waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: waarschuwing bij het omlaten van halster in stal,

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:16

wat jammer zeg dat je zulke mailtje moet ontvangen!! Sjonge, er zijn altijd mensen die het weer beter weten en het leuk vinden om mensen een schuldgevoel aan te praten of iig hard de grond in te stampen. HEbben geen leven zeker?

Gelukkig weet JIJ wel hoe het allemaal zit, probeer erboven te staan Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:48

probeer ik ook, maar ik snap niet dat mensen zulke dingen zeggen, etwrijl ik ze geen eens persoonlijk ken, 1 paard word verleasd en nog een meid die haar paard bij mij heeft staan en ervoor betaald. Als ik zo slecht was denk je dan dat die ook bleven bij mij??
iedereen die mij kent zegt, trek niks van aan, maar doe je toch als gezegt wordt dat je niet voor je dieren zorgt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:50

Kan begrijpen dat het je toch aantrekt en het moeilijk is erboven te staan... Tja, waarom doen sommige mensen zulke dingen... Ik snap er ook geen snars van. Een stel trieste figuren die zich vervelen, geen andere dingen te doen hebben, of gewoon een achterlijke gedachte hebben? ik kan het ook niet begrjpen dat mensen zulke dingen gaan doen... Diep gezonken houden we het maar op?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:10

sommige mensen vinden het nou eenmaal nodig om anderen af te kammen. ik vind het juist prima dat je er zo actief mee bezig bent gegaan, je doet er iets aan en het zal je niet nog eens gebeuren. het paard komt niet meer terug, dus die domme opmerkingen van zulke mensen voegen niets toe lijkt mij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 23:22

ben net gebeld geworden door dr, blijkbaar kent ze me van vroeger van een stalling, en nu wilde ze alles laten rusten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:34

dat wijf is gek!! maar dat wisten we al hé do
Sorry Off-topic

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:38

Hoewel ik al wel wist dat halster omlaten in wei, stal of waar dan ook niet handig is ben ik wel blij dat ik nu door dit topic weet dat er halsters zijn die makkelijker breken.
Weet namelijk niet of op de stal waar ik nu sta ze, als ze dag en nacht buiten staan van de zomer, een halster om moeten houden.

Wat betreft het naar je toe komen van een paard op de wei, dit is ook heel erg paard afhankelijk en heeft niet altijd wat te maken met de manier hoe de eigenaar met zijn paard omgaat. Nusca komt altijd, dit heeft ze altijd al gedaan van jongs af aan.
Mijn eerste pony, een haflinger rende niet weg, maar kwam ook niet want hij vond eten altijd nog belangrijker.

En aan de ts, sterkte met het verwerken van het verlies. Zowel voor jou als de eigenaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 23:39

dankjewel, en idd die meid is gek, we weten nu allemaal dat ze alleen aan steuken is, verzint vanalles, en noemt de da van ons een kwakzalver. ze kent hem niet eens

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:45

Lynn-nikita: je verpest nu je eigen topic door off-topic te gaan... let een beetje op je taalgebruik.
Goed dat je veiligheidshalsters aanschaft!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 23:50

sorry als je je ergerd doe je dat snel wel ja
Ik ga ze zelf maken, heb met schoenmaker en meubelsmaker alles uitgeprobeerd en bedacht, en met leertje werkt het beste

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:38

Moderatoropmerking:
Er is in andere topics al aan jullie gevraagd om het verleden achter jullie te laten. Ik verzoek jullie dan ook om ontopic te blijven en te stoppen met gemene opmerkingen naar elkaar toe. Ruzies moet je maar per pb oid uitvechten, niet hier en zeker niet in je eigen topic.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:24

Ik wil wel even terugkomen op het niet kunnen pakken in of buiten de wei: Als je zo dichtbij kan komen dat je hem aan het halster kunt pakken, kun je dan ook, als hij geen halster om heeft, een touw of iets om zijn hals doen. Het slecht kunnen vangen/pakken is dus geen reden om een halster om te houden als je er echt bij nadenkt.

Juist het plotseling grijpen van en halster maakt een paard steeds voorzichtiger (lees bijna kopschuw). Daarbij is het ook nog eens gevaarlijk om een paard bij het halster te grijpen. Hij kan je gewoon optillen en meesleuren, of je hand breken met een simpele beweging. Je zult dus toch een touw aan het halster moeten klippen. Als je daar tijd voor hebt, wederom, heb je ook tijd om zo´n halster om de hals te slaan en daarna een halster om te doen, of met aan het touw mee te nemen, afhankelijk van de situatie en het type paard.

Als een paard zich echt niet laat pakken, laat het zich heus niet plostseling pakken ALLEEN omdat het een halster omheeft.
Een paard dat zich niet laat pakken, laat zich niet pakken, punt.

Paarden zijn trouwens gewoonte dieren. Bij moeilijk te vangen dieren is het juist heel belangrijk om vaste routines aan te houden en te zorgen dat alle ervaringen prettige zijn.

Als je een pony alleen uit de wei haalt om hem vervolgens anderhalf uur in het zweet te trainen, kun je wel nagaan dat hij de volgende keer niet zo graag wil komen. Een paard in de wei heeft beweging zat en zit niet op werk te wachten, in tegenstelling tot een stalpaard (de meeste althans vinden het prettig de stal uit te kunnen voor beweging. Als het werk pijnlijk is of te zwaar, zal het natuurlijk ook niet te pakken zijn in de stal).
Als je zo´n pony af en toe ook uit de wei haalt om alleen eten te geven of te borstelen, zal hij het uit de wei moeten niet associëren met werk. Want dat is meestal de fout die mensen maken.
Een ander fout is dat ze kwaad worden bij het vangen. Zal jij naar een kwaad persoon toe komen?

Dus ik zeg niet dat iemand waarvan het paard niet wil komen zijn paard mishandeld ofzo, maar hij/zij is gewoon niet handig bezig met het conditioneren van zijn/haar paard.

Ik wil trouwens ook wel even kwijt dat moeilijk te vangen paarden in een vreemde omgeving meestal ineens wel naar hun baasje toekomen, omdat ze zich bij het baasje veiliger (horen te) voelen dan in een vreemde omgeving. Sterker nog, een paard dat in het verkeer is geraakt bv, zal hoogstewarschijnlijk naar elke vriendelijke stem toe komen als de eerste paniek voorbij is.

Ik denk dat men het ook wel me me eens is dat achter een paard aanrennen het domste is wat je kunt doen.

Maar als je rustig achter een paard aanloopt zal het op een gegeven moment toch stoppen.

Toevallig ben ik een expert in moeilijke (mishandelde) paarden, dus ga niet zeggen dat ik vast alleen lievertjes heb gehad en gekend.
Maar met logica en slim zijn kom je het verst bij paarden. Zodra emoties sterker worden (kwaad worden) heb je de slag al verloren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:42

goed uitgelegd en heel duidelijk lusitana! ik ben het dan ook zeer met je eens!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:06

Klinkt inderdaad allemaal ideaal. Maar voor een "breekbaar" halster op de wei voel ik toch meer. Hier zijn verschillende mensen die de paarden binnenhalen. En de een is gejaagder als de ander en de paarden weten dat als ze opgehaald worden 's avonds dat ze op stal gaan. Eentje wil dat absoluut niet graag en laat zich gewoon moeilijk pakken dan. Als je komt om te rijden overdag dan is het geen probleem maar 's avonds in het donker is ze een draak.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:33

en gaat niet alleen om wel of niet kunnen vangen, zijn blijkbaar ook stallingen waar niet af mag.Mijn pony laat zich veel makkelijekr vangen met halster dan zonder, als ze het halster ziet loopt ze weg, als ik naar haar toe loop en halster vastpak, neem ik touw uit jaszak en klik eraan. Niks meer aan d ehand

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:20

Woow! ik schrik hier echt ontzettend van! Verdrietig Ik hoop nooit zoiets mee te maken! Huilen

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:00

Naar aanleiding van dit topic en de onrust die ik al enige tijd had. Heb ik 2 van mijn halsters om laten bouwen. Ik heb er namelijk klitteband tussen laten zetten op advies van de man van de paardenwinkel en..... HET WERKT!!! Het is ook maar een stukje klitteband van een cm of 4. Hoe ik het weet? Gisteren mijn (sorry zus... ons Knipoog) paard aan de stapmolen gezet. Ze ging heel even op de rem en toen liep ze al los, terwijl het halster braaf z'n rondjes bleef draaien Clown Wel erg fijn om te weten dat het dus werkt! Ik haal wel zo nu en dan het klitteband even los, omdat ik niet wil dat het stiekum toch te vast gaat zitten. Dit was al wel weer een poosje niet meer gedaan, maar ik denk dat een paard wel zo sterk is dat ze zo'n stukje klitteband wel los kunnen trekken ook als je dat helemaal niet zou doen.

Gelukkig hoeft Gwendolyn het halster niet meer om in de wei of de stal, maar ik heb in ieder geval een oplossing voor als het wel weer zou moeten.

Een goede tip dus! Tenminste dat vind ik Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 14:05

die tip was al gegeven, maar toch bedankt
nadeel met klittenband is, dat als je ook op wei omdoet er zand en vuil en haren tussenkomen, waardoor hij niet meer plakt na tijdje

wel goed dat je uitgeprobeerd hebt
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-05-07 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:07

Sorry, had ik niet gezien. Vond het voor 5 euro toch niet zo'n slecht alternatief Knipoog Maar inderdaad is kan dat wel een nadeel zijn. Nu zit het klitteband bij mijn halsters wel aan de binnenkant, dus dat scheelt nog wel wat. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 14:09

is niet heel duur nee, en las net dat meestal zonder halster op stal en wei staat, dus voor die paar keren zal t wel meevallen dan

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:46

niet goed gelezen.. verwijderd. bericht.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:35

Ik las in een ander topic dat een paard zich verwond heeft aan een ijzeren hek dat ook op de grond lag. Meisje waar het paard van is snapt niet hoe het komt. Ja paardje heeft wél halster om maar dáár ligt het niet aan. Hoe dóm kun je zijn !!!

Ze ként notabene dit topic en als ik haar erop wijs roept ze: "Ja maar mijn paard is niet opgehangen" . Zielig geval toch?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 13:41

pffff sommige mensen. welk topic is dat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:56

Wij hebben de halsters aleen om in de wei, en soms af.
Ik kan de eigenaar hellaas niet veprlichten de halsters af te doen, straks zijn ze 2 week op vakantie, dan gaan ze het echte land in, dan hebben ze de hele zomer t halster af.

ook wil ik je nog erg vele sterkte wensen!