuk!

Wij hadden 5 weken achter elkaar gepakt, dat is geen aanrader!!!
Na week 2/3 was ik al helemaal kapot.....

Ik was toen bijna 17 en mijn vriendin 21.
Bij ons is de eis dat je leuk met kinderen om kan gaan, beetje creatief bent, goed/ handig met paarden bent. En het liefst 1 van de 2 gediplomeerd is, anders moeten we er ook nog aparte instructie opzetten voor de lssen en buitenriten.

Wij kregen ervoor betaald, weet niet meer hoeveel, maar was niet gek veel ofzo.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:32

nou ik wel hoor.. die scriptie moet gewoon af.. Hamer ..maar goed ik ben al weer veels te veel afgeleid door bokt Knipoog

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:35

Evelijn schreef:
nou ik wel hoor.. die scriptie moet gewoon af.. Hamer ..maar goed ik ben al weer veels te veel afgeleid door bokt Knipoog

SORRY Bloos

Ik werk al zo lang, ik kan me mijn schooltijd niet meer zo goed herinneren Knipoog

Succes dan maar Haha!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:23

Chantal1971 schreef:
@ Mellamoshan: alvast gefeliciteerd met je verjaardag Knipoog

Er zijn best wel maneges die wel betalen hoor. Kijk, ik werk gewoon en neem er vrij voor, maar ik ken meerdere mensen die nog studeren en ook ponykamp draaien. Iedereen verdient hier tussen de 100,00 en 135,00 per week (zondag t/m zaterdag). Nu is het wel zo dat het heel hard werken is voor relatief weinig geld, maar voor iemand die nog geen huis (ofzo) hoeft te betalen is het best een leuke verdienste denk ik Haha!
Enne....eten wordt geregeld, je hebt geen tijd om te lanterfanten dus je houdt nog wel geld over aan het eind van de week als het goed is Cool

Evelijn: gelukkig hoeven mensen niet te studeren in de zomervakantie Knipoog

thx Knipoog Haha!

jah ik moet ook gewoon nu een fulltime baan hebben, en dan zou dat misschien volgend jaar gewoon lekker kunnen zijn, er even tussenuit. maar ik snap ook dat ponykampen geen maandsalrisen kunnen gaan betalen, dus tjah dan moet het maar als ik wat rianter zit op financieel gebied, haha Clown

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:37

Zo, ik moest weer even heel wat bijlezen hier Haha!
Chantal1971 schreef:
Het is zeker zo dat hoe meer kinderen, hoe meer regels. Het is anders niet te overzien.

Dat denk ik ook. Wij werken met groepen van maximaal 15 kids, en zo te lezen zijn we niet super 'streng' vergeleken met jullie.. wat betreft telefoons, snoep enzo. Wel mogen de kinderen niet voor 8:00 uit bed (ja, als je naar de wc moet.. dan wel natuurlijk maar dan gaan ze er terug in). Je krijgt anders dat het heel onrustig wordt in de schaapskooi, waar we slapen. Ook is het vroeger weleens gebeurd dat de kinderen naar de paarden gingen voordat er gevoerd was, dat moet je absoluut niet hebben want dan worden ze onrustig; ze staan in groepsstallen.

Om 8:00 dus gaat de wekker, dan gaat de 'voerploeg' uit bed, dus degenen die die dag moeten voeren. Dat gebeurt samen met een van de leiding, meestal ben ik dat, dan ben ik maar uit bed Haha!
Een kwartiertje later gaat de rest eruit, de 'tafeldekploeg' moet zich dan aankleden en gaat samen met de andere leidster tafeldekken. de rest mag iets langzamer zijn, maar om 8:30 zitten we allemaal netjes aan tafel en dat gaat na dag 1 allemaal vlot en zonder morren Ja

Omdat wij maar max 15 kinderen hebben, kun je heel makkelijk de groepsdynamiek ( Haha! ) in de smiezen houden; als er ook maar een seintje is van pesten, buitensluiten oid dan wordt dat meteen aangepakt. Omdat we vanaf dag 1 de regel aanhouden 'heb respect voor elkaar en zodra er iets is, bespreek je dat met de leiding', komen dat soort dingen weinig voor. Maar aan de andere kant moet je ook wel een beetje ervaring hebben om die dingen op te merken. We hebben nooit ontevreden ouders aan de deur.. heb ik iig nog nooit meegemaakt.

Er zitten ook weleens 1 of 2 kinderen ind e groep met bijvoorbeeld ADHD of PDD-nos. Dat houden we niet geheim voor de rest van de kinderen, sterker nog we moedigen diegene aan om erover te praten. dat helpt heel erg want je ziet dan dat ze bijv. sneller hulp krijgen bij dingen die ze moeilijk vinden Ja (dit jaar trouwens eentje met PDD-nos en eentje met ADHD die meegaan op trektocht.. dat zal wat worden Nagelbijten / Gniffelen )

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:25

° Wat vonden jullie ervan? Was het zwaar(en leuk natuurlijk Tong uitsteken)?
Ik vond het super leuk ook al was het zwaar. Je moet je voorstellen dat je continu 24/7 met jonge kinderen bezig bent, die dus ook 24/7 je aandacht nodig hebben. Als ze hun pony niet opgezadeld krijgen, maar ook als ze dorst hebben of 's nachts naar de wc moeten.

° Hoeveel weken achter elkaar doe je dat?
Ik heb het één week gedaan en dat is meer dan zat. Lichamelijk ben je dan al heel moe. Mijn stem was sowieso na een week weg. Meerdere weken achter elkaar hadden dus niet gekund.

[b[° Wat zijn de eisen en minimumleeftijd?[/b]
Er waren geen eisen, ik ben benaderd door de manegehouder. Het is natuurlijk wel handig als je handig bent met ponies en aanverwante zaken, je zelf kunt rijden, verantwoord bent, met kinderen om kan gaan en er uiteraard plezier in hebt.

° Krijg je ervoor betaald?
Ik kreeg er niet voor betaald, maar ik heb uiteindelijk wel een vergoeding voor de moeite gekregen. Dat was echter niet mijn insteek. Ik deed het voor mijn eigen plezier.

° Nog tips?
Nope

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:38

Vjestagirl schreef:
Bij ons word er bij heimwee ook niet naar huis gebeld. Daar word het alleen maar erger van. Degene die het bij ons leid is heel hard, zodra er een ligt te huilen negeer je dat gewoon. Ze is jarenlang docente geweest en ik ga er maar vn uit dat ze weet wat ze doet.

Bloos!
Mag er helemaal niet naar huis worden gebeld? Diegene heeft zeker nog nooit zelf heimwee gehad Knipoog

Ik heb een keer in mn leven last ervan gehad, nou, ik voelde me er ziek van! Wat was dat erg! En toen was ik al 20, kun je nagaan.

Wij hebben juist de ervaring dat als kinderen even naar huis kunnen bellen als ze echt heimwee hebben, dat het helpt dat ze even de stem van papa/mama kunnen horen. Die kunnen ze dan weer even oppeppen en soms praat ik ook nog even met de betreffende ouder om het geheel even te relativeren Knipoog Als de kinderen dan 's avonds, als de donkere heimwee-wolk weer boven hun hoofd weg is, nog even naar huis bellen zijn de ouders weer opgelucht en is alles weer goed. Eigenlijk is bij de kleintjes ook alles wel op te lossen met de zoiets van 'je pony staat op stal op je te wachten, we gaan straks weer lekker rijden' ofzoiets. En van de zomer ga ik de heimweepilletjes-truc uitproberen *LOL*
Bij de ouderen is het soms even praten of juist ze alleen laten. (wel poedersuiker is het als er thuis een opa/oma/ouder/hond ziek is of op sterven ligt, heb ik ook al meer dan eens meegemaakt).

Trouwens koken hoeven wij niet. Dat doet de manegehoudster. Maandagavond patat (wel met groente erbij), andere dagen nasi/bami, macaroni, ovenschotel, aardappels-vlees-groente en vrijdag BBQ. Doet ze trouwens prima, het eten is altijd lekker (inclusief de vega-dingetjes die speciaal voor mij gemaakt worden) en af en toe schuift ze zelf gezellig aan tafel.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:58

Ik ben eigenlijk heel benieuwd welk kamp dat is van Vjestagirl? Of heb ik daar overheen gelezen Vork

Het Lamoen begeleed een vriendin van mij ook wel eens geloof ik, Linda heet ze..?