discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:42

@karl66, leuk dat je me citeerd maar op deze manier wordt mijn bericht compleet uit zijn verband gerukt!!!
Ik geef het systeem niet de schuld maar wel de onkunde van de ruiter!(zo staat het toch duidelijk in mijn verhaal)
Dus voor je stukjes citeerd kijk dan wel even of het niet compleet uit zijn verband wordt gerukt!(en dat is ook precies wat er gebeurt met andere quote's!)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:33

Over het verschil tussen een politie paard en een dressuurpaard. Nu heb ik nog niet zolang geleden een stukje gelezen over een groom die vertelde dat de paarden juist zo rustig zijn... dressuurpaarden zijn niet heet, ze worden het gemaakt, terwijl dressuur in de eerste plaats juist bedoeld is om het paard leniger en gehoorzamer te maken, daar blijf ik bij. Ik heb genoeg "hete" paarden zeer kalm gezien onder andere ruiters.
Ik noem een paard dat voor zijn tiende Grand Prix loopt, klaargestoomd. Kun je nog zoveel jaar voorbereiden. Het is voorbereiden op proeven en geen opleiding als opleiding op zich.
Die buikspieren zijn ook te trainen op andere manieren en wordt bepaald overschaduwd door negatieve effecten.
En het grootste probleem is dat het struist met logica. Als je een paard voorwaarts wilt, moet je het niet uitermate gaan remmen. Als je een paard opgericht (licht en verheven) wilt laten gaan, moet je het niet op de voorhand dwingen. Als je en stuwende achterhand wilt, moet je het niet voor gaan blokkeren, etc, etc, etc. Dat een paard ondanks alle methodes toch nog wil werken is te danken aan de inborst van het paard, niet aan de trainingsmethode. Daarom worden paarden ook duidelijk geselecteerd, niet elk paard pikt het. Terwijl "gewone" dressuur voor elk paard geschikt is en elk paard er beter van wordt.
We hebben hier te maken met een industrie, het wedstrijdgebeuren, wat al langere tijd los staat van de "gewone" dressuur.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-12-05 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:34

volgens mij zijn GP paarden erg gehoorzaam EN lenig

Appie

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:58

Karl66 schreef:

Appie schreef:
Wbt de bespiering, ik bedoel niet geen bespiering alleen vaak de verkeerde bespiering.

Het is de meest effectieve training van de buikspieren, doordat je met LDR training deze spieren actief ipv passief traint.

Kan je me dat eens uitleggen?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:55

KiWiKo schreef:

Dat niet alleen.. Appie wat denk je van Talent en Aanleg van een paard??

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:26

Lusitana schreef:
En het grootste probleem is dat het struist met logica. Als je een paard voorwaarts wilt, moet je het niet uitermate gaan remmen. Als je een paard opgericht (licht en verheven) wilt laten gaan, moet je het niet op de voorhand dwingen. Als je en stuwende achterhand wilt, moet je het niet voor gaan blokkeren, etc, etc, etc.

zo traint Anky dus been = been hand = hand

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:56

Appie schreef:
youngster schreef:
Wat doe jij als je paard de kolder in de kop krijgt?? Ik zie namelijk heeeel veel ruiters hun paard of omtrekken of even lekker zagen.
geloof dat ik dan liever deze manier zie.
Als het paard ontspannen is laat de hand namelijk ook gelijk los.

Vind je een beetje kort door de bocht. Jij vind dus dan hun paarden geen bespiering hebben??

benangelique schreef:
Trekken jullie je paard dan nooit naar beneden of hard in de mond wanneer deze constant op springen staat? Ik durf volmondig toe te geven dat ik dit wel doe bij Noby. Wanneer hij namelijk de kans krijgt om maar even onder mijn hand uit te komen, is hij gelijk onder mijn zit uit en ben ik hem dus kwijt met alle (grote) risico;s van dien. Dan zaag ik liever even en ben ik hard met mijn hand, dan dat ik gelanceerd wordt of een van mijn mede-bakgebruikers overhoop rijd

Nee, ik zal nooit een paard naar beneden trekken of hard in de mond zijn (of zagen, omtrekken, LDR...etc.). Wanneer een paard de neiging heeft om er vandoor te gaan, op springen staat of met andere ongewenste bewegingen komt, dan wordt dit bijna altijd veroorzaakt door spanning. Juist dan moet je dit niet met spanning oplossen. Natuurlijk maak je dan over het algemeen wel gebruik van een ophouding, maar dit is kort (en zeker niet hard) en laat meteen weer los.

Wbt de bespiering, ik bedoel niet geen bespiering alleen vaak de verkeerde bespiering.

Elisa2, ook in de top zit de achterhand er lang niet altijd bij (bij LDR of zogenaamd 'klassiek').

Weet ik,zie het helaas vaak zat...

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:04

En het allerbelangrijkste in training is afwisseling...dus niet de hele tijd laag en ook niet de hele tijd hoog.Maar afgewisseld..dus dan is het {kort door de bocht} eigenlijk einde discussie.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:32

Ik heb Anky een aantal keren mogen zien rijden met verschillende paarden en het viel mij op dat ze de paarden met heel veel rust en kalmte loswerkt ontdanks het temperement van de paarden. Soms even erg rond, niet mooi, maar de paarden zwaaien niet eens met de staart. Ze zijn in de training heel langzaam naar deze houding toegetraind lijkt mij en door erg kundige mensen (Anky en Sjef zelf)die goed kunnen beoordelen of het des betreffende paard de training lichamelijk aan kan ja dan nee. Ze zouden alleen op hun chabrak de tekst "don't try this at home" moeten borduren!!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:27

Hahahahaha wat een heersende opmerking! Idd dat is een goede!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:53

aafje87 schreef:
@karl66, leuk dat je me citeerd maar op deze manier wordt mijn bericht compleet uit zijn verband gerukt!!!
Ik geef het systeem niet de schuld maar wel de onkunde van de ruiter!(zo staat het toch duidelijk in mijn verhaal)
Dus voor je stukjes citeerd kijk dan wel even of het niet compleet uit zijn verband wordt gerukt!(en dat is ook precies wat er gebeurt met andere quote's!)

Gezien het aantal reacties en quotes in die post, leek het me duidelijker alleen de stukken te quoten waar ik op reageerd, maar bij deze de volledige quote:

aafje87 schreef:
Het grootste probleem wat ik zie bij het LDR rijden is dat Anky, edward en dergelijke ruiters een voorbeeld zijn voor mindere ruites.
Thuis bij de training van zo'n mindere ruiter zal het LDR een belangerijk trainingsonderdeel zijn want Anky wint er immers ook een olympische spelen mee!!

Het kopieer gedrag is groot in nederland, als een ruiter die op hoog niveau presteerd een bepaalde trainingsmethode gebruikt wordt deze klakkeloos overgenomen.
Dat is het zelfde als een aantal jaren gelden met de slof en het elastiek, iedereen reed er ineens mee, niemand wist eigenlijk waar het voor diende maar iemand gebruikte het en dat ging ZO goed, dat ruiters promt het paard insnoerde met een slof of elastiek.

Nu is de methode LDR rijden ineens hot, dat komt ook omdat zo waanzinnig veel ruiters die niet weten waar ze mee bezig zijn het en maar overnemen en merken dat het paard zo makkelijk reageerd.
Tja tot ze er later achterkomen dat een paard zo niet een uur moet lopen, maar af en toe het als hulpmiddel wordt gebruikt om het paard rustiger te krijgen in stress volle omstandigheden.

Ik praat het LDR niet goed, maar het is wel zo dat Anky, edward etc hun paarden niet de gehele training door met de kin op de borst laten lopen.
Iets wat een normale ruiter niet weet of simpel weg vergeet omdat het zo lekker en goed gaat.
Daar zit mijn grootste struikelblok in.
Ruiters weten niet hoe de methode gebruikt wordt in dagelijkse training en doen maar wat!

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:56

Goedpraten doe ik niets....maar vind de foto's meer DR dan LDR

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:57

Astragirl schreef:
De buikspieren worden idd heel goed getraind, maar daarbij ook de onderhalsspieren om het hoofd zo diep te houden, en dat vind ik minder bijdragend aan de training. Ik vind het nog altijd een dwangmethode. En ok, antoine heeft ook tegenstanders, maar als ik het gehele plaatje vergelijk weet ik wel wie de meeste ontspanning geeft.

Kan je ook uitleggen waarom jij het een dwangmethode vindt?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:20

fransheijs schreef:
Goedpraten doe ik niets....maar vind de foto's meer DR dan LDR

Het is en blijft een momentopname !!

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:42

youngster schreef:

Dat is zeker.......op de foto's is het vooral diep en rond en het lage zie je niet!!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:05

fransheijs schreef:
youngster schreef:

Dat is zeker.......op de foto's is het vooral diep en rond en het lage zie je niet!!

Klopt, maar dit is ook op wedstrijdterrein genomen, dus dan is het denk ik toch al anders.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:34

weet je

mijn lijf is niet meer wat het geweest is en moet regelmatig overstrekken om een normale houding aan te kunnen nemen , dus dat met losrijden het ene paard dieper gereden word dan het ander om zodoende uiteindelijk de juiste houding makkelijk aan te kunnen houden is echt niet zo'n gekke beredenatie

zelf ben ik geen gp of hoger laat staan wedstrijdruiter
en ondanks mijn krakkemikkige lijf met 0.0000001 kracht (spier bot pees reuma herniatje chronische vermoied heid gescheurde pees rechts in de schouder en links in de hand , niet echt iemand die KRACHT uit kan oefenen )
ben ik nu toch weer een paard aan het inrijden

dit betrefd overigens een ruim 6 jarig niet meer dan zadelmak lichtelijk verkloot paard

zowil ik een paard hebben lopen met inrijden / beleren met losse teugel neus richting de grond , laag

http://groups.msn.com/nickyskeet/toebeh ... hotoID=476

om uiteindelijk zoiets te bereiken
http://groups.msn.com/nickyskeet/toebeh ... hotoID=485

http://groups.msn.com/nickyskeet/toebeh ... hotoID=471

en helaas is soms heel even erg diep en rond nodig om de beoogde houding te verkrijgen , en soms exact het tegen overgestelde

en als madam inene ontploft omdat ze denkt dat er een killer worm achter een grasspriet zit ,zit waarschijnlijk ook der kin op der borst ..

ik rij hier overigens met een billy allen (een stang die rechts en links los van elkaar kan bewegen zonder tong boog)

hier kan je duidelijk zien dat mijn armen ontspannen hangen ipv hoe het lijkt aan de zijkant teugels naar achter aan het trekken zijn ..
met mijn lijf is het voor mij makkelijker met armen te ver naar achter te rijden dan op de juiste plek waardoor ik het langer volhou dan 5 minuten
http://groups.msn.com/nickyskeet/toebeh ... hotoID=475

nou moet zeggen dat ik me echt mega slecht voel nu na 6 pagina's kommentaar over methodes ....ps dit was ergens in de 1e week onder zadel ..

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:19

youngster schreef:
KiWiKo schreef:

Dat niet alleen.. Appie wat denk je van Talent en Aanleg van een paard??

Ik begrijp niet goed in wat voor context je deze vraag bedoelt, kan je dat beter uitleggen?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:21

Karl66 schreef:
Het is de meest effectieve training van de buikspieren, doordat je met LDR training deze spieren actief ipv passief traint.

Nogmaals, kan je dit eens uitleggen (graag niet via verwijzing naar een site, maar in eigen woorden)?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:22

Appie schreef:

Ik begrijp niet goed in wat voor context je deze vraag bedoelt, kan je dat beter uitleggen?

Was eigenlijk niet eens een vraag

Maar jij vind paarden klaargestoomd. Persoonlijk vind ik dat wel meevallen. Sommige paarden hebben het talent en aanleg voor het zwaardere werk en zullen dit veel makkelijker oppakken. Dus dan is het meer een kwestie van bevestigen
Onder klaarstomen versta ik waarschijnlijk nog niet hetzelfde als wat jij eronder verstaat gok ik zo.

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:28

youngster schreef:
Was eigenlijk niet eens een vraag

Maar jij vind paarden klaargestoomd. Persoonlijk vind ik dat wel meevallen. Sommige paarden hebben het talent en aanleg voor het zwaardere werk en zullen dit veel makkelijker oppakken. Dus dan is het meer een kwestie van bevestigen
Onder klaarstomen versta ik waarschijnlijk nog niet hetzelfde als wat jij eronder verstaat gok ik zo.

O, dat dacht ik door de vraagtekens erachter...

En ik vind paarden klaargestoomd?? Ik begrijp nog steeds niet waar je op doelt mbt LDR?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:31

youngster schreef:
fransheijs schreef:
op de foto's is het vooral diep en rond en het lage zie je niet!!

Klopt, maar dit is ook op wedstrijdterrein genomen, dus dan is het denk ik toch al anders.

Met die opmerking ben ik het niet helemaal eens, in de regel probeer je je paarden toch los te werken zoals thuis (tenzij ze in het rijden dermate veranderen op ander terrein dat je ook anders moet rijden).

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:38

Urielle schreef:
Met die opmerking ben ik het niet helemaal eens, in de regel probeer je je paarden toch los te werken zoals thuis (tenzij ze in het rijden dermate veranderen op ander terrein dat je ook anders moet rijden).

En dus komen we op terug dat ze wel (waarschijnlijk) dagelijks zo trainen. Ook al is het maar voor 5 minutjes.
Laatst bijgewerkt door Skitter op 21-12-05 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:43

youngster schreef:

Nou ik hoop het niet voor die paarden
Dat ze ' in een keer' zo diep moeten lopen, lijkt me niet een goed manier van los rijden
Dit doen de ruiters dagelijks, paarden zijn heus wel gewend om zo te lopen...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:01

Skitter schreef:
youngster schreef:

Nou ik hoop het niet voor die paarden
Dat ze ' in een keer' zo diep moeten lopen, lijkt me niet een goed manier van los rijden
Dit doen de ruiters dagelijks, paarden zijn heus wel gewend om zo te lopen...

Dat bedoelde ik ook.

Ben heus niet zo naief om te denken dat ze alleen op het wedstrijdterrein zo moeten lopen

Maar Appie het was bedoeld voor een eerdere post van jou.