Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:54

Idd, 2 x per week een half uurtje
Ninla staat zowiezo elke dag een uurtje in de paddock.
In het weekend wat langer, dit omdat ik zelf dan heel de dag op stal ben.
vanaf april gaan we weer met alle paarden (ongeveer 15 paarden) de weide weer op. Dus dan staan ze eerst nog s'nachts op stal (eerst ff opbouwen) en daarna dag en nacht.. tot november. En dat is natuurlijk heerlijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:00

Billy schreef:
Mag ik vragen wat er natuurlijk is aan bekappen?

"Natuurlijk bekappen" is een term dat staat voor "de natuurlijke slijtage nabootsen". Aangezien onze paarden vaak te weinig op harde ondergrond lopen en de hoeven vaak niet op een natuurlijke manier kunnen slijten, is het natuurlijk bekappen niet meer of minder dan "helpen slijten", door regelmatig de hoefwand bij te raspen, een afronding te maken en eventueel de steunsel weer gelijk met de zool te snijden.

Cloud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:02

ik volg deze topic al een tijdje.

Mijn tinker wordt ook natuurlijk bekapt ongeveer een maand of 8 dit gaat prima!
Ik heb veel sh*t over me heen gekregen toen ik hem van de ijzers heb afgehaald vooral van stalgenoten die zich niet in de methode hadden verdiept.
Ik kreeg vaak te horen dat hij binnen 2 maanden weer op ijzers zou staan omdat ik veel buiten rij over de straat.
Niets is minder waar, Mac loopt nog steeds op bote voeten en stalgenoten gaan ook twijfelen aan de ijzers of het wel nodig is.

Het gevolg dat er 2 paarden ook van hun ijzers zijn afgehaald en nu zonder ijzers door het leven gaan, deze paarden worden wel traditioneel bekapt, maar dat maakt voor mij niets uit, het werkt voor deze paarden op deze manier, prima toch?

Ik wordt wel gek op stal als mensen klagen dat de ijzers er zo snel van onder liggen en waar dat door komt?!
Als ik mijn menig geeft over ijzers geef en hoe het kan dat de ijzers er snel van ondergaan, dan is het allemaal niet waar, terwijl ze nog nooit hebben geprobeerd zonder ijzers, want ijzers horen toch bij paarden?

iedereen moet voor zich weten wat ze met hun paard doen.
Mijnes staat zonder ijzers, rij bitloos en staat 24 uur buiten dit gaat prima en zal nooit meer terug willen naar ijzers en bit, maar dat is mijn mening!
De mijnes krijgt wel biks omdat Mac het erg lekker vind en het gewoon verdient, ook wordt hij op tijd ontwormt, ik vind dat ook best wel ver gaan, natuurlijk ontwormen en geen biks.

Maar ik kan wel kwaad worden op mensen die het gelijk afkeuren het bitloos rijden natuurlijk bekappen, want dan keuren ze mij ook af!
Dit gebeurt veel in mijn omgeving dan.
maar wat ik wil zeggen, laat ieder in zijn eigen waarde en luister goed naar elkaar als je met iemand discuseerd, soms kan je er veel van leren, of niet!

Groetjes Coby

Anoniem

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:05

unamie schreef:
mij spreekt het natural gebeuren wel aan
als het kan zonder ijzers, geen bit, geen (vervelende) dekens en lekker altijd buiten staan met andere paarden met verstand met je paard omgaan dan heeft je paard naar mijn idee een prima leven
maar om ze nu nooit geen brok meer te geven en ze er schraal uit laten zien omdat dat de tijd van het jaar is (omdat er niet veel meer in het gras zit ) en niet normaal ontwormen zou voor mij een beetje te ver gaan

Niet helemaal fair om deze laatste twee punten te noemen; dat geeft weer een behoorlijk vertekend beeld.
Ik ken geen enkele 'natural' die z'n paard expres schraal laat, 'omdat het de tijd van het jaar is'. Wat juist zo belangrijk wordt gevonden en gedaan wordt, is de paarden onbeperkt hooi te voeren.
Ook ken ik niemand die z'n paard nièt ontwormt.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:06

Sylleke schreef:
Waar ik wél tegen ben zijn mensen die zo overtuigd zijn dat het bijna een sekte lijkt waarin ze zoveel mogelijk anderen willen betrekken.

Maar het lijkt ook wel mode hier op bokt om direct over sekte-achtige praktijken te gaan praten.

Dat geldt voor de "andere kant" dan net zo goed.

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:17

Kinke schreef:
haha, die is goed zeg, zo had ik het nog niet bekeken. Goed dat jij oplet PinkiiY.
ik ken eigenlijk geen naturals die hun paarden niet inenten en ontwormen....

Ik ken er al 5 waarvan er een aantal het puur uit financieel oogpunt niet doen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:21

Pellie schreef:
GvdT, gelukkig is dit voor weinig paarden zo. anders zou ik het gam het natuurlijk bekappen ook niet aandoen!! ik kan dan ook niet achter die methode staan.

ik denk dat je 'natural' ook moet beredeneren in alle beperkingen die we hier in nederland hebben.

voor mij betekent het de paarden zelf de keuze geven of ze binnen of buiten willen staan, zonder deken, natuurlijk bekappen en zo nu en dan eens zonder zadel en bit rondtuffen.

ik doe hier niemand kwaad mee en zeker mijn paard niet

Dat zeg ik ook niet.
Ik heb de ervaring dat mensen die het op jou manier doen andere juist erg opdringen en mij aanvallen over het feit dat ik "normaal of ouderwets" met mijn paard omga.

Die van mij staan ca 10 tot 12 uur buiten en vanaf 1/2 mei 24/7
Wel met deken als het regent

gr_roos

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:32

Zioals ik al eerder heb gezegd maakt het mij niet uit wat iemand met zijn beest doet.

Al laat je hem de hele dag op zijn kop staan, als je beest er niet onder lijdt ga lekker zo door.

Waar ik wel moe van wordt zijn de dwingende adviezen mbt het terug naar de natuur gaan.
Ik rij sgw en dankzij een paar terug naar de natuur mensen heb ik al een keer een bezoekje gehad van de dierenbescherming omdat het zo zielig is.

Ik scheer niemand over 1 kam en de personen kwamen allemaal uit 1 vriendenkring dus dat is imo logisch.

Er zullen ook gerust zat mensen zijn die wel iemand in zijn waarde laten.
En bij de "normale"ruiters zijn er natuurlijk ook genoeg mensen die er van overtuigd zijn dat wat zij doen het enige juiste is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:15

lees dit AUB even door, de eerste zinnen zijn niet zo boeiend, maar de rest denk ik toch wel. en anders heb ik ht voor niks getypt.

ik heb ijzers nooit kunnen waarderen, vraag me niet waarom maar ik zie het nut er niet van bij een paard met gezonde hoeven. bitloos doe ik pas sinds kort, met mijn paard dat ook prima liep op het bit dat ik gebruikte. ik had niet verwacht dat ik zo'n verbetering zou merken in de communicatie met hem tijdens het rijden, en dat hij zo licht te sturen/ remmen zou zijn op een bitloos hoofdstel. hij luistert beter naar mijn zit, naar alles. voor mij een reden om te denken dat het bit in ons geval een storende factor is geweest, ipv een verfijnend hulpmiddel. voor mij de reden om het rijden met een bit af te zweren.

ontwormen gebeurt bij ons gewoon, één keer in de 6 weken. wij hebben niet genoeg land voor natuurlijk ontwormen, niemand in Nederland heeft dat, dan moet je enkele honderden hectares land hebben, zonder stukken af te zetten. mijn paardjes krijgen een mineraalblok, als aanvulling, en verder bijna onbeperkt hooi (onbeperkt is bij hen teveel van het goede, mijn paard heeft op het moment toch wel een cm teveel op de ribben, en mijn andere is een shet, die ook snel teveel zal hebben aan ons kwaliteitshooi.

eerder kregen ze dagelijks biks, maar tegenwoordig niet meer, ik heb erover gelezen op paardnatuurlijk.nl, en voor een deel ben ik het ermee eens. ze krijgen nu al een paar maanden geen biks meer, en ik merk er niks aan. voorheen kreeg mijn paard 2 à 3 handjes, en mijn shet 1 à 1,5. veel verschil maakt het dus ook niet. buren van mij hebben hackneys, waarmee ook concours gereden (gemend) wordt. de tophengst (1,27 meter) krijgt 4/5 kilo biks per dag! die kan je niet zomaar ineens van het krachtvoer afhalen. en dat geldt voor meer paarden. bovendien is dagelijks wat fastfood echt niet erg, ik eet zelf ook bijna elke dag wel een koekje of een stukje chocola. als de hooi/grasbasis maar voldoende is, dat is het belangrijkste. wat ik wel onnodig vind, is dat een 'sportpaard' (vaak zijn het niet echt sportpaarden, maar gewoon rijpaardjes voor recreatieve doeleinden) gelijk, zonder te kijken of hooi en een mineraalblok voldoende is, op muesli's, brokken en dergelijke dingen meer gezet wordt. vaak is dat helemaal niet nodig, en worden de extra voedingsstoffen aan het paard opgedrongen. sinds ik mijn paarden van de biks af heb, merk ik wel dat dat bij ons ook zo was. mijn paarden hebben het gewoon niet nodig. wel geef ik elke dag een beetje haver, met zonnebloemolie en foenegriek. gewoon als extraatje, na het rijden. in de zomer gaan ze op een groter stuk land, waar dan ook het gras weer groeit, en krijgen ze dat ook niet meer. (dat doe ik trouwens al jaren zo, alleen na het rijden een beetje krachtvoer extra, vooral na een lange buitenrit die veel van de graastijd heeft afgehaald)

mijn paard wordt aan het begin van de winter elk jaar een beetje magerder, niet zorgelijk ofzo, maar het ziet er niet mooi uit. het maakt dan niet uit of ik biks voer, zoals ik tot nu toe elk jaar heb gedaan, hij valt wat af, en naarmate de winter vordert komt het er weer bij. ik heb ook een jaar een winterdeken geprobeerd, maar die heeft Faram meer kwaad dan goed gedaan. het zit nou eenmaal in hem, dat hij wat magerder wordt. in voorjaande jaren heb ik hem bijgevoerd met biks en zemelen, en dit jaar alleen met een paar handjes biks, en er was geen verschil. bij Faram is het dus niet nodig. ik ben dan ook benieuwd hoe hij het volgend jaar zal doen, als hij alleen een beetje haver krijgt. (of helemaal niks extra, behalve hooi)

ik denk na over de verzorging en de omgang met mijn paarden, waarbij ik constant afwegingen maak. wat is het beste, waarin voelen ze zich het fijnste? dat verandert ook nog weleens. mijn paard moet nu tijdelijk 's nachts op stal, omdat zijn loopstal bezet is door een merrie met veulen. ik vond het niks, maar Faram lijkt het niet erg te vinden. hij loopt er zonder problemen in, en vertoont geen rare tekenen van verveling. wel is hij frisser als ik hem er 's ochtends uit haal, dan wil hij er ook echt uit. gelukkig is het maar tijdelijk.

wat mij vaak tegenstaat aan het gebruik van 'onnatuurlijke' zaken, zoals bitten, speciale voeding en ijzers, is dat er door veel mensen niet over na wordt gedacht. het ijzer is eeuwen geleden uitgevonden, net als het bit. inmiddels hebben mensen zich ontwikkeld, en niks is meer hetzelfde als toen. toch worden er nog steeds bitten en ijzers gebruikt, zonder eerst goed af te wegen of dat nodig is. ik denk dat 99% van de paarden normaal bitloos te rijden is, en dat 100% van de paarden met goede, gezonde hoeven zonder ijzers kan. en dat 99% van de paarden afkan met goed hooi, en gras, met evt. een toevoeging van mineralen omdat onze weides niet meer zijn zoals ze geweest zijn.

stel dat iemand een jong paard koopt, voor de sport, of om gewoon recreatief mee te rijden. ik heb het hier over een paard dat zo uit de wei komt, zonder ijzers, bijvoeding in de vorm van krachtvoer, dat niet is ingereden. we hebben het over een volledig objectief persoon, die niet gewend is aan het wel of niet gebruik van ijzers en dergelijke beschreven zaken.

dan wordt er meestal gelijk gekeken naar hoe anderen het doen, ipv. eerst naar het paard zelf als individu. iedereen op stal heeft ijzers, en zegt dat dat nodig is als je op de weg rijdt, of als je meer dan een uur per dag rijdt, dus ik doe dat ook, ik ga mijn paard tenslotten inrijden. gevolg: een paard met gezonde hoeven komt op ijzers te staan, de witte lijn wordt kapotgemept met nagels, en de hoef kan niet meer goed bewegen. als een paard zijn hoef aan de grond heeft, kan de omtrek wel een centimeter groter zijn dan als hij in de lucht is. de hoef kan dus uitzetten, maar met een ijzer is dit niet mogelijk. daarnaast kan de straal zijn werk niet meer goed doen. de combinatie van de invering van de straal, met het uitzetten van de hoef zorgt voor de doorbloeding van de hoef. met ijzers wordt deze doorbloeding erg verminderd. gevolg: de hoef groeit niet goed meer. hij groeit gewoon door. bij een paard dat op blote voeten loopt, geeft de straal een signaal door. als hij de grond raakt, blijft de hoef groeien. op het moment dat de hoef lang wordt, en het contact van de straal met de bodem minder wordt, vermindert de hoef zijn groei, totdat de straal weer goed aan de grond komt, en zo door... omdat de straal met ijzers óf altijd, óf niet voldoende aan de grond komt, beïnvloedt dat e groei van de hoef. hetzelfde geldt voor paarden die met een bepaalde regelmaat bekapt worden. de hoef wordt steeds kort gehouden, waardoor hij hard blijft groeien. mijn paard is 8 jaar, en nog maar drie keer in zijn leven bekapt. elke keer is er nog geen halve cm afgehaald, en elke keer was het te kort. op zijn vijfde is hij voor het eerst bekapt, maar nu al een jaar niet meer, en zijn hoeven zijn gelukkig weer net zo goed geworden als ze waren voor het bekappen. tegenwoordig slijten ze gewoon weer natuurlijk, en af en toe vijl ik de rand wat bij voor het mooie, verder niet. en nee, hij is geen ijslander of shet, maar een voor de sport gefokte NRPS. en elk jaar weer krijgt hij complimentjes van mijn DA bij de algehele controle. en nee, hij is geen weide paard dat af en toe een uurtje rondhobbelt, in de zomer rijden wij gemiddeld twee/drie uur per dag, waarvan veel over de weg. en zijn hoeven zien er na de zomer hetzelfde uit als na de winter.

maar goed, de persoon in kwestie zet het paard dus op ijzers, hij doet het er prima op, en zijn hoeven zien er prima uit. zie je wel? ijzerloos is voor doorgedraafde natuurfreaks!

dan het bit. het paard noet ingereden worden, dus moet het wennen aan een bit. iedereen rijdt met bit, en zonder bit mag je niet eens starten op dressuurwedstrijden. dus waarom zou ik hem geen bit in zijn mond drukken? het paard went eraan, en neemt het dan zonder problemen aan, en geniet van het rijden. zie je wel? bitloos is voor doorgedraafde natuurfreaks! mijn paard doet het op zijn bit prima!
ondertussen is het niet eens geprobeerd zonder bit. terwijl ikzelf, en velen met mij die het geprobeerd hebben, er daverend enthousiast over zijn. nou is het niet per definitie slecht om met een bit te rijden, ik heb het zelf jaren gedaan en dat ging prima. nu ik het echter zonder bit doe, werkt mijn paard fijner samen met mij, en reageert fijner op hulpen, óók de zit- en beenhulpen.
wat ik wil zeggen, is dat veel mensen hun oordeel vellen voor zich erin te verdiepen. veel mensen denken erover als bovengenoemd fictief persoon, 'zie je wel, mijn paard doet het zo prima dus het is voor doorgedraafde natuurfreaks'. ondertussen weten ze er niks van, en proberen het zelf ook niet uit. het LIJKT ze niks, maar dat is heel wat anders, waar overigens niks mis mee is.

vervolgens het voer. de paarden hier op stal krijgen drie keer per dag krachtvoer, en vier keer per dag hooi. verder staan ze op vaste tijden twee uur in het land. ik zie hier allemaal gezonde paarden, dus dan zal dat wel goed zijn. ik koop een zak muesli, een zak zemelen, en een zak biks. daarnaast de nodige supplementen voor energie, gezonde hoeven, en de gewrichten. ik voer mijn paard nu hetzelfde als de anderen, hij glanst, maakt een blije indruk en ziet er gewoon goed uit. zie je wel? mijn paard doet het goed op dit rantsoen, op de weide met alleen gras en hooi en een mineraalblok is dus voor doorgedraafde natuurfreaks!

omdat ik genuanceerd probeer te denken, zal ik het nu andersom ook uitleggen, hou ng even vol, ik wéét dat het een lap tekst is...

deze zelfde persoon komt met haar jonge paard op een andere stal te staan.
de paarden van de anderen staan niet op ijzers. mijn paard dus ook niet, het is blijkbaar niet nodig. gevolg: het paard staat op een paar gezonde hoeven, zonder ijzers, en doet het er prima op. zie je wel? ijzers zijn voor doorgedraafde dressuurkakkers!

dan het bit, op deze stal rijdt niemand met bit, dus ik ook niet. gevolg: het paard leert niet wennen aan een bit, maar aan druk op de neus/ kaak om te sturen en te remmen. Zie je wel? mijn paard doet het prima zonder bit. een bit is dus voor doorgeraafde dressuurkakkers.

vervolgens de voeding/ huisvesting. de paarden staan hier allemaal in een loopstal, de hele dag op het land, met als bijvoeding hooi, en een mineraalblok. in een groep. gevolg: het paard loopt buiten, ziet er gezond uit, maakt een blij indruk en doet het gewoon goed. zie je wel? ook mijn paard kan prima op het land staan, zonder deken en zonder krachtvoer. het voeren van allerlei soorten krachtvoer in een verhouding met minder hooi, en het op stal zetten van het paard is dus voor doorgedraafde dresuurkakkers.

zien jullie de nuance? vaak is het maar net wat je leert, meekrijgt en gewend bent. bedenk zou eens zelf al deze persoon al gewend was aan ijzers, bitten en noem maar op, en dat deze bij de tweede stal zou komen te staan. die zou zich wel achter de oren krabben, maar het toch uitproberen. en dat is ook het enide wat ik hiermee wil bereiken, dat mensen verder kijken dan datgene wat ze gewend zijn, of te horen hebben gekregen. het feit dat je paard het op één van de twee stallen goed doet, wil niet zeggen dat hij het op de andere stal minder goed doet. integendeel! ik denk dat er veel paarden zijn die graag van de ene stal naar de andere zouden willen. hou er wel rekening mee dat ik hier ben uitgegaan van twee min of meer uitersten, en dat er genoeg middenwegen zijn. ik zit er zelf ook tussenin op dit moment, maar als ik een keuze moest maken ging ik toch (voor mijn paarden) naar de tweede stal.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:10

Ik houd het denk ik bij klassiek rijden. Mijn KWPNer staat in de winter binnen, mét een deken, simpelweg omdat hij dat zo gewend is. Ook rijd ik dressur met hem. Ik ben verder absoluut niet tegen NH, ik vind dat die mensen het zelf moeten weten, en ze schaden hun paard er niet mee, plus dat ze mits er goed ervaring mee hebben, de paarden een leuke vorm van beweging aanbieden. Natuurlijk bekappen vind ik een beetje vaag, daar kan ik nog niet veel over zeggen.
Geen van mijn paardjes staan op ijzers, en ik probeer minstens 2 keer per week bitloos te rijden. Ook in de omgang ga ik er een beetje op de freestyle manier aan toe en in de zomer staan mijn paarden 24 uur per dag buiten zonder bijvoeding, alleen een klein beetje mueslie of wortels. Wat ben ik dan, een halve natural (niet spottend maar serieus bedoelt)

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:00

GvdT schreef:
Kinke schreef:
haha, die is goed zeg, zo had ik het nog niet bekeken. Goed dat jij oplet PinkiiY.
ik ken eigenlijk geen naturals die hun paarden niet inenten en ontwormen....

Ik ken er al 5 waarvan er een aantal het puur uit financieel oogpunt niet doen.

zullen we heel paardhoudend nederland eens onder de loep nemen? wedden dat de meeste NIET ontwormers en enters NIET bij de naturals zitten?

Citaat:
Ik zelf vind het schandalig dat mensen hun paard een half jaar pijn laten lijden, dan kan je pas beter een fiets nemen, die voelt tenminste niks.

ik vraag me ook af waarom dit gegeven er zo vaak bij wordt gehaald, het is niet standaard bij naturals!!

GvdT, het gekke is dat ik dat soort opdringerige mensen nou nooit tegen kom, ook niet toen ik nog geen kennis had van dit soort zaken.
als iemand eens een wenkbrauw optrekt omdat ze hun vraagtekens hebben bij jouw manier van paarden houden hebben dan leg je dat toch gewoon naast je neer? (of je kijkt eens kritisch mee, of er werkelijk iets anders kan) maar ik heb me nog nooit druk gemaakt om andermans mening of wenkbrauw, ook niet paardenmensen die hun paard in groot contrast met mij houden.
hoeveel mensen mij er wel niet stiekum om uitlachen... ik vind het prima

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:42

Ik maak me er ook niet druk om, ik vind het alleen behoorlijk irritant dat de meeste mensen het proberen op te dringen.

Ik denk zelf dat ik het aardig voor elkaar heb.
Wat mijn grootste bezwaar tegen het terug naar de natuur is, is dat er een hoop mensen nu een paard gaan aanschaffen terwijl ze er eigenlijk het geld niet voor hebben.

Kennis koopt een pony en dat beestje moet ook terug naar de natuur, prima maar ik vind dat je een beest niet midden in de winter zonder dek 24/7 buiten kan zetten als ie bij zijn vorige eigenaar onder dek en 1/2 dagen buiten stond.

Dan denk ik laat dat beest lekker onder dek staan en laat hem na de zomer zonder dek staan. Dan kan ie tenminste wennen.
Ik ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden, of maak ik er nu teveel een watje van

Pellie schreef:
zullen we heel paardhoudend nederland eens onder de loep nemen? wedden dat de meeste NIET ontwormers en enters NIET bij de naturals zitten?

Zou dat ook niet komen omdat het grootste deel van paardenhoudend nederland nog niet op de natuurlijke manier zijn paarden houd

Die 2de quote is niet van mij voor ik weer een lading commentaar krijg

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:28

Ik zou best boomloos en bitloos willen rijden zodra ik stop met de dressuur.
En dan lekker in de weide staan! Maar dit kan pas zodra ze over een paar jaar (wat de bedoeling is) aan huis staat.

En de bedoeling is toch te stoppen met de dressuur zodra ze 16/17 jaar is, en dan over te stappen op recreatief rijden.

(Ze is nu bijna 13, dus nog 3 jaar!)

Verder vind ik dat veel mensen wel erg doordraven.

Maar ben het wel eens met het (lange, maar toch boeiende) verhaal van merrieveulen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:06

Citaat:
ik heb ijzers nooit kunnen waarderen, vraag me niet waarom maar ik zie het nut er niet van bij een paard met gezonde hoeven. bitloos doe ik pas sinds kort, met mijn paard dat ook prima liep op het bit dat ik gebruikte. ik had niet verwacht dat ik zo'n verbetering zou merken in de communicatie met hem tijdens het rijden, en dat hij zo licht te sturen/ remmen zou zijn op een bitloos hoofdstel. hij luistert beter naar mijn zit, naar alles. voor mij een reden om te denken dat het bit in ons geval een storende factor is geweest, ipv een verfijnend hulpmiddel. voor mij de reden om het rijden met een bit af te zweren.

Een goed gereden paard luisterd ook naar de zit, heb je slechts contact met het bit. Dus dat heeft niks met het bit an sich te maken maar met een manier van trainen.

Citaat:
ontwormen gebeurt bij ons gewoon, één keer in de 6 weken. wij hebben niet genoeg land voor natuurlijk ontwormen, niemand in Nederland heeft dat, dan moet je enkele honderden hectares land hebben, zonder stukken af te zetten. mijn paardjes krijgen een mineraalblok, als aanvulling, en verder bijna onbeperkt hooi (onbeperkt is bij hen teveel van het goede, mijn paard heeft op het moment toch wel een cm teveel op de ribben, en mijn andere is een shet, die ook snel teveel zal hebben aan ons kwaliteitshooi.

Ik ben absoluut een voorstander van onbeberkt hooi,

Citaat:
eerder kregen ze dagelijks biks, maar tegenwoordig niet meer, ik heb erover gelezen op paardnatuurlijk.nl, en voor een deel ben ik het ermee eens. ze krijgen nu al een paar maanden geen biks meer, en ik merk er niks aan. voorheen kreeg mijn paard 2 à 3 handjes, en mijn shet 1 à 1,5. veel verschil maakt het dus ook niet. buren van mij hebben hackneys, waarmee ook concours gereden (gemend) wordt. de tophengst (1,27 meter) krijgt 4/5 kilo biks per dag! die kan je niet zomaar ineens van het krachtvoer afhalen. en dat geldt voor meer paarden. bovendien is dagelijks wat fastfood echt niet erg, ik eet zelf ook bijna elke dag wel een koekje of een stukje chocola. als de hooi/grasbasis maar voldoende is, dat is het belangrijkste. wat ik wel onnodig vind, is dat een 'sportpaard' (vaak zijn het niet echt sportpaarden, maar gewoon rijpaardjes voor recreatieve doeleinden) gelijk, zonder te kijken of hooi en een mineraalblok voldoende is, op muesli's, brokken en dergelijke dingen meer gezet wordt. vaak is dat helemaal niet nodig, en worden de extra voedingsstoffen aan het paard opgedrongen. sinds ik mijn paarden van de biks af heb, merk ik wel dat dat bij ons ook zo was. mijn paarden hebben het gewoon niet nodig. wel geef ik elke dag een beetje haver, met zonnebloemolie en foenegriek. gewoon als extraatje, na het rijden. in de zomer gaan ze op een groter stuk land, waar dan ook het gras weer groeit, en krijgen ze dat ook niet meer. (dat doe ik trouwens al jaren zo, alleen na het rijden een beetje krachtvoer extra, vooral na een lange buitenrit die veel van de graastijd heeft afgehaald)

Een paard dat dagelijks een prestatie neer moet zetten, lees trainen, heeft gewoonweg krachtvoer nodig. Een paard dat in de sport goed meedraaid en elke dag in training is MOET echt alle nodige bouwstoffen binnen krijgen om aan die prestatie te voldoen. Als je alleen buiten rijd met je beessie heb je gewoon een heel ander verhaal. Ik persoonlijk speel met het voer, Ik bekijk per dag de hoeveelheid voer dat hij krijgt, naar gelang het werk dat hij heeft moeten leveren die dag

Citaat:
mijn paard wordt aan het begin van de winter elk jaar een beetje magerder, niet zorgelijk ofzo, maar het ziet er niet mooi uit. het maakt dan niet uit of ik biks voer, zoals ik tot nu toe elk jaar heb gedaan, hij valt wat af, en naarmate de winter vordert komt het er weer bij. ik heb ook een jaar een winterdeken geprobeerd, maar die heeft Faram meer kwaad dan goed gedaan. het zit nou eenmaal in hem, dat hij wat magerder wordt. in voorjaande jaren heb ik hem bijgevoerd met biks en zemelen, en dit jaar alleen met een paar handjes biks, en er was geen verschil. bij Faram is het dus niet nodig. ik ben dan ook benieuwd hoe hij het volgend jaar zal doen, als hij alleen een beetje haver krijgt. (of helemaal niks extra, behalve hooi)

Ik wil mijn paard niet dik in zijn haar hebben omdat hij ook in de winter gewoon moet werken, nu zit hij dun in zijn haar en komt hij met temperaturen onder nul NOG zeiknat de baan uit. laat staan als hij lang in zijn haar zit, dus de deken gaat er gewoon op.

veel paarden vallen in tijdens het wisselen van de vacht, dat is ook normaal omdat dit best veel energie vergt van het paardenlijf. Bijvoeren doe ik dan wel omdat ik nog steeds van het dier de prestatie verwacht, en het is niet eerlijk als ik 100% van hem verwacht terwijl hij voor 85% brandstof krijgt

Citaat:
ik denk na over de verzorging en de omgang met mijn paarden, waarbij ik constant afwegingen maak. wat is het beste, waarin voelen ze zich het fijnste? dat verandert ook nog weleens. mijn paard moet nu tijdelijk 's nachts op stal, omdat zijn loopstal bezet is door een merrie met veulen. ik vond het niks, maar Faram lijkt het niet erg te vinden. hij loopt er zonder problemen in, en vertoont geen rare tekenen van verveling. wel is hij frisser als ik hem er 's ochtends uit haal, dan wil hij er ook echt uit. gelukkig is het maar tijdelijk.

Waarom zou ik niet nadenken over de verzorging en de omgang met mijn paard? Ik ga ook elke dag met hem om, en ik kijk elke dag naar zijn behoeftes, Ik probeer het dier zo gelukkig mogelijk te maken.....

Citaat:
wat mij vaak tegenstaat aan het gebruik van 'onnatuurlijke' zaken, zoals bitten, speciale voeding en ijzers, is dat er door veel mensen niet over na wordt gedacht. het ijzer is eeuwen geleden uitgevonden, net als het bit. inmiddels hebben mensen zich ontwikkeld, en niks is meer hetzelfde als toen. toch worden er nog steeds bitten en ijzers gebruikt, zonder eerst goed af te wegen of dat nodig is. ik denk dat 99% van de paarden normaal bitloos te rijden is, en dat 100% van de paarden met goede, gezonde hoeven zonder ijzers kan. en dat 99% van de paarden afkan met goed hooi, en gras, met evt. een toevoeging van mineralen omdat onze weides niet meer zijn zoals ze geweest zijn.

Ijzers omdat je moeilijk een volte 10 meter op gras kan rijden in galop zonder op je bek te gaan, moeilijk in het L kan springen op gras zonder op je bek te gaan...... En bitten omdat dit door de Federatie is voorgeschreven.... dus de sport. .... Maar ik kan je verzekeren dat elk goed doorgereden paard zeker ook bitloos te rijden is, omdat deze paarden op zit gereden worden.
Maar daar ga je weer. Ik wil de sport in met mijn paard, jij wil buitenrijden....... twee hele verschillende werelden.

Citaat:
dan wordt er meestal gelijk gekeken naar hoe anderen het doen, ipv. eerst naar het paard zelf als individu. iedereen op stal heeft ijzers, en zegt dat dat nodig is als je op de weg rijdt, of als je meer dan een uur per dag rijdt, dus ik doe dat ook, ik ga mijn paard tenslotten inrijden. gevolg: een paard met gezonde hoeven komt op ijzers te staan, de witte lijn wordt kapotgemept met nagels, en de hoef kan niet meer goed bewegen. als een paard zijn hoef aan de grond heeft, kan de omtrek wel een centimeter groter zijn dan als hij in de lucht is. de hoef kan dus uitzetten, maar met een ijzer is dit niet mogelijk. daarnaast kan de straal zijn werk niet meer goed doen. de combinatie van de invering van de straal, met het uitzetten van de hoef zorgt voor de doorbloeding van de hoef. met ijzers wordt deze doorbloeding erg verminderd. gevolg: de hoef groeit niet goed meer. hij groeit gewoon door. bij een paard dat op blote voeten loopt, geeft de straal een signaal door. als hij de grond raakt, blijft de hoef groeien. op het moment dat de hoef lang wordt, en het contact van de straal met de bodem minder wordt, vermindert de hoef zijn groei, totdat de straal weer goed aan de grond komt, en zo door... omdat de straal met ijzers óf altijd, óf niet voldoende aan de grond komt, beïnvloedt dat e groei van de hoef. hetzelfde geldt voor paarden die met een bepaalde regelmaat bekapt worden. de hoef wordt steeds kort gehouden, waardoor hij hard blijft groeien. mijn paard is 8 jaar, en nog maar drie keer in zijn leven bekapt. elke keer is er nog geen halve cm afgehaald, en elke keer was het te kort. op zijn vijfde is hij voor het eerst bekapt, maar nu al een jaar niet meer, en zijn hoeven zijn gelukkig weer net zo goed geworden als ze waren voor het bekappen. tegenwoordig slijten ze gewoon weer natuurlijk, en af en toe vijl ik de rand wat bij voor het mooie, verder niet. en nee, hij is geen ijslander of shet, maar een voor de sport gefokte NRPS. en elk jaar weer krijgt hij complimentjes van mijn DA bij de algehele controle. en nee, hij is geen weide paard dat af en toe een uurtje rondhobbelt, in de zomer rijden wij gemiddeld twee/drie uur per dag, waarvan veel over de weg. en zijn hoeven zien er na de zomer hetzelfde uit als na de winter.

Dat hele hoefmechanisme verhaal is zwets, dat is ondertussen al wel genoeg bewezen.

Wel ben ik het met je eerste stukje eens, gelukkig loop ik lang genoeg mee en ben ik zeker genoeg van mezelf om mijn eigen beslissingen te maken. Mijn paard kwam op zijn vorige stal veel in de molen, op harde ondergrond, nu komt hij bijna niet in de molen en onze molen heeft een zachte ondergrond. Geen noodzaak voor ijzers dus, dus de ijzers er onder vandaan. Hij is nu 3 weken ijzerloos en van de week heeft de smid nog even gekeken en we zijn alle drie tevree

Citaat:
maar goed, de persoon in kwestie zet het paard dus op ijzers, hij doet het er prima op, en zijn hoeven zien er prima uit. zie je wel? ijzerloos is voor doorgedraafde natuurfreaks!

Ik ben nogmaals voor ijzerloos tenzij het voor de sport, of andere dingen noodzakelijk is. Ik zie ijzers zeker ook als een noodzakelijk kwaad.

Citaat:
dan het bit. het paard noet ingereden worden, dus moet het wennen aan een bit. iedereen rijdt met bit, en zonder bit mag je niet eens starten op dressuurwedstrijden. dus waarom zou ik hem geen bit in zijn mond drukken? het paard went eraan, en neemt het dan zonder problemen aan, en geniet van het rijden. zie je wel? bitloos is voor doorgedraafde natuurfreaks! mijn paard doet het op zijn bit prima!

Inderdaad paard moet wennen aan het bit, zonder bit mag je niet starten. Toch doe ik bij paarden die ik inrijd een halster over het hoofdstel en rij ze op een halster in.

Citaat:
ondertussen is het niet eens geprobeerd zonder bit. terwijl ikzelf, en velen met mij die het geprobeerd hebben, er daverend enthousiast over zijn. nou is het niet per definitie slecht om met een bit te rijden, ik heb het zelf jaren gedaan en dat ging prima. nu ik het echter zonder bit doe, werkt mijn paard fijner samen met mij, en reageert fijner op hulpen, óók de zit- en beenhulpen.

Mijn paard reageert ook veel beter op been en zithulpen. Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik heb bij een duitse amazone gewerkt, en zat in wissels om de pas omdat ik uit balans zat....... zo luisterde dat peerd naar de zithulpen. Naturals denken altijd dat het maar ruk en pluk werk is..... en dat is het niet. Ik rij gemiddeld 2 paarden per dag, heb nog geen spierballen en nooit blaren maar wel een hele harde kont, buik en been alles doe ik zoveel mogelijk op mijn zit. Ik en vele met mij hoor!

Citaat:
wat ik wil zeggen, is dat veel mensen hun oordeel vellen voor zich erin te verdiepen. veel mensen denken erover als bovengenoemd fictief persoon, 'zie je wel, mijn paard doet het zo prima dus het is voor doorgedraafde natuurfreaks'. ondertussen weten ze er niks van, en proberen het zelf ook niet uit. het LIJKT ze niks, maar dat is heel wat anders, waar overigens niks mis mee is.

Is dat niet ook een beetje wederzijds??? ik bedoel Naturals vellen ook hun oordeel over de sportruiter, terwijl ze geen flauw benul hebben hoe dat nou in zijn werk gaat

Citaat:
vervolgens het voer. de paarden hier op stal krijgen drie keer per dag krachtvoer, en vier keer per dag hooi. verder staan ze op vaste tijden twee uur in het land. ik zie hier allemaal gezonde paarden, dus dan zal dat wel goed zijn. ik koop een zak muesli, een zak zemelen, en een zak biks. daarnaast de nodige supplementen voor energie, gezonde hoeven, en de gewrichten. ik voer mijn paard nu hetzelfde als de anderen, hij glanst, maakt een blije indruk en ziet er gewoon goed uit. zie je wel? mijn paard doet het goed op dit rantsoen, op de weide met alleen gras en hooi en een mineraalblok is dus voor doorgedraafde natuurfreaks!

Hier ga je weer, ligt eraan wat je ermee doet, een paard die alleen hooi krijgt en een mineraalblok zal nooit iets neerzetten in de sport. jaaa in de B

Dus het ligt aan het gebruiksdoel hoe het voerschema eruit ziet

Citaat:
de paarden van de anderen staan niet op ijzers. mijn paard dus ook niet, het is blijkbaar niet nodig. gevolg: het paard staat op een paar gezonde hoeven, zonder ijzers, en doet het er prima op. zie je wel? ijzers zijn voor doorgedraafde dressuurkakkers!

Helemaal mee eens veel te veel paarden staan op ijzers.

Citaat:
dan het bit, op deze stal rijdt niemand met bit, dus ik ook niet. gevolg: het paard leert niet wennen aan een bit, maar aan druk op de neus/ kaak om te sturen en te remmen. Zie je wel? mijn paard doet het prima zonder bit. een bit is dus voor doorgeraafde dressuurkakkers.

Ook mee eens, men mag niet de ring in zonder bit

Citaat:
vervolgens de voeding/ huisvesting. de paarden staan hier allemaal in een loopstal, de hele dag op het land, met als bijvoeding hooi, en een mineraalblok. in een groep. gevolg: het paard loopt buiten, ziet er gezond uit, maakt een blij indruk en doet het gewoon goed. zie je wel? ook mijn paard kan prima op het land staan, zonder deken en zonder krachtvoer. het voeren van allerlei soorten krachtvoer in een verhouding met minder hooi, en het op stal zetten van het paard is dus voor doorgedraafde dresuurkakkers.

En daar ga je weer, dit is niet te doen in de sport. dus dat klopt

Citaat:
zien jullie de nuance? vaak is het maar net wat je leert, meekrijgt en gewend bent. bedenk zou eens zelf al deze persoon al gewend was aan ijzers, bitten en noem maar op, en dat deze bij de tweede stal zou komen te staan. die zou zich wel achter de oren krabben, maar het toch uitproberen. en dat is ook het enide wat ik hiermee wil bereiken, dat mensen verder kijken dan datgene wat ze gewend zijn, of te horen hebben gekregen. het feit dat je paard het op één van de twee stallen goed doet, wil niet zeggen dat hij het op de andere stal minder goed doet. integendeel! ik denk dat er veel paarden zijn die graag van de ene stal naar de andere zouden willen. hou er wel rekening mee dat ik hier ben uitgegaan van twee min of meer uitersten, en dat er genoeg middenwegen zijn. ik zit er zelf ook tussenin op dit moment, maar als ik een keuze moest maken ging ik toch (voor mijn paarden) naar de tweede stal.

Ik zie de nuance wel, de kloof ook

Maar wil jij je paard in het z uit gaan brengen eventually...... dan kan je het dier gewoonweg niet zo huisvesten..... Wil je af en toe een b proefje rijden of een stukje endurance in de laagste klasse...... dan kan dat allemaal helemaal best

_PCD_MARLON_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:12

Als ju natuurlijk bkapt kun je geen wedstrijden rijdn want dat is slecht als ze geen proppen in kunnen.
Danm kunnen ze uitglijden.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:49

Ik ben het totaal met KiWiko eens
Het is gewoon weg voor de sport niet te doen, zoals de naturals het willen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:14

Ik heb eigenlijk een vraag aan de naturals tussen haakjes. (weet niet hoe ik het anders moet formuleren )

Wat als je paard ziek wordt? Bijvoorbeeld in mijn geval. Ik heb een 13 jarige gelderse merrie.Zij is door geboorteproblemen chronisch hoefbevangen geworden. Daardoor:
1) Kan ze absoluut niet zonder ijzers. dat hebben we geprobeerd maar dan loopt ze vreselijk slecht.
2) Ze kan nog geen 5 minuten op de wei anders is ze heel ziek.
3) Krijgt heel veel hooi en krachtvoer om op gewicht te blijven. Ook als ze niks doet anders heb ik een graten pakhuis op stal.
4) Ze staat onder dekens daar ze het snel koud heeft en zichzelf niet warm kan houden.

Dit paard staat dus redelijk veel op stal. ze staat gemiddeld 3 uur per dag in een zandpaddock en wordt daarnaast normaal gewerkt aan de longe of onder het zadel. Nu zullen heel veel mensen zeggen wat een zielig paard. maar ze is gelukkiger dan ooit.

Ik ben heel benieuwd wat de natural met zo'n paard zou doen want back to nature is onmogelijk. Medicijnen en dergelijke zijn ook niet natuurlijk.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:17

ik denk dat dit paard bij een Natural een Natural dood gestorven had????

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:20

tobilover schreef:
Ik ben het totaal met KiWiko eens
Het is gewoon weg voor de sport niet te doen, zoals de naturals het willen.

Zonder ijzertjes moet toch te doen zijn..al zij klik hier dit kan zonder ijzers moeten wij het ook kunnen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:22

hmmzzz ik zie zandbodems........ nu nog op het gras

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:31

Ik heb er abslouut niks op tegen, alleen dat terug gaan naar de paarden in de natuur terwijl de huidig gefokte paarden ook alweer anders zijn, vind ik soms ietwat overdreven.
Zo wordt het ook natuurlijk gevonden, zag ik bij Paard Natuurlijk staan, dat de paarden beter in de stal af zijn op een beton-bodem, omdat -lang verhaal- Dat vind ik dus een minpuntje

Natuurlijk Bekappen vind ik allemaal heel interessant, maar het lijkt me wel een risico om na een dagcursus ongediplomeerd aan de slag te gaan. Maar als je het eenmaal goed doet, doet het je paard wel goed. Een hoefsmid z'n opleiding is natuurlijk langer omdat ze veel leren ook over hoefziektes enzo, maar dan nog vind ik het gewoon een risico. Mijn paard is nu 3 en loopt ook al 3 jaar probleemloos blootvoets *klop klop , waarschijnlijk ook het geluk dat ze gewoon goede en 'gezonde' hoeven heeft. (in goed conditie vekerende klinkt misschien beter )

Qua rijstijl & grondwerk vind ik het altijd wel erg gaaf wat je met een paard kan opbouwen, hoewel ik nou al een goede/leuke band heb met mijn paard. Het rijden zelf -bitloos enzo- is met name fijn voor je paard natuurlijk, maar ik dressuur ook graag en weet niet of dit wel te combineren valt.

En met voeren en alles heb ga ik erin mee dat ruwvoer belangrijk is vanwege de vertering, ik ben nl. altijd bang voor maagzweren of die ellende en hooi eten is een mooi tijdverdrijf. Wel voer ik met mate muesli, voor de extra vitamines en een scheutje olie er doorheen. En m'n paard is kerngezond, glanst en is afgelopen jaar de lucht in geschoten!

Maar nee, ik heb er dus niks op tegen, maar ga niet met alles erin mee.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:43

Xox schreef:
Ik heb eigenlijk een vraag aan de naturals tussen haakjes. (weet niet hoe ik het anders moet formuleren )

Wat als je paard ziek wordt? Bijvoorbeeld in mijn geval. Ik heb een 13 jarige gelderse merrie.Zij is door geboorteproblemen chronisch hoefbevangen geworden. Daardoor:
1) Kan ze absoluut niet zonder ijzers. dat hebben we geprobeerd maar dan loopt ze vreselijk slecht.
2) Ze kan nog geen 5 minuten op de wei anders is ze heel ziek.
3) Krijgt heel veel hooi en krachtvoer om op gewicht te blijven. Ook als ze niks doet anders heb ik een graten pakhuis op stal.
4) Ze staat onder dekens daar ze het snel koud heeft en zichzelf niet warm kan houden.

Dit paard staat dus redelijk veel op stal. ze staat gemiddeld 3 uur per dag in een zandpaddock en wordt daarnaast normaal gewerkt aan de longe of onder het zadel. Nu zullen heel veel mensen zeggen wat een zielig paard. maar ze is gelukkiger dan ooit.

Ik ben heel benieuwd wat de natural met zo'n paard zou doen want back to nature is onmogelijk. Medicijnen en dergelijke zijn ook niet natuurlijk.

1) Ik zou het eerst met natuurlijk bekappen proberen op te lossen, heeft ze dan nog erg veel pijn dan maar ijzers eronder.
Ik ben er in principe tegen, maar als het paard al ziek is ga ik hem daarvoor niet extra pijn laten lijden omdat ik denk dat het beter is.
2) Niet op de wei. Ik zou een stal zoeken waar ze wel de hele dag (met anderen) in een (grote) paddock komt.
3) onbeperkt hooi ben ik sowieso al voor. Als het krachtvoer echt nodig blijkt om op gewicht te blijven zou ik dat voeren.
4) Ik zou het eerst zonder dekens proberen. Mijn paard had het eerst ook altijd heel koud, maar ik heb haar na een paar jaar dekens toch maar zonder gelaten, en in hetbegin had ze het soms best koud ja. Maar uiteindelijk heeft ze toch een aardige wintervacht ontwikkeld. Als het paard het na een tijdje echt koud blijft houden gaat er wel een deken op.

Dus dan maar niet back to nature, het gaat om het welzijn het paard.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:45

Ze heeft zonder ijzers gelopen maar ze heeft speciaal beslag nodig om pijnloos te kunnen lopen. Zonder dekens gaat niet daar ze geen of nauwelijks winterhaar aanmaakt door de stofwisselingsproblemen.

smidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:04

ik ben er tegen, want de paarden van tegenwoordig leven niet meer in de natuur zoals dat vroeger was, vroeger liepen ze hele dagen over allerlei soorten ondergronden in de natuur, maar tegenwoordig lopen ze of alleen in de wei of in de stal.
de mensen die natuurlijk bekappen hebben 9 van de 10x een cursus van een paar lessen gevolgd en de hoefsmid van tegenwoordig een opleiding van 3 jaar en dat zal niet voor niets zijn, want er zijn vele onderzoeken geweest naar hoeven van een paard en er zijn weinig dingen die bij natuurlijk bekappen bevestigd worden in onderzoeken.

ik ken mensen die het geprobeerd hebben en waarbij de paarden na een paar weken niet goed meer liepen, want dat kwam doordat de stand van het paard niet meer in orde was, na een paar weken nadat we hem goed gekapt hadden liepen ze weer goed.

de dingen die wel kloppen bij het natuurlijk bekappen is dat je straal en de zool niet te dun moet maken, maar dit word als het goed is bij een paard dat alleen bekapt word ook gedaan, want hoe dunner je de zool maakt hoe gevoeliger de voet wordt.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:07

smidje schreef:
ik ben er tegen, want de paarden van tegenwoordig leven niet meer in de natuur zoals dat vroeger was, vroeger liepen ze hele dagen over allerlei soorten ondergronden in de natuur, maar tegenwoordig lopen ze of alleen in de wei of in de stal.
de mensen die natuurlijk bekappen hebben 9 van de 10x een cursus van een paar lessen gevolgd en de hoefsmid van tegenwoordig een opleiding van 3 jaar en dat zal niet voor niets zijn, want er zijn vele onderzoeken geweest naar hoeven van een paard en er zijn weinig dingen die bij natuurlijk bekappen bevestigd worden in onderzoeken.

ik ken mensen die het geprobeerd hebben en waarbij de paarden na een paar weken niet goed meer liepen, want dat kwam doordat de stand van het paard niet meer in orde was, na een paar weken nadat we hem goed gekapt hadden liepen ze weer goed.

de dingen die wel kloppen bij het natuurlijk bekappen is dat je straal en de zool niet te dun moet maken, maar dit word als het goed is bij een paard dat alleen bekapt word ook gedaan, want hoe dunner je de zool maakt hoe gevoeliger de voet wordt.

Helemaal eens