slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Conny_

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:43

LilianR schreef:
Ik zou hem inslapen. NEVER NOOIT naar de slager brengen. Ik vind dat je dan altijd met een schuldgevoel blijft zitten.

Met wat voor schuldgevoel dan? Het schuldgevoel dat je paard, dood is wat hij waarschijnlijk al moest maar na zijn dood nog wordt gebruikt voor de mens om te overleven. Of het schuldgevoel dat hij ook dood is maar ergens wordt heen gebracht en je weet niet wat er nog verder met hem gebeurd.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:47

Ik ben niet tegen de slager! De slager hier in de buurt heeft zelf ook paarden en weet alles heel goed te begeleiden.

Een spuitje vind ik ook niet altijd zo geweldig. Ik heb een keer een haflinger vast moeten houden bij het spuitje (zijn been was eraf). Die pony begon er zo tegen te vechten dat hij dus op 3 benen nog alle kanten opvloog. Door de draad, over de dierenarts... compleet in paniek.

Ik hoop dat het nog lang duurt voordat ik een keuze moet maken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:53

Slachtpaarden zijn @ the moment niets waard. Dus je krijgt in ieder geval geen geld gestort zoals sommigen hier willen beweren.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:57

tja het ligt denk ik beetje aan de situatie. Als het iets is wat al lang sleept (bv HKO of artrose of iets) en dat je uiteindelijk de beslissing neemt om de pijn te stoppen zou ik denk ik voor de slager kiezen. Hoe vreselijk het ook klinkt of mag zijn maar het lijkt me nog erger om een 'gezond' paard te zien vechten tegen een spuit. Die van mij haat veeartsen met spuitjes en het zou denk ik uitlopen op een drama....

Heb genoeg 'positieve' ervaringen gehoord van de slager, over het algemeen gaat het er correct en rustig aan toe en is het met een seconde over.

Maar als mijn paard ziek zou worden, heel acuut, zou ik haar de reis besparen en op stal laten inslapen.

Ik heb het gelukkig nog niet mee hoeven maken. Bij mijn schoonouders vorig jaar was er een pony ziek, veearts erbij en ik ben paar keer nog 'snachts wezen kijken, volgende ochtend lag ze dood in stal.....treurig maar ook 'gelukkig' , zo hoefde ik niet toe te kijken als ze zou worden ingeslapen.

Ik heb 1x in utrecht voor de keuze gestaan, inslapen of opereren, maar gelukkig bleek het uiteindelijk niet nodig te zijn. Maar hoop echt dat het mij voorlopig bespaard blijft deze keuse want heb wel genoeg met mijn paard te verduren gehad.

btw> je krijgt als je je paard laat slachten zowiezo altijd een vergoeding (tenminste dat dacht ik....... Verward

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:10

Niet altijd dus Knipoog . Niet in elk slachthuis worden paarden geaccepteerd en er zijn een heleboel slachthuizen gesloten omdat de regelgeving zwaar werd.

Als het aanbod groter is dan de vraag en de gemaakte kosten. Ja, dan hoef ik hier geen les economie te geven geloof ik Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:12

ik dacht dat paardenvlees in opmars was?

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:14

ik heb mijn merrie vorige week laten inslapen.
het ging heel rustig, en ze was met 5 minuutjes weg.

ze kreeg eerst een narcose, en toen de vloeistof.
praatjes over '' ze moeten nog een uur lijden'' zijn bullsh*t

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:18

Elinee schreef:
ik heb mijn merrie vorige week laten inslapen.
het ging heel rustig, en ze was met 5 minuutjes weg.

ze kreeg eerst een narcose, en toen de vloeistof.
praatjes over '' ze moeten nog een uur lijden'' zijn bullsh*t

Bij sommige paarden gaat het fout en moeten daarom denk ik nog een uur lijden, gelukkig is het bij jou merrie goed gegaan (hoe erg het ook is) maar dat gaat niet zo bij alle paarden..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:19

als je topic doorleest heb ik al genoeg redenen gegeven waarom dat soms gebeurd Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:20

in de meeste gevallen wel, als het maar op de goede manier gebeurd, er niet te veel mensen bij zijn, & de mensen die erbij zijn RUSTIG blijven, incl de da.

breng je je paard naar de slacht, heeft hij het veel eerder door. & raakt hij alleen sneller in paniek.

maar ieder zn verhalen & mening Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:21

katiavl schreef:
ik dacht dat paardenvlees in opmars was?

Volgens de slager die ik ken niet, maar dit kan ook streek gebonden zijn natuurlijk Clown Haha!

Ik heb 2 paarden naar de slacht gebracht die geen van beiden in paniek raakten hoor. Heb jij wel eens een paard weggebracht Elinee?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:23

Meestal is het probleem dat er te weinig gegeven word.
Besparing gebeurd ook bij de dierenarts Knipoog
En ook gewicht dosis schatten is niet makkelijk.

Maar als ik u een spuitje t61 inspuit hoe je ook graag wilt leven, het zal niet lukken hoor Knipoog

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:26

Ik ben denk ik vrij reeel als het gaat om een spuitje of slachten.
Wij wonen op een boerderij en daar is het vrij normaal om een eigen koe te slachten voor eigen consumptie. Daar heb ik geen moeite mee. Per slot van rekening kom je koeien zat tegen bij de slager.
Als met mijn pony's wat gebeurt, dan breng ik ze ook naar de slacht. Overigens niet voor eigen consumptie, want ik vind paardevlees veel te vet.
Het zou wel heel hypocriet zijn om voor de pony's een andere oplossing te kiezen als voor de koeien (of voor de varkens trouwens ook).

Overigens is het niet onbelangrijk om te weten dat als je paard allerlei spuiten heeft gehad, het maar zo kan zijn dat hij niet wordt geaccepteerd bij de slacht vanwege de medicijnen in zijn lijf. Dat is bij koeien zo, dus dat zal voor paarden niet anders zijn. Dat kan dan op het laatste moment de keuze nog weer beinvloeden want als het beest pijn heeft nog te moeten wachten tot alle medicijnen uitgewerkt zijn.....nee, dat toch ook niet (dat doen we ook bij de koeien niet).

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:27

Ik zou mijn paard persoonlijk eerder naar de slacht doen dan laten inslapen.
Zoals eerder gezgt hier heeft alle 2 zijn voor- en nadelen, maar dat is bij alles zo'n beetje wel...

Ik denk dat ook hier de situatie erbij komt kijken. Haha!

Maar ja voorlopig geen eigen paard, dus ook geen keuzes

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:45

als je paard naar de rendac gebracht word, dan word hij toch ook voor katten/honden en varkensvoer gebruikt?

ik ben voor de slacht. dan kunnen ze niet vechten, dan gaat alles snel.
als het meezit levert het nog geld op, ipv dat het geld kost. net zoals bij koeien en varkens e.d.

en tsja, is dat aan jezelf denken?
misschien wel,
maar wij eten ook met zn alles varkensvlees (vegatariers uitgezonderd) en een varken is nog 7 x slimmer dan de gemiddelde hond, en bijna geen enkele nederlander zou een hond willen eten, omdat een hond zo op een mens reargeert, en zo aaibaar is......
dus wat zo'n varken dan allemaal nog meer in zn korte leven begrijpt dan een hond,, dan is dat nog veel zieliger!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:48

ik ben vegetarier. Wat na de dood gebeurd kan me eigelijk niks schelen. Het is maar een omhulsel dat overblijft.
Ik vind wel dat er teveel verhalen de ronden doen over spuiten Knipoog

Zoals ik al eerder vertelde zou ik jou een spuitje goeie dosis t61 geven mag je nog zoveel vechten als je wilt.
Ik ben gewoon niet voor de slacht maar das mijn mening.
Voor mij hebben beide voor en nadelen Knipoog

primeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:53

Mijn oude paard , is inmiddels 19 jaar altijd hard gewerkt, ik zal ook ooit voor de beslissing komen te staan of hij ingeslapen moet worden of wat dan ook.
Ik hoop dat ik hem ooit vind dat hij in zijn slaap is overleden.
Maar als dit niet het geval is, zou ik hem in laten slapen op het moment dat hij niet meer te redden is ,en echt gaat lijden van pijn dan slaap ik hem in , omdat ik het idee heb dat hij dan op zijn vertrouwde plek is in zijn eigen stal.
Ik hoop dat ik hem nog heel lang bij me heb, maar ik zou hem niet kunnen laten slachten.
Wij hebben hem al vanaf dat hij 4 maanden was, ik vind t een heel moeilijk onderwerp.
Want iedereen heeft zo zijn eigen mening over dit onderwerp ik denk dat iedereen voorzichzelf wel weet wat goed is.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:37

ruitje schreef:
Slachtpaarden zijn @ the moment niets waard. Dus je krijgt in ieder geval geen geld gestort zoals sommigen hier willen beweren.

klopt als een bus Koe

mijn pony bracht 26,80 op

voor het geld hoef je het niet te doen dus, voor mij blijft het de snelst manier, niks stress uitladen, en voor dat hij binnen was was hij al in de paardenhemel, leuk is het niet maar voor mij de beste optie

sas

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:40

Katiavl: Als ik al voor inslapen zou kiezen, zou ik mijn paard niet met T61 willen laten inslapen, maar met Euthasaat. T61 is echt rotspul. En ja, ik heb echt al een aantal paarden zien vechten die echt wel genoeg medicatie gehad hadden (een pony van 1,30 die middel toegediend heeft gekregen voor 450 kg, lijkt me toch ruim voldoende).
Ik ben ook al meerdere keren op slachthuizen geweest en over het algemeen gaat het daar snel en netjes. In het andere topic hierover zijn een heleboel reacties van paarden die gewoon vol vertrouwen achter hun begeleider aan het slachthuis binnenlopen en voordat ze door hebben wat er aan de hand is, is het al gebeurd. Als mijn paard nog vervoerd kan worden, zal dit dan ook mijn keuze zijn. Er was bij ons in de buurt een slachthuis, waar ik wel eens mee naartoe ben geweest en daar ging het altijd goed. Dit slachthuis is er nu niet meer. Stalgenoten hebben goede ervaringen met een slachthuis, ik weet niet waar het zit, maar dat zal mijn keuze dan ook zijn.
Als mijn paard niet meer paardwaardig te vervoeren is, zal het inderdaad worden ingeslapen. Maar dan dus niet met T61, dat vind ik echt naar spul (heb het al meerdere keren zelf moeten gebruiken voor de studie en heb ook euthasaat gebruikt, nou, ik weet wel wat ik liever gebruik, ook al is euthasaat duurder).

Overigens is het niet helemaal waar dat dierenartsen te weinig in zouden willen spuiten om goedkoper uit te willen zijn. Gebruikte medicijnen worden gewoon in rekening gebracht, als je 10 ml gebruikt heb, breng je 10 ml in rekening, als je 15 ml gebruikt heb, breng je 15 ml in rekening. Dat kost je als dierenarts dan toch niks? Dit zijn overigens gewoon fictieve aantallen ml, ik weet dat je met deze hoeveelheid een paard niet snel dood zult krijgen, maar het gaat even om het idee.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:11

tinaaz schreef:
als je paard naar de rendac gebracht word, dan word hij toch ook voor katten/honden en varkensvoer gebruikt?

Nee dat is niet zo.

Pablo_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:23

Hoewel ik altijd geroepen heb dat ik mijn paard nooit naar de slacht zou brengen heb ik voor mijn paard toch gekozen om hem te laten slachten. Ten eerste omdat hij een vechter was en ik hem niet nog langer wilde laten lijden als hij zou gaan vechten en ten tweede omdat hij van de aanblik van een naald al in paniek raakte. Dat zou dus een hele hoop stress op gaan leveren en dat had hij zeker niet verdiend. Voor mij maakte het niet uit dat er wel of geen slachtprijs was, ik wilde hem gewoon een lijdensweg besparen.

Nu heef de slager, die overigens zelf ook paarden had, hem de avond ervoor opgehaald. Ik heb zelf gesproken met die man en hij was heel rustig en vriendelijk. Hij zou mijn paard bij hem op stal zetten, hem de volgende dag nog voeren en als eerste slachten. Ik heb er geen schuldgevoel aan overgehouden omdat ik wist dat dit de beste oplossing zou zijn voor mijn paard. Bij een volgend paard zou ik het exact zo oplossen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en kan het altijd misgaan, maar ik denk dat je er vanuit moet gaan de ze altijd netjes omgaan met je paard.

Denk ook dat het karakterafhankelijk is. Vechters zullen bij inslapen een lijdensweg tegemoet gaan en een gevecht tegen de dood schijnt ook vreselijk zijn om te zien. En daarbij is het ook nog afhankelijk van de conditie van je paard, zodra hij niet meer te vervoeren is blijven er nog maar weinig opties over.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:36

Sorry, ik zou never nooit mijn paard meegeven. Het gebeurt meteen, als ik er ben en ik wil zien dat ie dood is. Teveel vervelende verhalen gehoord.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:41

Pablo je bent er dus niet bij geweest.
Hoe weet je dat je paard ook werkelijk geslacht is en niet verkocht

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:54

Een gevoelig onderwerp...

Ik denk dat ik de keuze zou laten afhangen van het paard.
Indien een dier zich bv. erg moeilijk laat laden,of zeer ziek/gewond is,.... is het bijzonder stressvol om naar het slachthuis te gaan.
Als een dier wel makkelijk te vervoeren is, hangt de keuze weer af van het karakter van het paard en de mogelijkheden die je hebt. ( plaats, omgeving etcetera )

Als je een landje hebt gelegen aan de weg naar school in een woonwijk kan ik me zo voorstellen dat dat geen fijne plek is om je dier in te laten slapen.

Ik heb paarden in laten slapen met een spuitje, die gingen allemaal vredig op eentje na.
Die ene heeft inderdaad een afschuwelijk gevecht geleverd, is tot 4 keer toe bijgespoten en tenslotte met grof geweld onderuitgehaald.
Een dergelijk scenario wens ik niemand toe want het blijft op je netvliezen staan, je raakt het nooit meer kwijt. Ik heb er nog nachtmerries van.
Misschien een combinatie van ongevoeligheid voor de medicatie met ondeskundigheid van de DA, en de vechtlust van het paard?..Ik weet het niet. Feit is wel dat dit soort verhalen toch met de regelmaat van de klok gebeuren. Dan zou er toch echt iets aangepast moeten worden bij de dierenarsten om dit te voorkomen.

Voor dit paard was het echt beter geweest om in een klap geholpen te worden, ook al heb je ook daar een risico van misgaan.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:37

mooi niet dat die van mij naar de slacht gaat. wil jij een kogel door je kop of liever een prikje in je arm ofzo en dan ook nog de gedachte dat hij wordt opgegeten als jij een paard zou zijn??
en paarden ruiken het bij het slachthuis want ze ruiken het bloed van hun vrienden (soortgenoten) nou echt niet dat ik dat mijn paard zijn laatste uurtjes mee laat maken