SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:44

Lielle schreef:
VeerenAshley schreef:
OK, jij denkt dus (als ik het goed begrijp) dat de kans om te vallen in principe niet groter is bij SGW dan bij andere sporten?

ik denk dat de kans op een val met springen en sgw absoluut groter is dan met dressuur.

Ben ik het niet mee eens, als ruiter een paard goed opgeleid zijn en dus voorbereid op wat ze gaan doen is de kans op vallen net zo groot denk ik.

Als je een dressuurpaard ineens een springparcours instuurt is de kans groot dat het mis gaat, andersom, als je met een echt cross paard ineens alleen nog maar dressuur gaat rijden gaat het op den duur ook mis.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar cijfers, zouden ze eens een onderzoek naar moeten doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:57

Ik denk dat je uitgaande van een goed getrainde combinatie nog steeds kunt zeggen dat de kans dat je in een 4 * cross valt echt aanzienlijk groter is dan in een GP proef. Ik geloof niet dat er in Aken afgelopen zomer iemand van zijn paard gevallen is in de dressuur, en in de cross toch zeker een aantal.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:16

Anky bijna...

edit. Maar toch niet.... Bloos

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:22

Ik heb nog nooit iets gedaan als SGW, maar het klinkt wel als iets wat ik heel leuk zou vinden en met de goede pony ook goed zou kunnen. Het is een sport met wat meer avontuur erin! Lijkt me erg spannend! En alles wat je doet kan gevaarlijk zijn..

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:57

Sgw, ik vind het leuk zolang het duurt, maar zoals je overal ziet zie je zulke mafkezen sleuren trekken slaan, en alles wat god verboden heeft vind ik echt niet normaal Verward sommige hindernissen hou ik ook mijn hart vast hoor! maar om te zeggen dat het dieronvriendelijk is? nee.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:33

Ilsje_ schreef:
Sgw, ik vind het leuk zolang het duurt, maar zoals je overal ziet zie je zulke mafkezen sleuren trekken slaan, en alles wat god verboden heeft vind ik echt niet normaal Verward

Diezelfde mafkezen vind je (ook) bij de andere disciplines. Dat heeft niets met SGW te maken maar met de mentaliteit van een ruiter/amazone.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:39

Altos schreef:
Ilsje_ schreef:
Sgw, ik vind het leuk zolang het duurt, maar zoals je overal ziet zie je zulke mafkezen sleuren trekken slaan, en alles wat god verboden heeft vind ik echt niet normaal Verward

Diezelfde mafkezen vind je (ook) bij de andere disciplines. Dat heeft niets met SGW te maken maar met de mentaliteit van een ruiter/amazone.

Je neemt me de woorden uit de mond, ik zal maar niet gaan uitweiden hoe ik me soms erger aan de mentaliteit van dressuurruiters... Boos!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:29

anneliesdj schreef:
Je neemt me de woorden uit de mond, ik zal maar niet gaan uitweiden hoe ik me soms erger aan de mentaliteit van dressuurruiters... :(

Ik neem aan dat je bedoeld: aan de mentaliteit van sommige dressuurruiters...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:47

Lielle: heel erg bedankt voor je uitgebreidde antwoord! Die afsprong blijft doodeng om te zien (ook die van Simmie), maar het lijkt me idd logisch dat de klap die de benen krijgen in principe niet groter zou moeten zijn dan bij een reguliere springwedstrijd.

Over die massieve hindernissen: idd, dat boomstammetje zag er nou niet erg eng uit ofzo, maar het ging me even om het contrast boomstam <--> dunne balkjes.

Maar als ik het dus goed begrijp is een 4* SGW wedstrijd te vergelijken met Z2 dressuur? Bloos!

En bij zo'n 4* wedstrijd (dat is het hoogste wat je uh.. kan doen/behalen?), hoe hoog zijn de hindernissen daar gemiddeld (1,40 m.?)?

Lielle schreef:
Blijft wel een echte moreelsprong, die hart van paard en ruiter vraagt.

Meer voorbeelden van die zogenaamde moreelsprongen? Ben ik wel benieuwd naar Lachen.

Ik moet wel zeggen dat het me opvalt dat de paarden op de foto's wel een happy uitstraling hebben, ze lijken het wel leuk te vinden! Nu kreeg je ze anders waarschijnlijk ook niet over de hindernissen, maar da's weer wat anders Clown.

Overigens ben ik het hier helemaal mee eens:
Citaat:
Ik zit net te denken dat mss niet eens zozeer de risico's groter zijn, maar dat de impact van een fout veel groter is.

Lijkt me ook wel logisch trouwens.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:11

Altos schreef:
Ilsje_ schreef:

Ja maar als je bij dressuur iets mis gaat omdat jij zo deuzig aan het doen gaat, krijg je zelf de schuld met je punten, met de cross moet je paard het opvangen!

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:14

Niet helemaal mee eens.
Als jij je paard als een gek in de mond loopt te trekken dan heeft je paard daar ook last van

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:16

Ik heb er geen problemen, maar ik denk wel dat de cross veel gevaarlijker is als springen en zeker als dressuur.
Maar met springen hoor je vaak genoeg dat een paard iets krijgt aan z'n been oid, maar met de cross zie je wel is een paard over de kop gaan, maar echt onvriendelijk valt wel mee want je ziet vast ook wel eens (ik zie het bijna nooit op tv, vind ik jammer want het boeit me wel) dat de paarden er wel lol in hebben.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:18

Ilsje_ schreef:
Altos schreef:

Ja maar als je bij dressuur iets mis gaat omdat jij zo deuzig aan het doen gaat, krijg je zelf de schuld met je punten, met de cross moet je paard het opvangen!

Dan wordt je wel weer meer met je neus op de feiten gedrukt.
Alsof het een vrijbrief is voor "dressuurruiters" om te gaan sleuren, trekken en slaan. Ik was laatst op dressuurwedstrijd en ik ben er erg van geschrokken hoe er daar werd losgereden. Weet meteen dat het niet mijn ding is en dat ik er ook totaal niet mee kan en wil omgaan. Als dat de kunst van he rijden is bedank ik ervoor.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:19

Nerwen: 4* is te vergelijken met Grand Prix dressuur.
Ilsje_: Die conclusie die snap ik niet helemaal. Zowel bij SGW als dressuur zullen er ruiters zijn die hun paard de schuld geven wanneer er iets mis gaat. Wanneer het mis gaat krijg je bij dressuur inderdaad minder punten maar bij de cross krijg je strafpunten dus ik zie het verschil niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:57

de dressuurproef van een 4* sgw (het hoogst haalbare niveau, WK, Olympische spelen etc) is op Z2 niveau. De cross is volgens mij max 1.20 (hagen 1.40), springparcours ook zoiets.

Ik heb nog wel wat moreelsprongen op diverse niveaus, zal ze straks zoeken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:33

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:32

Oh jullie hadden over de dressuurproef Blond , ik dacht over het niveau in het algemeen. Als; in de dressuur is het hoogst haalbare de grand prix en in eventing de 4* Knipoog

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:21

Altos schreef:
Nerwen: 4* is te vergelijken met Grand Prix dressuur.
Ilsje_: Die conclusie die snap ik niet helemaal. Zowel bij SGW als dressuur zullen er ruiters zijn die hun paard de schuld geven wanneer er iets mis gaat. Wanneer het mis gaat krijg je bij dressuur inderdaad minder punten maar bij de cross krijg je strafpunten dus ik zie het verschil niet.

Ik denk dat ze bedoelt dat wanneer je een fout maakt in de dressuur, je alleen minder punten krijgt. Maak je een fout in de cross (bijvoorbeeld zoals in Chaam in de waterbak dat iemand zijn paard helemaal losliet van voren bij een opsprong uit het water) dan gaat je paard wel in een fractie van een seconde gewoon over de kop. Je kunt jezelf dus nauwelijks een fout permitteren en aangezien wij allemaal mensen zijn, kun je fouten niet voorkomen. Bij dressuur is dan alleen in de punten terug te zien, maar in de SGW helaas door een akelig ongeval zo nu en dan. Je verantwoordelijkheid als ruiter is dus aanzienlijk groter.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:35

SGWuppie schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat wanneer je een fout maakt in de dressuur, je alleen minder punten krijgt. Maak je een fout in de cross (bijvoorbeeld zoals in Chaam in de waterbak dat iemand zijn paard helemaal losliet van voren bij een opsprong uit het water) dan gaat je paard wel in een fractie van een seconde gewoon over de kop. Je kunt jezelf dus nauwelijks een fout permitteren en aangezien wij allemaal mensen zijn, kun je fouten niet voorkomen. Bij dressuur is dan alleen in de punten terug te zien, maar in de SGW helaas door een akelig ongeval zo nu en dan. Je verantwoordelijkheid als ruiter is dus aanzienlijk groter.

Ik ben met je eens dat een fout in de dressuur wordt afgestraft met lage punten waar je in de cross wellicht een ongeval veroorzaakt. Maar ik ben er van overtuigd dat op de lange termijn dressuurpaarden net zoveel (of misschien nog wel meer) fysiek kapot gaan aan de sport die met ze bedreven wordt. Alleen gaat dat geleidelijk, bij een ongeval tijdens een SGW wedstrijd zie je voor ogen van het publiek het paard vallen en zijn been breken (dramatisch). Een dressuurpaard begint thuis met onregelmatig lopen, dat wordt erger en erger totdat het niet langer gaat en hij naar de slager gestuurd wordt. Voor hij daar is ben je meestal een flinke tijd verder, de ‘lijdensweg’ wordt niet door het publiek gevolgd. Waardoor dressuursport paardvriendelijker lijkt, je kunt je afvragen of dat echt zo is…

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:40

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:53

ik vind het niet echt een paardvriendelijke sport omdat de hindernissen vast zitten en dat vind ik echt super gevaarlijk maar aan de andere kant. als paard en ruiter 100% top zijn vind ik het wel kunnen. het kan met elke sport misgaan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:25

Voor Babli
veelgestelde vragen over SGW (27/6: nieuwe site toegevoegd)

Lielle schreef:
Is het niet gevaarlijk?
Een groot verschil met een springparcours is dat de hindernissen die je springt vast zijn; er kunnen dus geen balken vallen. Dit lijkt voor veel ruiters eng, een hindernis geeft namelijk niet mee als je er tegen stoot.
Toch is dit niet zo gevaarlijk als je zou denken, natuurlijk zijn er risico's aan verbonden maar door goede training en voldoende bescherming kun je de kans op problemen al behoorlijk verminderen.
Bovendien wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van zogenoemde 'breekbomen' die breken als een paard deze hard raakt. Deze bomen breken dan precies in het midden en vallen recht naar beneden op de grond. Op deze manier kunnen de breekbomen niet meerollen tussen de benen van je paard. Omdat ze van een soort kunststof en karton gemaakt zijn, ontstaan er geen scherpe punten die het paard of de ruiter kunnen verwonden. Verder zouden juist vallende balken een paard kunnen laten struikelen, in het hoge crosstempo zouden rondvliegende balken levensgevaarlijk zijn.
Het massieve karakter van de hindernissen heeft ook als voordeel dat een paard makkelijker over een hindernis 'glijdt' en zelfs zich erop kan afzetten als dat nodig mocht zijn.
Bovendien zie je dat de moeilijkheidsgraad in de klasses steeds meer wordt gezocht door de hindernissen technischer van aard te maken in plaats van steeds hoger en breder. Een smal sprongetje na een scherpe bocht is bijvoorbeeld moeilijk aan te rijden; een paard dat onvoldoende onder controle is zal er al snel langs vliegen en zo zullen toch de beste combinaties bovenaan komen zonder dat de kans op vallen wordt vergroot.

KNHS SGW reglement en richtlijnen
Artikel 369

Ir11, dat is idd een stop. In mijn profiel staat het hele stuk, incl de wel geslaagde poging erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:29

Ir111 schreef:
SGWuppie schreef:

Ik ben met je eens dat een fout in de dressuur wordt afgestraft met lage punten waar je in de cross wellicht een ongeval veroorzaakt. Maar ik ben er van overtuigd dat op de lange termijn dressuurpaarden net zoveel (of misschien nog wel meer) fysiek kapot gaan aan de sport die met ze bedreven wordt. Alleen gaat dat geleidelijk, bij een ongeval tijdens een SGW wedstrijd zie je voor ogen van het publiek het paard vallen en zijn been breken (dramatisch). Een dressuurpaard begint thuis met onregelmatig lopen, dat wordt erger en erger totdat het niet langer gaat en hij naar de slager gestuurd wordt. Voor hij daar is ben je meestal een flinke tijd verder, de ‘lijdensweg’ wordt niet door het publiek gevolgd. Waardoor dressuursport paardvriendelijker lijkt, je kunt je afvragen of dat echt zo is…
Mag ik eens wat vragen? Waarom altijd dat gezeur over dressuurruiters? Dressuur is heus zo paardonvriendelijk niet. Sommige mensen zijn paardonvriendelijk, maar die zitten heus in alle paardensporten. Ik vind dit een beetje kiften. Doe mij een lol en ga nu even de springsport afkraken, ja?

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:30

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:36

Met cijfers werd bedoeld hoeveel ernstige ongelukken/blessures etc er zijn bij eventing/springen/dressuur..