Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:26

daarom spring ik liever...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:35

J0sef1entje schreef:
Een pony die niet aan de teugel loopt krijgt bij 8 van de 10 jury's géén winstpunt, terwijl dat in de B niet hoeft.
Hoe het bij de paarden is, weet ik niet, maar bij ponyruiters vind ik dat er door sommige jury's weinig rekening gehouden wordt met de soms nog jonge leeftijd van de ruitertjes.

Waar haal je dat vandaan, dat een pony niet aan de teugel hoeft in de B? Ook in de B moet een paard/pony nageeflijk zijn.

Je kan de jonge ruitertjes ook niet belonen met winstpunten omdat ze "zo goed hun best doen"... Dan zit de L straks vol met combinaties die daar helemaal niet horen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:36

Citaat:
paard is en was ker gezond, is alleen erg week in de rug, 18 jaar (ongeveer) en in de winter met vlagen wat stijfig...
en een 3 en een 4 voor onderdeel 23 en 24... en de preof was niet zo bar dat ze die punten verdient had...

Dit is een voorbeeld van wat ik ervan wil zeggen.

Dressuur is verworden tot een vergaarbak van alles en iedereen die in een andere tak van de paardensport niet mee kan doen!

Hoe vaak zie je een Gribaldi of Jazz en l parcours springen? Of een haflinger of een fries mee doen op een eventing? Een 22 jarige aan de start van een endurance? Een Tinker op een polowedstrijd? Een arabier voor de Jan Plezier met een klas schoolkinderen?
En dat is dan alleen nog het materiaal. Dan heb ik het nog niet eens over de ruiters. Dat wordt te hard en zullen velen niet aankunnen. Feit is gewoon dat iedereen snapt dat deze dieren dit niet met goed gevolg af kunnen leggen.

Dat vindt iedereen logisch en dus gaat "men" dressuren met van alles en nog wat. En als dat niet goed gaat wordt het gegooid op jurysport. Maar te vaak wordt de dressuursport niet serieus genomen, de drempel om te starten ligt erg laag. Geen enkel toelatingsexamen alleen wat geld storten en gaan met die banaan.

Ik ben nog steeds blij dat de KNHS igg wil proberen om de mensen te ontmoedigen op concours te gaan als ze er niet aan toe zijn. Maar er zou ook een toelatings examen mogen komen, veel te vaak zie je juist in de B en L banen combinaties die er de ballen van snappen, of die met een 3 jarige 6 keer over het hele terrein vliegen omdat ze hem niet kunnen houden....( is ons ook gebeurt)

Het zou voor de jury ook veel leuker zijn om naar meer serieuze combinaties te kijken. Denk ik hoor, iedereen mag het ermee oneens zijn.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:37

@Noon: waarom? omdat je dan geen 3 ringen naast elkaar hebt? of omdat er dan een hek om de ring zit?

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:40

ook dat is oneerlijk Noon
ook daar zijn de bekende verhalen van mensen met verschrikkelijk dure paarden die ze de moeite niet waard vinden om door de week uit de stal te halen en vervolgens op jumping amsterdam rijden en in de prijzen staan :s
zelfs met springen schijn je het te kunnen kopen (al lopen dat soort mensen ook daar uiteindelijk wel tegen de lamp)

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:49

daantjuhhh schreef:
Ik heb een keer geschreven bij B dressuur A-B pony's.
Der reed een meisje met een super oude pony mee.
Pony was echt stokoud, maar kon nog makkelijk wat draven en stapen.
(uitgebreid springparcourse zat er niet meer in)
maar een B proefje moet kunnen.
Zegt de jury tegen dat kind: Het word tijd dat je afscheid gaat nemen van deze pony, lang zal die niet meer leven.
Ik vond dat zo gemeen.
Ik grrr.. ik kon dat mens wel.

Ik bedoel zoiets zeg je niet tegen een 7 jarig meisje wat der eerste wedstrijdje rijdt.

Dat is dus ook wat ik bedoel!!ik vind dus ook dat ze niet kunnen maken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:51

Overigens hoef je geen B te rijden om je paard niet onder controle te hebben op het wedstrijdterrein
Ik herinner me een aantal Z2 wedstrijden waar Fitz redelijk stuurloos rondscheurde ( en niet alleen met mij )

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:53

amondi schreef:
Dit is een voorbeeld van wat ik ervan wil zeggen.

Dressuur is verworden tot een vergaarbak van alles en iedereen die in een andere tak van de paardensport niet mee kan doen!

Ik zie het in de springring ook wel... pony die niet rond te sturen is en dan ligt het aan de pony. Maar een dressuurproef rijden willen ze niet omdat de pony daar niet geschikt voor is....

amondi schreef:
Hoe vaak zie je een Gribaldi of Jazz en l parcours springen? Of een haflinger of een fries mee doen op een eventing? Een 22 jarige aan de start van een endurance? Een Tinker op een polowedstrijd? Een arabier voor de Jan Plezier met een klas schoolkinderen?

Nou ben ik ook iets meer voor dressuurmatig rijden dan spingen, en nu praat ik puur voor mijzelf, onze pony werd wat mat onderr het rijden ondanks dat er wel afwisseling is en was qua trainen, nu rijdt mijn dochter in de springles en de pony fleurt helemaal op.
Ik staar me niet zo blind op dressuurgefokt of springefokt, peerd kan toch niet lezen en ben van mening dat ieder paard kan dressuren maar niet ieder paard geschikt is om te springen binnen de breedtesport.
en ik had een springgefokte KWPN-er voor de wagen lopen, vond ze nog leuk ook

amondi schreef:
En dat is dan alleen nog het materiaal. Dan heb ik het nog niet eens over de ruiters. Dat wordt te hard en zullen velen niet aankunnen. Feit is gewoon dat iedereen snapt dat deze dieren dit niet met goed gevolg af kunnen leggen.

uitzonderingen bevestigen de regel en om nu te gaan generaliseren en zeggen dat het per definitie niet mogelijk is, vind ik ver gaan.

amondi schreef:
Dat vindt iedereen logisch en dus gaat "men" dressuren met van alles en nog wat. En als dat niet goed gaat wordt het gegooid op jurysport. Maar te vaak wordt de dressuursport niet serieus genomen, de drempel om te starten ligt erg laag. Geen enkel toelatingsexamen alleen wat geld storten en gaan met die banaan.

wil je er weer een elitesport van maken? met als gevolg dat getalenteerde ruiters met minder centjes niet meer mee kunnen doen?
Het is toch mens eigen om altijd een schuldige te zoeken voor iets wat jezelf als minder prettig ervaart...

amondi schreef:
Ik ben nog steeds blij dat de KNHS igg wil proberen om de mensen te ontmoedigen op concours te gaan als ze er niet aan toe zijn. Maar er zou ook een toelatings examen mogen komen, veel te vaak zie je juist in de B en L banen combinaties die er de ballen van snappen, of die met een 3 jarige 6 keer over het hele terrein vliegen omdat ze hem niet kunnen houden....( is ons ook gebeurt)

mijn dochter heeft verschillende bixie wedstrijden gereden (lijkt me een goede oefening) en de pony was daar erg braaf en de jury lovend en adviseerde om een startkaart aan te vragen en aan het "echte" werk te beginnen... eerste concours 3 ringen nodig...

amondi schreef:
Het zou voor de jury ook veel leuker zijn om naar meer serieuze combinaties te kijken. Denk ik hoor, iedereen mag het ermee oneens zijn.

is iemand op een tinker of haflinger dan minder serieus dan iemand op een Jazz?
Is iemand dan minder serieus omdat zijn/haar pony aan de haal gaat op een concours?
Minder serieus vind ik die mensen die eerst het lintje en de beker ophalen en dan pas gaan rijden... iets van vel verkopen voor de beer geschoten is-idee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:57

Het maakt mij niet uit wat of wie er springt of dressuurt.
Maar men moet wel een beetje normaal rond kunnen komen.
Zo niet, ook niet gaan zeuren dat je zo weinig punten krijgt en overal de schuld aan gaan geven

Ben je een ander meerdere malen tot last, blijf dan thuis of start onderling

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:00

Als ik na het eerste concours de pony thuis had gehouden hoe was ik er dan ooit achtergekomen of die pony het niet meer probeerd?
(moet er wel bij vertellen dat mijn dochter bij de betreffende ruiters haar excuses heeft aangeboden)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:01

onderling starten
Wat ik sowiso al gedaan had voor in het echt te gaan

Jonge paarden neem ik ook nooit zomaar mee
Ook eerst onderling op wat plekken, daar is dat voor.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:03

Schreef net:
Citaat:
mijn dochter heeft verschillende bixie wedstrijden gereden (lijkt me een goede oefening) en de pony was daar erg braaf en de jury lovend en adviseerde om een startkaart aan te vragen en aan het "echte" werk te beginnen... eerste concours 3 ringen nodig...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:04

Is bij de bixi niet alles omheind?
Dan weet je natuurlijk nog niks

Of is dat niet bij alle bixie?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:10

niet bij alle bixie dresssuur oefeneningen staan er hekjes om de dressuurbaan.

er was ook geen echte oorzaak te noemen waarom de pony er van tussen ging en was ook zo weer terug onder controle....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:14

Dat kan natuurlijk altijd eens
Maar sommige mensen zou je echt van het terrein afgooien

Zo was er eens iemand die wilde opstijgen
paard naait eruit, over het terrein heen.
Oke, dat kan.
half uur later gevangen, weer opstappen, weer hetzelfde.
Word al minder leuk, want ja losrijden is er niet meer bij.
Denk je nou dat ze de derde keer het paard aan een longeerlijn klikken ofzo, nee hoor ben je gek.
Echt waar paard voor de derde keer over het terrein.
Toen ging iemand anders zich ermee bemoeien en toen werd hij vast geklikt en na een paar pogingen tot vertrek, waarin het paard merkte dat het niet meer ging, kon de amazone zo opstappen...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:28

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat Haflingers niet aan dressuur moeten doen... Ik ken zat Haflingers die beter presteren dan wij, ook al hebben wij een Gribaldi... Maar dan zit er wel een ruiter op die heel handig is en goed bezig is met trainen etc.

Het gaat mij er juist om dat er zoveel mensen zijn die nergens kunnen presteren en "dus" dressuur gaan rijden, met gevolg dat je van de 25 startende combinaties er maar 10 enigzins richting WP krijgt.

nikyta34 schreef:
daantjuhhh schreef:Ik heb een keer geschreven bij B dressuur A-B pony's.Der reed een meisje met een super oude pony mee.Pony was echt stokoud, maar kon nog makkelijk wat draven en stapen.(uitgebreid springparcourse zat er niet meer in)maar een B proefje moet kunnen.Zegt de jury tegen dat kind: Het word tijd dat je afscheid gaat nemen van deze pony, lang zal die niet meer leven.Ik vond dat zo gemeen.Ik grrr.. ik kon dat mens wel.Ik bedoel zoiets zeg je niet tegen een 7 jarig meisje wat der eerste wedstrijdje rijdt.Dat is dus ook wat ik bedoel!!ik vind dus ook dat ze niet kunnen maken

Kijk, buiten kijf dat de jury zo'n opmerking niet hoeft te maken( als hij zo gesteld is), waar zijn deze ouders mee bezig? Wat moet zo'n kleuter op een wedstrijdterrein met een pony die niet meer kan galopperen? Die staat net zo lief in de wei met een paar vriendjes.
Je gaat toch op wedstrijd om iets leuks te laten zien? Om een WP te halen?
Maar nee, deze pony is nergens meer voor geschikt en dus gaan we dressuren, geen nageeflijkheid, niet over de rug kunnen lopen, geen stelling, geen buiging, maar ach hij kan nog stappen en draven!
Dat mag toch niet genoeg zijn om op wedstrijd te gaan? Dat is toch niet serieus? Nog afgezien van het feit of een 7 jarige iets kan met stelling buiging en aan het been rijden, vaak is het mee liften.

En dat bedoel ik te zeggen, dressuur is meer dan figuurtjes rijden in een bak met bordjes. En dat vergeten er veel te veel.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:36

Ik ben zelf nogal een springruiter maar toch wil ik hier op antwoorden ..
Ik vind dat je dressuur moet doen voor jezelf en je paard ,niet om punten e.d. binnen te rijven (of hoe schrijf je dat) of om te winnen. Als je zelf vind dat je goed gereden hebt is je doel toch al bereikt ?
Jah , tuurlijk wil iedereen winnen..
Maar ja weet tenslotte zelf wat je paard kan en niet kan en dat weet de jury niet (of weinig) door je paard ff te zien lopen (als het goed lukt natuurlijk wel)
Maarja , das zeker iedereen zijn mening , ik vind dressuur nog altijd mooi om naar te kijken

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:40

had je even verkeerd gesnapt

dacht dat je raar vond omdat je het meegemaakt hebt dat een arabie voor een janplezier liep en dat men met een dressuurgefokt paard gaat springen en dan geen L zou kunnen halen
snorry...

vwb die oude pony.... weet ik niet of je dat letterlijk moet nemen dat het dier niet meerr kan galoperen..
en aan de ene kant roept men dat je moet beginnen op een ervaren paard maar daar zitten dan ook weer ristricties aan....
stelling buiging nageeflijkheid zijn allemaal dingen die een paard van nature kan en die de ruiter er uit moet kunnen rijden..
Daantjuh heeft niet verteld hoeveel punten ze per onderdeel gekregen heeft maar melde enkel het feit dat het jurylid zo'n botte opmerking geplaatst heeft.

En dressuurrijden is niets meer dan het rijden van figuurtjes in een bak met letters maar op een voorgeschreven manier.

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:42

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat geld een (te) grote rol speelt in de dressuursport. Ook in de andere takken hoor maar daar heb ik zelf weining mee te maken dus beperk me tot de dressuur.
Het is niet alleen de aanschaf van een duur talentvol en kwaliteitsvol paard waar de beter bedeelde hun voordeel mee halen.
Het heeft ook te maken met de betere trainers die zij tot hun beschikking kunnen hebben, beter materiaal, betere accomodaties en het feit dat zij vaak meerdere paarden hebben om te rijden en zo meer ruitergevoel kunnen ontwikkelen.
Al met al hebben zij gewoon een groot voordeel en meer kans om te top te bereiken (ik ga er dan vanuit dat de ruiter gewoon goed kan rijden).

Ik zeg niet dat je het zonder bakken met geld niet redt, want niets is onmogelijk. Maar geld schept wel nieuwe mogelijkheden die je ver kunnen brengen...

Ik weet dat geld in andere sporten ook belangrijk is maar ik ben van mening dat het in de paardensport meer aan de orde is.
Wie geeft er nou zo 200.000 euro uit aan een hobby/sport? Of 100 euro voor een uurtje trainen aan de andere kant van het land en dat 2 keer per week? Nou, in de paardensport (lees top) is dat heel normaal.

Maar...zonder goede ruiter kom je nog niet ver...dus gewoon hard door blijven trainen dan komen wij (de mensen zonder geldboom ) er ook wel...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:52

Je gaat nu wel uit van het uiterste. Even een rijtje
inkomen: boven modaal, maar zeker geen vetpot.
uitgaven paard: aanschaf €3000, zadelmakke Gribaldi 1.60m 3 jaar.
clubles €25,00 per maand
priveles: iedere week een half uur € 8,50! En dat is van een hele goede instructrice die landelijke bekendheid en aanzien geniet!
Verdere kosten heeft iedereen die op wedstrjd gaat!

Wat laten wij ervoor: vakanties naar de zon en sneeuw, uitgaan, nieuwe auto's, wedstrijden....
Toen Sas 2 WP in de L1 had is ze gestopt, reden? Ze vond dat ze de punten eruit moest duwen, paard was overbouwd dus lekker thuis trainen en weer op wedstrijd als ze het gevoel heeft dat hij voor de 170 op kan gaan( of te wel 2 wp per proef) In de tussentijd hebben ze samen leren springen en dat doen ze nu ook 1 keer per week. Veel buitenrijden. Dat bespaart heel veel geld en tijd en ellende voor haarzelf en de jury, die ook wel ziet dat het paard veel meer kan maar telkens op zijn voorhand de gemakkelijkste weg zoekt.
Maar daar is wel zelfkennis voor nodig.

Is dat zo duur om een dressuurpaard goed voor elkaar te krijgen?

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:01

Ligt eraan waar je genoegen mee neemt??

Als wil stoppen in het L1 en verder thuis van je paard wil genieten...prima!
Maar als je echt verder wilt komen dan heb je denk ik niet genoeg aan een clubles en een instructie van 8,50. Voor de basis is dat super maar je moet daarna toch een keer verder en dan ga je het verschil zien...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:02

helaas koop je een groter fatsoenlijk paard niet voor 3000 euro
Die van 160 wel, omdat ze overal tussen in vallen (ja ik zou willen dat ik kleiner was )

tot de Z kun je wel komen met die goedkopere les.
Heb ik tenminste ook gedaan

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:05

Een fatsoenlijk paard voor 3000,- euro van rond 1.70 kun je idd wel op je buik schrijven.
Je privelessen zijn ook niet erg duur, ik denk dat jullie daar een mazzeltje mee hebben.
Je zit toch al gauw op de 30 euro per uur minimaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:10

Ik had ook geluk met een super instructrice die maar 20 euro per uur vroeg.
En daar leste ik dan een half uur bij, dus dat was echt voor niks
Maar dat lukt idd meestal niet.

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:11

Cassidy schreef:
Dressuur blijft een jurysport, en jurysporten zijn per definitie niet eerlijk. Dus ook als je een goed paard onder je hebt wat niet helemaal naar de smaak is van de jury, zul je het nog niet ver schoppen.

Ben ik het wel mee eens, maar het helpt ook wel als je een bekende naam hebt en geld.