Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:49

Vind trouwens ook dat als je stopt met rijden op je (te grote) pony dat je dan rustig moet minderen zegmaar Soms zie je ook wels van die pony's die opeens stilstaan en dan natuurlijk meestal een gigantische grasbuik krijgen!!! Dan denk ik ook wels zet dat (arme ) diertje toch voor de kar of ga wandelen weet ik het!! Maar zet hem nu niet (opeens!!) stil!!!!!! Tsja, kweet dat het hun pony is en dak er niks ovr te zeggen heb maar toch blijft dit me mening (die kunnen ze niet vranderen )

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:57

longeren is ook een goede optie

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 16:31

Ja kan ook!!!

Zo zie je maar weer er zijn genoeg manieren om je pony te houden als je er niet meer op kan rijden....

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:22

HorseGurl13 schreef:
Vind trouwens ook dat als je stopt met rijden op je (te grote) pony dat je dan rustig moet minderen zegmaar Soms zie je ook wels van die pony's die opeens stilstaan en dan natuurlijk meestal een gigantische grasbuik krijgen!!! Dan denk ik ook wels zet dat (arme ) diertje toch voor de kar of ga wandelen weet ik het!! Maar zet hem nu niet (opeens!!) stil!!!!!! Tsja, kweet dat het hun pony is en dak er niks ovr te zeggen heb maar toch blijft dit me mening (die kunnen ze niet vranderen )

Dat zie je idd veel, de mijne word lekker door gereden door 2 passende ruiters, die heel veel plezier hebben met hem.

En hij met hun

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:28

ineens stilzetten is ook niet eerlijk. veel pony's snappen niet waarom, en willen graag de aandacht die ze gewend zijn, lekker naar het bos, enz. een pony geen aandacht meer geven oid omdat je niet meer past vind ik dan ook superoneerlijk. jammer genoeg zijn er veel die dat wel doen. ze willen hun (eerste) pony niet kwijt, maar zijn te beroerd om er nog mee bezig te gaan als ze er niet meer op kunnen. sommige mensen denken nou eenmaal dat rijden het enige is dat je met een pony kunt doen, terwijl zeker de kleintjes zó veel mogelijkheden hebben!

kellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:11

haaj,

Ik vind dat mensen het zelf moeten weten. Ik heb mijn pony weggedaan met een steek in mijn hart omdat ik het zieliug voor hem vond dat ik te groot was. Nu heeft hij een geod thuis met een ligt 7jarig meisje als amazone!

groetjes kelly

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:41

Tsja, Ik ben een paar maanden geleden ook gestopt met rijden op mijn A-welshje. Toen had ik het veeel te abrupt gedaan, pony werdt ongelukkig, en opeens heel erg 'oud'.
Ik, met mn 1.60m & 45 kg, kon gewoon niet meer rijden met dr.. ze is 1.15m & intussen 20, dus dat was gewoon niet eerlijk meer. Maar, zoals ik al zei ; Pony werd er erg ongelukkig van..
Ik fiets nu veel met dr, longeer met dubbele lijnen, en ze mag lekker los mee naar buiten als ik met haar dochter aan het buitenrijden ben (op de stukken waar het rustig genoeg is, ed). Heel af&toe stap ik dan nog voor een paar minuutjes op. Dit gebeurd eens in de zoveel maanden een keer.. (Geen behoefte aan om hier veel commetaar op te krijgen, ik weet het) Overigens kom ik bij haar idd wel bij haar knieen uit.
Foto;
http://img20.imageshack.us/img20/2779/ba2sr.jpg

Ach, vandeweek zei iemand tegen me dat ik te zwaar zou zijn voor een pony van bijna 1.30, die vrij stevig gebouwd is en ook absoluut niet enorm hard hoeft te werken. Zo'n 4-5 dagen in de week lekkere buitenritjes en daarbij wordt ze gelongeerd met dubbele lijnen. Die is trouwens 12. Ik ga vanaf 1juli lessen met haar, bij de ponyclub. Ben benieuwd wat voor reacties ik daar wel niet ga krijgen, maar ik weet dat dat echt poedersuiker is op dit moment. Haar max. te dragen gewicht ligt nog zo'n 15 kg boven mijn gewicht. "echt" zware dressuur is zoiezo niet voor ons weggelegd....
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 14-06-06 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:47

Te zwaar zal je dan inderdaad neti zijn, maar lengte telt voor mij in ieder geval net zo zwaar mee

shahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:49

Ik heb het wel met mensen die echt veel te zwaar zijn en dat op zijn klein vaak ranke pony ik snap niet dat iemand dat doet. Maar als degene niet zwaar is vind ik het niet zo erg behalve dan dat het geen mooi gezicht is.

MVG G&E.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:10

Ik zie zelf vaak van die veel te grote kinderen op shetlanders crossen. Voor het plaatje niet mooi hoewel het qua gewicht nog best kan. Vind het ook raar dat als je te groot bent voor de pony je hem maar weg laat rotten op het land. Ook met te kleine pony's valt er nog genoeg te doen: voor de kar, longeren, vd, wandelen of een passende bijrijder vinden. Zelf wil ik heel graag een (mini)shetje want iemand bij ons op stal heeft er ook eentje. Eerst had ik een idee van wat moet je er mee maar ik merk toch dat het super leuk is.

Zelf heb ik ook veel op shetlanders gereden maar omdat ik erg klein ben ziet het er niet heel erg raar uit. Wat vinden jullie?
Afbeelding

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:44

Kan inderdaad nog net, als je niet te zwaar bent tenminste

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:30

Sappos schreef:
Ik zie zelf vaak van die veel te grote kinderen op shetlanders crossen. Voor het plaatje niet mooi hoewel het qua gewicht nog best kan. Vind het ook raar dat als je te groot bent voor de pony je hem maar weg laat rotten op het land. Ook met te kleine pony's valt er nog genoeg te doen: voor de kar, longeren, vd, wandelen of een passende bijrijder vinden.

jammer genoeg denken te veel mensen dat rijden óf laten wegrotten het enige is wat je met een kleine pony kan doen. ik ben het dan ook helemaal met je eens!

@ myrtjeJ, ik vind het plaatje niet eens superstorend op deze foto, maar het kan inderdaad niet meer. op een pony van 1,30 zou je prima kunnen rijden, ook al is het plaatje dan niet perfect. maar goed, dat is ook niet de hoofdzaak, wel?

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:44

Nee, idd niet de hoofdzaak. Daarvan weet ik zelf wel dat ik niet te zwaar ben... Maar voor de kleine, was haar max. gewicht gewoon rond de 40 kg, dan moet ik ook niet door proberen te rijden.

Ik wilde trouwens nog wel even kwijt.. Sommige mensen die doen er wel errug makkelijk over hoor, als je te groot bent moet je maar niet meer rijden... Nou, jullie willen niet weten hoe lang ik het daar al moeilijk mee heb... Klaar is klaar, okee. Maar dat wil niet zeggen dat de keuze er makkelijker op wordt. Als je 3 jaar lang elke dag met zo'n beestje aan het werk bent, en dingen opbouwt.. die je dan toch los moet laten.. Moeilijk. De band blijft wel bestaan, maar je moet toch samen nieuwe dingen zoeken.. en daar moet je wel even voor open leren staan. En tja, uiteindelijk leer je er wel mee leven... Je zal wel moeten.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:47

Ik doe er helemaal niet z makkelijk over maar voor mij is het gewoon zo. Als ik te groot zou worden is het klaar, tuurlijk is dat moeilijk en jammer maar de gezondheid van mijn paard staat op nummer 1. Zelfs ons ruitertje heeft het er niet heel erg moielijk mee, die begint te groot te worden en dat weet ze, dit word het laatste jaar dat ze er op kan rijden.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:23

myrtheJ schreef:
Ik wilde trouwens nog wel even kwijt.. Sommige mensen die doen er wel errug makkelijk over hoor, als je te groot bent moet je maar niet meer rijden... Nou, jullie willen niet weten hoe lang ik het daar al moeilijk mee heb... Klaar is klaar, okee. Maar dat wil niet zeggen dat de keuze er makkelijker op wordt. Als je 3 jaar lang elke dag met zo'n beestje aan het werk bent, en dingen opbouwt.. die je dan toch los moet laten.. Moeilijk. De band blijft wel bestaan, maar je moet toch samen nieuwe dingen zoeken.. en daar moet je wel even voor open leren staan. En tja, uiteindelijk leer je er wel mee leven... Je zal wel moeten.

Maak het niet zo moeilijk.
Als je zoveel om dat beesie geeft vind ik de stap niet moeilijk om te stoppen met rijden.
Ik heb die stap dat ik te groot werd ook ééns gezet.

Sommige mensen kunnen ook van de ene dag op de andere niet meer rijden, doordat het paard een blessure heeft gekregen....

Wannneer je gek bent op dat paard, doe je wat goed voor 'm is!

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:13

HorseGurl13 schreef:
Ja kan ook!!!

Zo zie je maar weer er zijn genoeg manieren om je pony te houden als je er niet meer op kan rijden....

zo kan je het zien, maar als je graag wedstrijden wil blijven rijden, en je met een andere pony gaat starten, wil ik togh wel al mijn aandacht aan 1 pony besteden hoor..

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:33

Superwoman, niet zo moeilijk maken is makkelijker gezegd als gedaan, echt waar. Tuurlijk houd je van dat beestje, en doe je wat het beste is voor dr. Maar toch, leuk is anders hoor.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:23

@Sappos: Ik weet niet hoe je beugels zitten....
Maar je bovenlijf steekt er best ver bovenuit. Ook kun je zien dat je schuin zit.
Een foto van opzij is beter om te beoordelen.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:26

Ik zou zelf niet gaan rijden op een pony waar ik het idee van krijg dat ik meewandel. Ik ben zelf erg licht, maar met mijn 21 jaar voel ik me dan echt té oud voor een hele kleine pony :p

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:21

leuk is anders, idd. als het rijden altijd de prioriteit heeft gehad. bij mij is dat dus niet zo, en ik zit ook met mijn rijpaard nu in een fase waarin ik niet rij. ik doe nu veel grondwerk, gewoon omdat ik dat leuk vind. onze band wordt er nog beter door, en het samenzijn met de paarden vind ik het belangrijkste, het rijden is een bijkomstigheid, ook al wil ik wel graag aan wat wedstrijdjes deelnemen.

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:18

Tsja. Ik moet toegeven... Ik zat gewoon in mijn 'pennymeisjestijd' toen ik met irena moest stoppen met rijden.. Nu vind ik het ook heerlijk om te grondwerken, wandelen, fietsen.... Dat rijden komt wel. Wedstrijden heb ik trouwens nooit echt willen rijden

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:55

oke sommige mensen zijn echt te groot of zwaar voor hun pony.
Maar Soms word er ook lichtelijk overdreven. Mijn vriendinnen waren toen ze op een welsh b( 1.35 of zoiets) reden ook 1.76 of zoiets? ze zijn wel heel slank dus het kan wel. En mijn instructrice heeft z2 gereden dus die weet heus wel waar ze het over heeft.
Ik ben ook 1.63 en 50 kg en rijd op een shet van 1.05( wel stevig gebouwd geen ini mini).
Maar mijn houding is er zeer zeker niet door verpest. Gisteren reed ik op een paard van 1.70 en bij het doorzitten kreeg ik een opmerking van: je zit heel mooi stil en goed. Recht, ik hobbelde niet enz.
En mijn vriendinnen van nu 1.83 rijden ook weleens op een pony van 1.47 een slanke en dat kan ook nog prima. ze zullen niet voor niks 3e geworden zijn bij een wedstrijd als de jury het echt niet meer vond kunnen.

Maar zoals een schoolvriendin vertelde dat een vriendin van d'r met 65 kilo dagelijks op een shet van net 1 meter reed vind ik dan niet weer niet kunnen.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 17:54

mmmarieke schreef:
HorseGurl13 schreef:
Ja kan ook!!!

zo kan je het zien, maar als je graag wedstrijden wil blijven rijden, en je met een andere pony gaat starten, wil ik togh wel al mijn aandacht aan 1 pony besteden hoor..

Ja dat is ook wel weer zo maar je bent (neem ik aan) ook weer niet een hele dag met dezelfde pony bezig!!? Bovendien hoeft bijv. longeren helemaal niet zo lang te duren als rijden......

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:05

Najah eh.. ik heb er nu ook 2 waarmee ik 'werk'. De pony waar ik te groot mee ben heb ik bijv. vanochtend mee aan de dubbele longe gewerkt, en daarna nog even vrij laten springen. Toen stal gedaan, en smiddags met Judy nog een flinke buitenrit gemaakt.. Tijd valt nog prima te verdelen hoor, en doordeweeks gaat irena vaak mee naar buiten, dus 2 tegelijk aan het werk.. & anders, heeft judy een keer een dagje vrij als ik wat minder tijd heb. Irena die gaat er zo ongeveer om de dag nog uit, en daar maak ik ook echt speciaal tijd voor.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:07

Als de benen daadwerkelijk boven de grond bungelen, lijkt het mij ook wel dat je de pony hiermee hindert. Ik zeg dan; afstappen en ga iets anders met je pony (mennen, vrijheidsdressuur..vb) doen of koop een grotere pony of paard.