koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:38

@supertje, zo bedoelde ik het niet,ben zelf ook geen koudbloed rijder, ik heb gewoon een hoop "deurne"paarden gezien die zo waren, vriendin van mij heeft er ook 1. ben zeker niet van mening dat ze allemaal zo zijn want er zitten een hele hoop onzettend leuke paarden tussen, waarbij je in je handen mag knijpen! vind alleen dat de paarden van deurne niet altijd even leuk zijn.en meer naar manege paard neigen. maar dat is mijn mening.heb zat onzettend leuke gereden dus nee beweer zeker niet dat ze allemaal hetzelfde zijn,

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:46

ow ik als ik heel eerlijk tegen over mezlef ben, moet ik ook toegeven dat ik, als ik een paarjaar op hezelfde ras (bv kwpn) zou hebben gereden ik ook liever niet een examen zou doe op een voor mij onbekend ras, puur omdat je niet weet hoe zn paard rijd.deselniet te min, dat ik het dan wel een enorme uitdaging zou vinden om hem dan toch te rijden.maar dat zou dan niks te maken hebben met de prestaties die een paard bezit, of zou kunnen bezitten. Lijkt mij heerlijk gevoel om na een hoop training alles uit je paard te kunnen halen, en iedereen het tegendeel te bewijzen.

paardje2005

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:04

ik heb de paardenhouderij gedaan, daar gingen we op praktijkweek (paardrijden,mennen tractorrijden enz enz). op een dag gingen we rijden, en ik zag dat er veel friezen waren. ik had nog nooit op een fries gereden, dus dat wou ik heel graag. en dat mocht. goed en wel opgestapt bleek het een tentamen te zijn(bepalend of je over mocht). slik, zit je dan voor het eerst op een fries.we moesten springen en alles. maar heb het mooi wel gehaald met een dikke voldoende, en een opmerking dat ze het dapper vonden dat ik de test op een fries reed terwijl ik daar nog nooit op gereden had(en reed toen al 10 jaar).
als je een goede ruiter bent maakt het niet uit waar je op stapt(nu zeg ik niet dat ik een geweldige ruiter ben, maar kan wel op veel soorten een goed rondje rijden).

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:07

ik vind het stom dat je met een koudbloed niet wedstrijden zou kunnen rijden. ik zelf rij ook wedstrijden.
maar ik denk wel dat de jury in de hogere klasses toch liever een sierlijke kwpner ziet.
en ook niet iedere warmbloed haalt de M maar iedere koudbloed ook niet.
en het zou mischien wel wat moeilijker gaan met een koudbloed maar het kan.

blupie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:08

en een goede ruiter vind ik iemand die er plezier in heeft.
en niet aleen aan zich zelf denkt maar ook aan het paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:13

Tja, het is meestal een vooroordeel dat bijv. Friezen 'knollen voor de kar' zijn. Ondertussen heeft dat vooroordeel het tegendeel al bewezen, hoeweel Friezen zijn onderhand nou al niet de Z in dressuur gepasseert?
En wat dacht je van ik meen Ilona, met haar Fjord Guusje?

Ok, een Hannoveranen/Trakheners/Oldenburgers etc.
Dat zijn over het algemeen geschikt sportpaarden, als ze het karakter mee hebben.

In ieder geval; Ze kunnen het heel goed doen, onderschatten is abslouut niet nodig!

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:24

friezen zijn van oorsprong bedoeld voor de koets. niet voor de kar. voor werk op het land waren ze niet geschikt.

maar dat terzijde

Blackmystery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:40

vonneke schreef:
uitzonderingen bevestigen de regel ja.

Maar ga is kijken hoeveel friezen er goed kunnen galopperen.

En op een fries of een arabier rijden vind ik heel wat anders als een KWPNer.
Het gaat wel om het feit dat je je school gaat halen en niet om zomaar ff een rondje te rijden.

ik wil een fries nog wel eens een technisch M parcour zien lopen waarin je moet sluiten etc.

ik heb niets tegen frienzen oid, maar voor Deurne vind ik ze echt niet geschikt, daar zijn ze niet all round genoeg voor en dat is wel wat je nodig hebt

Niet all round genoeg

- Ze beschikt over uitstekende bassis gangen, en leert snel.
- we springen met gemak een poncour uit van 1,20.
- Het is een geweldig men paard
- Ze heeft een uithoudings vermogen van heb ik jouw daar, en we starten elkaar jaar op een oefen Endurenche ( hoe je het ook schrijft )

Verder is het een paard, dat net zo heet is als een kwpn, en word op het moment twee keer per dag gereden.

Blackmystery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:47

paardje2005 schreef:
friezen zijn van oorsprong bedoeld voor de koets. niet voor de kar. voor werk op het land waren ze niet geschikt.

maar dat terzijde

In het hele begin, waren friese paarden alleen voor de Edele bestemd, en waren het vooral rijdieren.
Verder hebben ze ook gestreden in oorlogen en stonden ze inderdaad voor een koest en niet voor een boerenwagen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:52

Je bent pas een goede ruiter als je het met je paard doet, er samen voor gaat. en niet alleen. Ik ga wedstrijden rijden, en ik doe het niet voor de wp. is natuurlijk mooi mee genomen(ook koudbloed) maar ik doe het samen met mijn paard, paardrijden is een verbinding tusse paard en ruiter. en ik zie die als iets heel bijzonders. als mijn paard onder mij aan het knorren is geeft dat een geweldig gevoel, en slof rijden is verschrikkelijk. Mijn paard gaat nooit meer weg. of het nou een top paard word of niet, in mijn ogen is ze de beste.

ik vind dit meisje een beetje (beter gezegt verschrikkelijk) triest, en dat denkt dat ze rijden kan, zonder paard is zij nog geen ruiter. ze moet voor aardigheid eens op mijn paard stappen. dat word afzien voor haar.
Laatst bijgewerkt door Daisies op 28-04-06 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:53

paardje2005 schreef:

maar dat terzijde

Tegenwoordig zijn er ook elegante friezen. en dressuur gefokte friezen zoals de mijne.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:27

Blackmystery schreef:
[naam] schreef:
uitzonderingen bevestigen de regel ja.

Maar ga is kijken hoeveel friezen er goed kunnen galopperen.

En op een fries of een arabier rijden vind ik heel wat anders als een KWPNer.
Het gaat wel om het feit dat je je school gaat halen en niet om zomaar ff een rondje te rijden.

ik wil een fries nog wel eens een technisch M parcour zien lopen waarin je moet sluiten etc.

ik heb niets tegen frienzen oid, maar voor Deurne vind ik ze echt niet geschikt, daar zijn ze niet all round genoeg voor en dat is wel wat je nodig hebt

Niet all round genoeg

- Ze beschikt over uitstekende bassis gangen, en leert snel.
- we springen met gemak een poncour uit van 1,20.
- Het is een geweldig men paard
- Ze heeft een uithoudings vermogen van heb ik jouw daar, en we starten elkaar jaar op een oefen Endurenche ( hoe je het ook schrijft )

Verder is het een paard, dat net zo heet is als een kwpn, en word op het moment twee keer per dag gereden.

Damned dan heb je een van de beste friezen onder je kont!!!
ik kom zeker kijken met de intake

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:56

Dan kom ik ook even kijken naar de intake

Hij zal het best kunnen maar bereid je maar vast heel goed voor op een hele hoop commentaar! Zeker met vd Ent als je die hebt voor het springen.. want die zet je dan echt voor paal.. En het is idd wat vonneke zegt.. ze willen dat niet omdat je in lessen ook moet wisselen en niet iedereen het op prijs stelt een fries te rijden..
Iig heel veel succes 12 mei!

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:13

Ik heb geen idee hoe ze in Deurne een fries beoordelen, maakt me verder ook niet zoveel uit omdat ik geen ambities heb daar naar toe te gaan. Maar het lijkt mij dat wanneer je al bewezen hebt het goed te doen met je fries in de sport en dus bijvoorbeeld M dressuur bent en ook al een winstpunt hebt in het springen dat ze niet echt meer om je heen kunnen. Ik denk echt dat ze je sneller afwijzen met een fries als je je nog niet echt bewezen hebt!!

En dat friezen gefokt zijn om voor de koets te lopen is onzin. Ze hebben ook op het land gewerkt, werden als rijpaard en ook zelfs als draver ingezet! Hoezo niet alround??

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:21

wat een onzin zeg, ik ken tinkers e.a koudbloeden die beter lopen dan menigeen warmbloed paard. Nou heb ik zelf ook liever een warmbloed, omdat ik springen heel leuk vind en voor koudbloeden is dat i.v.m hun bouw gewoon iets moeilijker. In de kerstvakantie heb ik mijn nichtjes Tinkertje gereden en geloof me, dat beestje deed alles voor je! Het beestje kende het woord 'aan de teugel' niet en in een tijd van een uurtje had ik hem zover dat hij al een pasje opzij deed (beesje is 4).
Het gaat om motivatie van het paardje zelf denk ik.
Sommige tinkers e.a koudbloeden vinden het net zo leuk als een warmbloed paard om te dressuren of te springen. Dan kom je weer op het onderwerp LOL met je KNOL.
Zolang het paard en de ruiter er lol in hebben is het goed. Wat heb je eraan als je Z rijd op een duur warmbloed paard en je er geen lol meer in hebt en je altijd op een verveeld paard zit?

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 21:32

Marliesvr schreef:

En dat friezen gefokt zijn om voor de koets te lopen is onzin. Ze hebben ook op het land gewerkt, werden als rijpaard en ook zelfs als draver ingezet! Hoezo niet alround??

friezen zijn nooit als landwerkdieren gebruikt. omdat de benen daar te zwak voor zijn. van oorsprong zijn ze gefokt voor de edele mensen, later werden ze ook gebruikt door de wat rijkere boeren om hun naar de kerk te brengen of als ze een dagje naar de stad gingen.later zijn ze inderdaad ook onder het zadel beleerd, en ja de laatste jaren zie je ze ook voor de sulky.

maar friezen zijn zeker all round.vind het geweldige paarden om te zien.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:42

paardje2005 schreef:
Marliesvr schreef:

friezen zijn nooit als landwerkdieren gebruikt. omdat de benen daar te zwak voor zijn. van oorsprong zijn ze gefokt voor de edele mensen, later werden ze ook gebruikt door de wat rijkere boeren om hun naar de kerk te brengen of als ze een dagje naar de stad gingen.later zijn ze inderdaad ook onder het zadel beleerd, en ja de laatste jaren zie je ze ook voor de sulky.

maar friezen zijn zeker all round.vind het geweldige paarden om te zien.

Lees dit topic maar eens goed door viewtopic.php?f=51&t=544855&start=175&st=0&sk=t&sd=a

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:44

jullei hebben het nu over de friezen heb bij een vriend van me wat hengsten boeken in gaan kijken van friezen. en wat navraag gedaan. vroeger waren ze goed geschikt als licht landbouw paard dat waren de stevigere lijnen ze zijn de laatste jaren op het slanke gaan fokken dat zijn dus meer sportpaarden.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 21:57

heb geen zin dat topic door te lezen. ik vertrouw de 80/90 + ers die ik in het museum of op de ambachtdagen tegen kom die zelf nog met paarden op het land hebben gewerkt.

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:00

heel heel licht landbouw werk misschien, maar geen ploegen trekken of zware karren met hooi. heb wel eens een poging gedaan die oude hooiwagens in beweging te krijgen maar die krengen zijn loodzwaar.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:03

Bullsjit, mijn Haf is zelfs op jumping amsterdam gestart, 2 x in de finale, afgelopen zondag nog dagkampioen, 2x eerste plaats en 1x een derde die dag, heeft er ook niets mee temaken dat het langer duurt ofzo. Ligt ook deels aan de manier van rijden trainen en aan jezelf

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 02:04

paardje2005 schreef:
Destinietje: jij bent 1 van de redenen waarom je mij zelden op een dressuurwedstrijd ziet. jij bent waarschijnlijker nog erger omhoog gevallen dan het meisje in mijn verhaal. mijn moeder heeft echt gelijk, ze heeft zovaak gezegt dat de paardenwereld niks voor mij is. en dat heeft niets met mijn liefde voor paarden te maken.
ik zie liever een meisje/vrouw veel plezier hebben met haar tinker/haflinger/fries enz en een leuke/mooie proef neer te zien zetten.dan een omhoog gevallen doos als jij op een lelijke peperdure standaart kwpner rond te zien hobbelen. ook jou zullen we nooit aan de top zien.

en ja die tinker springt dressuurcorrecte wissels, misschien wel net zo goed als die van jou.

o ja, denk jij dat anky lief aan salinero heeft gevraagd of hij alsjeblieft zo mooi wil gaan lopen. nee. doe je oogkleppen af en kijk eens rond.

Welke maat schoenen heb jij?

Ik denk idd dat jij beter niet op wedstrijd kan gaan, daar ben je veelste heetgebakken en snel op je teentjes getrapt voor. Maargoed, je haalt je eigen nivo aardig naar beneden zo hoor!

En mijn paard springt uberhaupt nog geen wissels, daar zijn we nog niet aan toe. Maar heb ik het over MIJN paard en JOU fjord? ik meen dat we het over kwpner/sportpaarden/what ever hadden vs koudbloeden.

En dat meen je niet, vraagt anky dat niet lief?????? Sjee, hoe doet ze dat dan?? Pff, nooit geweten!

Enne, nog bedankt he, dat ik een omhoog gevallen doos ben met een lelijke peperdure knol! Zucht.. En dat ik er nooit ga komen? Ik geloof de woorden meteen, maar niet uit de mond van een naief pennymeisje.
Meid, grow up, en ga eerst maar eens meedraaien in de sportwereld, dan ga je er misschien ook nog eens wat van snappen

Overigens kreeg ik toch al de indruk dat je lichtelijk jalours was op het meisje uit je eerste verhaaltje, want die lijkt het toch heel aardig voor elkaar te hebben. Maargoed, zolang je blijft geloven wat je jezelf voorhoud, is er niets aan de hand, toch?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:04

Ik rij zelf L1 met mijn irish cob merrie, ja het is buffelen en je moet harder werken dat iemand met een wpner maar het is zeker te doen!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 08:57

Destinietje schreef:
paardje2005 schreef:
Destinietje: jij bent 1 van de redenen waarom je mij zelden op een dressuurwedstrijd ziet. jij bent waarschijnlijker nog erger omhoog gevallen dan het meisje in mijn verhaal. mijn moeder heeft echt gelijk, ze heeft zovaak gezegt dat de paardenwereld niks voor mij is. en dat heeft niets met mijn liefde voor paarden te maken.
ik zie liever een meisje/vrouw veel plezier hebben met haar tinker/haflinger/fries enz en een leuke/mooie proef neer te zien zetten.dan een omhoog gevallen doos als jij op een lelijke peperdure standaart kwpner rond te zien hobbelen. ook jou zullen we nooit aan de top zien.

en ja die tinker springt dressuurcorrecte wissels, misschien wel net zo goed als die van jou.

o ja, denk jij dat anky lief aan salinero heeft gevraagd of hij alsjeblieft zo mooi wil gaan lopen. nee. doe je oogkleppen af en kijk eens rond.

Welke maat schoenen heb jij?

Ik denk idd dat jij beter niet op wedstrijd kan gaan, daar ben je veelste heetgebakken en snel op je teentjes getrapt voor. Maargoed, je haalt je eigen nivo aardig naar beneden zo hoor!

En mijn paard springt uberhaupt nog geen wissels, daar zijn we nog niet aan toe. Maar heb ik het over MIJN paard en JOU fjord? ik meen dat we het over kwpner/sportpaarden/what ever hadden vs koudbloeden.

En dat meen je niet, vraagt anky dat niet lief?????? Sjee, hoe doet ze dat dan?? Pff, nooit geweten!

Enne, nog bedankt he, dat ik een omhoog gevallen doos ben met een lelijke peperdure knol! Zucht.. En dat ik er nooit ga komen? Ik geloof de woorden meteen, maar niet uit de mond van een naief pennymeisje.
Meid, grow up, en ga eerst maar eens meedraaien in de sportwereld, dan ga je er misschien ook nog eens wat van snappen

Overigens kreeg ik toch al de indruk dat je lichtelijk jalours was op het meisje uit je eerste verhaaltje, want die lijkt het toch heel aardig voor elkaar te hebben. Maargoed, zolang je blijft geloven wat je jezelf voorhoud, is er niets aan de hand, toch?

a. ben ik al heel heel lang geen pennymeisje meer. ik weet niet hoe oud jij bent maar aan de hand van jouwn foto''s heb ik het donkerbruin vermoeden dat ik toch al aardig wat ouder ben dan jij en dat ik al in het zadel zat voordat jij uberhaupt nog geboren moest worden.
b.heb ik genoeg wedstrijd ervaring en mensenkennis, om in iedergeval te weten dat jij een omhooggevallen meisje bent.
c. zou ik nooit en te nimmer met het meisje willen ruilen. never. liever een fjord die lief is dan een mooi paard met poedersuiker.
d. heb ik geen fjord maar een volbloed.
e. ben absoluut niet snel op mijn teentjes getrapt. maar heb de schurft aan mensen die zichzelf een veer in de reet stekken voordat ze uberhaupt hebben laten zien dat ze enigzins talent hebben.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:42

Ik vind dat koudbloeden ook wel heel erg goed doen in de wedstrijdsport Het duurt misschien wat langer voordat ze wedstrijden rijden, amar dan zijn ze ook echt wle gelijkwaardig aan de andere paarden