Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:51

Als stamboeken (bijv KVTH) nu eens beginnen met invoeren dat een paard, geboren na 2000 (uit mijn hoofd is toen het verbod ingegaan) niet welkom is op de keuring, moet je eens zien hoeveel mensen ineens niks meer om couperen geven. Stamboeken hebben hier de hand in. Zolang stamboeken het toe blijven staan dat paarden in frankrijk gecoupeerd worden, zal dit ook blijven gebeuren.
Ik heb zelf vroeger bij een boer "gewerkt" die 5 trekpaarden had. 3 hengsten zonder staart, 2 merries met staart. De staarten van de merries waren alleen vuil in de hengstigheid of als ze aan de diaree waren. Nouja, slang erop, flink wat antiklit erin om het haar glad te maken en probleem opgelost.
Alle 5 de paarden waren trouwens in die staat aangeschaft.
met de merrie's reed hij aangespannen voor de marahon wagen. De staarten werden dan altijd opgebonden. Was wel even werk (met tape enzo) maar werkte prima.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:17

Evelike schreef:
Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben, maar wij willen toch proberen om ook mensen te overtuigen om in te gaan zien waarom een staart gecoupeerd wordt.

Ten eerste willen mensen die al jaren met deze paarden fokken, een gecoupeerde staart bij een paard. Dit vinden ze gewoon mooier uitzien en hoort bij het ras. Dit is natuurlijk een mening van een fokker.

Maar ook als het om hygiëne gaat, is een korte staart zelfs beter.
Een trekpaard heeft zo'n zware staart, het paard kan die bijna niet optillen (een enkeling wel). Dus uitwerpselen blijven erin hangen, komen nog meer vliegen op af, gaan eitjes erin leggen, maden, en ondertussen in ernstige gevallen krijgt het paard myasis (maden vreten zich naar binnen). En dit kan de dood tot gevolg hebben.

Ook als een merrie gedekt wordt, kan de staart helemaal niet op zij door de zwaarte. Nu kan er wel een bandage om gedaan worden of vlechten, maar wat als die niet op zij kan.

En als een merrie een veulen heeft gekregen is het een enorme troep. Alles blijft in die staart hangen (is te voorkomen door te bandageren van te voren, maar stel dat die merrie je verrast), merrie slaat eens met de staart en ondertussen zit haar hele kont onder bloed. Ook hier komen weer vliegen, enz. op af.

En geen enkel paard komt met de staart tot op zijn hoofd om de vliegen weg te jagen. En op het hoofd bij de ogen bevinden zich toch de meeste vliegen. Als ik een kudde trekpaarden zie, met lange en korte staarten dan hebben de paarden met lange staarten meer vliegen dan die met de korte. Gewoon omdat er mest en alles in die staart blijft hangen. Een trekpaard met korte staart heeft dit niet.
Ook kunnen ze veel eerder achter mok aan de benen krijgen door al het vocht.

De genoemde redenen vind ik niet overtuigend.
Als dit de redenen voor couperen zijn: waarom niet gewoon een schaar pakken en onder de staartwortel het haar afknippen? Tip: dun de staart uit zodat hij minder zwaar wordt. En als je dagelijks de staart verzorgt vallen de dreads ook mee. Wil je niet aan de verzorging neem dan geen paard of een ander ras...
Zo blijft de intrinsieke/inherente waarde van het dier gewaarborgd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:17

Inderdaad, het probleem zit hem bij de stamboeken en de keurmeesters. Die moeten eens ophouden met paarden zonder staarten hoger te plaatsen dan die met staarten. De staart doet nl verder niks af of voegt niks toe aan de bouw van een paard. Dus hetzelfde paard zonder staart zou ineens niet meer net zo mooi zijn wanneer ze de staart hadden laten zitten? Dat slaat echt nergens op!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:22

tja heb net gekeken op marktplaats.nl...daar staan genoeg jonge merries van veulen tot 2 jaar en ouder die gecoupeert zijn..vraag ik me af of die naar keuringen zijn geweest....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:25

stef schreef:
Als stamboeken (bijv KVTH) nu eens beginnen met invoeren dat een paard, geboren na 2000 (uit mijn hoofd is toen het verbod ingegaan) niet welkom is op de keuring,

hier moet natuurlijk zonder staart bij staan, beetje blont

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:29

nouja begreep je toch wel hoor...maar is iid erg dubbel!
Ze verbieden het, spreken af met stamboek dat die paarden met gecoupeerde staarten niet worden toegelaten...en toch worden paarden gecoupeert en toegelaten in het stamboek.

Zoals ik al eerder heb laten blijken, ik ben niet voor en niet tegen. Maar als ze het doen, moeten ze het goed doen! Maar de afspraken die ze hier over hebben gemaakt komt niet veel van heb ik het idee!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:15

Ik wil even zeggen er gaan hier wat mensen off-topic gaan (ik nu dus even ook om dit te melden) er is bijna een hele pagina over Mok gemaakt. als je daar graag over discusiert open dan zelf een ander topic maar hou het hier bij couperen Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:50

Omdat couperen het verminken van een paard is, zonder dat hier enig voordeel aanzit!

Je haalt wervels van het paard weg, wat dus betekent dat ze amper beweging in hun overgebleven staartwortel overhouden en een deel evenwicht missen. Ze kunnen hun geslachtsdelen niet meer beschermen en worden eeuwig getreisterd door vliegen.

Dat ze hun staart niet op kunnen tillen is dikke bull en verzonnen door mensen die perse een reden moesten hebben om hun paard te laten couperen, met medische redenen mag het namelijk wel.

Praktisch élk trekpaard kan zn staart goed genoeg optillen om normaal te mesten, gedekt te worden en een veulen te baren.
Wel is het zo dat sommige merrie's zo pishengstig zijn dat ze het in hun staart spuiten, maar dit komt bij alle rassen voor (heeft mijn connemara ook last van, en die kan haar staart écht goed dragen) of rassen die snel aan de diarree zijn (en ja, trekpaarden vallen daar meestal wel onder, net als sobere ponys of arabieren) hebben last van een vieze staart, door de eeuwige diarree. Oplossing is simpel, paard op goed dieet houden zodat diarree niet voorkomen en bij hengstige merries elke dag even hun kont afpsuiten. Weg probleem.

Ken genoeg zeer zware trekkers (belgen) mét staart die nergens last van hebben. Niets zware staart, kunnen hem gewoon optillen hoor. Niets dreads, en dan zijn het nog staarten waar we nooit wat mee doen, niet borstelen niets. Endie liepen nog wel voor een zware kar elke dag.

Wat betreft de mok, trekpaarden/koudbloeden zijn hier helemaal niet genetisch bepaald voor, het is niet aangeboren.
Het heeft te maken met de doorgefokte sokken, hierdoor kan de urine in het stro lekker in de voeten trekken, en daardoor gaan irriteren! Afscheren die handel, goed ontsmetten, schoonhouden, even niet op stal (liefst op paddock met zand en verhard, of weiland) en het is zo weg. Als je de sokken weglaat komt het ook niet terug. De staart verergerd echt helemaaaal niets hieraan.

Mijn paard heeft haar staart in een staartzak, vanwege de diarree. Ze komt daar wel vanaf als ik haar van het gras haal maar dat wil ik haar niet aan doen (ze moet er in aug zoiezo vanaf) dus vlecht de staart in, bind hem op en doe hem in de zak, maar dat heeft écht geen nut bij het schoonhouden van haar reet en benen, ondanks dat ze haar staart méters optilt, toch is ze van achter helemaaal groen/bruinig. Gewoon elke dag schoonmaken. Ik doe het wel omdat de staart anders inplaats van wit donkergroen/zwart is, en ik graag een mooie staart houd, en hij anders word afgebeten door weide genootjes.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:22

Toydoll schreef:

Wat betreft de mok, trekpaarden/koudbloeden zijn hier helemaal niet genetisch bepaald voor, het is niet aangeboren.
Het heeft te maken met de doorgefokte sokken, hierdoor kan de urine in het stro lekker in de voeten trekken, en daardoor gaan irriteren! Afscheren die handel, goed ontsmetten, schoonhouden, even niet op stal (liefst op paddock met zand en verhard, of weiland) en het is zo weg. Als je de sokken weglaat komt het ook niet terug. De staart verergerd echt helemaaaal niets hieraan.

Dit heeft er o.a. mee te maken. Maar doordat met die paarden, die hierdoor mok van hebben gekregen, gefokt is, is er een overgevoeligheid ontstaan in de genen. Verdiep je er maar es verder in...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:29

izzy1985 schreef:
Dit heeft er o.a. mee te maken. Maar doordat met die paarden, die hierdoor mok van hebben gekregen, gefokt is, is er een overgevoeligheid ontstaan in de genen. Verdiep je er maar es verder in...

Dat heb ik gedaan.. Knipoog
Hier even wat ik erover heb gevonden..
www.ivis.org

Citaat:
Mok (la gale des pattes, Mauke, Grapes) is een onnauwkeurige klinische term die eigenlijk drie verschillende pathologische entiteiten dekt. De eerste entiteit is een eczemateuze progressieve dermatitis van de kootholte (eventueel uitbreidend naar proximaal), die voorkomt bij warmbloeden en volbloeden na langdurig contact met een vochtige en vuile omgeving. Dit letsel is reversibel en geneest vaak spontaan na overbrengen naar een droge en reine omgeving. De tweede entiteit is een infectie met de schurftmijt Chorioptes bovis. Deze komt meest voor bij koudbloeden, vooral wanneer ze rechtstreeks of onrechtstreeks contact hebben met schapen of runderen. Klinisch is deze eerder milde entiteit gekenmerkt door keratine schilfers in het kootbehang en milde jeuk. Het meest typische symptoom is op de grond stampen met de achtervoet. De derde entiteit is een chronisch progressieve irreversibele hyperplasie van dermis en hypodermis in de kootholte die voorkomt bij koudbloedpaarden. De lezing zal specifiek handelen over deze laatste entiteit. Er bestaat geen officieel internationaal erkende benaming voor deze entiteit. Voorlopig gebruiken wij de beschrijvende term "chronic progressive hyperplastic pastern dermatitis" (CHPD). Onderzoek naar CHPD loopt sinds ongeveer 3 jaar met beperkte eigen financiële middelen aan het laboratorium voor pathologie van de huisdieren van de Universiteit Gent (dierenarts L. Van Brantegem)in samenwerking met de klinische diensten van de faculteit en met U.C. Davis, Californië (Dr. G. Ferraro, Dr. V. Affolter, Dr. H. De Cock). De initiatiefnemer en stuwende kracht achter dit onderzoek is Dr. H. De Cock.

Definitie en klinische betekenis
CHPD is gekenmerkt door verdikken van de weefsels van de dermis en hypodermis in de kootplooi. Deze verdikkingen manifesteren zich als dwarse weefselplooien. Bij erge gevallen zijn er ook wratachtige knobbels, die zelfs voorkomen op de dorsale zijde van de koot, en palmair en plantair uitbreiden tot proximaal van de kogel. Er kan zelfs hypertrofie en vervorming zijn van de kroonrand, hetgeen kan leiden tot brokkelige wandhoorn van de hoef. Het kootbehang kan deels verdwijnen. De nog overblijvende haren zijn stug, dik en stekelig. Vaak is er in de kootholte ook eczeem. Tegelijk kan er infectie zijn met Chorioptes bovis. Er ontstaan kloven en er kan een stinkende geur verspreid worden. De dieren hebben jeuk en gaan schuren. Terminaal gaan de onderbenen opzwellen en ontstaat er lymfangitis. CHPD is niet alleen een esthetisch probleem omwille van de alopecie en de hyperplastische nodulaire letsels. Het verkort ook de levensverwachting, omdat vele dieren geëuthanasieerd of geslacht worden omwille van ergheid van de letsels. Dit legt een belangrijke hypotheek op de fokkerij, omdat de fokwaarde van de dieren pas nauwkeurig gekend is op het ogenblik dat ze reeds afgevoerd zijn omwille van CHPD.

Prevalentie
In principe is CHPD een typisch probleem van koudbloeden. Het komt niet voor bij volbloeden, en ook niet bij warmbloeden en quarter horses. Ook niet alle koudbloedrassen zijn even erg belast met het probleem. In de US zijn de Shires en Clydesdales zeer erg aangetast, terwijl Percherons het probleem niet hebben. Het is wetenschappelijk moeilijk met zekerheid uit te maken wanneer het probleem voor het eerst is opgedoken bij het Belgisch trekpaard. Wel is duidelijk dat oudere generaties dierenartsen reeds meenden te beschikken over allerlei remedies en middeltjes tegen deze kwaal. Op dit ogenblik komt het probleem in elk geval bij het Belgisch trekpaard zeer veel voor. Men neemt aan dat hengsten meer problemen zouden hebben dan merries. Onderzoek van prof. F. Verschooten aan de Universiteit Gent over een periode van 7 jaar bij 161 Belgische trekpaard hengsten van 2,5 jaar oud toonde bij 69% van de dieren klinisch waarneembare letsels, ten minste onder de vorm van een dwarse dikke weefselband in de kootplooi.

Pathologie en pathogenese
Tot zeer recent was er over de pathogenese en zelfs over de pathologie van CHPD in de wetenschappelijke literatuur vrijwel niets bekend. Nu is daar verandering in gekomen. De Cock et al. (2003) hebben gedurende 1 jaar dissecties gedaan van terminale gevallen van CHPD bij voornamelijk Shires en Clydesdales. Zij vonden naast de hoger beschreven klinisch waarneembare afwijkingen bovendien dat de hyperplastische letsels in de kootstreek bestonden uit oedeem, bindweefsel en sterk verdikte, kronkelende en ontstoken lymfevaten. Bij deze sterk aangetaste dieren vonden zij microscopisch een hyperplastische en hyperkeratotische epidermis, een sclerotisch verdikte dermis en hypodermis, en een dikke bindweefselige mantel rondom sterk vergrote lymfevaten. Bovendien vonden zij aanwijzingen voor een wijziging in de hoeveelheid elastine in deze weefsels.

Eigen onderzoek
Voor dit onderzoek worden lijkschouwingen uitgevoerd op Belgische trekpaarden en op warmbloeden (als controle populatie). Tevens worden bij levende Belgische trekpaarden huidbiopten genomen in de hals en zijdelings aan de koot. Van dezelfde dieren worden ook bloedstalen genomen. Ook van warmbloed paarden worden bloedstalen genomen. Van sommige Belgische trekpaarden worden bovendien urinestalen genomen. Op de huidstalen wordt een klassiek histopathologisch onderzoek uitgevoerd. Bovendien worden immunohistochemische kleuringen gedaan om elastine aan te tonen. Met behulp van een automatisch beeldanalyse systeem wordt hiermee de hoeveelheid elastine in de dermis bepaald. Op de bloedstalen worden antistoftiters bepaald tegen elastine met behulp van een nieuw ontwikkelde ELISA. Gelijkaardige stalen worden in Californië genomen van Shires, Clydesdales, Percherons en Quarter horses.
Voorlopige resultaten, bekomen bij Shires, wijzen erop dat de hoeveelheid elastine in de dermis bij klinisch aangetaste dieren zou toegenomen zijn. Deze resultaten wijzen op een mogelijke analogie met het probleem van "solar elastosis" bij de mens. Bij deze laatste aandoening wordt er "afunctionele" elastine aangemaakt, terwijl de oorspronkelijke "normale" elastine afgebroken wordt, met als netto resultaat een toename in de totale hoeveelheid elastine in de dermis.

Voorlopige resultaten van het serologisch onderzoek wijzen erop dat in de controle populatie bij klinisch normale dieren constant zeer lage antistof titers aanwezig zijn tegenover elastine. Dit is in tegenstelling tot de situatie bij de mens, waar de klinisch normale populatie een geleidelijke stijging van antistoftiters tegen elastine vertoont met een maximum rond de leeftijd van 50 à 60 jaar. Dit zou kunnen betekenen dat de Treg populatie bij normale paarden efficiënt blijft werken tot hogere leeftijd, daar waar dit bij mensen minder het geval zou zijn. Voorlopige resultaten bij klinisch aangetaste Belgische trekpaarden wijzen in de richting van een stijging van de antistoftiters tegenover elastine. Dit zou er kunnen op wijzen dat een auto-immuunreaktie tegen de lichaamseigen elastine mede een rol zou kunnen spelen in de pathogenese van CHPD.
Deze nieuwe inzichten in de pathogenese van CHPD bieden perspectieven voor nieuwe bestrijdingsmiddelen en –maatregelen, die op termijn moeten toelaten om dit probleem onder controle te krijgen.

Sorry voor de tekengroote.. Anders werd het nog langer..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:55

Ik heb het hele topic doorgelezen en liep tegen een paar dingen aan:
- de paarden met een gecoupeerde staart zouden GEEN last van vliegen hebben? Ik denk dat vliegen niet afkomen op een paard omdat deze een staart heeft. Alle paarden kunnen last hebben van vliegen, met óf zonder staart.
- in het begin heb ik iets gelezen over merries met staart die wel een vaginaleinfectie hadden en merries zonder staart niet dit lijkt met niks te maken te hebben met de staart. Voor zover ik weet is de huid die tegen de vagina en anus aanligt gewoon kaal (met als waarschijnlijke reden van de zogenaamde schepper dat daar welinfectie van zo kunnen komen als dr iets in bleef hangen)
Als daar rotzooi aan zou blijven hangen dan moet dat schoongemaakt worden.

Zoals jullie wel begrijpen ben ik ook tegen het couperen van staarten, om de eenvoudige reden dat het naar mijn mening absoluut geen logische reden heeft. De argumenten tegen couperen zijn veel overtuigender (en logischer).

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:09

Het verhaal van de universiteit Gent, bewijst in elk geval dat we het mok-argument om te couperen in elk geval definitief bij het grof vuil kunnen zetten.
Wat betreft de keuringen/stamboekopnames ook afgelopen zaterdag op de Zeeuwse Dag van het Paard was er weer gecoupeerd jong spul te 'bewonderen'.
Hoezo verbod....

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:30

goh ik vind het wel een interesante vraagstelling

ik vind couperen om een medische noodzakelijke reden prima maar als een paar zo geboren wordt moet een paard zijn staart houden. aangezien bij ieder paard een staart regelmatig uitgewassen moet worden zie ik geen reden om een te couperen omdat het vies wordt, ook kan ik me niet voorstellen dat de staart niet zou helpen tegen de vliegen immers heb je het ooit aan je paard gevraagd en kreeg je er ook een bevredigend antwoord op ??!!!

kan trouwens iemand mij uitleggen waarom vroeger de staart van trekpaarden wel werden gecoupeerd en andere niet ?? en waarom het tegenwoordig niet dus afgeschaft is ?? ik weet het wel..

nu lees ik ook dat fokkers het dus mooier vinden ?? nou er zijn zat fokkers die daar anders over denken. zeker nu het trekpaard steeds meer in trek komt voor andere doeleinden.

ik snap de vraagstelling maar de argumenten om iets te rechtvaardigen ontbreken volledig,
en natuurlijk julie zijn ook mensen netzogoed als wij die ook om onze paarden bekommeren als ze ziek zijn of iets mis is maar kijk eens verder dat het gemak van het persoon ipv het paard.

tegenwoordig zijn wij er voor de paarden ipv 80 jaar geleden toen de paarden er voor ons waren.

groet

Jos Boere

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:33

Eh...de paarden zijn er nog steeds voor ons hoor, het is de keuze geweest van de mens om ze voor recreatiedoeleinden te gebruiken ipv voor het dagelijkse werk. Het is dat we er de sport mee zijn ingegaan, anders had het paard allang uitgestorven geweest, of was iig een stuk minder vertegenwoordigd dan nu.

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:39

hmmm

dus als wij er niet waren geweest dan was het paard uitgestorven geweest....
dus euhh hoe zit het nou ??
maargoed dit wordt een beetje off topic Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 01:08

ik vind het een vreemde vergelijking, castreren en couperen. couperen, daar heeft het paard amper baat bij, ondanks de voorbeelden die je geeft. castreren is vaak noodzaak, omdat niet iedereen met hengsten kan omgaan, en dus veel hengsten zonder reden afgemaakt zouden gaan worden. castreren wordt naar mijn mening ook vaak te snel gedaan, daar niet van... couperen is ook onder verdoving pijnlijk, want zo'n verdoving werkt ook uit.
eigenlijk wordt het enkel nog gedaan 'omdat het bij het ras hoort'. ieder paard kan zijn staart optillen, en als die echt te zwaar is kan je ook aan de zijkant wat afknippen, of in de lengte. ik vind het geen reden voor couperen. bij veel paarden met zwaar behang zie je snel mok, maar die worden ook niet allemaal gecoupeerd. bovendien is de staart er inderdaad om de geslachtsdelen te beschermen, tegen slecht weer, en noem maar op. met zo'n bolletje is dat onmogelijk.
nee, ik vind dat er niks te zeggen is vóór couperen, tenzij om een medische reden.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:31

Het mokverhaal van Gent is ook geen reden om te couperen. Dat is nooit gezegt..
Er werd gezegt dat er meer urine en mest in de sokken bleef hangen. Maar die heb je zowel ook met een lange of met een korte staart..

Nu gaan we er ineens al castreren bijhalen.. Maak het nog gekker.. Waarom halen we dan niet gelijk alles wat we overbodig vinden er af.
Ook gelijk de manen dan maar omdat ze ook gevoelig zijn op zomerexceem..??

Over die vaginale infecties bij de merries met lange staarten.. Dat heb ik gezegt..
Ik voel me toch wel een aantal keren flink voor kat gezet met het argument van dan moet je maar beter schoonmaken..
Net of ik niet voor mijn paarden zorgde.. Maar dat zal dan wel niet.. Ze stonden er ook zo geweldig verwaarloosd bij.. Gestoord

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:43

Ik heb het altijd slecht gevonden!! Maar nu ik het verhaal van jou zo lees, begin ik tocg te twijfelen! Mooi geschreven hoor *LOL* Ik denk, dat als je zelf een of twee trekpaarden hebt, dat je ze dan het beste gewoon lang kunt houden. Je hebt de tijd om alles schoon te maken enz. Maar ik snap best dat jullie als fokkerij hem kort doen!! Bedankt voor de goede uitleg!!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:41

josboere schreef:
goh ik vind het wel een interesante vraagstelling

nu lees ik ook dat fokkers het dus mooier vinden ?? nou er zijn zat fokkers die daar anders over denken. zeker nu het trekpaard steeds meer in trek komt voor andere doeleinden.

groet

Jos Boere

niet alle fokker
maar de fokkers die er vaak al meer als 10 jaar of langer inzitten die houden de staarte kort
omdat hun tog wel weten dat je in nderland tog wel met een korte staart mag komen als je er papieren bij heb
en de jongere mensen zijn vaak voorzichtiger hier mee en laten hem eraan hangen en knippen hem er dan af
maar ik vin dat totaal geen gezicht Ach gut maar dit is mijn mening
en de trekpaarden zijn nu helemaal niet in trek ze zijn alleen in trek bij de fokkers

ps
couperen is verboden in 2001

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:13

merrieveulen schreef:
ik vind het een vreemde vergelijking, castreren en couperen. couperen, daar heeft het paard amper baat bij, ondanks de voorbeelden die je geeft. castreren is vaak noodzaak, omdat niet iedereen met hengsten kan omgaan, en dus veel hengsten zonder reden afgemaakt zouden gaan worden. castreren wordt naar mijn mening ook vaak te snel gedaan, daar niet van... couperen is ook onder verdoving pijnlijk, want zo'n verdoving werkt ook uit.
eigenlijk wordt het enkel nog gedaan 'omdat het bij het ras hoort'. ieder paard kan zijn staart optillen, en als die echt te zwaar is kan je ook aan de zijkant wat afknippen, of in de lengte. ik vind het geen reden voor couperen. bij veel paarden met zwaar behang zie je snel mok, maar die worden ook niet allemaal gecoupeerd. bovendien is de staart er inderdaad om de geslachtsdelen te beschermen, tegen slecht weer, en noem maar op. met zo'n bolletje is dat onmogelijk.
nee, ik vind dat er niks te zeggen is vóór couperen, tenzij om een medische reden.

Castreren en couperen zijn beide uit veiligheid Lachen
Castreren wordt gedaan omdat de hengst dan wat rustiger zal worden.
En couperen wordt gedaan zodat de staart niet over de leidsels kan slaan, en vanwege medische redenen (myasis, vaginale infecties). En als ze myasis krijgen sterft het paard ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:20

Ik vind het echt niet te vergelijken. Waarom zouden alle trekpaarden met staart ineens allemaal myasis krijgen, terwijl alle andere rassen met volle staart hier amper last van hebben?
Is gewoon een kwestie van goede hygiëne, blijf dat echt een kul argument vinden.
Als een paard aan de dunne mest is, valt dat ook zonder staart over de vagina heen, dus volgens mij is de kans op vaginale infecties dan net zo groot. Zonder staart heeft zo'n paard ook verzorging nodig, dus zoveel moet dat echt niet uitmaken.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:27

Bedankt Sjietaah voor je ondersteuning met het verhaal over gent! Ik hoop dat alle ongelovige dit lezen!

Mok is niet een gevolg van de mest die of met lange of met korte staart in het behang blijft hangen. Het heeft wel invloed op het verloop van de mok. Maar hoe kan het ook anders dat ze het precies aan alle 4 de benen hebben? Net of zo tegen de wind in plassen dat het op de voorbenen komt? jaja... Echt, die beschrijving komt precies overeen met wat onze paarden hebben! (zijn twee totaal andere paarden, met ander stamboom...en toch hebben ze allebei hetzelfde?)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:36

Evelike schreef:
merrieveulen schreef:

Castreren en couperen zijn beide uit veiligheid Lachen
Castreren wordt gedaan omdat de hengst dan wat rustiger zal worden.
En couperen wordt gedaan zodat de staart niet over de leidsels kan slaan, en vanwege medische redenen (myasis, vaginale infecties). En als ze myasis krijgen sterft het paard ook.

maar er wordt op pagina één gezegd dat ze de staart niet kunnen optillen, met alle gevolgen van dien. maar ze kunnen hem ineens wel over de leidsels slaan?? klopt niet. bovendien kan je een staar ook bandageren om dat te voorkomen. er zijn andere oplossingen voor dan couperen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:47

Ik vind het echt grote onzin om een staart te couperen. Het is geen mooi gezicht vind ik. Ze kunnen hun staart niet meer gebruiken voor eht doel dat de staart heeft namelijk vliegen weg jagen. Met de bevalling kan je natuurlijk gewoon de staart opbinden en bandageren dat word bij heel veel merries gedaan, met dekken kan je gewoon vlechten en even helpen. Ik moet ook nog wel eens een staart even aan de kant houden. Verder kjwa viezigheid sorry dat ik het zeg maar dat is dus gewoon een kwestie van onderhoud en schoonmaken. Als je elke dag de staart even uitborsteld kan je mij niet wijsmaken dat ze staart mega vies word.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:51

stef schreef:
Als stamboeken (bijv KVTH) nu eens beginnen met invoeren dat een paard, geboren na 2000 (uit mijn hoofd is toen het verbod ingegaan) niet welkom is op de keuring, moet je eens zien hoeveel mensen ineens niks meer om couperen geven. Stamboeken hebben hier de hand in. Zolang stamboeken het toe blijven staan dat paarden in frankrijk gecoupeerd worden, zal dit ook blijven gebeuren.
Ik heb zelf vroeger bij een boer "gewerkt" die 5 trekpaarden had. 3 hengsten zonder staart, 2 merries met staart. De staarten van de merries waren alleen vuil in de hengstigheid of als ze aan de diaree waren. Nouja, slang erop, flink wat antiklit erin om het haar glad te maken en probleem opgelost.
Alle 5 de paarden waren trouwens in die staat aangeschaft.
met de merrie's reed hij aangespannen voor de marahon wagen. De staarten werden dan altijd opgebonden. Was wel even werk (met tape enzo) maar werkte prima.

Dan nog laten vele de paarden couperen. Echte fokkers hebben liever het hele jaar door een voor hun mooi trekpaard in de wei, dan 4 dagen het plezier op een keuring Lachen

En gelijk hebben ze OK dan!