verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:06

Garmana schreef:
Alytje schreef:
heb niet het hele topic gelezen, maar waarvoor ging je daar heen dan?
Ik vind het echt 10x niks, paarden/koeien/kippen/varkens whatever, maar voor mij hoef je ze niet te slachten. Ik kan overigens geen enkel respect opbrengen voor slachters... Helaas is mijn achteroom slachter, het is dat niemand me wil vertellen wie het is op familiefeesten, anders zou ik hem echt aanvliegen. Nee dat soort mensen kan ik echt niet waarderen...

Dit is weer zo'n jammere (lekker nederlands maar pech) reactie!!
Lees dan het topic wel door voordat je zo reageert! En waarom geen respect voor de slagers?? Jij eet misschien ook vlees! Hoe denk je dat dat op je bord komt? Echt niet van een struik geplukt!! En hoezo zou je je achteroom aanvallen? Hij heeft misschien ook wel respect voor die dieren en wil ze alleen maar verlossen van hun pijn!! Weet jij veel.. Dit is weer vooroordelen

ja sorry dat ik niet 5 pagina's door ga ploegen, heb daar op het moment even geen tijd voor. Ik reageer op het bericht van de TS Lachen
En ik eet dus ook geen vlees, anders zou het lekker hypocriet zijn Tong uitsteken
Voor de rest is dit mijn persoonlijke mening, zo voel ik me daarbij, ik heb gewoon geen respect voor die mensen, daarmee klaar. Mijn mening zal wel heel kort door de bocht zijn, niet ruimdenkend en die mensen doen hun 'werk' ook maar. Maar dit is gewoon mijn gevoel tegen die mensen. Vooroordelen zijn het absoluut niet, dit is mijn mening, en die is niet alleen maar gebasseerd op dit verhaaltje... En als jij denkt dat er alleen maar zielige zieke diertjes worden geslacht heb je het mooi mis.. Dus dat 'uit hun pijn verlossen' gaat ook niet op.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:08

Dat slachthuis is een klant van ons wij leveren daar de schoonmaakmiddelen ik heb totaal geen moeite met slachthuizen, en zou het ook absoluut niet erg vinden als mijn paarden naar de slacht zouden gaan, ik heb dan ook niet alle pagina's gelezen maargoed weet dat er mensen bij zijn die hier niet aan moeten denken ik vind het onwijs intressant allemaal hoe dat in zijn werk gaat etc. zelfs het afschieten!! maargoed iedereen zou zijn eigen mening toch?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:10

mirgino schreef:
ben je niet een beetje erg onredelijk?

een goede slachter moet je respecteren!

waarom zou ik een goede slachter moeten respecteren? Niks moet Tong uitsteken Dit is mijn mening, en ik snap het dat jullie wel respect hebben voor die mensen, alleen ik heb dat gewoon niet.
Zo heeft iedereen weer een andere mening en dat is maar goed ook Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:17

Garmana schreef:

Belachelijk!! Er zijn zat paarden die er tegenstribbelen met de slacht zijn ze meteen dood en hebben ze geen pijn meer. En met het paard word nog wat nuttigs gedaan want alles word gebruikt behalve de lever darmen enz..

Dat jij mijn mening en ideeen belachelijk vind is jouw probleem, niet de mijne. Ik ben gewoon tegen het slachten van consumptiedieren en ga mijn paard er ook niet heen brengen. Koe
Ik ken heel wat mensen (waaronder mijn beste vriendin) die hun paard helaas in moesten laten slapen en geen van hen heeft de ervaring die jij beschrijft (tegenstribbelen etc.), eerder het tegenovergestelde. Daarbij waren veel van die paarden zo ziek, dat ze geen eens op transport konden. Gelukkig ben ik de enige die uitmaakt wat er met mijn paard gebeurt en het slachthuis hoeft hij dus niet te zien.

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:19

das me een verhaal,

Ook paarden worden geslacht net zoals varkens en koeien, das de realiteit. iedereen die van dieren houd vind het niet leuk om een paard geschoten te zien worden. echter is het wel de meest snelle en schone manier.

een slager ziet het als werk, afgezien dat het een dier is is het werk en handel. we mogen iedergeval in nederland van geluk spreken dat het hele slachtproces van begin tot eind onder supervisie staat van de voedsel en waren autoriteit waar dierenartsen het slachtproces van begin tot eind in de gaten houden. das beter dan andere landen !!!!!!
of het leuk is om te zien is een ander verhaal, ik personelijk vind het niet leuk om een beest geslacht te zien worden, maar wel leerzaam als je een opleiding doet.

groet

Jos

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:20

Lijkt me aan de ene kant heel naar, maar aan de andere kant ook fijn om te zien. Weet je iig hoe het gebeurd.
ZO te horen snel en rustig... Dat zie je toch het liefst... Dat zou ook rust geven als je zelf ooit eens bij die beslissing staat.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:24

Kan je nadat je paard geschoten is nog naar binnen om een laatste aai te geven en om te controleren of je paard wel echt dood is?
Of is dat een heel erg vervelend beel met bloed e.d?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:25

Ik ben ook niet tegen slachterij hoor...
Mensen denken altijd maar dat die levend aan een haak worden gehangen en dat de kop er afgehakt wordt ofzo.... Nagelbijten / Gniffelen
Ik woon op een boerderij en maak dus ook dagelijks mee dat een grote wagen ze komt halen. Vaak hoor je verhalen van; Ja ze komen daar aan en moeten eerst drie dagen vetgemest worden dan gaan ze door een soort poortje en komen er mensen te voorschijn dan vallen ze neer en gaan ze bloedend over een lopende band en terwijl ze nog half leven wordt de kop er afgehakt... Verward Waar halen mensen dat soort onzin vandaan?! Die dieren komen daar krijgen een schok en zijn dood, ze blijven heus niet nog een uur pijn lijden...
Wat zou er gebeuren als er geen slagers meer zijn? Moeten we dan maar leven op water en brood?
Zo lang het hygienies en met respect gaat heb ik er absoluut niks tegen... Knipoog
Legbatterij dat is pas verschrikkelijk! In die kleine hokjes en maar eitjes leggen, dan toch liever dood.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:28

Garmana, je valt mij een paar keer in aan je reacties, als je wat beter leest zie je dat ik zelf voorstander ben van slachten Knipoog

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:59

Ik denk dat sommige hier niet helemaal eerlijk zijn en de kop in het zand steken.
Je kan dan wel zeggen : dit is mijn mening , maar hier kan je je niet achter verschuilen. Je kan je mening ook wel anders formuleren en er goed over nadenken.
Als je geen respect hebt voor slachters waarom dan wel voor de dierenarts.
(deze doden ook dieren)
Ik denk dat er nog wel meer beroepen zijn die andere mensen niet helemaal geweldig zouden vinden , maar ze zijn wel nodig.
Waarom dan wel respect voor de man met de grijper.
En wat gebeurt er dan met deze dieren? (lijm, dierenvoer, ik weet het echt niet hoor, dit is wat je altijd hoort.)
Ik vind ook dat je iedereen met respect hoort te behandelen ook al ben je het niet eens met wat iemand doet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:02

Lielle schreef:
je kunt overigens aangeven dat je paard niet voor consumptie bedoeld is.

En hoe weet je dan zeker dat dat ook werkelijk niet gebeurt?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:26

Denk dat je in dat opzicht een beetje op de slager moet vertrouwen. Als ie niet voor consuptie is bedoeld weet ik ook niet zo goed wat een slager er mee moet, wordt ie ook opgehaald door de Rendac. Waarschijnlijk krijg je dan minder geld voor het paard.
Even een paar dingen die ik toe wil voegen. DA kunnen een paard ook schieten. Bij het spuitje moet je duidelijk aangeven dat je eerst het paard wil verdoven (eerst pasta-sedalin, en daarna verdoving die DA ook gebruikt bij operaties)voordat de dodelijke vloeistof ingespoten wordt. Want na de dood krijgt het paard nog spiertrekkingen, dit gebeurd niet met eerst toegepasten verdoving (schijnt..)
Heb 1x een paard door DA geschoten zien worden, deze had ook heel veel spiertrekkingen...dat zouden mensen kunnen zien als "vechten".
Nadeel schieten door DA, als noodslager 'm ophaalt wordt vaak wel de halsslagader doorgesneden en dit geeft akelig veel bloed. Daarom handiger in slachthuis.
De rendac heeft naast de grijparm ook nog een soort brancar.
http://www.rendac.com/nl/paarden.htm
Hangt wel een prijskaartje aan, aan het paardencrematorium trouwens ook.

Ik ben van mening dat mensen vooral voor het slachthuis kiezen ten eerst omdat het makkelijker en goedkoper is en dan pas omdat men het zgn. vriendelijker vindt. (Het is misschien niet dier-onvriendelijk, maar zelf vind ik het geen ideaal).
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 12-01-07 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:31

Ik denk dat het een leerzamen ervaring was/is voor de TS als ik haar verhaal lees.

Ik heb pas ook een vreselijke keuzen moeten maken, ook tussen slager of in laten slapen.

Ik heb voor in laten slapen gekozen, en ik ben heel dankbaar voor mij keuzen.

Meschien als ik net als de TS er ook eens ben geweest, kan ik mijn mening ook bijstellen.

IK vind, dat als je nog nooit een paard heb gezien die geslacht word, of ect.
Je ook niet goed je mening over kan geven. Aangezien je uit gaat van verhalen. Knipoog

Ik kan hem geven over in slapen op basis van ervaring helaas.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:34

bijoekimmie schreef:
Ik denk dat sommige hier niet helemaal eerlijk zijn en de kop in het zand steken.
Je kan dan wel zeggen : dit is mijn mening , maar hier kan je je niet achter verschuilen. Je kan je mening ook wel anders formuleren en er goed over nadenken.
(deze doden ook dieren)
Ik denk dat er nog wel meer beroepen zijn die andere mensen niet helemaal geweldig zouden vinden , maar ze zijn wel nodig.
Waarom dan wel respect voor de man met de grijper.
En wat gebeurt er dan met deze dieren? (lijm, dierenvoer, ik weet het echt niet hoor, dit is wat je altijd hoort.)
Ik vind ook dat je iedereen met respect hoort te behandelen ook al ben je het niet eens met wat iemand doet.

Een stalgenootje en tevens vriendin van mij heeft inmiddels een heel oud paardje, een merrie van 35 jaar. Zij heeft jaren gespaard om haar paard te kunnen laten cremeren. Daar heb ik nou bewondering voor, dat ze keihard heeft gewerkt en gespaard om dat te doen straks als haar lieve paard overlijdt. En zo wil ik het ook doen met mijn paard (ik wil ook helemaal niet dat hij in stukken gesneden wordt), mits hij nog jaren leeft, want het is een hoop geld en mijn paard is nog geen 3, dus ik moet nog even doorsparen.

Een andere vriendin heeft haar jonge jaarling in laten slapen (en dat is heel vredig en mooi gegaan, gezien de heftige omstandigheden) en hem ter beschikking van de wetenschap gesteld. Zij zit ook hier op bokt en aangezien er nogal wat paniek is uitgebroken in de herfst over de ziekte die een aantal jonge paarden in NL troffen, omdat de oorzaak van deze ziekte onbekend is, vond ik dat heel erg moedig van haar.

Mijn beste vriendin heeft haar paard in laten slapen (was ernstig ziek, hij is thuis geinjecteerd, ging heel vredig) en heeft haar paard begraven op eigen land. Mag officieel niet, maar dat is wel gebeurd.

Dat zijn nog maar 3 verhalen van mensen die ik ken. Hoezo 'kop in het zand steken' als je niet wilt dat je paard naar de slacht gaat??? Ik heb nou eenmaal mijn mening over slachterijen, ik leef niet voor niets jarenlang vegetarisch en ik wil bij mijn paard ook een rustig einde (als dat mogelijk is) als het zo ver is, want ik neem aan dat hij dan heel erg ziek is, anders laat ik hem niet doden. Ik heb heel eerlijk gezegd ook niets met mensen die koelbloedig gezonde dieren slachten, ik snap niet dat je dat kunt. Dat mag ik vinden. Ik snap niet dat daar zo moeilijk over gedaan wordt. En geld voor mijn paard wil ik al helemaal niet hebben, als hij dood gaat.

Dierenartsen doden geen gezonde dieren, maar dieren die lijden. Dat vind ik een heel ander verhaal en daar heb ik helemaal niets tegen. Daarbij heb ik twee geweldige vrouwelijke dierenartsen, die enorm veel over dieren weten en uit liefde DA zijn geworden. Daar kan ik me meer bij voorstellen dan dat je uit liefde slachter wordt. Ik zeg trouwens niet dat ik geen respect voor die mensen heb, dat gaat me wat te ver. Maar om nou een gezellig dagje mee te kijken, nee hoor, bedankt. Dan ga ik liever een dagje met de DA mee. Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:38

Citaat:

Dat vind ik ook geen vergelijking... De dierenarts dood alleen dieren omdat ze ziek zijn en het het beste is voor zo'n dier, een slachter slacht ook gezonde dieren. Misschien heb ik dat dan fout geformuleerd: dan waardeer ik mensen niet die gezonde dieren slachten.
Waarom zouden sommige mensen (voel me aangesproken Clown ) niet eerlijk zijn en zich achter hun mening verschuilen? En hoe moet het dan anders geformuleerd worden volgens jou?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:39

Garmana schreef:
Kan een beetje luguber verhaal zijn maar het is de waarheid!!

Ik ben vandaag met school op excursie geweest naar slachterij Van Veen in Nijkerk. We gingen met mijn klas (helft kwam niet door de treinen)!
Maar goed we kwamen daar al binnen met allerlij rare ideën..

Die werden snel weggevaagd toen we naar boven in de kantine een overal moesten aantrekken en overschoenen.
Daarna gingen we naar beneden en kwamen we in de voorste ruimte waar ze net bezig waren een paard te villen (huid eraf trekken). In het begin zat ik echt zo te kijken van allejezus nog aan toe.. Maar goed je moet er wel bij denken dat het dier al dood is. Nadat het dier zn vel kwijt was hangt er een kale bonk vlees met spieren en ingewanden. De buik word opengesneden en al het ingewanden rotzooitje word in een container gegooit..

Daarna werd het dier in 2 stukken gehakt met een bijl waar tegen je U zegt.
Toen ging het dus in 2 stukken de vriezer in.
Voordat ze de vriezer ingingen waren ze nog wat aant snijden enzo en ik stond daar bij te kijken. Zegt die man opeens ja als je het schieten van een paard eens wilt zien moet je even naar de ruimte hiernaast. Dus ik dacht nee daar ga ik niet naar kijken. Dus bleef ik bij het stuk vlees..

Een meisje uit mn klas zei toen ow kijk er komt een heel lief appalosa pony'tje aan.. Dus ik keek even maar zag nix.. Dus toen deed het mooie ding zn hoofd door de spijlen en toen ging het allemaal in een flits.
Eerst zag ik dat mooie sprekende hoofdje en op het zelfde moment valt het parmante diertje ineen.. Ik kon mn ogen niet meer op hem houden ik was zo van slag ik dacht dit meen je niet kan ik niets doen?? Maak hem levend please!! Ik was zo geschrokken van deze snelle actie dat ik in een keer ook mn lieve kleine shetland hengstveulen voor me zag en het idee had dat die net geschoten was.. Toen kwam er wel even wat traantjes bij kijken.

Ik moet wel zeggen dat ik veel respect heb voor die man. Hij heeft zelf ook paarden maar hij dood de paarden uit respect voor de dieren zelf hij handeld er niet meer in enz. Hij laad ze ook pas uit de trailer als ze meteen geschoten worden. Hij wil geen paniekdieren dat vind hij zelf ook niet fijn.

Het gaat daarna zo snel ook.. Eerst hakken de benen er tot de sprongewrichten er vanaf en daarna gaat ook nog eens de kop eraf..
Dat heb ik allemaal niet gezien dat werd me teveel..

Het was voor mij echt een hele leerzame ervaring. Ik weet wel dat als mijn paard ooit naar de slacht moet dat ik hem daarheen breng. Het is daar zo schoon en alles gaat zo snel.

Iemand anders nog ervaringen met Van Veen te Nijkerk??

hoi,nou ik snap eigenlijk niet helemaal dat je zo kunt praten over de slacht en:Ik weet wel dat als mijn paard ooit naar de slacht moet dat ik hem daarheen breng. Het is daar zo schoon en alles gaat zo snel.
tss,hoe kun je dit eigenlijk zeggen???
maar ja ieder zijn mening gr

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:41

Ik zou nachten niet kunnen slapen als ik dat zou zien zeg! Ik ben ook nogal anti-bloed enz. dus niet de perfecte plek voor mij Clown Als ik zo dit verhaal zo hoor wens ik dat ik vegetariër ben ..

maar ik vind het te lekker, ik blijf vlees eten Nagelbijten / Gniffelen

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:41

Deeday schreef:
Dat slachthuis is een klant van ons wij leveren daar de schoonmaakmiddelen ik heb totaal geen moeite met slachthuizen, en zou het ook absoluut niet erg vinden als mijn paarden naar de slacht zouden gaan, ik heb dan ook niet alle pagina's gelezen maargoed weet dat er mensen bij zijn die hier niet aan moeten denken ik vind het onwijs intressant allemaal hoe dat in zijn werk gaat etc. zelfs het afschieten!! maargoed iedereen zou zijn eigen mening toch?

INTERRESSANT???

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:42

Helaas word iedereen geboren om DOOD te gaan, op wat voor manier dan ook.

Als de TS nouw een slachthuis heeft bezocht, en weet dat het daar 'netje's ' gaat, en schoon is,
dan kan ze haar paard daar toch beter heen brengen, dan naar een anderen slachthuis waar ze niet weet hoe het gaat.

Ik vind het een hele begrijpelijke reactie van de TS.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:44

MysticTinker schreef:
maartje_h schreef:
ja dat heb ik ook altijd gehoord dat schieten sneller is voor het paard
...omdat eerst alles verlamd raakt door het spuitje

Bij het schieten zijn ze niet meteen dood, alleen verdoofd! Daarna worden ze levend op de kop gehangen en wordt hun keel doorgesneden, dan bloeden ze leeg..

Ik snap niet dat iemand daarheen kan kijken, of erger nog, het zelf doet..

Waar heb jij die info vandaan???

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:46

tienus63 schreef:
MysticTinker schreef:
Bij het schieten zijn ze niet meteen dood, alleen verdoofd! Daarna worden ze levend op de kop gehangen en wordt hun keel doorgesneden, dan bloeden ze leeg..

Ze zijn idd op dat moment hersendood. Vervolgens wordt de halsslagader doorgesneden en daardoor stopt het hart acuut met pompen.

Ik weet niet of je weleens hebt meegemaakt dat een dier zich verzet tegen het spuitje wat ze dan snel en pijnloos zou moeten euthaniseren?
Dat is pas fijn om mee te maken!!!! NOT!!!

Dit verhaal ken ik wel... Maar hersendood is wel iets anders dan verdoofd zijn...

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:47

(edit)

Ze zijn dan idd hersnen dood,

Bij inslapen krijgen ze een verdoving, ( die ze b.v bij het casteren van een hengst ook gebruiken) dan is het paard slap, en voelt het niet meer, maar hij is er nog wel.

Daarna krijgt hij de dodelijke spuit... gaat liggen.. ademd nog 1 a 2 minuten, en dan ook stopt het hart er mee...

Ik heb een 'fijne' ervaring met inslapen, mijn merrie ging liggen, heeft geen moment gevochten, ze had er zelf ook vrede mee.
Laatst bijgewerkt door amigootje op 12-01-07 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:47

gekvanfleur schreef:
even voor crossmonster!
er bestaan geeen valse paarden,
wel valse mensen.

Er bestaan wel degelijk valse paarden...

Paarden met een chronische hormoonstoornis kunnen behoorlijk vals en gevaarlijk zijn bijvoorbeeld...

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:48

Ik ben blij dat er eindelijke eens een bericht verschijnt door iemand die een slachthuis van dichtbij heeft bekeken.
Het is helemaal niet zo vreselijk als iedereen denkt.
De paarden lijden helemaal niet, behalve als ze in paniek raken, wat hier volgens de TS dus niet gebeurt omdat de paarden pas op het laatst uitgeladen worden.
Het lijkt me erg interessant om eens te zien hoe het eraan toe gaat in zo'n slachthuis..

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:50

ik moet er niet aan denken dat je paard in stukken wordt gehakt na zen dood..
ik breng altijd me dieren naar een dierenarts...