Citaat:
ik heb ijzers nooit kunnen waarderen, vraag me niet waarom maar ik zie het nut er niet van bij een paard met gezonde hoeven. bitloos doe ik pas sinds kort, met mijn paard dat ook prima liep op het bit dat ik gebruikte. ik had niet verwacht dat ik zo'n verbetering zou merken in de communicatie met hem tijdens het rijden, en dat hij zo licht te sturen/ remmen zou zijn op een bitloos hoofdstel. hij luistert beter naar mijn zit, naar alles. voor mij een reden om te denken dat het bit in ons geval een storende factor is geweest, ipv een verfijnend hulpmiddel. voor mij de reden om het rijden met een bit af te zweren.
Een goed gereden paard luisterd ook naar de zit, heb je slechts contact met het bit. Dus dat heeft niks met het bit an sich te maken maar met een manier van trainen.
Citaat:
ontwormen gebeurt bij ons gewoon, één keer in de 6 weken. wij hebben niet genoeg land voor natuurlijk ontwormen, niemand in Nederland heeft dat, dan moet je enkele honderden hectares land hebben, zonder stukken af te zetten. mijn paardjes krijgen een mineraalblok, als aanvulling, en verder bijna onbeperkt hooi (onbeperkt is bij hen teveel van het goede, mijn paard heeft op het moment toch wel een cm teveel op de ribben, en mijn andere is een shet, die ook snel teveel zal hebben aan ons kwaliteitshooi.
Ik ben absoluut een voorstander van onbeberkt hooi,
Citaat:
eerder kregen ze dagelijks biks, maar tegenwoordig niet meer, ik heb erover gelezen op paardnatuurlijk.nl, en voor een deel ben ik het ermee eens. ze krijgen nu al een paar maanden geen biks meer, en ik merk er niks aan. voorheen kreeg mijn paard 2 à 3 handjes, en mijn shet 1 à 1,5. veel verschil maakt het dus ook niet. buren van mij hebben hackneys, waarmee ook concours gereden (gemend) wordt. de tophengst (1,27 meter) krijgt 4/5 kilo biks per dag! die kan je niet zomaar ineens van het krachtvoer afhalen. en dat geldt voor meer paarden. bovendien is dagelijks wat fastfood echt niet erg, ik eet zelf ook bijna elke dag wel een koekje of een stukje chocola. als de hooi/grasbasis maar voldoende is, dat is het belangrijkste. wat ik wel onnodig vind, is dat een 'sportpaard' (vaak zijn het niet echt sportpaarden, maar gewoon rijpaardjes voor recreatieve doeleinden) gelijk, zonder te kijken of hooi en een mineraalblok voldoende is, op muesli's, brokken en dergelijke dingen meer gezet wordt. vaak is dat helemaal niet nodig, en worden de extra voedingsstoffen aan het paard opgedrongen. sinds ik mijn paarden van de biks af heb, merk ik wel dat dat bij ons ook zo was. mijn paarden hebben het gewoon niet nodig. wel geef ik elke dag een beetje haver, met zonnebloemolie en foenegriek. gewoon als extraatje, na het rijden. in de zomer gaan ze op een groter stuk land, waar dan ook het gras weer groeit, en krijgen ze dat ook niet meer. (dat doe ik trouwens al jaren zo, alleen na het rijden een beetje krachtvoer extra, vooral na een lange buitenrit die veel van de graastijd heeft afgehaald)
Een paard dat dagelijks een prestatie neer moet zetten, lees trainen, heeft gewoonweg krachtvoer nodig. Een paard dat in de sport goed meedraaid en elke dag in training is MOET echt alle nodige bouwstoffen binnen krijgen om aan die prestatie te voldoen. Als je alleen buiten rijd met je beessie heb je gewoon een heel ander verhaal. Ik persoonlijk speel met het voer, Ik bekijk per dag de hoeveelheid voer dat hij krijgt, naar gelang het werk dat hij heeft moeten leveren die dag
Citaat:
mijn paard wordt aan het begin van de winter elk jaar een beetje magerder, niet zorgelijk ofzo, maar het ziet er niet mooi uit. het maakt dan niet uit of ik biks voer, zoals ik tot nu toe elk jaar heb gedaan, hij valt wat af, en naarmate de winter vordert komt het er weer bij. ik heb ook een jaar een winterdeken geprobeerd, maar die heeft Faram meer kwaad dan goed gedaan. het zit nou eenmaal in hem, dat hij wat magerder wordt. in voorjaande jaren heb ik hem bijgevoerd met biks en zemelen, en dit jaar alleen met een paar handjes biks, en er was geen verschil. bij Faram is het dus niet nodig. ik ben dan ook benieuwd hoe hij het volgend jaar zal doen, als hij alleen een beetje haver krijgt. (of helemaal niks extra, behalve hooi)
Ik wil mijn paard niet dik in zijn haar hebben omdat hij ook in de winter gewoon moet werken, nu zit hij dun in zijn haar en komt hij met temperaturen onder nul NOG zeiknat de baan uit. laat staan als hij lang in zijn haar zit, dus de deken gaat er gewoon op.
veel paarden vallen in tijdens het wisselen van de vacht, dat is ook normaal omdat dit best veel energie vergt van het paardenlijf. Bijvoeren doe ik dan wel omdat ik nog steeds van het dier de prestatie verwacht, en het is niet eerlijk als ik 100% van hem verwacht terwijl hij voor 85% brandstof krijgt
Citaat:
ik denk na over de verzorging en de omgang met mijn paarden, waarbij ik constant afwegingen maak. wat is het beste, waarin voelen ze zich het fijnste? dat verandert ook nog weleens. mijn paard moet nu tijdelijk 's nachts op stal, omdat zijn loopstal bezet is door een merrie met veulen. ik vond het niks, maar Faram lijkt het niet erg te vinden. hij loopt er zonder problemen in, en vertoont geen rare tekenen van verveling. wel is hij frisser als ik hem er 's ochtends uit haal, dan wil hij er ook echt uit. gelukkig is het maar tijdelijk.
Waarom zou ik niet nadenken over de verzorging en de omgang met mijn paard? Ik ga ook elke dag met hem om, en ik kijk elke dag naar zijn behoeftes, Ik probeer het dier zo gelukkig mogelijk te maken.....
Citaat:
wat mij vaak tegenstaat aan het gebruik van 'onnatuurlijke' zaken, zoals bitten, speciale voeding en ijzers, is dat er door veel mensen niet over na wordt gedacht. het ijzer is eeuwen geleden uitgevonden, net als het bit. inmiddels hebben mensen zich ontwikkeld, en niks is meer hetzelfde als toen. toch worden er nog steeds bitten en ijzers gebruikt, zonder eerst goed af te wegen of dat nodig is. ik denk dat 99% van de paarden normaal bitloos te rijden is, en dat 100% van de paarden met goede, gezonde hoeven zonder ijzers kan. en dat 99% van de paarden afkan met goed hooi, en gras, met evt. een toevoeging van mineralen omdat onze weides niet meer zijn zoals ze geweest zijn.
Ijzers omdat je moeilijk een volte 10 meter op gras kan rijden in galop zonder op je bek te gaan, moeilijk in het L kan springen op gras zonder op je bek te gaan...... En bitten omdat dit door de Federatie is voorgeschreven.... dus de sport. .... Maar ik kan je verzekeren dat elk goed doorgereden paard zeker ook bitloos te rijden is, omdat deze paarden op zit gereden worden.
Maar daar ga je weer. Ik wil de sport in met mijn paard, jij wil buitenrijden....... twee hele verschillende werelden.
Citaat:
dan wordt er meestal gelijk gekeken naar hoe anderen het doen, ipv. eerst naar het paard zelf als individu. iedereen op stal heeft ijzers, en zegt dat dat nodig is als je op de weg rijdt, of als je meer dan een uur per dag rijdt, dus ik doe dat ook, ik ga mijn paard tenslotten inrijden. gevolg: een paard met gezonde hoeven komt op ijzers te staan, de witte lijn wordt kapotgemept met nagels, en de hoef kan niet meer goed bewegen. als een paard zijn hoef aan de grond heeft, kan de omtrek wel een centimeter groter zijn dan als hij in de lucht is. de hoef kan dus uitzetten, maar met een ijzer is dit niet mogelijk. daarnaast kan de straal zijn werk niet meer goed doen. de combinatie van de invering van de straal, met het uitzetten van de hoef zorgt voor de doorbloeding van de hoef. met ijzers wordt deze doorbloeding erg verminderd. gevolg: de hoef groeit niet goed meer. hij groeit gewoon door. bij een paard dat op blote voeten loopt, geeft de straal een signaal door. als hij de grond raakt, blijft de hoef groeien. op het moment dat de hoef lang wordt, en het contact van de straal met de bodem minder wordt, vermindert de hoef zijn groei, totdat de straal weer goed aan de grond komt, en zo door... omdat de straal met ijzers óf altijd, óf niet voldoende aan de grond komt, beïnvloedt dat e groei van de hoef. hetzelfde geldt voor paarden die met een bepaalde regelmaat bekapt worden. de hoef wordt steeds kort gehouden, waardoor hij hard blijft groeien. mijn paard is 8 jaar, en nog maar drie keer in zijn leven bekapt. elke keer is er nog geen halve cm afgehaald, en elke keer was het te kort. op zijn vijfde is hij voor het eerst bekapt, maar nu al een jaar niet meer, en zijn hoeven zijn gelukkig weer net zo goed geworden als ze waren voor het bekappen. tegenwoordig slijten ze gewoon weer natuurlijk, en af en toe vijl ik de rand wat bij voor het mooie, verder niet. en nee, hij is geen ijslander of shet, maar een voor de sport gefokte NRPS. en elk jaar weer krijgt hij complimentjes van mijn DA bij de algehele controle. en nee, hij is geen weide paard dat af en toe een uurtje rondhobbelt, in de zomer rijden wij gemiddeld twee/drie uur per dag, waarvan veel over de weg. en zijn hoeven zien er na de zomer hetzelfde uit als na de winter.
Dat hele hoefmechanisme verhaal is zwets, dat is ondertussen al wel genoeg bewezen.
Wel ben ik het met je eerste stukje eens, gelukkig loop ik lang genoeg mee en ben ik zeker genoeg van mezelf om mijn eigen beslissingen te maken. Mijn paard kwam op zijn vorige stal veel in de molen, op harde ondergrond, nu komt hij bijna niet in de molen en onze molen heeft een zachte ondergrond. Geen noodzaak voor ijzers dus, dus de ijzers er onder vandaan. Hij is nu 3 weken ijzerloos en van de week heeft de smid nog even gekeken en we zijn alle drie tevree
Citaat:
maar goed, de persoon in kwestie zet het paard dus op ijzers, hij doet het er prima op, en zijn hoeven zien er prima uit. zie je wel? ijzerloos is voor doorgedraafde natuurfreaks!
Ik ben nogmaals voor ijzerloos tenzij het voor de sport, of andere dingen noodzakelijk is. Ik zie ijzers zeker ook als een noodzakelijk kwaad.
Citaat:
dan het bit. het paard noet ingereden worden, dus moet het wennen aan een bit. iedereen rijdt met bit, en zonder bit mag je niet eens starten op dressuurwedstrijden. dus waarom zou ik hem geen bit in zijn mond drukken? het paard went eraan, en neemt het dan zonder problemen aan, en geniet van het rijden. zie je wel? bitloos is voor doorgedraafde natuurfreaks! mijn paard doet het op zijn bit prima!
Inderdaad paard moet wennen aan het bit, zonder bit mag je niet starten. Toch doe ik bij paarden die ik inrijd een halster over het hoofdstel en rij ze op een halster in.
Citaat:
ondertussen is het niet eens geprobeerd zonder bit. terwijl ikzelf, en velen met mij die het geprobeerd hebben, er daverend enthousiast over zijn. nou is het niet per definitie slecht om met een bit te rijden, ik heb het zelf jaren gedaan en dat ging prima. nu ik het echter zonder bit doe, werkt mijn paard fijner samen met mij, en reageert fijner op hulpen, óók de zit- en beenhulpen.
Mijn paard reageert ook veel beter op been en zithulpen. Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik heb bij een duitse amazone gewerkt, en zat in wissels om de pas omdat ik uit balans zat....... zo luisterde dat peerd naar de zithulpen. Naturals denken altijd dat het maar ruk en pluk werk is..... en dat is het niet. Ik rij gemiddeld 2 paarden per dag, heb nog geen spierballen en nooit blaren
maar wel een hele harde kont, buik en been
alles doe ik zoveel mogelijk op mijn zit. Ik en vele met mij hoor!
Citaat:
wat ik wil zeggen, is dat veel mensen hun oordeel vellen voor zich erin te verdiepen. veel mensen denken erover als bovengenoemd fictief persoon, 'zie je wel, mijn paard doet het zo prima dus het is voor doorgedraafde natuurfreaks'. ondertussen weten ze er niks van, en proberen het zelf ook niet uit. het LIJKT ze niks, maar dat is heel wat anders, waar overigens niks mis mee is.
Is dat niet ook een beetje wederzijds??? ik bedoel Naturals vellen ook hun oordeel over de sportruiter, terwijl ze geen flauw benul hebben hoe dat nou in zijn werk gaat
Citaat:
vervolgens het voer. de paarden hier op stal krijgen drie keer per dag krachtvoer, en vier keer per dag hooi. verder staan ze op vaste tijden twee uur in het land. ik zie hier allemaal gezonde paarden, dus dan zal dat wel goed zijn. ik koop een zak muesli, een zak zemelen, en een zak biks. daarnaast de nodige supplementen voor energie, gezonde hoeven, en de gewrichten. ik voer mijn paard nu hetzelfde als de anderen, hij glanst, maakt een blije indruk en ziet er gewoon goed uit. zie je wel? mijn paard doet het goed op dit rantsoen, op de weide met alleen gras en hooi en een mineraalblok is dus voor doorgedraafde natuurfreaks!
Hier ga je weer, ligt eraan wat je ermee doet, een paard die alleen hooi krijgt en een mineraalblok zal nooit iets neerzetten in de sport. jaaa in de B
Dus het ligt aan het gebruiksdoel hoe het voerschema eruit ziet
Citaat:
de paarden van de anderen staan niet op ijzers. mijn paard dus ook niet, het is blijkbaar niet nodig. gevolg: het paard staat op een paar gezonde hoeven, zonder ijzers, en doet het er prima op. zie je wel? ijzers zijn voor doorgedraafde dressuurkakkers!
Helemaal mee eens veel te veel paarden staan op ijzers.
Citaat:
dan het bit, op deze stal rijdt niemand met bit, dus ik ook niet. gevolg: het paard leert niet wennen aan een bit, maar aan druk op de neus/ kaak om te sturen en te remmen. Zie je wel? mijn paard doet het prima zonder bit. een bit is dus voor doorgeraafde dressuurkakkers.
Ook mee eens, men mag niet de ring in zonder bit
Citaat:
vervolgens de voeding/ huisvesting. de paarden staan hier allemaal in een loopstal, de hele dag op het land, met als bijvoeding hooi, en een mineraalblok. in een groep. gevolg: het paard loopt buiten, ziet er gezond uit, maakt een blij indruk en doet het gewoon goed. zie je wel? ook mijn paard kan prima op het land staan, zonder deken en zonder krachtvoer. het voeren van allerlei soorten krachtvoer in een verhouding met minder hooi, en het op stal zetten van het paard is dus voor doorgedraafde dresuurkakkers.
En daar ga je weer, dit is niet te doen in de sport. dus dat klopt 
Citaat:
zien jullie de nuance? vaak is het maar net wat je leert, meekrijgt en gewend bent. bedenk zou eens zelf al deze persoon al gewend was aan ijzers, bitten en noem maar op, en dat deze bij de tweede stal zou komen te staan. die zou zich wel achter de oren krabben, maar het toch uitproberen. en dat is ook het enide wat ik hiermee wil bereiken, dat mensen verder kijken dan datgene wat ze gewend zijn, of te horen hebben gekregen. het feit dat je paard het op één van de twee stallen goed doet, wil niet zeggen dat hij het op de andere stal minder goed doet. integendeel! ik denk dat er veel paarden zijn die graag van de ene stal naar de andere zouden willen. hou er wel rekening mee dat ik hier ben uitgegaan van twee min of meer uitersten, en dat er genoeg middenwegen zijn. ik zit er zelf ook tussenin op dit moment, maar als ik een keuze moest maken ging ik toch (voor mijn paarden) naar de tweede stal.
Ik zie de nuance wel, de kloof ook
Maar wil jij je paard in het z uit gaan brengen eventually...... dan kan je het dier gewoonweg niet zo huisvesten..... Wil je af en toe een b proefje rijden of een stukje endurance in de laagste klasse...... dan kan dat allemaal helemaal best