Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:07

Dat is waar. De meeste van ons leven in een vieze stad met vieze uitlaatgassen. Iiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeh

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:24

nee hoor, hier nog zo boers als je ze kunt krijgen in nederland. poep onder mijn schoenen elke dag, is het niet van de hond dan is het wel van mijn paard. Kijk uit mijn raam en zie mijn paarden staan, kijk uit het ander raam en zie bos. Geen auto, geen weg te bekennen vanuit mijn huis.
Maar wat dat betreft kunnen mijn hengsten dat niet als argument aanvoeren om te voorkomen dat bij sommige bepaalde onderdelen los worden gesleuteld door mijn DA. Natuur of geen natuur, wil of kan je je niet aan de regels houden, dan moet je dingen gaan inleveren!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 00:52

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 00:52

Leuk, een topic van sept 2004
Ik hoop dat die al geslotterd is

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 01:00

Nog niet geslotterd...maar dat gaat vast wel komen.
Discussie wordt er overigens niet minder om omdat hij een aantal jaren geleden is gevoerd?

Vind je het niet knap dat ik hem zo kon opzoeken?

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:34

@cassidy... wij hebben geloof ik al eens lijnrecht tegenover elkaar gestaan in zo een soort onderwerp... hahaha... maar in het einde konden we toch wel wat inbeelden in elkaars standpunten... toch?

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:07

LecyTinker schreef:
Iedereen in diep aan het denken. Net mijn hengstje weer op stal gezet ( foto´s staan in onderschift) en was gewoonweg weer snoezig. Wil steeds knuffelen en dan ineens beseft hij dat dat niet stoer is en geeft me een duw met zijn hoofd. Kijk ik m s aan, en dan puppie ogen.
Nee, ik denk dat castratie van hengst tot hengst verschilt. Hengstengedrag ook van hengst tot hengst verschilt. Wel of niet castreren ligt aan veel factoren.

Ja maar jouw hengst is van 2004! Vorig jaar was mijn hengst (van 2003) ook nog een baby, maar dit jaar is'ie toch echt een mannetje geworden. Vorig jaar kon ik nog met gemak met hem en een merrie gaan wandelen, als ik dat nu doe springt hij er bovenop als hij de kans heeft (en door mijn waanzinnige spierballen heenloopt )

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:11

Heb je dan zulke ''waanzinnige'' spierballen dat hij door je heen loopt?

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:15

Nou ja het is hem nog niet gelukt, dus ik bedoel maar

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:15

EvaSuzanne schreef:
LecyTinker schreef:
Iedereen in diep aan het denken. Net mijn hengstje weer op stal gezet ( foto´s staan in onderschift) en was gewoonweg weer snoezig. Wil steeds knuffelen en dan ineens beseft hij dat dat niet stoer is en geeft me een duw met zijn hoofd. Kijk ik m s aan, en dan puppie ogen.
Nee, ik denk dat castratie van hengst tot hengst verschilt. Hengstengedrag ook van hengst tot hengst verschilt. Wel of niet castreren ligt aan veel factoren.

Ja maar jouw hengst is van 2004! Vorig jaar was mijn hengst (van 2003) ook nog een baby, maar dit jaar is'ie toch echt een mannetje geworden. Vorig jaar kon ik nog met gemak met hem en een merrie gaan wandelen, als ik dat nu doe springt hij er bovenop als hij de kans heeft (en door mijn waanzinnige spierballen heenloopt )

ik heb normaal gesproken altijd hengsten lopen totdat ze een jaar of 6 zijn. Dan zijn ze ingereden en klaar voor een nieuw thuis (werk liever naast een paard dan erop). Dus heb eigenlijk meer ervaring met hengsten dan met merries op dat gebied. Het verschil is denk ik wel dat de meeste hengsten die ik heb gehad, ik allemaal van jongs af aan heb gehad, met een uitzondering van een paar. Dus op die manier is het niet dat je ineens een 400 kilo wegende reus naast je hebt staan die je eens gaat uittesten. Ik blijf in al mijn hengsten een beetje dat baby zien, maar besef heel goed dat ik dat nooit mag laten merken.
Op dit moment ben ik ook geheel niet bang voor mijn hengst(je). En daar is ook geheel geen reden voor ook. Hij is zeker hengst, maar heeft een zacht karakter. Vind het wel zonde dat mensen soms puberaal gedrag verwarren met hengstengedrag. Er zijn gewoon streken die zowel een hengst als een merrie hebben op die leeftijd. Pubertijd is voor niemand makkelijk ongeacht geslacht. Vaak denken mensen dat als ze een twee jarige laten ruinen dat al de problemen de wereld uit zijn, maar dat is niet zo. Omdat je m laat ruinen, wil niet zeggen dat hij gelijk volwassen gedrag beheerst.
Ik had een volbloed arabier, een hengst ( is nu in het bezit van mmousse hier op de site) en die was echt een schat. Toen hij 5 was ben ik met hem naar een keuring gegaan en ik kan je zeggen, dat was een ramp hoe dat geregeld was. Hoewel hij gewoon hengst was en dat ook zeker liet merken ( lees; er van alles mis ging) was hij heel erg goed onder controle te houden. hengsten vergen gewoon meer opvoeding over het algemeen. Een hengst die van jongs af aan al in de hand is, blijft in de hand. Maar kennis is nou eenmaal gewoon vereist.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:18

maar als toevoeging. Er zijn nou gewoon eenmaal paarden die niet hengst moeten blijven omdat ze zichzelf niet in de hand hebben. En dan is het dus voor jou helemaal onmogelijk om m in de hand te houden. En buiten dat zijn er nou ook gewoon eenmaal paarden die alleen geschikt zijn om als hondenbrokken verwerkt te worden ( zo, roep ik met deze opmerking nu niet gelijk heel bokt op me dak?)

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:22

Ik denk half bokt.

Maar ja je hebt gelijk. Als een hengst niet meer in de hand te houden is door zijn henstengedrag (en neit door de puberteit) dan vind ik het ''hakkie takkie weg zakkie''.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:25

Mee eesn als het echt te gevaarlijk word is het de enigste oplossing.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:29

Ik denk dat de grootste reden om te castreren ook is, dat mensen niet kunnen of willen omgaan met een hengst. Daarbij heeft niet iedereen de mogelijkheid om een hengst te houden en om hem bijv regelmatig weidegang te geven. Heel veel pensionstallen nemen al geen hengsten aan.
Ik ben met mijn hengstje voor de keuring geweest, toen was hij een maand of 4. Men vond hem "opfokwaardig voor de HK"
Ik heb gelijk voor de eer bedankt.
Het gaat om een dermate klein stamboek dat het niet interessant is om hem hengst te houden (zou gaan om een dekking of 5/6 per jaar gok ik)
Daarbij heb ik het dier voor mezelf gekocht, en wil ik er een fijn rij-en menpaard van maken en lekker in de zomer het land op kunnen gooien in een kudde. Dat gaat niet met een hengst, dus wordt hij volgend jaar ruin als hij 2 is.
Zo simpel ligt dat bij mij

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:31

LecyTinker schreef:
Vind het wel zonde dat mensen soms puberaal gedrag verwarren met hengstengedrag. Er zijn gewoon streken die zowel een hengst als een merrie hebben op die leeftijd. Pubertijd is voor niemand makkelijk ongeacht geslacht.

Weet niet of dit naar mij bedoelt is, maar ik heb in ieder geval zeer wel door wanneer het pubergedrag is of hengstengedrag. Ik wilde mijn hengst ook eigenlijk zo laten, maar aangezien ik geen bak aan huis heb en dwars door een kudde merries moet als ik naar mijn "leen"bak moet heb ik er echt wel last van dat hij hengst is. Op weg naar die bak moet ik over een drukke smalle weg, en op de heenweg wil hij best nog wel eens drammen en springen en dat is superlink met al dat verkeer. En ik weet dat dit komt omdat hij zo gefocust is op de merries, want als ik de andere kant op ga is er echt niets aan de hand, hoogstens draaft hij een keer aan maar verder loopt hij gewoon lekker te wandelen.

Verder moet hij binnenkort voor de wagen en ik heb te weinig ervaring met mennen met een hengst. Ik train af en toe op het land en op de weg (achter hem als hij in het tuig loopt) en ook dan is hij superbraaf. Behalve als we weer die merries tegenkomen. Ok dit zal met een hoop tijd en ervaring ook wel minder worden, maar ik vind het risico te groot. Tot nu toe houd ik hem wel, maar als hij dadelijk echt voor de wagen loopt gaat mijn vader ook met hem mennen, en ik wil dus geen risico gaan opzoeken.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:34

Leentje1 schreef:
Ik denk half bokt.

Maar ja je hebt gelijk. Als een hengst niet meer in de hand te houden is door zijn henstengedrag (en neit door de puberteit) dan vind ik het ''hakkie takkie weg zakkie''.

Helemaal mee eens!!!
Of als je niet weet hoe met hengsten om te gaan.
Er niet de gelegenheid voor hebt. Of gewoon simpelweg niet wil dat je paard een eenzaam leven tegemoet gaat. Dan is het weghalen van de oorzaak een veel betere optie. Het is ook gewoon wat je motivatie is om een hengst te houden. Doe je het omdat je het stoer vind, dan ben je zelf een rund en moet er wat aan jou gesleuteld worden.
Doe je het omdat je vind dat hengsten leuker zijn om mee te werken (gevoeliger, sneller qua reactie en energieker) dan ligt het er maar net aan ofdat die hengst wel geschikt is voor het doeleinde waarvoor je hem hebt. Het is niet zo dat hengsten per definitie niet handelbaar zijn. Kijk maar naar de spaanse rijschool en naar alle hengsten in de paardensprort ( hoewel er daar ook wel een paar bij zitten die niet te vertrouwen zijn).
Het zaakje verliezen is in de meeste gevallen een zegen voor zo een dier.

@Billy... Als eigenaar zie je vaak dingen die andere mensen over het hoofd zien. En als je dan de situatie zo kan bekijken dat het in het voordeel van je paard is dan is er geen twijfel mogelijk dat je de beste beslissing hebt genomen.

@EvaSuzanne... o nee, nee echt niet, geheel niet op wie dan ook hier op beokt bedoelt. Als mijn opmerkingen moeten strikt gelezen worden als algemene opmerkingen. Ik kan niemand zijn situatie beoordelen zonder het met eigen ogen gezien te hebben en dat doe ik dan ook niet. Dus geloof me, ik spits me hier op niemand toe. Ging meer om kindjes die bij mij komen kijken naar hengsten die ik tekoop heb staan, omdat ze de film "the black stallion" hebben gezien en denken dat ze ook een hengst kunnen hebben waar ze mee over het strand kunnen crossen zonder zadel...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:36

Wat word dan precies gezien als echt hengstengedrag?

Vaak komen ze wat sneller omhoog, dat heeft die van mij 2 keer gedaan en zal hij neit zo gauw weer doen, ze zijn vaak wat happigeriger maar verder?

EDIT: Wil wel nogmaals zeggen dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn dat een hengst een eenzaam leven krijgt natuurlijk, denk dat iedereen die een hengst heeft en weet waar die mee bezig is echt welg oed er voor zorgt.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:41

Odin heft een paar maanden geleden ontdektdat hij met zn voorbenen kan slaan
helaas ontdekte hij in dezelfde sessie dat hij lik-op-stuk kreeg
Steigeren, bijten, naar andere paarden gillen etc versta ik onder hengstengedrag, en sommige hengsten vertonen een zekere mate van agressie naar (ex)mannelijke soortgenoten.
Moet wel zeggen dat Odin verder een verschrikkelijk zoet dier is, hij is werkelijk erg braaf voor een entertje.
ik vind het trouwens jammer in dit topic dat mensen zich bijna gaan verontschuldigen dat ze hun hengstje laten castreren. Ik denk dat er beiderzijds respect moet zijn. Zowel voor de mensen die laten castreren als voor de mensen die dat niet doen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:45

Is toch ook zo, castereren doen de meeste mesnen tpch wel naar er over nagedacht hebben ik denk dan dus dat dat voor die mensen de beste beslissing is, zie ook niks verkeerds in castereren hoor.

Voorbenen slaan heb ik nog neit meegemaakt met hengst, wel wat ongeduldigen die schrapen maar dat doen merries en ruinen ook.

Gillen in inderdaad heel typisch voor een hengst ja, als moet ik zeggen dat mijn oudste dat heel netjes alleen doet als we op een nieuwe plek aankomen of antwoord geeft als een ander paard hinnikt.

Agressie naar andere hengsten of ruinen, zal dat in de meeste gevallen neit gewoon komen doordat ze dan niet sociaal zijn opgegroeid?

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:45

@karolina: Nou ja aan die van mij merkt je het eigenlijk niet echt, het is echt een sulletje verder. Bijten doen ze wel sneller, maar is ook wel goed af te leren (die van mij doen het alletwee niet). Het enige waar ik het aan merkt is in de buurt van merries (haha sorry dat ik daar zo op blijf doorgaan). Dan wil hij er alleen maar op, en heeft geen interesse meer voor de rest van de wereld. Flink hinniken, schachten en dwars door het draad/hek willen komen (met alle gevolgen van dien) is volgens mij vervelend hengstengedrag.

Ik heb hier trouwens een theorie over, ben benieuwd wat jullie ervan vinden: vorig jaar had ik wat merries op het land staan, en toen was mijn hengst veel rustiger. Het waren wel "zijn" merries, maar hij kon er rustig naast staan. Nu die merries weg zijn is hij veel meer gefocust op het vrouwelijk schoon. Zou dit nou komen omdat hij geen "eigen" merries meer heeft?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:48

niet alleen denk ik
james heeft het heel erg midden in het dekseizoen. alles waar wat onder hangt is een potentiele concurrent
Bill is op zn 3e gecastreerd, en hij slaat nog steeds met zn voorbenen. Niet gericht, maar wel heel duidelijk.
En gillen kan hij ook nog steeds. Hij is nu 17 btw
Odin deed het toen ik met de hoefsmid stond te praten die hem net bekapt had. Maar die kreeg gelijk een trap terug, dus dat fliktie ff niet meer

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:48

karoliena schreef:
Wat word dan precies gezien als echt hengstengedrag?

Vaak komen ze wat sneller omhoog, dat heeft die van mij 2 keer gedaan en zal hij neit zo gauw weer doen, ze zijn vaak wat happigeriger maar verder?

EDIT: Wil wel nogmaals zeggen dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn dat een hengst een eenzaam leven krijgt natuurlijk, denk dat iedereen die een hengst heeft en weet waar die mee bezig is echt welg oed er voor zorgt.

Als je goed voor je hengst zorgt en er zijn ook geen problemen dan zal je ook niet zo snel aan castratie denken. Het gaat er meer om als je je hengst niet de baas kunt. Dan komt het vaak voor dat zo een dier in zijn eentje in een stal of weide word geplant en er vervolgens weinig meer naar wordt omgekeken. En dan is hij gewoonweg eenzaam.

Het ligt er gewoon aan hoeveel testosteron een paard in zijn lijf heeft. Dit mannelijk hormoon komt niet alleen voor bij hengsten (mannen) maar ook bij merries (vrouwen) Je hebt hengsten met een vrouwen karakter en merries met een mannenkarakter.
Maar voorbeen slaan is dus ook echt een merriestreek. mensen schuiven dit vaak af op hengsten. Maar een merrie die hengstig is slaat ook vaak met haar voorbeen.

@Billy. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Denk dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat castreren 9 van de 10 keer de beste optie is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:50

Zanda heeft ook 1 x als echte hengst gekapt.
Alleen schrok hij zich rot toen ik hem op dat zelfde moment een zetje gaf en dat dat niet handig was met 1 pootje hoog van de vloer
Hij heeft het daarna niet meer gedaan.
Zelfde als met bijten.
Maar toch was dat beginnend hengsten gedrag van een 1 jarige beestje.
Heb je er dan een penny griet bij, zie je snel genoeg de topics, mijn hengst dit, mijn hengst dat.

Sinds hij gecastreerd heeft, merk ik dat hij die dingen ook gewoon niet meer doet. Ook met zijn piemeltje zwaaien, ook zulk hengst gedrag wat hij niet meer doet.
Wat is er makkelijker?
Ik kan er wat losser mee omgaan, Zanda kan een vrijer paard zijn en heeft geen last van hormonen waar hij niks mee kan.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:52

Ik zal zelf nooit een hengst castereren, dus denk dat je 9 van de 10 keer al weg hebt dan

@ EvaSuzanne: Weet ik neit zo met die theorie, ik heb alleen hengsten als er een merrie komt si het heel spannend, de hengst in laagste rang moet dan wachten met begroeten. Alles is onderling wat dat betreft geregeld, als die merrie er even staat is het klaar dan is de nieuweigheid eraf.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:53

hengsten zijn vaak ook rustiger als ze een "eigen kudde" hebben. Dan hebben ze niet meer het gevoel dat ze moeten veroveren. Maar dan zullen ze wel geen andere hengsten meer tollereren in hun buurt of bij de kudde in de buurt.
Onze voormalige dekhengst had ook altijd een merrie in zijn weide wanneer de andere merries met veulens in de weide ernaast stonden. Op die manier had hij toch een van zijn vrouwen en ging hij niet door het draad om zijn andere vrouwen te halen. Vaak als je de gelegenheid hebt zijn er wel oplossingen voor tevinden.

@Runningkawa.. idd dat zwaaien met zijn mannelijkheid kan behoorlijk lastig zijn. Vooral als je aan het poetsen bent en meneer vind dat je lekker ruikt ( in mensentaal; stinkt naar een combo van paarden en mensenzweet) en je dan ook nog eens voor zijn idee hem aan het versieren bent... }>