Waarom zonder cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Korleon

Re: Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:48

Ik rijd ook altij met cap, mocht van mijn ouders alleen maar zonder als het echt te warm was.. en meestal ging ik dan niet rijden want vond t zelfook te heet aha1!
Liever een cap dan in een rolstoel idd!
En paarden blijven kuddedieren en schrikreacties kunnen zich altijd voordoen

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:42

[quote]
Ik rij zelf al jaren zonder cap..
Dat komt omdat ik zelf een ongeval met mijn paard heb gehad, en dat mijn letsel erger was doordat ik mijn cap droeg.. Ook was mijn cap doormidden gespleten(spikspinter nieuwe cap)..

[quote]

Kun je dat mij is uitleggen,(absoluut niet aanvallend bedoeld) hoe kan je letsel dan erger zijn.

Dat moet een behoorlijke klap hebben gemaakt dat je cap doormidden spleet, dat had dus anders je hoofd geweest. Of denk je dat je schedel sterker is.
Niet alleen aan jou gericht die laatste zin, maar ik vind het net zo als mensen die zeggen ik rij zonder gordel want het gebeurt wel is dat je letsel dan erger is. Zal heus wel is gebeuren, maar ik denk dat het gros van de mensen er erger aan toe had geweest zonder gordel dan met.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:26

Kun je dat mij is uitleggen,(absoluut niet aanvallend bedoeld) hoe kan je letsel dan erger zijn.

Dat moet een behoorlijke klap hebben gemaakt dat je cap doormidden spleet, dat had dus anders je hoofd geweest. Of denk je dat je schedel sterker is.
Niet alleen aan jou gericht die laatste zin, maar ik vind het net zo als mensen die zeggen ik rij zonder gordel want het gebeurt wel is dat je letsel dan erger is. Zal heus wel is gebeuren, maar ik denk dat het gros van de mensen er erger aan toe had geweest zonder gordel dan met.
[/quote]
[/quote]

Snap wat je bedoelt hoor!!... Hoe het precies is gebeurd weet ik niet meer... maar ik was in galop in het bos toen mijn paard struikelde.. viel er af en landde op mijn rug en nek.. zijkant...de cap brak doormidden door de klap en zorgde voor een grote hoofdwond aan de zijkant van mijn hoofd.. hier ben ik zo van geschrokken dat ik heb besloten om niet meer met cap te rijden.. is niet goed, maar wel mijn beslissing...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:57

Escardo schreef:
Snap wat je bedoelt hoor!!... Hoe het precies is gebeurd weet ik niet meer... maar ik was in galop in het bos toen mijn paard struikelde.. viel er af en landde op mijn rug en nek.. zijkant...de cap brak doormidden door de klap en zorgde voor een grote hoofdwond aan de zijkant van mijn hoofd.. hier ben ik zo van geschrokken dat ik heb besloten om niet meer met cap te rijden.. is niet goed, maar wel mijn beslissing...

Sorry, maar ik vindt het een beetje vreemde redenering. Een cap voorkomt niet helemaal dat je er zonder verwondingen vanaf komt. het zorgt er alleen voor dat het de ergste klappen opvangt. en je zegt dat je nietsGa er maar vanuit dat je nog meer letsel had gehad als je geen cap gedragen had. Het kan inderdaad gebeuren dat een cap breekt bij een val. maar voordat die cap doorbrak heeft hij ondertussen wel je hoofd beschermt tegen nog ernstiger letsel. er wordt trouwens niet voor niets aangeraden bij een harde val op je hoofd de cap meteen weg te gooien. zelfs bij een "gewone" val kunnen er al scheurtjes in de cap ontstaan waardoor hij niet meer veilig is.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:18

Ik rij altijd met cap, behalve als ik m per ongeluk vergeet. Maar dat is niet vaak zo.
Vind het gewoon niet fijn zonder, voel ik me kaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:53

roossie22 schreef:
Snoevie schreef:
kijk en dit is nou een zwak excuus,om maar geen cap te dragen

het is ieders eigen keus en verantwoordelijkheid,maar kom niet aan met zulke flauwe smoezen

lees ook eens de context waarin ik deze zin heb geschreven en op welke reactie ik deze opmerking plaatste...ipv van te bleren over flauwe smoezen

ach je moet je niet aanstellen.............ik kan me overigens best goed voorstellen dát mensen zonder cap rijden,maar dan moeten ze geen smoesjes verzinnen en het eerlijk zeggen.
je kan ook normaal reageren,want het was namelijk helemaal niet kwaad bedoeld,ik vond het persoonlijk alleen wat flauw Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:58

Ik rij (bijna) altijd zonder cap.. Alleen omdat ik t vervelend en irritant vind.. K rij om precies te zijn 1 keer in de week met cap omdat ik 1 keer in de week les heb en omdat t tijdens de les verplicht is (op onze manege)..

xxthesjj__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:21

Ik rijd ook altijd met cap, dit komt idd ook omdat mn ouders het zo graag willen!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:47

Ja waarom niet? Geen idee eigenlijk. Ik rijd zelden met cap. Eigenlijk alleen als ik op een vreemd paard of een echt gekke knol.
Op mijn eigen ponies heb ik nooit een cap op, buiten ook niet.
Als anderen op mijn ponies rijden, moeten ze wel een cap op. Ik ken mijn beesten en weet wat ze doen, ik kan ze uitzitten, maar een ander misschien niet.
Het is wel dom ja, zonder cap, maar goed. Op de brommer heb ik overigens wel altijd een helm op (maar die brommer gaat ook iets harder dan mn paard).

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:13

Ik reed eerst vaak zonder cap, maar sinds ik weer regelmatig les heb ( nu sinds 1,5 jaar) draag ik altijd mijn cap binnen of buiten. Op de stal waar ik nu sta is het met cap rijden verplicht dus nu is de keus helemaal simpel. Bovendien is er bij ons in de buurt al 2 x iemand omgekomen omdat degene geen cap droeg. Dus en ik vind veiligheid ook gewoon super belangrijk Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:57

Snoevie schreef:

ach je moet je niet aanstellen.............ik kan me overigens best goed voorstellen dát mensen zonder cap rijden,maar dan moeten ze geen smoesjes verzinnen en het eerlijk zeggen.
je kan ook normaal reageren,want het was namelijk helemaal niet kwaad bedoeld,ik vond het persoonlijk alleen wat flauw Knipoog

LEZEN IS BEST EEN VAK toch? Clown
wie verzint hier smoesjes en onzin... ik rij zonder cap omdat ik vind dat het in een bak belangrijk is( ivm met de omheining) en ik vind het buiten anders, omdat je dan niet met randen te maken hebt en ik alleen op zandpaden rij en in de wei waar ik niet direct in contact kom met de omheining als ik eraf lig.... is geen smoes, mijn MIJN reden en nu ga ik er verder niet meer op in, want alles wat ik nu getikt heb, had je al kunnen lezen....
betreft die dwarsleasie zal ik nog even uitleggen voor je... er werd ergens geschreven dat iemand een meisje kent die een dwarsleasie heeft overgehouden aan een ritje zonder cap, ik weet iemand die een dwarsleasie heeft overgehouden aan eenr ritje mét cap... ik bedoel daar dus mee te zeggen dat een cap geen garantie is om géén dwarsleasie op te lopen... ik hoop van harte dat je het nu, na mijn uitleg, wél snapt:)
*zucht* Vork

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:04

als ik les heb ik een cap op Clown
en verder alleen asl ik ver naar buiten ga .
ik haat mijn cap, maar het is wel voor je eigen veiligheid Haha!

Essx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:32

Ik rijd altijd met cap behalve als ik even met 'm loop aan het halstertouw en dan ga ik er ff op zitten en beetje rijden op het erf of op een soort weiland. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:08

roossie22 schreef:
Snoevie schreef:

LEZEN IS BEST EEN VAK toch? Clown
wie verzint hier smoesjes en onzin... ik rij zonder cap omdat ik vind dat het in een bak belangrijk is( ivm met de omheining) en ik vind het buiten anders, omdat je dan niet met randen te maken hebt en ik alleen op zandpaden rij en in de wei waar ik niet direct in contact kom met de omheining als ik eraf lig.... is geen smoes, mijn MIJN reden en nu ga ik er verder niet meer op in, want alles wat ik nu getikt heb, had je al kunnen lezen....
betreft die dwarsleasie zal ik nog even uitleggen voor je... er werd ergens geschreven dat iemand een meisje kent die een dwarsleasie heeft overgehouden aan een ritje zonder cap, ik weet iemand die een dwarsleasie heeft overgehouden aan eenr ritje mét cap... ik bedoel daar dus mee te zeggen dat een cap geen garantie is om géén dwarsleasie op te lopen... ik hoop van harte dat je het nu, na mijn uitleg, wél snapt:)
*zucht* Vork

zeker is lezen een vak,misschien kunnen we SAMEN leren Clown

en natuurlijk is een cap geen garantie,hoor je mij ook niet zeggen.
alleen het neemt een beetje risico weg,en elk beetje is meegenomen,toch

ik hoop dat je mijn standpunt nu óók snapt Knipoog

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:28

Harry's Horse Pro Plus, geweldig.
Geen oververhit hoofd, geen hoofdpijn achteraf.
Van tegenstander ben ik ineens een voorstander van het dragen van een dergelijke cap.
Ik heb nooit kunnen rijden met een pispot op mijn hoofd. Het ongemak zorgde voor zodanig veel ellende op mijn hoofd dat ik niet geconcentreerd kon rijden. Dus communicatiestoringen door zo'n ellendig ding. Dan maar zonder cap en heerlijk met verstand erbij rijden.
Nu ben ik om, H.H. P.P., een aanrader optima forma.

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:47

ik rij bijna altijd met cap.
maar behalve als ik een paard mag uitstappen en ik heb geen cap bij mag ik er ook gewoon zo op gaan zitten.
of bij het uitstappen doe ik ok wel is mijn cap af (was bij mijn verzorg haf dat ik dat deed).

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:14

En ik ga heel eerlijk zijn en geen smoesjes verzinnen. Ik rijd zonder cap TENZIJ bij het zadelmak maken van mijn jonge pony (nu niet meer dus), het springen en bij buitenritten en wanneer er een verplichting is zoals op wedstrijd. Waarom rijd ik dus meestal zonder? Zeer slechte gewoonte. En het is veiliger met (heb ik zelf ook al kunnen ondervinden op buitenrit) maar het is nonchalance. Moest ik nu op mijn hoofd vallen, zal ik dus ook geen excuses gaan zoeken. Het is dan mijn eigen domme fout. En als ik mij hier nu zo hoor spreken, weet ik dat ik het gevaar heel goed besef maar toch nog die cap aflaat. Hmmm...moet echt eens van deze slechte gewoonte afstappen. Beter voorkomen dan genezen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:24

Ik reed altijd zonder cap, gewoon gemakzucht, en omdat ik de caps niet lekker vond zitten.

Ik heb nu een HH pro plus gekocht, IDEAAL.
Ik denk dat ik er nog een ga kopen voor thuis, want ik wil graag mijn wedstrijdcap netjes houden.
Maar nergens geen last meer van, en voel me veiliger waardoor ik meer durf!

psvub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:32

ik snap ook dat een cap vervelend is maar het is wel zo veilig, ook al vertrouw je je paard wel 1000000 %. maar goed ieder zijn eigen mening erover, maar ik rijd niet zonder cap.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:36

Ik rijd altijd met cap. Het is ook een kwestie van wennen volgens mij, als je een goed passende cap hebt voel je op een gegeven moment niet meer dat je hem op hebt.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:56

ik ben gewoon te lui om een cap op te doen..
alleen wanneer ik op vreemde paarden zit doe ik mijn cap op. en met wedstrijden ed.
thuis nooit! het is slecht en onverantwoord, maar toch doe ik het niet!

het is net zoiets als je gordel om doen in de auto... een gewoonte!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:57

ik rij eigenlijk ook altijd zonder cap.. vind het een kloteding
zit irritant en krijg altijd jeuk op me kop als ik hem op heb...
alleen met bv springen doe ik hem op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:05

op mijn appie draag ik nooit een cap.
Op mijn fjord alleen buiten. ( die's ook wat jonger en speelser met buitenrijden Haha! )

Firefly1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:07

Ik rijd altijd met cap, zelfs al is een paard nog zo mak. Dan kijkt iedereen me maar raar aan, jammer dan, ik vind het veilig en prettig. Zelfs als ik even een paard van een ander uitstap draag ik een cap. Heb net een nieuwe cap, Casco Youngster, vind ik iets minder prettig dan mijn voorgaande caps maar ach...went vanzelf.

Ieder moet het voor zichzelf bepalen vind ik.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:14

Als je gaat rijden zonder een cap op ben je niet verzekerd
Een heel merkwaardig fabeltje! Verzekerd tegen letselschade ben je altijd! Ook als je bezopen achter het stuur van je auto zit, geen gordels draagt en vervolgens tegen een boom rijdt. Of wanneer je rookt en daardoor longkanker krijgt. "Eigen schuld is dikke bult" geldt in Nederland niet, althans niet voor wat betreft de ziektekostenverzekeringen. Het niet dragen van een cap vormt hierop geen uitzondering.
Laten we wel wezen: Rijden met een cap is beslist veiliger, maar helemaal niet rijden is nog veiliger. Welke risico's je aanvaardbaar vindt is een persoonlijk gegeven. Laat iedereen dus gewoon zelf beslissen welke risico's hij of zij neemt in plaats van betuttelende fabeltjes te verspreiden!

het is maar wat je zelf wil, mijn paard is nog nooit dol geweest maar toch draag ik voor de veilig heid een cap