Wie kan me helpen met de rechten??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:06

Nee natuurlijk vraag ik dat niet aan jou... Ik vraag dat aan Apple (ik had het toch goed gequote?)

Als je iemand betaald voor een dienst dan mag je ervan uitgaan dat t goed uitgevoerd wordt. Dat is uiteraard vaak niet zo, maar ik vind t argument 'dan had je vaker moeten gaan kijken' een beetje onnodig.... je betaald er toch voor....

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:08

oke,iktwijfelde alshet voor mij of die andere was hahah

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:09

Maar nu blijkt dat veel opfokbedrijven dus niet leveren waar je ze voor betaald is het toch wel zaak om dan de kontrole hierop wél zelf bij te houden. Dan kun je tenminste adequaat reageren (vertrekken met je paard) als blijkt dat men je paard verwaarloost.

Misschien dat er van overheidswege eens betere richtlijnen/eisen zouden moeten komen voor opfokbedrijven.
Want nu loopt het de spuigaten uit zo te horen.

ienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:38

Sugarmiss schreef:
Maar nu blijkt dat veel opfokbedrijven dus niet leveren waar je ze voor betaald is het toch wel zaak om dan de kontrole hierop wél zelf bij te houden. Dan kun je tenminste adequaat reageren (vertrekken met je paard) als blijkt dat men je paard verwaarloost.

Het is nu toch al zo vaak gezegd dat dat om prive-redennen dit geen optie was! Ik ken haar persoonlijk en weet dat ze echt wel goede redennen hiervoor had want als het eenigsinds kon was ze echt wel vaker geweest.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:11

@Ienna: Sugarmiss zegt ook niet dat de TS het verkeerd gedaan heeft!! (wel goed lezen)
Maar als waarschuwing voor anderen die paardjes in opfok hebben staan... Blijkbaar kun je mensen dus niet zomaar vertrouwen met je (jonge) paard, dus ben je haast wel verplicht om regelmatig te gaan kijken. Het verhaal van deze TS is helaas niet het enige verhaal over een slechte opfok namelijk....

snap je

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:57

Justum

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:06

Ik heb ook een jaarlingetje in de opfok staan, en ik wil iig elke maand hem zien, om gewoon zelf te zien hoe het met hem gaat. Ik vind dat het mijn paard is en dus mijn eindverantwoordelijkheid.
Als het in de opfok niet goed gaat en ik heb het niet gezien, verwijt ik mezelf dat.
Natuurlijk heeft de opfok dan ook schuld, maar aangezien ik moet zorgen dat mijn paard goed verzorgd wordt, kan ik niet alles op hun afschuiven voor mijn gevoel.
Nou heb ik de mazzel dat ik een goede opfok gevonden heb waar ze hem erg goed in de gaten houden gelukkig

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:31

Billy schreef:
Natuurlijk heeft de opfok dan ook schuld, maar aangezien ik moet zorgen dat mijn paard goed verzorgd wordt, kan ik niet alles op hun afschuiven voor mijn gevoel.
En zolang jij hebt afgesproken dat ze in vol-pension staat is dat gevoel dus niet terecht !!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:36

Nee, dat bedoel ik niet. Hij staat in volpension, maar het is mijn paard, dus ik heb de eindverantwoordelijkheid.
Dus ik moet vaak genoeg komen om te zien of het goed met hem gaat en of hij niet tussen wal en schip valt.
Maar zoals ik al zeg, dat is mijn gevoel. Als een ander vindt dat die een jaar niet hoeft kijken, is dat zijn goed recht.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:38

het gaat er niet alleen om of je vind dat je 'moet' kijken, maar ook of je in staat bent om te gaan kijken.... Als je vindt dat je niet hoeft te gaan kijken, is dat anders dan dat je niet in staat bent om te gaan kijken. Een nuanceverschil misschien, maar toch....

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:40

Als je niet in staat bent om te gaan kijken, heb je hem te ver weg gezet.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:41

Dat is wel heel kort door de bocht... maar wat jij wilt hoor.

Buiten dat, je kan wel elke dag gaan kijken, maar als je dan niet ziet dat er wat mis is, heeft het ook niet veel zin.... toch...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:43

Noem het maar kort door de bocht, maar je hebt een paard toch om er van te genioeten en er een band mee op te bouwen? Hoe wil je dat doen als je er nooit heen kunt?
Waar heb je dan anders een paard voor?

*edit* elke dag gaan kijken hoeft niet, maar in het geval van dit topic hadden ze 3 maanden geleden ook al kunnen zien dat het niet goed ging

Authentic

Re: Wie kan me helpen met de rechten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:48

Persoonlijk ben ik van mening dat je als eigenaar toch een soort van controleplicht heb (als je een paard koopt heb je toch ook onderzoeksplicht, terwijl je mag verwachten dat je geen rotzooi wordt aangesmeerd). Het is natuurlijk een zeer slechte smoes om je paard te verwaarlozen, maar als je kán kijken (wat in dit geval dus niet het geval was, door persoonlijke omstandigheden) vind ik dat je wel minstens 1x in de maand naar je paardje kan gaan kijken, voor de zekerheid.

Het is natuurlijk van de zotte dat je je paard niet kan toevertrouwen aan een opfokbedrijf...

Ik hoop dat 't weer goed komt met je paardje, en dat ze er niet teveel schade aan overhoudt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:51

@Billy: Er zijn mensen die kopen een veulen en zetten hem ergens in de opfok en na 3 jaar wordt ie weer thuis afgeleverd en gaan ze er mee aan de slag. Dat is een keus (al zou het niet de mijne zijn), waar het paard heus niet slechter van wordt.
Het punt is dat je een opfok moet kunnen vertrouwen dat ze goed voor je paard zorgen OOK als je niet in staat bent om daar zelf achter aan te lopen. DAT zou nl IMO niet nodig moeten hoeven zijn.

Dat je mensen hebt die te weinig van paarden weten om zelf te kunnen zien dat er iets mis is met een veulen heb je kortgeleden in een ander topic zelf nog kunnen meemaken. Dankzij een aantal berichten is deze eigenaar gelukkig op tijd tot inkeer gekomen.

Deze TS had wel dat inzicht maar het vertrouwen in de opfok bleek helaas beschaamd. Waarna ze de meest adequate oplossing heeft genomen, nl direkt het paard daar weghalen.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 12:44

dank je wel sugermiss
Jullie moeten niet denken dat ik me het niet verwijs dat ikniet KOn gaan..heb regelmatig wel gebeld hoe het met haar ging. Altijd ging het goed.. Elke dag alsiknaar dat beestje kijkelopen me de tranen over de wangen, van schuld en verdriet.. Had gehoopt 2005 achter me te laten en eindelijk alles wat positiever in te zien..Nou dan krijg je dit weer op je dak..

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:46

Nou kom op zeg! Het gaat nu toch beter!! Je hebt dr lekker thuis, en het gaat helemaal goedkomen!

Je bent iig zo wijs geweest om dr weg te halen, ipv dat je gezegd hebt dat er niks aan de hand, en dr daar gelaten. Daar zouden mensen een voorbeeld aan moeten nemen !

het is gewoon triest dat je eigenlijk gewoon voorgelogen wordt,als je belt bijvoorbeeld. Maar het zal wel onkunde zijn van de mensen van de opfok, wie zal het zeggen...

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 12:58

thja onkunde denk ik niet,hun hebben al 15jr een opfok..en op het moment staan er zo een 160 paarden!!
hij bood meteen aan haar gratis op te lappe,maar daar had ik geen vertrouwen meer in.. Ik doe het liever zelf.. Dan weet ik zeker dat ze haar medicijnen en vitamines en minaralen binnen krijgt.. denk niet dat hij met zoveelpaarden haar anders optijd alleszou geven wat de DA voor schrijft

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:21

Jeetje Dees, wat lees ik nu allemaal!!! Ben even niet meer op Bokt geweest, en zie nu dit... Niet te geloven....
Ik duim voor jou en je paardje, dat ze geen blijvende schade heeft opgelopen aan dit alles, en ik hoop dat de rechter je in het gelijk stelt. Zorg ervoor dat je alle bewijzen kunt overleggen, en dat je de juiste weg bewandeld, zodat de zaak niet om de verkeerde redenen verloren wordt. Heel veel sterkte meid!

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:44

Hoop dat het je lukt deze opfokker aan te pakken. Heb zelf mijn paard ook in opfok gehad, was gelukkig perfect geregeld, zelfde adres als iemand die hier eerder reageerde en daar juist níet blij mee was, maar achterdochtige en wantrouwende mensen heb je helaas altijd overal. Dat soort mensen kunnen hun paard beter thuis opfokken, want het is nérgens goed genoeg dan bij hun, en dan achteraf lekker zeuren. Mijn paard en velen met hem hebben daar een super jeugd gekregen. Ik ging wel regelmatig kijken, omdat ik daar zelf zo van genoot. Contract en alles, goed geregeld.
Ik hoop echt dat je paard uit dit dal klimt. Zou hij wel genoeg beweging gehad hebben daar? Zijn luchtwegen zijn goed?
Wens je heel veel sterkte. Is gewoon een nachtmerrie waarin je bent beland. Hopelijk kan je andere mensen die daar hun paard in opfok hebben opsporen, zodat ze hun paard er kunnen weghalen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:18

Vreselijk om zo je paard aan te treffen, dat wens je niemand toe.
Hopelijk komt het allemaal goed met haar! Gelukkig komt de zomer er straks weer aan; zon op het lichaam en wat gras in het paardenlijf doet heel veel!
Hopelijk krijg deze staleigenaar wat hij verdiend!

De meningen zijn verdeeld en ik ben het met de meeste mensen wel een beetje eens, maar het meeste met Billy.
Een staleigenaar moet natuurlijk ten eerste, zoals hij beloofd, goed voor zijn paarden te zorgen.
Toch vertrouw ik echt níemand als het om mijn paarden gaat!
Mijn dierenarts, hoefsmid en verzorgster zijn mij heilig, verder komt er geen 'onbekende' aan mijn paarden.
Ik heb het al zo vaak gezien/gehoord en gelezen en na inmiddels 13 jaar ben ik er wel achter; mensen beloven je het één en doen dan het andere. Met betrekking tot geld (koop van een paard) tot de verzorging van paarden, tot aan de verkoop van het paard.
Mensen zijn gewoon niet te vertrouwen en bedonderen je waar je bijstaat!
Zo denk ik ook met opfok; als je wil dat het goed gebeurd, doe het dan gewoon niet, maar zelf óf controleer je paard in opfok regelmatig! Ik heb mijn paarden ook in showtraining gehad (2 maanden, dus een relatief korte tijd) maar dan nog ga ik zeker een aantal keren kijken en praten met de staleigenaar hoe het met mijn paard gaat.
Mijn paarden gaan never in opfok, maar als het zou gebeuren, ga ik regelmatig controleren of het goed gaat.
Jouw paard is jouw verantwoording en zo kun je ingrijpen als het verkeerd gaat. En tuurlijk zullen er ook goede adressen zijn, maar controleer dit dan! Ga er niet zomaar klakkeloos van uit (via een telefoontje ofzo) dat je paard goed verzorgd wordt maar ga het zien MET JE EIGEN OGEN.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:24

de TS heeft al verschillende malen gezegd dat er een reden was dat ze niet is gaan kijken,deze redenen zijn zeer goede redenen!!!

verder is het gewoon te triest dat als je je paard ergens uit handen geeft ,dat je die mensen dan niet vertrouwt.

verder zijn er zat mensen die tegenwoordig hun paarden in opfok doen in frankrijk of polen,nou die gaan en komen terug met 3 jaar...denk dat er weinig zijn die daar gaan kijken!!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:27

Gatver wat naar om je paard weer zo aan te treffen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:33

LucasMiller schreef:
Het beste wat je m.i. kunt doen is de dierenebescherming hiervan op de hoogte stellen. Als die jou gelijk geven en de ophokker een reprimande geven, heb jij voldoende basis om vervolgens een schadevergoeding te eisen (wat je sowieso wel kunt doen, gezien de foto's). Schadevergoeding kun je alleen maar eisen als je deze goed onderbouwt. Dus veel foto's maken (heb je zo te zien gedaan) en een gedetailleerd overzicht van de gemaakte kosten. Ook alle communicatie met de ophokker moet je op een rijtje zetten. Vervolgens een aangetekende brief aan de ophokker, waarin je hem verantwoordelijk stelt voor de schade en een vergoeding daarvoor eist. Zet erin dat hij binnen 2 weken moet reageren. Doet hij dit niet, of acht hij zichzelf niet schuldig, dan stap je met je bewijslast naar de rechter.

Het klinkt misschien wat heftig, maar zo moet je het denk ik wel doen. Dierenleed is erg en als er sprake kan zijn van dergelijke verwaarlozing bij andere dieren (herhaling), dan is een rechter daar zeker vatbaar voor. Een reprimande van de dierenbescherming kan hier een goede bijdrage bieden. Uiteraard verklaringen van andere klanten ook.

Succes!

Je DA erbij halen en hem een schriftelijke bevinding van je paard laten maken. Ziet er idd als een jaarling uit. Wellicht via bloedtest aan te tonen dat ze ook nog tekorten heeft opgelopen. Medisch rapport sta je stuk sterker. Succes

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:33

Tja helaas is onze Kigali x pericles merrie met 4 jaar teruggekomen uit Polen en binnen een jaar afgemaakt wegens ernstige longproblemen.
Bij een betere controle op het opfok bedrijf hadden ze w.s. een doorgewoekerde longontsteking kunnen voorkomen.

Het was een probeersel( Polen, niet duur en heel veel ruimte), maar zover gaan ze dus echt niet meer weg. Dat is TE, maar hier in nederland bij een gerenommeerde opfok zou ik de eigenaar ook vertrouwen en dat mag gewoon niet zo beschaamd worden.