SGWuppie schreef:Ik denk dat ze bedoelt dat wanneer je een fout maakt in de dressuur, je alleen minder punten krijgt. Maak je een fout in de cross (bijvoorbeeld zoals in Chaam in de waterbak dat iemand zijn paard helemaal losliet van voren bij een opsprong uit het water) dan gaat je paard wel in een fractie van een seconde gewoon over de kop. Je kunt jezelf dus nauwelijks een fout permitteren en aangezien wij allemaal mensen zijn, kun je fouten niet voorkomen. Bij dressuur is dan alleen in de punten terug te zien, maar in de SGW helaas door een akelig ongeval zo nu en dan. Je verantwoordelijkheid als ruiter is dus aanzienlijk groter.
Ik ben met je eens dat een fout in de dressuur wordt afgestraft met lage punten waar je in de cross wellicht een ongeval veroorzaakt. Maar ik ben er van overtuigd dat op de lange termijn dressuurpaarden net zoveel (of misschien nog wel meer) fysiek kapot gaan aan de sport die met ze bedreven wordt. Alleen gaat dat geleidelijk, bij een ongeval tijdens een SGW wedstrijd zie je voor ogen van het publiek het paard vallen en zijn been breken (dramatisch). Een dressuurpaard begint thuis met onregelmatig lopen, dat wordt erger en erger totdat het niet langer gaat en hij naar de slager gestuurd wordt. Voor hij daar is ben je meestal een flinke tijd verder, de ‘lijdensweg’ wordt niet door het publiek gevolgd. Waardoor dressuursport paardvriendelijker lijkt, je kunt je afvragen of dat echt zo is…