Heb jij iets tegen koudbloeden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:58

Ik heb een koudbloed en wil niets anders meer, dus nee... ik heb niets tegen koudbloeden

Marijee

Re: Heb jij iets tegen koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:44

punkies schreef:
Mrijee schreef:
Nou k lieg mooj niet hoor ALLEEN KLEINE HAFLINGERS MOGEN NIET VERDER IN DE ZZ!!!!!!!! zow moetst er ff uit

ooh wat tof! Die regeling is dus in gegaan! Wieeejoooeee Haha dan is Rosa dus 12 cm te klein

Ja vanzomer zei een kennis dat tegen mij en die liegt niet;)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:45

punkies schreef:
Mrijee schreef:
Nou k lieg mooj niet hoor ALLEEN KLEINE HAFLINGERS MOGEN NIET VERDER IN DE ZZ!!!!!!!! zow moetst er ff uit

ooh wat tof! Die regeling is dus in gegaan! Wieeejoooeee Haha dan is Rosa dus 12 cm te klein

Ja vanzomer zei een kennis dat tegen mij en die liegt niet;)

Marijee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:48

Mystica schreef:
Maar elke haf is bergpaard x arabier, van oorsprong dus, en dus warmbloed. Hoeveel generaties je ook fokt. Ander arabisch bloed (anders als el bedavi)willen ze eruit fokken. Maar dan nog steeds zijn ze bergpaard x arabier.

Maar dan lees jje op de verkeerde site's.... Ze zijn gewoon en blijven dat ook een koudbloed als je dat wilt of niet... En er stond ook eens op de site van de stamboek van de hafs dat ze een koudbloed zijn en dat blijven ook al zijn ze modern of ouderwets!!!!!!!!!!

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:28

Ik lees geen site's, ik lees boeken. Zeg ik dat er verschil is tussen een moderne of ouderwetse haf? Beide stammen af van folie, en folie was... Juist een arab x bergpaard.

Citaat:
Na de eerste mondelinge overleveringen komen in 1868 de eerste schriftelijke mededelingen in de vorm van de vermelding van de hengst El' Bedavi XXII. Beschrijving van deze hengst; schofthoogte 1.66 cm. en goudbruin van kleur met aalstreep. Van deze El' Bedavi XXII wordt tevens vermeld, dat hij gefokt werd door El' Bedavi I, uit Hongarije stammend en uit een Arabische merrie. Deze 5-jarige El' Bedavi XXII, gekruist met een "veredelte Landstute" levert in het jaar 1873 een hengstveulen Folie, waarmee men verder fokt en waarop de gehele huidige Haflingerfokkerij is gegrondvest. bron: haflingersdelavallee.cjb.net

Citaat:
De term "Warmbloedpaard" geeft aan dat de paarden oosters bloed in hun stamboom hebben bron: www.bmstables.nl

Volgens mij is arabbloed, nog altijd oostersbloed.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 17:53

ShannaY schreef:
Ik heb er niks op tegen, maar heb er ook niks mee

Vind het lompe, struikelde beesten..

Krijg ik nu heel koudbloed houdend bokt over me heen

Die mooie KWPN kan net zo goed struikelen hoor! En niet alle warmbloeden zijn even slim!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:46

Hai!

Koudbloeden in de sport?
AUB niet alleen maar koudbloeden!
De competitie wordt dan te zwaar......

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:08

Ik heb er absoluut niks tegen, die paarden kunnen IMO net zo mooi lopen als 'gewone' rijpaarden.

Natuurlijk telt de fokgerichtheid, het karakter en de manier waarop de ruiter rijdt erg mee.

Ik verzorg twee koudbloedpaarden, nou, ik wou dat ze soms eens beseften dat het KOUDbloedpaarden zijn; want ik heb het idee dat ze het geeneens weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:24

o gut deze discussie weer.. en natuurlijk met guusje op de eerste pagina (die absoluut geen goed voorbeeld is maar dat terzeide)

Pff snap niet waar mensen zich druk om maken..

een warmbloed of een koudbloed ze hebben allebij hun ding.... en er zijn echt maar weinig mensen in de juri die moeilijk doen als ze een fjord binnen zien komen hoor.. dat gezeur is al lang verleden tijd..

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:02

mystica; een haflinger is niet half arabier half tiroler berg paard.. De eerste 'haflinger' hengst, Foli1 dekte niet op merries die ook half tiroler paard waren en half arabier, maar alleen op tiroler paarden, het is er dus flink uitgefokt, dus ze zijn geen warmbloeden meer

@mrijee; ik dacht ook niet dat je loog hoor

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:00

Aagh krijg wel vaker te horen dat mensen fjorden niet zo leuk vinden enzo..
Maar heb zelf een fjordje en vind volbloeden net zo leuk of warmbloeden

Marijee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:03

Mystica schreef:
Ik lees geen site's, ik lees boeken. Zeg ik dat er verschil is tussen een moderne of ouderwetse haf? Beide stammen af van folie, en folie was... Juist een arab x bergpaard.

Citaat:
Na de eerste mondelinge overleveringen komen in 1868 de eerste schriftelijke mededelingen in de vorm van de vermelding van de hengst El' Bedavi XXII. Beschrijving van deze hengst; schofthoogte 1.66 cm. en goudbruin van kleur met aalstreep. Van deze El' Bedavi XXII wordt tevens vermeld, dat hij gefokt werd door El' Bedavi I, uit Hongarije stammend en uit een Arabische merrie. Deze 5-jarige El' Bedavi XXII, gekruist met een "veredelte Landstute" levert in het jaar 1873 een hengstveulen Folie, waarmee men verder fokt en waarop de gehele huidige Haflingerfokkerij is gegrondvest. bron: haflingersdelavallee.cjb.net

Citaat:
De term "Warmbloedpaard" geeft aan dat de paarden oosters bloed in hun stamboom hebben bron: www.bmstables.nl

Volgens mij is arabbloed, nog altijd oostersbloed.

mystica; een haflinger is niet half arabier half tiroler berg paard.. De eerste 'haflinger' hengst, Foli1 dekte niet op merries die ook half tiroler paard waren en half arabier, maar alleen op tiroler paarden, het is er dus flink uitgefokt, dus ze zijn geen warmbloeden meer

K gef je groot gelijkt;) en ze liegen niet op de stamboek site dat zijn de echt profs....

Uums

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:17

kimmy schreef:
Ik weet niet of een groningerpaard een echte koudbloed is, toch is het een bijzonder ras wat je niet veel in de dressuurring tegenkomt. Ik ben niet zo'n koudbloedgek maar het paard van mijn buuv spreekt mij wel bijzonder aan. Ik vind het een rijtypisch paard, met uiteraard tekortkomingen, maar ook een heleboel fijne punten, hij wil werken, je kan hem heet krijgen, hij wil springen, hij heeft een hele fijne buiging, ik zie er wel wat in. Dat was wel het paard waar ik op zou kunnen vallen als ik op zoek zou gaan naar een paard...

Enneh... daarbij is bruin ook wel een uitermate fijne kleur voor een paard

Weer een zieltje gewonnen, jippie! Wat een compliment voor onze lieve Groningers, thanx!

Alleen is een Groninger dus absoluut geen koudbloed, maar een warmbloedje (in Hercie`s geval: een vaak wat heet warmbloedje). Sterker nog: de Groninger staat aan de voet van complete pracht-WPN-lijnen en we komen bijvoorbeeld Sinaeda en Marco Polo veel tegen in de pedigrees binnen het Groninger Paard (de legendarische Milton was zelfs 25% Groninger, dus ze komen zelfs in schim, kim!).

Mirkim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:24

Uums schreef:

Weer een zieltje gewonnen, jippie! Wat een compliment voor onze lieve Groningers, thanx!

Alleen is een Groninger dus absoluut geen koudbloed, maar een warmbloedje (in Hercie`s geval: een vaak wat heet warmbloedje). Sterker nog: de Groninger staat aan de voet van complete pracht-WPN-lijnen en we komen bijvoorbeeld Sinaeda en Marco Polo veel tegen in de pedigrees binnen het Groninger Paard (de legendarische Milton was zelfs 25% Groninger, dus ze komen zelfs in schim, kim!).

Nouw, hoef geen groninger schim, dan heb ik nog een grotere oppervlakte om schoon te houden
Sorry voor mijn verkeerde gedachtengang van het groningerpaard. Ik dacht al dat ik verkeerd zat... Maar goed, een groninger is ook een niet al te veel voorkomend sportpaard, hoop dat jij daar straks verandering in gaat brengen!! Ik heb er vertrouwen in

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:33

Nee, ik heb niks tegen koudbloeden. Heb er zelf ook een.

Er zitten zo zn voor- en nadelen aan. Ik rijd er ook wedstrijden mee (L1) en heb best vaak van die warmbloeden gewonnen hoor. Omdat mijn koudbloed (en de meeste andere koudbloeden) zo "cool" zijn, kun je vaak je proefje zonder gepring en gebok rijden. Dat is een groot voordeel.
Het nadeel is natuurlijk dat ze minden wedstrijd-geschit zijn (oké, niet gaan zeuren over allerlei uitzonderingen, want die heb je altijd).

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:16

Niks tegen op volbloeden. Heb er zelf één.
Hou van het 'coole' gedrag. uitzonderingen daar gelaten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:56

he bah...vooral die slome trekknollen

nu dus wel serieus... nee, ik heb juist wél iets met koudbloeden en veeel minder of zelfs niets met warmbloeden en zeker niets met heethoofden

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:19

Ik heb niks tegen koudbloeden, in tegen stelling; Ik héb een koudbloed.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:05

ik heb een koudboed dus tegen : nee .. ook niet tegen warm bloed.. ik heb gewoo een fijne tijd met mijn eiss.. wat de rest er van vind dat ik een ijslander rij ? Boeien!!!

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:36

Ieuuww die lelijke brede dikke beesten jakkie..daar zou ik niet mee gezien willen worden ..hhehe neej hoor...vind ze super! ..maar heb me wel een tijdje afgevraagd of ze iets tegen mij hadden..we hadden een tinker op stal die me wel kon dooien..achteraf bleek dat ie iedereen wel kon dooien dus ik opgelucht

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:56

Mystica schreef:
Maar elke haf is bergpaard x arabier, van oorsprong dus, en dus warmbloed. Hoeveel generaties je ook fokt. Ander arabisch bloed (anders als el bedavi)willen ze eruit fokken. Maar dan nog steeds zijn ze bergpaard x arabier.

Wat jij zegt is niet waar. De Haflinger is een bestaand ras, wwat jij zegt komt erop neer dat het een kruising is uit een Bergpaard en een Arabier. Dat zijn ze oorspronkelijk ja, en dat kan wel een warmbloedpaard zijn, maar de Haflinger van nu is zo doorgefokt dat het echt een Koudbloed is. Bovendien, het is een eigen ras en dat valt onder de Koudbloedpaarden, dat gaat niet om waar ze vanaf stammen maar om hoe hun uiterlijk is. Een Belg deel je toch ook niet in onder de Volboedpaarden ?! Zo simpel is het, en niet zo ingewikkeld als jij zegt.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 01:07

ik heb een koudbloed, en meestal hebben ze karakters die ik geweldig vind..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 09:39

hrappur schreef:
ik heb een koudboed dus tegen : nee .. ook niet tegen warm bloed.. ik heb gewoo een fijne tijd met mijn eiss.. wat de rest er van vind dat ik een ijslander rij ? Boeien!!!

Ik krijg weleens naar mijn hoofd, waarom een IJslander als je toch gaat dresuren en springen.
Maar ikzelf vind het ras, karakter gewoon heel leuk, en je kan er altijd op blijven rijden...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:02

ik vind sport ......presteren en met een koudbloed is het moeilijker om lengte in de spieren te houden duuuuus als je wat goeds laat zien wat is er dan mis mee????
Wel gruwel ik als zo'n paardje helemaal verkort is......met de slof getrokken wordt, met trekkende handen, met angst in de ogen.....enz. loop eens een paar dagen mee in bv.kliniek in Utrecht....hoeveel friesjes daar binnen komen met artrose, kapotte knieen, wervels, spronggewrichten enz. héél triest!!!!
Mensen weten niet dat de bloedsomloop en de spieren anders zijn dan de warmbloedpaarden .......

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:19

ik dacht dat sommige haflinger wel onder warmbloed vallen.....vanwege de arabisch bloed percentage...
dat had ik op een site gelezen......daar stond op...tot zoveel is het koudbloed...zoveel warmbloed..en meer is volbloed....
mijn meisje valt onder warmbloed...gezien het feit dat ze 4 % arabisch bloed heeft